Annons:
Etikettallmänt
Läst 7019 ggr
HMC
5/3/15, 5:54 PM

Bebis januari 2016! #1

Wohoo! Plussade i torsdags morse (glad överraskning för mig och maken) och mini är beräknad till 5 januari 2016 😃

Jag var på en riktigt intensiv GT-instruktörsutbildning förra helgen och mådde piss rent ut sagt, men trodde bara det var för träningen och stressen. Sen frågade chefen mig över telefon, när jag måndagen därpå sjukanmälde mig, om jag var gravid.  Svarade att "det ska jag nog inte vara". Men efter det kunde jag inte riktigt slappna av haha eftersom illamåendet inte försvann. Istället började brösten ömma något enormt  och magen blev mer och mer uppsvälld/konstig … Så ja. Därav testet!

Någon mer än jag med baby-lycka?  😍 

Symptom? Händelser? Bilder?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Velinga1984
5/3/15, 5:57 PM
#1

Grattis!! Det är nog första bebisen 2016 här inne på gravid :)

HMC
5/3/15, 5:59 PM
#2

#1 Tack!! Ja haha antagligen, hoppas fler får joina :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

MaxFlickan
5/3/15, 6:14 PM
#3

Grattis!!!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[TanatosNyx]
5/3/15, 6:52 PM
#4

Grattis! Haha att självaste chefen skulle vara den som listade ut det först 🤪

HMC
5/4/15, 5:32 AM
#5

#4 Tack!! Haha ja men eller hur ^^

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Joflo
5/23/15, 12:34 PM
#6

#5 Grattis!!! Jag plussade igår och med förlossningsuträknare på nätet borde förlossningsdatumet vara 25 Januari!! Whoho, spännande :) Första barnet för mig, för dig med?!

Annons:
Kajsa38
5/26/15, 3:56 PM
#7

Hej! Kajsa heter jag och är 38 år. Jag är beräknad till den 7/1-2016 med vårt 4:e barn. Skillnaden denna gången mot tidigare graviditeter är att jag mår konstant illa. Jag pratade med barnmorskan om det i morse. Så i morgon ska jag få komma på vaginalt ultraljud till MVC-läkaren för att se om det är tvillingar. Detta eftersom jag mår så illa (man mår ofta sämre vid tvillinggraviditet). Mest får jag komma för att jag har en reumatisk värk och vid tvillinggraviditet måste jag övervakas extra noga. Sedan syns det redan ganska mycket att jag är gravid trots att jag bara är i v. 8. Tidigare har inte magen synts genom kläderna förrän i tidigast v. 13-14. Men nu har jag haft mycket svårt att dölja mitt gravida tillstånd sedan ett par veckor tillbaka. Och alla kläder sitter mycket tight. Så i morgon blir en mycket spännande dag! Hoppas att ni mår bra allihopa!

HMC
5/27/15, 8:22 AM
#8

Grattis till er båda! Såå kul!  Jag mår illa till och från, mest på morgonen, men vissa dagar får jag knappt i mig mat för det känns som att den ska komma upp. Har dock inte spytt något än (förutom en gång av smärta bara). Smörgåsrån och ingefärste fungerar! Har även hittat en soja-yoghurt som hjälper mig på morgnarna (blanda i hallon för smakens skull och linfrön för magens skull). 🙂 Har ni några andra symptom? Jag har haft sjuk växtvärk, men den har börjat ge med sig nu lite. Sen har mina höfter börjat spöka. Har ont nästan hela tiden och även svanskotan retas med mig ibland.

#6 Jaa, första barnet!

#7 Oj, hoppas illamåendet ger med sig åtminstone till efter v.12. Den "magiska gränsen" kallar dom det ju av flera anledningar…

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Linusidah
5/27/15, 10:47 AM
#9

Jag tar väl hoppar in här jag med, är beräknad till 29:e december, men kan ju lika gärna bli i januari :)
Gick in i v.10 igår och just nu känns det som att det går såå segt! Samtidigt vill jag inte att det ska springa iväg heller utan kunna må bra och njuta. Har äntligen börjat må bättre, numera mår jag väl bara dåligt halva dagar och inte varje dag i alla fall! Väldigt skönt är det att det börjar lätta och för min del tror jag att en släng av magkatarr var med och spökade och gjorde allt värre. Jag har mest haft illamåendet som symptom och helt galet ömma bröstvårtor, men sen nån vecka tillbaka fick jag glömma vanlig bh och köra på sportbh, för då började hela brösten ömma massor. Växtvärk har jag också haft, men precis som #8 så har den lugnat sig nu. 

#7 verkligen spännande med vul, tänk om det gömmer sig två därinne :)

Kajsa38
5/27/15, 10:17 PM
#10

Grattis till er alla här som också väntar barn! Idag kl. 10 var jag på VUL. Det var precis som jag trodde 2 små liv därinne. Läkaren tittade länge på bildskärmen innan hon sa något. Jag hann tänka många tankar då. Är det något fel osv.? Men till slut vände hon sig till mig och min man med ett stort leende på läpparna och sa: "Är ni beredda på att bli tvillingföräldrar"? Vi blev förvånade trots att jag hela tiden känt att något varit annorlunda denna gången. Sedan undersökte hon mig och kände på livmoderns storlek. Och som väntat så var ju livmodern större än vanligt vid den här tiden. Sedan pratade hon lite om de ökade riskerna vid tvillinggraviditet. Så i kväll är vi omtumlade, men mycket glada! Nu hoppas vi att allt ska gå bra. Våra barn vet inte än att jag är gravid. Vi vill vänta lite till med att berätta. I alla fall till v. 12. Då känns det mer säkert eftersom missfallsrisken ju minskar kraftigt då. Vi får se hur det går. Det syns ju redan ganska mycket på mig och frågan är hur länge till jag kan dölja det. Jag är fortfarande mycket illamående och är väldigt trött hela tiden. Jag har även mycket molvärk. Hur mår ni andra nu? Syns det något på er än? Vid min första graviditet vet jag att det tog lång tid innan det syntes, till min stora besvikelse. Ha det bra!

Linusidah
5/28/15, 8:07 AM
#11

#10 men så roligt och spännande med tvillingar! hoppas illamåendet går över för dig snart :) 

På mig syns det inget än, annat än att jag är kopiöst trött och ser allmänt härjad ut för jämnan av den anledningen, men ingen bulle på magen (mer än den som brukar vara där ;) )

Kajsa38
5/28/15, 10:34 AM
#12

#11 Tack så mycket! Hoppas din trötthet snart ger med sig!

HMC
6/4/15, 10:00 AM
#13

Oj vad jag varit inaktiv här då!

Hur går det för er tjejer? 🙂

Jag mår fortfarande illa till och från. Ibland så jag tror att spyan sitter i halsen (vilket den, kanske oturligt nog, inte gör) men ibland så är den helt borta. Trött som jag vet inte vad - precis hela tiden. Klarar inte av hemvägen från jobbet längre heller haha (uppförsbacke hela vägen), ALLT flås är som bortblåst. Växtvärken helt borta. Kände av något litet häromdan bara. Och brösten ömmar inte så mycket heller, bara bröstvårtorna på kvällarna typ (vilket är sjuk onormalt för att vara jag, det hände aldrig innan plusset).

Sen har höfterna blivit mycket värre och det känns typ i "rumpan", fast inne i benet. Haha. Jag och biologi har aldrig kommit överens så vet inte vad det heter där under. Är det bäckenet? Och isåfall, tror ni det kan vara foglossning redan? Är väldigt överrörlig sen tidigare, tänkte att det kanske blir värre då.

Jag tror inte heller att graviditeten syns så mycket på mig än, mest svullen mage typ hel tiden. Haha, min man retas med mig ibland och säger att jag likaväl kunde ha gått hälften redan pga svullnaden 😉 ska försöka komma ihåg att ta bild någon gång…

Är i v.10 nu för övrigt (9+2) 🙂

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Trötter
6/4/15, 3:02 PM
#14

Hej allihopa! Är ny här med tusen frågor och undringar. För en vecka sedan fick jag reda på att jag är gravid (stod 2-3 veckor gravid på testet). Helt oplanerat och väldigt otajmat, men vi älskar varandra så är glada ändå! Just nu är jag så himla orolig över allt! För det första så är jag extremt trött och mår illa HELA TIDEN. vill bara sova och sova och sova…. Jag kräks inte men mår illa jämt ändå, vill inte ens tänka tanken på att äta varm mat. Usch. Då vi precis har flyttat till en ny stad så är allting nytt och vi bor i ett flyttkaos. Jag söker jobb men har inget än, hade ett fast jobb i förra staden. Det var dagen innan vi flyttade som jag plussade….. Är så himla mycket tankar som snurrar. Hur ska jag klara av att få ett jobb när jag mår såhär? Måste ju ha ett jobb för att klara av det som väntar. Förlåt för allt svammel! Måste bara dela allt med någon. Är ju helt orkeslös och vill bara ligga i sängen ! :( känns så himla svårt att glädjas åt det som kommer när det är såhär. Grattis till er alla iallafall!

Linusidah
6/5/15, 10:54 AM
#15

#13 Hahaha, jag känner igen där med bröstvårtorna på kvällarna!! Har precis samma sak jag med :) 

#14 Grattis till plusset! Och det enda jag kan säga är väl som alla andra, vila om det känns bra, lyssna på kroppen, småät det du kan för att hålla illamåendet i schack.

Jag är i v.11 (10+3) och mina (jobbiga) symptom har börjat avta något. Mer sällan känner jag växtvärk, mår betydligt bättre och ett lättare illamående kommer bara om jag inte äter på 3-4 timmar, brösten ömmar inte lika mycket, men bröstvårtorna är helt galet ömma på kvällarna.

Något som däremot börjat märkas är att mina vanliga tajtaste jeans inte längre passar sådär väldigt bra, går fortfarande ha, men måste lixom knäppas under magen. Inte för att jag har någon mage än, men det är så otroligt obekvämt när det är nåt som spänner över magen.

Och en annan grej som dykt upp, ibland känner jag av nåt som liknar ischias men inte kryper neråt utan snarare håller sig till ett område mellan höft och skinka, inte så det stör eller gör särskilt ont, men ni vet, nerv som kanske kläms eller så, man lixom "ohoooj" ibland.

em.nord
6/5/15, 8:57 PM
#16

Hej! Jag har bf i början av februari skulle jag tro :) har inte gjort ul än. Andra barnet. I v 6 och mår iiiiiillla!!!! Mer än med förra :( #15 låter som SI-leden

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Linusidah
6/5/15, 10:59 PM
#17

#16 hoppas verkligen att ditt illamående går över snart, det är så jobbigt att leva med :/ Ja, det skulle kunna vara si-leden, spännande med nya krämpor, har hittills bara haft hästar med problem i si-leden :)

em.nord
6/6/15, 6:52 AM
#18

#17 samma här :) så jag sa mest på skoj att han skulle behandla mig med när han behandlade hästen. Då sa han att människor med kan ha det. Jag får det titt som tätt på höger sida. Ännu värre när jag var gravid. :/ kan bli riktigt illa!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
6/11/15, 7:38 AM
#19

#14 Grattis till er! Jag hoppas verkligen att det löser sig med jobb och allt för dig och att illamåendet ska ge med sig. Ni kommer kunna glädjas så småningom! Det kommer förstås som en chock i början om det inte är planerat (samma för oss). Jag mådde illa varenda dag fram till kanske förra veckan tror jag, men nu kommer det mer sällan. På morgnarna eller om jag äter för sällan. Samt åksjuka. Men det blir bättre oftast! Håll ut :) och be inte om ursäkt för frågor och sånt, det är ju ett forum där man ska kunna dela med sig, ställa frågor osv ;) Och om illamåendet blir allt för hemskt kan du prata med din barnmorska/mvc och be dom skriva ut medicin mot illamåendet :)

#15 Hahah, mina byxor knäpps också numera under magen…

Igår pratade jag med en kollega/vän (Personlig tränare på gymmet där jag jobbar, en av dom första som fick veta) som ska på semester nu och inte kommer tillbaka förrän i augusti, sa att "nästa gång du träffar mig har jag nog lite mer mage att visa upp". Skojade sen lite, drog åt t-shirten och visade det lilla put jag fått, varpå han säger "Äh, det där är ingen bebis, det där visar bara all mat du slängt i dig". Så himla elak hahaha, även om det antagligen är sant :P 

Träffade vår barnmorska igår, hon är hur fin som helst! Och vi bestämde oss för att göra KUB(CUB?)-test, inte för att vi ligger i riskzonen, men för att det kan vara skönt att ändå kuna vara lite förberedd ifall det skulle visa något. Samt att jag får se att jag verkligen har en liten krabat där ine hehe… Så nu i slutet på veckan får vi en remiss till Huddinge sjukhus så vi kan göra ett UL (görs ju v11-14 så det blir snart!). Första grav.kontroll blir 21 september.

Har ni fått några datum än?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
6/11/15, 7:40 AM
#20

Fick förresten reda på häromdan att en av mina vänner också är gravid! En vecka efter mig bara! (Jag är v.11 (10+3) idag enligt BM, BF 4 januari, inte 5e. Blir spännande att se efter RUL om vi ligger i fas eller inte)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
em.nord
6/11/15, 8:48 AM
#21

#19 vi valde också att göra kub sist. Kändes bra. Skönt med en barnmorska man gillar! Det är så viktigt! Hade inte det första besöken sist men fick en ny runt v 25 som var en ängel. Inte ringt för inskrivning än. Är bara i v 7. Så väntar nån vecka till. Har jättemycket att göra nu ändå. & vet redan snacket om alkohol och hälsa. Och vill inte väga mig Tack! Har kvar massa kilon från sist jag var gravid… :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
6/11/15, 9:04 AM
#22

21#Jaa verkligen! Är så glad att vi fick en bra. Har ju hört skräckhistorier om mardrömmar till barnmorskor :P

Okej, ja gör så. Jag ringde typ dagarna efter, tror jag var i v4-5 när jag ringde. Visste inte hur man skulle bete sig eftersom det är första gången för oss :P insåg att det kanske inte var så viktigt där precis i början som jag trodde då det visade sig att jag var ganska påläst (barnmorskorna sa det på hälsosamtalet vi hade) samt att alkohol inte är relevant för oss. Minns inte senast jag drack mig berusad och vet om sen innan att man inte ska dricka när man är gravid.

Dom kilona tar dom väl med i beräkningen? Och jag tänker att då har ju kroppen lite mer att ta av också :) men kanske bara jag som inte har koll… Kom ihåg att vikten bara är en siffra och det kommer ju faktiskt från att du burit ett barn! När fick du förra barnet? :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
6/11/15, 3:53 PM
#23

#22 han är 7 månader nu :) Jo gör de nog. De lär inte säga något bara jag som är rädd att gå upp massa igen och väga ÄNNU mer efter denna förlossningen. Men ska börja simma nu för det kan jag göra till bf dagen typ :D Ringde med nästan direkt sist :) lika bra när man är ny. Nä jag verken dricker eller röker så känns rätt onödigt men de vill ju ha i databasen hur vanorna ser ut i Sverige typ.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
6/12/15, 11:42 AM
#24

#23 mys!
Jaså, ja men nu har du ju varit där redan! Och jag vet hur lätt det är att gå upp haha, jag är redan orolig för att jag ska gå upp massor… En bekant till mig gick upp 5 kg, (5kg!??) under sin graviditet. Både hon och barnet mådde (och mår nu efter födseln) prima. Tänk om man kunde få lite av hennes gener :P

Jag pratade senast igår om att jag funderar på att börja simma. Det är så skönt! Bra träning/rörelse för oss också va?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

pemlaan
6/21/15, 1:28 PM
#25

Bebis beräknad 31januari. Första barnet för mig. Känns himla spännande. Redan i vecka 6fick jag köpa nya byxor, kan inte sova på mage nå mer. Är så jimla obehagligt ;)

em.nord
6/21/15, 4:13 PM
#26

#25 Grattis! :) #24 ja simning är skitbra! Erkänner att jag inte börjat än. Mitt illamående är värre denna gången. Är även tröttare :( orkar knappt jobba…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
6/21/15, 4:16 PM
#27

Gick in i v8 idag kan tilläggas. Bf vet jag ej exakt men ska man gå på sista mensen och 9 månader fram så är det 3 februari. :) Men ändras nog bakåt några dagar. Det gjorde det sist.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Linusidah
7/2/15, 8:40 AM
#28

Hur går det för er tjejer? 

Här har solen och värmen äntligen kommit och det gör sitt för både kropp och själ verkligen. Tiden springer iväg, det är redan v.15 för mig och andra trimestern! 
Jag har hunnit få några utslag på bröstkorgen och halsen som kliade nåt så otroligt mycket i kanske två veckor, sen provade jag hydrokortisonkräm och det försvann på tre dagar. :) Skönt!

Jag är nästan lite avundsjuk på er som fått göra kub, här blir man erbjuden om man är över 35, vilket jag inte är, annars får man bekosta det själv, men det kändes i saftigaste laget då det går lös på ca 2500. 
Men det hade varit skönt med en liten bekräftelse på att allt är bra, just nu känner jag mig inte så speciellt gravid och inget händer, känns det som, hihi, får väl hoppas det händer desto mer på insidan. Bröstvårtorna är fortfarande ömma och magen växer yttepyttelite, kan fortfarande ha mina vanliga kläder, vilket jag såklart är väldigt glad för :) ingen viktuppgång än heller, har däremot gått ner 1,5kg sen jag började jobba för 2,5 veckor sen.

em.nord
7/2/15, 4:55 PM
#29

#28 oj så mycket? ! Förstår inte att det kan vara sån skillnad mellan vart man bor :( För 1 år sedan var jag i v 20 och gjorde andra ultraljudet. Var övertygad att något var fel men det var det inte ;) Glad över att slippa magen över sommaren, förra var ju så jäkla varm. Så i år blir det höggravid höst o vinter istället. Får se vad som e bäst :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
7/2/15, 4:57 PM
#30

Haha va dum jag känner mig :D var inte i v 20 för ett år sen va i v 28 typ

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
7/4/15, 10:56 AM
#31

V.14 här (13+5 idag). Gjorde KUB-test den 25 juni och där inne låg en sprattlande liten parvel. Jag som varit så orolig för ett MA. Usch, önskar verkligen ingen det… Det var magiskt att få se den lilla!  Och risksiffran låg på 1/20000 så inte nödvändigt att gå vidare med några andra prover, thank God.

Har dock fått megaproblem med vad jag trodde var enbart foglossning, men tydligen visade det sig hos sjukgymnasten att jag har ett vridet bäcken, problem i rygg och höft, en skada i svanskotan som inte läkt (PLUS foglossning). Sen då att jag är överrörlig gör inte saken bättre haha. Så det är lite kaos för min del just nu, men vi är glada och hoppas på det bästa!

Har faktiskt bara gått upp 1,5 kg sen jag blev gravid. Trodde jag gått upp mycket mer, men vår våg är ny och ljuger inte haha.

Ska dessutom vara med i en undersökning EU- studie IMPROVED tror jag den hette. Noll koll… Dom letar försstföderskor mellan v.9-17 som ska få komma in för ett par extra blodprov (huva!) och hälsokontroller. Det är typ för att försöka få fram ett blodprov som ska kunna visa om man löper risk för havandeskapsförgiftning. Och alla mina prover och sånt ser bra utt så därför frågade dom om jag ville. Sa såklart ja :) vad skulle ni gjort?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
7/4/15, 1:32 PM
#32

Jag skulle också ställt upp :) allt som kan minska komplikationer för oss gravida ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
7/4/15, 2:48 PM
#33

Hur går det för er tjejer? :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Linusidah
7/4/15, 5:32 PM
#34

Åh, jag sitter i min sambos stuga och jo, jag har nog fått ett förändrat humör ändå… Det springer folk hela tiden, kommer och går, besökare och bekanta. Jag vill bara ha lugn och ro de dagar jag inte jobbar och tycker att jag har rätt till det. Men det ska ätas och lagas mat på tusen sätt, helst genom att slå knut på sig själv och sambon förstår inte hur jag inte kan vilja vara med och varför jag är så sur, haha, testa min hormonnivå ett tag så kan vi snacka sen typ. Men annars går allt bra, även att jobba fast jag försöker att undvika det tyngsta arbetet.

Annons:
em.nord
7/4/15, 8:59 PM
#35

år illa och är trött. Värmen är inge höjdare heller även om det är skönt att inte vara höggravid denna sommaren ;) Ont av foglossning och en gammal skada som jag borde kollat upp för länge sedan men jag är rädd för kiropraktorn! Men måste ringa på måndag då det börjat låsa sig och jag inte kan gå/röra mig. Ingen höjdare. Ont som fan med och större kommer jag att bli. Jobbar inom hemtjänsten så det är lite tufft. Annars är det bara bra :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
7/4/15, 9:00 PM
#36

Längtar efter ul 30e juli!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Linusidah
7/5/15, 9:09 AM
#37

#31 Jag hade också ställt upp såklart :)

#35 Ja, jobbar du inom hemtjänsten är det ju bra att ha fått all hjälp som finns med foglossning. 
Jag jobbar på ett gruppboende för dementa och tycker det är spring hela tiden, ner på knä och upp igen osv. 

Förra gången jag var gravid så hade jag inga problem med foglossning, märkte inte av nåt, trots att jag har återkommande problem i höfterna. Nu tycker jag att det framförallt gör ont att lyfta och flytta benen i sidled när jag ligger ner men har svårt att urskilja om det är foglossning eller mina "vanliga" problem :) Men, det var mest när jag låg och solade som det märktes och nu är värmen på väg bort härifrån så det lär ju inte vara ett problem längre ändå.

Jag har inte RUL förrän i augusti men shit vad jag längtar! :D

Kajsa38
8/20/15, 9:44 PM
#38

Hej alla! Hur har ni det med magarna? Idag är jag i v. 19+6. Just nu upplever jag att magen stått stilla i tillväxten. Hur har ni det? Växer era magar? Detta oroar mig mycket!!!

PerhapsimAnna
8/21/15, 8:59 PM
#39

#38 Jag känner precis likadant! Jag är i vecka 20 (19+0, beräknad 15 januari, RUL 26/8) och jag tror mig känna den lilla bebisen rulla runt där inne om dagarna men magen den har inte växt överhuvudtaget. Jag brukar säga till alla att det bara är min "mumsmage" som har kommit ut lite extra. Känner dock att livmorden spänner rejält om jag promenerar i uppförsbackar samt på morgonen så liv det är det där inne men magen har inte ens börjat synas än (i mitt tycke är den jätteful just nu)! Många av mina vänner har sagt till mig att jag ska vara glad att magen inte är så stor än med tanke på hur stora vissa magar blir. Tänk positivt, att det skonar våra ryggar fram tills det verkligen blir en ballong!

LiNo86
8/22/15, 9:10 PM
#40

Hej tjejer! Första barnet, är i v 18+3 och var på RUL i onsdags. Beräknad BF 19 januari! Hade ingen mage fram till v 16, nu på 3 v har den vuxit en massa. Tror inte man behöver vara så rädd att magen inte växer, det är olika för alla och en vän till mig hade en "liten mage" när hon var i v 40. I v 19 ser jag ut som henne i v 40. Ser verkligen fram emot januari!!

HMC
8/26/15, 5:12 PM
#41

Magen här borta mår bara fint! v.21+2 idag (eller 21+0 enligt förra ultraljudet, men håller fast vid första BF-datumet två dagar tidigare 😉). Känner av mini där inne varje dag. Jag tycker att jag blivit enorm haha, men har i dagarna fått några kommentarer om att jag är liten… Bläh!

Längtar också till januari här borta! 18-19 veckor kvar!!!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Pontiac57
9/5/15, 10:00 PM
#42

Jag tänkte kolla med er andra som är beräknade i januari när era bm besök har varit? Är beräknad 4:e januari så är i v 23 ( 22+4) och har endast varit på inskrivning v 11/12 och sen haft RUL v 20 och ska vänta ända till v 25 innan nästa bm besök och tyckter det känns lite långdraget. Men det kanske är normalt? Har inte fått veta om jag behöver järntabletter eller fått moderskaps intyg eller nåt

LiNo86
9/7/15, 10:16 PM
#43

#42 Jag var på RUL I v 18+3 (blev flyttad sen) men därefter var ett en vecka efter RUL. Nästa är planerad 5 v efter RUL Så det känns som att det är rätt lika för oss ändå. Det är glesare i början, sen mer mätningar i slutet. Har för mig att jag fick ett papper på hur ofta och vad man skulle göra på de lika gångerna… Moderskapsintyg ska man tydligen få efter RUL, jag måste påminna om detta då jag ej fått det.

Pontiac57
9/8/15, 10:10 AM
#44

Jag hörde också att man skulle få det då men av ens egen barnmorska så jag tycker det verkar lite rörigt hehe

[TanatosNyx]
9/8/15, 11:13 AM
#45

Jag fick mitt intyg på plats när de gjorde RUL.

Pontiac57
9/9/15, 6:41 PM
#46

Okej, ska träffa bm nästa v så får be om det då

PerhapsimAnna
9/13/15, 12:27 PM
#47

Hej igen alla glada blivande mammor!

Jag upplever att min bebis är väääälidgt aktiv nästan hela dagen, förutom när jag ska sova som tur är (vecka 23, 22+0 idag). Jag börjar undra om hon kommer vara lika aktiv när hon blir större där inne för då lär det ju se ut som att den lilla vill ta sig ut genom buken haha!

Just nu är det mest snärtiga sparkar o slag jag känner och jag kan inte riktigt se några kroppsdelar på utsidan så att säga utan hon puffar till magen så att den skakar till!

Hur är era sparkar om ni känner några? :)

Pontiac57
9/18/15, 3:02 PM
#48

Min lilla krabat är också riktigt aktiv från och till, man känner väldigt väl och ser hur h*n buffar i magen :) men tror det är lite tidigt att se kroppsdelar iaf för min del då jag har ett "skyddande lager fett" mellan ;)

Annons:
HMC
10/1/15, 10:39 PM
#49

Min plutt är hur aktiv som helst! (v.27 för mig) Det sparkas och knuffas och rullas hela tiden :') har vissa lugnare dagar ibland, men inget märkvärdigt. H*n hör dessutom när pappa kommer hem och då börjar det röra lite extra på sig där inne. Likaså reagerade mini på min bästa väns röst idag. Hur mysigt som helst!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Pontiac57
10/1/15, 11:16 PM
#50

Va häftigt att du får reaktioner från röster! Har själv inte upplevt de än, är också v 27 :)

HMC
11/30/15, 3:42 PM
#51

Hur går det för er alla?? :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

PerhapsimAnna
11/30/15, 5:46 PM
#52

#51 Jo då här växer magen så att det knakar, har gått upp ca 12 kilo och har SF-mått på 33cm! Vecka 34 (33+1) nu och lillen rullar runt där inne. Dock är jag så jäklarns nojig över fosterrörelser och vissa dagar känns det katastrof när man får en sån där riktigt hormondipp (som idag) då jag tror så fort hon slutar röra sig o vilar, att hon är död.. känns lite jobbigt dessa dagarna. Vill inte heller ringa o trakassera förlossningen. Min kusin förlorade sitt barn dagen innan bf och det snurrar i mitt huvud var o varannan dag, känns sådär. Förövrigt har jag blivit av med mina hemska foglossningar då hon ligger med huvudet nedåt (dock inte fixerad än) men eftersom hennes huvud växer och hon blir tyngre så stabiliserar hon upp bäckenet så det är himla skönt! :)

Hur går det själv?

HMC
12/1/15, 10:24 PM
#53

#52 Härligt att det växer! Usch, såna där dippar är så himla jobbiga. Speciellt när parveln där inne har en lugn dag.. Men hellre att du ringer en gång för mycket än en gång för lite om du är osäker :) SKÖNT att foglossningen är borta!

Jag var ju beräknad 6 januari, men pga havandeskapsförgiftning blev det ett akutsnitt den 6 november (v.31+1) och ut tittade en liten Alexander. Därför jag varit så inaktiv den senaste tiden.. Alltså, OJ vad ni har att se framemot <3 klart det är lite bök och stök med prematur och så, men fortfarande så himla mysigt!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Pontiac57
12/2/15, 7:58 AM
#54

Oj grattis! skönt att slippa väntan men kanske lite jobbigt med prematur. Gick allt bra med förgiftningen?

PerhapsimAnna
12/2/15, 1:20 PM
#55

#53 Ja hämska dagar, önskar inte dom existerade haha!

Oj då, hoppas du mår bra och allt är bra med lilla Alexander?! GRATTIS förstås! :D Ja nu längtar jag och hoppas att hon inte tittat ut förens tidigast 1a jan, hade varit skönt att få komma över till det nya året. Är beräknad den 16 jan så jag tror allt det kommer att gå ;) men ååh vad jag längtar nu!!

Annons:
Pontiac57
12/2/15, 5:57 PM
#56

Ja tiden får gärna gå fortare men vill också vänta till efter årsskiftet :)

Kajsa38
12/28/15, 10:22 PM
#57

Hej! Hur har ni det? Jag har inte varit aktiv här på väldigt länge. Har haft det jobbigt med min graviditet. Väntar tvillingar, så det är väldigt tungt nu. Mitt mål just nu är att klara mig till nästa år innan det blir förlossning.  Är idag i v. 38+3. Ovanligt att gå så länge med tvillingar har jag förstått på läkaren och barnmorskan. Just nu orkar jag mest ligga. Magen är enorm och jag stor och tung. Hoppas ni mår bra!

Kajsa38
12/28/15, 10:23 PM
#58

#53 Grattis till lille Alexander! Hoppas allt är bra med er!

Zelmabus
12/28/15, 10:42 PM
#59

#57 det kan jag förstå , är v 36 och ska "bara" ha en men tycker magen är stor och tung!

PerhapsimAnna
12/29/15, 3:40 AM
#60

Jag väntar också bara en o magen är tung o sliten, det gör ont i nedre delen av magen o ligamenten är trötta. Jag hoppas bara på att få gå över till de nya året sen får hon gärna komma ut. Har haft lite förvärkar så jag nästan trott att det varit dags men det har lugnat ner sig :)

Zelmabus
12/29/15, 11:24 AM
#61

#60 samma här, trodde flera gg igår att nu kommer hon. Men hon får helst vänta till efter 12 slaget sen får hon komma när som helst… Och enligt min bm så kan hon nu komma när som helst :-0

emmaaaa
12/29/15, 11:35 AM
#62

Jag har/är varit med i decemberbebisar "gruppen", men jag börjar tro att jag nu tillhör denna haha.. Hade bf den 26 december, men ännu har ingen plutt kommit och jag känner typ inget som skulle kunna va ett tecken att hon är på väg ut heller… Har en stark känsla av att jag kommer gå över "långt" in på januari…….

Annons:
Pontiac57
12/29/15, 2:10 PM
#63

#62 måste väl ändå kännas ganska bra om det blir en januari bebis? :)

emmaaaa
12/29/15, 5:41 PM
#64

#63 ja det gör väl det :) är ju inte allt för många dagar kvar till januari så borde kunna hålla tålamodet i form haha!

PerhapsimAnna
12/29/15, 7:53 PM
#65

#61 Jag ringde min barnmorska ang förvärkarna och frågade lite hur det låg till och hur mycket jag vågade anstränga mig för att inte starta det hela. När man går in i 37+0 är ju bebisen färdigbakad så det kan komma när som helst men hon lugnade mig med att säga, vi ses på ditt inbokade möte den 4de så jag hoppas som sagt jag klarar mig till över 12 slaget. Känns ju dock halvt osannolikt att jag som först föderska ska få bebisen så långt innan bf (bf 16 jan)…. men man vet ju aldrig!! Hade nog även planerat att våga mig på lite längre promenader med hunden efter nyår o våga anstränga mig lite mer än att vila i soffan haha! :)

Zelmabus
12/29/15, 11:16 PM
#66

#65 Heh Okay. Har ju själv bf 30/1 och är också förstfödeska så borde inte komma nu… Men min bm sa den 19/12 när vi bokade tiden (också den 4/1) "om hon inte har kommit än". Så man blir lite nojig om hon säger så. Men själv blev jag lite sugen att rida nyårsritt på nyår, vi får se ;-)

PerhapsimAnna
12/30/15, 11:41 AM
#67

#66 Sedan pluppar ju inte bebisen ut efter en värk så om de kommer igång på nyårsafton så kan de ju ta en bra stund innan bebisen kommer ut ;)

Någon annan som upplever att dom har ont/ilande smärta i nedre delen av magen, vid byxkanten så att säga? För mig gör det ont nästan hela tiden samt när bebisen rör sig så hugger det o ilar. Ställer jag mig snabbt ont känns det som att hela slidan ska trilla ut tillsammans med magen. Har pratat med MVC 2 gånger och dom kan inte ge mig några vettiga svar.

Zelmabus
12/30/15, 1:03 PM
#68

#67 Jag har det, min bm sa att det är foglossningar, bäcken som mjukar upp sig.

Pontiac57
12/30/15, 4:35 PM
#69

Har haft likadant och jag tror att det kan va bebis som boxar på nerver. Har nu dom senaste dagarna haft ont utanpå musen och ut mot låren men det stannar i vecket eller vad man ska säga :p

Annons:
Kajsa38
12/31/15, 11:38 PM
#70

Gott nytt år alla! Själv firar jag nyår på BB med två nyfödda bebisar. Märta kom idag kl. 20.49 och Elias kom kl. 20.53 i v. 38+6. Allt har gått bra! Hoppas jag kan stanna i denna gruppen trots att det blev december-bebisar.  Hade ju hoppats på att föda nästa år. Men nu känns det bra och jag är glad och lycklig. Hoppas ni alla mår bra!

Pontiac57
1/1/16, 12:49 AM
#71

Grattis! Va synd att det blev sista december men måste kännas roligt att få träffa dom :)

Kajsa38
1/1/16, 11:58 AM
#72

#Tack! Kände mig så pigg igår kväll så jag t.o.m. kunde gå in här och skriva snabbt. Är trött idag, men alla mår bra.

PerhapsimAnna
1/1/16, 2:16 PM
#73

#70 Grattis! Fantastisk nyårs present! underbart ❤️

Zelmabus
1/1/16, 7:28 PM
#74

#70 grattis! En fråga till er, min mage har de senaste veckorna varit ganska hård och spänd, vilket har gjort det ganska svårt att sova. Men i natt (och nu) känns den mjuk, vilket resulterade i att jag har sovit i 12 timmar (såklart varit uppe och gått på toa). Vad kan det bero på att den helt plötsligt blivit mjuk?

Pontiac57
1/1/16, 7:36 PM
#75

Det kan inte bero på hur bebis ligger? Min mage brukar va jätte spännd när bebis lutar sig mot "ytterväggen"

Zelmabus
1/1/16, 10:10 PM
#76

Då hoppas jag hon ligger så här hela vägen till bf , för det var bekvämt (mot innan). :-)

Annons:
Pontiac57
1/2/16, 12:25 AM
#77

Hehe ja det är jobbigt när det spänner och drar :p

LiNo86
1/3/16, 7:09 AM
#78

Hoppar också in här! Beräknad BF 19 Jan 2016. Första barnet! Spänd förväntan, jag vet inte vad jag ska göra med min tid nu när jag just slutat jobba (ej fysiskt ansträngande jobb). Laga mat? Baka? Boa ännu mer? Någon som har ngt kul förslag? :)

LiNo86
1/3/16, 7:09 AM
#79

Hoppar också in här! Beräknad BF 19 Jan 2016. Första barnet! Spänd förväntan, jag vet inte vad jag ska göra med min tid nu när jag just slutat jobba (ej fysiskt ansträngande jobb). Laga mat? Baka? Boa ännu mer? Någon som har ngt kul förslag? :)

PerhapsimAnna
1/3/16, 8:53 AM
#80

#79 Jag hade nog bara rekommenderat dig att vila inför det som komma skall, jag har iaf behövt det nu när magen är supertung o nattsömnen störs :) packa förlossningsväskan och boa ännu mer, sen tycker jag att du kan göra det som du själv känner att du orkar med!

Zelmabus
1/9/16, 12:14 AM
#81

Hur går det för alla? Själv tog jag och anmälde mig till en tävling med hunden den 6/2 , räknar med att hon har kommit innan och att jag är på g då :-p (Bf 30/1) Annars har jag haft lite mindre fosterrörelser denna vecka och börjar skrämma upp mig själv nu :-( Hade även otroliga hugg under magen fler gg under en tid idag, brukar bara få det ibland och då bar en gg.

Pontiac57
1/9/16, 12:23 AM
#82

Vi fick våran knodd i måndags efter ett akutsnitt. Igår fick vi komma hem och et va underbart skönt att slippa bb och sjukhuset generellt :) Lillen väcker oss varannan timme och vill äta men snart kommer man in i det :)

PerhapsimAnna
1/15/16, 8:43 PM
#83

Vi fick våran lilla Ida i torsdags förra veckan (7/1) och vi kom hem från BB i lördags och nu är hon 8 dagar gammal. Hon är en riktigt liten snuttare så nu efter en vecka av att känna mig som en mänsklig napp så har vi testat att ge henne napp då o då efter matningen (då hon är som snuttigast) och det fungerar ganska så bra o de känns skönt att slippa vara hennes napp o faktiskt kunna mysa lite :) Hon sover bra och vaknar var 3-4 timme :)

Annons:
Pontiac57
1/15/16, 9:42 PM
#84

Man blir ju lite av en napp :p våran Henry fick napp av personalen på neo redan men den duger mest vid läggdags. Vilken tur ni har att han sover så länge! Vi blir väckta varje till varannan timme oftast -.-

Pontiac57
1/15/16, 9:42 PM
#85

Man blir ju lite av en napp :p våran Henry fick napp av personalen på neo redan men den duger mest vid läggdags. Vilken tur ni har att han sover så länge! Vi blir väckta varje till varannan timme oftast -.-

Zelmabus
1/16/16, 4:37 AM
#86

Grattis båda två :-) #82 #83 Själv väntar jag på att det hela ska börja men det är ju 14 dagar kvar… Har dock fått lite mensvärk i ryggen och som jag har förstått så kan det börja så, men hade ju så runt jul också så har inga höga förhoppningar . Försöker dricka noga koppar hallonbladste varje dag som sägs ska hjälpas till (om man nu tror på sånt).

Pontiac57
1/16/16, 11:21 AM
#87

Det är bara att hoppas på att det sätter igång snart för dej :) iaf jag va väldigt less sista veckorna (gick till bf) en efteråt saknar jag magen lite grann :p

Zelmabus
1/16/16, 11:21 PM
#88

Var nog falskt alarm, inte känt något idag. Många säger att de saknar magen efteråt , kan inte förstå det(just nu iaf)

Pontiac57
1/16/16, 11:36 PM
#89

Hehe det är konstigt egentligen :p

[TanatosNyx]
1/16/16, 11:39 PM
#90

#88 Jag drömmer fortfarande mardrömmar om att vara gravid :P

Annons:
Zelmabus
1/17/16, 12:23 AM
#91

:-p Jag har en vän som jättegärn vill vara med barn, så sa jag ja men det kommer ju ut något då också . "Ja det är en lite bieffekt av det hela" haha Själv hade jag gärna skippat hela gravidbiten och då har jag ändå inte haft så stora bekymmer

Pontiac57
1/17/16, 10:41 AM
#92

Haha va olika det kan vara ;p fast jag måste ju säga att roligast är ju när dom tittat ut och visar sina underbara små personligheter :)

Zelmabus
1/30/16, 4:42 PM
#93

Jaha vi får se om jag hinner få ett januaribarn eller om det blir ett februaribarn… Bf idag men inga känningar. Det enda var att magen kändes typ borta när jag vaknade. Så blev tvungen att fota och sen i torsdags(när jag fotade den sist) så har den sjunkit rijält! Hade även högre blodtryck igår hos bm än vad jag har haft tidigare så vi får se om hon är på G.

Pontiac57
1/30/16, 10:39 PM
#94

Låter som att det snart är dags för dig. Min mage sjönk i ca 2 veckors tid pö om pö och hade något högre blodtryck några dagar innan :)

Zelmabus
1/31/16, 3:30 AM
#95

Jag hoppas det iaf , men tror tyvärr inte längre att det blir ett januaribarn 😔 Mindre en ett dygn kvar och inga andra tecken, inga verkar (förutom magknip), ingen slemis som har gått osv

soundtrack
1/31/16, 6:20 AM
#96

#95 Än är inte hoppet ute! Jag hade i stort sett inga känningar (lite sammandragningar bara, vilket jag knappt hade haft tidigare) dagen innan dottern tittade ut. Började få molvärk på kvällen och vid 22-tiden kom värkarna som en blixt från klar himmel. Lunchtid dagen efter var hon ute :) slemproppen gick först på förlossningen.

Zelmabus
1/31/16, 6:56 AM
#97

Får hoppas, har ju ställt in mig på ett januaribarn 😉

Annons:
Pontiac57
1/31/16, 12:07 PM
#98

Håller tummarna för dig :)

Zelmabus
1/31/16, 9:58 PM
#99

Bara att inse, blir inget januaribarn för mig 😔 Jaja bara hon är frisk och mår bra, så blir jag glad 😄 Men får Gärna komma snart

LiNo86
2/4/16, 2:26 AM
#100

Grattis till er som fått! Hur går det för dig Zelmabus? Jag hade BF den 19/1 men lillan kom först den 27/1 så 8 dagar över tiden blev det. Hon kom med en himla fart trots att det var första barnet, hann bara ta lustgas. Nu ligger man och ammar för tredje gången i natt kl 02.27…

Zelmabus
2/4/16, 2:42 AM
#101

#100 Grattis 😄 Tyvärr ingen som vill ut än.. Så blir tul på fredag.

Pontiac57
2/4/16, 11:53 PM
#102

#100 grattis! Visst är det roligt när dom är väldigt hungriga på nätterna? ;)

Upp till toppen
Annons: