Annons:
Etiketthälsa
Läst 2106 ggr
tlover
5/4/15, 2:01 PM

Innan ni började träna efter graviditeten

Vad gjorde ni innan ni började träna efter graviditeten? For ni på efterkoll? For på nån speciell mammaträning? Nått annat? Eller körde ni bara igång?

l'm back

Annons:
ChristineL
5/4/15, 2:05 PM
#1

Ja, efterkontrollen var jag ju på såklart. Men jag var ute och gick varje dag minst en halvtimme. Det var så otroligt fint väder den sommaren så det var skönt att vara ute och gå lite och sen bosätta sig på baksidan med fika ;) Jag började med mamma-träning efter fyra månader, och ganska snart även poweryoga och zumba. Sen bytte jag mammaträningen mot bodypump när Nova var 6-7 månader.

tlover
5/4/15, 2:05 PM
#2

Jag kan ju säga vad jag gjort hittills

Jag har gjort knipövningar varje dag, tränat de inre magmusklerna varje dag sen några veckor tillbaka, mediterat varje dag och promenerat då och då.

Jag tror inte att magmusklerna är delade längre heller.

(Jag födde med akut snitt men de 6-8 veckorna som jag inte fick lyfta mer än 5 kilo är över för länge sen).

l'm back

tlover
5/4/15, 2:13 PM
#3

#1 Jättedum fråga men är efterkontrollen nått man ska boka själv?

Jag hade bara fått tid för självskattning men det var vad jag förstår för att hålla koll efter depression (jag var tvungen att avboka den tiden)

l'm back

[WickedAlly]
5/4/15, 2:13 PM
#4

Jag var på efterkontroll, fast jag snittades så ingen gynkoll gjordes iofs. Sen var jag på någon sorts träningsinfo med ett gäng andra nyblivna mammor, där fick man lära sig att se om musklerna hade gått ihop och sådär. Det var två månader efter mitt snitt och då hade mina magmuskler gått ihop helt så jag var ju fit for fight, men ändå så har jag såhär ett år senare bara kommit igång med promenader. Hehe.. Och nu springer jag efter min ettåring, och det är nog mer träning än något annat :P

Men det var vad jag gjorde innan i alla fall.

[WickedAlly]
5/4/15, 2:23 PM
#5

#3 Det är olika, i Malmö bokades efterkontrollen redan innan förlossningen. På andra ställen får man boka själv. Har du ännu inte hört något från din bm så ska du nog boka själv. 
Fast nu har det ju gått såpass lång tid sedan din förlossning så det känns kanske lite onödigt? Fast en extra koll skadar ju egentligen aldrig.

ChristineL
5/4/15, 2:24 PM
#6

#3 - Har du inte varit iväg än? :O I Lerum fick jag boka själv och där vill dom att man ska komma sex veckor efter förlossning.

Nu bor jag i Örebro och här verkar det som att bm får ett meddelande när man fått barn och så blir man uppringd.

Annons:
tlover
5/4/15, 2:24 PM
#7

#5 Då blir det nog inte bokat automatiskt här.

Jag får kolla upp om det ens är nödvändigt för mig.

l'm back

Intehärutandär
5/4/15, 3:11 PM
#8

På min tid fanns ingen mamma-träning, information om delade magmuskler osv. Möjligen fanns det vanlig träning med barnvakt i storstäderna. 

Så jag gjorde nog alla fel man kunde. Gjorde 100 situps varje dag, så fort jag orkade. Gick 1 mil varje dag med barnvagnen (vilket ju inte är fel iofs). Gick ner all vikt snabbt och fick upp kondisen. Putmagen blev jag aldrig av med, förmodligen förstörde jag magmusklerna. Men det har å andra sidan aldrig stört mig. Tycker det är fint med putmage, det visar att man burit ett barn. 

Nu sitter jag ju här utan knyte. Vikten försvann på 6 dagar och formen är tillbaka nu 2 månader senare. Inte haft en tanke på motion nu faktiskt, mer än i sorge-syfte som promenader och för utmattning. Att ge kroppen syre. 

Sedan har jag också alltid avskytt träning. 😃

Theres
5/5/15, 12:59 AM
#9

Jag fick min efterkontroll bokad i december nångång. Var på den den 14 april och gjorde även såntdär livmoderhals test. Jag tränar inte så mycket mer än att jag är ute och går och kör med kickbiken när Maya drar. Har gjort armhävningar 2 gånger och några situps på sängkanten och lite knäböj och tåhävningar. Men det var ett tag sen, sen kom jag visst av mig igen. Har spelat lasergame två gånger också och sprungit några meter med Maya :) Hoppat lite studsmatta också.

golf.ifokus.se

jackiejohn
5/5/15, 1:41 PM
#10

Här omkring så skickar bm ut brev med tid om efterkontroll när det är runt bf, jag fick ringa själv och fråga då jag fick 9 veckor förtidigt. Efterkontroll rekomenderas även om man blir snittat (blev också akut snittad) så mitt tips är ring och få en tid 😊 Träning jaa…räknas promenader, vedklyvning och spårträning med hundarna? 😉 ska även masa mig upp på hästryggen snart igen, har arbetat dom från marken ett tag nu så snart ät det uppsittning och det är ju iaf träning 😊

[TanatosNyx]
5/5/15, 1:54 PM
#11

Jag fick brev/kallelse på efterkontroll när jag fortfarande bodde på neo med Alvin. 🙂 Men så var min BM väldigt med på att han skulle komma i förtid så hon kollade alltid journalen på morgonen om jag blivit förlöst.

MouIIyo
5/7/15, 11:41 AM
#12

På mitt förra besök hos barnmorskan så bokade hon in en efterkontroll direkt. Enligt henne så kan jag promenera och så efter den kontrollen men jag bör vara försiktig med träningen iallafall 4 månader. Alla säger säkert olika men jag litar på min barnmorska. Sen kommer jag gå mer och mer på gymmet igen och försöka komma i form.


Lilolizeit
5/7/15, 5:18 PM
#13

Fick nummer till sjukgymnast pga foglossning i dag och då fick jag samtidigt infon att samma rehab-team/sjukgymnaster, har "träning efter förlossningen"-grupper som man kan få gå på, då med sitt barn. Så det känns som något att lägga på minnet tills det är dags.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Velinga1984
5/7/15, 5:23 PM
#14

Jag började promenera rätt omgående, först bara runt kvarteret då kejsarsnittet gjorde för ont. Började träna lite hemma med övningar från BB, dvs träna knipövningar osv. Jag väntade inte till efterkontrollen, utan lyssnade på vad min kropp klarade av.

Theres
5/8/15, 1:06 AM
#15

På tal om knipövningar. Är med i en Facebook-grupp som heter Januarimammor 2015. Där har vi en "lek". Varje gång någon skriver KNIP så måste man knipa några gånger, och ibland skickar vi 10 knip till någon, och när den har gjort det så utmanar den någon annan med ännu fler knip. Berättade det för BM när jag var på efterkontrollen, och hon blev helt till sig för hon tyckte det var så smart. Är ju så lätt att glömma bort det annars. Så iallafall, det har ju liksom satt sig i hjärnan nu, så varje gång någon har skrivit något om knipövningar i denna tråden så börjar jag automatiskt att knipa ^^

golf.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: