Annons:
Etikettallmänt
Läst 3325 ggr
emmaaaa
2015-06-28 21:37

Tungt att andas.

Är det "normalt" i graviditeten att man har svårt att andas?… Jag är i vecka 15, sen kanske 2 veckor tillbaka får jag alltid någon gång under dagen väldigt svårt att andas. Eller det känns så tungt, som att jag verkligen får kämpa för att få luft och syre. Det kan komma även när jag sitter och tar det lungt, jag har kräkts väldigt mycket under hela graviditeten hittills och förra vecka va jag senast inne på sjukhuset för dropp så dom har ju "koll" på mig och mina värden. Men tänkte att det kanske kan va ett av alla "gravid bekymmer" som man kan stöta på under graviditeten?! :) eller ska jag va orolig…..

Annons:
Tjeja
2015-06-28 21:41
#1

Tycker du ska gå till vårdcentralen i alla fall och kolla upp det, inte fråga här där du kan få vilka felaktiga svar som helst.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[TanatosNyx]
2015-06-28 21:42
#2

ja det hör till. Dock brukar det höra till slutfasen när man är stor. När kollades ditt hb senast? undvik ryggläge.

emmaaaa
2015-06-28 22:23
#3

#1 ja absolut det har du så rätt i, men jag har varit inne på sjukhuset så många gånger och varje gång har dom tagit massa tester på mig. Så tänkte att de borde säga nått om det va något som var fel :) tänkte mest om det var någon som kände igen sig. Jag ska till läkaren på tisdag, så tänkte ta upp detta då också. Annars när jag varit inne akut så har det alltid varit pga kräkande, så detta med andningen har kommit i lite bakkant eller va man ska säga. #2 ja jag läste det också precis… Hmm…. oj hb? Det vet jag inte, som sagt dom har ju tagit väldigt mycket prover på mig de senaste tiden, men vad för provet vet jag inte faktiskt. Oftast nu när jag varit inne på sjukhuset har jag varit så dålig att jag bara låtit dom ta de prover de behöver.. Kanske ska ringa till vårdcentralen eller bm imorgon ändå, ska till läkaren på tisdag men det är för att se om min sjukskrivning ska fortsätta. Så vet inte om de tar prover osv?!…

emmaaaa
2015-06-28 22:37
#4

Det där Hb som du skrev #2 :) är det järn värde tex?

Sarah
2015-06-28 22:49
#5

Ja hb är järnvärdet :)

[TanatosNyx]
2015-06-28 23:00
#6

sen om man sneglar över på svältsymptom så tror jag att man kan finna en logisk förklaring, snarare än att graviditeten i sig är boven om du är så dålig med kräkandet. Bara en tanke, man får lätt tunnelseende på att allt beror på graviditeten när man är gravid.

Annons:
emmaaaa
2015-06-28 23:00
#7

#5 Tack för svaret :) nu när jag googlat lite vad som kan innehålla järn så känns det som jag inte fått i mig järn sen jag blev gravid :O … eller jo lite såklart, men med tanke på hur dåligt jag mått/mår och spytt/spyr av allt som är lagad mat osv så har det blivit svårt för mig att få i mig allt som man behöver.. jag har levt på frukt, mackor, vatten och glass de senaste veckorna.. Kan kanske va brist på järn som är problemet nu då kanske… måste kolla upp det imorgon på en gång :)

emmaaaa
2015-06-28 23:04
#8

#6 ja så är det ju såklart, man (jag) över analysera allt nu. Jag är för övrigt en ganska orolig person som alltid tror det värsta när jag eller någon annan mår dåligt och vill gärna ha koll och kontroll på allt. Och absolut, det kan mycket väl va pga att min kropp är i svält pga kräkningar eller så beror det helt och hållet på något annat :) i vilket fall så lär det komma upp om det skulle va någon brist eller fel i slutkanten.

[TanatosNyx]
2015-06-28 23:08
#9

Ja, och är det någon brist, så är det dig det drabbar främst, inte bebisen. Det ska bli riktigt riktigt extremilla innan bebisen drabbas. Så oroa dig inte. Du kan alltid äta upp dig och fylla på efteråt, bara du härdar ut under resans gång.

emmaaaa
2015-06-28 23:12
#10

#9 ja det har jag hört många gånger av läkarna också skönt nog :) så på så sätt blir det lite lättare att härda ut i allt, det viktigaste är att bebis mår bra :)

Upp till toppen
Annons: