Annons:
Etikettsajten
Läst 1955 ggr
OroligKvinna
6/11/15, 11:00 PM

Bör jag vara orolig

Snälla hjälp mig.

Jag är en 13 årig tjej som fick min första mens Februari 2015. 

Jag har nu fått mens sammanlagt 3 gånger (är inne i 3 nu.)

Jag får som en brun flytning innan och en  brun flytning efter (kan hålla i sig i ca 2 dagar.) Sen får jag det i 1 vecka ungefär mellan mina mensar. 

De förra två gångerna jag hade mens så var det väldigt mycket men nu den tredje gången så är det inte lika mycket + lite kortare antar jag. Under varje natt jag haft mens denna gång så kommer det inget under natten men istället en brun flytning men sen när jag har rört mig och vaknat till så kommer det igen. 

Jag är en människa som är otroligt orolig för det mesta och tror att det är det värsta hela tiden. Så fort det är något så läser jag på UMO och google att om man har bruna flytningar så är det CANCER. 

Jag är så orolig för det så jag känner för att jag bara skulle vela begrava mig själv. 

Men 1% av mig säger att jag är så ung och har precis fått mens och då är det troligen inte cancer. Men vad ska jag göra?

Jag vill bara veta om ni kvinnor känner igen detta och om det är farligt? 

Ps… jag vill inte undersöka mig. Bara helst veta vad ni tror. Men jag vill helst inte bli mer skrämd.

Annons:
*~HamsterHamster~*
6/11/15, 11:02 PM
#1

Bruna flytningar brukar vara lite äldre blod tillsammans med flytningar, detta brukar hända framförallt när man har ganska lite mens och blodet kommer ut lite sent "sent". det är nog inget du behöver oroa dig för, bruna flytningar kan komma väldigt ofta i slutet av mensen.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

OroligKvinna
6/11/15, 11:05 PM
#2

#1 ÅHHHH taaaack. Jag har/är fortfarande så orolig så jag kan spy typ.

Men jag har läst att vissa kan få bruna flytningar 1 vecka efter sin ägglossning. Är det normalt? Isåfall är det de jag har. :O

[Thiah]
6/11/15, 11:06 PM
#3

Jag är en vuxen kvinna som fött barn och bara får bruna flytningar vid mens. Så du är inte ensam :)

OroligKvinna
6/11/15, 11:08 PM
#4

#3 Gud vad glad jag blir! Tack så sjukt mycket. Då är vi två :)

Ria74
6/11/15, 11:10 PM
#5

Det är inget farligt med bruna flytningar i samband med mens. Jag har det i slutet och början av varje mensperiod. Det blir ofta så när man inte har så mycket mens. Oroa dig inte över det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OroligKvinna
6/11/15, 11:13 PM
#6

Taaack, ni.

Nu känner jag mig lugn så att jag kan somna. :)

Annons:
[TanatosNyx]
6/12/15, 1:20 AM
#7

Det är såå vanligt att ha bruna flytningar. Det är bara blod som har kommit i kontakt med syre (luft), då byter det färg efter en stund. Det blir gammalt helt enkelt. Blöder man sparsamt händer detta ofta. Min mens var alltid brun typ de 2 första åren. 

Sov gott! :)

OroligKvinna
6/12/15, 7:03 PM
#8

Men som jag sa så får jag bruna flytningar i ca 5 dagar precis mellan två mensar. Är det normalt? Har det med ägglossningen att göra?

[AmandaBorg]
6/12/15, 9:38 PM
#9

#8 Det har troligtvis med ägglossningen att göra. Vad jag har läst/hört kan man få en ägglossningsblödning, typ. Inget att vara orolig över. Du har ju dessutom inte haft mens så länge så då är det väldigt vanligt att den kommer och går lite som den vill. Det har den gjort för mig med till och från sen jag fick mens när jag var 14, och i år blir jag 22. 

Så avslutningsvis, oroa dig inte, det du beskriver är helt normalt! 🙂

[TanatosNyx]
6/12/15, 9:41 PM
#10

Det kan vara mellanblödningar, helt normalt. Framförallt i början.

[AmandaBorg]
6/12/15, 10:09 PM
#11

Mellanblödningar heter det ja, inte ägglossningsblödning… 😃

OroligKvinna
6/12/15, 10:34 PM
#12

Taack, nu känner jag mig betydligt lugnare. 🙂

[TanatosNyx]
6/13/15, 1:05 AM
#13

man kan blöda av ägglossning också, så det var inte fel teori det heller 🙂 jag gör det t.ex. (bekräftat via vaginalt ultraljud).

Annons:
[AmandaBorg]
6/13/15, 1:44 AM
#14

#13 Där ser man! Då kom jag inte ihåg helt fel! 🙂

Intehärutandär
6/13/15, 12:09 PM
#15

Det är helt normalt som tjejerna ovan säger. Det kan ta något år innan mensen stabiliserar sig (för vissa händer det aldrig). Att Du upplever att Du blöder mindre då Du sover är för att Du ligger ner. Det som kommer stannar inuti och kommer ut, då Du reser dig upp. Detta kommer Du märka mer av då mensen kommit igång ordentligt och Du kanske får rikligare blödningar. Då kan det "plumsa" till på morgonen. Det är också vanligt med mens som ser ut mer som bruna flytningar i början.

Upp till toppen
Annons: