Annons:
Etikettallmänt
Läst 10578 ggr
[TanatosNyx]
2015-04-28 09:04

TanatosNyx #5

Den 21:a april kl 00:28 föddes lille Alvin i graviditetsvecka 35+4 pga svår hepatos hos mig. Jag blev igångsatt den 20:e, då hade jag redan varit 2cm öppen en tid och höll på att komma igång själv. Det räckte med en amniotomi + värkstimulerande dropp i låg dos (snäppet över start-dos på utspätt oxytocin) sen hade jag regelbundet kraftigt värkarbete genom hela förlossningen. Fram tills 6-7cm klarade jag mig fint på lustgas, sedan tog jag EDA, tyvärr helt i onödan för smärtan jag upplevde som ohanterbar berodde på att han kommit ner så långt i förlossningskanalen att han tröck på och ville ut innan jag var helt öppen. EDA:n gjorde dock att jag öppnade mig det sista i raketfart. Efter ca 1 timmes krystande kom han till världen, blå och medtagen men vid god hälsa. Hjärtljuden gick ner en hel del på slutet så jag hade en läkare hos mig medan jag krystade fram honom.

2795g, 49,5cm lång och 32,5 i huvudomfång.

Några minuter gammal

En vecka gammal

Myser på värmebädd (som inte behövdes)

Annons:
Nelley
2015-04-28 09:14
#1

Vad vacker han är😊😊grattis!

[WickedAlly]
2015-04-28 09:14
#2

Så fin han är! Grattis till pojken och starten på livets häftigaste resa 🌺

ChristineL
2015-04-28 09:15
#3

Superfina killen! ❤️ Vad skönt att ni fick komma hem så snart ändå!

fridaas
2015-04-28 09:28
#4

Stort stort grattis!!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

silverhuldra
2015-04-28 09:47
#5

Grattis till lillskrutten :)

Mvh. Silverhuldra

Intehärutandär
2015-04-28 10:40
#6

Grattis till stora killen. En släng av gulsot ?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-28 11:17
#7

Visst hade han gulsot, han har solat i 2 dygn men ser fortfarande ut som en morot 🙂 värdet är dock långt under gränsen nu så dagsljus är på agendan.

Playa del Babysar kallade dem bilisoften på neo :)

teezan
2015-04-28 11:27
#8

Grattis till lillkillen :D

Intehärutandär
2015-04-28 12:07
#9

Min son hade det också. Fick sola 5 dygn. :) Tur det går att sola bort.

[TanatosNyx]
2015-04-28 12:11
#10

Ja det är tur det är lätt åtgärdat. Även om man känner sig urhemsk när dom ligger där och visar med största missnöje hur tråkigt det är att ligga ensam och känna sig övergiven.😕 Urk! Det var jag inte beredd på, det "var ju bara att sola lite".  Turligt nog fixade personalen så han fick ligga på mig och sola en stund också, då gick det bättre. Och muta med sockervatten så tjoff sov han flera timmar i sträck och såg så himla belåten ut 😛

Sarah
2015-04-28 12:29
#11

Grattis :) Börjar du må bättre nu?

densomundrar
2015-04-28 12:50
#12

Ber om ursäkt om det är en okänslig fråga, men varför får bebisar gulsot? En arbetskamrat fick det på sin bebis, men tordes inte fråga varför.

ChristineL
2015-04-28 12:53
#13

#12 - Nu vet jag inte exakt varför, men de flesta bebisar har en mer eller mindre släng av det. En del måste sola, andra inte. Nova fick också gulsot men inte så allvarligt, hon klarade sig med dagsljus.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-28 12:54
#14

#11 Oooooja!!!

#12 Levern hänger inte riktigt med på en del, så de får alldeles som falsk gulsot, pga för högt bilirubinvärde. UV ljus bryter ner detta. Prematurer får mycket ofta gulsot, men även fullgånga kan ha det. Det är en jättevanlig åkomma. 🙂

densomundrar
2015-04-28 13:09
#15

Tack, då vet jag. Grattis till lillen och jag önskar er fortsatt lycka till :-)

[JeanetteK]
2015-04-28 13:12
#16

Så fin han är! Tänk vad fort dom går från helt nyfödd och skrynklig till lite rundare och go. ❤️

tjoopa
2015-04-28 13:27
#17

Grattis till fina pojken ♡


Nelley
2015-04-28 14:43
#18

#14 Vad skönt det måste kännas!😂Grattis igen.😃

jackiejohn
2015-04-28 14:47
#19

Åh så fin han är! 😊 Grattis än en gång, vad skönt att läsa att allt gått såpass bra! 35+4 är ju ingenting 😉 (skämtåsido syfte på Lillis 31+1..) Skulle vara väldigt roligt/intressant att få höra hur du upplevde neonataltiden, kommer ni också få hemvård eller hur funkar det hos er? 😊 Kram!

Ria74
2015-04-28 15:39
#20

Stort grattis till er fine pojke ❤️

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-28 16:22
#21

#19 Haha ja nej 35+ är ju en baggis 😛 han kändes som en jätte bland miniräkorna på salen i övrigt hehe. Han var större än vissa bebisar på vanliga BB. 😮

Neotiden var fantastisk på sitt sätt. Suverän personal och vi fortsätter med neovård i hemmet tills sonden är borta. Jag är även redan godkänd mjölkdonator, trots att han bara är 36+are fortfarande! 🤪 Muuuu…. 😂 personalen var skeptisk tills dom öppnade pumpkylen och kollade Alvins hylla. Dom fick bråttom att frysa in mjölk kan jag ju säga.. Nu såhär en vecka efter förlossningen så måste jag byta flaskor mitt i pumpningen för det svämmar över… Närmar mig 300ml per pumpning.

JeFo
2015-04-28 18:17
#22

Oj vilken goding! 😊 Bra kämpat av hela familjen. All lycka till er!

Aristarcos
2015-04-28 21:29
#23

Grattis än en gång, en sådan sötis. Lycka till nu, och hoppas du snart mår bättre !

[TanatosNyx]
2015-04-29 18:09
#24

Allt går fantastiskt bra här hemma, hela lilla familjen njuter av att komma bort från sjukhuset. Alvin mår riktigt gott, även om han mest sover dygnet runt. Han knökar och bökar dock för fullt i sömnen, precis som i magen. Kuttrar, knorrar, piper och drar verkligen hela arsenalen av preemieljud.

Jag passade på att skicka med neosköterskan min första laddning donatormjölk, 8 flaskor blev det. Hurra! Det har blivit min lilla terapigrej i denna resa. Efter att ha varit bakom kulisserna och sett dessa små sparvar med tefatsögon på riktigt så känns det så himla rätt att kunna bidra med ovärdelig mat. 

Jag räknade ut att om min mjölk fortsätter hålla denna mängd hela donationstiden ut så kommer jag att bidra med över 1/3 av vad min neoavdelning fick in på hela fjolåret av 35 donatorer tillsammans. Nu lär det väl inte bli så, men kanske det blir hyggligt mycket ändå om jag hänger på pumpen lite. 😃 Jag har nämligen inget emot att pumpa, tydligen hatar många pumpandet. För mig är det bara skönt att bli av med mina sprickfärdiga bowlingklot.

ChristineL
2015-04-29 18:27
#25

Hurra! Och vad bra att du donerar! Hoppas också kunna göra det, hade inte överdrivet mycket sist, bara så att Nova höll sig mätt och glad men det är ju huvudsaken :)

jackiejohn
2015-04-29 22:06
#26

24# Härligt att höra! Jag donerad mjölk fick Lilli sitt första dygn, innan jag kom igång med min produktion! Jag hade inget emot att pumpa i början men sen "gick jag ner mig" väldigt och det påverkade såklart produktionen negativt.. När Lilli sen väl börja amma på heltid så öka den igen men jag var fortfarande inte i spår så jag la ner, jag skulle ha börjat donera men det blir inte alltid som man tänkt sig! ☺️ Donerad mjölk är guld värd för de små parvlarna och det är inte alla som får igång sin mjölk när de får så tidig som mig eller ännu tidigare (givetvis senare också men det är svårare när det kommer långt i förväg) så heja dig!! 😀

Theres
2015-04-29 22:16
#27

Jag orkade inte sätta mig med pumpen förut, så jag tog en flaska och mjölkade mig själv i den. Skulle bara lätta lite på trycket tänkte jag. Sen bad jag Timmy gapa och sprutade lite mjölk i hans mun ^^ Han sa att det påminde lite om sånadär Godis-spray som man brukade köpa på marknaden när man var liten. Har funderat lite på hur det känns. Elly brukar bli sur ibland när hon ammar, och jag antar att det är för det sprutar henne i halsen. Jag pumpar inte lika ofta längre. Har lämnat tillbaka Medela Symphony till sjukhuset (hyrde den kanske lite väl länge, så det gick på några tusen), för vi har köpt en Swing istället. Den är inte alls lika effektiv. Fick bara ut 115 ml i morse :/ Med den andra fick jag nästan alltid 150 ml (satt iofs bara 10 minuter åt gången, så kanske hade fått mer om jag haft tålamod). Ska se om Timmy tar matningen på morgonen imorgon också så ska jag pumpa tills det tar slut och se hur mycket jag får ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-29 23:23
#28

#27 Det är en symphony jag har hemma nu också 🙂 så länge jag donerar så får jag ju låna den i stället för att hyra tack och lov. Annars ligger dygnshyran på 22kr här.

Theres
2015-04-30 00:54
#29

Ja, det är 22 kr här med plus någon engångsavgift man betalade först har jag för mig och sen 100 kr extra om man ville ha två munstycken (fast har för mig att hon strök det och gav mig två iallafall). Hade den från 16 januari till 17 april, så du kan ju räkna ut hur dyrt det blev ;)

golf.ifokus.se

Theres
2015-04-30 00:56
#30

Ringde Medela (för de är de som skickar fakturan) och frågade om det gick att köpa ut den. 10K något kostade den då, och man fick inte dra av det man redan hade betalat i hyra :/

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-04-30 03:58
#31

Huggabugga vilka summor! 😮

Theres
2015-04-30 09:05
#32

I know! Fattar inte varför vi inte köpte en pump tidigare än så :/ 175 ml fick jag ut nyss btw :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-04-30 09:19
#33

#24 säg inte det, mjölkmängden kan gott hålla i sig eller till och med öka. Fram tills Wille var närmare nio månader kunde jag få ut 4-5 dl om jag pumpade, och då helammade jag ju inte ens de där sista månaderna. Redig mjölkko som gubben sa. Men sen började det sina fort. När vi väl slutade var mjölken väck redan dagen efter. Skönt att ha så det räcker och blir över ju, även om jag hoppas på något mindre nästa gång :) Så himla bra att du donerar, hade tänkt göra det sist men först var det så mycket kring Wille och sen var jag tyvärr helt enkelt för lat. Denna gång har vi en bit till sjukhuset, vet inte om jag kommer orka åka fram och tillbaka med två små. Eller ens orka pumpa när jah mellan amningarna ska springa efter Wilmer. Men det är en väldigt fin sak att göra tycker jag :)

soundtrack
2015-04-30 09:32
#34

Blir så avis på alla som kan pumpa ut sådär mycket :( jag får aldrig ut mer än typ 20-30 ml (iofs aldrig provat elektrisk pump…). Hade jättegärna velat donera. Hoppas att det kan fungera nästa gång istället.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-30 10:20
#35

#33 du behöver inte kuska till sjukhuset med mjölken. Man får en frysväska som man kan lämna in på alla ställen med labbil, t.ex. vårdcentralen mm. :)

[WickedAlly]
2015-04-30 10:32
#36

#35 hm, intressant. Det måste jag kolla upp vidare :) Fick aldrig den infon sist men då bodde vi tio minuter från sjukhuset. Gick nog snabbare att åka dit än till vårdcentralen.

[WickedAlly]
2015-04-30 10:34
#37

Avskydde förrsten den elektriska pumpen på sjukhuset, den fick de tillbaka illa kvickt. Köpte sedan en medela harmony, deras manuella, och den funkar kanon :)

Nilla_93
2015-04-30 12:24
#38

sitter och funderar lite. Kan mjölkmängden ha något att göra med hur mycket brösten har växt? eller är det bara från person till person?

Intehärutandär
2015-04-30 12:29
#39

#38 Nej, det har inget samband. Visserligen växer mjölkkörtlarna lite, men man lägger på sig en fettdepå över hela kroppen. Speciellt höft-rumpa och byst.

[TanatosNyx]
2015-04-30 12:33
#40

Som Snövit säger finns inget samband, det är en gammal seglivad myt. 🙂

[TanatosNyx]
2015-04-30 12:37
#41

Här fortsätter allt gå bra, Alvin ökar fint i vikt så vi tror han är på startvikten efter helgen. 👍 och bara vi lär oss att rapa honom ordentligt så kommer han nog att amma såpass att han slipper sonden inom kort. Som det är just nu ammar han fint tills det är rap-dags, sen tar det stopp för han mår illa. Får vi honom att rapa vill han genast fortsätta amma och lyckas vi så ammar han då antagligen tillräcklig mängd för att slippa sonden helt. Så vi ryckte lite i neosköterskan idag och fick lite nya tips att prova.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-30 13:00
#42

Snokade vidare för skojs skull, i snitt får neo här drygt 50ml/dag av sina donatorer. Jag pumpar strax under 800… gissa om man blir pepp på att pumpa ännu mer 😃 nu går förvisso en del mat till Alvin självklart, men det mesta får neo.

Neosköterskan hade med sig en kasse flaskor idag och sa gång på gång att jag inte skulle känna någon press att pumpa 😃 men jag blir ju bara glad! Dels för att få hjälpa till så klart, men jag får väldigt mycket må-bra hormoner när jag pumpar. Smått beroendeframkallande 😉

soundtrack
2015-04-30 13:13
#43

Okej, om snittet bara ligger på 50 ml per dag så kanske jag kan lyckas bidra lite nästa gång. #38 Hur mkt man får ut när man pumpar har inte heller något med hur stor produktion man. Man kan producera massor med mjölk men ändå bara lyckas få ut några droppar.

jackiejohn
2015-04-30 14:58
#44

Matas han största delen med sonden eller bröstet? För när sonden åker så går det i regel ner lite i vikt för det måste anstränga sig vid alla mål för att få i sig maten 😊

[TanatosNyx]
2015-04-30 15:15
#45

tyvärr behöver han det mesta i sonden. Han tar oftast 15ml från bröstet, och han står på 480ml/dygn just nu. Han är en mycket trött kille som mest snusar i famnen.

Theres
2015-04-30 15:30
#46

I början när Elly bara åt 40-60 ml/måltid så brukar jag hälla ut mjölk ur flaskan som stod i kylskåpet när jag hade pumpat ny. Annars skulle den hinna bli gammal tills det var dags att använda den. Fryste aldrig in något. Nu får hon ersättning + mjölk de gångerna hon inte ammar. Kanske skulle fryst in i början. Får tänka på det tills nästa gång ^^ En pumping räcker ju bara till 2-3 måltider, för hon äter 120-150 ml. Ibland tar vi 60 ersättning och 60 mjölk, ibland 90 ersättning och resten mjölk, beroende på hur mycket jag har kvar i kylen. När Timmy ser att det finns 150 ml mjölk i kylen så brukar han ta 30 ersättning och resten mjölk. Pumpar ju bara 2 ggr om dagen. Ibland bara en om jag ammar några gånger istället. Så när han öser på med sådär mycket mjölk brukar jag få ge henne bara ersättning en gång för att jag tycker det ser så trist ut med tomma mjökkflaskor :/ :D

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-04-30 20:22
#47

😍

tötenöten
2015-04-30 21:29
#48

Vilken sötnos 😍

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-01 15:10
#49

I morse kände jag mig rätt ruggig och hade ont i brösten, så jag vimsade iväg till pumpen. Jag förstår varför det nöp lite i brösten 🤪 50ml till och det hade varit Alvins hela dagsranson. Jag är redan uppe i över 3L donerad mjölk! Lillfis blir 37+0 idag…

Aristarcos
2015-05-01 16:10
#50

Vad skönt att allt går bra, hur mår du själv, nu så här ett tag efter han kom ?

[TanatosNyx]
2015-05-01 17:18
#51

Jag mår fantastiskt bra nu, har gått all in i bebisbubblan. Tyvärr kom graviditetsklådan tillbaka i form av amningsklåda… men det funkar. Jag orkar bara inte bry mig om mer skit. Det går så bra med lilleman och det är det enda jag bryr mig om.

Idag provar vi mer fri amning och hoppar sonden, så får vi se vad han säger om saken (förslag från neovårdarna). Han är ju "fullgången" idag (37+0). Än så länge har vi inte sett någon skillnad i vakenhet tyvärr, så han får nog ha sonden i någon vecka till iaf. Lilla tröttpelle ❤️ han borde vakna till lite mer då han inte snuttar i sig några mängder, så han bör alltså vilja snutta ofta. Visst signalerar han hunger, men han är inte vaken. 😕 väcker man honom så somnar han om direkt.

bohan85
2015-05-01 18:16
#52

Imponerande mjölkmängd och vilken fantastisk gåva du ger att de små får möjlighet till bröstmjölk. Hatten av eller vad man brukar säga :)

Velinga1984
2015-05-01 18:19
#53

#49 Vilken fin gest att donera bröstmjölk till barn som behöver det 😃

[TanatosNyx]
2015-05-01 18:27
#54

Ja det känns helt underbart att ha fått det privilegiet att få donera mjölk till neo, och att jag har såna mängder mjölk (redan)!

Jag förstod nog inte riktigt vidden av problemet med mjölk hos prematurföräldrar förrän jag en natt faktiskt kollade i kylen på avdelningen och inte bara ställde mina flaskor på Alvins plats. Jag var just då den enda mamman med egen mjölk. Det stod donatormjölk på alla andra bebisars platser i skåpet. Kanske inte låter så hemskt eller märkvärdigt, men hormonstinna jag blev superblödig och ledsen.

Jag var nog mest inne i tron att det mest är extremprematurföräldrar som inte hunnit få mjölk.

[TanatosNyx]
2015-05-01 21:18
#55

Provade att liggamma och vips åt lilleman det dubbla! skulle precis mata på resten i sonden då han ville amma igen, men då hade jag redan värmt mjölk åt honom så han fick den ändå. Men det var ju riktigt muntert! Nästa gång väntar vi med stödmatningen ifall han vill ta om. Kanske han klarar att äta tillräckligt efter helgen? Iaf något mål per dag tänker jag.

Annons:
ChristineL
2015-05-01 21:22
#56

Hejja Alvin! Låter ju toppen om han orkar få sig ordentligt själv :)

fridaas
2015-05-01 21:24
#57

Åh va mycket mjölk! Liggamning har jag alltid tyckt varit lättare, skönt om ni hittar ett sätt som han orkar med så han slipper sonden snart :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2015-05-01 21:34
#58

Att liggamma är kanon tycker jag, gjorde nästan inget annat de sista nio månaderna :) Tycker det blir mycket mer avslappnat.

[TanatosNyx]
2015-05-01 21:41
#59

På väg hem från BB/Neo

Nöjd liten plutt :)

Första badet hemma

Om nom nom!

fridaas
2015-05-01 21:52
#60

Så söt!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Theres
2015-05-01 23:15
#61

Jag liggammar i stort sett bara. I början hade jag amningskudde och satt upp, men nu för tiden vill hon bara amma på morgonen så då ligger jag ju ändå. Annars vägrar hon typ och vill bara ha flaska ^^ Så söt han är! Redan fått upp intresset för leksaker ser jag ;)

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-05-01 23:38
#62

Men lille goingen då! 😍 Har han dragit sonden någon gång? Lilli var makalös på att dra ut den.. Duktig kille som fixar amma såpass! Det säger bara poff så fattar de galoppen och då kan man plocka bort sonden hyfsat snart, den är ju basa att sätta om ifall man märker att han kanske behöver lite stöd men då fick vi tipset att stödmata med flaska (beror ju självklart på hur sugorken är men flaska är ju inte alls lika ansträngande som att amma sa de till oss..) 😊

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-02 00:50
#63

#61 Njae, snarare var den inom fångområdet när han var vrålhungrig. Sekunden efter var han rosenrasande på att han inte fick mjölk av den 😛 allt åker in i munnen på denna lilla herre när hungern knackar på.

#62 precis när du skrev detta satt vi i bilen på väg till neo 🤪 första gången jag inte hann fånga handen!

Suga kan han verkligen bara han vill, men han är hemskt trött i perioder så det är många mål som skulle bli för risiga. Sen har han stunder som igår kväll, då han var som tokig och ammade i 40 min i ett kör… tills jag såg att amningsnappen satt fel så han hade bara fått 5ml enligt vågen 😟 inte gnällde han heller! han bara smaskade på för glatta livet.

Har funderat mycket på flaska faktiskt, men inte tagit upp det med neo av någon anledning. Men då tror jag att jag ska ta det direkt på måndag med dem. Jag tänkte också att flaska borde vara lättare, och framförallt trevligare stöd än en sond i näsan..

jackiejohn
2015-05-02 01:25
#64

63# Haha va komiskt! Vi fick små vantar att ha på Lilli så hon inte skulle kunna dra ut sonden använda dom enkel men annars satte ju jag om sonden själv då vi har 7,2mil enkelt väg till sjukhuset… Ja tar han bröstet och har ork så är flaska inget problem, bättre att stödmata så än sätta om sond igen ifall man ser att han inte får tillräckligt i sig ☺️

[TanatosNyx]
2015-05-02 01:33
#65

Bra att veta ifall han är i farten mitt i natten hehe 🤪 nu klarar han förvisso en natt på bara amning men ändå. Flaskor har vi redan hemma ett gäng, då vi ville flaska ibland så sambon kunde mata. Så blir det krångel jamen då tar jag fram en flaska helt enkelt.

Theres
2015-05-02 01:35
#66

Flaska är bra om de kan varva flaska och amning utan problem. Då kan pappan mata om mamman är trött ;)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-05-02 05:51
#67

#66 Ja :)

Nu har grabben käkat sitt första fulla mål utan sond! 🥳

Intehärutandär
2015-05-02 10:24
#68

Trött kille. Jag var likadan har mamma berättat  - att sova. Fick väcka mig för mat bara. 36 år senare är jag lika sömnig och inte så intresserad av mat faktiskt. 🙂

Kul att se Alvin, han ser frisk ut i hullet iaf, så något får han i sig. 🙂

[WickedAlly]
2015-05-02 10:58
#69

Wille var också sådär trött, fick peta honom på kinden vid varje amning nästan första veckan :)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-02 11:33
#70

Tänk om det räckte med att peta lite på honom.. här snackar vi dösill som inte ens vaknar på skötbordet trots bajsblöja när han sätter den sidan till. Däremellan är han ganska normalvaken, men det svänger konstant.

Theres
2015-05-02 11:43
#71

Elly somnade också hela tiden först så kunde omöjligt amma. Fick köra helt på flaska första veckan. Sen testade jag att amma igen och då gick det lite bättre :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-05-02 12:53
#72

Provar flaska just nu, oj så trixigt och konstigt säger Alvin. Men det går bra! Han verkar lära sig snabbt, men vi får nog prova en prematurnapp nästa gång. Nu körde vi med mams anti colic 1a, och den plaskar på så han sätter i halsen.

Theres
2015-05-02 23:50
#73

Vi kör med Mams 1:a fortfarande. Tycker den är bäst. Har några andra runda också som är till pump-flaskorna, men de är för tröga. Sen någon konstig medela-napp som ska likna ett bröst tror jag. Då kommer hälften utanför ^^ Hon sätter mest i halsen när hon ammar.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-05-02 23:56
#74

Provade en prematurnapp nu i kväll, gick fint i början sen satte han i halsen och stenvägrade ta om. Knep ihop munnen och blängde som om vi försökte förgifta honom. Riktigt skitsur blev han 🤐

[TanatosNyx]
2015-05-03 12:22
#75

Lilleman fortsätter följa sin viktkurva perfekt 🙂 och sover gott om nätterna gör han. Han är dock lite mer på hugget med maten nu, iaf med att säga till när magen kurrar. I natt ville han ha mat en hel timme i förväg 👍

I övrigt rullar allt på fint också, sambon hjälper till så himla mycket vilket är underbart skönt för oss båda. Jag får återhämta mig och han känner att han kan göra något för mig äntligen. Vi blir lite gladare för var dag efter allt jobbigt som varit. Jag är dock fast i något slags chocktillstånd efter förlossningen. Visst känns det som vårat barn utan tvivel, men att förstå att jag har burit och fött honom? totalt verklighetsfrämmande 🤦‍♂️

jackiejohn
2015-05-03 13:21
#76

Vad skönt! Duktig han är lille Alvin! 😊 har nu dragit sonden än eftersom ni ger stödmatning med flaska? 😊

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-03 16:43
#77

Har inte haft NVIH-teamet här över helgen, och flaskan är dödligt farlig hehe.. Däremot drog han i med ett fullt mål senaste amningen igen, och han börjar bli mer vaken så det går framåt! Känns som om sonden åker när som helst.

Han har nu passerat sin födelsevikt förresten 😃

ChristineL
2015-05-03 16:45
#78

Duktiga killen! Pigg på livet får man säga.

Och jag vet precis vad du menar med det där med att du har burit och fött honom. Nova är liksom två år nu och det känns som att hon alltid har funnits här, hon är en självklarhet och jag fattar inte var tiden tig vägen eller hur hon kom hit :P Och snart har jag en pyttig till?

[TanatosNyx]
2015-05-03 17:15
#79

#78 Och känslan när man sitter med honom sovandes på magen, hur fan fick han plats?! Han skulle fortfarande vara där inne? 😮undra fan på att jag hade så ont! 🤪

ChristineL
2015-05-03 17:18
#80

#79 - Ja! Åh, mysigaste som finns när dom ligger på ens mage och snusar. Kunde sitta så med Nova i timmar och göra ingenting.

[TanatosNyx]
2015-05-03 17:20
#81

Ja det är riktigt mysigt 😍 här får man dock passa på för rätt var det är reser han skallen och ska ändra ställning 🤪 sitter jag för rakt tippar han bakåt när han tar sån fart. Försökte filma igår men fick bara en surgubbe på bild 😂

Intehärutandär
2015-05-03 19:13
#82

Vänta till Du har en tonåring framför Dig som är en dec längre. ;-) Då är det riktigt märkligt att han låg i magen…igår. :-)

[TanatosNyx]
2015-05-03 19:25
#83

Fniss, jag fällde en kommentar på neo när vi pratade om vad fort tiden går, att snart börjar han tjata om att ta körkort.. Minen på sköterskan var obetalbar innan hon fann sig 😃

Annons:
Theres
2015-05-04 00:32
#84

Haha, jag har funderat många gånger på hur Elyon fick plats i magen… och hur sjutton kunde hela hon komma ut genom det lilla hålet där nere? :D

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-05-04 07:50
#85

Heja Alvin! Så duktig han är :) Jaa, det är en märklig känsla att de har legat i magen på en..häftigt!

[TanatosNyx]
2015-05-04 09:13
#86

Bakslag i natt med minisnutt, somna vid tutten, sondning och kaskadspyor..

jackiejohn
2015-05-04 09:46
#87

86# Hände oss också.. Detta vet du säkert redan men säger iallafall, när de har sond så ligger ju den och håller magmunnen öppen vilket lätt resulterar i att de kräks väldigt lätt och ibland då hela måltiden nästan..men det beror inte på amningen i sig 😊

[TanatosNyx]
2015-05-04 13:45
#88

Åh jaha nej det har ingen sagt, och inget jag tänkt på själv heller :s

[TanatosNyx]
2015-05-04 15:06
#89

Hmm jätteskutt uppåt på vågen idag trots allt :) NVIH-sköterskaan säger att han sköter sig exemplariskt, så nu får han styra mer över maten själv. Upp till 4,5tim mellan målen är okej på nätterna nu. Sondens dagar är räknade om han fortsätter såhär.

jackiejohn
2015-05-04 15:47
#90

Sonden ligger ju och retar magmunnen så det finns en enkel förklaring när det blir så 😊 ville bara tala om de då jag själv stod där sommett frågetecken och då fick jag den förklaringen! Men sicken redig kille! Håller tummarna för att sonden rycker snart då! 😊

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-04 15:57
#91

Ja tusen tack för infon, det klarnade upp en hel del :) låter ju väldigt logiskt.

[TanatosNyx]
2015-05-07 21:09
#92

Idag hade vi gemensamt möte med neo + BVC. Vi planerar utskrivning från neo den 18:e, Alvin är riktigt på G med amningen nu. Dagtid fungerar det, men han är trött på nätterna. Dock gör det inte så mycket då han som sagt äter på dagen och viktkurvan är jättefin. Han har börjat växa ur 44cl nu, 48 sitter perfekt och även mindre modell 50 passar. Han börjar få lite babyhull nu. 👍 Gulheten är nästan borta och ja allting rullar på.

När han skrivs ut från neo är det för gott, han kommer inte behandlas som en prematur utan som en fullgången bebis. Ingen ålderskorrigering eller liknande med andra ord. Han räknas inte som neo-vårdad heller, trots sonden. Den är ju det enda han har behövt, och det pga trötthet. Han har inga prematurkomplikationer över huvud taget. 🙂

[JeanetteK]
2015-05-07 21:15
#93

Men så härligt att höra

ChristineL
2015-05-07 21:19
#94

Åh, vad härligt att höra! Håller tummar och tassar här hemma att han fortsätter uppåt 👍

Lilolizeit
2015-05-07 21:36
#95

Vad härligt att höra att allt går så bra för lille Alvin! 🤗

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
2015-05-07 21:52
#96

Men risk för att vara trög… Han kommer alltså gå efter en vanlig viktkurva och inte prematurkurva? Så skönt att ni slipper korrigering men så stanna han ju ändå inne bra länge, duktiga lilla Alvin! Korrigeringen vi har är inte jobbigt heller utvecklingsmässigt är uppfyller hon alla "krav" för 6 månader och hon är 5,5månader men storleksmässigt är hon mer som 4månader (korrigerad 2 månader) 😊

[WickedAlly]
2015-05-07 22:03
#97

#96 Nu går jag OT men vad väger Lilli nu? :)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-07 22:36
#98

#96 Japp, ingen prematurkurva, utan vanliga BVC-kurvan. Neo lämnar över sin viktkurva till BVC när vi skrivs ut, så han har prematurkurvan fram till 18:e.

#97 Jag är också nyfiken på Lilli 😛 så skriv på Jackiejohn 😃

[TanatosNyx]
2015-05-07 22:44
#99

Alltså, jag tror hela jag består av mjölk! Hoppade en pumpning för att hinna ta en promenad med Alvin.. Kommer hem, han ammar och sen pumpar jag… strax under en halv liter! 😮 vad är det för "fel" på mig 😂

jackiejohn
2015-05-07 23:41
#100

Haha vi var faktiskt på BVC idag så har dagsfärska siffror 😋 5830g och 60cm lång är fröken för tillfället! Enligt "sin" kurva ligger hon alldeles utomordentligt bra till, växer så det knakar! 😊 Gjorde även en koll på utvecklingen och uppfyller då kraven för 6 månader utan problem, bla jollra i olika tonarter, vända sig till mage, flytta föremål mellan händerna.. Så sammanfattat har jag en 6månaders i en 4månaders kropp eller hur man ska säga 😊

jackiejohn
2015-05-07 23:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Hela inlägget kom inte med… Ligger hon på golvet kravlar hon iväg så får börja barnsäkra här hemma nu.. Så det enda vi ligger "back" på är storleken men det är främst första året man ser det enligt neo och BVC, vi har inte hört något om uppföljning från neo men det kanske kommer(?) Försöker skicka med en hyfsat nytagen bild på henne i vårskrud 😉

[TanatosNyx]
2015-05-08 00:17
#102

Stora tjejen! 👍

Jag skulle tro det är preemisar med mer komplikationer som får uppföljning även senare av neo. Om jag minns rätt behövde Lilli inte ens neopuff och grejor hon heller? Fullt frisk? 🙂

Det stämmer att de brukar ha ett tillväxtsprång kring 1 års åldern då de kommer ikapp. Vissa preemisar förblir dock små, dock brukar de utmärka sig med t.ex. dålig aptit mm. och seg tillväxtkruva hela vägen. Det de ligger efter storleksmässigt brukar de ta igen på personligheten haha! Extra kämpaglöd och envishet som få är typiskt för preemisar 😛 lite samma som när småsyskon ska vara med och härma äldre syskon.

jackiejohn
2015-05-08 00:38
#103

Fullt frisk från start, hade cpap "på rutin" men de plocka bort den nästan omgående då hon andades fint själv, låg i kuvös i 5dagar och solade i 1 dygn men annars var det inget annat än sond och pulsoximeter tills vi blev utskrivna, standard att ha på dom när de är så små som hon var :) Jo fröken har humör som få…tror jag börjat få gråa hår ;) Det som "stör" mig mest är att helt okända människor i alla åldrar kommer fram ibland när en är ute och handlar med kommentaren "åh den är inte många dagarna/veckorna!" När man svarar att jo hon är 5,5månad tittar de på en som om en vore knäpp! Så tittar man på Lilli och där sitter hon och pratar och leker och ska titta på allt och alla och gärna prata med allt som ser fint ut då börjar man fundera, visst är hon liten men en nyfödd knappast! :p

Theres
2015-05-08 00:50
#104

Lilli är större än min kompis dotter som också är född i Oktober, men hon var bara 5 veckor före BF :) Lilli och Elly är lika stora :) Då kom ändå hon ut 13 dagar efter BF, alltså sju dagar innan Lilli skulle komma, på den massiva vikten 4166 g. Har iofs inte vägt henne sen den 13 april, och då vägde hon 5280 och var 59 lång, så hon borde väga som Lilli nu :) Tjock och go, men senast när jag gissade att hon vägde 6 kg så gjorde hon ju inte det. Får se nästa vecka när det är 4 månaders-kollen :) Härligt att det går bra med Alvin :) Han kommer säkert växa om Elly snart med all din mjölk ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[WickedAlly]
2015-05-08 08:27
#105

Wille verkar vara en fullgången prematur, liten till växten men massa kämpaglöd och extrem envishet 😂

#100 Anledningen till att jag frågade var för att jag anade att Wille inte var så mycket större vid den åldern, hade väl skapligt rätt. Han var knappa 900 gram tyngre bara. Hade jag inte vetat att hon var prematur så hade jag nog inte tänkt på det, bara tänkt att det var en normal variation på femmånaders.

[TanatosNyx]
2015-05-08 12:05
#106

#103 Haha ja det händer att preemieföräldrar får utskällningar av främlingar "för man är så oansvarig och tar ut en så nyfödd" 🤪

Dagens vikt var prick 3000g (med blöja) och 50cm lång! 😃 Han har även börjat vara vaken mellan amningarna, och låg och fiffilurade med en leksak en stund, fäste blicken och pillrade på den. Sen blev han förbaskad på den när han fick in den i munnen och det inte kom nåt 😉 -kass grej det där morsan! och hör sen!

[TanatosNyx]
2015-05-08 12:09
#107

God morgon ❤️

[WickedAlly]
2015-05-08 12:53
#108

Åh vad han påminner om bebis-Wille, liten, supersöt och illgul :) Vad låg bilirubinvärdet på sist?

[TanatosNyx]
2015-05-08 13:46
#109

195 tror jag, minns inte på rak arm. Var långt under gränsen och sjunker iaf. 🙂 De tar inte fler biliprover på honom nu.

[TanatosNyx]
2015-05-08 13:48
#110

Så när som på en sondning i natt så har vi friammat ett dygn nu, och Alvin är nöjd och glad. 🥳 Sondningen var egentligen överflödig, nästa natt blir det nog ingen sond alls!

[WickedAlly]
2015-05-08 14:13
#111

Okej, vad skönt att det sjunker :)
Wille låg på 258 sista gången de mätte men det gjordes inget åt det, tyckte det var lite märkligt.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-08 14:24
#112

Gränsvärdet är stigande för varje vecka, så det är alldeles i sin ordning. 🙂

[WickedAlly]
2015-05-08 14:35
#113

Jo, det är det helt säkert men han var ju verkligen illgul. Tror han var fyra dagar sista gången de mätte. Alvin ligger ju mycket lägre och han är ju rätt gul på bilden i alla fall. Men men, han förblev ju inte gul som tur är i alla fall ;)

[TanatosNyx]
2015-05-08 15:04
#114

Före solningen

Efter solningen

Mjah, nog för att man kan upptäcka gulsot genom att titta på dem, men man kan inte enbart gå på färgen 😉

[WickedAlly]
2015-05-08 16:26
#115

Thailandsturist på sista där ;) Och nä, det är ju klart :)

[TanatosNyx]
2015-05-09 14:54
#116

Lilla söta örat, han gör skäl för sitt namn, gör han inte? 😍

[TanatosNyx]
2015-05-09 18:00
#117

Vi fortsätter helamma och det flyter på riktigt bra. Blev bara en dutt i sonden under de tidiga morgontimmarna idag också. Lite för trött för att äta sig mätt just de timmarna fortfarande.

[TanatosNyx]
2015-05-09 20:59
#118

Alvin åt just 90ml helt på egen hand! Bye bye sonden 👍

Annons:
Intehärutandär
2015-05-09 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Jag har väldigt få foton på min son som nyfödd och bäbis och tyvärr inga skarpa. Man körde ju på analog kamera på den tiden (digital fanns, men få hade dem). Jag fick låna en kamera av en släkting - som släppte in ljus. Tror det blev 4-5 foton på hela rullen. 

Jag såg detta och kom att tänka på lille Alvin och gulsoten. Även om detta foto är suddigt, så matchar gulsoten landstingskläderna och filten bra. 😉Min son var 2-3 dagar och hade då solat 1-2 dagar.

[TanatosNyx]
2015-05-09 22:40
#120

#119 Fniss, jag förstår vad du menar! 😃

[TanatosNyx]
2015-05-09 23:16
#121

Nu har jag lyckats filma när han lyfter huvudet 😃

prematur sa dom… 🤪

[TanatosNyx]
2015-05-10 08:40
#122

I går kväll drog Alvin sin sond själv, och på neos inrådan åkte vi inte och satte en ny. Natten har gått utmärkt, även om han har tappat i vikt. Det är ju dock normalt när man slutar göda dem bokstavligt talat, utan de själv får styra sin matmängd.

[JeanetteK]
2015-05-10 10:26
#123

Lille Plutten så fin han är. ❤️

[TanatosNyx]
2015-05-11 11:39
#124

Har haft en riktigt kämpig natt med risig bebis, men nu är vi på banan igen. Han åkte på världens diarré, magknip och maten gick rätt igenom så han har varit otröstligt vrålhungrig. Nu har han dock ätit ett skrovmål och sover gott.

Delar med mig av en liten filmsnutt i bästa prematurkvitter-anda 😍

Linusidah
2015-05-11 11:44
#125

Men lille plutt, det är så himla gulligt med kvittrandet 😍

Annons:
fridaas
2015-05-11 11:48
#126

Åh stackars lille sötnosen! Är det ens lagligt att vara så där jättesöt?!

Skönt att han mår bättre nu iaf. Kan ju ha varit något som du ätit?
Alwa fick en sån dag när jag hade ätit rödvinssås en gång =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-05-11 12:06
#127

#126 jo vi misstänker en dressing med ramslök eller en hamburgare från donken 😕

[TanatosNyx]
2015-05-11 12:41
#128

Såhär poppis blir man om man försöker väcka herr sömntuta.. jag tror det kom ut en tonåring 🤪

[TanatosNyx]
2015-05-11 19:26
#129

Myspotta ❤️

[TanatosNyx]
2015-05-12 22:23
#130

Idag har vi ammat i räserfart hela dagen, typ en gång i timmen mestadels. Viktraset efter sonden har han gått upp igen och neo funderar på att skriva ut honom tidigare än planerat 😛 130ml smällde han i sig i eftermiddags och ville ha mer! 😮

Följderna lät ju inte vänta på sig, så erm… jag har stått böjd över badkaret och vaskat babynestet från diarré från helvetet, tvättat kläder/lakan/handdukar till förbannelse, moppat golvet från spyor som stänkt upp längs mina ben, och nu ska jag försöka hinna duscha bort spyan som landade mellan mina tuttar… Tack gode gud för att jag liggammar på en stor bit plastad frotté!!! åh, och man kan inte ha för mycket bebiskläder!!! Till råga på allt så får vi skala honom inpå bara skinnet på skötbordet, annars pissar han ner allt inom en mils radie typ i klädväg… mutter mutter mutter. Visst man är beredd och håller för, men när han klämmer ur sig 3:e vändan under samma byte så är man inte riktigt på alerten längre.. Hur kan en så liten producera så mycket!? 🤪

Sarah
2015-05-12 22:30
Theres
2015-05-12 22:37
#132

Här har vi bara kissat ner hela skötbordet några gånger. Men shit vad kläder det går åt p.g.a att det kommer ut i andra änden. Hon spyr ner allt i sin väg. Blir alltid 3 klädbyten på skötbordet, och när hon har spytt ner tredje bodyn så tänker man "aja, hon ska äta snart igen, vi kan nog ha den på iallafall" ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-12 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#133

För övrigt var vi iväg till neo med lite "godis" till bebbarna 😃

Sarah
2015-05-12 23:02
jackiejohn
2015-05-12 23:06
#135

Hahahaha! redig kille 😉

[TanatosNyx]
2015-05-13 08:25
#136

och nu vill han inte äta :/

30 ml på hela natten. 15 nu på morgonen efter en sjuhelsikes kamp. Tappat 25g igen. Suck! Älskade lilla vän :(

fridaas
2015-05-13 09:04
#137

Shit va mycket mjölk 🤫

Men lille plutten då, äta måste man ju. Hoppas det bara är tillfälligt och att han äter ordentligt snart igen!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-05-13 10:28
#138

Nu har han ätit 🙂

Mamma säger att jag var likadan som liten, slutade äta på nätterna väldigt fort. Det blir lite dumt såhär i början eftersom vi är prematurer som behöver de där nattmålen i början, men jag tog igen det på dagarna iallafall, så vi hoppas att Alvin går i mina fotspår så inget är fel. Han tog 60ml på flaska och så lite amning på det som han såklart somnade av.. suck! Hur får man mindre mysiga tuttar? 🤪 skitonge, man blir ju nojig!

[TanatosNyx]
2015-05-14 17:26
#139

Igår åkte vi till sjukhuset med Alvin. Han slutade äta och blev påverkad, samtidigt som han kräktes. Vi får kanske komma hem i morgon då han verkar repa sig. Han har fått tillbaka sin sond & har apnélarm tillfälligt.

Annons:
ChristineL
2015-05-14 17:32
#140

Åh, vad tråkigt att höra! Det gick ju så bra för honom!

jackiejohn
2015-05-14 20:10
#141

Men så tråkigt..! Men han är en kämpe :)

densomundrar
2015-05-14 20:27
#142

Hoppas att det blir bättre snart, sänder er lite omtanke

[TanatosNyx]
2015-05-15 15:15
#143

Nu är vi hemma igen, såhär piggelin var han igår kväll 😛

[TanatosNyx]
2015-05-17 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Undrar om hans ögonfärg kommer att förbli blå/grå eller om han får bruna ögon som sin far 🙂

[WickedAlly]
2015-05-17 12:46
#145

Det funderar vi på här också, både jag och maken har gröngråa ögon men Wille har klarblå. Väldigt vacker färg har han så jag hoppas han får behålla den. Enda i släkten som har samma färg är hans mormor, hon är ju aningens stolt kan man säga ;)

[WickedAlly]
2015-05-17 12:47
#146

Ps. Ser så lustigt ut när tutten är större än bebisens huvud, maken skrattade åt det många gånger när jag ammade Wille, haha.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-17 12:58
#147

#146 Eller hur! I synnerhet när dom får till en sån där jätteförvånad min med uppspärrade ögon när dom kikar på bröstet 😂 jag skrattar ihjäl mig varje gång det händer, stackarn får milkshake 🤪

[WickedAlly]
2015-05-17 13:03
#148

#147 Haha, ja. Fågelholksvarning 😂
De kan ju inte se så mycket annat än en jädrans massa tutte överallt :P

Vad jag saknar amningen, längtar tills det är dags igen :)

[TanatosNyx]
2015-05-17 13:08
#149

oja, fågelholk är bara förnamnet 🤪

Theres
2015-05-17 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Jag kör på mindre bröst än bebishuvud :) Elly har blå ögon, men jag vill gärna att hon får bruna som mina. Men de är så blå så tror inte de kommer ändras ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-05-17 17:38
#151

Ögonfärgen kan ändras rejält tills barnet är 2-3 år har jag läst. Sedan ändras dom ju hela livet iof. Joel har klarblå ännu och ljust hår. Hans pappa är mörkt brunögd och brunhårig. Jag är typ den enda i närmaste släkten som vid +25 ännu är naturellt blond och blåögd. Så jag hoppas Joel får behålla mina ögon iaf.(han har även samma form som jag)

soundtrack
2015-05-17 17:40
#152

Alice huvud har nog alltid varit större än mina mini-bröst :P När blir ögonfärgen helt klar? Alice är blå och kommer så förbli (blåögda föräldrar), frågan är ju vilken nyans. Just nu är dom ganska mörka, jag och sambon har lite ljusare.

JeFo
2015-05-17 21:09
#153

Jag har brun ögon med lite grönt i och mörkthår. Alla mina barn är ljusa som sambon. Vid 1 år har mina fått sin ögonfärg utan att den ändrats. Första har ljusblå och andra som mig. Holly har riktigt blå och ser ut att behålla dom. Hade hoppats hon skulle behålla vårfärger som vid födseln var riktigt mörk men hon ljusnar bara mer och mer! Förstår att du har massa mjölk tanatosnyx! Wow! 😃 Riktigt rolig bild! Fint att du delar med dig, hatten av för dig! Saknade också amningen när jag såg era bilder. Är verkligen något speciellt och innebär en väldigt speciell närhet.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-17 21:10
#154

Ögonfärgen kan ändras ända upp i vuxen ålder, men vanligast sker det de första åren. 🙂

Tror btw amningshjärnan har slagit till på allvar här… man ska ju skriva datum/klockslag på mjölkflaskorna när man donerar. I morse hade jag klottat ner "2015 maj alvin" och diverse snirkliga krumelurer på flaskorna 😂 fint om jag hade skickat iväg dem sådär till neo 🤪

JeFo
2015-05-17 21:13
#155

Vårfärg=hårfärg

[TanatosNyx]
2015-05-17 21:22
#156

På tal om amning, mjölk och tuttar.. var bara tvungen att leta reda på en bild där man ser bysten på mig innan graviditeten… fotade magen egentligen men ja, såhär "storbystad" var jag 🤪🤪🤪

JeFo
2015-05-17 21:33
#157

Wow igen! 😉 De har verkligen levererat du 😀 Bra för Alvin och gänget som får ta del av det.

Theres
2015-05-18 02:08
#158

Alvin och gänget ^^

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-05-18 02:53
#159

Suck… hittade honom just blå och full av kräk han inte fick ur sig. Har fått ur honom det och fått igång andningen igen, och väntar på att neos barndoktor ska ringa upp. Hur f*n ska man våga sova nudå? Lät på personalen som att dom inte tänker göra något, men doktorn skulle kontaktas ändå.

Vi får väl sova i skift och oroa ihjäl oss om inte annat. 😢
(Jag har nämnt att låna hem apnélarm)

[TanatosNyx]
2015-05-18 03:05
#160

vi får låna ett apnélarm i 2 dagar…. generöst.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-18 04:25
#161

Ah det var avdelningens larm vi fick låna medan vi fixar ett eget via hjälpmedelscentralen. Nu är jag med på noterna :)

densomundrar
2015-05-18 07:54
#162

Fy vad läskigt, hoppas att det inte händer igen. @):- Och framförallt skönt att ni får låna någon form av hjälpmedel så ni har en liten trygghet iallafall

Theres
2015-05-18 08:08
#163

Shit. Nu vågar inte jag sova heller. Har blivit en sådär riktig hönsmamma som kollar om hon andas så fort hon är tyst för länge. Hoppas det bara var en engångsföreteelse. Vilken tur att du kollade till honom just när du gjorde det! Bra att ni får ett larm också.

golf.ifokus.se

ChristineL
2015-05-18 08:26
#164

Men usch! Det går verkligen upp och ner för er! 🌺

Linusidah
2015-05-18 08:49
#165

Nej, fy vad hemskt! Men skönt att ni får hjälp med larmet. Min brorsdotter hade apnélarm rätt länge och det var en stor trygghet för dom. Hoppas det är färdigt med nedgångar för er nu.

[TanatosNyx]
2015-05-18 12:46
#166

Det som verkligen var obehagligt var att det gick så fort. Alvin hade precis ätit och rapat, men ville ha mer. Jag hade dock hunnit ta av amningsnappen så jag behövde gå in på badrummet för att ta på den igen, så jag lägger ner honom och går till badrummet. Han skriker under tiden (hungrig) men så blir han tyst, vilket han aldrig brukar bli innan han får bröstet. Jag snabbar mig och är raskt hos honom, och då var han redan knallblå och totalt panikslagen. Fy farao för den skräcken i hans ögon, jag lär aldrig glömma den synen. Det gick så jävla fort, och han fick inte ur sig ett ljud! Hade vi sovit…… 

Jag vet inte hur många gånger jag somnat medan vi ammar på nätterna, men aldrig mer! Jag tänkte bara att risken att jag ligger ihjäl honom är obefintlig, och sätter han i halsen vaknar jag när han hostar (har hänt rätt ofta). Men det här, brr!

Sarah
2015-05-18 12:56
#167

Usch, får obehagsrysningar över hela kroppen!

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-18 13:09
#168

Jo, jag ryser än när jag tänker på det som hände. Det kunde ha gått så illa.

Tack gode gud att jag inte flippade ur, utan gjorde automatiskt det jag skulle. Man kan ju bli paralyserad av skräck för mindre.. huga! Jag förstod att han hade kräk i halsen eftersom han kräks en del förr, det syntes inte på honom. Det var först när jag lyfte och vände honom på sidan som det kom upp, svalget såg tomt ut när han låg och kippade efter andan.

Ett tips till er som jag fått lära mig av min mor: andas inte bebisen så blås den i ansiktet. En liten puff räcker (kan behöva upprepas). Det var så jag fick Alvin att bryta sin panik och andas igen. För även när han fått fria luftvägar så drog han inte efter andan automatiskt.

densomundrar
2015-05-18 16:26
#169

Tack för tipset, ska försöka komma ihåg det om jag skulle vara med om någon liknande situation

Intehärutandär
2015-05-18 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Min son är född med mörkbruna ögon. Det borde synas direkt om man får bruna? 

Själv hade jag blå ögon som gick över till klargröna. 

Läskigt med Alvins kvävning!

soundtrack
2015-05-18 18:09
#171

Usch vilken hemsk upplevelse! Alla föräldrars mardröm :( #170 Men det är nog rätt ovanligt att födas med bruna ögon. Det flesta barn föds med typ mörkgrå/blå så vitt jag vet. Har en kompis vars dotter på 11 månader har bruna ögon, dom blev bruna runt halvåret tror jag.

fridaas
2015-05-18 18:50
#172

Båda mina barn har bruna ögon, när de föddes hade de väldigt mörk blåa ögon båda två.

Usch va läskigt med kvävning, men tur du hade nerverna på rätt plats!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
2015-05-18 20:37
#173

#171 http://www.babyhjalp.se/barn-ogonfarg

Min son är 50% svensk, det kan förklara en del.

[TanatosNyx]
2015-05-18 20:44
#174

Ush vilken dag…

Detta har hängt över mig hela dagen, känner mig chockad och stirrig, svarar goddag yxskaft och bara fumlar till saker och ting. Sov knappt i natt också så klart då dels detta hände långt efter midnatt, sen skumpa iväg till sjukhuset, väl där skulle jourläkaren undersöka lungorna på honom och sen hem igen och komma till ro med larm, amning, pumpning, fan och hans moster. klockan var närmare halv sju i morse innan jag ens hamnade under täcket. Sen upp igen för att snattra barnförsäkringar som jag lovat till i all hast när ett av försäkringsbolagen ringde när jag var upptagen tidigare. De kom alltså hit på hembesök 🤦‍♂️ de andra bolagen har skickat brev med ansökningsblanketter och info. Hade egentligen redan fyllt i en blankett till det försäkringsbolag jag hade valt, så det fick tanta som kom på besök under näsan. Slutade med att vi tog hennes försäkring ändå, med diverse rabatter för att jag skulle ge med mig 😇 och inget knorrande över att han är prematurfödd tack så mycket! Ha! Blev ganska nöjd till slut.

Annons:
Aristarcos
2015-05-18 21:28
#175

#174 de kan ha en massa undantag när de är förtidigt födda ?! Se upp med det…

fridaas
2015-05-18 21:55
#176

#174 Även att de från försäkringsbolaget säger att det är okej att han är prematur är det inte säkert att det går att fullförsäkra utan undantag ändå.

När Alwa föddes hade vi en hemma som pratade om försäkringar, från Trygghansa, han sa att det inte gjorde någonting att hon är född med en cystnjure, utan det skulle gravidförsäkringen täcka och eftersom det är medfött så blir hon fullförsäkrad ändå och allt vad han nu sa.

Men när försäkringsbekräftelsen kom så stod det att hon inte kunde bli sjukförsäkrad och hennes olycksfallsförsäkring hade massa undantag i sig.
Så vi bytte sen till folksam istället och där har det inte varit några problem att ha henne försäkrad, trots njuren.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-05-18 23:26
#177

Yes jag känner till försäkringsproblemet med prematurer, så jag höll dem på halster. Nu är han ju dock fullt frisk och neo klassar honom som en fullgången bebis, samt att han hade en såpass bra födelsevikt så där kammade vi hem lite fördelar.

Men vi får se om det mot förmodan kommer en fuling till bekräftelse, då får dom sina fiskar varma kan jag lova.

Theres
2015-05-19 00:30
#178

De var på oss i början också, men sen gav de upp, och sen glömde vi bort det. Har ingen försäkring än. Står mellan Trygghansa som jag har eller Länsförsäkringar som Timmy har. Vilket borde vi välja?

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-05-19 11:28
#179

#178 Det var mellan de två det stod för oss också. Jag hade valt länsförsäkringar först, men tecknade trygghansa.

Trygghansa är nästan dubbelt så dyra, men täcker mer, så det är väl lite av en smaksak.

[TanatosNyx]
2015-05-19 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Helt galet, lille Alvin blev en månad gammal idag! Tiden bara flyger förbi! 😮

Theres
2015-05-19 11:43
#181

Stora killen! Vad väger han nu? :)

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-19 11:44
#182

3185g 😃

JeFo
2015-05-19 15:41
#183

Så liten och rar! ☺️

jackiejohn
2015-05-19 16:05
#184

Store killen! Så söt :) På tal om försäkringar..vi är har bådas livförsäkringar och Lillis barnförsäkring i banken (Swedbank) och det var aldrig nåt snack om att hon var prematur? Har jag missat nåt där? 😁

[TanatosNyx]
2015-05-19 16:49
#185

jag har missat swedbanks försäkring helt? (vi har swedbank själva som bank men det har gått oss helt förbi med försäkring via dem)

jackiejohn
2015-05-19 23:41
#186

Tyckte banken var bra och aldrig något snack om att saker inte skulle gälla för att hon är prematur och Lilli är ju verkligen prematur, betalar 206:-/månaden då jag valde högsta försäkringsbeloppet. Jag hade deras gravidförsäkring och valde att låta den övergå till barnförsäkring efter samtal nere på banken :)

[TanatosNyx]
2015-05-20 14:42
#187

Så kom nästa dråpslag… Glada i hågen åkte vi till neomottagningen för utskrivning. I stället blev det provtagningar högt och lågt, levern jobbar inte som den ska. Sen verkar han ha ärvt mitt hjärtfel så han ska på ultraljud på fredag. 52,5 lång idag. 35,8 i huvudomfång om jag minns rätt

Sarah
2015-05-20 16:13
#188

Att ni aldrig ska få lite lugn och ro :(

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-21 18:08
#189

Proverna var okej, men vi ska ta om dem på onsdag. Stackarn blir ju alldeles sönderstucken 😕 tur han inte bryr sig när dom sticker honom. Fast jag förstår varför, de stack mig också när jag skulle bli donator, och det märks att dom sticker bebisar dagligen! Kändes verkligen noll och ingenting! 👍

[TanatosNyx]
2015-05-21 18:20
#190

Myspys i barnvagnen! Galet nöjd med gunget i novan, den fick jobba på bra idag då Alvin har redigt magknip och var svårtröstad.

[TanatosNyx]
2015-05-21 21:11
#191

Alltså… jag tror min son blev kvar på neo, för vi verkar ha fått med oss en hackande dammsugare hem! konstant hungrig kille som bara äter och äter och äter ännu mer! alltså han är som en snuttunge, fast han verkligen äter i stället för att ha mig som napp 😓

Aristarcos
2015-05-22 18:39
#192

#191 vilket hjärtfel är det tal om ?

[TanatosNyx]
2015-05-22 20:12
#193

Ett blåsljud :) det var som jag trodde, samma som jag har fast mindre. Han friskförklarades och blev utskriven idag :)

jackiejohn
2015-05-22 21:02
#194

Lilli har kvar sitt så vi kommer bli kallade på kontroller med jämna mellanrum, hon har inte ont av det i dags läget men kan komma och få när hon börjar springa/gå sa de och vad jag förstod då så är det operation? 😁 Det är lite olustig men de säger att det är liten och inte påverkar henne men man (jag..) tänker iaf rätt mycket på det då flertalet i maken familj har problem med hjärtat (flimmer m.m svärfar har startat om hjärtat 2 ggr och går på medicin för att hålla det i schak, hans far i sin tur dog vid 67 års ålder pga hjärtinfark och hade haft samma problem som svärfar innan) så även om Lilli bara har ett blåsljud, duktus kallar vården det så snurrar mina förrädiska tankar ändå 😳 Men skönt för Alvin och vad roligt med utskrivning idag! ☺️

ChristineL
2015-05-22 21:15
#195

Vill bara säga att man kan leva ett normalt liv med blåsljud. Min lillebror friskförklarades inte förrän han var 15 och han kunde ändå spela både fotboll och hockey som vilken unge som helst när han var yngre :) Blåsljudet och ett annat fel var medfött men som sagt, han har levt ett normalt liv.

Annons:
Aristarcos
2015-05-22 21:35
#196

#193

men de har gjort UL för att utesluta större fel då. jag är "skadad" då jag har egen hjärtis här hemma. Som hade ett "blåsljud" men det var inte bare ett "blåsljud" det var ett medelsvårt hjärtfel. Men idag mår hon toppen efter op ! ( visserligen kommer hon väl få göra mindre op igen, men det är inga stor planerade igen idag)

Men som sagt, mindre hål går bra att leva med, det är värre när de är lite större…

#194

ductus är passagen som står normalt bara står öppen under graviditeten och som brukar slutas kort efter födseln, som låter barnet ta del av mammans syre. Det är en passage mellan lungpulsådern och stora kroppspulsådern utanför hjärtat. Jag tror inte att du ska vara orolig för att de ska skapa flimmer. Hon har säkert undersökts av hjärtläkare.

[TanatosNyx]
2015-05-22 21:46
#197

Ductus har inget med övriga hjärtfel i släkten att göra Jackie :) oroa dig inte. Ductus är det kärl som leder blodet förbi lungorna som ju inte används under fosterstadiet. Ductus stängs kort efter födseln, så tadaa, en prematurgrej!

Aristarcos
2015-05-22 21:52
#198

#197 eller kombinerat med hjärtfel.. men som sagt, det är säkert uteslutet på Jackies dotter.

jackiejohn
2015-05-22 21:57
#199

196# Nej alltså jag inte inte rädd att det ska skapa flimmer, min tanke var mer att om hon ärver detta hjärtfel eller vad man ska kalla det så kanske det i sin tur blir värre för henne om ductus inte är stängd (väldigt långsökt nu men kan inte hjälpa det..) ja hon är undersökt av läkarna på neonatalen då hon är född i vecka 31+1 och efter vi blev utskrivna i januari har vi varit på klinfys för ultraljud 1 gång och blev lovade svar från en barnläkare men att det fanns kvar men inget hon hade ont av i dagsläget, nåt svar från barnläkaren har inte kommit än och jag har frågat BVC men hon säger att "vore det nåt så skulle de höra av sig men när de sa att allt var bra så är det bra även om ductus fortfarande är öppen" så jaa..funderar på att ringa klinfys men är lite feg 😳

Aristarcos
2015-05-22 22:41
#200

#199 kan garantera, skulle de  tyckt att det är något att åtgärda så hade de säkert hört av sig omgående just barn hjärtläkare brukar vara ansvarsfulla och tar allt på allvar. Passagen är kanske helt obetydlig, den kanske nästan har stängt sig 😉

[TanatosNyx]
2015-05-23 01:11
#201

Antar att de tog ekg och saturation på henne också? Syresätter man sig bra och hjärtat inte får jobba för hårt lämnar man ibland ductus även om den är öppen :)

[TanatosNyx]
2015-05-25 15:54
#202

Ujujuj, här går det undan!

Någon har upptäckt tjusningen med mjölk och äter med glupande aptit, med följden att han växer som en raket! Nu är det 50cl som gäller helt, 48cl är hopplöst urvuxet. Byxor med fot går inte heller, herrn är storfot 🤪 en blöjstorlek har han fått gå upp också, stora killen 😃

Sen är han en riktig liten kräkpotta, precis som EllyBelly. 😛 Nu är det dock bara vanligt mat-kräk, inte som när han var risig.

Annons:
jackiejohn
2015-05-25 16:08
#203

Åh så han växer! ☺️ Lilli är också en kräkbebis…läkaren rekommenderade miniform på 6 månaderkontrollen då hon även är rätt gasig, ska handla på onsdag så ska hoppa in på Apoteket då och kolla, är lite skeptiskt till läkemedel av alla slag till både stora och små, kan det funka utan är det de bästa! ☺️

[JeanetteK]
2015-05-25 16:18
#204

Jag hade en kräkbebis. Han kaskadkräktes i stort sett upp allt han åt. Jag löste det genom att avbryta honom rätt ofta och rapa honom och sen låta honom fortsätta. Just i min sons fall så var han för glupsk för sin lilla mage. Kanske funkar även för dig?

[TanatosNyx]
2015-05-25 16:19
#205

Jag letade minifom igår men det fanns inte. Hittade dock en annan medicin mot kolik som även skulle hjälpa omogna tarmar, så vi provar. Nu har han ju inte kolik, men magknip så nyttiga tarmbakterier kan inte bli fel liksom 🙂 kolicin bifi baby hette dem. Motverkar gaser och reflux. Funkar det inte köper jag minifom på apotea.se eller nåt.

Minifom har jag själv ätit (som vuxen), de funkar 🙂

Theres
2015-05-25 22:45
#206

Elyon fick både minifom och Sempers magdroppar i början, men köpte inte nya när de tog slut. Hon var ganska ledsen i början på kvällarna så tror hon hade lite ont i magen. BVC sa att de kan hålla på att spy som tokar tills de blir 6 månader, men i Amningshjälpens slutna grupp på Facebook så ställde någon frågan hur länge deras barn hade kräkts, och de flesta verkade ha hållit på tills de blev över året. Hon som frågade hade en 8-månaders. Dock har det väl blivit lite bättre nu (eller har jag bara blivit van?). Men tycker inte det blir riktigt lika många klädbyten längre. Fast å andra sidan brukar jag luta henne framåt så det inte kommer på henne. När hon rapar efter maten nu så kommer det faktiskt bara en rap ibland och inte halva måltiden också ^^ Jag skyller på allt spy för att hon inte ens väger 6 kilo än. Bvc-tanten tyckte dock inte hennes vikt var något att oroa sig över, även om kurvan planats ut ganska drastiskt ^^

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-05-25 23:19
#207

Lilli kräks väldigt mycket mindre numera och hon är drygt 6 månader nu :) Men läkaren tyckte hon var uppblåst om magen och tyckte jag skulle testa minifom pga det då han trodde att det kanske är så att det kniper i magen + var att kräkningarna kunde upphöra ännu mer som bonus :)

[WickedAlly]
2015-05-25 23:26
#208

Tanatos: har du testat att klämma lätt kring bröstet när han äter? Eftersom du har väldigt mycket mjölk så är ju risken att han får i sig alldeles för fort rätt stor. Wille spydde som en gris tills jag snubblade över det tipset.

[TanatosNyx]
2015-05-25 23:51
#209

#204 Ja jag får avbryta ofta och rapa flera gånger, men hälften av gångerna spyr han med bröstet i munnen och släpper inte taget :s han får panik och suger fast i stället för att släppa och andas. Så jag har lärt mig att när han snuttar fort så måste han pausa, annars ser han snart ut som ett blålila plommon… Han är dock svårrapad, sväljer ofta ner luften igen. Nu har vi dock äntligen haft besök av min mor som spenderat ett antal år med att rapa bebisar på BB 😉 åh hjälp vad han rapade! rutorna skallrade ju här… lilla lilla vän vad med luft det får plats!

#206 Ojdå, det var mig en utjämning där ja, hon hade ju en del att komma med som nyfödd 🙂

#207 Här syns det också på magen, den blir hur stor som helst, och spänd som ett trumskinn.. Stackars liten!

#208 Jag har precis för bara en liten stund sedan läst:
http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf
och provat att mata honom på nypumpat bröst. Shit vilken skillnad! Det var felet helt klart. Innan han fick mat fick han ligga på mage en stund på en filt, åh hjälp vad han skrek, sen kom det… smatterbanden i bägge ändar!

Annons:
[WickedAlly]
2015-05-26 00:41
#210

#209 Skönt när man börjar förstå vad som är tokigt, jag krånglade med Wille i veckor innan jag insåg att jag helt enkelt hade för mycket mjölk. Verkar vara en läsvärd text, orkar inte läsa hela just nu för ögonen går i kors men ska lätt läsa den i morgon. Nu donerar ju du och vill fortsätta kan jag tänka mig, så mjölkmängden lär väl inte minska direkt. Men just att klämma lätt runt funkar rätt bra det med, tänk som om du håller i en hamburgare :p Fast tummen ovanpå :)

[TanatosNyx]
2015-05-26 03:28
#211

Jo jag kämpar för att ställa in brösten efter Alvin på neos inrådan. Dom börjar få ont om plats i frysarna hehe, och så för Alvins skull.

[WickedAlly]
2015-05-26 04:02
#212

#211 Är inte ofta man hör att de har det "problemet" :) Hoppas tuttarna fattar snabbt :)

[TanatosNyx]
2015-05-26 12:02
#213

sist jag var där med mjölk hamnade en del i personalfrysen 😊 

men nej, mina tuttar vägrar fatta.. har kämpat ett tag för att få ner produktionen med diverse knep.. allt jag fått är stockning 😓 och nu har jag en sjuk unge som hänger i tuttarna konstant (förkyld). 😴

[WickedAlly]
2015-05-26 14:44
#214

#213 Att blockamma hjälper inte heller? Kan väl tyvärr ta ett tag dock innan det funkar :(

[TanatosNyx]
2015-05-26 15:16
#215

Det går otroligt segt att få resultat, sen räcker det med ett blöjbyte med nån minut för lång skrikperiod så är jag tillbaka på ruta ett… Igår gick jag nypumpad i affären och två barn i 5års åldern tjoade (ej skrik), poff så var brösten precis sprängfyllda. Min farmor var såhär, hon blev sjuk till slut av näringsbrist..

Sarah
2015-05-26 15:50
#216

Du har kämpat dig blå med graviditeten, och nu med diverse amningsproblem. Är imponerad att du inte ger upp. Din egen hälsa fick läggas åt sidan under graviditeten och nu riskerar du näringsbrist om du inte lyckas producera mindre mjölk och Alvin dricker sig blå. Vill inte låta förmanande/ dömande etc, är mest nyfiken. Är det värt det? 

Jag själv är ju inte jättesugen på att amma alls, men kommer att ge det ett försök, dock har jag så svårt att förstå att man kämpar sig blå för det. Kanske ändras det när bebis kommer, men har svårt att tro det då jag känner mig själv… En sak att kämpa under graviditeten, då är det bebisens liv man kämpar för, men amningen… Visst närheten men den kan man ha ändå, men hälsomässigt så finns det så bra alternativ. Spec när de fått en amningsstart. Kanske är delamning ett alternativ för att få ner mängden och samtidigt ge dig en chans att slippa klåda och eventuell näringsbrist?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-26 16:22
#217

Alvin klarar inte flaska, har inte så mycket val egentligen. Klart det går att lösa, men näe…. När man sitter där med en bebis som småsnyftar och piper med tårarna trillandes som vrider sig mot bröstet och gapar stort och ser så bedrövad ut, och som snällt tar flaskan och försöker men sätter i halsen så illa att han får panik och inte vågar äta mer.. då spelar inget annat någon roll längre. Vad gäller ersättning så en sniff på NAN avskräckte mig. Spydde rätt ut av lukten, och jag är inte den som är den… det luktar vidrig gammal fotsvett!

[WickedAlly]
2015-05-26 16:35
#218

Kan berätta att NAN smakar lika vidrigt som det luktar :P

jackiejohn
2015-05-26 16:41
#219

Lilli har NAN, neonatalen rekomendera den.. Tycker inte den luktar illa eller smakar så illa heller ;) Lilli smaskar så glatt i sig den, det gör hon i och för sig med allt…hehe

[TanatosNyx]
2015-05-26 16:47
#220

Alvin spydde som en kvast av NAN, och grimasherade som om vi försökte förgifta honom… han var banne mig grön i ansiktet på riktigt haha! Även neo här kör med NAN, han fick det när jag gjorde magnetröntgen med kontrast.

[WickedAlly]
2015-05-26 17:01
#221

Wille gjorde likadant som Alvin, fick ju stödmata lite på BB. Men det blev bara ett par gånger för det gick inte att få i honom något.

[TanatosNyx]
2015-05-26 17:26
#222

Alvin fick ändå i sig sin NAN via sonden, men nog sjutton åkte det ut ändå haha. Han skulle ha fått donerad mjölk om han behövt vänta längre stackarn.

soundtrack
2015-05-26 19:09
#223

Det här med att kämpa sig blå med amningen.. Jag sa innan att jag ville amma, men inte på bekostnad av mtt eller Alices mående. Om det av nån anledning inte skulle funka ordentligt så skulle jag inte "plåga" mig själv. Lik förbannat var det det jag gjorde sen :P jag tyckte ju att det var skitjobbigt att amma så ofta som jag gjorde, att agera mänsklig napp osv. Men ändå ville jag inte sluta amma, eller ens gå över till delamning. Helt plötsligt var amningen skitviktig för mig, trots att jag inte mådde bra av situationen. Helt sjukt egentligen, men är verkligen inte sig själv efter förlossningen… Hoppas det ordnar upp sig för dig med allt! Måste vara skitjobbigt att ha sån överproduktion :/

Annons:
Theres
2015-05-26 23:56
#224

Semper smakat vidrigt! NAN är gott. Speciellt blandat med bröstmjölk ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-05-27 05:10
#225

Här är två till som gillar NAN. ;) Om att kämpa med amningen tänker jag inte uttala mig om då jag valde bort det redan innan förlossningen.

[TanatosNyx]
2015-05-27 13:20
#226

#223 Ja man blir som förbytt! 🤦‍♂️ jag har blivit som en helt annan person efter förlossningen.

#224 Du är knäpp, end of discussion 🤪

[TanatosNyx]
2015-05-27 13:21
#227

3530g idag! 😮 345g på en vecka.. 🤐

[TanatosNyx]
2015-05-27 17:41
#228

Soundtrack: hur länge satt det där i? Alvin börjar plocka fram just dom där tendenserna nu.. Han ska klänga 24/7 och snutta. Det kom pang bom över en natt!

[WickedAlly]
2015-05-27 20:45
#229

Jag bestämde mig innan att jag skulle göra allt för att kunna amma, det är så otroligt viktigt för mig. Nu hade jag tur och hade inga bekymmer mer än att han fick ont i magen pga min mjölkmängd och att han ville snutta ungefär dygnet runt i typ tolv månader. 

Men jag känner att även om det blir bekymmer med nästa barn så kommer jag nog kämpa mig blå, jag är nog minst sagt amningsfrälst och övertygad om amningens fördelar så det får vara kämpigt ett tag tänker jag. 

Fast med Wille vid min sida denna gång så kanske jag tänker om, vem vet.

Theres
2015-05-27 21:34
#230

#226 Knäpp, men ganska bra ändå ;)

golf.ifokus.se

Annons:
soundtrack
2015-05-27 22:00
#231

Alice var snuttig från dag 1 och tills hon var runt halvåret så ammade jag typ en gång i timman (dock inte mer än några minuter åt gången oftast) när hon var vaken. Det var när hon kom igång att äta som snuttigheten försvann. Förutom när hon ska sova, jag nattammar fortfarande. Första 2-3 månaderna var det amningsmaraton på kvällarna, hon satt fast på mig från 17-18 tiden på kvällen tills vi gick o la oss.

soundtrack
2015-05-27 22:05
#232

Kan ju tillägga att jag inte har några planer på att skippa amningen med nästa barn. Även om det var skittufft ett tag så var det värt det :) nu har jag som sagt bara nattamningen kvar (dagtid endast om hon ska sova i sängen) och det känns lite sorgset att det snart kommer vara över.

JeFo
2015-05-28 08:50
#233

Holly gillar nan. Sköljer man inte ur flaskan direkt luktar det ren skit. Men det är bara om den stått typ 10 min. Hon gillar inte välling alls, antar att den är för tjock. Hade stockning på stockning med alla barnen men tyckte ändå amningen var viktig. Och visst är det en speciell känsla att kunna lägga sitt barn där och veta att man är en gourmerestaurang 😃 För mig har det varit jättemysigt trots 100-tals stockningar som för min del varit värre än förlossningarna 😁

Intehärutandär
2015-05-28 11:12
#234

#217 Provat skedmata ibland med baby-sked? Det tipset fick jag på neonatal då sonen var liten. Då de inte kan ta nappflaska ännu.

[TanatosNyx]
2015-05-28 12:48
#235

#234 ja det funkar om det krisar. 🙂

felet med flaskan är att han är så glupsk… inte ens prematurnapparna står emot när han tar i, så sätter han i halsen.. så han har inte problem att suga.. tvärtom. Jag och min bror var likadana. Jag sög loss ena bröstvårtan på mamma, lillebror sög sönder dinappar, vanliga nappar.. rubbet sög han sönder 🤦‍♂️

Intehärutandär
2015-05-28 13:23
#236

#235 Då lär Ni ha ett bra tal. 😃 På sonens dagis hade de sugrörs-dagar för att träna musklerna runt mun/läppar för det hjälper talet sa talpedagogerna.

[TanatosNyx]
2015-05-28 13:28
#237

#236 Jag talade rent före två års ålder 😃

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-28 13:37
#238

Min lilla dammsugare 😛

[WickedAlly]
2015-05-28 13:42
#239

Så det där hänger ihop? Intressant, Wille sög som en tok och han pratar bra redan nu nämligen :)

Intehärutandär
2015-05-28 13:48
#240

Här finns en massa övningar med hjälp av köpta "verktyg", men det är vid handikapp. Sugrör fungerar bra för vanligt bruk. Man kan ha sugrörs-lördagar t ex

http://agrenska.se/Global/Bilder%20Agrenska/Kurser/2012/PPT/Microsoft%20PowerPoint%20-%20Handout_dyspraxi%20med%20Susanne%20%282%29.pdf

[TanatosNyx]
2015-05-28 20:10
#241

ush, förkylningen börjar bli rätt stygg för Alvin nu 😕 vi är hur sjåpiga som helst och sover i skift för att hålla koll så han inte får problem med andningen. Han rosslar en del mellan varven. När han är vaken är han ledsen mer eller mindre konstant.

[JeanetteK]
2015-05-28 20:19
#242

#241 det är så jobbigt när dom rosslar och är bebisar… dom har ju ingen hostreflex typ. Man känner att man vill hosta åt dom. Tänker på er. ❤️

[TanatosNyx]
2015-05-28 21:31
#243

Hostar gör han, och han andas med öppen mun tack och lov!

Tack för omtanken 🌺

Theres
2015-05-28 22:00
#244

Jag borde ha ett bra tal då för jag dricker allt med sugrör ^^ Iallafall Te och O'boy :)

golf.ifokus.se

Annons:
Theres
2015-05-28 22:01
#245

Krya på dig Alvin --(--@

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-05-29 05:14
#246

Vissa barn är slappare i munmotoriken än andra och då kan sugrör hjälpa eftersom man måste forma läpparna för att drickan ska komma. Jag har dock aldrig hört att själva sugandet som liten ska ha någon skillnad. Jag menar då att suga normalt eller suga sönder allt man får tag på. (Blåsa i sugrör är även bra om man har slem i lungorna bara så ni vet ;) )

densomundrar
2015-05-29 06:59
#247

#244 förlåt för ot, men oboy är godast att dricka med sugrör eller att äta med sked :-) Hoppas lilla pysen kryar på sig snart

[TanatosNyx]
2015-05-29 14:41
#248

Tempen stiger och han blir sämre :( snart får vi åka in om det inte vänder. Han äter och kissar iaf ordentligt.

Linusidah
2015-05-29 14:53
#249

Lilla gubben, hoppas han kryar på sig! ❤️

[TanatosNyx]
2015-05-30 10:23
#250

Jag tror förkylningen har vänt nu, han mår mycket bättre idag 🌺

densomundrar
2015-05-30 13:32
#251

Skönt :-)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-05-30 13:36
#252

oja! enorm lättnad 🙂 prematurer kan ju ha ett väldigt dåligt immunförsvar, men nu vet vi att han tål lite skit 👍

[TanatosNyx]
2015-05-31 20:13
#253

Igår kom första riktiga leendet 😍 två stycken sådär så man såg hur hela han bubblade. Han älskar verkligen att bada ❤️

densomundrar
2015-06-01 05:46
#254

Naw :-)

[TanatosNyx]
2015-06-02 18:08
#255

3830g, 54,3cm och 37,2hf idag 👍 så det går fort uppåt!

[TanatosNyx]
2015-06-04 12:08
#256

Efter morgonens kräkmarathon så fick vi hugga in på kläder i 56, och jag har inte tappat bort honom i dem än! :D I övrigt får vi höra mer och mer bebisjoller och mindre prematurknorr för var dag som går :) Han ler ganska mycket nu också. :)

[TanatosNyx]
2015-06-04 12:09
#257

Där kom första skrattet!

[TanatosNyx]
2015-06-04 12:09
#258

Där kom första skrattet!

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-04 12:11
#259

Vad härligt! Då tar hjärtat världens högsta skutt :)

PogoPedagog
2015-06-04 14:46
#260

Vad är prematurknorr? Min tjej som kom 37+3 alltså bara lite tidigt stånkade liksom väldigt mycket första tiden, är det något liknande?

[TanatosNyx]
2015-06-04 15:47
#261

Hihi alla bebisar har små läten för sig, men prematurer är extrema 😃 Det var säkert en släng av prematurknorr på henne, även fullgångna kan ha lite av de lätena. Ju tidigare desto mer verkar de låta.

De kan stånka, knorra, kvittra, brumma, knarra och gud vet vad, som ett helt zoo! 🤪 Jag kan försöka fånga det på film, det är urgulligt 😃

[TanatosNyx]
2015-06-05 03:10
#262

Hopplöst att filma ju! Han slutar så fort kameran åker fram 🤪

lyckades dock få lite yttepytte knorr på film. Han kan låta mycket mycket värre!

[TanatosNyx]
2015-06-05 03:15
#263

Min lilla kanariefågel ropar efter mat 🤪

[TanatosNyx]
2015-06-06 16:59
#264

Stora killen! Idag lyckades han äta utan sin dinapp ❤️

[TanatosNyx]
2015-06-07 21:56
#265

Annons:
Lilolizeit
2015-06-08 10:08
#266

#265 Super fin bild på lilla killen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-06-13 01:23
#267

Idag fick jag hem papprena från Alvins förlossning. 🙂

5h + 28min tog det, varav 28min var krystvärkar (jag mindes helt tokigt alltså).
Han hade 8-10-10 i apgar. Avdrag på hudfärg (blå) och andning (skrek inte direkt).
Jag fick en grad två perinealbristning 3-4cm in.

jag öppnade mig mellan 5 och 6 cm på en halvtimme, och från 6 till 10 cm på en kvart 😮 ups… inte undra på att det var lite tufft där och jag bad om EDA till slut 🤪

[TanatosNyx]
2015-06-14 02:40
#268

Suck…

Jag har haft problem med Alvin i 1,5 veckas tid nu. Han har varit helt hysterisk, klängig och har bara velat till bröstet KONSTANT. Tillväxt/utvecklingssprång they said… håll ut they said… Det är normalt så länge han kissar they said.

Till slut brast det för mig och sambon fick ta honom en stund så jag fick andas ut, då jag blev arg. Då började tankarna mala, är det något fel på mjölken? står han sig inte längre? är det för blaskigt? Så vi skumpade iväg och köpte ersättning och provade ett nattmål. Helnöjd bebis!!! Morgonmålet fick han amma… krångel igen. Jaja ny energi nya tag? Men jag släppte inte tanken på mjölken, så jag pumpade ut… tadaaa: 40ml!!! 😢 Min lilla kille har svultit i 1,5 veckas tid, och jag fattade noll då jag haft så jävla mycket mjölk tidigare. Han helammas ju, så jag trodde inte mjölken skulle sina.

Så nu har jag slängt ut annons efter en elektrisk pump så jag kan lämna tillbaka donatorprylarna snarast. Vill ju ge den mjölk jag har, men som det är nu får han den på flaska för att se så han får tillräckligt. Samtidigt så lyckas han ju inte driva upp produktionen så jag får försöka med pumpen.

Tack gode gud har han vuxit till sig såpass att han kan äta från flaska nu. Visst minst 20 rap-pauser och en del host och fnys, men det går. Övning ger ju färdighet.

Äntligen är han mätt, nöjd, go och glad igen! Stackars liten 😢

PogoPedagog
2015-06-14 06:57
#269

#269 fast att du inte får ut mer än 40 ml nu när du pumpar säger efgentligen inget om hur mkt han får ut. Det är ju ett vanligt förekommande faktum att många inte får ut mer än en pytteskvätt när de pumpar trots att det kommer mängder när barnet äter. Så att det funkar med pumpen för dig innan betyder inte att det behöver göra det nu 1,5 vecka efter senaste pumptillfället.  Jag kunde t.ex pumpa med första barnet periodvis men inte med andra.

soundtrack
2015-06-14 08:37
#270

Säger som Pogo. Jag har aldrig fått ut mer än några droppar när jag pumpat. Alice har ju legat konstant vid bröstet i perioder, jag har tvivlat på om jag haft mjölk så det räcker men hon har växt precis som hon ska så det har jag. Att h Han blev nöjd på ersättning kan ju såklart vara ett tecken på att det sinat - men inte nödvändigtvis. Många barn får mer mättnadskänsla av ersättning. Sen har dom som sagt tillväxtperioder då dom vill amma mycket för att öka upp produktionen ännu mer och då kan dom verka väldigt missnöjda. Så vill du verkligen amma så ge inte upp än!

[TanatosNyx]
2015-06-14 11:47
#271

Jag vet att de har en tillväxtfas vid 6 veckor, och jag har läst varenda liten lusmeter på amningshjälpen.se under dessa dagar. Jag har bitit ihop och kämpat mig blå, men Alvin har bara blivit mer och mer förtvivlad.

Jag har pumpat under denna period, då det har spänt i brösten framförallt på morgonen - den tid då han varit lugn. Sen har det varit amningsrally och då har pumpen fått stå. Tyvärr. För när jag nu till slut pumpade vid de tider han är som värst, då är det nästan tomt i brösten, och jo, det syns mycket tydligt på mina bröst som har varit så sprängfyllda. De hänger som blöta lovvikavantar med grus i.

Alvin blev bara mer och mer ledsen och klängig, det övergick i hysteri. Han slutade bajsa och kissade inte lika mycket som förr, även om han kissade inom "godkända gränser" och väl det. Läste nånstans om 6 kissblöjor/dygn minimum.

När han kom till den fasen att han var alldeles skakig och skrek så han svimmade så fick jag nog. Jag tänker inte plåga min son för att amma till vilket pris som helst. När han fick flaskan så åt han helt hysteriskt i början, sen blev han så himla lugn! Han kom till sans och blev sig själv igen, somnade gott och mådde bra igen. Det talar sitt tydliga språk för mig.

Bör nämnas att både min mor och mina mostrar har haft samma problem med sinande mjölk, i samma veckor. Min mor kämpade sig blå med att försöka pumpa igång brösten igen, det gick inte.  Vi får se hur det går för mig, jag har lite bättre förutsättningar med den pumpen jag har.

soundtrack
2015-06-14 12:05
#272

Jag tror dock att amning är effektivare än pump för att få igång produktionen? Man brukar väl rekommendera att bebisen ammar först och att man kompletterar med ersättning? Och detta har du väl säkert också läst, men ändå; efter ett tag ställer ju brösten in sig och är inte sprängfyllda längre. Mina bröst är aldrig fyllda längre, men jag vet att det finns mat om det behövs ändå, framförallt nattetid. Jag förstår dig att du inte vill kämpa dig blå för att få det att funka, det hade jag inte heller gjort. Men som sagt, vill du verkligen amma (jag vet inte hur viktigt det är för dig) så ge inte upp för fort bara. (Inser att det låter helt maniskt att jag försöker få dig att fortsätta amma, men så är det inte. Jag har bara läst så många hsitorier som påminner om din där mamman i efterhand insett att det nog inte var så illa som hon trodde och ångrar att hon till slut gav upp amningen. Jag försöker bara peppa dig om det är så att du vill fortsätta :))

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-14 12:18
#273

Jag tycker att du resonerar klokt, viktigast är ju att Alvin blir mätt och är nöjd. Men jag håller även med soundtrack, ge inte upp helt än om amningen är viktigt för dig. Jag som också hade mycket mjölk och sprängfyllda tuttar upplevde samma sak, brösten blev alldeles slappa i perioder men sen blev de fylliga igen när Wille ökat produktionen igen. Men jag håller med om att det inte är värt till varje pris, speciellt inte om man har en lite liten bebis kanske dessutom. Man blir nog lite extra angelägen om att få i den lilla mat då.

[TanatosNyx]
2015-06-14 13:48
#274

Jag uppskattar erat stöd, annars hade jag inte skrivit här 🙂

Amningen är väldigt viktig för mig jo, men inte till vilket pris som helst. Och alltså han är inte duktig på att äta vid bröstet, även om han suger hårt. Vi fick gå tillbaka till amningsskyddet igen för han inte klarar att äta utan det ens. Så jag tror inte han klarar att tömma bröstet helt. Jag vet jag har också läst dessa berättelser, och följt steg för steg det som rekommenderas.

Men jag blir väldigt övertygad (även sambon) om att Alvin har varit vrålhungrig, för han är sig själv igen nu. Mätt och nöjd. Nu är det bara den gasiga magen kvar att få ordning på, men det ger sig väl med tiden. 🙂

Jag litar nog på min instinkt faktiskt, och Alvins signaler han ger med all tydlighet som bara går.

[WickedAlly]
2015-06-14 16:09
#275

Tycker du gör helt rätt i att lita på din instinkt, mammas magkänsla ska man inte bara strunta i :) Ligga mycket på mage, lite massage och cykla med hans ben så ger sig gaserna snart ska du se :)

[TanatosNyx]
2015-06-14 17:04
#276

japp vi cyklar, knådar, hoppar och viker dubbel… åker axel och krälar på mage om vartannat 🙂 mkt effektivt!

[WickedAlly]
2015-06-14 17:29
#277

Skönt :) Vi krånglade mycket med Willes mage i början, han hade ju skenan och kunde inte göra så mycket av det där. Tufft minst sagt :o Man tycker ju så himla synd om dem.

[TanatosNyx]
2015-06-14 17:33
#278

ja fy vad man känner sig otillräcklig 😭 om man bara kunde ta magknipet åt dem…

men det blev bättre med flaska och sisådär en 20 rap-pauser 🤪

[TanatosNyx]
2015-06-14 21:03
#279

Provade att amma honom nu och vägde honom. Han får inte i sig 100 från brösten ens. Nu ger jag mig inte, han får inte det han ska från brösten. Han signalerar hunger på alla sätt han kan.

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-15 07:59
#280

Vilken tur att han vill ta flaska, underlättar ju enormt nu :) 

Vad är det för fiffig våg ni har förresten? En ni fått låna? 
Försöker ibland väga Wille på vår våg men det går ju sådär, haha.

[TanatosNyx]
2015-06-15 08:52
#281

Du väger dig själv först, sen tar du honom i din famn och drar av din vikt :)

[WickedAlly]
2015-06-15 09:02
#282

Aha, är det så du gör. Det gör jag med men får olika vikter hela tiden, testar ett par gånger på raken oftast. Behöver nog en ny våg kanske :o

[TanatosNyx]
2015-06-15 09:08
#283

Ja då är det dags att skrota vågen (om den står helt plant). 🙂

[WickedAlly]
2015-06-15 09:12
#284

Japp, det gör den och den är dessutom bara ett par år gammal..

[TanatosNyx]
2015-06-15 09:37
#285

äsh vad typiskt! Min gamla (nygamla) var likadan.

soundtrack
2015-06-15 10:13
#286

När jag väger mig själv bara på vår våg så funkar det superbra, men så fort jag tar med mig Alice så blir det svårare :/ den verkar kunna ge lite olika värden beroende på hur jag håller henne (och hur still hon är). Det kan diffa ett par hundra gram ibland. Vi har en våg på öppna förskolan, så jag brukar passa på när vi är där istället.

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-15 10:17
#287

#286 Ja, så är det här också. Den funkar 9 av 10 gånger perfekt om jag är själv. Är nog kanske inte vågen ändå då.

jackiejohn
2015-06-15 11:07
#288

Vad skönt att han tar flaskan! Lita på din magkänsla den har alltid rätt :) Det här med att amningsväga måste göras under minst 1 dygn och då före respektive efter varje måltid för att får fram rätt resultat, att väga 1 gång säger egentligen ingenting om vad de får i sig (detta sa våran neonatalpersonal..) och för att väga dom ska man ha en barnvåg (sån BVC har) att du ställer dig på vågen först och sedan tar med dig barn och drar bort din vikt är väldigt missvisande :) Hoppas det löser sig med magen för honom, aldrig roligt med magknip :(

[TanatosNyx]
2015-06-15 11:40
#289

Jo vi har amningsvägt honom på riktigt väldigt mycket, så den proceduren kan jag :) han sov dock i famnen nu så jag tyckte det gav mig en liten överblick iaf (samma resultat 3ggr), om man slår ihop med vad jag pumpat ut osv och uppskattar. Riktig amningsvikt är ju på grammet exakt, det visar ju inte ens personvågar :)

[TanatosNyx]
2015-06-15 19:36
#290

Trägen vinner? Har hängt på pumpen som en galning nu (1 timmes intervaller) och nu åt han sig mätt vid bröstet, och jag hade ca 250ml över efteråt. Det har spänt, pirrat och härjat i brösten större delen av eftermiddagen/kvällen. Håll tummarna nu för att det håller i sig 🙂

[TanatosNyx]
2015-06-17 13:53
#291

Var på bvc idag och tog upp vad som hänt med amningen. Fick beröm för att jag löste problemet själv och agerade innan det hann påverka tillväxten. På tal om det.. Han har gått upp 800g på två veckor 😮😮😮 som  sagt hungrig kille! Han håller på att klättra upp en hel kurva, till normalkurvan istället för -1.

[TanatosNyx]
2015-06-18 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#292

Nu är vi i princip tillbaka på helamning 👍 han blir inte alltid helmätt, men det går att invänta brösten.

Igår kom förresten en riktig godis på posten.. jollyroom har rea på ergobaby, vi är helfrälsta! Synd bara att spädbarnsinlägget är väldigt varmt 🥵

JeFo
2015-06-18 14:03
#293

Åh vad skönt för er! Duktigt av Alvin å äta på och bra att brösten sköter sig. Livet är ju så mycket skönare när allt går vägen med ens små.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-18 14:24
#294

ja det är väldigt skönt att det börjar ordna sig. Ursäkta men fan vad jobbigt det var att gå upp och mecka med flaskor mitt i natten i stället för att fiska fram bröstet 🤪

bohan85
2015-06-18 16:26
#295

bärsele är ovärderligt för oss då vår lilla kille helst vill bli buren jämt…

[TanatosNyx]
2015-06-19 12:19
#296

Idag kom första lilla jollret 😍 han flinade och liksom småskrattade så det bubblade.

tjoopa
2015-06-21 14:49
#297

#292 Vi har samma ergobaby, helnöjd men tycker samma som du - shit så varmt med inlägget :/


[TanatosNyx]
2015-06-21 16:51
#298

Tur dom håller många år, och är bättre utan inlägget sen 🙂

[TanatosNyx]
2015-06-24 01:03
#299

Idag (igår) kom min medela swing på posten. Har precis provkört den och gillar den skarpt! Vad liten och smidig! 🙂 Först tyckte jag den var värdelös, fick knappt ut någon mjölk och det kändes ovant. Jag envisades dock en stund och vips hade jag pumpat ur 340ml. 👍 Brösten blev som två tomma skinnflärpar, varvid jag börjar undra hur mycket mjölk jag haft ståendes i brösten konstant och trott att det var tömt. Såhär blir det inte sen jag använt neos pump (medela symphony). Om jag haft mjölk ståendes hela tiden är det inte konstigt att produktionen ville gå ner konstant.

Theres
2015-06-24 03:08
#300

Jag har typ slutat pumpa. Var veckor sen sist. Min Swing är inte alls lika bra som den kära Symphony :(

golf.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: