Annons:
Etiketthälsa
Läst 1684 ggr
typjessica
2015-08-01 07:35

får panik på min vikt uppgång!:(

Jag vägde mig idag, jag har gått upp 8 kilo i v 24. Till saken hör att jag gick ner 5 kilo i början så räknar man med dom har jag gått upp 13 kilo!! Hjälp var ska detta sluta? Min förra graviditet gick jag upp 11 kilo totalt. Så detta är jobbigt. Min kropp suger åt sig av allt. Jag vet att man får ta tag i detta efter graviditeten, men känner oro över vad ska bm ska säga. Sist hon fråga om min vikt var v 8 så kommer ju vara en rejäl ökning. Det blir ju inte bättre av att jag ofta får kommentarer om att jag måste var större denna gången än förra. Usch. Jag känner inte för att visa mig bland folk längre utan åker istället till en annan stad för att slippa träffa någon jag känner och få medlidande blickar typ. Nä vilket gnäll inlägg. Hur som helst är vart ända kilo värt att få en till bebis, bara jobbigt när hjärnan inte accepterar den kroppsliga förändringen.

Annons:
Velinga1984
2015-08-01 07:55
#1

Jag har flera års ätstörningar i bagaget så vikt är ännu ett bekymmer för mig. Vägde in på 62,4 kg (min högsta vikt någonsin till 166 cm lång). I vecka 35 var vikten 93,5 kg. Vägrade väga mig efter det och räknar med en totalviktuppgång på 35-40 kg då jag fullkomligt exploderade åt alla håll sista månaden. Fick en bebis på 5.270 gram,57 cm lång så tappade drygy 17 kg första veckan. Men resten satt hårt trots långa promenader, men när sonen var 18 månader så stod vågen på 62,2 kg. Så det går att gå ner om man är envis och kämpar, ifall man har envisa kilon som jag hade ;)

[TanatosNyx]
2015-08-01 09:12
#2

När jag läste rubriken var jag beredd på att trösta nån som gått upp typ 60kg 😛

teezan
2015-08-01 09:22
#3

Jag känner igen mig, har haft svårt att acceptera det emellanåt. Det hjälper att inte väga sig alls för min del, fast jag gör det hos bm när hon vill. Jag är i vecka 34 & gick ner 2 kilo inför första vägningen, så sedan dess har jag ökat typ 15 kilo. Men jag är inte så stor om magen dock, så fattar inte riktigt vart allt hamnar..kanske på rumpan? Eller så ökar jag jämnt över hela kroppen. Försöker i alla fall tänka att jag behöver gå upp så mycket som jag har gjort även om det inte är någon extrem siffra. Det kan ju kännas jobbigt ändå. Det handlar för mig om hjärnspöken, jag hänger upp mig på siffran, men vet jag inte om den känner jag mig fantastisk & fin! Jag lovar att du är jättefin du också, försök att inte väga dig så mycket & hänga upp dig på det, må bra helt enkelt :)

Sarah
2015-08-01 09:45
#4

#2 samma här :p Fick också panik i början. Gick upp det mesta av mina 18 kg innan v24 och trodde att det skulle sluta på 30+. Men det gjorde det inte :)

typjessica
2015-08-01 19:26
#5

#4 det var väldigt skönt att läsa!

JeFo
2015-08-01 19:43
#6

Jag har gått upp ca 30kg med alla tre. Efter 4 mån har det varit borta. Efter nr 1 så kollade jag inte vikten med de andra två. Var bara en stress som jag inte behövde. Tittade bort när MVC behövde ha vikt. Har tagit chocken på BB sen ist 😛

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-01 21:14
#7

Tänk också på att kroppen sköter inte bara graviditeten, den förbereder sig på flera års amning också.

Theres
2015-08-02 11:14
#8

Alltså jag hade gått upp 8 kg i vecka 13 och gick upp 25,9 kg totalt. Min BM sa inte ett smack om saken fast jag tyckte jag jag var stor som ett hus. När jag väl vägde 78 så tänkte jag att det är ju lika bra att äta på så jag får uppleva att väga över 80 nångång ^^ 81,9 stannade vågen på tillslut. Nu har jag inte vägt mig på ett tag, men 64 vägde jag senast, och har gjort sen februari typ (fick barn i januari). 64 var också det jag vägde på inskrivningen i vecka 13, så för BM så var jag ju nere på normalvikt på återbesöket, men för mig så väger jag fortfarande 8 kg för mycket ;)

golf.ifokus.se

Sarah
2015-08-02 11:20
#9

#8 ja barnmorskorna verkar strunta i de där extra kilona från början. Min sa sist, bara 14 kg upp är ju jättebra. Nej nej, det är drygt 18 kg upp, jaha, men du var ju väldigt tun innan…

sisela
2015-08-02 13:26
#10

Jag tror inte de lägger så mycket i det om man är under- eller normalviktig från början. Som överviktig har jag fått mycket stränga förhållningsorder att max gå upp 6 kg. Helst inget alls.

[WickedAlly]
2015-08-02 13:30
#11

Och jag som också är överviktig har inte fått höra något alls om saken. Känns som att det allra mest hänger på vilken bm man får knäppt nog.

Linusidah
2015-08-03 09:19
#12

Precis #11, det hänger nog på vilken bm man får. 
Även jag som hade lite övervikt innan har inte hört ett skvatt om att jag inte skulle få gå upp nåt. Hon kommenterar öht inte vikten.

teezan
2015-08-03 10:12
#13

Angående bm har inte min heller sagt något, oftast gör de nog inte det, men jag var orolig över att få en sån kärring ;) så länge barnet & mamman mår bra Borde de vara nöjda tycker man :)

Annons:
smurfis
2015-08-03 16:45
#14

Det är svårt att acceptera, men man får försöka ta det så lugnt man kan. Det enda man kan göra är ju att äta så bra man kan, dvs undvika onödigt godis och sånt. Rör på dig i den mån du orkar och kan. Men bäst av allt är att försöka slappna av och försöka tänka på att huvudsaken är att du och bebis mår bra!

Tyvärr får man ofta kommentarer som gravid och det kan vara jobbigt!

Tror inte din BM kommer säga nåt speciellt om din viktuppgång. Den är ju inte extrem på något sätt. Kanske om man är väldigt överviktig redan innan att hon säger något…. eller att det är olika beroende på vilken BM du har.

Jag har gått upp 25-30 kg båda mina graviditeter och jag tror tyvärr inte att denna gång blir något undantag. Det är sjukt jobbigt men man får försöka ta tag i det efteråt. Inte stressa mitt i graviditeten.

Jag hade denna gång gått upp ca 4 kg redan vid inskrivningen och nu har jag gått upp ca 5 kg till. Ska till BM om några veckor nästa gång. Får väl se om hon säger nåt.

typjessica
2015-08-04 15:14
#15

Tack hörre ni! Ni har rätt i så mycket! Att det bara ska vara så himla svårt att få in det på riktigt i min lilla hjärna! Till saken är den att jag i vanliga fall är tillfred med min kropp trots att den inte är en vältränadskapelse så trodde aldrig att jag skulle vara så här nojig . Förra graviditeten var jag hel lugn på förändringarna. Är väl bara att acceptera! Gaah!

Upp till toppen
Annons: