Annons:
Etikettallmänt
Läst 32894 ggr
Zanja
2015-06-28 10:02

svagt plus med clearblue, är jag gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo har nyligen bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har tyvärr inte koll på min menscykel men men tror att mensen ska komma vilken dag som helst eller är någon dag sen. Nu och igår känns det som precis innan mensen kommer. Jag tog ett test imorse som visade ett svagt plus men jag är ändå osäker, vad tror ni? vågar jag hoppas?

Annons:
[tk1971]
2015-06-28 10:04
#1

Ser ut så : )

nilma
2015-06-28 10:13
#2

Japp, grattis 😃

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Zanja
2015-06-28 10:33
#3

Tack! : ) Men dumt nog har jag googlat hela morgonen och stött på inlägg om spökstreck och kommentarer som påstår att clarebleu är opålitlig?

nilma
2015-06-28 10:35
#4

Jag tog ett digitalt för att vara 120% säker så det kan jag tipsa om så du slipper oroa dig 🙂

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

teezan
2015-06-28 10:51
#5

Jag förstår den där osäkerheten, jag tog två som efter bara några sekunder visade jättestarkt positivt och ändå valde jag att köpa ett clearblue med veckoindikator för att vara helt säker ;) men du är med största sannorlikhet gravid :)

Zanja
2015-06-28 11:13
#6

Jag får ta ett digitalt helt enkelt : ) Är resultatet på den tillförlitligt?

Annons:
nilma
2015-06-28 11:25
#7

#6 Det ska vara 99% tillförlitligt 🙂

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

ChristineL
2015-06-28 17:24
#8

Solklart plus ju, spökstreck är inget jag tror på utan något som folk inbillar sig/hittar på/kollar inte testet inom tidsgränsen osv.

PerhapsimAnna
2015-06-28 19:09
#9

Jag gjorde mitt clearblue digital 4 dagar innan mensen och fick gravid så jag tror säkerligen att du kommer få ett positivt svar!

malinroth
2015-06-28 19:30
#10

Jag skulle också säga att det är ett klart plus. Jag fick betydligt svagare plus första gången jag testade men det blev starkare efter ett par dagar. Grattis!

Velinga1984
2015-06-28 19:54
#11

Ett tydligt plus , Grattis!

Zanja
2015-06-28 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu kan det väl inte vara några tvivel? : ) Känns så häftigt och overkligt på samma gång!!

Zanja
2015-06-28 22:17
#13
Annons:
Zanja
2015-06-28 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
Zanja
2015-06-28 22:20
#15

Blev fel bild tyvärr : ( Jag försöker lägga upp bild på den digitala stickan där det står: Gravid 1-2

PerhapsimAnna
2015-06-29 11:40
#16

Då är du gravid!! GRATTIS!!😃

Zanja
2015-06-30 21:19
#17

Tack alla! Känns som sagt otroligt spännande. Nu gäller det att hålla tummarna för att allt är bra så att jag passerar v 12. Finns det någon vecka (innan v 12) som är mer kritisk än andra?

[TanatosNyx]
2015-06-30 21:56
#18

vecka 6 är kritisk, då ska hjärtat börja slå. Det är ofta där det går fel.

Zanja
2015-06-30 22:06
#19

#18 Tack det var den typ av information jag var ute efter : )

ChristineL
2015-07-01 20:26
#20

Vecka 8 (och 25 har jag för mig) utvecklas hjärnan mycket.

Annons:
Zanja
2015-07-02 21:48
#21

#20 Mycket frågor som dyker upp nu :) En annan är: Om jag har räknat rätt så är jag i vecka 5+0, när är det dags att ringa mvc? Och kan jag välja vilken som helst eller måste jag kontakta den vårdcentral jag tillhör?

Zanja
2015-07-02 22:00
#22

Idag blir det alltså exakt 5 veckor, då kanske man skriver 6+0? Ingen koll : )

Sarah
2015-07-02 22:02
#23

5+0 5 hela veckor och 0 extra dagar. Grattis :)

[TanatosNyx]
2015-07-02 22:06
#24

när man använder plus så är det fulla veckor plus dagar som gått, så är du i vecka 5 skriver du 4+ osv.

Zanja
2015-07-02 22:42
#25

Tack! När är det dags att ringa mvc? Och kan jag välja vilken jag vill inom landstinget eller måste jag kontakta den vårdcentral jag tillhör?

Sarah
2015-07-02 22:51
#26

Ring vilken du vill direkt :)

Zanja
2015-07-08 18:42
#27

Fy vad det här är jobbigt.. För sex dagar sedan blev toalettpappret ljusrosa efter toalettbesök, jag har också använt trosskydd och det har under dessa sex dagar kommit lite blod nästan varje dag, ungefär som en enkrona dock inte alls i närheten av hur min mens brukar vara. Det har inte gjort ont och det har heller inte kommit några klumpar. Jag mår lite illa men tycker mig inte känna några andra symptom på graviditet. Gjorde ett test igår som visade ett mycket starkt pluss (mycket starkare än det senaste testet) Jag ska på ultraljud på måndag (13/7) känns som en evighet… Jag vill bara veta om den lille lever där inne eller inte. Kan inte sluta tänka på detta! Vad tror ni? Vågar jag hoppas?

Annons:
ChristineL
2015-07-08 19:49
#28

#27 - Ja, det är klart den lever! Det är vanligt med färgade flytningar eller tom riktigt blod i början.

Velinga1984
2015-07-08 19:58
#29

#27 Varför ska du redan på ultraljud? Lycka Till :)

Zanja
2015-07-08 20:48
#30

#28 tack, vad glad jag blir av att höra det : )

Zanja
2015-07-08 20:53
#31

#29 det är min första graviditet och jag är så otroligt orolig iom blödningen så därför ska jag på ultraljud. Ovisshet får mig att må psykiskt dåligt så ett UL kommer lindra lite

JeFo
2015-07-08 23:41
#32

Min syster fick missfall. Sedan blev hon gravid igen nån månad efter. Hon blödde, väldigt mycket ibland… Det kom blod dagligen el rosa flytningar. Hon trodde de var kört och de hon fick prata med också. Dock kände hon inte samma tomhet som vid missfallet och hade inte alls nån större smärta utan mensvärk liknande. Hon blödde från start till runt v 14. Hon väntar nu en son i oktober och trots alla negativa saker hon fick höra så fanns det en liten i magen som levde. Det hör tydligen inte till vanligheterna att blöda så mycket och så länge som hon gjorde enligt läkarna. Du ska se att det nog är lugnt för dig också, låter inte som nåt missfall. Lycka till!

Zanja
2015-07-09 09:18
#33

#32 Det finns hopp alltså, vad glad jag blir, tack för att du delade din systers historia. Jag tänker, funderar och analyserar, alldeles för mycket… Som tillexempel för några dagar sedan ömmade min bröst, det gjorde verkligen ont och nu känner jag knappt av dem, det ökar ju oron för MA samtidigt som jag förstår att symptomen skiftar och att jag över analyserar allt. Känns lite bättre att skriva av sig oron. Så tack alla.

[Miiika]
2015-07-09 11:08
#34

Klart att det finns hopp! Finns ingen anledning att oroa dig "Att få en mindre blödning är ganska vanligt och behöver inte betyda att något är fel. Cirka 30 procent av alla gravida kvinnor har tidiga blödningar" (från 1177) :)

Annons:
Zanja
2015-07-09 14:37
#35

#34 tack, dina ord värmer! Idag (än så länge) har det inte kommit något varken på pappret eller i trosskyddet. : )

[Miiika]
2015-07-09 14:41
#36

Då slutar det säkert nu :) Och jag tror att ju mindre du oroar dig desto bättre kommer det att gå :) Hur långt gången är du?

Jag är i 6+0, försöker att inte vara orolig men eftersom jag fick missfall i februari så ligger det där i bakhuvudet och skapar orosmoln. Tycker att det är så skönt här, alla är så positiva och snälla :) Känns alltid mycket bättre när jag har skrivit av mig lite eller när jag har läst om er andra :)

Zanja
2015-07-09 16:35
#37

#36 Det kom lite på pappret nu när jag torkade mig… Men just i dag känner jag ändå att jag kan hålla oron under kontroll. Jag förstår verkligen din oro, vilken kämpe du är! Jag håller tummarna för dig! Jag går in i vecka 7 imorgon.

smurfis
2015-07-09 18:41
#38

Jag har haft rosa i en graviditet. Hade även molvärk och trodde helt klart det skulle bli mer blödning men det blev det inte. Så håller tummarna för dig att det går vägen!

emmaaaa
2015-07-09 19:34
#39

Jag hade rosa flytningar i början av denna graviditet, trodde att det var missfall men det gick över och jag är fortfarande gravid :) innan denna graviditet fick jag tyvärr missfall, men då kom det massor av blod på en gång. Det var precis som en mens, gjorde inte ont med det blödde på ganska bra de första två dagarna. Jag tror inte du behöver va rolig :) det kommer gå galant för dig, lycka till på ultraljudet :)

Zanja
2015-07-09 19:56
#40

#38 Känns skönt att höra att det inte behöver vara förtecken på MF, hur länge var det rosa för dig?

Zanja
2015-07-09 20:01
#41

#39 känns tyvärr som en evighet till ultraljudet, jag måste verkligen träna på att inte känna konstant oro annars blir det många veckors oro. Tråkigt att höra om ditt missfall men stort grattis till din pågående graviditet! All lycka till dig! Hur länge pågick dina flytningar?

Annons:
ChristineL
2015-07-09 20:05
#42

Ledsen att behöva säga det men du kommer alltid ha nånting att oroa dig för när det kommer till ditt/dina barn ;) Welcome to parenthood!

emmaaaa
2015-07-09 20:39
#43

#41 jag boka också ett ultraljud när dessa rosa flytningar kom, det var runt valborg och allt var stängt och jag fick inte komma in till kvinnokliniken för att jag inte hade ont, så boka på privat klinik. Usch vad arg och ledsen jag var då, jag var helt säker på att jag skulle få missfall igen. Kändes som en evighet, men allt såg bra ut med bebis när jag gjorde vul :) bebbo låg kvar men förtidigt för att se hjärtslag, tror ja var i vecka 6 eller 7 då. Och som #42 säger, man slutar ALDRIG va orolig och nojig! Finns alltid något som oroar mig haha, men jag var mest rädd för att få missfall igen och när jag kom över vecka 12-13 då det säg att missfalls risken sjunker så trodde jag att jag skulle bli lugnare, men icke ;) är nojig ändå haha! Nu tror jag att jag börjar känna av bebisen i alla fall, så lite lugnare :) Tack så jättemycket :D hihi. Då hade jag bara de rosa i 2-3 dagar, sen kom det tillbaka igen efter några veckor igen men då åkte jag in till gynakuten för jag samtidigt spydde som en gris och då slog hjärtat på bebis och mådde bra :) det var i vecka 9. Vid missfallet kände jag mig helt tom och ogravid på en gång, kände att det inte stod rätt till! Men vid de rosa flytningar kändes det inte så det var det som gjorde att hoppet fanns kvar för mig :) Nu blev det mega lång text haha

Zanja
2015-07-09 21:39
#44

#42 haha ja det kan jag tänka mig : ) Men har liksom inte sett mig själv som en orolig och överanalyserande person som jag är nu : )

Zanja
2015-07-09 21:50
#45

#43 Kul med lång text! Tack för att du delar med dig, på vilket sätt kände du dig ogravid efter MF, vilka symptom försvann? Jag kanske snarare får acceptera oron helt enkelt : ) Jag har tid på en privat klinik på måndag så det är ju egentligen inte så många dagar kvar nu.

[TanatosNyx]
2015-07-09 22:10
#46

när jag fick ett missfall (MA) kände jag mig också väldigt tom och ledsen. Det kändes superväl, jag visste inom mig att det var kört. Jag småblödde ett tag, sen kom missfallsblödningen ihop med extrem smärta.

När jag väntade Alvin fick jag likadana småblödningar, men i stället för tomhetskänsla så fick jag bara massa oro eftersom jag haft ett MA nyligen. Började blöda lika långt in i bägge graviditeterna, skiljde 1 dygn för att vara exakt. Blodet kom en dag tidigare med Alvin. Blödde sista gången i vecka 18, sen hade jag lite rosa flytningar ännu längre in i graviditeten.

emmaaaa
2015-07-09 22:14
#47

#45 försök att hitta på något kul i helgen så går det fort, fast jag vet att det är svårt.. Jag boka mitt ultraljud på torsdagen och fick tid sen på måndagen, så jag fick också vänta.. det va jätte tråkigt och jobbigt… Vid missfallet fick jag ju inte ens komma in på ultraljud, fick bara chansa och tro att allt var borta.. Grejen va att detta låter as töntigt, men ibland kan jag bara känna på mig saker, får liksom en magkänsla. När jag plussa så kände jag nästan på en gång att detta inte skulle gå så bra, långt innan BIM så va jag jätte yr, mådde illa, jätte hungrig jag hade massa symptom men några dagar innan plusset så hade allt försvunnit. Redan där börja min oro. Jag plussa på en fredag (då hade min mens varit sen i 3 dagar) och på måndagen kom blodet och det bara kändes inom mig när blodet kom att nu va det kört. Kan inte riktigt förklara, utan det bara va en tomhets känsla. Men när jag plussa igen, alltså denna graviditet hade jag en mycket starkare magkänsla att allt skulle gå bättre :) och jag börja kräkas väldigt kraftigt redan i vecka 7 (efter de rosa flytningar) och jag är nu sjukskriven pga extrem gravidillamående.. Liksom alla symptom hoppa på mig på en gång, mina bröst känns som dom skulle/ska sprängas osv haha. Nae men allt kändes "bättre" denna gång och då när dessa rosa flytningar kom så kände jag inte denna tomhet. Vet att fler har förklarat det som att det känns tomt vid missfall. Som sagt jätte svårt att förklara den känslan haha.

Zanja
2015-07-09 22:19
#48

#48 Tack för att du delar med dig av din historia, skönt att höra att blödning inte behöver betyda missfall. Beklagar ditt tidigare MA, i vilken vecka skedde det och hur fort blev du gravid igen?

Annons:
emmaaaa
2015-07-09 22:31
#49

Jag vet själv hur gärna jag ville/vill ha andras historier när jag va/är nojig över saker och ting :) så jag är bara glad över att kunna dela med mig :) Nej det behöver absolut inte betyda missfall, det kommer garantera gå jättebra för dig och din plutt i magen :) Mitt missfall blev i slutet av februari och exakt en månad efter blev jag gravid igen :) min senaste mens nu va 22 mars, så hann ha en mens i mellan bara :) jätte skönt att det gick så fort då vi så gärna ville bli gravida igen efter missfallet och den graviditeten som sluta med missfall tog det 4 ordentliga försök innan plusset :)

pälli
2015-07-10 08:11
#50

Har inte läst alla kommentarer men ungefär så såg mitt graviditetstest ut en gång, men mycket svagare plus :) Jag granskade och granskade och var 100% säker på att det var ett plus, men det var så otroligt svagt att man knappt såg mer än en liten skugga. Sambon såg inget plus alls. Några veckor senare tog jag ett till och det var ett plus :)

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

smurfis
2015-07-12 13:39
#51

#40 För mig var det rosa under några dagar, kanske nån vecka max. Det var mer rosa-rött första gången. Men det är ganska vanligt att man får lite blödningar sådär i början av graviditeten men man blir ju ändå orolig såklart!

Zanja
2015-07-12 20:04
#52

Nu har som sagt det rosa på pappret samt lite blod kommit i över en vecka men mycket lite de senaste dagarna för att försvinna helt i förrgår. Förstå min lättnad! Men så kom det tillbaka idag lite mer än de senast dagarna men fortsatt utan smärta eller klumpar. Ultraljud imorgon, jag håller tummarna men är ändå inställd på det värsta : ( Att det kan kännas så här så tidigt in i graviditeten, det visste jag inte! Tack för ert stöd!

emmaaaa
2015-07-12 20:19
#53

Lycka till imorgon :) förhoppningsvis kommer allt se bra ut!

pälli
2015-07-13 07:31
#54

Lycka till!!

Hade två gånger tidigt i min graviditet bruna tjocka flytningar och lite färskt blod samt med små klumpar som var gammalt blod. Allt såg ändå bra ut för min del! Man kan tydligen blöda när livmodern växer och flyttar sig liksom.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

HMC
2015-07-13 16:14
#55

Vet inte vilken tid du hade UL idag, men håller tummarna här borta för er!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Zanja
2015-07-13 18:24
#56

Hej alla! Tråkiga nyheter… När vi var på ultraljud idag syntes inget mer än förtjockad slemhinna med största sannolikhet har jag haft missfall. Konstigt tyckte jag då jag inte känt smärta eller haft klumpar. Nu fyra timmar senare har blödningen ökat, det kommer klumpar och jag har ont som en riktigt jobbig mensvärk så nu finns inga tvivel längre. Tur att jag har världens bästa sambo och vänner (och ni). Får göra ett nytt försök, det var inte vår tur den här gången tydligen..

emmaaaa
2015-07-13 18:49
#57

Gud va tråkigt att höra, beklagar :( "krya" på dig nu och ta hand om dig och din sambo! Jag hade heller aldrig ont eller klumpar vid mitt missfall skönt nog, det var precis som en vanlig mens!. Förhoppningsvis blöder du bara i några dagar :) Ni får vila upp er och försöka igen när ni känner er redo!! Stor kram till dig!

pälli
2015-07-14 06:49
#58

Beklagar!
Kramar

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

smurfis
2015-07-14 14:22
#59

Åh vad tråkigt för er! Sköt om er!

mollyt
2015-07-15 10:00
#60

Tråkigt att läsa #Zanja

Hoppas att du inte blöder så länge och är fit for fight snart igen! Nästa gång! <3

Zanja
2015-07-15 18:15
#61

Tack för er omtanke! Tror att blödningen håller på att gå över nu. Hur tidigt kan man försöka igen?Har läst lite olika. Jag fick inga som helst restriktioner av läkaren och var nog för chockad för att komma mig för att fråga.

emmaaaa
2015-07-15 19:24
#62

#61 jag och min pojkvän försökte på en gång så fort jag slutat blöda, eller vi lät det va "blod fritt" helt några dagar så det inte skulle bli någon infektion osv :) Jag hann få en mens, sen blev jag gravid igen :)

Annons:
emmaaaa
2015-07-15 19:25
#63

Jag har också hört olika, men min sköterska jag prata med sa att bara jag slutat blöda så är det bara att "köra" på igen :) och det gjorde vi som sagt :)

[TanatosNyx]
2015-07-15 20:33
#64

du verkar ju haft ett (för kroppen) lindrigt missfall, så du kan köra på direkt du slutat blöda och det känns bra igen. 🙂

Zanja
2015-07-16 10:14
#65

#62 hur länge testade du positiv efter missfall? Jag gjorde ett test idag och det visade ett starkt plus. Det har inte slutat blöda helt än så jag måste ju vänta ett tag till men bäst är väl även att testet visar negativt innan man börjar försöka på nytt?

emmaaaa
2015-07-16 12:08
#66

#65 jag testa när jag slutat blöda helt, ca 1 vecka efter och då visa det inget plus längre :) Vad jag fattat det som så kan det visa plus ganska länge efteråt, upp emot någon vecka. Men jag vet inte hur det blir om det fortfarande visar plus för dig även om du slutat blöda och om ni kan ha sex då. Jag tänker mest att det viktigaste måste nästan va att man inte blöder alls för att inte få någon infektion :) men som sagt jag är inte helt 100.

Zanja
2015-07-17 22:29
#67

Idag har det helt plötsligt kommit mer blod och det gör ont i magen ingen direkt smärta men jag tycker det ändå är underligt? Kan man be om ett ultraljud för att kolla att allt är ute? Eftersom läkare inte såg något på ultraljud pratade han om utomkvedshavandeskap men då är väl smärtan olidlig?

emmaaaa
2015-07-18 00:10
#68

#67 om du har ont tycker jag absolut du ska ringa till sjukhuset, du kan ju säga att du har mer ont än va du kanske egentligen har för då får du säkert komma och göra ett vaginalt ultraljud och få en mer "ordentlig" undersökning :) Ring 1177 och rådfråga med dom annars. Vid mitt missfall ville jag komma och bli undersökt men jag fick inte komma in till gyn för jag inte hade ont sa dom..

[TanatosNyx]
2015-07-18 00:20
#69

smärtan behöver inte vara olidlig vid utomkveds, även om det är vanligt. När det väl blir olidligt kan det vara såpass akut att man behöver opereras direkt.

Menar inte att skrämma upp dig, men det kan vara klokt att kolla upp det eftersom läkaren har nämnt det.

Mest troligt är dock någon rest som inte syns på ultraljudet. Men blöder du mycket kan dom behöva skrapa för att få bort blödningen.

Annons:
Zanja
2015-07-18 00:26
#70

#68 & #69 nu har det lagt sig lite så jag avvaktar till imorgon, kan ju som sagt vara rester påväg ut.

Zanja
2015-07-20 18:43
#71

Eftersom blödning inte lagt sig nu efter en vecka ringde jag gynakuten, känner mig orolig då jag upplever att det kommer rätt mycket blod varje gång jag kissar. Pratade med en jättetrevlig kvinna, helt klart bäst hittills. Hon tog min oro på allvar och jag ska på ultraljud redan imorgon för att se att allt är ute.

HMC
2015-07-20 18:57
#72

#71 Hoppas att allt är som det ska!!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

emmaaaa
2015-07-20 21:30
#73

#71 åååh gud va skönt att någon tog din oro på allvar!! Hoppas du snart mår bättre och att det ser bra ut imorgon på ditt ultraljud :) Kram på dig!

Zanja
2015-07-21 17:11
#74

Läkaren såg inga rester i livmodern inte heller något i äggstockarna, jag upplevde henne som ordentlig och noggrann. Blödningen kan bero på infektion men inget som hon kunde konstatera nu. Jag fick ta blodprover och ska tillbaka om två dagar för att se att hormonerna sjunker som de ska. Jag vill ju bara att det ska vara över så att kroppen kan återställa sig så vi kan försöka igen!!

[TanatosNyx]
2015-07-21 17:57
#75

Vad skönt att få en ordentlig koll!

Jag blödde som en gris efter mitt missfall, så visst händer det att det skvalar på utan att det är något fel. Jag blödde tusen gånger mer av missfallet än efter förlossningen.

Zanja
2015-07-21 20:26
#76

#75 Känns så underligt bara eftersom att missfallet inträffat så tidigt, då tänker jag mig att det inte är så mycket blod och annat som ska ut. Hur länge blödde du efter ditt missfall?

Annons:
[Miiika]
2015-07-22 06:59
#77

Hej Zanja, nu har jag inte läst alla inlägg men när var det du fick missfallet, alltså vilken vecka var du i? Jag fick missfall i februari, då var jag runt vecka 6. En morgon forsade blodet när jag satte mig på toaletten och det kom verkligen jättemycket, med klumpar tills slut. Skönt för dig att du fick en bra läkare, jag hade inte den turen (eller jag ska kanske säga att jag hade oturen att stöta på två läkare som inte var speciellt duktiga, de sa till och med fel namn och personnummer!). Jag blödde mycket men i längden var det som en vanlig mens, ungefär fem dagar tror jag. Sedan var det ju inte slut där utan vid återbesöket (med samma dåliga läkare) såg han något som han inte hade sett förra gången, det såg ut som antingen ett foster på fel ställe eller rester som inte kommit ut. Han sa att vi skulle avvakta och ta blodprov för att se hur gravidhormonet tedde sig, det lustiga var att gravidhormonet ökade istället för minskade så läkarna var lite konfunderade där ett tag - det tog flera veckor innan jag råkade ligga där med benen i vädret och den dåliga läkaren sa att han ville rådfråga en annan läkare. In kom en finsk karl, hur trevlig som helst och jag fick förtroende för honom med en gång jämfört med den andra läkaren - han var väldigt duktig och social, talade hela tiden om vad han letade efter, hur det skulle se ut och vad det innebar - en kanonbra läkare!

Oj, vilket långt inlägg det blev. Sorry, det bara blev så när jag började skriva. Jag som bara hade tänkt svara på dina frågor och säga att du inte behöver oroa dig om du bara har blödigt i en vecka, till mig sa den dåliga läkaren att det kunde ta två-tre veckor innan allt var ute. Eftersom det inte riktigt blev som planerat fick jag till slut tabletter (efter flera veckors tid) som skulle få mig att blöda ut det sista. Har du fått tabletter? Fråga din läkare om du inte kan få det annars? Det var ju efter att jag fick dem som det äntligen tog slut för mig…

Zanja
2015-07-25 12:47
#78

Uppdatering: Jag har ju som sagt fått ta blodprover och även ett till VUL då blodprovet påvisade en ökning av gravidhormon… Inte en jätteökning och läkare tyckte inte att det var alarmerade högt. Hon såg inte heller något på VUL varken i eller utanför livmodern. Jag ska tillbaka och ta prov nästa vecka. Jag gjorde själv ett grav.test i morse som visade positivt… Jag vet inte vad jag ska tro… Vad tror ni?

[TanatosNyx]
2015-07-25 13:24
#79

I vilken vecka skulle du vara nu om du inte fått missfall?

Kerstinfalk
2015-07-25 13:56
#80

#78

Det är normalt att påvisa HCG i din situation. Anledningen till att man kollar HCG i blodprover är att man skall se att nivåerna sjunker.  Nivåerna kan faktiskt vara hyffsat höga fram tills att kroppen återställer sig och då kommer du att få fortsatt positiva urintest.

Graviditetsurinprovet påvisar bara att HCG finns, inte vilken nivå den ligger på eller ens om den sjunker.

Zanja
2015-07-25 15:18
#81

#79 Om jag inte haft missfall skulle jag vara i v 8+1 om jag räknat rätt vill säga, jag är lite osäker på senaste mensens första dag.

[Miiika]
2015-07-25 15:20
#82

På mig ökade hormonet också innan det minskade, jättekonstigt tyckte läkarna men så var det. Efter en tid blev det "äntligen" negativt på testen och då kunde vi börja satsa på att få positivt igen :)

Zanja
2015-07-25 15:24
#83

#80 tack för informationen, det är så jag också uppfattat det. Men det som gör mig fundersam och orolig för utomkveds är att HCG:et ökat vid senaste prov tillfället. Även strecket på grav.testet är starkare idag (ingen tillförlitlig källa kanske) Vill att kroppen ska återställa sig så vi kan försöka igen!

Annons:
[Miiika]
2015-07-25 15:27
#84

Jag förstår dig precis! Jag var i samma situation. Läkarna tyckte att det var väldigt konstigt att hormonet ökade, och det var inte bara vid ett tillfälle utan i någon vecka (fick ta blodprov varannan dag) men sen minskade det och då gick det fort nedåt.

För oss tog det längre tid än jag hade önskat, troligtvis bara för att jag kände mig lite "stressad" och liksom ville ikapp det vi hade förlorat. Men nu känns det mycket bättre än förra gången, mer avslappnat och mer självsäkert. Så kommer det bli för dig med, försök att inte tänka på det (Jag vet - omöjligt!), men försök. Jag kunde inte låta bli att tänka på det och det tog flera månader innan jag blev gravid igen, och det blev jag inte förrän jag hade kunnat släppa det och liksom accepterat att det helt enkelt skulle få ta sin tid :)

Zanja
2015-07-25 15:36
#85

#84 Då var det alltså på samma för dig! Hur länge tog det innan hormonerna var borta för dig? Flera veckor? Jag måste nog precis som du säger försöka släppa det med det är svårt speciellt när det är första graviditeten när man inte vet hur det ska kännas, vad som är normalt eller inte.

[Miiika]
2015-07-25 15:40
#86

Ja, det var ju precis likadant :( Hm… jag vet att jag skrev en massa inlägg om det, jag ska försöka leta upp dem och se vad jag skrev, det var ju i februari som det hände så jag minns inte exakt nu. Om jag ska vara ärlig har jag nog försökt att förtränga det hela lite grann. Ja, usch ja - jag var så fruktansvärt besviken på mig själv men nu känns det mycket bättre den här gången!

[Miiika]
2015-07-25 15:44
#87

Jag vet inte om man kan göra såhär men jag kopierade länken till det jag skrev… http://gravid.ifokus.se/discussions/54ef10a78e0e74410b000062-ojojoj?participating-3

Zanja
2015-07-25 18:01
#88

#87 tyvärr så fick jag inte länken att funka

[Miiika]
2015-07-26 09:11
#89

Jag kopierar mina inlägg från den tråden :)

För ungefär tre veckor sedan fick jag en blödning, jag var då i vecka 8. Vi åkte till sjukhuset med en gång och läkaren konstaterade missfall. Därefter har det rullat på - läkarbesök, provtagningar, undersökningar… Läkaren sa att jag skulle ta ett graviditetstest tio dagar efter missfallet och att det förhoppningsvis skulle visa negativt, om det visade positivt så skulle jag höra av mig. Testet var positivt och jag ringde och fick komma på återbesök. Även den här läkaren sa att det inte finns något levandes kvar och att han heller inte kunde se några rester av graviditeten, därför tyckte han att det var lite konstigt att testen visade positivt.

Idag var jag på undersökning igen och läkaren blev fundersam över någonting, han gick ut och hämtade en annan läkare som kom in och presenterade sig och bad att få titta. Han var väldigt trevlig och gav ett bra första intryck, till skillnad från den andra läkaren som var väldigt burdus och dessutom sa fel namn och personnummer hela tiden. Den andra läkaren, om var så bra, började undersökningen och förklarade hela tiden vad han gjorde,vad han letade efter,vad han såg och vad sakerna betydde. Han såg en skugga som han sa att han blev lite orolig för, han sa att det inte är cancer eller något sådant så jag får inte oroa mig så, men att han ville följa upp det. Han sa att det kan vara rester från missfallet, som i så fall befinner sig på fel ställe, eller också en väldigt tidig graviditet!

[Miiika]
2015-07-26 09:15
#90

Och här kommer ett par inlägg till:

Jag ringde till gyn igår och fick prata med en sjuksköterska, hon skulle ringa upp igen när hon hade läkarens anteckningar framför sig men hon hörde inte av sig igen. Jag fick dock reda på att gravidhormonerna i blodproven har gått ner lite grann. Igår började jag blöda lite också, inte så mycket men nästan som en mens - det var dock bara igår kväll - det har inte kommit så mycket mer sen efter det…

Sjuksköterskan ringde upp igår. Hon sa att skuggan de sett på ultraljudet var en hinnsäck, som fostret ligger i vid en graviditet. Dock har jag blödigt lite ett par dagar nu så om det var något levande där så tror de inte att det är det nu. Nu längtar jag till undersökningen imorgon så man kan få mer besked och att man kan få gå vidare sen!

Min kompis fick också missfall. I samma vecka som jag och min fästman. Vad är oddsen för det?

Det var en fostersäck som syntes som en skugga på ultraljudet, antingen en ny graviditet som inte heller gick vägen eller från missfallet. Jag fick tabletter, Cytotec, för att livmodern skulle dra ihop sig och stöta ifrån det som fanns kvar. Mådde ganska dåligt av tabletterna men började inte blöda förrän någon dag senare. Nu har blödningarna avtagit lite och jag hoppas att det ska vara klart nu. Jag ska ta nya blodprov om någon vecka, då borde gravidhormonerna har sjunkit mycket mer. Jag har ju några graviditetstest hemma, kanske skulle prova och se vad det ger för resultat men jag tänker vänta ett par dagar till innan jag gör det…

Måste bara skriva av mig lite nu när det har gått ett par veckor sedan jag fick tabletterna och blödde ut det sista. Jag fick mens för ett par dagar sedan och gjorde även ett graviditetstest hemma för ungefär en vecka sedan, med negativt besked. Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli glad för ett negativt graviditetstest men det blev jag, lika konstigt som att pojkvännen blev glad för att mensen kom :P Snart så hoppas jag att det är vår tur och att vi får gå igenom allt roligt som en graviditet och bebis för med sig :)

Annons:
Zanja
2015-07-26 17:48
#91

#90 Tack för att du delar med dig! Tycks ju onekligen likna det jag är med om nu. Jag tror att blödningen har minskat nu, håller tummarna att allt snart är över. Vi får se vad proverna visar på torsdag.

[Miiika]
2015-07-26 19:12
#92

Det kommer gå bra:-) Lycka till och uppdatera gärna:-)

Zanja
2015-07-30 20:40
#93

#92 blödningen börjar avta (hoppas jag iaf) den har ändrat karaktär tycker jag iaf. ett tag funderade jag om det möjligen är mens som kommer nu men känner mig osäker. Jag var och tog prover idag och kommer få svar imorgon, jag uppdaterar då!

[Miiika]
2015-07-31 08:04
#94

Det är klart att det går åt rätt håll :) Ja, uppdatera gärna så vi får höra hur det går :)

Zanja
2015-07-31 14:27
#95

Fick svar på proverna idag och tydligen är HCG nivån detsamma som för en vecka sedan men fortfarande lågt. Det kan tyda på att det är rester kvar efter missfallet eller att det är utomkveds då läkaren förväntat sig att sjunkande resultat. Jag ska dit på måndag igen för blodprov och ultraljud… Känner mig jätteledsen önskar bara att det var över nu!!

[Miiika]
2015-07-31 14:44
#96

Jag förstår dig, det var samma för mig men efter ett tag så sjönk det och då sjönk det verkligen fort. Be att få tabletter om de hittar något, jag fick ju inte tabletter förrän flera veckor efteråt och det var inte förrän efter tabletterna som resultaten blev som förväntat!

Zanja
2015-07-31 15:22
#97

#96 konstigt att du fick vänta så länge på tabletter. Jag tänker be om tabletter på måndag!!

Annons:
[Miiika]
2015-08-03 07:55
#98

Hoppas att du får det med en gång! Ja, jag tycker också att det var lite konstigt. Min kompis fick missfall i samma vecka som mig men hon fick tabletter med en gång. De trodde väl att jag skulle blöda ut det men det gjorde jag ju inte. Jag tycker faktiskt att läkarna var väldigt dåliga i just den situationen faktiskt. Den ena läkaren var ju alldeles förskräcklig. Han hade inte koll på någonting, kallade mig fel namn och sa fel personnummer när han skulle kolla. Så illa. Jag var väldigt glad när han gick ut för att prata med en annan läkare och han följde med in. Jag ringde till och med och pratade med avdelningen och sa att jag inte ville ha honom fler gånger men sjuksköterskan sa att det vore bra om jag kunde gå till samma eftersom han vet hur det sett ut tidigare, hon sa att hon kan se till att en av sjuksköterskorna var med mig in i rummet för lite stöd och det tackade jag ja till. Men det var ingen sjuksköterska som gick med mig… Tur att min pojkvän kunde följa med och sedan min kompis den gången pojkvännen inte kunde få ledigt. Usch, fy. Acceptera inte det! Du måste känna dig säker med din läkare och ställ en massa frågor om du känner att du inte förstår! Det gjorde jag men jag fick inga svar, ändå gick jag till honom igen, mitt dumma spån! Så gör inte om mitt misstag :)

Zanja
2015-08-03 15:55
#99

En liten uppdatering: Jag har under drygt två veckor varit på uppföljning för att se om HCG-nivån (gravid hormonet) sjunker som den ska. Det har nu visat sig att det inte sjunker som man önskar vid ett missfall därför sitter embryot mest troligt i någon av mina äggstockar… Det finns nu två alternativ till att få bort embryot och det är genom cellgift (som stoppar celldelningen och därmed dödar embryot) eller genom att operera bort det. Alternativ två avvaktar man med så imorgon kommer jag alltså få cellgift. Sedan kommer jag gå på uppföljning tills dess att HCG-nivån är nere på 0 På sätt och vis känns det skönt att få slut på det här eftersom min kropp just nu går runt och tror att den är gravid vilket gör att jag gråter för allt och kan sova dygnet runt. Men det känns samtidigt väldigt jobbigt eftersom vi måste vänta minst tre månader innan vi kan försöka på nytt och då finns en förhöjd risk för att detta kommer drabba mig igen! Och dessutom förstör det här våra semesterplaner (vilket iof är det minsta problemet…) Fy vad jobbigt det är just nu!

[Miiika]
2015-08-03 17:12
#100

Usch, vad jobbigt för dig! Men du får tänka att det i alla fall kommer att ordna sig. De vet ju vad det beror på och jobbar utifrån det. Jag förstår om det känns tråkigt att man måste vänta men tänk sen när ni har er lilla bebis i famnen, då kommer ni att vara själaglada att det blev just den bebisen :)

Man får försöka tänka positivt, nästa gång kommer det att gå bra. Jag tror att man kommer långt med positivt tänkande :)

Zanja
2015-08-03 18:18
#101

#100 Tack!

Elin89
2015-08-03 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Hej! Hamnade på denna tråden för jag har också svårt att avläsa mina graviditetstest. Tänkte höra vad ni tycker? Ser de positiva ut? Tråkigt att läsa om era missfall :( Fortsätt kämpa och lycka till! Jag & min sambo är på 5 försöket nu.

Sarah
2015-08-03 18:33
#103

#102 de nedre är ju positiva, men har du tagit alla 5 samtidigt? Eller har de legat framme länge? Har de legat framme så kan du inte lita på resultatet.

Elin89
2015-08-03 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Sarah: nej de är tagna 5 dagar på rad, så de ökar ju styrka för varje dag jag testar. Jag har sett strecken innan de 10 minuterna har gått. Sen har de inte förändrats så mycket. Mer än att de får en lite annorlunda färgton när de legat ett tag. Men även fast de har legat så känns det som att man tydligt kan se att de ökar i styrka. Denna bild tog jag 10 minuter efter att jag testade imorse.

Annons:
[WickedAlly]
2015-08-03 19:37
#105

Med en sådan fin stegring hade inte jag tvekat, grattis!

Sarah
2015-08-03 20:06
#106

Ok, då är det bara säga grattis :)

Zanja
2015-08-03 20:24
#107

#104 Jag ser ett tydligt sträck på de två närmaste så stort grattis! Ett tips är att ta ett clearbleu digital för att vara på den säkra sidan.

Elin89
2015-08-03 20:28
#108

Okej testgalen som jag är så testade jag RFSU digitalt nu för någon timme sen, det blev negativt..! Lever i sån ovisshet nu… :( konstigt om de andra visar så starka streck tycker jag.. imorgon är det 16 dagar sedan jag hade ett positivt äl-test. Så BIM borde ju vara idag eller imorgon.. Har läst att testlagrets stickor kan visa tidigare än andra. Testet jag tog nu var ju med em/kvällsurin och kanske någon dag för tidigt för att kunna ge utslag… detta skulle tas på bim-dagen eller efter.. Gud, varför ska man va så fruktansvärt nyfiken och inte kunna bara vänta ett par dagar! Ska hålla tummarna, ta ett nytt test med testlagrets stickor imorgonbitti. /testgalen

[TanatosNyx]
2015-08-03 21:15
#109

dessa tester är solklara, du ÄR gravid, oavsett vad en negativ sticka säger.

Testlagret reagerar vid 10 HCG, "vanliga" gör det först vid 50!. vilken dag som helst kan du plussa med ett annat test.

Elin89
2015-08-03 21:33
#110

Tack för att du ger mig hopp #109 :)

Lilolizeit
2015-08-04 11:28
#111

Grattis Elin89!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
HMC
2015-08-04 18:37
#112

Stort grattis Elin89!

Och lycka till med allt Zanja! Skickar en kram.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Zanja
2015-08-05 10:46
#113

#112 Tack! Känns tungt just nu men jag vet att det blir bättre

[Miiika]
2015-08-05 10:50
#114

Det kommer att bli bra fortare än du anar :)

Zanja
2015-08-24 13:12
#115

Jag kan nu meddela er som har följt mig att det inte längre syns någon graviditet i äggledaren och att HCG-nivån är nere på 0. äntligen! Jag blöder fortfarande men det ska avta inom tio dagar trodde läkare, skönt, jag som haft blödning i snart två månader : p Dessutom sa läkaren vi träffade idag att vi inte måste vänta tre månader innan vi försöker bli gravida igen. Hon rekommenderade att vi skulle vänta en mens så att kroppen kommer igång som den ska och så att man har något att räkna efter. Hon menade att det inte fanns någon oro för att ett eventuellt nytt foster skulle ta skada av cellgiftet då det handlar om en sån lite dos som troligen redan nu är ute ur kroppen. Är det någon av er som behandlats med cellgift vid utomkevedeshavandeskap som fått andra rekommendationer?

Kalastopp
2020-04-15 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Dagens… enligt mina beräkningar är det 18 dagar efter ÄL. Blöder lite till och från.

Kalastopp
2020-04-15 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Dagens… enligt mina beräkningar är det 18 dagar efter ÄL. Blöder lite till och från.

mollyt
2020-04-15 21:12
#118

#117 hoppsan jag tror du hamnat i en gammal tråd! 🙂 Jag hänvisar dig till den här tråden istället: https://gravid.ifokus.se/discussions/5e8817098e0e742bf90033e8-graviditetstest-tolkningstraden-28?discussions-1

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: