Annons:
Etiketthälsa
Läst 21820 ggr
[postmortum91]
9/2/15, 10:16 PM

Gravid - äta rött kött?

Det enda jag tycker är en förlust i matreglerna som gravid är två saker, resten kvittar. De sakerna är varmrökt lax från vänern som jag avgudar och även BIFF, röd biff. 
Nu den 12 september firar jag och sambon 7 år tillsammans och jag är sååååå sugen på att gå till Texas Longhorn och köpa mig en ryggbiff, en medium/rare, för annars kan det kvitta. 
Är det verkligen så farligt om jag unnar mig EN biff, på en erkänd restaurang?
Har ni någon gång under graviditeten unnat er någonting som ni egentligen blivit rekommenderade att inte äta?

Annons:
[TanatosNyx]
9/2/15, 10:27 PM
#1

Jag åt medium/rare en hel del som gravid. Råkade även slinka i rosa fläsk och inte helt färdig kyckling (dock svenskt alltihop)

papa-bear
9/2/15, 10:39 PM
#2

förutom mat med för höga gifthalter, vad får ni inte äta när ni är gravid? jag förstår inte problemet, i och för sig är jag man, men senast häromdagen var det på tvnyheterna att barnmorskor är helt fel ute när de ger felaktiga råd om kost som livsmedelsverket har utfärdat till gravida, att kunskapen inte finns där, vilket de själva erkänner.

[WickedAlly]
9/2/15, 10:41 PM
#3

Nä, nötkött brukar man väl inte räkna med i det där. Det gäller främst gris och kyckling, men det är väl inte så ofta man äter det rare ändå :p Jag åt mitt nötkött medium under graviditeten, skulle inte falla mig in att äta det välstekt.

Em_
9/2/15, 10:56 PM
#4

Matråden har ju massa olika orsaker. Just rött kött tror jag har med risken  för toxoplasma att göra. Så risken att bli smittad finns ju där även man bara äter en biff


[postmortum91]
9/2/15, 11:00 PM
#5

Hmm, till mig sa barnmorskan:
*Inga fiskar från vänern
*Inget opastöriserat
*Inga mögelostar eller ädelostar etc
*Bara genomstekt kött oavsett köttyp
*Inget kaffe
*Helst inga sötsaker eller dricka
*inget Kosttillskott, örtprodukter och naturläkemedel
*Inga frysta kräftor, isåfall måste jag koka om dem även fast de är tillagade
*Ingen mat som är nära utgångsdatum

Men då tänker jag bannimej unna mig min älskade köttbit på årsdagen. JIPPIE!!!

Em_
9/2/15, 11:02 PM
#6

#5 Haha, gör du det 😉 Ska man följa alla kostråd till punk och pricka blir det nog bara kokt is kvar… 😃


Annons:
[TanatosNyx]
9/2/15, 11:32 PM
#7

inga sötsaker är ju bara larv, det är inte värre för gravida än annars. Kaffe kan du dricka måttligt av, och kräftor finns vad jag vet inga restriktioner om ens? Sen är det insjöfisk överlag, inte specifikt vänern. Låter som en snurrig BM

sisela
9/2/15, 11:40 PM
#8

#5 tycker det låter som förnuftiga råd, utom det med kräftorna. En del av det skulle jag dock se som måsten och en del som vägledande (eller begränsad mängd) såsom kaffe och sötsaker.

[Thiah]
9/3/15, 6:04 AM
#9

Jag äter inget genomstekt nötkött. Snacka om att förstöra biffen ;)

Anonym
Anonym
9/3/15, 8:41 AM
#10

#5 Jag vräkte i mig 1½ paket kräftor förra helgen (ca 35 st 🤪) Kräftor rekommenderas ju t.o.m. att man äter, konstigt bm du har 🤔
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

//Tvåan

PogoPedagog
9/3/15, 8:41 AM
#11

väljer du nötkött som varit fryst innan i minst tre dygn tar det ju död på en hel del bakterier.

Intehärutandär
9/3/15, 1:29 PM
#12

"*Ingen mat som är nära utgångsdatum"

Det låter ju koko, med tanke på att t ex ägg håller minst 1 månad efter datum just för dem flesta förvarar dem i kylen. Och en mjölk ett par veckor. 

Sedan kan jag förstå kött, men det är ju inte konstigare än som ogravid att man ska passa sig hur man hanterar kött och kyckling t ex. 

"*inget Kosttillskott, örtprodukter och naturläkemedel

Inga gravid-vitaminer eller järn alltså. 

Nej, den där BM litar jag inte på. Och jag är utbildad inom näringslära.

[Thiah]
9/3/15, 1:54 PM
#13

#12 det där med tiden märkte jag inte ens. Låter helt galet :(

Annons:
[TanatosNyx]
9/3/15, 2:04 PM
#14

Mat nära utgångsdatum är väl främst charkutierier med ökad risk för listeria tror jag.

[postmortum91]
9/3/15, 8:16 PM
#15

#7 Anledningen till hon endast nämnde vänern är för att vi bor på en ö i vänern och all insjöfisk vi käkar här är från vänern :P

mollyt
9/9/15, 8:09 PM
#16

Jag äter bara välstekt kött nu, men mycket av yrkesskada. Man är rädd för en parasit (toxoplasmos) som bland annat finns i nötkött. Jag jobbar på ett ögonsjukhus och har sett för många som har ärr och förstörda näthinnor (kan bli blinda) av just toxoplasmos.  Att få i sig parasiten som vuxen spelar ingen roll, men om mamman får parasiten i sig när hon är gravid så förs den över till bebisen. 

Men toxoplasmos dör vid temperaturer över 70grader om jag inte missminner mig (jag nöjer mig med att jag ser att det kokar) eller om man fryser det i 3 dagar. Så vill ni äta kött hemma och äta typ råbiff så kan du ju frysa ditt kött i förväg om du är orolig. Därför ska man frysa in torkade skinkor (alltså inte upphettat vid tillagning) innan man äter. 

Jag har ingen siffra på hur ovanligt det är, men det är inte vanligt. 🙂 Men ja… jag själv har valt bort det för min egen skull, men skulle jag vara på restaurang på min årsdag och få rosa kött så skulle inte det vara hela värden för mig heller tror jag. Hehe! 

Grattis på 7-årsdagen i förväg! ❤️Smaklig måltid!

[postmortum91]
9/9/15, 8:46 PM
#17

#16 Ja, parasiten låter inte mysig men jag tänker också att jag ätit rosa kött så många gånger i mitt liv utan att ha drabbats, vilket skulle betyda världens otur om jag gjorde det just nu när jag ska unna mig det EN gång.
Förstår att man kan bli lite yrkesskadad om man ser vad det kan påverka.
Tackar :)

sisela
9/9/15, 8:53 PM
#18

En biff kan fortfarande vara rosa även om den stekts till. 70 grader så toxoplasmosen är borta. Den ska bara inte vara blodig.

mollyt
9/9/15, 9:03 PM
#19

#17 när man är vuxen så spelar det ingen roll om du fått toxoplasmos eller inte, så du kan ha fått det utan att du vet om det. Det är för fostret som det är skadligt. 

#18 Exakt! Men det är väl bara det där mer rare som är svårt, men ja, jag tror att det kan vara farligt om man är orolig för allt också…

Upp till toppen
Annons: