Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 8791 ggr
densomundrar
2015-09-17 20:27

Vår väg till barn - Fertilitetsundersökning

Istället för att ta upp hela vi som planerar bebis tråden med alla mina frågor och funderingar kring fertilitetsundersökning så gör jag en egen tråd om enbart vår väg till ett förhoppningsvis barn i slutändan. Vi har försökt blivit gravida sedan någon gång innan midsommar 2014 och i augusti detta år ringde jag fertilitetskliniken och sa att vi ville göra en utredning.

Annons:
densomundrar
2015-09-17 20:27
#1

12 augusti mottog vi hälsodeklarationen som vi fyllde i och skickade in, detta kollar en doktor igen om godkänner utredning eller nekar. 17 augusti är brevet daterat (en fick brevet någon dag senare) där vi fått beviljat utredning och jag åkte in på menscykeldag 2-4 för att lämna blodprov enligt anvisningar och gubben min har idag lämnat sitt spermaprov. Nu sitter vi, eller iallafall jag, med spänd förväntan och längtar efter en tid till fortsatt utredning och ev. Svar på våta prover.

Aleya
2015-09-17 20:37
#2

Följer denna tråden. Eloge till dig att du vill dela med dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[TanatosNyx]
2015-09-17 20:46
#3

Följer 🌺

Lilolizeit
2015-09-17 21:16
#4

Följer dig och håller tummarna! 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

densomundrar
2015-09-17 21:19
#5

Kan säga att jag uppskattar allt stöd, uppmuntran och svar på alla märkliga frågor som jag ställt på denna sida. Ni är toppen och en fantastisk stöttepelare!

[Thiah]
2015-09-18 05:42
#6

Jag vill också följa med på resan!

Annons:
Vifyra
2015-09-18 07:09
#7

Jag följer också och önskar er all lycka till

Silent_Hill
2015-09-18 07:58
#8

Följer och håller tummarna för er! 🌺

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

hellomissduh
2015-09-18 19:06
#9

Jag följer självklart med spänning, all lycka till er! 🌺

densomundrar
2015-09-20 11:04
#10

Tack, erat stöd, visat intresse och lyckönskningar värmer mig. Något jag blir lite fundersam över var att min sambo kom tillbaka med remissen. I papprena om de prover man skulle ta innan fortsatt utredningen så stod det klart och tydligt att man skulle ge remissen till den som tog provet. När jag tog mina prover så tog dom lin remiss men när gubben lämnade sina prover ville dom inte ha remissen, bara se körkort. Blir lite orolig att provresultatet blir kopplat till denna utredning alternativt att han donerat sperma :-o

[Thiah]
2015-09-20 11:11
#11

#10 remissen kan finnas digitalt så det är ingen fara. Du får lita på vårdpersonalen. :)

densomundrar
2015-09-20 11:21
#12

Förlåt, det där vart rörigt. Det enda de ville se var körkortet. #11 ja, jag får göra det :-)

Sarah
2015-09-20 12:30
#13

Tänker på dig och håller tummarna för er!

Annons:
densomundrar
2015-09-22 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 tack. Fick idag brev från sjukhuset, vart så glad för jag trodde att det var en tid för utredningen. Vad tyvärr väldigt besviken och känner mig lite uppgiven även om jag vet att detta är lätt fixat, hoppas jag, för jag förstod inte. Vad är det som är lätt förhöjt om trolig orsak? Jag hade varit vaken minst 8 timmar innan provet togs :-(

densomundrar
2015-09-22 17:30
#15

Har försökt googla men jag blir inget klokare. Lite orolig att det nu kommer att ta ännu längre tid innan vi får en tid :-(

Aleya
2015-09-22 17:59
#16

Prolaktin bildas i hypofysen. Och det var som sagt lite för högt. Så därför vill dom kolla det igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

densomundrar
2015-09-22 18:04
#17

#16 ok, men det är det jag inte förstår, vad innebär det? Ska gå dag 2-4 så snart mensen kommit, vilket förhoppningsvis är i början på nästa månad.

smurfis
2015-09-22 18:06
#18

De har väl sina riktlinjer på dessa tester och i första hand tar man väl om provet så att det verkligen visar rätt värde och att det inte var tillfälligt förhöjt.

För höga värden kan i alla fall vara ett hinder om man vill bli gravid, t ex utebliven ägglossning eller infertilitet. Det går att medicinera om det behövs så det behöver inte vara ett hinder i sig att bli gravid. Det är mer bara att de måste veta!

densomundrar
2015-09-22 18:09
#19

Jaha, ok, då får vi hoppas att det var något tillfälligt. :-)

smurfis
2015-09-22 18:15
#20

Det är sjukt frustrerande med dessa tester som ska tas hela tiden, mediciner man ska ta och nya tester som ska tas, nervositeten om prover ska visa det som de ska osv. Ni har en spännande resa framför er. Tuff men förhoppningsvis med ett gott resultat i slutändan! 😉

Annons:
densomundrar
2015-09-22 18:41
#21

Det hoppas jag med, för jag vill verkligen ha barn.

tötenöten
2015-09-22 19:25
#22

Följer :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[TanatosNyx]
2015-09-22 19:55
#23

Smurfis har helt rätt. Visar det sig att provet visar korrekt betyder det alltså att läkarna har kommit något på spåret som går att åtgärda, så de kan hjälpa dig! 🙂 Det kan handla om t.ex. sjukdomen PCO(s) eller en godartad tumör på hypofysen som stör hormonerna (mkt vanligt och nästan alltid ofarligt, men man kan få huvudvärk och problem att bli gravid, det hormonbehandlas).

densomundrar
2015-09-22 20:12
#24

Tack, då förstår jag lite bättre. Vet ni hur stor chansen är att det inte går att lösa?

[TanatosNyx]
2015-09-22 20:40
#25

Nej, har inga siffror, men risken är låg att man inte han få barn alls, ens assisterat med t.ex. pergotime eller IVF.

densomundrar
2015-09-23 05:40
#26

Tack, känns lite lugnande.

[GråHäxa]
2015-09-23 21:46
#27

Håller tummar och tår för att ni skall få er efterlängtade bebis :)

Annons:
densomundrar
2015-10-02 05:31
#28

Nej…. Fick mens nu, 1 dag tidigare en beräknat (händer typ aldrig). :-( proven ska tas på dag 2-4, vilket är omöjligt nu… Vet ju inte riktigt när nästa mens kommer heller…. Känns som att det kommer att ta väldigt lång tid innan vi får hjälp och vet vad som är fel.

densomundrar
2015-10-02 06:38
#29

Nej, vänta nu… Om fredag är min första dag borde min 4de dag vara på måndag? Då borde jag kunna göra testet då? Eller tänker jag fel?

[TanatosNyx]
2015-10-02 12:24
#30

Ja då blir måndag dag 4 :)

densomundrar
2015-10-02 13:04
#31

Vilken lättnad, vill verkligen inte vänta en menscykel till.

[Sabina]
2015-10-02 15:26
#32

Följer och håller tummarna för er ❤️

Jag gick själv igenom en del av en fertilitetsundersökning men avbröt senare.
Numera har jag två fina tjejer utan hjälp….

Men jag vet och förstår vad du går igenom.

densomundrar
2015-10-02 21:33
#33

#32 tack, hoppas på att få klarhet i vad som står på tok snart. får jag fråga varför du avbröt? Du behöver givetvis inte svara om du inte vill och känner dig bekväm med det.

[Sabina]
2015-10-03 02:46
#34

#33 har PM:at dig 🙂

Annons:
densomundrar
2015-10-03 08:08
#35

#34 tack för att du delar med dig @):-

dragonstar
2015-10-03 21:26
#36

Följer, Jag har PCO och är intressant att se hur de funkar för er. Ska tillägga att om du har PCO kan man inte riktigt räkna ut när man har ägglossning. När jag inte äter preventivmedel har jag mens var 6 vecka.  De kan vara så att äggen inte mognas och med hormontillskott kan de då funka bra. 

Så skulle nog rekommendera alla som har försökt länge och har oregelbunden mens att kolla upp om dom har PCO.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

densomundrar
2015-10-04 13:12
#37

Hehe, det kan jag inte även om jag kan ha ett hum, förutsatt att jag har ägglossning. Tror du dom kollar upp pco Iom utredningen?

Aleya
2015-10-04 13:23
#38

#37 dom kommer nog kolla lite av varje. Kanske även spola äggledarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[TanatosNyx]
2015-10-04 13:23
#39

#37 se #23

densomundrar
2015-10-04 13:39
#40

#38 hoppas det :-) #39 såg det tidigare och har funderat lite på det. Jag fattade det som att jag kunde ha det och inte att dom kommer att kolla det? :-) Oavsett så hoppas jag och tror jag att dom hittar felet tillslut och att felet är lätt åtgärdat eller åtminstone går att lösa :-)

densomundrar
2015-10-04 13:40
#41

Tack för erat stöd, kommentarer och tankar. Det är hjälpsamt och peppade, det känns skönt att ha någon annan att prata med detta om än min gubbe. Funderar på att berätta för min mormor när vi varit på första besöket, men är inte säker i mitt beslut än.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-04 13:55
#42

Jo det är ju en del av utredningen :)

densomundrar
2015-10-04 14:06
#43

Då får vi se vad resultatet blir av det.

dragonstar
2015-10-04 20:03
#44

Tror säkert dom kollar PCO. Inget som kollas utan anledning men i ditt fall tror jag de ingår. Jag fick min diagnos då jag var inne på akuten för exstrema magsmärtos dom kollade utomhavandeskap och såg då att jag har PCO.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

densomundrar
2015-10-05 05:37
#45

Ja, jag hoppas att dom kollar det om det nu är så att mina provresultat kan tyda på att jag har det. Ska in och lämna prov idag igen, får se vad detta prov visar.

densomundrar
2015-10-06 10:07
#46

Alldeles blå i armvecket efter gårdagens blodprov, gick lite tidigare från jobbet igår utan att säga vad jag skulle göra, vilket inte alls är likt mig. Får bli långärmat för mig hela dagen idag, oavsett hur varmt det är, vill inte få frågan… Har tänkt på en sak, varför smusslar vi människor så mycket om detta med att skaffa barn,varför ska man hålla det så hemligt? Jag tror att både jag och många andra skulle må så mycket bättre om man kunde vara öppen med det, det är ju inte bara vi som försöker skaffa barn, har svårigheter eller till och med kanske får missfall. Det är ju ganska naturligt egentligen även om det inte är något man pratar högt om.

Sarah
2015-10-06 12:14
#47

#46 du får vara den förändring du vill se :) du kan vara öppen och är du det kommer du säkerligen märka hur många runt om dig som haft samma problem. I min bekantskapskrets börjar folk vara mer öppna nu, flera har haft upprepade missfall. De upptäcker snabbt hur skönt det är att prata med närstående om det. Sålänge de får ta upp ämnet själva och inte får frågor i tid och otid. Hoppas att du får svar nu!

densomundrar
2015-10-06 20:54
#48

#47 det var ju mest en allmän fundering och lite svammel, men det skulle nog lyfta många stenar från många pars axlar. Konstigt att vi ska vara så hemlighetsfulla med något så naturligt, redan från start. Kollade upp hur lång tid det tog att få svar på provet sist och det var nästan tre veckor. Hoppas på svar i slutet av månaden samt en tid för att träffa någon och fortsatt utredning.

Annons:
[Miiika]
2015-10-08 14:33
#49

Vi pratade aldrig om missfall eller egentligen om att vi försökte skaffa barn tidigare, varken i familjen eller i kompisgänget. Sedan jag fick missfall i februari och min kompis fick reda på att hon också fick missfall då (hon fick reda på det först ett par veckor senare) så har vi blivit mycket mer öppna. Min mormor berättade att hon fick missfall en gång och min faster berättade att hon också fick det en gång (mellan båda barnen vilket förklarar den stora åldersskillnaden). När någon väl börjar berätta så är det många som öppnar sig, det har jag märkt!

densomundrar
2015-10-08 17:25
#50

Tack för att du delar med dig miiika. Hade tänkt att berätta för min mormor efter första mötet, när jag vet lite mer än att vi bara ska utredas. Dels för att få lätta mitt hjärta lite och för att mormor är solen i mitt liv förutom min gubbe, dessutom vill jag att hon ska veta att det är barnbarn på gång om han skulle få för sig att somna in. Nu är hon inte skruttig men hon börjat bli gammal och man ska inte ta livet för givet. De senaste åren har jag förlorat många nära under olika omständigheter och i alla möjliga åldrar och jag är livrädd att just hon ska lämna just mig.

densomundrar
2015-10-08 17:25
#51

He he, Oj, förlåt, fladdrade iväg lite där.

[Miiika]
2015-10-09 07:46
#52

Jag håller med, berätta för henne! Hon förtjänar att få veta en hemlighet :)

smurfis
2015-10-11 11:55
#53

Jag tror det är bra att vara öppen inför någon att man genomgår ofrivillig barnlöshet. Det är nog så jobbigt med alla undersökningar och väntan på olika tester. Hålla det hemligt för alla är jätte svårt och onödigt jobbigt. Vi berättade för de närmaste bara men nu i efterhand är det fler som vet om det. Har inte försökt dölja att vår minsta tjej är IVF-barn….. är bara så tacksamma att det fungerade till slut!

densomundrar
2015-10-22 17:30
#54

Tack smurfis, ska berätta för mormor tror jag när vi fått tid till första mötet, alternativt efter första mötet. När vi väl lyckas kommer det nog inte vara en hemlighet men medans vi försöker kommer vi hålla det hemligt. Fick svar på provresultatet idag och värdera höll sig denna gång inom ramarna, undra vad det var som gjorde att dom var höga sist? :-/ Det stod även att vi skulle bli kallade för möte "så småningom ". Man kan nog säkert tolka det på olika sätt men i mina öron och i detta sammanhang låtet det som om typ ett halvår. Om vårdgarantin är 3 månader och gäller för det första mötet så borde jag få en bokad tid som senast i slutet av november.

densomundrar
2015-10-23 18:40
#55

Idag har jag varit superkänslig idag, som om jag känt på mig att något ska hända. Idag kom brevet om tiden, förstår inte varför dom inte skickade dom samtidigt, och vi ska dit i mitten av nästa månad. Känner mig så lättad, som en liten sten släppte, äntligen kanske vi får svar och det går framåt :-)

Annons:
Sarah
2015-10-23 18:58
densomundrar
2015-10-23 20:59
#57

Verkligen. Skönt att få komma in på undersökning så att vi förhoppningsvis får reda på vad som ställer till det

smurfis
2015-10-26 15:50
#58

Vad skönt att det rullar på!

densomundrar
2015-10-26 16:47
#59

Håller verkligen med, man kan slappna av på ett helt annat sätt när man vet att något händer.

densomundrar
2015-11-05 12:11
#60

Längtar och önskar som 17 att dessa veckor fram till undersökningen kan gå lite snabbare. Jag vill ha besked, jag vill veta varför det inte fungerar och hur vi kan lösa detta.

[Synnerlig]
2015-11-05 13:03
#61

#60 Mitten av den här månaden skrev du va? Snart så 🙂

densomundrar
2015-11-05 15:09
#62

Ja, typ 1,5 vecka kvar. Snart, väldigt snart, kommer vi vidare :-) Tid den 16 november

Annons:
smurfis
2015-11-05 19:55
#63

förstår att du är ivrig!

densomundrar
2015-11-09 19:37
#64

Om en vecka är det dags, äntligen. Har däremot lite smått panik, de senaste veckorna har jag tappat alla hämningar vad gällande intag av ätbara saker (har lite problem med det i grund och botten men har haft det mer eller mindre under kontroll de senaste åren) och har gått upp en del i vikt, tänk om jag gått upp så pass mycket att jag ligger över gränsen för vilka de erbjuder hjälp? Ska försöka att justera detta denna vecka och vara stenhård med matintaget, hoppas att jag klarar det. Skulle vara så tråkigt om jag hållit mig inom gränsen medans vi försökt på egen hand och nu när vi ska få hjälp så tappar jag helt självbehärskningen.

densomundrar
2015-11-09 20:40
#65

Jösses vad jag stressar upp mig i onödan, max bmi är 30, jag ligger på 26. Om jag bara klarar av att hålla min nuvarande vikt borde inte detta vara ett hinder för utredning. Märks att jag.är nervös eftersom jag stressar upp mig…

Kerstinfalk
2015-11-11 10:23
#66

#65 Ja det är verkligen inte snällt mot dig själv att stressa så.
Om du har ett bmi på 26 så ligger du närmare idealvikt.  Du är med andra ord långt i från en person som tappat självbehärskningen.  🙂

[Synnerlig]
2015-11-11 10:48
#67

Oj, då är jag glad att jag kunde skaffa barn själv då jag har ett BMI över 30 🤐
Lycka till nu nästa vecka! 👍

densomundrar
2015-11-11 15:48
#68

#66 nej, det var inte så farligt som jag trodde men har gått upp ca 4 kilo på några veckor och visste att jag inte låg så långt från gränsen och vart därav lite orolig. Men det löste sig ju när jag kollade upp hur det var :-) #67 tack för omtanken :-) antar väl att risken är är större att graviditeten inte blir lyckad när man är över det strecket och för att dom då ska erbjuda hjälp så ska man ligga under 30, någonstans måste dom tyvärr sätta en gräns. Tror inte att det är någon större fara egentligen, bara om man vill ha hjälpen beviljad :-) De kanske även kan göra undantag om man bara ligger lite över och uppfyller resten av kriterierna.

IceTee
2015-11-13 00:57
#69

Har inget riktigt att tillägga mer än "Lycka till!" och att jag sätter en liten tass så jag kan följa din resa!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
densomundrar
2015-11-13 06:32
#70

Tack tack, det börjar dra ihop sig, på måndag tar vi ett stort steg i rätt riktning :-)

[Synnerlig]
2015-11-13 07:41
#71

#70 Åh vad spännande!

IceTee
2015-11-13 14:34
#72

#70 helgen brukar ju alltid gå fort, så ni är snart där!

Medarbetare på Skor iFokus

[GråHäxa]
2015-11-13 15:31
#73

Vad spännande att det närmar sig :) Lycka till!

densomundrar
2015-11-15 17:14
#74

Imorgon gäller det, jag är jättenervös och livrädd att jag ska glömma något viktigt som gör att det tar längre tid. Har inte riktigt koll på vad som ska göras imorgon, det står vara arg vi ska till fertilitetsenheten för utredning som beräknas ta en timme. Utredning, vad för typ av utredning? Samtal? Ultraljud eller äggledarspolning? Jag kan tycka att man får väldigt lite info om vad som händer och när, lite tråkigt då jag tror att de flesta, inklusive mig, skulle kunna slappna av på ett helt annat sätt om man visste lite mer om hur allt går till. När man tog kontakt fick man papper med info hemskickade, där olika undersökningar stod förklarat vilket är jättebra, men inte när och vilken. Aja. Får nog veta mer imorgon..

[Synnerlig]
2015-11-16 10:33
#75

#74 Nästa gång kan du ju ringa och be om mer information på vad som ska göras så kanske de inser att de skriver alldeles för lite info på sina papper och så kan du förhoppningsvis känna dig lugnare däremellan 🙂

Lycka till idag!

densomundrar
2015-11-16 20:37
#76

Tusen tack. Mötet gick bra och doktorn verkade bra. Gubbens spermier såg bra ut och mina hormonet verkade fungera, däremot misstänkte han oregelbunden ägglossning De gjorde även ett ultraljud på livmodern när jag ändå var där och jag hade en äggblåsa som han tror kommer att släppa om några dagar, ha kul sa han :-) Förmodligen är detta lätt med piller för att få igång regelbunden ägglossning, fungerar det inte trotts detta så blir det troligtvis IVF enligt honom men jag tar en sak i taget. Blodprov ska lämnas om 2 veckor igen för att kontrollera något med ägglossningen, minns inte då massor hänt idag, och jag ska ringa vid nästa mens och förhoppningsvis får jag då en spolning av äggledare för att se så att den fungerar. Nu är vi på g, snart kanske det äntligen är våran tur.

Annons:
densomundrar
2015-11-16 20:41
#77

Vi pratade om min vikt och han tyckte att jag var normalviktig och min vikt är inte ett problem i dagsläget vilket känns som en lättnad för mig då jag gått upp en del den senaste tiden. Reflekterade även över att frågor ställdes om mitt jobb, vilken typ av anställning jag hade och hur länge jag varit där men inget om sambons. Hade dom frågar om arbetsuppgifter hade jag förstått frågan men nu vet jag inte varför frågan kom. Kanske ville han småprata även om jag kände det som att det var en fråga som han bedömde min lämplighet som förälder på.

[GråHäxa]
2015-11-16 20:51
#78

Vad skönt att ni äntligen är på gång och börjar få lite svar!

Håller med om att de låter mycket konstigt att fråga sådana frågor om ditt arbete Funderar Det är väll fertiliteten som skall utredas inte lämpligheten som förälder. Ens arbete är ju inte avgörande för om man är en bra förälder heller för den delen

[TanatosNyx]
2015-11-16 21:47
#79

#77 Ja dom småpratar en del mellan varven, jag fick samma frågor när jag var inne femhundrasjuttioelva gånger på akuten när jag var gravid 😛 ibland fick maken också frågor, ibland sa ingen nåt.

Härligt att allt verkar såpass bra! Det ser ju riktigt ljust ut 👍

[Synnerlig]
2015-11-16 22:54
#80

#77 Måste vara skönt att veta att ni båda verkar "fungera" som ni ska i princip :D

densomundrar
2015-11-17 05:55
#81

Ja, förmodligen småprat, kanske för att "känna på mig som person", jag är rätt duktig på att övertolka i liknande situationer. Känns riktigt skönt faktiskt, jag ser ljust på framtiden och hoppas att vi/dom lyckas snart :-) Men om vi säger att det räcker med behandling med piller för att få igång ägglossning och bli gravid, kommer jag behöva det om vi vill skaffa syskon med eller är det individuellt?

jackiejohn
2015-11-17 11:37
#82

81# Inte säkert du behöver det för ett syskon, jag har nu efter förlossningen lite oregelbunden ägglossning trodde läkaren när jag var där förra veckan, skulle ge det 2-3 cyklar och om det sköter sig då (att jag slipper mellanblödningar och dylikt) så funkar det annars skulle jag återkomma. Mycket kan ändra sig efter en graviditet. Jag blöder med och längre vid mens nu bara för att ta ett exempel

Intehärutandär
2015-11-17 11:50
#83

#81 En vän till mig, hon som förlorade samtidigt som mig åt pergotime med dottern som nu är 3 år. Ängeln kom av sig själv. Nu äter hon pergotime igen utan resultat än så länge.

Annons:
densomundrar
2015-11-17 16:04
#84

Tack för era svar, då hoppas jag på att det är lättare efter första graviditetstecknet, om vi lyckas första gången och vill ha fler. En gammal vän till mig sökte även hon hjälp och dom skulle på IVF när plötsligt vart gravid på egen hand. Därefter har hon varit som en frögurka och dom har nu 4 barn inom loppet av max 6 år

smurfis
2015-11-17 19:41
#85

De frågar faktiskt vad man jobbar med även när man kommer till BM och är gravid. Vet inte om det är en sån allmän grej de frågar eftersom vissa yrken kanske kan påverka på något sätt? Är man gravid kan det ju påverka om jobbet är tungt rent fysiskt men att det skulle påverka fertiliteten??? Knepigt!

Hoppas du får fart på ägglossningen. Har exakt samma problem själv….. även om jag har ägglossning ibland så är det mer sällan än normalt.

Jag har blivit gravid på egen hand två ggr och med IVF en gång. Så det behöver inte vara samma problem nästa gång. Det handlar ju mer om att pricka in ägglossningen och sen ha tur att det vill sig. Så hoppas det hjälper med pillren och att ni blir gravida snabbt nu med rätt hjälp.

densomundrar
2015-11-17 20:19
#86

#85 förstår hur du menar och tycker att det är en vettig fråga att ställa Iom en ev. Kommande graviditet men arbetsuppgifterna frågades det aldrig om han frågade mest vart jag jobbade och hur länge jag varit där. Typ 4 år, svarade jag och då konstaterade han att "jag var hyffsat fast där". Förmodligen menade han inget illa men det kändes ändå som att det var en fråga för att bedöma om jag var lämpligt som förälder eller ej. Då han såg en äggblåsa som var på g på det ultraljud vi gjorde ska vi försöka ha lite extra mys fram till mens i hopp om resultat, annars inväntar vi nog hjälp eller mer klarhet i vad som ställer till problemet. blodprov och spolning av äggledare ska göras innan man tar beslut om hjälp eller alternativ

densomundrar
2015-11-17 20:22
#87

Och skönt att det löste sig för dig smurfis, det glädjer mig :-)

smurfis
2015-11-18 19:30
#88

Det finns mycket hjälp att få! Jag har testat det mesta… 😃Spolning av äggledare, piller, sprutor, IVF. Det är en påfrestande process och man kan tycka det känns hopplöst och tidskrävande men när man sen sitter där med magen i vädret eller bebis i famnen så är det värt det tusen gånger om! De flesta lyckas ju faktiskt till slut. Man får inte ge upp hoppet! Att läkaren såg en äggblåsa är ju jätte positivt för er!

densomundrar
2015-11-18 19:34
#89

Ja, för tillfället så har vi inte hunnit gjort så mycket.men det verkar bli många undersökningar och tider att passa framöver och som jag behöver ta ledigt för. Att ta ledigt är inte för mig jobbigt och jag har massor med övertid och semester att ta ut, men mina arbetskamrater lär nog börja fundera snart då jag tar ledigt utan att berätta varför, det har jag alltid gjort tidigare. Vill berätta för jobbet så sent som möjligt, jag vill inte att de tar bort mina chanser att utvecklas inom företaget för att dom tror att jag ska vara mammaledig inom 9 månader, vilket inte riktigt är sanningen

smurfis
2015-11-18 19:47
#90

Ja det blir ganska uppenbart när man springer hos läkaren stup i kvarten! Jag berättade inte heller på jobbet utan hittade på andra ursäkter. Vi hade en bit att åka till läkaren dessutom så ofta fick jag lov att vara ledig ca 3-4 timmar för ett besök. När vi gjorde IVF var det VUL tre gånger (varannan dag) så det blev lite tufft att få till det. Min chef visste däremot så det var skönt.

Annons:
densomundrar
2015-11-18 20:45
#91

Samma här, har några mil in till sjukhuset. Önskar att jag kunde berätta för chefen, då slipper jag ha dåligt samvete när jag ber om ledighet, även om jag vet att jag inte borde ha det. Men avvaktar nog tills det börjar ställas frågor, vill verkligen inte sumpa mina chanser att utvecklas och avancera på jobbet pga planer på att skaffa barn

dragonstar
2015-11-18 21:55
#92

Jag har bara skummat igenom inläggen men Håller tummarna för att de ska ta sig för er.
När de gäller frågor om jobbet har de iallafall delvis att göra med att vissa jobb inte är bar när man är gravid. Om du tex jobbar i miljöer med kemikalier kan de påverka negativt.
Sen finns de ju vissa som ställer frågor som känns onödiga, när jag var till en läkare ddå jag undrade om jag måste sluta med mina medeciner innan jag föröker skaffa barn, vart jag väldigt kritiskt mött hon ville inte alls vara på frågor och började istället fråga sambon vad han jobbade med och vad vi tjänade.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

densomundrar
2015-11-19 05:41
#93

#92 hehe, precis. Förstår om dom ställt frågan om vad arbetsuppgifterna var men han frågade vara vart jag jobbade och hur länge jag varit där varpå han konstaterade att jag "var hyfsat fast där", typ. Kanske var det kallprat eller kanske hade han en god baktanke, som om hur lätt det är för mig att ta mig till olika undersökningar eller om jag kunde få sparken Iom detta. Förmodligen är frågan inte så dömande som jag uppfattade den som, att han ställde frågan för att döma min lämplighet som förälder.

dragonstar
2015-11-20 23:51
#94

Så sant. Man får ta de med en nypa salt om de är jobbigt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

densomundrar
2015-11-21 08:10
#95

#94 ja, absolut. Jag blir extremt osäker i sociala situationer med människor jag inte känner och då sätter hjärnspöken gärna igång, detta är nog ett bra exempel. Idag ska jag berätta om utredningen för mormor och hennes gubbe, tänkte först berätta det även för min mamma och min syster men mamma kan nog inte vara tyst om det och får syster reda på det så kan jag slå vad om att hon helt plötsligt vill ha barn (i ett försök att vara bättre än mig, det kommer bli som en tävling) trotts att hon nyss tagit beslutet om en abort som slutade i ett missfall innan ingreppet. Det är tävling nog i mig själv och behöver inte ha en syster som tävlar vid sidan om. Detta är inte heller hemligt, men som många andra som vill skaffa barn så vill vi vänta tills vi vet att det med största sannolikhet kommer en bebis. När bebis sen är på g kommer jag inte ha några problem med att säga att vi fick hjälp med att skaffa det, jag tror att det är bra att man pratar om det så att andra slipper känna att dom är ensammast i världen om att behöva hjälp med att skaffa barn för att dom oftast inte känner någon annan som behövt hjälp.

smurfis
2015-11-23 18:14
#96

Det jobbiga om man berätta för många är ju att de kanske hela tiden frågar hur det går. Och går det inte så bra så vill man liksom inte höra den frågan hela tiden. Så på så sätt kan det vara skönt att ha det lite mer hemligt. Samtidigt kan det vara skönt att prata med någon om man tycker det känns jobbigt eller om mensen precis kommit etc.

densomundrar
2015-11-23 18:27
#97

Mormor och hennes gubbe tog det som ett väldigt glatt besked även om jag inte tycker det. Men dom var stöttande och hoppades för allt i världen att det skulle lyckas snart. Kändes skönt att få lätta på hjärtat till någon annan än er och sambon. :-)

Annons:
densomundrar
2015-11-28 09:31
#98

Nu kom min mens, på måndag ska jag lämna blodprov och jag måste även ringa fertilitetsenheten för bokning av tid till spolning av äggledarna.

densomundrar
2015-11-30 15:48
#99

Var å lämnade blodprov idag samt ringde för att boka tid för spolning. I bästa fall får jag en tid mellan måndag-torsdag nästa vecka, annars får jag vänta tills nästa cykel, vilket jag verkligen inte vill.

densomundrar
2015-12-02 11:27
#100

Så glad, fick tid för spolning av äggledare på måndag, yey 😀 Dom tyckte att gubben skulle följa med eftersom vi ska ha möte efteråt om hur vi går vidare men vet inte om han får ledigt, får nog klara mig själv.

Denna kommentar har tagits bort.
Catta-
2015-12-02 13:01
#102

Spännande! Håller tummarna att allt går bra för er :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

smurfis
2015-12-06 13:12
#103

Roligt att det händer grejer!!

densomundrar
2015-12-07 15:22
#104

Tack, erat stöd värmer. Var in och spolade äggstockarna, inte alls så farligt som jag läst om, om passagen såg fin ut. Troliga anledningen till att vi inte lyckas är att jag har ägglossning alldeles för sällan och därav minskat risken radikalt att bli gravid. Jag ska nu börja med pregotime, ett steg i rätt riktning. Hoppas så innerligt att det nu löser sig av sig själv. Glömde att fråga doktorn men finns det några negativa effekter med denna behandling? Blodprovet jag lämnade i slutet av förra månaden var dessutom värdelöst då jag redan fått mens, men det var ju inte lätt för mig att veta eftersom jag inte hade fått den infon. Aja…

Annons:
densomundrar
2015-12-07 15:23
#105

Siktar på bebis till nästa jul, det borde väl vara realistiskt

smurfis
2015-12-07 18:36
#106

Jag gick upp i vikt av pergo… men det är säkert olika hur man reagerar 😉

densomundrar
2015-12-07 18:48
#107

Åh nej :'( känner mig redan som en valross… Men hellre en valross med barn än en valross utan barn… Det är de värt, jag får bara jobba lite hårdare. Försökte Googla lite men hittade inte mycket, ska kolla här på sajten. Tack smurfis :-) Edit, Hittade här om pergotime, för framtida bruk. http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Pergotime/

densomundrar
2015-12-30 10:37
#108

Idag kom mensen och fertilitetsenheten är kontaktad. Jag börjat med pregotime på söndag och tid för invärtes ultraljud bokat. Snart kanske det äntligen händer.

Hannashusdjur
2015-12-30 17:54
#109

Lycka till!:)

hellomissduh
2015-12-30 19:48
#110

Åh, vad kul! Lycka till :)
(asså kul att det händer nått :P)

densomundrar
2016-01-01 10:28
#111

Tack, jag har stora förhoppningar på att detta år ska börja bra, med vovve och ev en graviditet :-) hoppas att jag har både bebis och hund till bästa jul :-)

Annons:
densomundrar
2016-01-03 16:09
#112

Idag ska första pregotime pillret intas, invärtes ultraljud på fredag. Hoppas verkligen att det ordnar till sig nu :-)

Hannashusdjur
2016-01-03 20:41
#113

Lycka till!:)

Sarah
2016-01-03 20:44
#114
[GråHäxa]
2016-01-03 20:52
#115

Håller tummarna här med :)

hellomissduh
2016-01-03 21:33
#116

Håller tummarna för er!🌺

densomundrar
2016-01-08 10:07
#117

Inga ägg än, Iom att det var första omgången så testades jag ganska tidigt så än är det inte kört. Ska dit nästa vecka igen och kolla. Är så glad att mitt jobb är så flexibelt annars hade vi kanske aldrig kunnat skaffa barn.har ju ändå 4 mil från jobbet till sjukhuset så även om undersökningen inte tar så lång tid så blir jag ju borta ofta och länge. Den är nu man är extra glad för sitt körkort och bil

[VinterMaran]
2016-01-08 13:33
#118

Håller tummarna för dig. Vet hur det känns, läkarna konstaterade att min sambo var 100 procent steril. Undersökningar, remisser och prov tycker man tar lång tid men när det väl har kommit igång så rullar det på. Jag gjorde misstaget att berätta på mitt jobb, så det var ju det årets snackis. Skulle aldrig ha berättat det om jag visste hur det skulle bli idag, men det kan ju bero på arbetsplats till arbetsplats också. Vi körde 2 timmar från hemmet till Malmö när behandlingarna började, och nu är jag gravid med tvillingflickor som ska födas i Maj. Är så tacksam att någon ville hjälpa oss att bli föräldrar så jag har bestämt mig för att donera ägg sen, vi fick ju spermier så då ska jag givetvis hjälpa någon annan med det jag har att erbjuda:-) lycka till, jag håller tummarna för er!

Annons:
densomundrar
2016-01-13 17:35
#119

#188 tack för att du delar med dig. Var in och kollade efter ägg idag, fanns två lite större men hon var osäker på om dom skulle släppa, ny undersökning på fredag. Jobbet har blivit fundersamma på varför jag åker iväg i tid och otid, inget dom sagt men jag ser det på dom. Förklarade idag att jag är iväg till doktorn men att jag inte ville prata om varför, och då sa dom bara ok så var det inget mer snack om det :-) Har nu även frikort

plommon1
2016-01-14 07:32
#120

Skönt att det löste sig med frikortet.

Vet din chef om din situation?

densomundrar
2016-01-14 07:49
#121

#120 nej, berättade igår för en av cheferna inklusive mina arbetskamrater att jag var hos doktorn och dom nöjde sig med det :-)

Denna kommentar har tagits bort.
plommon1
2016-01-14 14:41
#123

Okej :) Det hade aldrig funkat på mitt förra jobb. Individuella dagliga scheman och kaos om man stack ifrån. Skönt att det ändå kan funka med ditt jobb!

densomundrar
2016-01-14 19:01
#124

Förstår att det är trixigt att få ihop. Är så otroligt tacksam för att mitt jobb tillåter mig att ha så pass fria arbetstider som jag har, det blir ju ca 2 timmar varje gång jag är där även om själva besöker inte tar så lång tid Iom att jag har så långt.

densomundrar
2016-01-15 11:35
#125

Idag finns det ett färdigbakat ägg i hönshuset, det är bara hem och baka ;-)

Annons:
plommon1
2016-01-15 15:55
#126

Lycka till! :D

Hannashusdjur
2016-01-15 16:54
#127

Lycka till!!

densomundrar
2016-01-15 17:19
#128

Tack, nu blir det varannan dag o en vecka, hoppas att det lyckas :-)

Lilolizeit
2016-01-15 21:39
#129

Håller tummarna för er :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Catta-
2016-01-15 22:54
#130

Hoppas! När kommer ni att veta om det blev något?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

hellomissduh
2016-01-15 23:00
#131

Ha det så trevligt! 😃

[Thiah]
2016-01-16 05:17
#132

Håller tummarna här också :)

Annons:
densomundrar
2016-01-16 06:35
#133

#130 man brukar ju säga att ca 2 veckor efter ägglossning kommer mensen, så i slutet av denna månad förhoppningsvis :-) Jag är så lättad över att jag svarade bra på pregotime, känns som en liten tröst i all hopplöshet med att skaffa barn. Nu håller vi dock på att skaffa hund så jag har fokus på något annat iallafall :-)

[Thiah]
2016-01-16 06:53
#134

#133 kanske helt bra att ha tankarna på annat håll :)

densomundrar
2016-01-16 07:48
#135

Det tror jag med :-) nog för att jag mer eller mindre släppt fokuset på bebis Iom att vi började med utredningen men ju mer intressen jag fokuserar på istället för att skaffa barn, ju bättre mår jag psykiskt :-)

densomundrar
2016-01-16 07:48
#136

Och tiden går inte så sakta :-)

Sparven88
2016-01-16 09:37
#137

Sätter ett litet fotavtryck här och passar på att önska lycka till! =)

Vifyra
2016-01-16 12:27
#138

Lycka till! Håller tummarna för er:)

soundtrack
2016-01-16 20:29
#139

Håller tummarna jag med :)

Annons:
densomundrar
2016-01-30 09:48
#140

Fick mensen nu på morgonen, punktligt efter mensappen för en gångs skull. Ska ringa fertilitetsenheten på måndag så kör vi på en omgång till pregotime och hoppas på bättre lycka.

densomundrar
2016-01-30 09:51
#141

Lade märke till en annan sak, brukar alltid ha en öm knöl i vänstra bröstet när jag ska få mens, men inte denna gång. Ganska skönt iallafall :-) Undra om det vara är en engångsföreteelse eller om pregotime har "lindrat detta"? :-)

densomundrar
2016-02-12 14:19
#142

Ultraljud på äggstockarna Idag och det såg fint ut, slemhinnan var tjock och fin och en stor blåsa och en lite mindre fanns och förhoppningsvis släpper iallafall en men risken finns även för tvillingar om än liten. Blodprovet från förra gången visade tecken på att ägglossning skett, vilket är positivt. Nu är det bara att tuta och köra.

Sarah
2016-02-12 14:36
#143

Håller tummarna för er :)

[Thiah]
2016-02-12 17:15
#144

Tut tut!!:)

Joyous
2016-02-12 17:25
#145

Väldigt spännande att följa och stort lycka till till er! :)

densomundrar
2016-02-25 19:00
#146

På tisdag, har jag för mig, har jag beräknad mens. Inga tecken alls i huvudtaget men hade väldigt ömma bröstvårtor förra veckan så förmodligen har jag minst haft ägglossning. Håller tummarna på att det här är sista resan för att bli gravid, jag börjar både bli trött, uppgiven, svårt att förklara för mina arbetskamrater varför jag är borta så mycket och dessutom börjar all min fina övertid att sina, hade tänkt spara den till kommande graviditet/mammaledig. Aja, det är värt det om det gör att vi äntligen kan få bilda familj.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-02-25 19:42
#147

håller tummarna allt jag kan för dig!

densomundrar
2016-03-03 05:08
#148

Jag tror jag faktiskt plussade nu på morgonen…

densomundrar
2016-03-03 05:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Bilden kom tydligen inte med, förmodligen var jag för snabb i mobilversionen :-) Då får jag ringa fertilitetsenheten idag kanske, det sa dom att jag skulle göra vilket som, och hoppas på att det som finns där inne stannar kvar :-)

densomundrar
2016-03-03 05:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Fel bild till och med…

[Thiah]
2016-03-03 05:54
#151

Tydligare än så blir det väl inte?? Grattis!!

densomundrar
2016-03-03 06:13
#152

Ja, jag tror inte det :-) Tack. När man försökt i snart 2 år, som kändes som en evighet jag jag lite svårt att tro och fatta att vi äntligen lyckats. Nu blir nästa steg att få behålla det, jag hoppas att vi har bättre lycka med det.

Hannashusdjur
2016-03-03 06:25
#153

Solklart!:)

Annons:
[WickedAlly]
2016-03-03 07:22
#154

Åh, grattis!

MamsenTramsen
2016-03-03 07:41
#155

ÅÅÅÅÅHHHHHH!!! Vad skoj! Har följt dig i hemlighet och hållit tummarna. Fantastiskt!


[TanatosNyx]
2016-03-03 08:10
#156

Grattis!!!!!!!!!

Catta-
2016-03-03 08:14
#157

Grattis!! Vad spännande! :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lilolizeit
2016-03-03 08:24
#158

Stort grattis!! 🌹

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sparven88
2016-03-03 08:41
#159

Grattis! 💙

Surpan
2016-03-03 10:02
#160

Grattis!

/Surpan

Annons:
jackiejohn
2016-03-03 10:38
#161

Solklart ju! Stort grattis!! :D

[VinterMaran]
2016-03-03 10:42
#162

Grattis grattis grattis!!! När jag plussade (första gången någonsin) var jag helt i chock och tyckte inte att det kunde stämma. Efter så många år med negativt resultat stod jag bara och gapade när det visade plus på stickan, haha! Jag jämförde med tabellen men kunde ändå inte fatta att det var sant!

teezan
2016-03-03 12:14
#163

Åh vad roligt!!! :D

densomundrar
2016-03-03 18:43
#164

Tusen tack, äntligen säger jag bara, nu hoppas jag att jag får behålla det utan större komplikationer. Jag ska på tidigt ultraljud i slutet av månaden. Förutom missfallsrisken är jag lite orolig för antalet, att det blir tvillingar, även om det innebär dubbel lycka så nöjer jag mig med en till att börja med :-) #162 jag kan inte heller riktigt fatta det, det känns så himla konstigt, skulle jag vara gravid helt plötsligt? :-o efter nästan 2 år så känns det lite som att det skulle vara för bra för att vara sant.

JeFo
2016-03-03 20:49
#165

Vilket lycka! 😃 Stort grattis till er' Håller tummarna att allt går vägen.

Zelmabus
2016-03-04 14:34
#166

Åh så roligt! Stort grattis!

densomundrar
2016-03-04 14:50
#167

Tack tack. Ang denna tråd, är det av intresse att jag uppdaterar tills vi lyckats fått ett levande barn eller ska vi se tråden som avslutad? :-)

Annons:
teezan
2016-03-04 14:59
#168

Du får gärna uppdatera- om du vill förstås :)

Sparven88
2016-03-04 15:17
#169

Vill gärna fortsätta följa med på Er resa. Men bara om du själv vill att vi gör det så klart =)

[Thiah]
2016-03-04 16:52
#170

Uppdatera, uppdatera uppdatera så mycket du vill! :D

densomundrar
2016-03-04 19:28
#171

Jag tycker att det är skönt att skriva, det lättar på trycket och jag tycker att ni är så underbara, allt erat stöd har burit upp mitt mod en aning i denna verksamheten. Jag uppdaterar gärna, ville bara kolla om det var av intresse att ha en egen tråd för det eller om det blev överflödigt :-)

[Thiah]
2016-03-04 19:34
#172

Jag är en av admin och jag kan lova att Tanatosnyx tycker likadant. ;) Uppdatera/skriv allt du vill/behöver. (Vill du starta en ny tråd får du, jag kan låsa denna med länk till nya i så fall. )

densomundrar
2016-03-04 19:35
#173

Nejdå, för min skull kan vi köra en stund till i denna tråden om det inte är av önskemål att byta, den kanske börjar bli olidligt lång?

[Thiah]
2016-03-04 20:20
#174

#173 när den börjar bli runt 230 så skapar vi en ny åt dig. Antingen denna trådens namn fast med en 2 efter eller sen en helt ny med nytt namn

Annons:
densomundrar
2016-03-04 20:25
#175

Det låter bra för min del :-)

[GråHäxa]
2016-03-04 22:12
#176

Jag vill jätte gärna fortsätta att följa er resa. Älskar såna här trådar 👍

[TanatosNyx]
2016-03-04 22:19
#177

klart du ska fortsätta skriva 👍

Sarah
2016-03-04 23:01
#178

Klart att du ska fortsätta :) vi har ju följt dig från då ni började försöka och du var självsäker på att ni skulle ha bebis snabbt, vi har sett hur du sakta gett upp hoppet och sen hur det tänts igen efter ni fick komma på utredning. Vill gärna fortsätta följa dig.

Pontiac57
2016-03-04 23:39
#179

Stort grattis! Håller tummarna att du får en fin/mysig graviditet, och jag följer gärna uppdateringarna under vägens gång :)

densomundrar
2016-03-05 18:35
#180

Ni är underbara, känner att jag måste säga det till er :-)

PerhapsimAnna
2016-03-05 21:20
#181

Jag är så otroligt glad för din skull, har följt dig i tystnad men nu måste jag ju bara säga GRATTIS GRATTIS GRATTIS, ÄÄÄÄÄNTLIGEN!!!!! Ska bli väldigt roligt och spännande att få fortsätta följa eran resa! ❤️

Annons:
plommon1
2016-03-05 21:57
#182

Klart vi vill ha uppdateringar och få följa med på resan :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
2016-03-06 18:15
#184

Grattis från mig och sambon :D

Joyous
2016-03-06 21:28
#185

Grattis! Klart du ska fortsätta uppdater :D

densomundrar
2016-03-07 16:15
#186

Ringde till BVC idag, ska lämna körtel och ämnesomsättnings prov denna vecka, innan hälsosamtalet på fredag. Sedan har vi ul i slutet av månaden att se fram emot, det görs dock på fertilitetsenheten då det är så tidigt. Då får vi nog se om det är en eller två som tagit sig, spännande :-) Är ganska orolig för missfall, men hoppas att vi efter denna långa resa kan få slippa det iallafall.

mollyt
2016-03-07 18:38
#187

Så himla roligt! Ser fram emot att du fortsätter att uppdaterar oss! Ett jättestort grattis!!

hellomissduh
2016-03-08 21:13
#188

Men åååååh, vad jag har missat av att inte vara här inne på ett tag! 
GRATIIIIS!!! 😃🤗🌺

Annons:
densomundrar
2016-03-11 17:12
#189

Tack för allt stöd och alla gratulationer, det värmer ska ni veta :-) Klistrar in texten om mitt besök hos bm från vi som väntar barn tråden :-) …. Den kopierade texten försvann, återkommer.

densomundrar
2016-03-11 17:12
#190

Var till bm idag för inskrivning, stället kändes avslappnat och bekvämt och bm var trevlig. Är dock lite besviken över att behöva ta ledigt för inskrivning del 1 av 2, för att svara på en massa frågor vi kunnat ta över telefon och jag ska ändå fylla i svaren i ett papper tills nästa gång. Dessutom fick jag massa märkliga frågor, bla frågan om jag blivit utsatt för fysisk eller psykiskt våld, vem det var av och om jag tog mig ur det ensam eller med hjälp och om det fortfarande gnager mig. Vad har det med min graviditet att göra?! Någon annan som fått liknande frågor? Dessutom fick jag massa frågor och erbjudanden om att lämna blodprover till olika studier och en studie om bristningar. Ett blodprov som skulle lämnas och frysas in för att kunna undersöka om "något fanns där innan jag vart gravid", varpå jag påpekade att jag redan var gravid men fick aldrig någon klarhet i vad det egentligen gällde. Hälften av mötet kändes egentligen inte relevant för just min graviditet? Tror jag avstår de flesta undersökningar och tester som är till för statistik och annat, känns som att det räcker med extra undersökningar och blodprover ett tag nu, fertilitetsutredningen innehöll en hel del sådant.

Sparven88
2016-03-11 17:21
#191

#190 Ang frågor om ev misshandel fick jag också svara på. Min BM förklarade att det står i policyn att fråga. Ibland kanske man inte berättar det själv, men att man, om frågan ställs kanske berättar. Är väl bra att de har öronen öppna tycker jag =) Jag tyckte inte att inskrivningssamtalet gav något direkt heller. Fick fylla i en "hälsodeklaration" över hur mitt liv såg ut.

Sarah
2016-03-11 18:10
#192

När man tar blod till forskning så gör man det samtidigt som man tar övriga blodprov. Är bara ngt extra rör. Men, värdefullt. Just nu pågår forskning för säkrare/ billigare nupp test har jag för mig

densomundrar
2016-03-11 18:45
#193

#191 ja, jo, det är ju bra speciellt om det är en pågående relation. Men som i mitt fall där jag sa att jag tidigare varit i en våldsam relation så förstod jag inte riktigt varför följdfrågorna var relevanta?

densomundrar
2016-03-11 18:47
#194

#192 var för snabb att trycka, nupptest? Ja, blodprov möjligen i samband med annat, men jag tänker inte vara med i undersökningen om bristningar i samband med graviditeten, det var en massa besök och kontroller extra som jag inte orkar med just nu, möjligen om det blir en till graviditet utan den långa resa vi gjort nu.

mjioo
2016-03-11 22:15
#195

Om man utsatts för sånt tidigare så kan hormoner trigga psykisk besvär, de vill bara ha uppsikt på både ditt fysiska och psykiska mående så att de kan hjälpa dig genom graviditeten. Jag har tidigare haft ångest pga stress och min bm frågar mig på varje besök hur jag mår och påminner om att jag ska kontakta min psykolog om något känns jobbigt. Såklart du inte ska vara med i forskningen om du känner att du inte vill eller orkar, men de kan inte få tag på frivilliga om de inte frågar :) jag har själv tackat nej till bland annat forskningen kring bristningar.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-03-11 23:33
#196

nupp-test = nackuppklaringstest, en del av KUB

Sarah
2016-03-12 00:07
#197

Nipt menar jag :p kan ersätta fostervattenprov. Säkrare, men dyrt.

[TanatosNyx]
2016-03-12 00:45
#198

Det lät mer logiskt :p

[Thiah]
2016-03-12 05:48
#199

Liknande fråga har frågats av mig också, i annat land. Jag är med i nån forskning och Joel likaså. Men för oss var det bara lite extra blod så det gjorde inget. Erm.. Ja, bra koll jag har men i nått register är jag/vi :P

soundtrack
2016-03-12 07:24
#200

Jag/vi har deltagit i alla studier vi blivit tillfrågade, men det har bara varit grabb (heter den va?) och så nappstudien. Tycker det är roligt med studier :)

Madde
2016-03-12 07:28
#201

#190: Jag fick frågan om att vara med i 2 undersökningar och jag tackade ja. Tänkte som så att hade jag varit forskare hade jag velat att några ställde upp för framtida gravida kvinnors skull. Blir en bäckenbottensstudie och något mer. =) Men det är ju tur det är frivilligt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

densomundrar
2016-03-31 17:22
#202

Ja, vi får se hur jag gör. Undersökningar som resulterar i massa mer undersökningar orkar jag inte med just nu Iom att det senaste halvåret, i princip, har bestått av undersökningar och läkartider. Idag var jag till fertilitetsenheten för vaginalt ultraljud, tydligen en kontroll dom gör när man fått hjälp att bli gravid. Bebisens hjärta pickade på fint och allt såg bra ut. Även fast jag har en suddig bild på mitt ev framtida barn så har jag fortfarande lite svårt att ta in att vi äntligen lyckats. Jag vet att jag är gravid och att ett barn kanske är på g men jag känner mig inte gravid och det känns fortfarande som dagdrömmar när jag pratar om det med familjen, som en planering några år framöver :-P

Annons:
densomundrar
2016-07-26 12:23
#203

Det var ett tag sedan jag uppdaterade, trotts en envis bebis som inte ville samarbeta på ul så såg allt bra ut, är inne på vecka 26 nu och bf närmar sig med stormsteg.

Zelmabus
2016-07-26 13:29
#204

Härligt att det går bra :-)

Upp till toppen
Annons: