Annons:
Etikettallmänt
Läst 1190 ggr
emmaaaa
7/28/15, 12:17 PM

Dags för RUL

Idag kl 15.30 är det dags att äntligen gå kolla på bebben igen, har längtat så otroligt efter denna dag! Men nu när dagen är kommer så är jag så otroligt rädd och nervös, tänk om det är något fel på bebis? Hur ofta förekommer det att missbildningar mm syns nu? Vi gjorde ett ultraljud/kub i v 13, vad sköterskan kunde så då så verka allt bra. Men det som gör mig orolig och rädd är jag kräkts så otroligt mycket och mått så otroligt dåligt i kroppen sen start tills nu v 19, är inne på min andra månad nu som sjukskriven. Har alltså inte kunnat äta speciellt mycket eller bra. Jag är rädd att bebis inte fått till sig tillräckligt med näring så att han/hon kunnat växa till sig och kunnat utveckla alla sina organ… Vet egentligen inte vad jag vill få ut av detta inlägg, bara skönt ibland att skriva av sig! Min sambo blir alltid så "arg" på mig att jag är så nojjig och tänker dåligt. Han säger bara "men sluta, sådär får man inte tänka, det där vill jag inte höra på" osv…

Annons:
sisela
7/28/15, 12:40 PM
#1

Förstår precis. Var på RUL för en vecka sedan. Jag var så orolig inför KUB och började storgråta av lättnad när allt var okej. Sen hade jag liksom glömt att man också kunde vara orolig inför RUL så kvällen innan fick jag nästan en chock när jag började tänka på det. 

Barnmorskan gick igenom hela kroppen jättenoga, gommen, ryggrad, mage, tarmar, hjärna, skelett, hjärta, hur blodet pumpade igenom kamrarna, etc. Om det skulle ha varit nåt problem hade hon garanterat sett det. 

Som jag förstått det så tar bebisen det den ska ha först, så även om man kräks och inte kan äta, så får den nog med näring. 

Gläd dig till att se den lilla igen! :)

[Miiika]
7/28/15, 12:43 PM
#2

Hm, vem var det som sa att bebisen tar det den behöver? om det stämmer så hade du nog känt av till exempel järnbrist eller vad det nu skulle kunna vara. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag har dragit det hör exemplet en gång innan, min gamla kollega sa att barn har ju faktiskt fötts i alla tider och förr var det minsann ingen som tänkte på att man borde ta folsyra i tablettform och tillsätta extra järn… Det har ju gått bra i alla tider utan modernt vetande. Det är säkert bra med din bebis, att du mår illa är ju ett tecken på att gravidhormonerna kör runt i kroppen:-)

emmaaaa
7/28/15, 12:47 PM
#3

#1 Haha ååh va skönt att du förstår min nojighet :) Och tack för att du förklara va dom kollar på, det har jag noll koll på :) Min bm säger också det och jag hoppas det stämmer, hon skulle ju inte sitta och ljuga framför mig såklart haha. Men ändå känns det så konstigt, för jag har ju knappt fått någon näring i mig. Hur ska då lilla plutten få det? Men bebis kanske tar får mina "reserver" och fettet mm :) Ska försöka glädja mig att vi ska se lilla plutten snart :) vi tänkte även se om det går att se könet ;) det ska även bli spännande att de om BF datumet blir fram/bakåt flyttat :) hur blev det för dig med Bf datumet? :)

emmaaaa
7/28/15, 12:52 PM
#4

#2 jag vet faktiskt inte om jag hat järn brist mm, men det borde väl läkarna sett när dom tagit prover på mig :) Jag är ju helt slut i kroppen samt yr mm. Men det är väl antagligen för jag kräks så dant……. Haha ditt exempel va riktigt bra, för det har du så himla rätt i :) så långt har jag inte tänkt alls. Ja det är sant, de så kallade graviditets symptom har jag så det räcker och blir över om man säger så hahaha!.

sisela
7/28/15, 12:54 PM
#5

Mitt bf blev flyttat från 8 til 5 dec vid kub men inte flyttat mer på RUL

Jag tyckte det var otroligt fascinerande att se själva tekniken vid ultraljud också, men jag kanske är lite nördig med sånt, hur saker funkar och så. Att man kan se blodet som pumpar i hjärtat och hur barnmorskan kan navigera igenom den gryniga bilden och se små fläckar som är njurar etc. Jag blev väldigt imponerad. 

Hon varnade innan att hon ibland var tyst, men att det var för att hon koncentrerade sig och inte för att nåt var fel. Annars tycker jag att hon berättade väldigt mycket om vad hon såg. 

Och det blir en lite tjej :)

emmaaaa
7/28/15, 1:24 PM
#6

#5 Okej :) jag har gjort 2 ultraljud hittills, ett vid v 9 och vid kub, har alltid fått samma datum 26 december så ska bli spännande vad det blir nu :) Haha jag är precis som du, tycker det är det fantastiskt och fascinerande :) Vid kub blev jag så chockad hahah! Visste ju att det skulle ligga en bebis där i magen och att vi skulle se det då på ultraljud. men ändå blev jag helt paff när bebisen dök upp där på skärmen och rörde sig som aldrig förr haha! Det var så mäktigt :) Men det ska bli kul nu att se när barnmorskan kommer kolla mer noga :) Åh va mysigt med en liten tjej :) Shit nu blev jag jätte pirrig haha!! Skönt att få skriva av sig om sin oro, det hjälper :)

Annons:
teezan
7/28/15, 1:46 PM
#7

Känner igen oron, jag var inte orolig mellan mina två ultraljud, men på dagen och dagarna innan kändes det jobbigt. Var rädd att det inte skulle finnas något där, att hjärtat inte slog eller att något var fel. På första ultraljudet i vecka 12 fick vi 18 september som datum, men på RUL 16 september. Dock sa de att det ändå är första mätningen man går efter. Fast jag säger mitten av september om någon frågar om bf ;)

emmaaaa
7/28/15, 2:00 PM
#8

#7 haha ja men precis samma här, varför skulle oron komma nu liksom.. så onödigt ;) haha!! Innan har det bara varit pirrigt och nu idag oroligt, jag tycker mig ha kännt av bebis innan och för någon vecka sen fick vi höra hjärtljuden. Så på så vis borde det ju finnas något där inne, men även den tanken har ju slagit mig med att det inte skulle göra det. Att man ska gå och va nojjig hela tiden haha. Aaaha okej :) haha ja det är lika bra :) blir ju ändå så sällan att man föder på riktiga bf dagen, jag brukar säga att vi ska få en jul bebis ;) min systerson som pratar mycket med min mage brukar säga att tomten kommer med bebisen hihi! Vi får se om han har rätt, men jag tippar på januari ;)

Upp till toppen
Annons: