Annons:
Etiketthälsa
Läst 6157 ggr
Amoz
7/29/15, 10:21 AM

Klåda (ev puppp)

Någon som har/haft detta? Det började som tre prickar på magen förra måndagen, nu täcker de större delen från navel och ner och är mer som utstående bristningar, det fortsatte sedan i knävecken och har nu börjat ta över benen, ner mot vaderna och upp mot låren och det kliar som tusan.
Pratat med både läkare och barnmorska om det som inte direkt hade något som förslag på vad som kunde hjälpa (Puppp - Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) verkade de inte hört talas om då allt fokus låg på händer, fötter och ansikte dit Puppp inte sprids (Likaså fick jag höra att "Det kan inte bara dyka upp så" vilket är precis vad puppp gör).
Så… någon som haft/har puppp och hittat något som lindrar?

Annons:
[TanatosNyx]
7/29/15, 3:30 PM
#1

Innan min hepatos upptäcktes hade jag utslag (men inga bristningar) och trodde jag hade puppp.

Iskalla duschar, hudkräm som du förvarar i kylskåp och smörjer på klådan (kyla är klådstillande) och antihistamin som är godkänd för graviditet (kolla janusinfo.se, inte fass!) t.ex. loratadin eller tavegyl.

Prova olika klädmaterial och modeller, jag satt invirad i svala lakan enbart i någon månad.

Sen kan jag ju rekommendera att hitta en oöm plats att banka, skrika och slå på utan att grannen ringer psyk… 🥵

bomullsvantar på händerna när du sover (jag tog stumpor, jag var snål).

Amoz
7/29/15, 9:49 PM
#2

I nuläget använder jag kylbalsam och cetirizin (som var det enda läkaren kunde komma på att föreslå… att jag redan har det hemma och det inte ger något resultat spelade ingen roll :/). Kallt vatten tycker jag inte hjälper alls eventuellt precis när det kyler men sekunderna efter kliar det (även om jag då fortsätter kyla). Har du något förslag på salva?
Jag sitter mest utan kläder (för att kunna klia… får panik när jag inte kan klia >.<)

[TanatosNyx]
7/29/15, 10:20 PM
#3

Jag använde canoderm, men det är vilket som egentligen. Ta någon du tycker om, gärna parfymfri för att inte irritera huden i onödan.

Ja man får panik, och tyvärr finns det inget som egentligen hjälper. Man får gripa efter halmstrån bäst man kan. Man blir desperat, man river sönder sig, man skriker och gråter och tappar fattningen ibland. Man vill inte vara med längre. Det är ett rent och skärt jävla helvete, men det går tack och lov över, även om det inte tröstar dig just nu.

Amoz
7/29/15, 10:34 PM
#4

Jo jag är allergisk mot parfym så jag brukar undvika det ^^ använder bepanthen i nödfall just nu, speciellt som det på magen blivit så torrt.

Jag försöker se det positivt att det börjat rätt sent för min del, om en månad senast borde han vara ute så jag lever på att han kan födas när som helst och då borde klådan sluta rätt snabbt efter… men det är inte så mycket tröst när klådan är som värst :P

[TanatosNyx]
7/29/15, 10:53 PM
#5

du kan få igångsättning i vecka 38 (37+0) av humana skäl om det blir överjävligt 🙂

Amoz
7/30/15, 10:11 AM
#6

(Lite hur snabbt det sprider sig) idag täcker det större delen av låren, tar mer och mer över vaderna, börjat på armar samt sidor (båda) och över naveln. Detta då förutom knäveck och undersida av mage som det redan var på innan.

Jag är i vecka 38 nu ^^ men jag vet inte riktigt hur illa det måste vara för att faktiskt få de att förstå hur jobbigt det är och hur mycket det sprider sig :/ funderar på om man kan höra av sig till förlossningen för där borde de ju ha erfarenhet?

Annons:
[TanatosNyx]
7/30/15, 2:20 PM
#7

Ring din barnmorska på MVC direkt och tala om dina problem, och säg att (om du vill alltså) du vill bli igångsatt pga klådan, och så vädja till humanitära skäl. Från och med v38 så har man rätt till det då barnet är "klart", och har man extrema besvär så kan man bli igångsatt tidigare. 

Jag födde min son prematurt med igångsättning så jag vet hur systemet fungerar. 🙂

Amoz
7/30/15, 4:27 PM
#8

Ringde mvc men fick inte tag på någon så jag ringde förlossningen, den jag fick prata med där förstod direkt att det kunde vara puppp och att jag behöver få hjälp med det så i morgon ska jag dit och träffa en läkare.

[TanatosNyx]
7/30/15, 5:49 PM
#9

Vad bra! 👍 håller tummarna för dig!

Amoz
7/31/15, 12:07 PM
#10

Ingen hjälp där :/ de tog leverprov och sa att allt såg bra ut och då ville de inte göra något

[TanatosNyx]
7/31/15, 12:29 PM
#11

Äsh vad tusan! Då uteslöt de bara hepatos 😕 typiskt!

Gör ett nytt försök med barnmorskan i stället?

Amoz
7/31/15, 12:55 PM
#12

Jo jag får se efter helgen om jag försöker få tag på barnmorskan igen eller om jag väntar tills nästa gång jag ska dit, känns rätt hopplöst i nuläget med att få någon hjälp (eller ens förståelse) för det

[TanatosNyx]
7/31/15, 1:32 PM
#13

Fy vad jobbigt 😕

Annons:
Upp till toppen
Annons: