Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 6453 ggr
[GråHäxa]
3/29/15, 8:56 PM

Kort lutealfas. Hjälp?!

Hej!

Jag och min sambo har precis beslutat att sätta igång barnverkstaden. Är jätteglad över det men när jag nu sitter och räknar dagar med min menscykel-app så dök det upp ett stort orosmoln på min rosa himmel! 😕

Jag upptäckte att jag har ganska kort lutealfas. 10-11 dagar, oftast 11 men denna månaden som var den första där vi försökte så hade jag bara en lutealfas på 10 dagar. Förövrigt har jag har en regelbunden menscykel på 27 dagar. Jag får positivt utslag på ÄL-tester men det är inte positivt särskilt länge. Hade jag gjort testerna samma tid varje dag så skulle jag kunna missa det.

Jag vet ju att man brukar säga att lutealfasen skall vara på 14 dagar.

Är min för kort för att vi skall kunna bli gravida?

Eller är den godkänt lång men ändå så att det kan ställa till problem för oss?

Är det någon som har tips på vad man kan göra för att förlänga lutealfasen? Läste något om B vitamin tex.

Är det någon som har samma problem själv så får ni jätte gärna dela med er av era erfarenheter!

Hade köpt hem rosenrot eftersom jag läst att det kan vara bra när man försöker bli gravid. Men när jag läst runt om rosenrot så låter det som att den är mer för om man har för lång eller oregelbunden cykel. Har jag någon nytta av rosenrot tror ni? Eller gör den mer skada en nytta om man har för kort lutealfas? Jag vill ju inte ha kortare cykel med risk för ännu kortare lutealfas.

Massa frågor jag vet men skulle bli så ENORMT tacksam om någon kunde  stilla min oro!  😢

Annons:
Sarah
3/29/15, 8:59 PM
#1

Vi är alla olika och så länge du har regelbunden mens så har du med största sannolikhet regelbunden ägglossning. Inget att hetsa upp sig för att den är på 10e dagen.

ChristineL
3/29/15, 9:01 PM
#2

Att du har kort lutealfas tror jag inte påverkar, själva ÄL pågår ändå bara under ca 20 timmar.

Rosenrot funkar ju mest för lusten, men kan hjälpa kroppen att fatta grejen. Då äter du från första mensdagen fram till ÄL.

[GråHäxa]
3/29/15, 9:09 PM
#3

Tack för svaren! Men hinner ägget verkligen fästa på så kort tid? Läste att om lutealfasen är mindre en 10 dagar så kan man få det mycket svårt. Så då ligger jag ju på gränsen :S

ChristineL
3/29/15, 9:21 PM
#4

#3 - Kollade runt lite nu och B12 verkar ju hjälpa :) Du kan ju prova nån månad och se vad som händer :)

[GråHäxa]
3/29/15, 10:15 PM
#5

#4 Tack så mycket :-) Det skall jag absolut testa!

Upp till toppen
Annons: