Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 3287 ggr
lofgal
5/23/15, 2:47 PM

Imorgon: sen abort...

Kan inte förstå det än… för att göra en lång historia kort så upptäcktes det allvarliga, komplicerade och väldigt ovanliga hjärt- och organfel på vår lilla bebis. Hjärtat hade ett stort hål, det "läcker" blod, bara en klaff istället för två, bara en utgång istället för två och blodet pumpas baklänges (alltså från lungorna till hjärtat och inte tvärtom), magsäcken sitter på fel sida, levern på fel sida, det är "vridet" i magen… Så många fel på en så liten oskyldig bebis. Förstår inte. 

Läkarna sa att dom inte sett något liknande förut. Sannolikheten för att bebisen skulle överleva utanför magen var oerhört liten, och om han/hon skulle överleva så skulle det krävas minst 3 stora operationer. Dessa operationer visste man inte ens hur man skulle genomföra. Man visste inte hur man skulle koppla ihop allt. Om bebisen mot alla odds skulle överleva skulle det bli ett sjukhusliv, alltså inget glatt, springande eller hoppande barn. 

Vi valde därför, för barnets bästa men också för vårt, att ta det tuffaste och hemskaste beslutet man kan ta. Vi ska göra sen abort. Beslutet var ändå "lätt". Låter fel att säga så, men det var så det kändes. Vi ville inte på några sätt låta vårt barn lida. Det blir inget värdigt liv. 

Jag är nu i vecka 21+4. Alltså är det på sluttampen att vi får göra sen abort. Socialstyrelsen godkände vår ansökan, vilket läkarna sa var en självklarhet då det var så liten chans att barnet skulle överleva. 

Igår tog jag den första tabletten som ska avstanna graviditeten. Tabletten som ska få vår bebis att somna in. Det är så ofattbart… Jag känner fortfarande att det rör sig, blir orolig att barnet inte ska somna… Kan det vara så? 

Imorgon blir jag inlagd på sjukhuset. Där ska jag bli igångsatt och föda ut vår lilla ängel. 

Hur ont gör det? Hur lång tid tar det? Jag är så rädd.. men det ska bli "skönt" när det är klart…

Hur ska man klara det? Hur kommer vi att känna efteråt? Hur går man vidare? 

Någon som gått igenom liknande?

Annons:
Snuttefia
5/23/15, 2:56 PM
#1

Läskigt… Kan man inte ta ut barnet med kejsarsnitt?

M.V.H Snuttefia

ChristineL
5/23/15, 3:02 PM
#2

Beklagar verkligen men beundrar ert beslut! Det är inte så bara att behöva ta det beslutet. ❤️

lofgal
5/23/15, 3:04 PM
#3

Nej det blir en som en vanlig förlossning. Detta för att skada mig så lite som möjligt då det är större risk att man inte kan få barn efter ett kejsarsnitt.

Nej det är som sagt inget beslut man någonsin i livet vill ta… men det blir det bästa för alla ❤️

Sarah
5/23/15, 3:06 PM
#4

Beklagar verkligen! Ingen borde behöva ta det beslutet. Hoppas att allt går smidigt imorgon så att ni kan försöka börja gå vidare.

em.nord
5/23/15, 3:09 PM
#5

Jag beklagar verkligen och vill säga att jag beundrar att ni tog ett sånt beslut! Det finns ingen stödgrupp/psykolog på sjukhuset som ni kan prata med? Förstår att du är orolig. Bebis kanske rör sig men kan även vara hjärnan som spelar spratt! Förstår att det kommer kännas bättre när det är gjort och man kan börja bearbeta. Vet att det finns flera änglamammor här inne som du säkert kan prata med. Jag tror att det hjälper att prata! Beklagar ännu en gång…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Snuttefia
5/23/15, 3:09 PM
#6

Du ska alltså föda barnet när det är dött? :O

M.V.H Snuttefia

Annons:
ChristineL
5/23/15, 3:43 PM
#7

#6 - Det är så det går till, snitt är som sagt mycket mer riskfyllt.

Snuttefia
5/23/15, 3:46 PM
#8

#7 Oj..får man inte välja själv heller?

M.V.H Snuttefia

ChristineL
5/23/15, 3:48 PM
#9

#8 - Nej, det krävs alltid särskilda omständigheter för att få snitt beviljat, även vid en "normal" graviditet där barnet är friskt och blir fullgånget.

fluffis
5/23/15, 3:49 PM
#10

Jag beklagar! I den situationen hade jag tagit samma beslut så jag förstår vad du menar med att det var ett "lätt" beslut. Dock är det nog inte lika lätt att genomgå men du/ni verkar stark. Man får låta det ta sin tid bara.

lofgal
5/23/15, 3:53 PM
#11

Jo vi har fått en jättebra kurator. Hon är väldigt ödmjuk, förstående och varm. Ska träffa henne dagen efter, känns bra…

Ja man måste prata om det. Man kan inte bara stänga inne sig och "glömma", då blir det bara baksmäll sen.. Man måste sörja, vara ledsen, bryta ihop. Sen kan man försöka gå vidare. Sorgen finns alltid kvar, men någonstans måste man börja bearbeta den…

lofgal
5/23/15, 3:55 PM
#12

Det jag är så oerhört tacksam för är att min sambo är den mest fantastiska människa som finns. Tillsammans är vi så starka, vi hjälper varandra. Han är verkligen min stöttepelare och jag är hans.

teezan
5/23/15, 4:13 PM
#13

har följt dina andra trådar, så tragiskt…sänder styrkekramar! Hade också tagit samma beslut i den situationen men förstår att det är väldigt jobbigt ändå. Det är tyvärr som du säger det bästa för alla. Skönt att du har en fin sambo och en bra kurator!

Annons:
ChristineL
5/23/15, 4:15 PM
#14

Håll hårt i din sambo! Ni kommer klara detta, prata mycket med varandra, låt sörjandet ta sin tid och försök igen när ni är redo! 🌺

densomundrar
5/23/15, 4:36 PM
#15

kan inget annat än beklaga. Har full förståelse för erar beslut och det är nog det bästa för er och barnet. Lycka till med allt och hoppas att det går bra @):-

[WickedAlly]
5/23/15, 4:45 PM
#16

Usch vad jag lider med er, kan inte ens börja förstå hur ni känner just nu. Jag hoppas att allt går så smidigt som det kan och att ni får all hjälp ni behöver. Jag beklagar verkligen, kram!

Lilolizeit
5/23/15, 4:48 PM
#17

Jag beklagar verkligen. 🌺

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

lofgal
5/23/15, 5:01 PM
#18

Tack alla ❤️

Nej man kan nog inte sätta sig in i en sån här situation.. man tror ju aldrig att något sånt här ska hända en själv. Livet är orättvist, det finns inget annat att säga

[Thiah]
5/23/15, 6:02 PM
#19

🌺🌺

jackiejohn
5/23/15, 7:42 PM
#20

Får tårar ni ögona…beundrar er och beklagar oerhört mycket! Styrkekramar ❤️

Annons:
fridaas
5/23/15, 8:17 PM
#21

Beklagar verkligen! Hoppas allt kommer så bra som möjligt.
Tack för att ni delar med er. Jättekramar till er!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

sunflower185
5/23/15, 9:51 PM
#22

Styrkekramar till er. Det är en sån situation som ingen ska behöva uppleva, tack för att du delar med dig och jag hoppas ni får den hjälp ni behöver för att gå vidare.

Intehärutandär
5/24/15, 2:37 AM
#23

Jag födde fram min döda dotter på bf-dagen och det är jätteviktigt att göra det vaginalt för sorgearbetet. Då jag fick veta att hon avlidigt så ville jag snittas, i efterhand även med besvärlig (sätesbjudning m fastnade armar) förlossning så är jag tacksam över att få göra det.

Aleya
5/24/15, 6:54 PM
#24

Det kommer vara jobbigt lofgal, mitt tips är att prata med kurator och sådant.
Jag kan inte ens föreställa mig hur det är i din /er sits.

Så jag sänder er en kram i cyberspace.🌺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JeFo
5/24/15, 9:28 PM
#25

Beklagar! Vad skönt att ha en så bra sambo. Betyder nog massa att man kan prata och finnas för varandra. Starkt att berätta här också. Får en annan att vakna till lite…

vallhund
5/25/15, 11:00 AM
#26

🌺🤗🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lofgal
5/27/15, 4:23 PM
#27

I söndags föddes du. Lilja. Vår lilla flicka. 

Jag har aldrig sett någon eller någonting vackrare än dig. Så liten, så fin. 

Vi älskar dig så mycket. Så mycket kärlek. Så mycket sorg. Vi vill ha dig här, hos oss. Men du är på en bättre plats nu, himlen. Vår lilla älskade ängel. 

Lilja

Annons:
ewelines
5/27/15, 5:35 PM
#28

#27 Sänder massa styrka till er i tankarna. Och vila i frid lilla ängla Lilja!

[TanatosNyx]
5/27/15, 5:39 PM
#29

Vila i frid lilla Lilja 🌺

Beklagar sorgen 😢

ChristineL
5/27/15, 5:48 PM
#30

Så fint med en liten Lilja! Beklagar återigen att ni blivit tvingade till detta beslut ❤️

Velinga1984
5/27/15, 6:50 PM
#31

beklagar 🌺

Linusidah
5/28/15, 8:01 AM
#32

beklagar verkligen sorgen och det tråkiga beslut ni var tvungna att fatta ❤️

lofgal
5/28/15, 9:08 PM
#33

❤️

densomundrar
5/29/15, 6:56 AM
#34

@):-

Annons:
[Miiika]
6/1/15, 5:24 PM
#35

Usch, vad tråkigt! Ingen ska behöva gå igenom något sådant här! Jag beklagar verkligen!

Hoppas att det går bra för er att ta er i genom det här!

lofgal
4/26/16, 3:58 PM
#36

Tar nu upp denna gamla tråd igen, för er som skrivit och även för andra. Idag, ca ett år senare är jag gravid igen. Fantastiskt! Vi är så glada. 

Sorgen finns fortfarande kvar, det kommer den alltid göra. men den är lättare att hantera idag. Lilja, vår änglaflicka, ska få ett lillasyskon i oktober. 

Massor varma kramar och kärlek till er alla som stöttat och skrivit ❤️

vallhund
4/26/16, 5:24 PM
#37

Gratulerar!

En tråd att hämta styrka från:

http://www.bukefalos.com/threads/min-babis-dog.1385942/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

smurfis
4/26/16, 5:33 PM
#38

Roligt att höra att du är gravid igen! Grattis! Men så tråkigt det som hände er flicka. Har själv förlorat en son nyligen (han blev ett par månader men vi bodde på sjukhus hela tiden). Det är inte alls rättvist….

Upp till toppen
Annons: