Annons:
Etikettallmänt
Läst 3732 ggr
Lilolizeit
3/26/15, 10:23 PM

Gravidförsäkring

Har funderat lite på de här med gravidförsäkringar. Det lär ju finnas lika många som det finns försäkringsbolag. Verkar finnas en gratis hos många och sen en tilläggsförsäkring. Vad har ni valt för någon? Har ni valt samma företag som ni har övriga försäkringar hos eller tog ni en annan för att ni tyckt den varit bättre? Berätta gärna vad ni har och hur ni tänkt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
jackiejohn
3/26/15, 10:47 PM
#1

Jag tecknade en gravidförsäkring på min bank (Swedbank) och den övergick i en barnförsäkring när barnet var beräknat/fött och gällde då i 6 månader så att jag hade tid att hitta en annan eller fortsätta med min Banks barnförsäkring ☺️ Försäkringen kostade 1050:- och eftersom min dotter kom 9 veckor förtidigt så har den betalat sog mpnga gånger om, jag fick kompensation för snittet (1200:-) och sen 200:- dygnet som hon var inskriven på sjukhuset och det var hon från 20/11- 16/1 så jag är oerhört tacksam åt den försäkringen i efterhand och när nåt väl händer så tyckte inte jag 1050:- var så mycket.

[TanatosNyx]
3/26/15, 10:50 PM
#2

En gravidförsäkring tycker jag absolut att man ska ta, om inte annat så en gratis iallafall.

Jag har valt en betalförsäkring, jag valde länsförsäkringar då jag har mina andra försäkringar hos dem och är mycket nöjd med deras service (jag har alltså haft användning av mina försäkringar, de ligger inte och skräpar på hög som för de flesta 😛). Anledningen till att vi tog en betalförsäkring var min risk att föda för tidigt, vi mer eller mindre utgick ifrån en tid på neo när försäkringen tecknades.

Min försäkring kostade 1200:- och den betalar 200:- per dag för sjukhusvistelse per person, så om det blir neo så får vi 600:- per dag inskrivna. Min egen sjukdoms och olycksfallsförsäkring ger dock 400:- per natt så den har jag nyttjat hittills när jag legat inne pga graviditetskomplikationer. Ett snitt ger 3000:-, likaså sfinker grad 3-4, och havandeskapsförgiftning.

Intehärutandär
3/26/15, 11:50 PM
#3

Jag hade ingen "för jag var ju frisk". Kan inte tipsa om någon, men kan tala om för alla att ta en! 

Den täcker begravning eller skador vid förlossning. Och är värd varje peng.

[Thiah]
3/27/15, 5:46 AM
#4

Jag skaffade direkt en från IF. Där hade vi ändå alla andra försäkringar. Den försäkringen är nu en barnförsäkring åt Joel.

soundtrack
3/27/15, 7:21 AM
#5

Jag tog betalförsärking från if. Att det blev just if är för att jag har min privata försäkring där och det skiljde inte så mkt i priser o innehåll mellan olika bolag. Även om man kanske inte behöver använda den under graviditeten så är det iaf skönt staden funkar som barnförsäkring första halvåret så slipper man tänka på den biten det första som sker när man kommer hem från BB.

[WickedAlly]
3/27/15, 8:32 AM
#6

Jag har en gratisförsäkring från trygghansa, hade samma med sonen. Använde den aldrig. Undrar dock såhär i efterhand om vi kunde fått hjälp därifrån. Vi hade aldrig en tanke på det ens. Tecknade barnförsäkring på samma ställe när vi låg på BB. Har dessutom alla andra försäkringar där.

Annons:
Sarah
3/27/15, 9:33 AM
#7

Tog Ifs betalförsäkring, har övriga försäkringar där så det var smidigt. När jag jämförde den och gratisförsäkringen så kändes det självklart att betala.

PogoPedagog
3/27/15, 9:35 AM
#8

Jag har fått ut en bra slant 3000 kr+ för båda mina snitt så det var väl värt pengarna. Sedan har ju många privata försäkringar som man inte ska glömma att de kan ge en slant de med. Jag fick t.ex för sjukhusvistelse och för blodförlust om jag inte minns fel.

JeFo
3/27/15, 10:15 AM
#9

Vi började med gratis försäkring hos Trygghansa. Hann lagom hem så hade de skickat papper så övergick den till vanlig som man betalar för. Enkelt och bra.

Drog iväg ett mail nu Ally när du sa så där. Vi blev ju kvar några dagar pga blåsljud. Värt att kolla iaf. Bör du göra med Wille också. De betalar ju ut efteråt också.

ChristineL
3/27/15, 11:10 AM
#10

Vi valde den som är gratis hos if, vi har alla andra försäkringar där så ingen anledning till att byta bolag tycker jag. har inte direkt lusläst vad som gäller heller.

Lilolizeit
3/27/15, 11:14 AM
#11

Tack för era svar. :) verkar som att alla försäkringarna är ganska lika, och då kanske behändigast att ta i samma som man har övriga försäkringar. Å absolut en betalförsäkring.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
3/27/15, 11:25 AM
#12

#9 Ja, kanske borde det. Vet dock inte riktigt vad den skulle täcka men det är väl värt ett försök. Vi var ju på en jädrans massa besök där i början. Fast hans försäkring täcker inte hans höfter tyvärr. 

Låg dessutom bara kvar i två dagar också, det är tydligen först efter tre som man får ut något.

tlover
3/28/15, 1:14 PM
#13

(har inte läst alla inlägg) Jag tecknade gravid plusförsäkring (dvs betalade) hos länsförsäkringar eftersom jag planerade att ha barnförsäkringen där och har alla mina andra försäkringar där.

Den kostade kring 1400:- har jag för mig men jag tjänade på det, delvis för att den kostnaden dras av om man tecknade barnförsäkring direkt vad jag förstår (jag betalade då i alla fall bara ca 90:- på första halvårsfakturan) och jag var tvungen att göra akut kejsarsnitt så jag fick ut 3000:- inom en vecka efter att jag anmälde det (direkt jag kom hem från BB). Så för oss var det helt klart värt pengarna.

l'm back

Annons:
teezan
3/28/15, 4:35 PM
#14

Har precis tecknat plusförsäkringen på Länsförsäkringar, 1200 kronor kostade den. Funderar nästan på att ta Trygg-Hansas gratisförsäkring också, om man nu kan göra så..? Hade egentligen tänkt ta deras plus men valde istället det försäkringsbolag där vi har andra försäkringar.

[TanatosNyx]
3/28/15, 5:50 PM
#15

Ja,,man kan ha både gratis och plus. Vid dödsfall kan man ta från bägge tror jag, men överlag är det endast ett bolag som ersätter en händelse, dom kollar av. Jag har trygghansas gratis, och länsförsäkringars betal.

Upp till toppen
Annons: