Annons:
Etiketthälsa
Läst 5521 ggr
ChristineL
4/28/15, 1:33 PM

Ni som kan det här med blodtryck...

Det är något jag verkligen inte har koll på. Min mamma har jobbat inom vården halva sitt liv och tycker att min blodtryck är alldeles för lågt, hon är typ chockad att jag står på benen :P Jag har alltid haft lite lågt men förstått att som gravid är det definitivt bättre än att ha högt. Min bm säger alltid att det är "lågt och fint".

Idag låg det på 100/60, vad säger ni om det?

Annons:
[TanatosNyx]
4/28/15, 1:37 PM
#1

Det är alldeles utmärkt perfekt! Men gränsfall på lågt. Man kan få lågt blodtryck som gravid, det är mycket vanligt. Man gör dock inget åt det så länge man inte blir megasjuk såvitt jag vet.

jag snittade 110/55 utom enstaka tillfällen. Hade en sväng i 20 veckorna när det steg en del, och nån stegring på slutet, men det återhämtade sig alltid.

Man kan även ha låg puls. När jag låg inne på antenatalen hade jag övervak en natt. Maskinerna larmade att jag höll på att falla i koma när pulsen gick en bra bit under 40. Åtgärden på det? dom tog bort maskinen 😉

bohan85
4/28/15, 1:40 PM
#2

Det blodtrycket har jag när jag är icke-gravid och känner inte av det.  Sjönk som tur var inte mer under graviditeten och nu mot slutet av grav ligger jag på 120/75.

Jag jobbar inom vården och tycker att det är ett bra blodtryck, hellre lägre än för högt!

[TanatosNyx]
4/28/15, 1:42 PM
#3

Absolut, ett lågt tryck ska man vårda ömt haha 🙂 och så kan man ju äta lakrits bäst man vill som min BM sa 😂

ChristineL
4/28/15, 1:44 PM
#4

Då hoppas jag det inte sjunker mer då och så köper jag på mig lite lakrits ;) Fick lite dille på det ett tag men det blev dyrt. Finsk lakrits med citron i, mums, mums!

tlover
4/28/15, 1:51 PM
#5

Jag hade (då det kollades) 100/50 som lägst om jag minns rätt, min mamma hade 90/40 som lägst om jag minns rätt (under mig, och under hundra i alla fall).

Som jag förstått det så är det bara för lågt om man får problem. Jag kände mig yrslig när det var som lägst och började äta 10-50 gram lakrits/dag ett tag och då blev det bättre.

l'm back

Maria
4/28/15, 1:56 PM
#6

Jag har varit lågtryckare i större delen av mitt liv och legat i snitt runt 100/50 och det enda jag behövt tänka på är att inte resa mig hastigt och liknande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
ChristineL
4/28/15, 2:00 PM
#7

Jag har absolut inga besvär av det och har inte alls reflekterat över siffran tidigare då jag ändå inte fattar vad det innebär. Men mamma var med vid ett tillfälle bara utbrast "men guuud vad lågt!" när hon mätte :P

Maria
4/28/15, 2:07 PM
#8

Du får be din mamma att läsa på lite ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
4/28/15, 2:25 PM
#9

#8 - Ja, nu har varit sjukskriven i många år, och aldrig jobbat med gravida, men inom väldigt många andra områden så hon borde ju ha pejl på att det kan variera. Och under min uppväxt kan jag inte minnas att jag varit besvärad av det även om det varit lågt. Har hänt nån enstaka gång att jag tuppat av.

jackiejohn
4/28/15, 2:38 PM
#10

Jag jobbar inom vården och har alltid snittat 110/65 ungefär "lågt men bra" har jag också alltid fått höra. Finns ingen fara i världen med ditt blodtryck heller 😊 Jag kan lätt få blodtrycksfall om jag reser mig hastigt eller dyl men det är ju inget farligt 😊

[WickedAlly]
4/28/15, 4:13 PM
#11

Jag har oftast 105/65, bm har alltid bara sagt att det är bra. Vet dock att det är mot det låga hållet och trodde att det var anledning till min kraftiga yrsel i början av graviditeten. Men nu har jag inte vart yr på länge och trycket är detsamma :)

[Thiah]
4/28/15, 4:51 PM
#12

Här är en till lågtryckare. Långsmal dessutom. Blir lite yrslig om jag ställer mig upp snabbt men annars märker jag aldrig av det. Kommer aldrig ihåg siffror men 118/?? Var det högsta jag hade som gravid.

Intehärutandär
4/28/15, 9:47 PM
#13

Det är samma jag har till vardags. Mitt tryck ökade lite i slutet till 120/60. Och på förlossning 125/85. Man vänjer sig. Jag är yrslig o får tänka på att aldrig göra hastiga rörelser och inte arbeta med armar över huvud. Det är 'normalt' för mig.

Annons:
Theres
4/29/15, 2:16 AM
#14

Jag har lågt blodtryck och brukar vara lite yr, men jag gillar inte lakrits :(

golf.ifokus.se

[idaskoog]
4/29/15, 5:17 AM
#15

Man kan inte räkna ett blodtryck som "något man har" fören man fått liknande värden vid flera olika qtillfällen. Om man har 100/60 i vila är detta inte lågt. Har du detta i arbete då KAN det vara lågt, allt beror på hur man mår. Alla är vi ju olika och reagerar olika på olika blodtryck. Är man van att ha lite lägre krävs det lägre tryck innan man mår dåligt. Jag hade inte ens höjt på ögonbrynet om en ung och frisk kvinna hade 100/60 i blodtryck och var min patient.

Upp till toppen
Annons: