Annons:
Etikettallmänt
Läst 3403 ggr
HMC
7/5/15, 2:27 PM

Fosterrörelser!?

Alltså! Wahh! Jag stod på jobbet och tecknade avtal med en kund för ca 2 timmar sen och mitt i en mening känner jag hur nånting typ bubblar till under naveln lite till höger. Tänkte att det säkert bara var något jag ätit. Men sen kom det igen, på typ samma ställe kort efter. Sen kom det och gick ett tag (nu är det inget alls) på typ samma ställe. Och det känns verkligen inte på samma sätt som det gjort när tarmarna bråkar. En heelt annorlunda känsla för den är jag van med haha. Plus att jag inte ätit något som magen inte tål, idag är faktiskt en riktigt bra mag-dag…

Den senaste veckan har jag försökt "leta" efter rörelser, liggandes raklång i sängen och typ buffat på mini för att framkalla något. Men icke. Trodde mig känna något häromdan en morgon (liknande det idag) men det var bara en liten grej en gång, så jag viftade bort det. Tänkte att det kommer väl när man minst anar det.

Och ja?! Jag är fortfarande amazed. Inte kan jag väl inbilla mig en sån sak eller? Är i v 14 (13+6) idag. Frågade dessutom vid KUB-testet hur moderkakan låg och det såg ut som om den låg i bakkant.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
[TanatosNyx]
7/5/15, 3:03 PM
#1

Jag kände i v14 trots moderkakan i framvägg.

[WickedAlly]
7/5/15, 4:07 PM
#2

Jag lyckades känna i vecka 14 denna gång, har ingen aning om vart moderkakan är dock. Det sägs att man inte kan känna så tidigt egentligen men det tycker jag låter som bs, för vissa rörelser går liksom inte att ta fel på tycker jag.

HMC
7/5/15, 4:37 PM
#3

Nej men precis det jag menar, jag vet ju hur en bubblig och rörig mage känns. Speciellt nu under graviditeten… Det är var ingenting liknande det tidigare nämnda. Typ som att bli lite puttad/kittlad på, fast inifrån. Låter säkert jättekonstigt, men ni kanske förstår vad jag menar?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[WickedAlly]
7/5/15, 4:46 PM
#4

Samma här, blir otroligt gasig i början när jag är gravid och det är något helt annat. 
Beskrev det också som att bli kittlad i början, tycker det är en bra beskrivning.

HMC
7/5/15, 4:58 PM
#5

Kul, då är det ju antagligen mini som håller på där inne. Spännande!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Litenloppa
7/5/15, 8:29 PM
#6

Jag kände också det första "sprattlet" i v 14 :) Som ett litet fladder under naveln. I v 17 blev jag väckt flera gånger en natt av att han inte kunde hålla sig stilla ^^

Annons:
smurfis
7/8/15, 2:47 PM
#7

Jag tror det är ganska vanligt att känna sådär runt v 14. Jag har känt ungefär från v 13-14 med mina barn också. Sen tar det ju några veckor till innan det blir mer riktiga rörelser och mer regelbundet. Mysigt hur som helst!

emmaaaa
7/8/15, 11:11 PM
#8

Efter att jag läst din tråd så har det börjat "bubbla" i min mage haha :) jag är i vecka 16, men jag är inte helt övertygad om ifall det är bebis jag känner av?!.. För mig känns det som det är som små bubblor som bubblar som alltid är på samma ställe vid höger om naveln. Det har "bubblat" i ca 2 dagar till och från nu och varje gång det bubblar så vill jag liksom klia mig om magen haha. Undra om det kan va tarmarna som håller på, eller va det kan vara :) jag har alltid trott att det första "fladdret" skulle tycka upp runt vecka 18-20 eller nått såndär..

HMC
7/9/15, 9:28 PM
#9

#8 Hehe, det kan säkert vara bebis :) du får hålla ut och se om det tilltar helt enkelt ;)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
8/1/15, 12:35 PM
#10

Jag har precis kommit hem från en vecka på Teneriffa. Där hände något STÖRT. Eller nja, vanligt egentligen förstås haha, men första gången för mig.

Jag halvsatt/låg i en solstol med en bok i handen mot låret när jag helt plötsligt känner hur något sprätter till rejält nere i magen. Som dom tidigare känningarna, men mycket starkare! Men inte bara det - det syntes genom magen! Ordentligt! Efter det har jag inte alls sett något så tydligt, även om rörelserna börjar bli tydligare.

Räknas det där som en spark? För det såg definitivt ut som det! Coolt var det i alla fall! Vill ha mer sånt! Är i v.18 (17+5), det där hände i onsdags alltså 17+2 tror jag?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Sarah
8/1/15, 12:52 PM
#11

Vad skulle det annars räknas som? :)

Silent_Hill
8/1/15, 12:59 PM
#12

#10 Det låter absolut att det skulle kunna vara det 🙂 Började själv se sparkar utanpå magen runt den tiden i graviditeten. Nu i vecka 18+5 så ser jag rörelser och sparkar dagligen utanpå magen 😍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

HMC
8/1/15, 2:10 PM
#13

#11 En…buff? Jag vet inte haha. Men okej :)

#12 Spännande! 😃

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
emmaaaa
8/1/15, 4:05 PM
#14

Åååh va mysigt, det är garanterat sparkar :) Min lilla tjej har börjat sparka så jag känner det tydligt nu sen ca 1 vecka tillbaka, är i vecka 20 nu. Känns jätte mysigt och härligt att det äntligen börjat hända lite hihi. För mig känns det typ som "små" dunkar och som någon drar i en tråd inifrån magen haha.

HMC
8/1/15, 4:45 PM
#15

#14 Precis som du beskriver där med dunkar och tråden i magen haha! Hoppas det sätter igång ordentligt snart :D

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

emmaaaa
8/1/15, 5:08 PM
#16

#15 haha ja men visst känns det nästan som så :) jag fick precis se med mina egna ögon hur det buktade ut sig på magen när hon sparka hihih!! Vi va hos bm i torsdags för att lyssna på hjärta mm, och då när bm tröck hjärtmaskinen på magen så buffa bebis "bort" den så både jag och bm kände det jätte tydligt och sa "OJ!!!" Samtidigt haha, det var då jag fick det "bekräftat" att det var bebis haha. Har kännt av det innan men varit så osäker om det verkligen kunnat va henne jag känt av :) Men min sambo har inte lyckats känna än :(. Ännu har jag känt av sparkarna många gånger om dagen, fortfarande lösa sparkar men jag känner dom tydligt :) jag har haft panik över den här sparkdelen, att jag ska tycka det känns brutalt och otäckt (än skräck jag haft länge pinsamt nog), så jag är glad att det är mjuka sparkar nu så jag hinner vänja mig :) och hittills känns det jätte bra haha. Har du varit på RUL och sett hur din moderkaka sitter? :) min var i framkant så jag är glad att jag känner såpass tydligt som jag gör, förvänta mig inte dessa sparkar ännu. Tänkte att kanske runt v 20-23 pga moderkakans placering haha.

HMC
8/2/15, 10:59 AM
#17

#16 Kuul att du fick se!

Haha men Gud! Vad roligt :)

Vi har RUL den 10 augusti, så då får vi veta säkert! På kub trodde dom dock att den satt i bakvägg, men hon var lite osäker. Så vi får se :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

emmaaaa
8/2/15, 11:05 AM
#18

#17 ååh va kul, inte många dagar kvar nu då :) Ja man kanske kunde se på kub iofs, jag var dum att glömma fråga då vi var på det haha.

HMC
8/2/15, 11:08 AM
#19

#18 Ser verkligen framemot det! :D

Haha, ja jag kom på det i sista sekund

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
8/2/15, 8:32 PM
#20

Idag gick jag in i v 14 och kände en av tvillingarna! Kände igen det direkt från sist men då började det v 21. Bara en gång men helt klart en bebis! Fick in en lyckoträff :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
HMC
8/3/15, 6:23 AM
#21

#20 Åh, vad härligt!!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
8/20/15, 10:11 AM
#22

#20 Hur går det för dig/er? Mer rörelse nu kan jag tänka mig?

Jag känner av mini där inne varenda dag nu. Aktiv liten filur (v.21, 20+3), verkar dock retas med pappa redan för så fort hans hand är på magen så håller bebis sig stilla. Han har lyckats känna två småsparkar hittills dock 😂 musik gillar h*n också. Brukar bli lite dans på förmiddagarna och kvällarna om jag spelar något intressnant. Gärna arabisk musik eller Bä bä vita lamm 😉 

Fick vid RUL reda på att min moderkaka sitter högt upp i bakvägg, säkert därför jag kände rörelser så tidigt och redan nu känner av plutten varje dag 😍

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

emmaaaa
8/20/15, 12:33 PM
#23

Guuuud va mysigt :) Våran lilla tös är jätte aktiv och vild nu också :) (vecka 22, 21+4) vi känner av henne jätte tydligt varje dag :) hihi! Våran filur är mest aktiv på kvällen och natten :) Visst är det helt faktiskt att känna av sin lilla bebis? Jag blir alldeles varm inombords när hon håller på där inne i magen :)

HMC
8/20/15, 12:38 PM
#24

#23 Härligt!

Det är så mysigt :D och ändå är det svårt att tro att det faktiskt är vår lilla bebis som kommer ut senare… Det bökar omkring som jag inte vet vad där inne haha. Just nu trycker h*n ut rumpan eller huvudet eller något. Det spänner på som sjutton. Kan ju inte vara bekvämt det där.. 😛

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
8/20/15, 1:19 PM
#25

Har känt nån rörelse till men inte mycket. Gah, gör mig nervös men magen växer ju. Ska göra ul med läkare på måndag och få se dom små då :) Med sonen kände jag inget fören v23 typ! :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

emmaaaa
8/20/15, 2:47 PM
#26

#24 hahah nae det lät inte bekvämt alls :) Jag kan också tycka jag kan känna som på ett visst ställe på magen att det är stenhårt där samt ett tryck, typ som att det kanske är en rumpa som putar ut lite ;) Jag tycker det kan spänna och dra väldigt mycket i magen när jag står och går, vad kan det bero på tror du? Är det bebis eller bara huden haha. Ja men visst är det väldigt overkligt! Ibland glömmer jag bort att jag faktisk ska föda ut den lilla krabat som ligger i magen, att jag kommer gå runt och va gravid livet ut haha!. Tycker tiden har gått så himla fort och snart är det december och bf..!! Haha.

HMC
8/20/15, 2:58 PM
#27

#26 Ja haha, exakt så ;) Det är likadant för mig! Jag vet faktiskt inte… Ibland är det bebis för min del iaf det är jag 100 på, men ibland har jag ingen aning? :P Verkligen!! Det känns som att jag alltid vart gravid och alltid kommer vara haha.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
emmaaaa
8/20/15, 4:46 PM
#28

Va lustigt, men skönt att du också känner så haha. Då är det garanterat nomalt att det spänner och drar vid ett stående tillstånd ;) Va kul att vi tänker lika haha. Känns väldigt overkligt att det ska komma ut en bebis om några månader :)

tnoet
8/21/15, 1:03 AM
#29

Har försökt prata med min mamma och erfarna personer omkring mig om det verkligen är fosterrörelser jag känner av (är i 16+5 nu) men alla hävdar att det är alldeles för tidigt och säkert bara tarmarna..

Runt v 14 kände jag av det första gången, som att ungen gjorde en volt därinne. Det rörde sig liksom från sida till sida, spände lite, och kändes så några dagar. Nu är det "bara" små puffar lite då och då. Finns väl inte plats att rulla runt längre kanske. :-=

Kul att läsa att ni andra också känt tidigt, Då vet jag att det inte är helt omöjligt i alla fall! Aldrig känt någon liknande känsla innan.

smurfis
8/22/15, 11:25 AM
#30

#29 Klart det inte är för tidigt! Låter som typiska bebisrörelser tycker jag. Jag har känt mina från v 14 och framåt även om det är svagt i början.

HMC
8/26/15, 4:28 PM
#31

#29 Samma här som för #30!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

tnoet
8/27/15, 11:42 AM
#32

Var på RUL idag och fick höra att det låter väldigt osannolikt att jag ska ha känt rörelser så tidigt. Men så var sköterskan i och för sig jäkligt surig hela hon! Hon ville heller inte spekulera i kön, för det kan man absolut inte se i v 18. Gah. *irriterad*

emmaaaa
8/27/15, 2:20 PM
#33

#32 men USCH vilken tråkigt sköterska/barnmorska!!! Vi fick se könet när vi va på RUL, inga som helst problem för hon som gjorde ultraljudet på mig. Visst sen att hon inte kan garanterat till 100% att det är en flicka i min mage, men hon va så säker som hon våga bli eller va man ska säga haha. Det var till och med hon som fråga om vi ville veta :) Så tråkigt att hon va så emot er!!!!

tnoet
8/27/15, 4:31 PM
#34

#33 Eller hur! Nu visste jag sen innan (eller visste och visste, hade läst i olika forum) att i Blekinge får man INTE veta könet ens om man frågar. Men då tycker jag hon kunde sagt det istället! Dessutom hade man ju ändå lite hopp om att få veta eftersom vi känner flera par som faktiskt fått reda på det ändå. Men det går inte med tjuriga sköterskor, minsann! ;)

Vill bara inflika att könet absolut inte spelar någon roll, men är väldigt nyfiken och känner att det är lättare för mig att "knyta an" ju mer man vet om bebben därinne..

Annons:
[TanatosNyx]
8/27/15, 8:52 PM
#35

#32 Men fy vad trist upplevelse! RUL är ju liksom höjdpunkten för många! Snacka om att förstöra, vilken butter**** 😡

smurfis
8/31/15, 7:28 PM
#36

Usch så trist! Klart man kan se könet! Vi såg det i v 15.

Upp till toppen
Annons: