Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1365 ggr
ChristineL
2015-05-22 14:03

Igångsättning

Vilka metoder finns det för igångsättning och hur går de till skulle jag vilja veta mer om. Får man välja metod fritt?

Berätta gärna om din igångsättning och jämför gärna om du har erfarenheter från en spontanförlossning också.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-22 14:07
#1

Jag blev igångsatt med amniotomi och dropp. Droppet var självvalt då jag inte ville vänta mer än under dagen.

[Thiah]
2015-05-22 16:44
#2

Jag blev igångsatt med ballong. Fick en ifylld ballong insatt som sedan fylldes med vätska. I Sverige har jag förstått att man blir inlagd och en sköterska kommer och drar i den varje 30-60min. Jag fick däremot åka hem och själv dra i den lite. Tog kanske 16 timmar innan den var ute. Efter det fick vi komma in och hinnorna punkterades. Mitt vatten rann ut direkt och värkarna började. 2-3 timmar efter hinnorna spräckts sa det bara poff och helvetet var löst. Jag fick en chock över intensiteten och hade bara eda i tankarna… Senare fick jag krysta fram honom utan eda eller lustgas. Han hade kommit ut själv om inte hans näsa fastnat i någon hinna(kusinerna gjorde likadant). Nu fick det bli sugkopp och jag blev klippt. Men är ändå ganska nöjd. Det jag saknade och känner lite bitterhet över är att jag missade den där starten när det ganska gradvis blir mer och mer smärta. Nu fick jag en sådan chock att jag inte klarade av att tänka på annan smärtlindring än eda. Smått panikartat. Men jag kan såklart inte helt säga om detta var för igångsättningen eller min kropp eller för att jag var förstagångs föderska. Jag behövde ingen medicin för igång sättningen och hade jag inte tagit eda hade jag klarat mig utan något värkstimulerande.

ChristineL
2015-05-22 20:51
#3

#2 - Det är ju lite det jag oroar mig för om jag måste bli igångsatt, att smärtan kommer pang bom! Nu är det ju för tidigt att ens tänka tanken men det gör jag ju ändå såklart :P Det känns som att jag kommer få maxa tiden och bli igångsatt. Jag har sagt att jag reklamerar om den inte har kommit på måndag för resten av veckan har jag inte tid med förlossning :P

[Thiah]
2015-05-23 04:37
#4

#3 jag överlevde ;) men jag förstår din oro. Ska jag skaffa ett barn till hoppas jag att jag får vara med om en naturlig förlossning.

typjessica
2015-05-23 10:56
#5

Åh skrev långt som försvann.. men jag skulle bli igångsatt och både prata med bm och läste mycket om det. Det jag fick ut utav det var att jag skulle vägrat cytotec. Annars verka dom andra metoderna helt ok.

ChristineL
2015-05-23 11:30
#6

#5 - Så långt har jag också kommit ;) det står tydligt i min förlossningsplan också.

Annons:
[Thiah]
2015-05-23 13:22
#7

Att dom ens använder cytotec är ju sjukt. Fått cytotec vid abort och missfall och skulle aldrig används det vid ett levande barn! Ush

Intehärutandär
2015-05-24 02:33
#8

Jag fick denna gång värkstimulerande (då värkarna stannade av pga chock). Öppnade mig inget på 10 h, då tog de vattnet. 2.20 h senare föddes hon. Fick mer värkstimulerande för moderkakan,

typjessica
2015-05-24 11:45
#9

Jag har två vänner som blivit igångsatta, den ena var andra barnet och fick dropp. Det tog 18 timmar från att droppet sattes in tills ungen kom, hon var nöjd och tyckte det var som första gången typ bara att hon var förberedd. Den andra skulle föda sitt tredje och fick med dropp och tyckte det var den bästa förlossningen för hennes tidigare hade vart långa och jobbiga.

ewelines
2015-05-24 13:15
#10

Först ballong Sedan togs vattnet Sedan kopplades drop Allt var över på 8 timmar o smärtan var lite pang bom men de gjorde mig inget nu i efterhand o va inte heller något som störde mig då :).

Upp till toppen
Annons: