Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 7002 ggr
[Thiah]
2015-08-24 19:37

Vi som blivit föräldrar #19

Annons:
Lilolizeit
2015-08-24 23:01
#1

Sätter ett avtryck här direkt. I morgon ska vi på sista ROP-undersökningen, ska bli så skönt att slippa dom! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

em.nord
2015-08-25 09:07
#2

Vi var på ultraljudet igår. Dom var väldigt pigga och aktiva. Men storleksskillnaden hade ökat ännu mer än sist. Något som kommer kollas noga. Så läkaren bokade in ett ultraljud till i v21 där hon kommer kolla storlek igen och ta beslut om vi måste flyttas till Linköping eller Huddinge(!) Linköping ligger ju långt bort men Huddinge är ju skitlångt bort. Så lär bli Linköping om det behövs. Men hoppas inte det… orolig blev jag men hon sa att båda var så pigga så hon såg ingen fara än. Dom delar ju moderkaka och inte säkert moderkakan klarar av 2 stycken längre tid. Moderkakan gav ju upp tidigt med Elliot med så det är ju ännu större risk. Men hur eller hur så kommer jag inte få gå längre än v 38+0. Då jag blir igångsatt eller ks om dom inte lagt sig rätt. Hoppas vi kan gå så länge! Men är smått beredd på det värsta, för då blir man inte tagen på sängen om det sker.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jackiejohn
2015-08-25 11:08
#3

Måste vara skönt ändå att de har så noggranna kontroller på dig em.Nord! :) Idag ringde de från klinfys och vill att Lilli kommer ner på fredag för återkontroll av hjärtat (duktus) och nu blev jag nervös… Sist vi var där i februari var det kvar och de hade ju hoppats på att det skulle ha stängt sig men det hade det ju inte gjort, svaret vi fick då var att så länge hon inte påverkas utav det så avvaktar de annars blir det operation för att stänga det. På 6 månaders kontrollen hörde läkaren det, när hon var förkyld här i juli så hörde jourläkaren det också (han lyssnade efter att jag sagt att duktus är öppen..) Jag vill ha ett svar i stil med att "det har stängt sig" eller "det är så yttepytte litet så hon kommer inte påverkas utav det" Man får ju svart på vitt nu när hon börjar krypa och röra ordentligt på sig om det är nåt som påverkar henne fysiskt eller inte. Har det påverkan så blir det en operation där de går in och stänger det, när de är pyttesmå kan man medicinera men det går inte när de är äldre. Blir irriterad på mig själv som målar upp scenariot där de ska in och greja i pumpen på min lilla älskling…blah! Räcker det inte att hon är född 9 veckor förtidigt 😁

[TanatosNyx]
2015-08-25 11:22
#4

Får du TTS så är det till Huddinge du vill, de är grymma på just det! 🙂

[TanatosNyx]
2015-08-25 11:23
#5

För övrigt vaknar jag numera av 2 scenarion här hemma:

1: 1000 bebissparkar i ansiktet/på brösten.

2: Vilt fnissande bebis som stoppar in händerna i BHn och stjäl mina amningskupor!

fridaas
2015-08-25 13:02
#6

Här försöker vi förbereda Alwa så gott det går inför stundade blodtrycks-, blodprov och eventuell sövning och magnetröntgenstagning i slutet av september. Ser inte alls fram emot det med tanke på hur det gick sist. Men denna gången tänker jag stå på mig och kräva att de tar blodtrycket manuellt och inte maskinelt som de propsade på sist, sist låste den sig på 220 och släppte inte ut luften förrän de drog ur kontakten, gjorde ju uront på henne. Så denna gången kommer jag kräva att de gör det manuellt och inte blåser upp det så mycket, finns ingen anledning, räcker med 160-180.

och sen är det bara hoppas på att de kan göra ett vanlig ultraljud för att kolla om njurfunktionen istället för magnetröntgen igen, känns så hemskt att se henne åka in i den där tunneln. Samt att vi slipper sövning om de kör med mag3-röntgen eller ultraljud.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
em.nord
2015-08-25 13:20
#7

#3åh lilla vännen. Hoppas allt går bra! Ja täta kontroller känns bara bra :) #4 mmm okej. Är väl därför dom samarbetar då med tanke på hur långt det är… #6 åh håller alla tummar jag har!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
2015-08-25 16:05
#8

#7 tack kan behövas. Nu har vi precis varit på mvc och gått igenom förlossningsjournalen efter Noel som föddes för ett år sen. Just nu är jag lite sur på mig själv för att jag inte har gjort det tidigare, men samtidigt har jag nog inte varot redo för det förrän nu. Det var skönt att få bekräftat att de gjorde många undersökningar i onödan, precis som jag upplevde och att det är fel att det inte står något om urintappningarna de försökte med. Och att kommunikationen var kass rent ut sagt. Och detta kommer tas upp på deras interna möten så att risken att någon drabbas på samma sätt kommer minska. Så känner mig lite lugnare. Men samtidigt är jag glad över att noel är vårt sista barn, jag sätter inte min fot i ett förlossningsrum igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
2015-08-25 17:06
#9

Hoppas att allt går bra på undersökningarna! Elva har börjat le så smått nu, hon ser väldigt lurig ur. All världens rackartyg planeras :)

soundtrack
2015-08-25 17:29
#10

Igår fyllde min lilla trollunge 1 år! Shit vad fort det här året har gått, känns som att det var igår jag äntligen fick upp henne på bröstet för första gången.. Hon har firat sin födelsedag med att vara sjuk dessvärre. Humöret var uselt igår och hon kändes men vi hade inte med nån termopmeter hem till min mamma där vi befann oss. I natt var hon brännhet och febern har hållt i idag. Lilla hjärtat. I helgen sov hos sin mormor för första gången när jag och sambon var på bröllop. Det hade gått alldeles strålande. Hon hade visat upp sig från sin bästa sida och även natten hade gått kanon. Och det var väldigt skönt att gå på bröllop utan det ständiga barnpassandet måste jag säga.

Theres
2015-08-25 19:11
#11

Idag lärde sig Elly att vinka och ställa sig upp mot soffan :D Inte samtidigt dock ;) Tre tänder har hon också. En nere och två uppe :)

golf.ifokus.se

JeFo
2015-08-25 21:12
#12

Min mammiga tös har glömt mig 😭 Hon springer till dagmamman och vill knappt hem. Vad hände liksom? Hon är ju liten än 😢

[WickedAlly]
2015-08-26 00:47
#13

#12 åh, om det sker här så kommer jag nog gå under en smula :s Vi har vart och storhandlat, första gången med två barn men det gick kanon. David bara sov och Wille blippade skiten ur självscannern. Han är riktigt duktig, jag pekar på streckkoden och han blippar :) Kändes som att jag köpte blöjor till ett helt dagis också, haha. Behöver gå upp en storlek till Wille men de vi använder finns inte i nästa storlek så nu måste vi prova ut ett nytt märke. Köpte både libero och pampers, så vi får se.. Ni med jämngamla barn, vilken storlek har ni på blöjorna nu?

Annons:
[Thiah]
2015-08-26 05:42
#14

Joel har nr4 men det är butikens egna här och heter nått med maxi+. Vikten är 7-15kg.

soundtrack
2015-08-26 05:57
#15

Vi har Liberos 5:or. Dom är väl från 10 kg och Alice väger precis över, men jag tycker att 4:orna känts lite trånga. Hon är lite mittemellan 2 storlekar känns det som.

Theres
2015-08-26 07:24
#16

Vi använder storlek 3,4 och 5. Libero. Farorna är mest lagom enligt mig. Treorna enligt mamma och Timmy. Fast fe börjar bli på gränsen. Femmorna funkar om de andra är tillfälligt slut :)

golf.ifokus.se

Theres
2015-08-26 07:24
#17

Fast nu är ju min unge typ 1 år yngre, men aja ;)

golf.ifokus.se

fridaas
2015-08-26 09:11
#18

Noel har stl 4 libero.

Ni som har pojkar, kan era ha libero up&go? Vi har testat två storlekar nu och de bara läcker hela tiden, har två andra kompisar som också har pojkar och på dem läcker det också.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
2015-08-26 10:05
#19

#18 Nu har jag ju ingen pojke, men up&go läcker ibland för oss också. Hört att pampers byxblöjor ska vara bättre men har inte testat dom. Använder oftast vanliga blöjor ändå så det känns inte som något jätteproblem egentligen.

typjessica
2015-08-26 10:36
#20

#18 jag har en pojk på 19 månader som haft libero up and go nu i ca 6 månader och dom har aldrig läckt :) han väger ca 12 kilo och har nr 5 på blöjorna

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-26 11:41
#21

Alvin har libero 4an, bytte igår då 3an sitter så trångt att han fick skavsår. I övrigt sitter de bra, utom runt benen.

Lilolizeit
2015-08-26 11:59
#22

Har precis varit på BVC för görsta gången. Vägde å mätte, 49cm lång å 3280gram. Nu är han ungefär lika stor som jag var när jag föddes. :) Hon på BVC tyckte han hade så fin viktuppgång nu att vi ska helamma igeN å sen tillbaka på måndag för vikt igen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
2015-08-26 16:28
#23

Jag köper varken libero eller pampers för de är 4-5euro dyrare per paket och inte alls värt det. Joel får prickar av pampers dessutom. butikens egna funkar fint och är billigare.

[WickedAlly]
2015-08-26 18:53
#24

Vad olika det är verkligen. Vi bytte till strl fem idag och de sitter perfekt. Testar libero nu först, går bra än så länge :) Up&go gillar jag inte alls, tycker de är skitbökiga att få på. Vi har också vart på BVC för första gången. Vi skulle se om han tagit sig upp till födelsevikten och det hade han, plus ytterligare 250 gram så vågen stannade på 3200 idag. Två cm på längden blev det också :) Skönt att få bekräftelse på att min mjölk räcker till för honom :)

soundtrack
2015-08-26 19:03
#25

up&go är perfekt när man har en skötbordsvägrande unge (vilket vi har vissa dagar), så smidigt att göra bytena ståendes. Är sånt meck att spänna vanliga blöjor när hon står upp. Men överlag föredrar jag dom vanliga blöjorna, så när hon går med på att ligga still så blir det dom.

[WickedAlly]
2015-08-26 19:32
#26

Att spänna fast vanliga blöjor medan han står upp tycker jag är busenkelt, men up&go.. Morr :P 

Vi har haft kusinen på besök och de har röjt järnet, så nu somnade Wille på typ tre minuter :)

[Thiah]
2015-08-26 20:18
#27

#26 säger damen som förut bara skulle ha byxblöjor ;)

Annons:
[WickedAlly]
2015-08-26 20:45
#28

#27 haha, har jag sagt det? :-P

[Thiah]
2015-08-26 20:48
#29

#28 haha ja! Där runt 8-10månader när de började stå och krypa. Då skulle du aldrig ha något annat än byxblöjor mer ;)

soundtrack
2015-08-26 21:03
#30

Fast jag begriper inte hur du tycker att up&go är bökiga att få på?! Eller tänker du på att man måste ta av byxorna helt och hållet?

[WickedAlly]
2015-08-26 22:04
#31

#29 Då får jag äta upp mina ord minst sagt :-P ;-D #30 Nä, tar av helt gör jag oftast ändå. Det är bara det där med att dra dem hela vägen över benen. Wilmer är som en hal ål så bara att fånga och få in fötterna i hålen är ett helt projekt.

Theres
2015-08-26 23:57
#32

Jag har några gånger (senast den blöjan hon sover i nu) får sätta ihop blöjan innan och trä på den som en byxblöja. Oftast ligger hon still på skötbordet, men bytte i sängen och det är tydligen skitkul för hon snurrade runt och skrattade som en tok ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-08-27 07:10
#33

#31 å jag med. Vi har enbart byxblöjor nuförtiden ;)

em.nord
2015-08-27 08:34
#34

Stl 4 sitter perfekt här. Både comfort och upngo. Daniel köpte stl 5 häromdan då de andra var slut och dom funkar med. Älskar byxblöjor! Tycker inte vi ha några billiga blöjor här I sverige :/ köper ju inte ica basic för att tjäna nån krona. Har testat Icas och pampers men han blir röd av dom. Gillar libero. Oftast billigare på ica med och sen 50kr rabatt för 2 pkt fp vi ofta hem. :) Elliot sov till 8 idag!!?!!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
malinroth
2015-08-27 11:47
#35

Svante har stl 4 och vi använder oftast Pampers acive fit nu. När han var liten använde vi bara libero, tyckte inte alls om pampers i de minsta storlekarna. När vi började använda byxblöjor gick vi dock över till pampers, tycker bättre om passformen på de än Liberos (även om dom lätt blir lite hängiga då de är stora i midjan). Vi använde dock bara byxblöjor en kortare period. Nu gillar vi tejpblöjorna bäst igen, bäst passform och lätt att ta på utan att ta av brallor/ overall och sånt. Vi brukar ha lite byxisar hemma också men jag ska sluta köpa dom. Efter att ha upptäckt pampers byxblöjor provade vi deras tejpblöjor igen också och blev glatt överraskad! Liberos tejpblöjor är också ok men jag föredrar Pampers active fit och dessutom får vi ofta 50kr rabatt vid köp av två paket och den går att kombinera med coops 20%rabatt på pampers så man får nästan ett paket på köpet när man köper två. 👌

soundtrack
2015-08-27 12:32
#36

Jag valde bort pampers efter att ha testat deras newbaby, men har ju förstått att active fit ska vara super. Får se om jag kanske ska prova nån gång. Jag gillar iofs libero. Storhandlar dessutom alltid på Ica maxi och dom har alltid bra rabatt på libero (60kr vid köp av två paket), plus rabattkupongerna från libero-klubben då. Dessutom har Ica ytterligare rabatt ibland så då blir blöjorna så gott som gratis :) Dessutom är det ju ett plus att libero är svanen-märkta, det tror jag inte att pampers är?

Sarah
2015-08-27 13:11
#37

Pampers stinker! Luktar som en soppåse ju :p själva materialet i blöjan :)

Theres
2015-08-27 14:27
#38

City Gross hade 2 paket för 139 kr. Dock glömde jag rabattkupongerna när jag var där. Men skitsamma. Timmy betalade ^^

golf.ifokus.se

malinroth
2015-08-27 14:48
#39

#37 Det var mest därför jag ratade pampers när han var liten. De luktade verkligen illa! Dom här större (Har använt igen nu från stl 4) tycker jag inte luktar annars än andra blöjor. 👍

JeFo
2015-08-27 21:26
#40

Holly har strl 5. Vi kör byxblöjor och till 90% libero. Nu kom det kuponger så Pampers blev billiga. Illröd i underlivet idag efter några dagars användning 😢 Så Pampers fungerar inte på Holly. Har inte haft nån läcka alls. Då har vi ändå testat ICAs egna och Willys. Och dom föredrar jag framför Pampers… Tycker också lukten kan bli mysko av pampers.

jackiejohn
2015-08-28 15:01
#41

Underbara nyheter från klinfys idag! Duktus har stängt sig och hålet emellan kamrarna har dragit ihop sig såpass mycket att "det inte finns" det är så litet så det stänger sig snart helt 😊 Nu blir det inga mer återbesök på klinfys! Det känns så skönt, nu är äntligen allt bra och inget mer att grubbla över.

Annons:
Lilolizeit
2015-08-28 15:04
#42

#41 åh vilka härliga nyheter! 🤗 Måste vara en enorm lättnad!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

em.nord
2015-08-28 15:26
#43

#41 hejja!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fluffis
2015-08-28 16:40
#44

#41

Härligt!

fluffis
2015-08-28 18:06
#45

Såhär en vecka efter att min son föddes kan jag konstatera att jag gått ner åtta kilo. Jag gick upp ca fyra under hela graviditeten så det blir minus nu. Känns skönt. Jag kommer att fortsätta försöka gå ner i lite lätt takt och jag har fått en del bra matvanor under graviditeten.

Idag var jag ute och gick en runda med man och bebis i bärsjal och det var soligt och hur skönt som helst. Hade nästan ingen smärta 🙂 Vilken enorm skillnad mot tidigare! 😃

Lilolizeit
2015-08-28 18:14
#46

Va härligt det låter fluffis! Jag skulle också ut i solen idag, men de har inte blivit av än, för mycket att göra inne. 😐

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2015-08-28 22:40
#47

#41 Oh vad skönt! Grattis! #45 härligt! Bra jobbat med vikten också! Var hos bvc igår. 11 var då 1 månad och 1 dag och hade gått upp exakt 1 kilo sen hon ploppade ut. Tycker att hon är så stor nu! 4,31 kilo. Jag är så less på att ha trosor på mig när jag sover! Alltid sovit naken, men är ju inte så trevligt innan avslaget är helt borta :p Borde ha amningsbh på natten också, men där går gränsen för hur obekväm jag vill vara när jag ska sova. Får trycka en handduk mot bröstet som inte äts på istället, när det börjar spruta :D

[TanatosNyx]
2015-08-29 00:21
#48

#41 Åååh, hurra! 🥳

Annons:
Sarah
2015-08-29 07:43
#49

Hur noga är ni med att bebisarna ska sova på rygg? Vi släppte det väldigt fort då Elva verkar vilka sova på mage. Det är liksom skillnaden mellan lättväckt och kinkig bebis och bebis som sover gott och djupt. Samtidigt som man hör förmaningar i bakhuvudet och nojjar lite.

soundtrack
2015-08-29 07:57
#50

Alice har aldrig gillat att ligga på mage, men däremot sov hon bäst om hon låg på sidan som småtting (och nu ligger hon också ofta på sidan för den delen) så det fick hon göra. Det är också lite no-no eftersom att dom kan rulla framåt över på mage, men hon låg alltid stadigt stilla på sidan. Jag hade nog varit för nojig för att låta henne sova på mage tror jag, men det är ju bara jag ;) däremot samsov vi ju hela tiden trots att det inte heller är "okej" och det tyckte jag var lugnt :P du känner ju dig själv bäst (dvs hur bra koll du känner att du har när hon sover).

Theres
2015-08-29 08:59
#51

Elly började sova på mage när hon kunde vända sig själv. Innan sov hon bäst på sidan :)

golf.ifokus.se

fridaas
2015-08-29 09:09
#52

#49 noel har alltid sovit på mage eller sidan då han sovit bäst så. Vi samsov fram tills han kunde vända sig själv och jag vaknade av minsta lilla rörelse eller när något kändes fel, så jag var aldrig orolig. Han sover fortfarande helst på mage, 13mån gammal, precis som sin far.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
2015-08-29 09:22
#53

Ja sidan är också populär. Vi samsover också och då somnar både jag och Elva om när hon ammar, de gånger hon vill äta på natten. Då somnar hon ju på sidan. Jag har inte heller känt mig speciellt orolig, men samtidigt ökar all oro för henne, desto fler dagar hon blir :p

soundtrack
2015-08-29 09:30
#54

Samsover ni så skulle jag inte oroa mig. Min erfarenhet är att man vaknar av minsta lilla när man sover tillsammans så du kommer nog vakna om nått skulle vara fel :) Det är väl väldigt få vuxna som trivs med att sova på rygg en hel natt så jag förstår att bebisar inte heller vill det. Alla råd om egen säng och ryggläge, det är ju som gjort för att varken barn eller föräldrar ska få sova ordentligt..

[Thiah]
2015-08-29 09:48
#55

Joel sover 90% av tiden på mage eller sida. Vi höll lite extra kolla men samsov för det mesta så var sällan orolig.

Annons:
Sarah
2015-08-29 09:55
#56

Lite så jag känner också. Jag kan inte sova på rygg alls, så det känns helt fel att försöka tvinga bebis att göra det, när hon tydligt inte vill.

[TanatosNyx]
2015-08-29 11:26
#57

Dagtid är magläge det enda som duger, på natten sidan och ryggen. Vi låter honom sova som han vill. Undantaget när vi nyss kommit hem från neo, men det var när vi följde deras råd han höll på att kvävas. Så bebisen vet bäst är våran erfarenhet.

Lilolizeit
2015-08-29 12:05
#58

Samson sover på rygg nattetid i sin säng. Dagtid eller när vi samsover på morgonen så är det nästan alltid på sidan. Sover bara på magen när han verkar ha knip i magen. Men nästan all vaken tid är ju på mage..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2015-08-29 12:41
#59

Från perinatalavdelningen har vi fått rådet att låta bebis sova på sidan. Dock brukar Vibjörn hyfsat enkelt falla över på rygg. Själv verkar han inte bry sig, bara han är mätt :)

#47
Ett kilo upp, oj vad det låter mycket! Jag som tycker att min bebis är hyfsat tung redan. Fast förmodligen är det bara jag som är svag :) Använder du fortfarande bärsjal?

Sarah
2015-08-29 12:52
#60

#59 köpte en babybjörn one när jag skulle norrut och plocka hjorton. Kände att min rygg behövde lite mer avlastning (har en del gamla skador) och jag får inte till sjalen riktigt bra känner jag. Selen har funkat jättebra :) Det känns som att hon lägger på sig ganska snabbt :p 100-150g i veckan var normalt sa de på bvc. Vi kör på 200-250 istället :) Mjölken sprutar fortfarande ur mig… Och folk säger att det inte är så stor skillnad på att föda en bebis på drygt 4 kg, jämfört med drygt 3kg. Men de är ju jättestora vid 4 kg!

[Thiah]
2015-08-29 12:55
#61

#60 har du problem med ryggen skulle jag rekomendera en manduca istället. 11 sitter bättre och den avlastar ryggen bättre när hon börjar väga mer. 🙂

Sarah
2015-08-29 13:00
#62

#61 får kolla och kanske byta sen :) nu spontanköpte jag den jag hittade i uppsala på väg norrut, då jag insåg att sjalen inte skulle räcka. Har börjat träna upp ryggen igen, var smärtfri och stark innan grav, så förhoppningsvis kommer jag tillbaks till det snart.

Annons:
[Thiah]
2015-08-29 13:04
#63

#61 ja ha det i åtanke. Jag köpte en babybjörn på loppis och tänkte att det var så bra för joel och mig då jag lättare får på en babybjörn själv (är stelopererad så kan inte vrida pch vända direkt). Satte glatt på oss den och gick till affären för att 4 minuter senare ha en arg son och en värkande mamma.  Trodde att vi gjorde fel så prövade en snabb gång till men nej. För oss var den bara en pina då joels ben hängde rakt ner och allt däremellan klämdes…

Däremot älskade han manducan men tyvärr kunde jag inte ha honom överhuvudtaget i sele efter cirka 8kg vikt för min rygg håller inte. Hade gärna haft honom längre på t.ex. höften eller ryggen (manducan funkar även där)

fluffis
2015-08-29 13:20
#64

#60
Jo, de där bärsjalarna kräver sitt tålamod. Jag har hunnit använda min litegrann men det är lite knepigt. Jag har fortfarande en del ont från kejsarsnitt och inflammation, men det går snabbt framåt :)

Skönt att hon går upp i vikt! Själv kämpar jag med min produktion och med Vibjörns tålamod. Han har blivit matad med flaska så mycket att han förmodligen tycker att mammas bröst är alldeles för långsamma :)

Sarah
2015-08-29 15:07
#65

#63 är dock stor skillnad på de nya. Vi fick en gammal bb och den kommer jag aldrig kunna ha.

[WickedAlly]
2015-08-29 21:58
#66

Vet ni hur mycket mat det ryms i en trekilosbebis? Det vet jag.. Vet även hur lång tid det tar att sanera bebisen, mamman, soffan och golvet efter megaspya deluxe. Sen kissade han på mig.

Lilolizeit
2015-08-29 22:09
#67

#66 låter som ett riktigt charmtroll :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-08-29 22:40
#68

#66 Bwahahaha 😂 my everyday exp, fast 7kg bebis…

[WickedAlly]
2015-08-30 07:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#67 minst sagt ;) #68 bah, hoppas han ger sig innan dess :o för om det rymmer enorma mängder i honom nu så vill jag inte tänka på vad som kommer rymmas om fyra kg :o På tal om sovställningar så är detta favoriten här. Ligger han själv så är det sidan som gäller oftast, förutom i vagnen för där ligger han platt på rygg med armarna rakt ut.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-30 10:19
#70

Men vilken liten snuse 😍

[TanatosNyx]
2015-08-30 11:05
#71

Alvin har börjat dansa i sin babysitter, måste försöka filma det 😍 grabben har ju taktkänsla!

JeFo
2015-08-30 18:14
#72

Vilken helg jag/vi haft! Lämnade Holly med mormor och morfar. Vi var iväg på konsert och hotellvistelse. Första gången Holly sov utan oss. Hade gått kanon! 😃 Och jag fick koppla av och bara njuta. Dagen efter åkte vi hem för att fira en nubliven pensionär. Så det blev finrestaurang med hela släkten. Holly var snäll och fick komplimanger för att hon verkade så väluppfostrad, vår lilla apa 😛 de skulle bara veta! Första veckan med jobb var riktigt tung. Har nog aldrig varit så slut i kroppen och sååå trött. Kommer nog ta ett tag och komma tillbaka. Känns konstigt att behöva jobba. Livet har ju varit så fritt innan liksom. Vilken liten sötnos du har Ally! 😃 Skillnad på att få 3,8kg bebis el 4,7kg var ingen större skillnad Sara. Rent utseendemässigt är det skillnad… Men inte annars 😛

[WickedAlly]
2015-08-31 09:23
#73

#72 Vad skönt att få ägna sig åt bara varandra för en kväll. Det är välbehövligt ibland :)

Jag orkar inte ens tänka på hur det ska bli att gå tillbaka till en "riktig" vardag igen, kommer vara hemma i 2½ år ungefär. Fast med två så små kanske det blir som semester att komma tillbaka, haha. 
Funderar dock på att börja plugga till våren, i alla fall på halvfart. Måste komma igång igen för om jag väntar för länge så kommer jag få läsa om grundkurserna och det känns ju sådär. 
Då kommer nog Wille få gå 15 timmar på förskola, så kommer han ut lite och får leka av sig ordentligt. Kommer nog bli tråkigt i längden att vara hemma med mamma och lillebror trots ÖF och sådant.

Tackar! Jag får hålla med, men jag är ju något partiskt ;) 

Idag jobbar Rasmus första dagen efter föräldraledigheten så jag är ensam med barnen. Just nu sover båda i vagnen (Victory!) och jag slappar lite, ska passa på att bajsa i fred 😃

fluffis
2015-08-31 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#71, #72, #73   😃

------

Den nyblivna glada mormorn var hemma hos oss och tittade till sitt barnbarn. Jag bad henne ta en bild på min lilla nyblivna familj 🙂

malinroth
2015-08-31 12:34
#75

#74 Grattis till bebisen, vilken fin bild 😊 Och Grattis till Ally och Wilmer som äntligen fick sin son och lillebror 😊

jackiejohn
2015-08-31 13:26
#76

Ja det känns så skönt att allt är okej nu! 😊 Idag är vi på lekdejt hos en kompis till mig och hennes son, barnen har så roligt av varandra när de ligger på golvet, leksaker vad är väl det mot en annan bebis! 😂

Annons:
Intehärutandär
2015-08-31 14:26
#77

Varannan gång på varannan sida gällde att sova då sonen var liten. Inte bara för PSD utan för att slippa platt skalle. Fungerade klockrent. Det kommer jag köra på med ev syskon till honom och Jasmine. 

Appropå blöjor. Får rabattkuponger från Pampers. Försökte skänka bort dem på gratis-sida på FB. Men det var tydligen ingen hit att spara en femtiolapp! Så de åker i soporna tror jag.

[TanatosNyx]
2015-08-31 14:46
#78

Jag försöker också skänka rabattkuponger från pampers då vi har libero, ingen vill ha mina heller

Intehärutandär
2015-08-31 14:54
#79

Jag gillade aldrig Pampers, utan var ett Libero-fan. Men vet att det finns delade sidor. Då var man Libero eller Pampers-fan. 😃 Nu finns så många fler att välja på också. Icas kom då sonen var liten, de fungerade på dagen - på natten läckte de för de blev överfyllda. 

Lidl's ska vara bra. 

Föresten, finns en "blöjtråd"? Det borde annars finnas med recension, både om blöjor och vilket sorts barn man har (kön och "rump/lår"-storlek).

Velinga1984
2015-08-31 15:39
#80

#79 Vi använder Lidls, tycker att dom är prisvärda. Ser inte vitsen att köpa dyra blöjor om billiga är lika bra :)

Lilolizeit
2015-08-31 17:32
#81

#74 vilken fin familje bild! :) Har varit på besök på BVC idag igen för att kolla vikten igen 26/8 - 3280gram 31/8 - 3565gram Han går verkligen upp bra nu, dock är vi tillbaka med både amning och flaska.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2015-08-31 17:35
#82

Vilken fin liten familj Fluffis :)

fluffis
2015-08-31 17:51
#83

Tack malinroth och ni andra som gillar min bild! :) Känns kul att ha lite foton. Synd att Vibjörn har händerna vid ansiktet bara. Det blev några andra bra bilder men det är alltid någon av oss tre som gör något knasigt :)

-----

Vi hade vår första kontakt med BVC idag i form av hembesök. Det var en jättegullig dam som dessvärre blev nerkissad stackaren, hehe. Men hon var inte ledsen för det :) 3550 g väger vår lille Vibjörn så nu blir det fullt rejs med Samson, haha :)

Annons:
Lilolizeit
2015-08-31 18:23
#84

#84 oj så lika dom ligger nu, ska bli kul å se om de fortsätter lika :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
2015-08-31 18:48
#85

#80 tänker som du där. Idag hade inte affären av våra vanliga billiga blöjor så vi fick handla det näst billigaste. 15euro fle 36blöjor. Var nån ny sorts libero men den enda som fanns i hans storlek som var på kampanjpris. Annars kostar 46 byxlibero i rätt storlek 18euro. Jösses Amalia.. Kan inte handla pampers så utbudet var ganska litet.

fluffis
2015-08-31 19:14
#86

#84

Ja :)

[WickedAlly]
2015-08-31 19:25
#87

#85 det är helt sjuka priser :o Jag gav 129 för 100 st sist. Har mormor slutat köpa? Fluffis: instämmer med övriga, jättefin bild :) Så kul att få se hur andra ser ut. Tror att vi kanske ger oss in i racet, har hembesök i morgon. I onsdags vägde han 3200 så han borde väga runt 3500 nu :)

[Thiah]
2015-08-31 20:03
#88

#85 mormor köper annat nu ;)

Sarah
2015-08-31 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Vart på klinik med ena hästen och killen har haft 11 i 5 timmar. Så här löser han det så att han kan spela lite :p hon sover som en sten med honom :)

JeFo
2015-08-31 21:35
#90

Åh vad skoj å få se er fluffis! Verkligen olik från profilbilden. Kanske dags att alla presenterar sig igen, med bild?! 😉😉 Är inte alls nyfiken 😛 Ni får åka till Sverige å shoppa Thiah, blöjor! Helt slut idag. Hjärnan gick på högvarv på jobbet idag. Hinner inte ens känna efter och sakna alla. Allt kommer över en när man kommer hem.

Annons:
Theres
2015-08-31 22:10
#91

Ja, familjebilder vore kul! Ska se om jag hittar någon på alla tre :)

golf.ifokus.se

Theres
2015-08-31 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Haha. Detta är den nyaste på alla tre. Vi är på Ölands Djurpark och åker det lilla tåget. Ingen ser riktigt klok ut :D

golf.ifokus.se

malinroth
2015-09-01 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Min lilla familj i fjällen i lördags. ❤ Bara jycken som saknas men hon var också med såklart.

[WickedAlly]
2015-09-01 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Här är vi :)

Theres
2015-09-01 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Bonusbild ^^

golf.ifokus.se

em.nord
2015-09-01 12:16
#96

Vad fina ni är :) Har nog ingen ny bild på oss alla… ska kolla :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
2015-09-01 12:56
#97

Många finingar ploppade visst upp här 😃

Annons:
fluffis
2015-09-01 16:14
#98

Vad många fina familjer 🙂

[WickedAlly]
2015-09-02 10:33
#99

Kul att få se er andra :-) Jag sitter i bilen, Wille sover i sin stol och David i famnen. Har vart och handlat och hämtat ut en julklapp till wilmer. Beställde en eldriven motorcykel häromdagen, får passa på när det är kanonrea :)

[TanatosNyx]
2015-09-02 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Nä men om man skulle ta och kliva upp snart..

fridaas
2015-09-02 13:00
#101

4e dagen med feber hos Noel idag och gnälligt till tusen, är det inte bättre imorgon blir det vårdcentralen vare sig de vill eller inte. Något är fel på hobom även om de säger att det är heeeelt normalt att barn har 39graders feber utan synbar orsak

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-09-02 13:05
#102

Även om det är normalt så ska man ju inte bara anta när det inte vänder och blir bättre, så stå på dig Fridaas.

fridaas
2015-09-02 19:12
#103

#102 iom att hans syster har njurfel och han inte är kollad ordentligt så börjar man ju fundera på om det är uvi. Det blir vårdcentralen så fort de öppnar imorgon, febern har bara ökat under kvällen skrev sambon precis.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Lilolizeit
2015-09-02 19:22
#104

#103 usch va jobbigt. :( Håller tummarna för att det inte är något allvarligt, men att du åtminstone får reda på vad det beror på .

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-02 20:27
#105

#103 Stackars liten :(

em.nord
2015-09-02 22:28
#106

#103 stackars liten :( & stackars er! Klart du ska åka till vc!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
2015-09-03 11:45
#107

Nu är vi hemma från vc. De var inte allt för nöjda att behöva ta in oss, men efter mycket om och men så. Förhöjd sänka men ingen synbar anledning, både öron och urin såg bra, så det är bara att vänta. Febern var uppe i 40.2 igårkväll när jag kom hem från jobbet, nu är den nere i 38.9, det märks nu att det äntligen håller på att vända, nu när vi kom hem har han petat i sig en macka och lite lingon och blåbär, det är mer än vad han har ätit på hela veckan. Igår fick vi bara i honom två klämmisar på hela dagen och så dricka förståss

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2015-09-03 11:51
#108

#107 Vad skönt att det vänder, så hemskt när de är sjuka :( *** Här sover barnen i vagnen, vi har gått långt, tittat på vårt nya hus och jag har lyssnat på Barnvagnspromenader. Sen kom vi hem och jag sitter sedan en och en halv timme tillbaka på utsidan och glor på dem. Kaffet är uppdrucket, vindruvorna uppätna och jag är ganska svettig. Börjar bli tråkigt det här..

[TanatosNyx]
2015-09-03 14:03
#109

#107 Åh så typiskt vården. Alltid är man hönsig småbarnsförälder liksom, tills det kommer någon och dom upptäcker att barnet är vrålsjukt "ojdå hmm" brukar reaktionen bli… 😡 Min barndomskamrat var ett klockrent exempel på det bemötandet, hon hade ju växtvärk i benet. Ja det var cancer. Tur hon hade en lejonmamma som aldrig gav upp.

Sarah
2015-09-03 15:37
#110

#107 Hoppas att han kryar på sig nu. #108 Men eller hur, det är lite långtråkigt att gå hemma :p Var på en tidig efterkontroll i morse då jag haft stygn som irriterat. Såklart försvann trådarna igår, så det kommer nog läka bättre nu. Men har lite probs med ena ärret. Är det inte bra om två veckor ska jag gå till en gynekolog istället för bm. Passade på att väga mig och jag har nu gått ner 12 av mina 18 extrakilo. Har även packat upp mina träningsgrejer här hemma. Måste komma igång och få tillbaks lite muskler. Får träningsvärk bara jag tittar på en hantel just nu och ryggen är stel som en pinne. Bebis får ersättning på kvällarna nu. Hon har knorrat på kvällarna senaste veckan och det verkar inte komma tillräckligt med mjölk då för att hålla henne mätt. Fylls inte på tillräckligt mycket och snabbt under dagen :p. Då sover hon bra igen utan skrik.

[TanatosNyx]
2015-09-03 16:21
#111

Det är normalt att de bökar och knorrar vid bröstet på kvällarna/nätterna. Amningshormonerna stiger så det är då de beställer som mest med mat. Flaska kan dock vara väldigt skönt om man behöver vila från amningen. Ville bara dela info, inte pika.

Annons:
Sarah
2015-09-03 16:31
#112

Att det är vanligt att de knorrar på kvällarna vet jag :) men, det kommer verkligen inte tillräckligt. På dagen sprutar mjölken och jag har dollytuttar, på kvällen är de tomma mjuka små gelebullar. På dagen ammar hon nöjt, på kvällen skriker hon missnöjd vid bröstet och blir nöjd med ersättning. Är som att brösten är ur funktion från 21 till 02.30.

[TanatosNyx]
2015-09-03 16:44
#113

Ah jo det har jag sett att en del har problem med, vi hade det också så runt 6v åldern, då vi gav flaska vi med

Sarah
2015-09-03 18:14
#114

Ok, kanske är vanligt vid den åldern då. Hon är ju 5.5 vecka nu :)

[TanatosNyx]
2015-09-03 18:41
#115

det är vid den åldern mjölken ställer in sig efter bebisens sugande, fram tills nu har man hormoner efter förlossningen som ger de där dolly-parton-pattarna 😃

Theres
2015-09-03 18:44
#116

Jag har typ ingen mjölk kvar alla. Brukar klämma ut lite i vällingen på morgonen. Det sprutar typ några strålar om jag har tur, men kommer det några droppar. Blir inte många ml. För några dagar sedan lyckade jag få henne att amma i typ 5 sekunder. Det var mysigt. Försöker varje morgon, men hon har inte velat på snart 2 veckor. På 8-månadersdagen om 10 dagar så ger jag nog upp :) Vill bara att hon ska amma en gång till. Bara en. Är det för mycket begärt? :P

golf.ifokus.se

Lilolizeit
2015-09-03 20:33
#117

Samson klarar sig inte heller på bara amningen, mjölken räcker inte till här heller. Jag har iofs bara gett bröstmjölk, 30-40ml per tillfälle, då jag hade pumpat så mycket på neo och hade hela frysen full, men det börjar ta slut och jag i min iver köpte 3 stycken olika bröstpumpar så nu ska jag väl kunna lura igång mjölken igen. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2015-09-03 20:34
#118

Var på läkarbesök på neo idag också, så dagens vikt är 3670gram. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
2015-09-03 21:58
#119

Är det någon av er som pumpar eller har pumpat? vilken pump har ni kört på?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-03 22:04
#120

Jag hade medela sympohny så länge jag donerade, sedan bytte jag till swing. Swingen har inte lika stark motor i så i början behövde jag massera brösten under tiden jag pumpade, sedan anpassade dom sig och släppte lika bra till den pumpen.

Lilolizeit
2015-09-03 22:17
#121

#120 okej. jo jag använde ju symphony på neo, men har inte pumpat alls sen dess typ

Köpte mig en manuell avent, en medela mini electric och nu sist en medela swing maxi.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-03 22:44
#122

swing maxi ska funka på samma vis som symphonyn :)

Lilolizeit
2015-09-03 22:47
#123

Har testat alla tre nu, gillar swing maxi väldigt mycket. Eller så mycket som man kan gilla en bröstpump. 😐 Å den manuella var inte så hemsk som jag föreställt mig.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2015-09-04 10:07
#124

Blah, vi var så trötta igår att både jag och Elva somnade ifrån kvällsmaten. Vid 3 i natt gjorde vi ngt halvhjärtat försök men båda somnade. Vid 6 gick mjölksituationen out of control. Båda fortfarande trötta, brösten överfulla och sprutande, bebis satte i halsen, mjölk i hela sängen och på oss båda. Klibbar ihop och det gör ont på bebis när huden drar mot min. Trösta med mer mat, kräksinferno i sängen och över oss båda. I detta kaos en långhårig påträngande katt och bröst som fortfarande sprutar mjölk. Nu är vi båda, sängen och min telefon mjölkkladdiga med päls. Rullade i tjära och fjädrar ungefär…

[WickedAlly]
2015-09-04 10:22
#125

Sarah: ursäkta, men haha. Det är dessa stunder man skrattar åt senare tro det eller ej :p *** Igår var vi och köpte skor till wilmer. Tyckte hans gamla kändes lite trånga när jag tog på honom dem igår morse. Hittade ett par tjusiga kängor och ett par vattentåliga skor. Mycket nöjd. Och jag hade ju aningen rätt i min misstanke att skorna var för små, från storlek 21 till 24. Stackars barn :o Hittade även mössor till båda, jag som inte skulle syskonmatcha.. Det höll inte länge. Annars så var dagen mest trist, David skrek sig genom halva eftermiddagen. Misstänker att magen krånglade lite tråkigt nog. Misstänker även att det var mitt fel för jag har druckit lite för mycket kaffe de senaste dagarna.

Annons:
Sarah
2015-09-04 10:25
#126

Skratta på du bara :)

[Thiah]
2015-09-04 11:22
#127

Å jag hade en supersnorig,panikskrikande pojke i sängen hela natten. Vaknade vid 23,24,03,04 och sen 06…. Härliga tider! Kristian tog Joel på morgonen så fick sova 45min där i alla fall. Och det var tur för familjefriden att Joel var en ängel resten av morgonen…. Undrar om han får panik av att halsen gör ont(hade panikskrik lördag natt också) när han sväljer, eller att han inte får luft på samma sätt eller att han börjat få mardrömmar??

em.nord
2015-09-04 11:34
#128

#127 fy vad jobbigt :( kan vara så. Sen när man börjar gråta/skrika så får man ju så jäkla ont i huvudet! :( Själv har man gått och skaffat swish :P

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-09-04 12:09
#129

#128 ja man skriker och sparkar och jag vet inte riktigt om han varit arg eller ledsen först för att sen bli arg och panikledsen. Skönt att det är fredag iaf!

Theres
2015-09-04 12:11
#130

Hon ville inte amma idag heller. Sprutade mjölk i munnen på henne, men hon bara skrek ^^ Hade först Symphony som jag hyrde av sjukhuset, sen köpte jag en Swing :) Testade att pumpa några gånger förra veckan. Det kom kanske 5 ml. Det är nog slut ^^

golf.ifokus.se

Theres
2015-09-04 12:15
#131

Swish är så jädra bra btw. Vågade skaffa det. Sen sa Timmy att han inte skulle föra över pengar till mig om jag inte skaffade det. Så kan laddade ner det och Woohoo så smidigt det är :D

golf.ifokus.se

Theres
2015-09-04 12:17
#132

Vägrade* skaffa det ska det stå :) Elly är helt galen. Hon kryper runt och ställer sig upp hela tiden överallt. Jag som måste gå på toan :( Hann med en snabbkiss förut, men fick springa ut och kolla vad hon gjorde samtidigt som jag torkade mig (hoppas inte grannarna såg) och då satt hon och demolerade våra tvspel ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-04 12:30
#133

Alvin vaknade 06.30 idag. Jag lider med er med morgonpigga ungar 😴

[Thiah]
2015-09-04 12:36
#134

#133 06.30 är ju sovmorgon ;) ;)

em.nord
2015-09-04 12:46
#135

#132 jag vågade inte innan då jag inte förstod riktigt vad det var. Men nu när jag vet så verkar det ju väldigt smidigt! :) Haha så många gånger man kissat och bajsat inför publik! :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jackiejohn
2015-09-04 13:51
#136

Här har vi det lugnt…eller ja så lugnt man kan ha med en liten sabotör som är över allt och ingenstans 😁 Kryper runt i 300 knyck och drar sig upp mot allt som finns och självklart demolerat allt man kommer åt… Får nästan lite dåligt samvete, i måndags vaknade Lilli 7:30 (efter att jag väckt henne den tiden hela helgen då vi skulle bort) jag höll på att dö! Men det ofoget fick jag snabbt ur henne, idag steg vi upp vid 10.00 mer lagom 😊

PogoPedagog
2015-09-04 22:11
#137

:(  Kollade möjligheterna att bli äggdonator då jag känner mig så lyckligt lottad som kunnat få två barn. Tyvärr görs detta bara på universitetssjukhusen så för min del skulle det innebära  4-5 h restid för varje besök. BLÄ det borde kunnas ordnas så att de enklare undersökningarna som blodprover och UL gjordes på det närmaste sjukhuset och sen själva uttagen på universitetssjukhusen. Suck, känns så onödigt när det finns långa köer för de som vill ha ägg.

Lilolizeit
2015-09-04 22:17
#138

#137 va tråkigt att det är så! när man har viljan och möjligheten så borde dom verkligen göra vad dom kan för att underlätta för en..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2015-09-05 17:51
#139

#118

Oj, det där är ju födelsevikten för min lilla klimp :) Han har gått ner sedan dess och sen upp lite igen. Vi ska till BVC på måndag så det ska bli intressant att se vad han väger :)  Jag tycker att vi trycker i lille Vibjörn hur mycket mat som helst men ibland känns det rätt meningslöst när hälften kommer upp igen. Men jag antar att det är så det ska vara…

-----

Amningen är tuffare än jag trodde. Någon enstaka gång har det gått hur bra som helst men för det mesta så suger lillplutten i två sekunder och börjar sen bli frustrerad och skriker i några minuter. Sen puttar jag hans huvud rätt och han suger i tio sekunder innan han ger upp igen. Det har aldrig hänt att han varit nöjd efter en amning utan han ska alltid ha flaska också. Börjar nästan tro att det är en fix idé att han inte klarar sig utan flaska, men det känns som om han är för liten för att hitta på sådana hyss :) Han är drygt två veckor bara.

----

Angående pumpar. Jag har en elektrisk Philips avent. Den är bra men jag funderar på hur effektiv den är. Medelan (harmony tror jag?) som jag använde på Perinatal var ju lite större och "ståtligare" men det är svårt för mig att jämföra eftersom jag var så risig att min produktion inte riktigt kom igång när jag var där. Jag blev glad för några droppar :) Pumpade i 10 minuter i taget. Någon som har erfarenhet från Philips avent? Nu pumpar jag med min Philips i ca 30 minuter (på vardera sida). Vet inte om det är lagom?

Annons:
Lilolizeit
2015-09-05 18:37
#140

Det är alltid spännande att väga tycker jag. Vi har nästa på onsdag, ska bli kul å  se om dom fortfarande ligger lika :)

När har ni, Ally, nästa vägning?

Har ssom sagt en avent, fast manuell, vilken jag gillar. Men använder mest medela swing maxi. Jag pumpar inte mer än 10min/bröst. Tror de va vad jag blev tillsagd att göra..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-05 20:00
#141

#139 Han är nog troligen tuttförvirrad pga flaskan. Olika sugteknik, han förstår inte hur han ska få ut maten. Kontakta amningshjälpen!

fluffis
2015-09-05 21:10
#142

#140
Då får vi jämföra vikter på onsdag när du varit iväg :)

#141
Behövde nog mest skriva av mig och kanske få lite moraliskt stöd. Jag vet att det finns många stöttande och härliga människor här :) Konkret hjälp har jag fått. Det visade sig att BVC-damen tidigare arbetat på amningshjälpen :) Men bara för att man fått hjälp så innebär det inte att allt löser sig bara på en femöring sådär :)
 

Mitt tålamod börjar tryta men det kommer förhoppningsvis lite nya krafter när det blir en ny dag :)

[TanatosNyx]
2015-09-05 22:26
#143

Nej det ska bannemig gudarna veta att problem fasen inte löser sig bara för att man får hjälp 🥵

[WickedAlly]
2015-09-06 12:06
#144

#140 Den 17:e ska vi väga :) Han hade inte kommit ikapp era killar sist, 3370 vägde han den förste. Misstänker att han inte kommer ikapp heller, utgår från att han någorlunda kommer följa wilmers kurva även i fortsättningen och han går upp långsamt.

[WickedAlly]
2015-09-06 14:47
#145

Sitter förövrigt med planeringen inför lillemans dop, hoppas på att få ha det första eller andra advent. Eller någon av lördagarna innan i alla fall. Hade vart mysigt med vintertema :) Ska ni andra döpa?

[Thiah]
2015-09-06 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Mormor och morfar var häe idag. Så Joel har fått skor… :)

Annons:
Lilolizeit
2015-09-06 16:19
#147

#144/145 vi får väl se, han kanske drar förbi båda ;) vi kommer inte att döpa. Advent dop med Vinter tema låter mysigt! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2015-09-06 17:15
#148

#143
Nä, precis. Men det går sakta men säkert framåt i varje fall🙂

#145
Jag säger som Lilo, låter mysigt med adventsdop. Blir det i kyrkan?
Jag vet inte riktigt hur vi ska göra men något hade ju varit kul. Kyrkan är vi inte med i så det blir en enkel namngivningsfest i så fall. Har inte riktigt energi till att tänka på det just nu faktiskt. Först och främst måste vi vänta och se om vårt nya efternamn slår igenom. Det bör vi få besked om om cirka en vecka 🙂 Och vi har inte riktigt plats att bjuda hem folk. Tänkte bygga ett uterum som vi kan festa i, vilket är planerat sen flera år tillbaka, men vi har 700 andra projekt som måste göras före.

#146
Snäll mormor och morfar :) Synd att de missat den vänstra skon av skorna med röd sula. Det får bli till att hoppa på ett ben 😃

[Thiah]
2015-09-06 17:26
#149

#146 kan vara så att Joel gömt den och en av hans nya mockasiner på ett "bra" ställe .. ;) men jo dom är underbara. Hittat mycket på secondhand. Vi har nu två vinteroverall, två par vinter skor. Två par höstrusk skor och två par rejälare gympaskor. Sen har vi även fått regnkläder, mjuka innebörder och typ 20 par strumpor. Helt underbart :)

[WickedAlly]
2015-09-07 12:42
#150

#146 Vad snäll de är :) Massa fina skor ju, han lär ju lätt hålla värmen bra i vinter. Och på tal om det, jag grubblar på det här med underställ. Undrar om PoPs ullunderställ är bra eller om det kliar.. Jäkla djungel. #148 Ja, i kyrkan :) Jag läser till präst så för vår del är det självklart att döpa. Ska ringa nu och få det bokat så att vi kan börja skicka ut inbjudningar också. Har också massa andra grejer att göra innan egentligen, nu den förste flyttar vi t ex. Sen är det dop för kompisarnas lilla, svägerskan ska gifta sig, svågern fyller år, vi har bröllopsdag osv. Puh, blir trött av att bra tänka på det hela. Har ni hittat på ett nytt efternamn eller är det släktnamn ni ska byta till? :)

Theres
2015-09-07 13:44
#151

Oj. Hade ingen aning om att du läste till präst. Spännande :)

golf.ifokus.se

Sarah
2015-09-07 15:03
#152

#150 förklarar ju saken :) jag satt och funderade över dop och ville fråga varför, men svårt att göra utan att trampa på tår. För oss är det helt otänkbart att döpa då vi inte är religiösa. När jag har varit på andras dop har jag bara känt obehag. För mig blir det jättekonstigt när ickereligiösa människor står och lovar att ta in barnet i den kristna gemenskapen osv, blir falskt i min värld. Men är man troende ser jag såklart inget konstigt i att döpa.

fluffis
2015-09-07 16:34
#153

#149
"Gömma på ett bra ställe". Lol, det gör ju jag också. Fast jag hittar aldrig sakerna sen 😃

#150
Aha, du ska bli präst. Ja, det låter logiskt med dop då 🙂
Oj, fick nästan för mig att ni flyttat redan. Ja, det är sjukt jobbigt att flytta. Fast roligt också som tur är 🙂
Ja precis. Vi fick rota rätt så bra i våra släkter för att hitta ett efternamn som vi båda gillade och som inte var ett tråkigt son-namn. Till slut hittade vi min farmors flicknamn.

Annons:
fluffis
2015-09-07 16:36
#154

BVC idag. Vibjörn hade gått upp 200 gram på en vecka så 3750 g blev det idag. Nu är vi förbi födelsevikten 🙂

[WickedAlly]
2015-09-07 16:47
#155

Det är inget jag skyltar med direkt, ibland möter man så märkliga fördomar kring det och det klarar jag mig bra utan. Sarah: Jag känner märkligt nog tvärtom, tycker ändå att det är fint att folk vill döpa även om de kanske gör det av fel anledning. Fast det är kanske lite konstigt egentligen.. Fluffis: Nä, tyvärr inte. Önskar att vi hade dock så att allt var klart. Men ja, det ska bli roligt. Äntligen något eget :) Aha. Jag bytte från ett ganska vanligt -sonnamn till ett mer ovanligt namn nu, lite roligare :)

[WickedAlly]
2015-09-07 16:50
#156

Härligt med vikten :)

Theres
2015-09-07 21:00
#157

Hittade ett par skor i fredags som jag inte kunde motstå att köpa. Hon är så cool med den på. Sen hittade jag en overall i storlek 80. Hittade egentligen många som var rosa och lila. Sen såg jag en som hängde lite bakom som var svart med rosa mönster. Tog fram den och höll tummarna att den skulle vara i rätt storlek, och det var den :D Vi är inte heller religiösa, men dop är liksom en tradition. Alla i familjen är döpta. Men det är bara min pappa som har konfirmerat sig, och han är nog minst troende. Jag är nog agnostiker.

golf.ifokus.se

Theres
2015-09-07 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Skrev så ny mycket så jag glömde att jag skulle visa en bild på skorna ^^

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-09-09 15:20
#159

Alvin har upptäckt babblarna 🥵

soundtrack
2015-09-09 15:36
#160

Babblarna är en riktig life-saver!

Annons:
[Thiah]
2015-09-09 15:37
#161

Vad är babblar? Joel tittar på pokemon och friends. ;)

soundtrack
2015-09-09 15:38
#162

In på youtube och sök på Babblarna bums! ;)

[TanatosNyx]
2015-09-09 15:55
#163

Babblarna är hemska cancersvulster som äter hjärnor :p likt melodifestivalen..

soundtrack
2015-09-09 16:02
#164

Haha! Ja, man förbannar dom ju lite när man ligger och ska sova på kvällarna och hör låt-j*vlarna spelas om och om igen i huvudet. MEN - gud vad jobbigt livet som småbarnförälder hade varit utan dom! Ett tag i somras var dom det enda som funka som vaggvisor i vagnen. För att inte tala om vilken underbar distraktion det är när man ska byta bajsblöjor (för att få ungen att ligga still alltså!)

Lilolizeit
2015-09-09 17:08
#165

Har varit på BVC idag, nu är Samson 51cm lång och väger 3970g. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

em.nord
2015-09-09 18:23
#166

"…svänga lite hit svänga lite dit åh jag känner rytmen i vårat beeeeat…stanna upp och stanna intill…häng på om du vill. Vi sjunger 1 och 2 stompa på stompa loss med babblarna…" And on and on and on… Använder Babblarna vid nödsituationer :'D Stompalåten är favoriten. ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
2015-09-09 18:28
#167

#164 Helt klart en lifesaver här med 😛

#165 Vilken köttbulle! 😂 när Alvin var så tung var han 55 lång 😃

#166 Aaaah, här är det andra låten som är favoriten

Annons:
Sarah
2015-09-09 18:39
#168

#165 :) Elva var 51 cm då hon föddes och vägde 3310 (3080 efter nedgången efter förlossningen) . Vilken skillnad det kan vara.

Lilolizeit
2015-09-09 19:07
#169

Ja han är lite rund! Haha min lilla knubbis! :) svårt att minnas att han en period bara vägde 1,3kg!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-09 19:50
#170

underbart ju! 😃 han har klarat sin tidiga födsel med glans den rackarn 👍

fluffis
2015-09-09 22:10
#171

#165 Jasså du :) Kul att han växer fint :)

Lilolizeit
2015-09-10 00:01
#172

#170 Ja verkligen!

Får se om han får lite fart på längden snart också, minns att det står i förlossningsjournal- kurvan att han var "kort för tiden" för både pojke och flicka, så vi får se när de sätter fart. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
2015-09-10 05:48
#173

Åh herregud vad är det för Pandora ask no fått mig att öppna?? Babblarna!! Gaaah ;)

soundtrack
2015-09-10 07:45
#174

Välkommen till helvetet Thiah ;)

Annons:
[Thiah]
2015-09-10 07:55
#175

#174 tack, tror jag.. ;) Finns det verkligen bara två sånger? Joel började dansa efter en stund så jag gissar att det var poppis. Urk

jackiejohn
2015-09-10 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Igår fick jag köpt både overall och jacka till Lilli! Köpte på H&M och tyckte kvalitén kändes väldigt go + att det var prisvänligt för plånboken(!) 498:- för båda tyckte jag var billigt ☺️ Jackan fick Lilli dock av min mormor som tack för att hon fick åka med till stan (hon vågar inte köra själv…) så jag kom undan med 299:- så jag klagar inte alls! Haha Annars har vi det lugnt, Lilli behöver tydligen inte sova lila mycket längre så numera stiger vi upp mellan 7.30-8.30 istället för runt 10 men tycker det är rätt gott att komma upp tidigare 😋

soundtrack
2015-09-10 10:39
#177

#175 Ja tyvärr gör det ju bara det :/ står på youtube att det skulle komma nya sånger hösten 2014 men jag har inte sett röken av några andra..

[WickedAlly]
2015-09-10 11:54
#178

Man blir minst sagt knäpp av att höra babblarna om och om och om igen. Wille har tack gode gud tröttnat på dem, nu är det bolibompadansen och plöj-ingaz som gäller. Liiite mer variation i alla fall. *** Idag är en sådan där dag då jag faktiskt inte känner för att vara någons mamma alls. De skriker om vartannat och wilmer verkar ha kommit in i någon sorts Trotsålder Light. Testar mig vareviga sekund och "gråter" för allt. Önskar ledsamt nog att han gick på förskola nu :( Han har dessutom blivit väldigt svartsjuk på lillebror, så fort amningen tar mer än två minuter så blir han arg, gråter och ska skada David eller mig. Trodde dumt nog att vi skulle slippa det mesta av svartsjukan eftersom han är såpass liten. Korkat av mig. Nu sover båda i vagnen i alla fall och jag andas lite.

PogoPedagog
2015-09-10 12:24
#179

#178 Det låter precis som det blev för mig och vad det står på fb-gruppen för pseudosar är det samma för många dvs att någon månad efter bebisens ankomst blir stora barnet som förbytt och får sin första trotsperiod.

Jag hade ju tänkt att båda barnen skulle få vara hemma men för mig orkade jag inte med det när sambon började jobba efter några månader så då fick det bli 15H för stora. Det funkar kanon! Han får mer stimulans och variation och blev mycket nöjdare. 

Så jag tänker att man inte ska låsa sig vid några ideér. Innan var vi övertygade om att vi minsann skulle ha båda barnen hemma jättelänge för att vi var så säkra på att det var bäst. Sen kom verkligheten och bankade oss i huvudet och förklarade att man inte kan planera allt. Så för vår familj är fsk toppen.

[WickedAlly]
2015-09-10 12:46
#180

#179 åh, vad skönt att få läsa det där första stycket. Ska nog gå med i någon sådan grupp, hjälper mycket att få läsa att man inte är ensam om det hela. Tror att fsk skulle vara bra för oss också faktiskt. Tänkte att det bara var onödigt när jag ändå är hemma men jag har börjat tänka om. Tänkte att vi skulle på öf idag men han är supersnorig så deg struntar vi i. Får se på måndag.

[Thiah]
2015-09-10 13:13
#181

Det är ju en enorm omställning att få ett syskon och innan man förstår alla känslor som bubblar där inne blir man säkert som förbytt. Jag tror absolut att fsk är bra ett par timmar i veckan för det äldre syskonet. Däremot blir jag less på se mammor som har äldsta på fsk 100%(här i finland får dom det) och är själva hemma med småsyskon. Har varit med om att syskonet är den enda i familjen som inte varit hemma. :(

Annons:
Sarah
2015-09-10 15:48
#182

Nu har Elva fått torsk, så idag var vi hos läkaren och fick medicin utskrivet. Kom pang bom i mängder för några dagar sedan, både i munnen och under blöjan :(

soundtrack
2015-09-10 16:02
#183

Okej folks, DET HAR KOMMIT EN NY BABBLARNA-SÅNG! Personligen tycker jag att den är skitdålig, men allt för att få lite variation! ;) http://youtu.be/2sFti0VLk_4 (Hoppas länken funkar, annars får ni leta själva på youtube)

fridaas
2015-09-10 16:09
#184

#183 höll på att skriva kul med en ny låt, men så lyssnade jag och barnen på det och de var inte alls imponerade. Så lär bli de två gamla låtarna som får spela vidare.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-09-10 16:25
#185

Alvin fastnade verkligen för nya låten, han grät när den tog slut

[Thiah]
2015-09-10 16:36
#186

Jag ska checka och återkomma med Joels domslut ;)

soundtrack
2015-09-10 16:43
#187

Har inte testat den på Alice än, sparar på det lite..

em.nord
2015-09-10 16:44
#188

#179 det stora barnet känner sig inte övergiven då? Att mamma lämnar mig för att vara med bebisen! I mitt fall bebisarna? Är min rädsla och - för dagis. Förlåt, förskola :P

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
em.nord
2015-09-10 16:51
#189

Vågar inte testa en ny babblarlåt! :D haha. Håller mig till den som han gillar ett tag till ;) Min sjukskrivning har godkänts förresten. Inget konstigt alls men blir ändå nervös, har liksom aldrig ansökt om sånt innan. En jättetrevlig äldre dam ringde idag för lite mer uppgifter och hon var så söt. Känns som en bra kontaktperson :) Även bestämt att Daniel ska gå hem senast den 23e december, 1 månad innan igångsättning/snitt. Tror inte vi har sån tur att dom får stanna inne så länge men jag hoppas verkligen det ♡ Då får vi några veckor innan att förbereda oss och Daniel får vara hemma helt med Elliot med. :) och jag kommer ju vara stor som ett hus och smärtan i bäcken och SI blir bara värre och värre :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-09-10 17:13
#190

#181 Verkligen. De flesta som blir syskon reagerar väl på något sätt åtminstone, oavsett om de blir mer introverta eller spelar ut all känslor. 100% skulle jag aldrig sätta honom. Så jäkla trist tycker jag att folk gör så :( 15 timmar däremot tycker jag låter rätt lagom, då hinner de förhoppningsvis få lite stimulans och leka av sig lite. Jag märker att han blir lätt uttråkad här hemma trots att vi hittar på saker. Tänkte börja gå till öf nu igen, sist grät han bara så jag pausade det hela. Men nu är han ju äldre. Nya låten var ingen höjdare, fattar inte att den tagit så lång tid att få ihop :p

[WickedAlly]
2015-09-10 17:15
#191

Sarah: stackars liten :/ Har dina bröst klarat sig?

[Thiah]
2015-09-10 17:19
#192

#190 ja på nått sätt märks det alltid, speciellt om man som barn känner sig utanför.

PogoPedagog
2015-09-10 18:32
#193

#188 Jag antar att man måste se till sig eget barn. Har man en känslig individ som är lite blygare kanske det inte alls är lämpligt att börja fsk i samband med syskon. Min som har ju i princip aldrig haft en blyg dag i sitt liv och älskar att få träffa folk så för honom var det positivt.

Sarah
2015-09-10 19:43
#194

#191 de har klarat sig än så länge, men bm tyckte att jag skulle använda canesten ändå, så att vi inte smittar fram och tillbaks om jag fått ändå. Förstår att det måste vara väldigt mycket att ha två små hemma samtidigt. Spec då en springer runt :p Ibland undrar man hur de orkade sina stora barnkullar förr / i andra länder…

[WickedAlly]
2015-09-10 22:30
#195

#192 Ja, det är mest när jag ammar som han ballar ur så det är nog lite därför. Men det är ju svårt att involvera honom i det :/ Försöker pratar med honom samtidigt och fråga vad han gör och sådär men de räcker nog inte riktigt. Fast samtidigt måste han ju lära sig vänta på sin tur också. Svårt det där. #194 okej, då slipper du förhoppningsvis. Det är ett rent helvete att gå runt med kliande bröst. Wille fick torsk och smittade mig, höll på att bli tokig innan vi fick bukt med det. När båda skriker samtidigt så är det lite svettigt :p Men annars är det bara just det där att Wille tar det hårt som är jobbigt.

Annons:
[Thiah]
2015-09-11 06:01
#196

#195 han kanske vill ha något eget att "amma". Har han något gosedjur han kan mata samtidigt? Eller en docka?

[WickedAlly]
2015-09-11 07:48
#197

#196 Japp och japp, ungefär en miljon av varje av röran i vardagsrummet att döma :p Men det ska jag absolut testa, tack!

[WickedAlly]
2015-09-11 10:32
#198

Det finns ett helt album med babblarna på Spotify ju :)

[Thiah]
2015-09-11 10:47
#199

#198 oh gode gud!!

[WickedAlly]
2015-09-11 11:19
#200

#199 Vet inte riktigt om jag ska visa Wille det :p Barnen sover (efter en kanonbra morgon) och jag sitter ute i solen. Har laddat ner HMs app, det var inte så smart. Måsta tipsa om deras leggings i bomullsfleece, så himla bra. Alldeles lagom varma nu på hösten. Tre för 99 dessutom. Köpte Willes första par av misstag, skulle ha vanliga leggings men kollade inte på mer än storleken. Väldigt bra misstag såhär i efterhand :)

fridaas
2015-09-11 11:50
#201

Noel är inne i en riktig bitperiod just nu -.- han biter allt och alla. Säger man till honom blir han megasur och lägger sig ner på golvet och skriker -.-'

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
2015-09-11 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Dom har vi testat Ally, riktigt bra, å mjuka 😃 Jaga dunderförkyld. Mår piss. Ingen feber vilket är konstigt. Känns som jag har lite över 38. Lika bra och ta det nu. Om 11 dagar bär det av till Kreta å då vill jag vara frisk. Solen är bara jobbig när man är sjuk. Holly härjar på som vanligt. Tror hon blivit ännu busigare sedan hon började hos dagmamman. Hon lär sig snabbt vad andra gör antar jag. Händer inte så mycket annars… Livet rullar på. Har kommit in bättre på jobbet och är inte lika trött som första veckan. Ikväll blir det restaurang. Känns riktigt skönt när man inte orkar stå vid spisen. Fixat efterrätt till alla också så hoppas nån hänger på efteråt.

Annons:
[WickedAlly]
2015-09-11 22:34
#203

#201 Så har vi också haft det ett tag, har väl börjat försvinna igen som tur är men hjälp vad tungt det var mitt i det hela. Är så himla svårt att inte agera helt tokigt, det gör ju sjukt ont :( #202 Skönt med perioder då saker bara rullar på också, vardag är underskattat egentligen. Hoppas du kryar på dig innan resan. Instämmer i att solen mest är pina då. Jag har rätt svårt för värmen även i vanliga fall, svettas som en tok om det är mer än 20 grader ute.. Så skönt att gå ut och äta. Skönt att slippa disken ibland. Jag avskyr att diska.. I huset finns det inte ens diskmaskin. Kommer sluta med att jag köper plasttallrikar, haha.

em.nord
2015-09-12 08:04
#204

#201/203 vad jobbigt. Men det är vad jag förstått vanligt att dom har en bitperiod? Längtar inte. Har fullt upp med att Elliot håller på och SPARKAS så jäkla hårt när han ligger på skötbordet. Träffar min mage perfekt. Skitont gör det. När jag skyddar magen träffar han bröst och armar istället. #202 Va stor hon är nu :) och så söt!!!! Hoppas du kryar på dig att inga barn smittas! Idag ska vi på marknad här i byn. Hade tänkt ta pride i Kalmar men Elliot är lite småförkyld så tar en liten tur till byn istället. Kalmar är ändå 5 mil bort. Inget vidare väder heller.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-09-12 08:26
#205

#304 inte ovanligt med bitande men heller inte ovanligt att dom inte biter. Joel bet 4 gånger men sen slutade han. Han bet enbart mig därför vet jag.

Sarah
2015-09-12 10:56
#206

Jag hann knappt säga att jag var ok, innan det började riva i brösten. Torsk på tutten. Vilket jäkla namn! Elvas mun är redan mycket mycket bättre, beläggningen har ramlat ut i stora bitar, äckligt! Men, hon är nöjd. Var några dagar då hon inte ville ha napp eller flaska. Lite jobbigt på kvällarna när mjölken inte räcker till. Men nu gick napp bra igen :) Babblarna alltså, ngt att se fram emot…

JeFo
2015-09-12 11:49
#207

Tack em.nord 😃 Är ganska nöjd själv med henne också 😛 Tänkte precis på att jag inte har någon bebis längre. Hon kan ha kläder i strl 92 vilket är på annan avdelning än bebis. Vart tog tiden vägen? Glad iaf att jag njutit, för det har jag. Det var liksom grejen med barn nr 3, jag skulle få njuta! De andra två blev jag liksom ifråntagen den biten 😔 Mår kast idag, riktigt kast. Skulle inte vilja gå ur sängen men jag måste. Maken har match. Hoppas verkligen att Holly sover middag länge 😁

[WickedAlly]
2015-09-12 17:28
#208

Åh, storlek 92. Wille har precis vuxit i 80.. Längtar tills vi kan börja handla på barnavdelningen istället för på baby..

[Thiah]
2015-09-12 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Vi är på gränsen mellan 86-92. Har en vinter overall i strl 80 som verkar passa. Så visst 80 funkar också ännu… Strl 92 ocj över har så mycket finare saker. Älskar lindex! På bilden har Joel en villervalla pyjamas strl 92

Annons:
JeFo
2015-09-12 18:10
#210

Storlek 92 är längre bara…. Har tagit fram massa från storesystrarna och det kommer hon i bra. Hon kan ha 80 också men det är inget jag skulle köpa längre. Hon har dock små fötter, strl 21. De har liksom inte växt sen hon började gå. Blev lite förvånad nu när vi köpte höstskor. Blev pizza idag. Hade inte orkat stå tillräckligt länge för att få ihop nåt ätbart.

fridaas
2015-09-12 19:51
#211

Noel är extrem med bitandet om man jämför med Alwa, hon höll på i två veckor till och från, noel har hållt på i en månad snart och hugger så fort han får chansen. Min syster var likadan men hon höll på i 1år tills någon bet tillbaka, då slutade hon på en gång. Men så vill man ju inte göra :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2015-09-12 19:57
#212

#211 Tyvärr är ju alla barn olika och vissa tar längre tid på sig att förstå att man inte biter. 

Joel skäms jättelätt vilket både är bra och dåligt. Idag råkade han slå mig med sin plastkratta och jag sa AJ reaktionsmässigt och han skämdes i flera minuter fast han kramade förlåt. :/

em.nord
2015-09-13 07:37
#213

#212 Vad jobbigt. Har aldrig tänkt på det så! Man vill ju att ens barn ska "skämmas", ha "samvete" osv (från tidig ålder) men inte som du säger när det inte var meningen! ♡ #211 efter 1 år hade nog jag med bitit tillbaka ;) Men nej, självklart vill man inte det. Elliot börjar smått förstå hur man klappar djuren. Smått… Han blev mer och mer förkyld igår och vilade nästan inget. Hade en hemsk kväll! Daniel tog honom trots att han skulle jobba idag med 12 h pass. Men så tacksam för det då jag var helt slut. Han såg nog paniken i mina ögon när jag såg risken för en vaken natt. Hade ju varit en sak om Daniel varit ledig idag och jag kunnat sova nu istället. Men som tur är somnade han vid 23.30 och sov till 7. Kletig i näsan och hostar/hes. Vet att man inte ska ge honung när dom är små men apoteket är ju stängt. Vet inte hur jag ska lätta hostan. Igår gav vi flytande alvedon som han faktiskt tog. Lättade kanske halsen lite för han hostade inte så mycket inatt. Ger helst inte massa medicin i onödan så honung hade ju varit perfekt. Han har även bara ätit välling. Inte fått i honom något fast alls men inte så konstigt om han har ont i halsen. Klämmisar går bra med! :) Vi tog också pizzq igår Jefo. Det var en sån dag helt enkelt!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-09-13 08:56
#214

Pizza här också igår, haha. Var på skördefest halva dagen och sedan var vi i huset och mätte lite. Ska beställa soffa och letar efter en retrobyrå :) #210 här är 92 typ 15 cm för långt, haha. Vilka gulliga små fötter, men tjejer har ju det så är det nog inget konstigt. Wille har 24 nu så han börjar växa ikapp sina fötter, ser inte längre ut som big foot ;p *** Nu sitter hela familjen plus Rasmus bror i bilen, vi ska hälsa på deras mormor på sjukhuset. Hon har bara någon månad kvar tror läkarna så det kommer bli en tung dag.

typjessica
2015-09-13 09:13
#215

#213 jag fick tipset på 1177 när sonen var liten och slemmig att ge röd koncentrerad saft på tesked! Hur stor effekten var kommer jag inte ihåg men det var skönt att göra något iaf! Så testa!:)

[TanatosNyx]
2015-09-13 10:11
#216

Nej köpt honung är "död" efter upphettning, så den har ingen effekt. Däremot kan den innehålla botulismsporer.

Annons:
em.nord
2015-09-13 10:37
#217

#215 tror det var läkaren Michael Sandqvist på tv4 som sa att det är det söta som lindrar, bisolvon är ju sött, honung är sött osv så är nog därför de tänkte saft :) Har saft hemma så ska testa det! #216 Vi har inte egna bin så all vår honung är köpt ;) Bra att du säger det för inte alla som vet det! Jag viste det men gjorde fel i många år innan. Älskar honung själv. Har till det mesta. Vi är bortskämda med biodlare här nere så då kan man välja och vraka. Finns så många sorters honung ju :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
2015-09-13 12:27
#218

Åh gud vad lyxigt med biodlare 😍 avis!

Elinmatsdotter
2015-09-13 13:07
#219

Röd saft är slemlösande vi använder det på jobb mot slem (personlig assistans) ^^

[WickedAlly]
2015-09-13 13:12
#220

Vilket toppentips med saften, hade ingen aning om att det är slemlösande. Vad jag älskar denna sida ;D

em.nord
2015-09-14 11:21
#221

#218 ja verkligen! Snart skördefesten på Öland med (nästa vecka) där brukar jag köpa på mig flytande honung. Så gott. Sen har vår lokala icabutik (bor i liiiten håla) ha från våra lokala odlare :) Inatt insjuknade jag rejält! Hostar nästan ut lungorna :P Skickat mannen att köpa mer honung så kan snart ta mig en kopp ljummen mjölk med honung. ♡ Vist är sidan toppen! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
2015-09-14 15:27
#222

Igår kväll var det Hollys tur att bli sjuk. Hon hade varit gnällig hela dagen så misstänkte att det var något på g. Hon är inte piggelin idag heller. Själv är jag på sjukt argsint humör, jobbets fel. Kommentarer om sjuka barn gör mig arg. Vore annat om jag var sjuk hela tiden då konstar det, men vab kostar inte dom något alls! Grr…. Har en jobbig hosta. Kliar i hela halsen.

Theres
2015-09-14 17:20
#223

#221 Ölands skördefest är så mysig! Brukar alltid ta Ekerum på fredagen och sen chilla runt Köpingsvik och Borgholm resten av helgen. Men förra året hittade jag till Eriksöre. Snacka om mys-faktor. Så Eriksöre blir det i år igen :)

golf.ifokus.se

Annons:
fluffis
2015-09-14 20:53
#224

Stackars er som är sjuka. Lider med er …  Krya på er!
-----

Var på BVC idag. Vibjörn har avancerat från 3750 g till 4190 g på bara en vecka! Inte konstigt att han börjar se rund ut :)

Amningen går lite bättre nu, han verkar dock inte bli mätt tyvärr. Verkar inte finnas någon botten i den ungen :) På kvällarna vill han äta hur ofta som helst.

Måste kolla om det finns någon som har koll på det där med antikroppar och modersmjölk. Förstörs antikropparna om man mikrar modersmjölken?

Lilolizeit
2015-09-14 21:00
#225

Men jisses vad han växer! Wow!

Man får inte micra den, man får värma upp i vattenbad.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-14 21:26
#226

Precis, vattenbad är det som gäller. Vi körde vattenkokare på neo (och hemma). Tömmer upp i en större kopp och ner med kärlet där.

Det är helt normalt att bebisarna vill tutta som galningar och betee sig missnöjt på kvällarna. Vissa ammar non-stop genom nätterna. Slitigt som fan, men det är inget fel.

[WickedAlly]
2015-09-14 22:19
#227

#224 Vilken duktig kille, verkligen fin ökning :) Jag är nyfoken på Davids vikt nu, har tid på torsdag men har ingen bil så får avboka.. Får se när jag kan få en ny. Men han har skaffat sig en rejäl dubbelhaka i alla fall :) Jämfört med Wille så äter han oerhört sällan, hittills har vi bara maratonammat en enda kväll. Men så är han ju bara strax över fyra veckor än så länge så det kommer väl :)

Theres
2015-09-15 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Elly blev 8 månader i söndags, och igår var vi på kontrollen. 7525 g och 69 cm :)

golf.ifokus.se

soundtrack
2015-09-15 09:30
#229

Klockan 11 idag får vi nycklarna till vårat hus! Dryga 8 månaders väntan är äntligen över :D

[WickedAlly]
2015-09-15 09:37
#230

#229 underbart! Hade blivit galen av så lång väntan. Vi har väntat tre månader nu och det är sjukt lång tid tycker jag, haha. Men nu är det bara 16 dagar kvar :) Har ni packat klart?

Annons:
JeFo
2015-09-15 09:37
#231

Wow vilken ökning, bra jobbat 😃 Stora tjejen Therese, ser alltid glad ut! Härligt med hus. Förstår att det måste kännas skönt att äntligen få komma in. Vänta är aldrig speciellt kul 😛 Vi är hemma idag också. Holly hade feber igår också. Imorgon är min lediga dag. Så hoppas vi mår bra på torsdag. Jobbar halvdag då för att sedan gå på begravning. Riktigt höstigt ute idag. Blir liksom aldrig ljust. Är riktigt trött. Holly vaknar nån gång om natten å vill hålla handen. Innebär att jag känner mig mör sen då vi har olika höjd på sängarna och min hand somnar. Vilket problem va 😛 tänder el drömmar, något är det.

soundtrack
2015-09-15 09:54
#232

#230 Konstigt nog så har det gått så himla fort! Känns som att det var igår vi skrev på kontraktet.. Men det är nog Alices förtjänst :) Nästan allt är nerpackat nu, vi bor i ett fort av kartonger känns det som. Lite stökigt på nätterna här med. Hon är ofta ledsen, gissar på kombination av tänder och mardrömmar.

Sarah
2015-09-15 10:42
#233

#229 härligt! #224 shit pommes! Inte dåligt :)

[TanatosNyx]
2015-09-15 11:02
#234

#228 Oj, Alvin är nästan lika stor 😃

Theres
2015-09-15 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

Ja, det gick lite trögt för henne där ett tag ^^ Sa ju att Alvin snart skulle växa förbi henne :D

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-09-15 21:51
#236

#232 Har börjat bygga kartongfort här också, ska bli så innerligt skönt när man får lov att packa upp det igen. 
Fast det är rätt bra att flytta ibland, då får man rensat bland alla miljoner prylar. 

På tal om nätter, vi har haft två kvällar då Wille vaknat (?) och varit hysterisk. Har googlat lite och det verkar vara nattskräck. Första gången gick Rasmus upp och han var skakig hela natten sen, han tyckte det var oerhört obehaglig att se Wilmer sådär. Som om ungen var besatt nästan, jag hoppas vi slipper fler omgångar.

Men för att tala om något roligare så är David en hel månad idag, känns dock som att han alltid varit här :)

soundtrack
2015-09-15 22:15
#237

#236 Vi hade ett par nätter i somras när jag misstänkte nattskräck, men det har inte varit något mer sen. Nu vaknar hon och är ledsen, men inte så hysteriskt otröstlig som hon var då. Ja, besatt är nog rätt ord.. Sjukt obehagligt iaf!

Annons:
[Thiah]
2015-09-16 05:06
#238

Vi har också haft besatta nätter men nuförtiden är han mest orolig. Speciellt på morgonen.

Sarah
2015-09-16 11:07
#239

Segerleendet efter morgonbajsen, så jäkla roligt! :p

Lilolizeit
2015-09-16 11:15
#240

Samson vände sig från mage till rygg i fredags för första gången. Nu gör han det hela tiden! :) han ser lika förvånad ut varje gång han fattar att han hamnat på rygg. Super sött! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2015-09-16 21:00
#241

#240
Yääh :)

Lycka till ni som ska flytta! Skönt att komma i ordning på ett nytt fräscht ställe 🙂

em.nord
2015-09-16 22:50
#242

Vad alla växer! :) Så kul att läsa. Var själv nojjig i början när Elliot vägrade växa och låg så långt långt ner… Nattskräck har jag läst lite om Ally på facebook. Usch hoppas ni inte drabbas av det! :( Det är så jobbigt när dom är hysteriskt ledsna… Elliot är inne i en gnällig fas. Uppmärksamhetsfas. En "jag är en liten bebis fas". Var på RUL idag. V 20 (19+4). Det är 2 pojkar sa hon. Hon såg även att den större tvillingen var helt i rätt storlek för deras vecka. Tom nån dag före i utvecklingen. Men den lilla tvillingen hade hamnat ännu mer på efterkälken. Han är 14-15 dagar mindre. (2 veckor) Känns sådär… men allt såg fint ut. Fostervatten hade båda, magen och blåsan full. Hon rådfrågade ändå vår läkare som valde att avvakta tills nästa ultraljud om 2 veckor… Mina små pojkar ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Lilolizeit
2015-09-16 23:29
#243

#242 grattis till två små pojkar :) måste vara kul att vänta tvillingar! Hoppas den går bra för den mindre och att det jämnar ut sig lite :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2015-09-17 12:21
#244

4000 gram och 53,6 cm idag, inte konstigt att jag fått plocka bort strl 50 ur byrån :) #242 Spännande med två pojkar till :) Är det inte rätt normalt att den ena är mindre? Jag hoppas också att vi slipper nattskräck, verkar vara oerhört tärande. Att kväll efter kväll se sin mini så ledsen och rädd. Nej huvva!

Annons:
jackiejohn
2015-09-17 12:29
#245

BVC idag! Lilli följer sin kurva perfekt, 8,5kg och 70cm lång ☺️ Vi BVC besöket förra månaden så blev vi uppflyttade till "normal" kurvan så nu går vi inte på prematurkurva längre utan som vem som helst 😊

Lilolizeit
2015-09-17 13:51
#246

#244 oj vad han växer! Stora killen ju! :) #245 va härligt! Är det oöika kurvor eller är det samma fast man ligger lågt? Har ingen aning om var samson ligger.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
2015-09-17 14:20
#247

246# Lilli hade prematurkurva fram tills 9 månader sen flytta BVC sköterskan över henne till den vanliga kurvan. Den vanliga kurvan är ju den alla barn som är födda i rätt tid får gå på från start.. Kurvan blir ju på individuell för varje barn även de som föds i rätt tid, och allt utgår från startvvikten. Lilli har ju nu "växt ikapp" eller hur man ska säga och behöver därför inte gå efter prematurkurva längre :)

Lilolizeit
2015-09-17 14:36
#248

#247 ah, då förstår jag! Tack för förklaringen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
2015-09-17 15:24
#249

248# Lilli är alltså inte ålderskorrigerad längre på storleken :)

[TanatosNyx]
2015-09-17 15:28
#250

Ååååh grattis, stora tjejen!

em.nord
2015-09-17 20:16
#251

#244 jo det är vanligt med skillnad i stl :) Men eftersom det ökar hela tiden och det nu börjar bli rätt stor skillnad så betyder det att den lilla inte får tillräckligt med näring. Men inget att oroa sig för än. Dom kollar oss så noga och det finns saker dom kan göra om det blir värre. Vist är det kul med pojkar men ljuger om jag säger att jag inte skulle velat ha en lite dotter också ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-17 20:45
#252

Håller tummarna för att er resa inte blir allt för dramatisk em.nord 🌺 som du säger finns det ju en del dom kan göra.

em.nord
2015-09-18 07:00
#253

#252 tack så mycket :) Apropå något helt annat! Vad kör ni för preventivmedel? Innan körde jag minipiller och det funkade toppen. Men efter att Elliot kom till världen blev det genast svårt att ta en tablett varje dag samma tid. Missade ofta. Så ska testa hormonspiral när tvillingarna är födda tänkte jag :) Vill inte ta kombinerat pga blodpropp i familjen…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Lilolizeit
2015-09-18 07:06
#254

#253 jag hade hormonspiral, funkade jätte bra för mig :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

em.nord
2015-09-18 07:17
#255

#254 Åh jag hoppas verkligen att det funkar för mig med! 3 barn under 1.5 år har fått mig att inte vilja bli gravid på några år :D Fast 3 barn under 1.5 år är iofs ett bra preventivmedel det också! :'D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-09-18 08:22
#256

#255 Haha, är nog bästa preventivmedlet faktiskt ;p Jag tänkte prova kopparspiral, har provat lite olika hormonella men jag blir helknäpp. Enorm aptit, ingen sexlust och arg som ett bi. Tänker inte utsätta mitt äktenskap för det. Och kondom är ju ingen höjdare direkt

em.nord
2015-09-18 08:41
#257

#256 tänkte på kopparspiral också… kanske borde testa den först. Om den funkar är det ju toppen att slippa hormoner! Haha nä kondom är inget som funkar för oss vi har testat men slutar alltid med att jag helt enkelt kastar bort skiten :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Lilolizeit
2015-09-18 09:27
#258

Dom avrådde mig från kopparspiral, då jag redan har riklig mens. Var skeptisk mot hormoner jag med då jag blir knäpp på P-piller å mini-piller. Men i hormonspiralen så utsöndras så mycket mindre hormon än vid piller, typ som ett piller i veckan har jag för mig dom sa, så jag påverkades inte alls.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
PogoPedagog
2015-09-18 09:57
#259

Halleluja för sterilisering. Men då måste man ju vara helt säker på att man är klar med barnalstrandet.

[WickedAlly]
2015-09-18 11:12
#260

#257 Ja, känner också att det vore toppen att slippa. Får oftast ont av kondom, hur upphetsad jag än är. Och maken vill verkligen inte använda, han brukar fråga om jag skulle tycka att det vore så trevligt att få en plastpåse trädde över huvudet. Sen klappar han på sin snopp och säger "Det ska du allt få slippa" :p #258 Jag har funderat på hormonspiral, just för den lilla dosen jämfört med piller. Tycker det låter många gånger bättre i alla fall. Men jag kör nog på kopparspiralen, har nästan ingen mens i vanliga fall. På sin höjd två dagar, klarar mig med trosskydd typ. Eller, det var så innan barnen. Nu vet jag ju egentligen inte. #259 Det tror jag kan vara ett alternativ för migi framtiden faktiskt. Men just nu känner jag mig inte klar för fem öre :)

Lilolizeit
2015-09-18 11:29
#261

#260 har du lite mens så låter ju kopparspiralen bra! Jag hade så mycket att jag fick ställa väckarklockor på natten för att inte blöda ner sängen, typ 8 dagar. Hormonspiralen gjorde att de räckte med trosskydd. Toppen för mig! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2015-09-18 11:34
#262

#261 Oj, låter riktigt jobbigt! Jag ska testa i alla fall. Den går ju att ta ut igen pm det visar sig vara fel för mig :) *** Idag har jag lyckats överhetta båda mina barn samtidigt. #momoftheyear Tyckte det var så kallt ute, blåser väldigt mycket, och att det var hög tid för åkpåsarna att få komma ut. Det var det inte. Fick två svettpellar fast båda sover gott i vagnen nu ändå konstigt nog.

em.nord
2015-09-18 11:41
#263

Det är svårt med vädret nu och kläder. Varmt och kallt om vartannat! ****************** Blödningar är det som gör att jag nog väljer hormonspiral, den med låååg dos som man byter oftare. Vart 3e år istället för vart 5e tror jag. Kommer nog sterilisera mig/oss längre fram men kan inte lova att jag/ inte vill ha fler barn än :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-09-18 11:49
#264

Jag är sugen på spiral men kondom funkar fint för oss just nu… typ iaf. ;)

JeFo
2015-09-18 13:30
#265

Jag läste aftonbladet igår om tjejen som fick livmoder och nå annat punkterat av sin spiral. 1 på 1000 blir drabbade. Jag som varit nyfiken på spiral. Är dock lite rädd för att ha saker i mig och på mig. Vet inte varför jaga fjolig där… Spännande em.nord med tvillingar. Hoppas allt går smidigt för er. Man vill ju att de små ska ha det så bra som möjligt. Bra de har koll på er 😀 Jag är ledig idag. Har gjort fredags fint och fixat lite. Jobbar sen i tre dagar och sen sticker vi. Hatar att flyga, men förhoppningsvis distraherar Holly lite denna gången så jag får tänka på annat än å störta 😁😛

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-19 19:06
#266

Mätte Alvin själv hemma med måttband och bok att lägga emot, fick honom till 71 maffiga små centimetrar, ska bli intressant att stämma av mot BVC på tisdag.

Lilolizeit
2015-09-19 20:59
#267

#266 så lång han är! Jag har också mätt med måttband nån gång. Vi ska inte till BVC fören den 28, tre veckor den vi var där innan. Man är så van med att gå flera gånger i veckan så det känns lite konstigt. Är väldigt nyfiken på hans vikt nu. Jag har slutat väcka honom var tredje timma på natten nu, han vaknar själv efter ca 4 iofs. Sen från å med i förrgår ammar han bara, bortsätt från natten då han ammar + sina 40ml på flaskan. Är lite nervös att han inte ska ha gått upp ordentligt..lite orolig.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-19 21:02
#268

#267 Lita på honom, han fixar det galant! Han är stor och stark 🙂 han kan sova hela natten igenom om han vill nu gissar jag. Du märker om han slöar till och inte orkar äta.

Lilolizeit
2015-09-19 21:06
#269

#268 tack, jo du har rätt. :) Man är bara så orolig av sig. Förälder kallas det va? ;) Idag är han ju 3 månader!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-19 21:25
#270

Jag tror det var så det hette ja 😃 jag kollar fortfarande flera gånger på nätterna om Alvin andas, trots att han inte haft andningsproblem 🤪

[TanatosNyx]
2015-09-19 21:54
#271

Alvin har för övrigt lärt sig både att bitas och spotta nu 😕 Onge!

[WickedAlly]
2015-09-19 22:53
#272

#266 Då är han nästan lika lång som Wille, 17 månader, haha.

Annons:
JeFo
2015-09-21 13:54
#273

Imorgon kväll sticker vi mot varmare breddgrader. Ska dock regna väääldigt mycket så får väl se hur det blir! Är en sol & badmänniska. Får se hur Holly klarar flygresan. Åker dit 17.45 och hem 00.15. Dit jag är lite orolig för, hon gillar inte att sitta stilla direkt. Så håller mig härifrån 1 v nu.

Sarah
2015-09-23 10:33
#274

#273 trevlig resa! Skrattade åt killen inatt :p Bebis vaknade och ville ha mat, jag höll på att lägga oss till rätta. Plötsligt slänger killen en halv chokladkaka och en bebisbok på mig. Han tog upp dem från golvet och slängde planlöst över axeln. Men vad gör du?? Vadå bad du inte om de sakerna? Haha, nej!

[WickedAlly]
2015-09-23 11:29
#275

#273 Underbart :) Vill höra hur holly fixade resan sen! #274 Haha, något förvirrad? :p Jag sitter i bilen, båda barnen sover. Det är en Dunka huvudet i väggen-dag idag. Wille är galet frustrerad för att han inte lyckas prata helt som han vill och David verkar mest gråta för att wilmer gör det. Så jag stoppade båda i bilen och körde en sväng. Ikväll ska jag och David hämta våra nya köksstolar. Våra är värdelösa och jag var kikat runt på nya, men så plötsligt var det någon som sålde sex stycken rundade pinnstolar på Facebook för 300. De kostar 700 styck nya annars. Så nu fick jag stolar jag suktat efter lääänge samtidigt som jag sparade massa pengar. Himla bra :) Fick förresten roliga nyheter om svägerskan i förrgår, i april anländer en liten kusin till våra pojkar :))

Lilolizeit
2015-09-23 11:42
#276

#274 haha inte helt med låter det som! :) #275 vilket kap! Jag älskar att köpa stolar, har betydligt fler stolar än rumpor här, å de kommer ständigt nya. Här fortsätter vi med helamning, dock så ger vi ett mål på flaska på kvällen å då pumpar jag till nästkommande kväll, mest för att se hur mycket som kommer.. Vi har fått en extra tid i morgon för vägning på BVC. Alltid lika spännande. I måndags fick samson en kusin. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2015-09-23 12:05
#277

Kom från bvc nu. 5150 gram och 58 cm. Växer stadigt. Har inte gett flaska på ett tag nu. Mjölken verkar ha stabiliserat sig och de hungriga kvällarna är borta. Skönt :) Vi har bokat resa vi med :) 3 veckor i Sydafrika i december. Min pappa bor i kapstaden så vi ska hälsa på dem.

Lilolizeit
2015-09-23 12:11
#278

#277 Gud så härligt att få åka iväg! Skönt också att mjölken stabiliserat sig, hoppas de är på g här med :) Vi är bjudna på dop i Etiopien i januari, får se om vi kommer iväg på det..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Theres
2015-09-24 01:50
#279

Vi åker till Spanien om en vecka typ ^^ Trodde det var länge kvar, men kom på att det är ju alldeles strax :O

golf.ifokus.se

Annons:
Sarah
2015-09-24 09:45
#280

#278 Etiopien skulle jag gärna åka till! Pappa är journalist och har rest i alla afrikanska länder. Han säger att Etiopien är det vackraste :) Har några kollegor från Addis också och när man känner folk är det alltid roligare :)

[WickedAlly]
2015-09-24 09:51
#281

Vad alla ska åka bort, själv njuter jag av att höstvädret äntligen infunnit sig, haha. Det enda vi ska iväg på är julbord på spa med övernattning. Rasmus jobb som bjuder. Hoppas alla får fina resor :) Nu sover båda barnen i soffan, hinner knappt gå upp på morgonen innan det ska tuppluras.

em.nord
2015-09-24 12:03
#282

Ha det underbart Jefo! :) Vi hade planerat att resa i februari när det är för jäkla deppigt här uppe! Värme var inte viktigt utan bara miljöombyte. Men det får vänta nu då ;) Är smått nervös att föda för tidigt. Tiden Går som tur är fort men ännu bara v21… Julbord med spa låter ju toppen! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Lilolizeit
2015-09-24 12:48
#283

#280 ja Etiopien är galet vackert! Har varit där mycket och trivs kanon! Dessutom ett toppen land mat-mässigt för oss vegetarianer! :) Idag var vi på BVC, var lite orolig att han inte gått upp så mycket som han ska efter som jag hel-ammar nu, men ack så fel ja hade! Nu väger han 4640gram, en ökning med 670gram på två veckor. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-09-24 23:10
#284

Vilken jävla pers med dessa vaccineringar.. Alvin fick 5 månaderssprutan i tisdags, sen har vi haft en superledsen kille med 39 i feber trots alvedon fram tills i natt, då vände det. Han har varit trött och gnällig under dagen idag också, nu är vi helt slut alla 3. Skönt att det inte är mer nu på ett tag!

Jag hade för övrigt mätt honom som en kratta, han är snart 68 lång och 7,5 tung. 🙂 Men stor som attans, han ligger 2,5 linje över medelkurvan på längden, och 1 kurva över på vikten 😮

Theres
2015-09-24 23:20
#285

Ja, han är ju lika stor som Elly, och hon är ju en aning äldre. Biff-Alvin ^^

golf.ifokus.se

Lilolizeit
2015-09-24 23:38
#286

#284 usch va jobbigt för Alvin! Vi har vaccination nr 2 på måndag, jag hoppas de går lika bra som sist..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-25 05:50
#287

#285 Hahah ja, vi tog även upp det här med hans nedrans fotsvett, bvc tanten harklade sig och sa att han är visst en himla mogen liten herre 😂

#286 Jo, dock gick det överlag bättre denna gång både med sticket (normal gråt en liten stund bara sen var det bra) och han fick inga andningsproblem av febern trots att den var högre och satt i längre nu. Han var nog inte riktigt redo första gången helt enkelt.

[WickedAlly]
2015-09-25 07:15
#288

Båda barnen sover och här ligger jag och glor. Kikar runt lite på olika klädsidor, ska åka och köpa finkläder till barnen senare idag men än så länge hittar jag bara skjortor. Kasst utbud. I oktober har vi ett bröllop, ett dop och tyvärr en begravning att gå på så finkläder behövs. Fast Wille ska nog inte med på dopet om jag lyckas fixa barnvakt. Tror jag. Eller, jag vet inte. Vet inte alls hur jag ska resonera kring detta..

[WickedAlly]
2015-09-25 07:16
#289

Haha, på begravningen ska det ju stå. Är minst sagt snurrig just nu.

fluffis
2015-09-25 07:50
#290

#283

Skönt att amningen funkar! Oj, vad han har gått upp :) Vibjörn ligger rätt så lika. Var hos BVC i tisdags. 4560 gram. Idag är han fem veckor gammal.

Jag önskar att jag att jag hade hunnit vara lite mer i det här trevliga forumet men det känns svårt nu. Har prioriterat bort det mesta för att få mycket kvalitetstid med Vibjörn. Jag verkar ha mycket hormoner nu. Gråter för ingenting och har galna känslostormar.

[Thiah]
2015-09-25 07:59
#291

#289 förstår förvirringen runt begravningen. Börjafe själv nu fundera hur vi skulle göra om Kristians mommo skulle gå bort. Hon älskar ju Joel men ha ett piggelin på en begravning känns sådär….

[Thiah]
2015-09-25 08:00
#292

Ser joel framför.mig när han springer fram till kistan och river i blommor alternativt skriker högre än orgeln när han måste vara still….

Theres
2015-09-25 09:38
#293

Jag hade med Elly på begravning i våras. Dock hade hon ju inget spring i benen än då och låg mest still. Men frun till den döde gullade så mycket med henne. Hennes barnbarn bar där med och de var från 2-8 år något. 4-5 stycken (Ellys pysslingen). Prästen tog till och med upp det på middagen efter och belyste hur bra det är för barn att få vara med och se vad som händer. Dessutom var det ju positivt för gästerna att få se lite glädje i all sorg :)

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-25 12:41
#294

Idag kom provsvaret och order om att äta levaxin igen. Nu är det nere på hypothyreos igen. Nu väntar livslång medicinering. Skönt att denna pers är över.

[WickedAlly]
2015-09-26 00:26
#295

#291/292 Haha, ja det är svårt. Dels av den anledningen du nämner men också för att jag inte vill att Wille ska se att alla är ledsna. Tycker att han är alldeles för liten för det. Men nu är det bestämt att han inte ska med. Utan att jag nämnt något sa Rasmus att han inte vill ha med honom. David får ju hänga med dock såklart. Och min mamma frågade om vi skulle ha med honom, hon tyckte inte att det var någon bra idé hon heller. Så nu är det bestämt att Wille ska vara hos henne medan vi är på begravningen. Känns skönt. Nu ska jag krypa ner hos min man, han hade storslagna planer för kvällen tror jag. Han bad mig köpa med kondomer och han har duschat, och nu snarkar han, haha.

[WickedAlly]
2015-09-26 00:40
#296

Förresten, på tal om något helt annat, när kan man börja ta med sin lilla på bio? Såg att Biet Maja kommer snart. Funderar på om Wille hade kunnat sitta stilla så länge än.

[Thiah]
2015-09-26 06:18
#297

Bio är ganska läskigt eftersom skärmen är stor och ljudet högt. Har ni någon barnbio? Vi har här så att ljuset är tänt och ivriga barn kan röra sig hur mycket de vill under filmen. Mamma barn bio heter det häe.

em.nord
2015-09-26 09:42
#298

Vi har biovisning för små barn på biblioteket ibland. Känns lagom :) Ska försöka komma iväg till kyrkis nästa vecka. Har missat 2 ggr pga att jag varit dunderförkyld. Sen brukar Elliot vila runt 9 när det börjar. Men tänkte gå ändå för gör vi roliga saker brukar han vänta med att sova till efter 10. Känner att han behöver träffa andra och fler sociala situationer. Har jättedåligt samvete för att vi är hemma så mycket! Men orken finns liksom inte där! Ska även ta simhallen nån dag :) Har även bestämt mig för börja testa ny mat! Blir ofta samma favoriter här hemma. Idag blir det fiskgratäng och potatismos :) Bra beslut om begravningen förresten. Så liten förstår ändå inte ♡ :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-09-26 11:40
#299

Fast är ljudet så högt på barnfilmer? Känns ju märkligt i sådana fall. Wille älskar att bli skrämd och skrämmas, alla favoritlekarna innehåll sådant. Fast det är ju skillnad på att bli skrämd och att bli skrämd så att säga. Finns ingen barnbio här, tror det är 14 mil till närmaste. Men jag avvaktar lite till då :) Emma: Vi är också mycket hemma och det mådde jag dåligt över men så lyssnade jag på någon podd där de hade besök av en barnpsykolog. Och enligt henne så är så små barn nöjda med att vara hemma så länge det finns lite att hitta på där. Nu med flytten och en nästan nyfödd så har jag varken ork eller tid att göra så himla mycket annat. Försöker sysselsätta Wille hemma istället och han verkar nöjd i alla fall :)

em.nord
2015-09-26 13:17
#300

Borde inte ha för hög volym kan man tycka! Var så längesen jag var på barnbio. Det känns ju bra med psykologen! Hemma håller vi gång och vi är ju ute och träffar folk med men inte så ofta. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[Thiah]
2015-09-26 14:44
#301

Innan 3 års ålder behöver barn egentligen inget annat socialt sällskapn familjen. Barn kan inte leka med varandra ändå och är man någorlunda närvarande som förälder klarar sig barnet bra. Jag som dagistant hade helst inte lämnat.på dagis innan 3 år men ibland måste man :(

[Thiah]
2015-09-26 14:44
#302

Innan 3 års ålder behöver barn egentligen inget annat socialt sällskapn familjen. Barn kan inte leka med varandra ändå och är man någorlunda närvarande som förälder klarar sig barnet bra. Jag som dagistant hade helst inte lämnat.på dagis innan 3 år men ibland måste man :(

Upp till toppen
Annons: