Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 17862 ggr
[TanatosNyx]
2015-03-01 15:54

Vi som ska ha barn 2016 #1

Dags att starta 2016 års bebisväntartråd också! 👍 och lycka till med era graviditeter!

Annons:
Aleya
2015-03-01 15:57
#1

Jag är helt fascinerad. Menar det har gått bara tre månader av året. Och de barn som blir gjorda nu eller i april kommer födas 2016. Tiden går så fort. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jagifokus
2015-03-03 02:36
#2

Jag och sambon satsar på en 2016-bebis. Det blir första barnet för oss båda, och vi är inne på försök 2 nu. Helt nervös är jag, och fruktansvärt förväntansfull, även om jag är supermedveten om att det kan ta tid. Jag får trösta mig med att jag är ung, i sådana fall 😃 ÄL nu i dagarna, imorgon enligt min app.

HMC
2015-05-02 23:11
#3

Jag plussade i torsdags :D Kom som en glad överraskning för mig och maken. Vi visste att risken/chansen fanns, men då det inte blivit något de senaste månaderna så tänkte vi inte så mycket på det nu ;) Är i vecka 5 nu (4+4 om jag inte har helt fel). Någon annan?? Kul att höra från folk!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Mars95
2015-05-29 17:34
#4

Hejsan! Är ny här, så ursäkta om mitt meddelande inte passar in här, men själv är jag gravid vecka 5 (4+4) och skulle gärna ha kontakt med någon som också ska föda 2016. Vill dela mina tankar och få kloka råd så jag inte gör något fel eller något misstag. Till er andra så ska jag hålla mina tummar och tår för att ni ska plussa snart! Lycka till och ge inte upp! Kram

Kajsa38
2015-05-30 13:05
#5

#4 Mars 95 Stort grattis till dig! Jag väntar tvillingar i januari 2016. Jag är i vecka 9 nu. (V. 8+1). Jag har 3 barn sedan tidigare. Du får gärna fråga vad du vill.

em.nord
2015-06-01 23:06
#6

Grattis till er tjejer! :) & förstagångsgravida, bara fråga på! Jag plussade idag med barn 2. Min son är 7 månader precis så blir runt 15 månader mellan barnen. Första graviditeten var jag smått nojjig, ovetandes & ville inte ta ut något i förskott pga allt som kan gå fel. Tänker inte vara sån den här gången! Är superglad och kommer bara tänka på allt bra och inte allt som kan gå fel. Går något fel kan jag hantera det men vägrar tänka fören det händer. Känner lite dåligt samvete då jag hoppas på en dotter, då vi har en son. Men någonstans känner jag av någon anledning att jag kommer få 3 pojkar… alltså inte samtidigt ;) Mår även lite dåligt över min vikt. Har 20kg+ varav 15 av dessa sen förlossningen… suck… Ska börja simma tänkte jag. Jag har inga problem att röra mig eller motionera, jag älskar det! Men sonen sover dåligt på nätterna och har alltid gjort så jag är trött… #5 åh hur smälter ni att få tvillingar?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
pemlaan
2015-06-21 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vecka nio idag. 8+0 Första barnet för oss. Super spännande. Å så magen redan har växt!

em.nord
2015-06-22 07:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 vist är det spännande! :) fortsätt ta bilder det är jättekul att ha sen! (Kollage jag gjorde under förra grav från v7+7, v23 & v 38 typ.) Denna gången har jag övervikt sen tidigare och det mår jag skitdåligt för. :( men vill ju inte " banta" så försöker äta nyttigt och lite men inget händer… Mår illa som fan denna gången så hoppas det inte håller i sig! Men tiden går fort iaf denna gången med en 7 månaders bebis hemma

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

PerhapsimAnna
2015-06-22 19:42
#9

Hej hej! Är i vecka 11 (10+3) och har fortfarande inte riktigt smält det och vill fortfarande inte hoppas på för mycket. Har haft min period med illamående men kan inte påstå att det har varit för jävligt utan mest jobbigt om det blir för långt i mellan måltiderna. Just nu så känns vissa dagar som om att jag inte är gravid och då får jag nästan nypa mig i bröstvårtan för och känna de haha! Jag är redan innan lite rund o go och har gått upp ca 3 kg men försöker hålla mig men sötsaker och småätande är det som stillar de illamående o magont jag har  :)

em.nord
2015-06-25 10:08
#10

#9 Jag hade också svårt att smälta allt första graviditeten. Inte förens ul kunde jag fatta att det var en bebis där. Väntade mig en tom livmoder! :) Idag har jag bokat tid för inskrivning och blodprov och även ul för kub test. Det ul blir i v 13 så om 4 veckor :) går in i v9 på söndag. mår annars illa och är trött som tusan typ hela tiden men kräks inte… Tur att jag har sonen som håller mig sysselsatt för tiden går mycket snabbare nu! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

PerhapsimAnna
2015-06-26 11:05
#11

#10 Ja de där med tröttheten är också segt, att känna att man inte orkar riktigt så mycket som man gjorde innan! Vi har bokat KUB och vi ska på ultraljudet nästa fredag (vecka 13, 12+0) så jag är supernervös men förväntansfull, jag hoppas att allt ser bra ut och att vi kan få med oss en liten bild hem!:)

Jag har även känt en det växtvärk till och från så det känns ändå betryggande på något vis att ha lite lite ont då o då :)

markstrom
2015-07-01 19:40
#12

Hej! Jag plussade förra veckan jag är i vecka 5 nu :) jag hoppas allt går vägen och jag hakar på här!:)

em.nord
2015-07-01 20:38
#13

#11 haha vist gör det :) krämpor=bebis liksom. Vill hjärnan få det till iaf. #12 Grattis! Första barnet? :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Charlotte94
2015-07-02 13:34
#14

Hej jag hoppar in här ! :) Jag och sambon försöker att bli gravida igen då jag fick missfall förra gången i (maj) har återhämtat mig hyfsat bra, och nu känner vi att vi är redo och längtar. Men vi är båda lite rädda eftersom att jag själv höll på att mista livet vid vårt förra missfall.

em.nord
2015-07-02 17:39
#15

#14 vad roligt att ni försöker igen efter allt. Förstår känslan… Finns en bra tråd för fler som försöker bli gravida just nu som du kan skriva i om du inte gjort det än :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Zanja
2015-07-03 15:20
#16

Jag är i v 5+1, har de senaste dagarna haft lite flytningar och idag kom det lite blod i trosan… Är detta normalt eller kan jag fått missfall?

em.nord
2015-07-03 16:10
#17

#16 Det är svårt att säga. Är det missfall så tidigt blir det som en försenad mens. Är det blödning som vid mens? Det är även väldigt vanligt att blöda i början av graviditeten så behöver inte vara något.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Zanja
2015-07-03 16:59
#18

#17 det kom som en fläck i trosan för ca 2 timmar, det har inte kommit mer efter det. Det gör inte ont på något sätt. Men känner mig otrolig orolig : (

em.nord
2015-07-03 17:30
#19

#8 då är det säkert ingen fara. Försök att inte oroa dig (vet att det inte går men skriver ändå) Som sagt inget konstigt att blöda i början utan att något är fel! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Rokkur
2015-07-03 22:17
#20

Plussade för en vecka sen, är i v 5 (4+5) mitt andra barn och manens första. Trött, grinig och förkyld. Men lycklig över pyret i magen <3 längtar efter UL vill bara se så h*n är där inne <3

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
Litenloppa
2015-07-04 07:46
#21

Jag hänger på här:) Tidigt som attan ännu, bara v 5, men på mig märks det när jag är gravid. Sambon blev misstänksam på det hiskeliga humöret bland annat haha. Nu är målet med mina dagar att få sova. Sova sova sova…. Vi är förstås jätteglada men tyvärr är det svårt att njuta av det fullt ut. Förra graviditeten slutade med ett uteblivet missfall i v 20. Så nu överanalyserar jag allt och första målet är bara att klara sig till v 21 utan missöden sen kommer förhoppningsvis rädslan släppa. Mvc har lovat tidiga och täta UL men det får vi se om det verkligen blir så….

HMC
2015-07-04 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Grattis till plussen! Kul!! #21 jag håller tummarna för er! Själv är jag i v.14 här (13+5 idag). Gjorde KUB-test den 25 juni och där inne låg en sprattlande liten parvel. Jag som varit så orolig för ett MA då både min mor och kusin råkat ut för det ett par gånger. Usch, önskar verkligen ingen det… Det var magiskt att få se den lilla! Och risksiffran låg på 1/20000 så inte nödvändigt att gå vidare med några andra prover, thank God. Har dock fått megaproblem med vad jag trodde var enbart foglossning, men tydligen visade det sig hos sjukgymnasten att jag har ett vridet bäcken, problem i rygg och höft, en skada i svanskotan som inte läkt (PLUS foglossning). Sen då att jag är överrörlig gör inte saken bättre haha. Så det är lite kaos för min del just nu, men vi är glada! Slänger in en bild på magen som börjat växa på riktigt nu, är inte svullen som jag varit tidigare och har bra gått upp 1,5 kg sen jag blev gravid. Blir kul att se hur den fortsätter växa framöver!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Litenloppa
2015-07-05 20:18
#23

Tack för tummarna HMC ☺ Vilken förbaskad otur med knaset i kroppen. Jag hade foglossning som hette duga så jag vet hur det är att ha ont. Får du nån hjälp av sjukgymnast?

em.nord
2015-07-06 06:28
#24

#21 håller tummarna här med :) Tips till er med foglossning. Tveka inte att köpa bälte. Mitt mvc hade så jag fick prova om det avlastade först. Vår sjukgymnast lånade även ut ett litet "glidlakan" som gjorde att jag kunde vända mig i sängen vilket var smått omöjligt annars. Det var guld värt! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[NutellaSmile]
2015-07-06 14:04
#25

Hej! Jag tänkte smyga mig in här då jag fick lite skäll om att jag hamnat fel med frågan innan jag blev hänvisad hit! Enligt min app är jag i v.8 (7+4) och jag å sambon är lite oense om hur vi ska göra.. Han tänker ekonomiskt då han är ensam inkomsttagare nu med en lön på ca 20.000, hyra på 5800, lån på bilen/försäkring/diesel som tillsammans blir runt tio, sen är det våra mobiler, internet och mat.. Kommer vi kunna klara oss på hans lön? Har kollat på försäkringskassan men förstår inte riktigt vad som menas med allt när det gäller bidrag och dylikt? Jag vill gärna behålla (sambon med om det inte va för ekonomin) så vill veta hur ni andra gjort och tänkt? Tack i förhand och grattis till er alla som fått fina plus på era test!!

[TanatosNyx]
2015-07-06 14:13
#26

Välkommen! Det var nog menat som hjälp att hitta rätt tråd, inte skäll. 🙂 vi har en jättebra stämning på det här forumet 👍

Vi har en urkass ekonomi, vi har ungefär hälften av eran inkomst, och vi klarar oss! Det gäller att prioritera, planera och vara medveten om att man får kämpa ibland. (Vi har en son på 2,5 månad).

[WickedAlly]
2015-07-06 14:20
#27

#25 Du kommer ju få föräldrapenning och ni får även barnbidrag. Då ligger ni ekonomiskt väldigt lika oss, och vi klarar oss väldigt bra. Vi har precis lyckats köpa hus till och med :) 
Så det går absolut, många har betydligt mindre än så och det går ändå runt :)

Annons:
Intehärutandär
2015-07-06 14:32
#28

#25 Ni kommer klara det galant. Jag har hälften så mycket och nästan samma hyra. Har en tonåring o hund och kan unna mig eller spara ett par tusen/mån med. Se över Era vanor. Maten t ex, finns det billigare mobil o internet? Allt går om man vill. Ammar man så kostar i princip bara blöjor och försäkring första sex månaderna, det räcker barnbidrag till och blir gott om över. Sedan behöver man väldigt lite till barnet med, så man behöver inte lägga ner tusentals kronor innan. Värt pengarna är en bilbarnstol, resten finns fint i andra hand.

[NutellaSmile]
2015-07-06 14:39
#29

Så ni tycker att det är värt det? (Är så jag resonerar) vi har kommit till den punkten i diskussionen att han känner sig ensam och pressad, som att vi andra försöker övertala honom att säga ja när han känner att vi inte har råd.. Och det är inte riktigt meningen! Men han vill veta hur andra har gjort och hur de tänkte, vad allt kostar och vilken hjälp man kan få! Barn vill han ha, helst fyra ;) men jag undrar ju om inte nu, när? Vem vet hur ekonomin ser ut om två år? Tio år? Ska vi aldrig skaffa barn då..?

[WickedAlly]
2015-07-06 14:46
#30

Det är värt det alla dagar i veckan, har aldrig någonsin ångrat mina barn även om det ibland skulle vara skönt att ha några tusen mer in. Men så livet är just nu kommer det ju inte vara för alltid liksom, så småningom kommer vi ha betydligt mer in. Eller så blir vi arbetslösa eller sjukskrivna. Är ju så himla svårt att sia om ja. 

Som Snövit skrev så kostar ett barn inte mycket i början, speciellt inte om du ammar. Jag ammade så för vår del kostade blöjor, servetter och kläder första halvåret. Tror vi hamnade runt 500 i snitt, vissa månader köpte jag inte ett enda plagg och ibland köpte jag många. Men bara blöjor, servetter och de få hygienprodukter han använde gick på runt 220. Orkar man bry sig om att leta kuponger och utnyttja erbjudanden så kostar inte blöjor mycket alls. 

Har du jobbat tidigare? Eller kommer du få minsta föräldrapenning?

[TanatosNyx]
2015-07-06 14:48
#31

Om jag inte misstar mig helt nu, så la vi 8000:- på saker till bebisen, och då har vi i princip allt (inklusive TVÅ barnvagnar) till det första året. Visst har vi fått en del också, men mest sådant vi kunnat klara oss utan om det krisat, t.ex. blöjhink.

Vi lever inte typiskt "fattigt", även om vi per definition är riktiga fattiglappar. Vi har bil, vi kan unna oss t.ex. restaurangbesök och vi håller som bäst på med att fixa det sista innan vi gifter oss i augusti. Inget pompa och ståt, men ändå!

Barnartiklar är sådant som aldrig går ur tiden, det finns alltid begagnat att få tag i. Mat går alltid att spara pengar på; reablad, planering, storkok, säsongsvaror och storhandling.

Du har en viktig poäng. När vi bestämde oss för att skaffa barn hade sambon fast anställning, och jag höll på att ta busskörkort och hade garanterat jobb bara jag klarade det. När sonen kom var sambon arbetslös och jag heltidssjukskriven.

[NutellaSmile]
2015-07-06 15:06
#32

Jag har gått arbetslös pga studier som nu är över, så lär få minsta beloppet? Vad bör man satsa mer pengar på? Är en dyr och bra barnvagn ett måste eller funkar sånt begagnat med? Bilbarnstol har vi tänkt skaffa ny isf, känns värt det! Tack för era svar, ska ha ytterligare ett samtal med sambon så hoppas jag på det bästa!!

[TanatosNyx]
2015-07-06 15:10
#33

Begagnade barnvagnar är kanon, finns en mycket bra begagnatmarknad. Du kan få en supervagn för 1-2 tusen.

[WickedAlly]
2015-07-06 15:13
#34

#32 Ja, då blir det minsta. Sitter i nästan samma sits själv, rik blir man verkligen inte men man klarar sig :)

Nä, det enda som i mina ögon är ett måste är ett nytt babyskydd men jag vet att andra inte håller med mig. Däremot kanske man har en syster/kusin/kompis som man litar på som vill bli av med sitt och då tycker jag det är en annan sak, de skulle ju förhoppningsvis aldrig sälja något som är krockat till er.

Barnvagnar kan man köpa nya rätt billigt om man vill ha det, det måste ju inte vara en Emmaljunga liksom. Annars kryllar Blocket tex av barnvagnsannonser. Börjar man hålla koll tidigt så har man ju god chans att hitta något man verkligen vill ha :)

Annons:
em.nord
2015-07-06 18:05
#35

Det där med ekonomin brukar lösa sig. Vi hade sambons gamla 80tals vagn första 6 månaderna :) Är väl blöjor som kostar i början. Ammar man så är det ju gratis mat. Sen vet man aldrig vart i livet man är om 15 månader! :) Ni har ju 9 månader på er att spara lite med.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-07-07 09:35
#36

Plussade i morse, så det blir ett marsbarn för vår del om den håller sig kvar i magen :) Igår kände jag att jag väntar en Elina, riktigt skumt. Får se om det blir en tjej, hade rätt med minste sonen även om jag fick ge mig med namnet. Pojke eller tjej kvittar, däremot ska vi göra 3D UL då detta kan vara sista barnet och då vill jag uppleva allt ;) I mars kommer mina barn var 11 år 4 mån och 2 år 3 månader. Lite åldersskillnad ;)

Lilolizeit
2015-07-07 10:30
#37

#36 Stort Grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HMC
2015-07-07 10:45
#38

#36 Grattis! :D

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
2015-07-07 11:36
#39

#36 Grattis! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Miiika]
2015-07-07 13:09
#40

Jag hoppar in, gjorde graviditetstestet igår som äntligen visade positivt! Är bara i vecka 5 men är så glad och ser så fram emot den här graviditeten och allting framöver :)

HMC
2015-07-07 13:45
#41

#40 Så kul! Stort grattis och välkommen!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
em.nord
2015-07-07 14:59
#42

#40 Grattis! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Intehärutandär
2015-07-07 16:28
#43

#29 Då det gäller ekonomin så vet man aldrig. Du kan skaffa barn vid 30 års ålder, ha stadigt jobb och sparande. Sedan blir Du (eller pappan) avvecklade från arbetet och får leva på sparande och står på noll inom snar framtid. eller Du kan börja på noll och ta Dig upp till skälig levnadsnivå.  Det som gäller är att lära sig finna vägar att hantera det. 

Jag har haft det tufft, då sonen var mindre. Men han har aldrig känt att saknat något - för vi har alltid haft varandra, tak över huvudet och mat på bordet. Våra minnen tillsammans är saker vi gjort med våra två händer oftast - inte långa resor, dyra leksaker, märkeskläder eller fett sparkonto. 

Din sambo kan kanske behöva se hur det kan fungera ändå. Kanske finns det någon Ni kan träffa och fråga allt om för att lugna hans själ litet? Fråga via MVC, kyrkan, socialen, skola…

Detta var mitt andra barn, så jag hade ett par baby-kartonger kvar sedan tonåringen var liten. Men vagn köpte jag av en kusin för 1500 kr - då fick jag underrede, liggdel, sittdel, sittdel som ser ut som bilbarnsstol, myggnät, regnskydd och skötväska. Det var det dyraste inköpet. Man behöver absolut ingen ny vagn, de är oftast sämre och har fler leder som kan gå sönder. Man får känna sig fram. Ryck i alla leder och känn på fjädring - så spelar det ingen roll om vagnen är från 1970 eller 2010-tal. 

Jag la nog möjligen 2500 kr på denna bäbis innan födsel. På sonen ännu mindre, kanske 700-1000 kr på honom. Kolla in lokala annonsgrupper för barnsaker på facebook t ex, där finns massvis med fint.

[Miiika]
2015-07-07 16:30
#44

Tack så mycket :) Idag har jag tittat runt lite för att se vad man kan tänkas behöva köpa. Min pojkväns bror har en spjälsäng som alla syskon har legat i som små och nu när hans brorsdotter inte behöver spjälsängen längre får vi säkert ta över den, det har de sagt innan, annars tycker jag att IKEA:s Gulliver spjälsäng och skötbord är fina och till en bra peng, man vill ju såklart bara ge sin bebis det bästa men vi har ju inte obegränsat med pengar så lite måste man ju hushålla :)  Och min syster har en två-åring som har en jättefin vagn, nu väntar de sitt andra barn (i oktober) och tänker köpa en ny som de kan åka båda två i, så då kan vi få köpa hennes vagn till ett väldigt bra pris. Den vagnen var en sådan vi tittade på sist (fick missfall i februari :().

Velinga1984
2015-07-07 17:56
#45

Suck. Nu har magen börjat svullna och en dam på jobbet frågade om min kula :S

[Miiika]
2015-07-08 08:07
#46

Har din mage börjat svullna? Och du ska också ha i mars? Jag som tänkte att man kanske kunde dölja det en månad eller två innan det börjar synas men nu på sommaren kan man ju inte gå i stora tjocktröjor för att dölja magen… Jag ska också ha i mars :)

Min pojkväns mormor fyller år i september och då kommer hela familjen hem till oss för att äta och fira. Vi ska göra ett bildspel som vi kan visa för mormorn, med samlade bilder på alla barnbarn och hennes enda barnbarnsbarn. Vi tänkte att den sista bilden kunde vara något som avslöjar att nästa år kommer det att vara en till :)

När gör man första ultraljudet? Jag har inbokad tid för ett första samtal men det var vi tvungna att skjuta lite på eftersom vi åker på semester nästa vecka :)

soundtrack
2015-07-08 09:19
#47

#46 Gör man man kub så görs det i v11-13, annars är det RUL och det görs runt v18-19, ibland något tidigare och ibland något senare.

Velinga1984
2015-07-08 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#146 Ja, hade mage kvar från minste sonen och delade magmuskler så tror det påverkar.

Annons:
Velinga1984
2015-07-08 10:28
#49

Ovanifrån.

Velinga1984
2015-07-08 10:29
#50

Ovanifrån. Bilden kom inte med.

Velinga1984
2015-07-08 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

.

[Miiika]
2015-07-08 10:33
#52

Tänk att det visar sig redan :) Jag har också varit lite svullen, det var min pojkväns första kommentar när han kom till sommarstugan och träffade mig efter en veckas tid, han har misstänkt att det är något där inne sedan dess - jag trodde inte ens det :P

Nu är jag inte så insatt… KUB - vad innebär det, och RUL? Jag har som sagt inte varit på första samtalet… Får man ultraljudsbild på KUB eller det görs senare?

HMC
2015-07-08 10:41
#53

#52 Vet inte om ja är så bra på att förklara, men KUB-testet görs för att se om barnet har några eventuella kromsoavvikelser, t.ex Downs Syndrome. Man gör ett ultraljud och mäter barnets nackspalt (NUPP-test=Nackuppklarningstest). Du får med dig en bid därifrån (be dom om en om dom inte er dig en per automatik :) RUL är rutinmässigt ultraljud, alltså det är de ultraljudet som alla blir erbjudna att göra någon gång (runt v18-19 oftast) under graviditeten :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[Miiika]
2015-07-08 10:51
#54

Åh, tack för förklaringen :)

När kan man ta reda på barnets kön? Är det på RUL?

Vill ni ta reda på barnets kön? Det här blir ju vårt första barn så vi har sagt att vi tycker att det är tillräckligt spännande ändå med allting, så vi vill ta reda på det om det går. Med nästa bebis ska vi nog inte göra det :)

[Miiika]
2015-07-08 10:53
#55

Åh, nu kom jag på en fråga till :)

Hur funkar det med tvillingar? Är det genetiskt på mammans sida eller både på mammans och pappans? Jag har tvillingar i släkten både på min mammas och min pappas sida, med jämnt antal generationshopp mellan sig, så om det blir tvillingar i släkten igen borde det vara jag, min syster eller någon av mina två kusiner (båda män)…

Annons:
HMC
2015-07-08 11:28
#56

#54 Ibland kan man se det på KUB, beroende på vilken vecka det är. Men då är det inte helt säkert heller att det stämmer. Säkrast att få veta är det vi RUL :)

Jag har alltid sagt att jag inte skata reda på könet, har tänkt att det är så tråkigt när folk gör det, vad är det för spänning liksom? Men nu vill vi båda ta reda på könet och vi är helt övertygade :P men om vi sen berättar för någon vad det blir, det är inte bestämt än. Antagligen inte :)

#55 Båda kan vara "bärare" på det genetiska har jag för mig. Min kusin är tillsammas med en kille som är tvilling (hon är själv också tvilling) så för deras del är det chans på tvillingar eftersom hon är det, inte pga honom. Men om dom får en dotter så för han (pappan, hennes färstman) vidare ärftligheten till henne. Och hon (mamman, min kusin) också förstås. Typ så har jag för mig att det är :)

Min mor skulle haft tvillingar något år efter att jag föddes (blev sorgligt nog MF i v11 tror jag det var) så alltså bär hon också på det. Vi var lite nojiga att det skulle vara två där inne i magen (kände att det räcker med ett barn den första graviditeten hehe) eftersom vi har mycket tvillingar i släkten. Men så blev det inte :)

Har ni tvillingar i släkten?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Velinga1984
2015-07-08 11:28
#57

#52 Jag tycker att det inte behövde synas än men magen är rätt rejält svullen så får se hur länge man kan ha det hemligt. Vi ska kolla kön samt göra 3D ultraljud, detta blir mitt tredje och kan vara sista så jag vill göra allt :D

HMC
2015-07-08 11:29
#58

#57 Kan inte 3D-ultraljudskada barnet? 🤔😕

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Velinga1984
2015-07-08 11:36
#59

#57 Det kan alla ultraljud via sina vågor, även doppler mot magen för att höra hjärtalag. Men att det skulle vara högre risk med 3D har jag inte läst.

[Miiika]
2015-07-08 12:11
#60

Jag har tvillingar i släkten både på min mammas sida och min pappas, men min pojkvän har inte det vad han vet om. Det spelar ingen roll i vilket fall, oavsett antal så är den/de här så fantastiskt efterlängtad/e :)

Alla städer erbjuder inte 3D va?

[Miiika]
2015-07-08 12:31
#61

Lyssnar på gravidpodden i gravidappen :) Riktigt skönt, får svar på en massa frågor och lugnar oro :)

HMC
2015-07-09 21:31
#62

#59 Aha, okej. Skönt att veta :) kostar det extra att göra 3D? Och gör dom 3D-ul på Huddinge tror ni?

#60 :) nix, tror inte alla erbjuder

#61 Åh, ja gravidpodden har jag lyssnat mycket på :D både kul och lärorikt faktiskt

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Velinga1984
2015-07-09 22:23
#63

#60 #61 3D ultraljud är privat som man får bekosta själv :)

[NutellaSmile]
2015-07-10 10:38
#64

Nu fick jag jobb över sommaren med chans för fortsättning på hemtjänsten så nu har sambon sagt ja till bebisen! Så i februari/mars får vi en liten :D ska gå till mvc nästa vecka för att fastställa vilken vecka jag är i och allt :) ska bli super spännande!!

Velinga1984
2015-07-10 11:48
#65

Nej, man ska tydligen inte må dåligt när man är gravid. Samtal till MVC för starkare medicin men de hänvisade till VC då de inte har läkare under sommaren. VC blev irriterad på mvc då de SKA ta alla gravida, men hon ber att få återkomma. När hon väl ringde tillbaka så hade hennes chef sagt att gravida ska till MVC och VC kan inte ta emot pga en graviditet. Blev hänvisad till gyn i en annan kommun om illamåendet ökar :S *gnälltråd*

HMC
2015-07-11 11:06
#66

Pratade med en vän igår som är barnmorska (inte tänkt på det tidigare hehe). Berättade att vi nog tänkte göra ett 3D-ul. Hon sa direkt att vi skulle försöka unvika det. Det är tydligen mer skadligt med det ultraljudet, även om alla ultraljud sänder ut vågor. Hon sa att man ska göra så få ultraljud som möjligt. Det räckte för oss, vi kommer inte göra ett 3D. Tråkigt förstås, men varför göra det om det egentligen inte är nödvändigt? Känns bättre att låta bebis var utan dom där dumma vågorna då :)

#65 Men nä, vad drygt… Det där låter ju lagom skumt 😕

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
2015-07-11 12:20
#67

Jag är mer orolig för min mobil som sänder ut skit varje dag till bebisen än ultraljud som man gör 2-3 ggr under 9 månader. Men jag tycker 3d verkar läskigt så har aldrig velat göra ett sånt :D hahaha

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-07-11 13:05
#68

#66 En "normal" graviditet gör ofta bara 1 ultraljud, runt vecka 18. Med mina många ultraljud på båda mina söner så blir jag inte skrämd av ett 3D skulle vara skadligt. Det mesta är skadligt för fostret; viss kost, läkemedel osv. Jag ska iofs även göra TUL så kan nog kolla könet då :) #67 Jag tycker att det ser riktigt häftigt ut :D

HMC
2015-07-11 13:19
#69

#68 Jag har gjort två stycken redan :) ett VULi v.5-6 (minns inte exakt) pga extrem smärta och ett UL vid KUB. Nästa inplanerade är RUL den 10 augusti (önskar såklar jag kunde få komma in fler gånger och hälsa på bebis, men men!)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
[TanatosNyx]
2015-07-11 14:25
#70

på tal om många ultraljud…. 😛 

Nej men skämt å sido.. Det är mängden strålning de utsätts för vid ett och samma tillfälle som innebär en liten extra risk. Risken att göra fel är större.

HMC
2015-07-12 10:49
#71

#70 Aha okej 🙂

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

LiNo86
2015-07-12 11:29
#72

Hej alla, tänkte hoppa på tråden också! Är i v 13+2 och har preliminärt BF 14 januari. Första barnet, inte planerat men mycket lyckliga. Igår berättade vi för familjer och vänner. Har inte känt av något illamående eller andra krämpor vilket gör att man så klart blir fundersam om det ens är ngt i magen, därav väntan att berätta tills vi varit på inskrivning. KUB står för Kombinerat Ultraljud och Biokemi (blodprov) så man gör ett ultraljud och tar ett blodprov. Efter det räknar man ut sannolikheten för kromosomavvikelser hos barnet. Sannolikheten blir högre iom moderns ålder som är med i beräkningen. KUB erbjuds inte inom alla landsting, och vissa landsting som har KUB erbjuder det bara till kvinnor över tex 35 år. Så alla genomgår inte KUB. Vad gäller UL så finns det eg inga studier som hur det påverkar barnet men man kan inte säga att det är helt riskfritt så därför vill man hålla det till ett minimum om det inte finns en medicinsk indikation. UL innehåller ingen strålning men väl vågor som "studsar" emot fostret i livmodern och avbildas på skärm så man kan se. Par där en av föräldrarna har tex hjärtfel får följas med UL för att se utvecklingen av hjärtat, men i övrigt är det oftast bara RUL i v 17-20 som man får. Man kan vid RUL se kön på barnet (om man vill och har tur) om barnet ligger så pass att detta kan undersökas. Om man inte ser könet på barnet så kommer det inte göras något extra UL för detta, då blir det en surprise vid förlossningen! För oss spelar kön ingen roll men vi hoppas så klart att det är friskt och att inget händer längs vägen. Man vet ju aldrig och jag fick tipset att inte oroa mig i onödan så då försöker jag med det! :)

HMC
2015-07-12 11:53
#73

#72 Grattis! Och välkommen hit :D bra tips där på slutet!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
2015-07-12 12:08
#74

Vi gjorde Kub i v13 och RUL i v19/20 Denna gången kommer vi även få tillväxtsul sent i graviditeten pga att sonen var undernärd. Så 3 ul denna graviditeten :) Just det vi gjorde ett ul i v 33 nångång pga misstanke om säte.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-07-12 20:30
#75

#72 Att kolla kön vid RUL är inte alltid pålitligt, vet flera som fått ett annat kön vid födseln ;) 

Detta är mitt tredje barn, varav jag gjorde 1 RUL och drygt 10 TUL med min äldsta. Minste sonen gjorde jag 2 VUL, 1 RUL och kanske 3 TUL.  Nu vid tredje barnet kommer vi göra KUB då jag ändå blir 32 nästa år samt att om barnet är sjukt så vill jag vara förberedd eftersom det trots allt kräver mer av föräldrarna. Att få ett barn med Downs syndrom gör oss ingenting däremot om det är ett allvarligt kromosomfel så skulle vi välja att avbryta.   Läkarna sa även när jag väntade min minste att hädanefter kommer det göras minst 1 TUL samt planerat kejsarsnitt vid fler barn. Känns skönt men ändå skrämmande.

Velinga1984
2015-07-12 20:38
#76

Med mina tidigare erfarenheter av extremt graviditetsillamående så går jag bara och väntar på att illamåendet ska urarta till det extrema. Läkarna har sedan tidigare berättat att det är något jag kommer få till 99,9 procent då jag alltid fått det. 

Oron att något är fel är stor då jag mår illa, och gjort sen typ ägglossning. Använder postafen och sea-band utan något större resultat då illamåendet ökar för varje dag. Fick vara hemma från jobbet i slutet av veckan då illamåendet stod i halsen, men det bryter inte ut! Gaah vad är fel!? Det är väl typiskt att man inte kan njuta när man mår som majoriteten eftersom detta trots allt är min 6e graviditet. 5 gånger har det extrema illamåendet kommit som en kraftig våg runt denna tid jag är nu (vecka 4+5) men nej inte denna gång.  Nu får jag vackert vänta, och inse att mitt jobb i hemtjänsten blir tufft :S

Annons:
mollyt
2015-07-14 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Hej då ansluter jag mig också. Har bara gått 2 fulla veckor (idag) och gjorde test imorse. Första försöket. Overkligt! Tänker att vi inte ska ta ut all glädje nu när det är så himla tidigt… Risken för missfall är ju ändå så stor än så länge. Men ÅÅÅH!

mollyt
2015-07-14 13:47
#78

Jag hade inte förstått det där med räkningen, så fick hjälp av en kompis som jobbar på förlossningen. Hon förklarade att man räknar från förra mensen och inte från ägglossningen som jag trodde.

Så jag är gravid i vecka 5 (4+0) egentligen. :)

Velinga1984
2015-07-14 14:44
#79

#77 Grattis! Första barnet? Själv blev jag sjukskriven idag och 2 veckor framåt för mitt illamående. Ett VUL gjordes men läkaren såg bara en liten vit boll typ. Det är så tidigt än men åh så spännande.

HMC
2015-07-14 15:44
#80

#77 GRATTIS! Kul :D ja, det där med hur dom räknar på testet är lite klurigt. Men skönt med ett tydligt svar! Har ni räknat på när det blir BF? Mitt huvud klarar inte av huvudräkning just nu… :P

#79 Såg likadant ut för mig på mitt VUL. Synd… Spännande ändå!

Hoppas verkligen verkligen att det blir bättre med illamåendet! Jag hade "tur" och var bara illamående fram till v.12 ungefär. Fortfarande åksjuk som en tok, men det är ju överkomligt.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Velinga1984
2015-07-14 15:50
#81

#80 Tack, det hoppas jag med. Hittills har alla graviditer haft extremt graviditetsillamående så hoppas att jag slipper det nu!

PerhapsimAnna
2015-07-14 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Måste ju få dela med mig av vårat lilla liv! Åh vad jag blev lycklig när vi va på KUB ultraljudet och fick se vårt lilla barn ligga där inne! Jag trodde nästan att jag inte va gravid när jag mått såpass bra som jag har gjort! När vi såg hjärtat slå så fint så grät jag! Fick 1/20000 på båda proverna så vi valde att inte gå vidare :) 

Just nu har jag mått väldigt dåligt och haft väldigt ont i både "mat-magen" och "barn-magen" så har tagit det väldigt lugnt, lite svårt att sova för jag hittar ingen skön ställning :/ Just nu är jag i v14 (13+4) men har inte riktigt fått någon mage, är sedan innan ganska mullig så tycker själv att jag bara blivit lite mer mullig men min sambo tycker ändå det syns lite!

HMC
2015-07-14 20:35
#83

#82 Kuuul :D jag har tänkt dela med mig av min bild också hehe, men inte vågat ärligt talat. Tänkte att folk inte bryr sig så mycket :P vi fick samma resultat (1/20000) så vi lät också bli att gå vidare. Jag har tur och har fått lite mage, även om jag också fått lite mull. Har dock inte gått upp så mycket i vikt sen innan plusset (tror jag haha). En dag när jag ätit mycket ligger jag på ca 74 kg (+- några hundra gram) och innan plusset så låg jag på 69-70 kg tror jag. Dock inget som syns, annat än på magen och tuttarna (sistnämnda-THANK GOD). Har ni andra gått upp som jag? Eller mer/mindre? Vet ju inte hur det "ska" vara…

Kan dela bilden från vårt KUB när jag kommer hem förresten :)

När är du beräknad #82??

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
PerhapsimAnna
2015-07-14 22:57
#84

#83 Ja jag tycker verkligen du ska dela bilden, även fast många ultraljuds bilder ser liknande ut så är det ju alltid roligt att jämföra lite!:D Det var väldigt skönt när vi fick reda på resultaten, hade varit så nervös flera veckor för det! Precis när jag plussade låg jag på 79kg och när jag var på KUD-ultraljudet vägde jag 84kg, största anledningen till att jag antagligen gått upp är för att dom första 6 veckorna var jag sjukskriven pga mina tarmar samt en väldigt långvarig förkylning med slemhosta vilket gjorde att jag blev sängliggandes mestadels av tiden. Sen har mitt godissug ökat något extremt och det är ibland det ända som kan rädda mig från mitt magont och illamående. Jag tycker man får unna sig lite grann men till en visst gräns. Nu har jag försökt komma igång o röra på mig men har ju flås som en väldigt otränad valross haha! Tror inte du ska tänka på vad som är "rätt" ang viktuppgång med tanke på att de är väldigt individuellt! Min barnmorska tycker att jag ska försöka hålla mig under 9kg viktuppgång pga att jag gick in i denna graviditet med på gränsen för högt BMI men vet inte alls hur jag ska klara det! :P

Jag har också ökat i bröst storlek men tyckte inte alls de va nödvändigt då jag redan har stora från början! Tycker synd om mina axlar! Och så fort jag har bh som sitter åt lite över magmunnen så gör de så sjukt ont så jag får la se hur det ska gå att börja jobba igen! (har semester tills nästa vecka ut)

Jag har inte fått något preliminärt besked av min barnmorska men har kollat lite på såna där "räkna-ut-din-BF-datum" sida och enligt dom så är det runt 15 januari så jag hoppas att jag klarar mig över till det nya året och inte föder för tidigt!! När är ditt BF?

mollyt
2015-07-15 05:36
#85

Tack så mycket! #79 #80 Det blir vårt första barn! 😊 Jobbigt med illamåender, usch! Jag hoppas verkligen att det blir bättre snart!

HMC
2015-07-15 07:50
#86

#84 Haha bara för det glömde jag ladda upp bilden… Den kommer om ett tag!

Oj, nej vad jobbigt! Jag mådde sjukt illa i början, inte så jag spydde tack och lov, men det var svårt att få i sig tillräckligt med mat. Kanske därför jag inte gått upp så mycket :)

Hittade dock ett knep som konstigt nog funkade för mig - inte alltid, men ofta! - baconchips haha! Och Tuc med paprikasmak :P så himla konstigt. Ibland funkade även Ricola med örtsmak (en sugkaramell/"halstablett" från Schweiz), samt ingefärste. Nu dom senaste veckorna äter jag yoghurt varje morgon med äpple eller apelsin i, plus psylliumfrön (som någon här på sajten rekommenderade), solroskärnor och ingefära :) 

Jag tyckte det var nödvändigt för mina bröst :D har 70C i vanligt fall. Nu har jag iofs samma bh:ar men det börjar bli trångt… Något som maken inte direkt klagar på ;) måste hitta någon bekvämare bh snart dock… INTE skönt när den trycker åt som den gör nu :(

Spännande! Vi är beräknade till 4 januari (HJÄLP!). Vill verkligen att lilleplutt där inne håller sig kvar till efter nyår :P *håller tummarna*

#85 Första barnet här med! Så kul :) mår du också illa eller? Usch för det isåfall!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
2015-07-15 07:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

#84 Här kommer bilden! 25 juli var vi inne, v.13 (12+3) och det stämde också (preliminärt förstås) efter måtten på bebis. Både vi och dom två BM som träffat får det till 4 januari :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

mollyt
2015-07-15 09:13
#88

#86 Inget illamående ännu (tack och lov!). Men det är så tidigt ännu att det säkert kommer. Jag har tidigare haft problem med ätstörningar under många år och har haft svårt att hantera illamående så jag laddar upp nu och försöker förbereda mig mentalt på att det kommer. Måste vara underbart att få se sin bebis på bild sådär! Verkligt!!

HMC
2015-07-15 09:16
#89

#88 Det måste ju inte komma. Min mamma mådde prima alla sina graviditeter :) men som sagt, man kan ju ha redig otur… Bra att du laddar upp då ändå!

Ja, magiskt! Kärlek vid första ögonkastet har fått en ny mening ❤️

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

mollyt
2015-07-15 09:57
#90

#89 Det är sant, jag känner några som mått bra hela graviditeten - men också några som spytt mer eller mindre hela. Så jag försöker förbereda mig på det värsta bara för att jag tycker att det är psykiskt jobbigt attmå illa/kräkas. Så jag laddar så gott jag kan! 

Det kan jag verkligen tänka mig! Så häftigt! :D Såg att Mamma Mia (mödravård) har en tjänst där de erbjuder att skicka videoklipp och bilder från ultraljudet till mobilen/epost i samband med ultraljud hos dem. Måste vara häftigt att få titta på det även efteråt!

Annons:
HMC
2015-07-15 10:03
#91

#90 Håller tummarna för att ni båda slipper!

Ja! Verkligen :D men åh! tänk om man vetat det… Dom finns i Sthlm eller?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Velinga1984
2015-07-15 10:26
#92

#88 Hoppas du slipper illamåendet , själv har jag mått illa sen ägglossning ungefär. Detta är alltid illamåendet som avslöjar mina graviditeter då illamåendet blir värre långt innan mensen skulle kommit. Är beräknad till 15 Mars så detta är riktigt tidigt. Men du bör väl vara ungefär där med?

HMC
2015-07-17 09:32
#93

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

mollyt
2015-07-17 17:08
#94

#92 jag är beräknad 21 mars, så strax efter dig! 🙂 

Men oj att du mått illa redan så länge? Kan inte vara lätt! Jag hoppas verkligen att det går över snart!

Velinga1984
2015-07-17 19:10
#95

#94 Ja, jag trodde att jag skulle bli sjuk. Skrev en del i - Vi med BIM i början  av juli.

Jessicat
2015-07-18 12:55
#96

Att vara gravid SUGER. Jag hatar det och alla som får det att verka som att man går runt i ett rosa fluffigt moln i 9 månader kan fan dra. Snacka om falsk marknadsföring. Jag mår illa konstant, trött hela jävla tiden och somnar jag så får jag sova 2 timmar innan jag måste upp på toaletten. Har jag varit i rörelse eller ut på nåt i mer än 30 minuter så är hela dagen förstörd, dvs kaskadspy och sova resten av dagen. Mitt humör är 10x PMS och jag tål inga höga ljud utan att explodera. På tal om explodera så gör mina bröst snart det också, samt mage eftersom jag skiter stelnat cement och spräcker skitan var tredje dag då jag vågar gå på toa. Nej fyfan, det här gör jag ALDRIG om. Inte ens tanken på att "det är värt det, det blir ju ett barn" håller humöret det minsta lilla uppe. Inte nog med det så luktar ALLT äckligt. Sköljmedlet, parfym, schampoo, tvål, min andedräkt, kaffe, jag. Sen ska man bli stor som en jävla flodko och hoppas på att man har supergener och slipper bristningar. Vad jag kan se på mina släktingar så har vi inga såna supergener. Är nu i vecka 12 (11+2) och inväntar med spänning foglossning, ligamentsmärtor, magmuskler som delar sig osv. Beräknad 3 februari!

[TanatosNyx]
2015-07-18 13:09
#97

#96 Bamsekram och välkommen i gänget! 🌺

Mot cementskiten kan du ta laktulos, skitäckligt men det hjälper. Spyvarning på det också, men får du ner det så klarar du baken (been there) 😛

Annons:
Velinga1984
2015-07-18 13:13
#98

#96 Välkommen in i klubben för oss som har haft eller har jobbiga graviditer 🌺

Är i samma sits, och alltid hamnat i den sitsen. Jag får bara se hur dessa rosa fluffiga gravidmoln är för någon annan, i min värld finns det bara en hård verklighet.

Jessicat
2015-07-18 14:29
#99

Skönt att höra att jag inte är ensam. Har känt mig hemsk verkligen som inte njuter eller ser fram emot kommande månader. Vill bara att bebis ska vara här nuuuu! Sen går man såklart och nojar över att nåt ska vara fel, att man får missfall eller att bebis är död där inne utan att man vet nåt. Har sagt till sambon att det blir att adoptera om det här inte går vägen för det här gör jag inte om!

[mmalinn]
2015-07-18 15:11
#100

Vi har sagt att händer det så händer det och att när det är meningen så blir det. Min mens är 9 dagar försenad, har inte tänkt så mycket alls egentligen då den varit oregelbunden förut. Och… IMORSE PLUSSADE JAG!!! Håller tummarna att allt går som det ska, isåfal blir vi föräldrar i april! :)

Sarah
2015-07-18 15:11
#101

#99 Man behöver inte njuta av en enkel graviditet heller :) Håller med om att det är för mycket förväntningar om rosaskimrande graviditeter och ett stigma att säga att man ogillar det hela. Jag har haft det relativt enkelt och ändå ogillat varje sekund!

[TanatosNyx]
2015-07-18 15:51
#102

Jag har nedräkning tills jag får snöpa mig haha! Den där j*vla livmodern, den ska UT! 🥵 och det innan jag blir såpass glömsk att jag får för mig att skaffa en till!

Aldrig mer en graviditet för min del! Förlossningen var en baggis i jämförelse.

Jag försöker komma på nånting positivt med graviditeten, men nej. Kommer inte på något!

Det var oro, ångest, smärta, blod och jävelskap konstant. Bebisens rörelser var obehagliga, och kände man dem inte var det också fel/orosskapande. Sammandragningar från vecka 6, rännande på sjukan från vecka 4+ minst en gång varannan vecka… Inlagd i omgångar.. konstaterat prematura värkar från den dag jag tillhörde förlossningen, så summa summarum startade skiten där i v6! Var ju samma skit hela tiden, fram till den dag jag låg på förlossningen och var 4cm öppen, DÅ ändrade det karaktär. Då blev det action..

Sarah
2015-07-18 15:53
[TanatosNyx]
2015-07-18 15:56
#104

var tvungen att skriva dit lite mer "galla" 😇

Annons:
Velinga1984
2015-07-18 16:47
#105

#102 Vad jag förstått så plockas inte livmodern ut vid en sterilisering. Tydligen kan det ge problem. De "klämmer" bara till äggledare. Ska troligtvis sterilisera mig i framtiden. Känner igen mig och det tog 8 år att delvis bearbeta första graviditeten. Konstanta kräkningar av allt för att sen vändas i 6e månaden till oro så läkarna krävde kontroller varann vecka med ultraljud då bebisen ansågs vara dödligt sjuk och troligtvis inte överleva utanför magen. Kejsarsnitt blev bestämt dagen innan av den anledning av att de ville att bebisen skulle ut fort och snabbt under akutbarnsjukvård! 6 dagar gammal blev han friskförklarad och fyller 11 i år. Lillebror som fyller 2 år i år gav ming bara konstant illamående, regelbundna vätskedropp pga uttorkning , ligamentsmärtor, foglossning och sedan som grädde på moset så var han för extremt tung för att det skulle vara säkert med en vaginal förlossning. Vi kunde dö av inre blödningar ifall jag vägrade kejsarsnitt. Som resultat av drygt 40 kg viktuppgång, ett SF mått som knappt gick att mäta i vecka 38, en bebis på 5270gram och 57 cm lång vid födseln så är mina magmuskler så förstörda att det kommer bli en tummytuck-operation i framtiden.

[TanatosNyx]
2015-07-18 17:14
#106

Jag ska inte sterilisera mig, jag ska göra en hysterektomi 🙂

Velinga1984
2015-07-18 17:24
#107

#106 Hur har du fått igenom det? Om jag får fråga 🙂 Har förstått att det är svårt att få igenom ?

[TanatosNyx]
2015-07-18 20:57
#108

#107 Genetisk sjukdom

Ammes
2015-07-18 22:33
#109

Går in i vecka 10 imorgon. Plussade 15 juni. Mår illa konstant och ömma bröst nästan varje dag och fått ökad matlust. Äger ingen våg så viktmässigt vet jag inte, men känner mig svullen och trivs inte i jeans då de "klämmor". Tror dock det mest är en känsla än så länge och att det inte hänt så mkt med vikten än förhoppningsvis. Älskade att träna på morgonen innan jobbet, men det har jag fått börja hoppa över nu, sover hellre lite extra haha. Småäter äpple i bitar - det får mig att må mindre illa, men hellre småäta det än massa onyttigheter hela tiden - även om det är vad jag helst av allt vill ha ibland (och då är det inget jag brukar vara sugen på haha). Slut på uppsats, men så kul att följa andra i samma sits som en själv =)

Mackmyran
2015-07-19 14:17
#110

Vi väntar vårat 4:e barn, som är beräknat till 19:e Januari, vi har tre tjejer så vi hoppas lite på att det är en pojke. Mina två första graviditeter mådde jag prima och det var för 11 och 9 års sedan. Mitt tredje barn mådde jag illa hela graviditen och det är 1,5 års sedan och den här graviditen verkar bli lika dan som den förra, mår illa och är trött konstant. Jag är föräldrar ledig just nu men ska börja jobba i mitten av augusti. Förhoppningsvis så får jag gå hem igen i mitten av November med havandeskapsledighet, har ett ganska tungt och stressigt jobb.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Anonym
Anonym
2015-07-19 17:16
#112

Har följt tåden ett tag o nu har jag kommit på hur man skriver anonymt så nu hoppar jag också in i tråden ;)

Plussade BIM -3 och dubbelcheckade med CB-digital dagen före BIM. Har bf kring 16 mars. Andra barnet.

Anonym
Anonym
2015-07-19 17:16
#113

Äh.. kan ju lägga till en signatur så ni vet ;)
//Tvåan

[Miiika]
2015-07-20 07:41
#114

Har varit på semester och var väldigt roligt att "läsa ifatt" nu. Jag ska på inskrivningssamtal hos barnmorskan idag, är i vecka 7 (6+4) och väntar med spänning på att klockan ska slå 14.15 :) Har inte kunnat sova inatt. Skulle vilja göra ett ultraljud idag men antar att de inte gör det, fick ju missfall i februari och är så fruktansvärt nervös och mår dåligt för att man inte vet hur det går där inne i magen. Jag vill så gärna bara få höra att allt är bra, samtidigt har jag ju läst från er att ultraljud inte är bra att göra för många gånger… Åh, det är ju bara att hålla tummarna :)

Velinga1984
2015-07-20 09:12
#115

Suck. Illamåendet börjar bli värre, tidsfråga innan jag börjar kräkas. Hur vet jag det? Kaffe, saft, vatten och kött startar upp illamåendet så jag får dricka kolsyrat vatten och Chai Latte. Samma procedur som alla andra graviditer. Är vecka 5+6 så jag har klarat mig rätt bra ändå :S Idag arbetar sambon, minstingen är på förskolan och jag ska bara vila. Blir väl att sova och se på film tills minste ska hämtas hem.

[Miiika]
2015-07-20 09:23
#116

Hm… Jag har en lustig känsla i munnen, typ torr i munnen liksom. Nu brukar jag inte snusa men det har hänt någon gång (innan graviditeten naturligtvis) och dagen efter brukar jag känna likadant, liksom torr och typ svullen på ett ställe. Är det något som brukar hända när man är gravid? Eller är det något annat kanske :) Jag har trott att jag inte har mått illa på morgonen, det sa jag senast igår, det kanske beror på att jag har sovit förbi morgonen nu när jag har haft semester - idag när jag steg upp klockan o6.00 - blä! Mår fortfarande illa, typ åksjuk känns det som. Men jag älskar det :) Jag älskar alla gravidsymtom :)

Anonym
Anonym
2015-07-21 20:08
#117

Semestern skulle inte kunna kommit mer lägligt.. Är så otroligt trött, minsta lilla extra under en dag så är det läggdags vid 22-23, innan semestern var det soffläge minst 30 min efteråt för att inte somna stående.. Minns inte att jag var såhär himla trött såhär tidigt med första barnet. Blir inget gjort här hemma om det ska fortsätta såhär 😴  //Tvåan

[Miiika]
2015-07-22 07:01
#118

Jag var väldigt trött sist, alltså när jag var gravid i början av året. Den här gången är jag inte lika trött, dock illamående. Jurk. Dagarna kunde ju ha börjat bättre, jag kräks ju inte ens - det vore säkert skönare om man kunde göra det men jag kan inte tvinga fram det. Jag har tvärtom fått mer energi och känner för att ut och springa, träna och storstäda huset :) Tihi, tänkte att man ju får passa på om det ändrar sig :P

Annons:
Anonym
Anonym
2015-07-22 07:48
#119

#118 Ja passa på, det kan ändras fort :D illamåendet har jag sluppit lindrigt undan med vilket är grymt tur då jag har en släng av emetofobi.. Får istället skov av avsmak, fast jag kan bara vrålhungrig så lockar absolut inget! Efter nån minut kan jag vräka i mig igen :P

[Miiika]
2015-07-22 09:11
#120

Bäst att jag städar huset ikväll igen då :P Vad är emetofobi?

Ibland är jag vrålhungrig och ibland mår jag bara illa när jag ska äta. Det går så upp och ner och det är lite jobbigt, man måste ju äta liksom…

[TanatosNyx]
2015-07-22 09:27
#121

emetofobi = kräkfobi

[Miiika]
2015-07-22 10:02
#122

Jaha, okej! Vad skönt att du sluppit det då :)

Velinga1984
2015-07-24 07:26
#123

Att gå upp tidigt var visst ingen bra idé, kräkningarna kom direkt. Tidigare under min sjukskrivning har jag inte gått upp förrän 10, ätit lite och sen vilat igen. Då har jag visserligen mått väldigt illa i skov men klarat mig från att kräkas. Får se hur det utvecklas.

[Miiika]
2015-07-24 08:18
#124

Det låter jobbigt! Själv har jag varit ledig igår och idag för att jobba helgen, ska bli intressant och se om man klarar jobbet utan att springa på toa och kräkas stup i kvarten. Kollegorna vet ju inget än… Är i vecka 8 (7+1) så tänker vänta fyra, fem veckor innan de får veta:-)

Anonym
Anonym
2015-07-24 09:35
#125

#123 Usch, låter inte alls något vidare :/
Jag har ännu tre veckor semester att njuta av innan jag ska tillbaka till jobbet, hoppas verkligen att den värsta tröttheten lagt sig då. Kände mig mer död än levande sista veckan före ledigheten..
Jag tänkte inte alls berätta, ska se hur länge det tar innan nån frågar/börjar misstänka på jobbet 🤫

Annons:
Anonym
Anonym
2015-07-24 14:52
#126

Hej alla! Jag är i v 7 och är beräknad i mitten på mars. Vill vara anonym ett tag till då jag inte vill berätta för alla så här tidigt. Mår väldigt illa och har tappat aptiten helt, jag får tvinga mig att äta varje dag. Min familj kommer hit för att grilla ikväll och då ska jag berätta för dem. En av mina systrar vet redan då även hon är gravid(ska ha i nov). Känns bra att ha någon så nära att umgås med samtidigt :) /M

HMC
2015-08-01 12:15
#127

Hur går det för er tjejer?

Jag har precis kommit hem från en vecka på Teneriffa. Där hände något STÖRT. Eller nja, vanligt egentligen förstås haha, men första gången för mig. Jag halvsatt/låg i en solstol med en bok i handen mot låret när jag helt plötsligt känner hur något sprätter till rejält nere i magen. Som dom tidigare känningarna, men mycket starkare! Men inte bara det - det syntes genom magen! Ordentligt! Efter det har jag inte alls sett något så tydligt, även om rörelserna börjar bli tydligare.

Räknas det där som en spark? Coolt var det i alla fall! Vill ha mer sånt!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
2015-08-01 12:36
#128

Kan tillägga att jag är i v.18 nu (17+5 idag, det där hände 17+2 om jag inte misstar mig)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

PerhapsimAnna
2015-08-01 13:25
#129

#127 Fasen så fräckt!! Jag har börjat smått känna något oförklarligt bubblande långt ner men ändå långt fram i magen och jag antar att det kan vara den lilla som rör sig (hoppas jag iallafall), det har blivit mer och mer nu. Är i vecka 17 (16+1). Har ju dock inte fått någon direkt mage mer än att min redan mulliga mage har kommit fram lite mer haha!

em.nord
2015-08-01 13:46
#130

Jag åkte för att göra kub igår för lilla bebis och gick därifrån med tvillingar i magen =0 Så hela graviditeten ändrades lite kan man säga ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

HMC
2015-08-01 13:54
#131

#129 Haha ja! Äntligen liksom!! Det kommer snart för dig med ska du se :D

#130 Så himla sjukt! Häftig! Trodde du att det var tvillingar innan? (Grattis!)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
2015-08-01 17:19
#132

#131 jag viste egentligen att det var tvillingar innerst inne. Vilket är helt sjukt. Men trots detta så var det inte fören jag såg dom som det blev sant. Sagt till min man i veckor att det är tvillingar, lite med fasa. Men han har inte trott mig. Jag trodde knappt mig själv. :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Aleya
2015-08-01 18:06
#133

#132 får jag vara fräck och fråga hur du visste det? För när min gammelmormor 1937 väntade barn så visste hon samma (då var nog inte ens ultraljud uppfunnet) men alla sa nej nej. Och i april kom först den ena och sen den andra dagen efter. Så därför undrar jag. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[TanatosNyx]
2015-08-01 18:29
#134

Modersinstinkten går inte av för hackor. Ibland bara vet man 🙂

em.nord
2015-08-01 18:40
#135

#133 ja vist inget fräckt i det :) Vet inte riktigt vad jag ska svara bara. Med Elliot (sonen) tänkte jag aldrig tvillingar. Fanns inte på kartan. Denna gången har jag mått så konstigt och har tänkt tvillingar flera gånger. Vet inte varför och kände mig ju inte säker på det. Men sagt flera veckor "det är säkert 2 där inne". Och jag blev egentligen inte förvånad när jag såg dom. Det var det första sambon sa när jag ringde "men det är ju det du sagt hela tiden". Ja tänkte jag men man säger så himla mycket…. Flummigt svar men har inget bättre att ge :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-08-01 18:51
#136

GRATTIS Em.Nord till tvillingarna, vilken överraskning! Har ni tvillingar i släkten? Ibland önskar jag att jag också får tvillingar, det skulle förklara mitt illamående. Men nej, även nu på VUL i vecka 4-5 visade det ett foster. Oerhört tacksam för det men jag vill må som "alla andra gravida". Idag är jag lite bitter, att äta medicin för illamåendet 3 ggr dagligen, planera för att kunna duscha osv. ALLT startar illamåendet och kräkningar. Går in i vecka 9 på mån eller tisdag beroende på vilken jag tittar i. Om 2 veckor ska jag ringa och boka KUB, tydligen något man fick göra själv. Knepigt då jag alltid fått allt bokat vid tidigare graviditeter.

em.nord
2015-08-01 19:44
#137

Usch vad jobbigt med ditt illamående :( och boka själv?! Aldrig hört! Nej det har vi inte men enäggstvillingar är tydligen oberoende av arv utan sker slumpvis :) Tack! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[TanatosNyx]
2015-08-01 21:18
#138

jag bokade tid själv till kub.

Velinga1984
2015-08-02 12:47
#139

#138 Jag har sett att vi tillhör samma sjukhus, så det är kanske så det funkar med KUB här? Är du över 35? Min BM sa att de prioriterar alla över 35, resten får av mån av tid. Men jag är t om villig att betala för ett KUB då jag är livrädd för allvarliga kromosomfel, speciellt då detta blir sista barnet. Vi bestämde igår att familjen får stå tillbaka för mycket under mina graviditeter att vi är nöjda nu. 3 barn räcker.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-02 21:02
#140

Alla får som du säger i mån av tid, de har nästan alltid tider :) Jag var 26 när jag gjorde KUB. Egentligen skulle BM ringa, men jag hade en inhoppare då min ordinarie vabbade, och hon gav mig telefonnumret i näven haha! De blev bra långa i ansiktet på antenatalen när en privatperson ringde, men de bokade tiden ändå 🤪

em.nord
2015-08-03 06:32
#141

Tillhör Kalmar och alla blir erbjudna kub. I Karlskrona precis bredvid blir man det inte :) Fel att det ska vara så olika….

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

mollyt
2015-08-04 20:31
#142

Åh vad roligt #em.nord! Så spännande! Grattis! Du får uppdatera mer sedan! 😍 Min man drömmer om att vi också ska få tvillingar, jag tror inte det. Men vi får väl se vid KUB i början av september! Hehe

Anonym
Anonym
2015-08-05 16:31
#143

Spännande med tvillinggraviditet :)

Var på inskrivning idag, bf sa hon är 17 mars men jag håller fast vid 16:e eftersom jag har 27 dagars cykel. Dom generaliserar väl och räknar bara med 28 har jag för mig… KUB-tiden kommer på posten troligen nästa vecka, blir antagligen första dagarna i september. Sen nästa mvc-besök blev inbokat till början av september men så fråga hon om jag vill komma om sådär två veckor också och lyssna på hjärtljuden (som tydligen hörs från v. 10), klart man svara ja ;)
//Tvåan

[Miiika]
2015-08-05 18:03
#144

Vad roligt! Jag längtar till vår inskrivning och KUB-test. Har semester nästa vecka så barnmorskan sköt fram inskrivningen en vecka, 19/8 ska vi dit och sedan KUB-testet en vecka senare. Vi längtar efter att höra hjärtat slå! Då blir det nog mer verkligt :)

Nnina
2015-08-06 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Jag hakar på er, gravid i v 10+4 än så länge bara!;-) och i februari kommer det förhoppningsvis en liten bebis!:-) ingen planerad graviditet men superkul tycker jag och sambon! Inskrivning hos bm den 10/8 och Kub-test den 17/8! Har sen vecka 5 spytt 6-7 ggr om dagen och konstant illamående..:-( men jag hoppas att det släpper snart! Jag är redan väldigt svullen om magen och smal sen innan, så det syns redan nu..;-) nu ska jag försöka sova, nu när väl illamåendet har släppt lite!

Nnina
2015-08-06 01:28
#146

Bilden ovan är iof från v 8!:-) så lite mer svullen nu!;-)

Annons:
em.nord
2015-08-06 09:11
#147

Välkommen Nnina :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

PerhapsimAnna
2015-08-07 12:16
#148

Nu måste jag uppdatera lite!!:) Jag har läst allt och verkligen grattis till alla här och jag är ser verkligen fram emot o få följa lite uppdateringar framöver, särskilt från em.nord, grattis till dig!:D

Idag påbörjar jag vecka 18 och känner smått något bubblande långt fram i magen under naveln och det är väldigt mycket rörelse där under dagarna haha! Kan nu känns livmorden genom huden och det är lite läskigt men ändå spännande! 26 augusti ska vi på vårat första RUL och vi vill så gärna veta vilket kön barnet har! Många jag har berättat för säger att det är hela överraskningen med graviditeten men jag tycker att individen som kommer ut är hela överraskningen, inte könet!!

Vad tycker ni? Ska ni ta reda på könet eller inte? :)

Velinga1984
2015-08-07 12:45
#149

#148 Vi väntar vårt 3e och sista barn, så vi kommer kolla kön på 3D ultraljud :) Spelar verkligen ingen roll om kön, utan det handlar mest om att jag vill göra ett 3D UL ;)

Charlotte94
2015-08-07 14:23
#150

Jag plussade igår :)!!! Så det blir en april bebis om allt går som det ska denna gången. Hoppas på att få slippa ännu ett missfall. Men är bara i v.5 4+2

em.nord
2015-08-07 14:28
#151

#148 tack tack :) Vi tog reda på Elliots kön. Var rätt lätt att se! Tom jag såg den lille pungen mellan benen :) Men skulle de säga fel är det ju inget skoj för då är man ju inställd på att det är det könet men sen blir det något annat så blir det ju dumt…. Haha inget svar men ändå :) Men tvillingarna kommer läkaren kolla könet för man gör tydligen det med tvillingar. Vi vill veta ändå :) Är nervös inför läkarultraljudet. Ska bli skönt att få svar på alla frågor….

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

PerhapsimAnna
2015-08-07 15:21
#152

#151  jag vill bara veta om dom är säkra på vad det är, annars kan det ju bli lite dumt som du sa. Tänker inte köpa massa kläder i en specifik färg och inte heller döpa barnet innan det är ute, vill bara veta så man kan förbereda lite småsaker som namnförslag :D

[TanatosNyx]
2015-08-07 19:49
#153

#150 Grattis!

Annons:
Charlotte94
2015-08-08 00:33
#154

Tack !! #153

em.nord
2015-08-08 07:53
#155

#150 vi skrev samtidigt så såg inte ditt inlägg. Grattis! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

mollyt
2015-08-08 09:55
#156

#148 jag har alltid tänkt att jag INTE vill veta kön i förväg, men har senaste tiden tänkt om… Nu tänker jag så att det kan hjälpa anknytningen till bebisen. Framförallt för pappan som inte känner barnet på samma sätt som för mamman som känner hur barnet rör sig. Då tänker jag att det kan bli lättare att knyta an till en flicka/pojke om man redan vet vad det (troligtvis) blir. Men å andra sidan är jag jätterädd för att man t.ex. föreställt sig att det ska bli en flicka och ut kommer en pojke - hjälp vilken kris!

Anonym
Anonym
2015-08-08 10:07
#157

#150 Grattis och välkomme  med!

Vi tog reda på könet med första (såg det iofs redan före vi frågade 😎) och vill gärna veta denna gång också. Jag är alldeles för nyfiken för att vänta 😃

//Tvåan

Sarah
2015-08-08 11:35
#158

Vi hade inte tänk ta reda på kön heller, men blev för nyfikna. Dock hjälpte det inte mycket för varken anknytning eller för att göra det verkligt :p jag knöt an mer ordentligt till dottern typ 2 dagar efter förlossningen. Killen på förlossningen. Overkligt var det typ tills vi kom hem från bb :D

mollyt
2015-08-08 11:50
#159

Åh det kan jag tänka mig #158… Det är väl overkligt tills man inser att man förväntas ta med sig bebisen hem! Haha 🤪 Jag kommer säkert känna så, haha!

Jessicat
2015-08-08 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

Vecka 15 och har inte ens varit på inskrivning. Sagt sen start att det är tvillingar, har då mage så det räcker och blir över. Ser höggravid ut på kvällarna. Inskrivning 19 augusti, är då i vecka 17 :)

Annons:
Beellaaa
2015-08-09 15:39
#161

Hallå hallå tjejer! Va spännande med ett litet forum att kunna dela med sig av allt. Jag själv är i vecka 12 nu och är väl tänkt att de lilla livet skall komma ut i februari. Känns tryggt att läsa att fler än jag tycker detta är en hel djungel att vara gravid. Det är mitt första barn och jag är lika lycklig som jag är orolig. Man vet ingenting o man vet inte vad som är normalt om de är rätt när de gör ont eller om de är fel eller om man ska må bra eller dåligt 😅. Jag har haft oturen att ha mått super illa i nästan 8 veckor och bara kräkt.nu peppar peppar känns de som de håller på att vända. Men man är ju så spänd, har inte varit på inskrivning än (17 augusti) så man undrar ju om allt står rätt till o om de lilla livet lever? Om hjärtat kommer slå eller vad som händer. Känns så långt till ultraljudet. Men man får väl se de som positivt att man mår illa och mensen har ju inte kommit tillbaka ! Åh nu blev detta en hel roman! Men ser verkligen fram emot massa spännande inlägg 😄 Kram

Supersyrran
2015-08-09 17:19
#162

Hej alla! Jag har tjuvläst på sidan ett tag men hoppar nu in på riktigt :) Jag är gravid i v 10+5 idag, första barnet och det känns väldigt spännande, roligt, läskigt, underbart och konstigt på samma gång! Min mage har redan börjat puta och alla byxorna sitter supertajt! Kommer snart inte gå att knäppa alls :p Är nu på jakt efter sköna och snygga gravidbyxor, nån som har några tips? Är inte superimponerad av HM's sortiment, finns nästan bara strl 34 eller 46 kvar i alla butiker.. Likadant med linnen, ALLT sitter tajt, oavsett mammaplagg eller inte. Ha det bra i värmen!

Velinga1984
2015-08-09 18:32
#163

#162 Mamalicius har rätt bra kläder tycker jag. Annars olika köp och säljsidor där man kan köpa till hyfsad peng.

soundtrack
2015-08-09 18:40
#164

#162 bonprix.se har mycket mamma-kläder. Har dock ingen erfarenhet av deras byxor.

Velinga1984
2015-08-09 18:41
#165

Här pågår illamåendet för fullt, (går in i vecka 10 på tisdag) blir värre med kräkningarna nu när det är varmare ute. Så tvivlar starkt på jobb inom kort,snarare ny sjukskrivning. Imorgon har jag inskrivning på MVC, hoppas att de fått läkare nu. Magen är så svullen att det redan nu trycker på revbenen och bhn. 3e barnet iofs men ändå?! Oroar mig faktiskt för att få ännu en 5 kgs klump, det var tungt och väldigt bökigt med så extremt stor mage. Vill ha en liten och snärt mage som jag ser på många kort i magtråden. Allt är jobbigt psykiskt men jag längtar tills vi blir 5 i familjen. Att få mysa med bebis, att få se ännu en solstråle växa upp :) Även om vägen dit är lång.

Charlotte94
2015-08-09 19:01
#166

Ni som är erfarna med de här med graviditeter, tänkte be er om lite hjälp. Fick tunna flytningar nu ikväll lite typ som vatten fast tjockare. Inga klumpar i utan som en vanlig vit flytning fast tunnare. Kände det väldigt tydligt när det rann till så gick in på toa för att se att de inte var någon blödning. Och de var de inte som tur är. Men är de normalt ? Är de någon som vet varför, blir alltid rädd när det rinner i trosan. Är i vecka 5 4+4 glad för svar från er som vet :) är orolig för allt och tror att jag ska få missfall igen. Är så jäklar nojjig..

Anonym
Anonym
2015-08-09 19:16
#167

Helt normalt. Är rätt vanligt med riklig mängd flytningar under graviditeten :)

//Tvåan

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-09 20:33
#168

#166 Helt normalt, jag levde med trosskydd nästan hela graviditeten. Det kan bli värre när man rör sig, då kan det komma ganska stora klumpar. Det kanske har med slemproppens bildande att göra, vad vet jag? Kroppen skruvar upp iaf för att hålla extra rent läste jag nånstans. Stämmer säkert.

Charlotte94
2015-08-09 20:36
#169

Tack för bra svar #167 #168 känns skönt att ha er !

em.nord
2015-08-10 07:50
#170

Flytningar kommer ALLA tänkbara former under graviditeten :D Fullt normalt :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

MamsenTramsen
2015-08-10 12:49
#171

Hej på er alla och grattis till bebisarna som växer i magarna!

Nu när det äntligen landat hos mig så hoppar jag också in här. Vi är gravida igen! Fantastiskt! Vecka 5 nu och jag mår utmärkt. Ömma bröstvårtor, extrem törst och ständigt hungrig bara. Förra graviditeten bestod i ett vansinnigt illamående o kräkningar från innan BIM och fram till förlossningen. Skönt givetvis så länge man kan slippa det!

Hur har ni andra gjort med tidigt UL? Vi hade tänkt ta KUB-test i v 12 denna gången också, men när jag ringde barnmorskan i morse sa hon att de bokar in alla nygravida till tidigt UL i vecka 8.  Jag sa inget, men funderar över om det kanske är onödigt att utsätta fostret för två tidiga UL under den första kritiska tiden om man inte känner nån oro/har några blödningar etc.  Hur tänker ni andra?  Hur har ni gjort? Jag behåller iaf tiden så länge. Kan ju vara så att behovet uppstår längre fram av nån anledning..


MamsenTramsen
2015-08-10 13:20
#172

# 165 Du får trösta dig med att det, som jag precis läste, är 70 % mindre risk för missfall om man är illamående i början av graviditeten.  Men jag förstår att det är superjobbigt.  Särskilt när man har barn sedan innan o inte bara kan stänga dörren och sova bort tiden.  Kämpa på! Och håller tummarna för att du får förlängd sjukskrivning.


Velinga1984
2015-08-10 14:25
#173

#172 Med äldsta sonen gick det över runt 5e månaden och med yngsta mådde jag illa hela graviditeten. Något lindrigare efter runt vecka 12-14. Så jag har inga stora hopp om att det ger sig snart. Får ringa om läkartid imorn. Fick avboka mvc idag, har kräkts konstant idag så ligger kvar i sängen med darrighet, trötthet och myrkryp. Allt för tydliga tecken på att min kropp behöver mer näring. Till på köpet jobbar sambon 30 mil bort denna vecka. Kandidat till årets sämsta mamma då den blivande 11 åringen får ta och serva sin 20 månader gamle lillebror. Tacka gudarna för att han gör det med bravur! Blir nog ps4 i födelsedagspresent till honom, min klippa!

Jessicat
2015-08-10 20:22
#174

Någon som varit utomlands gravid? Jag åker till Grekland den 20e augusti och ska på inskrivning 19e augusti. Är då vecka 17 och har varken sett eller hört nå hjärtljud på bebis eftersom jag inte blir inskriven förrän då. Blev så sent pga flytt, sjukskriven barnmorska och semestrar. Nåt speciellt att tänka på förutom att skippa fetaosten? Känner mig lite orolig för att åka utan att fått det bekräftat att allt är som det ska där inne. Är i vecka 15 nu och tycker ibland att jag känner sprattel i magen, är det möjligt?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-10 20:46
#175

Teres (vår medis) var utomlands som gravid 🙂 och jadå, det är säkerligen bebisen du känner 😃

Pontiac57
2015-08-11 00:35
#176

Tänkte hoppa in här jag med så man kan få lite bra tips. Väntar första barnet som är preliminärt beräknat 5 januari och ska på RUL och få se knodden för första gången nu den 12/8, riktigt spännande :)

Charlotte94
2015-08-11 00:45
#177

Grattis #176 och lycka till !! Vi ska få se vår lilla den 19 augusti :) känns som man längtar ihjäl sig :p

Elisabetb
2015-08-11 10:22
#178

Hej! Vi väntar vårt första barn i slutet av januari (15e v). Hur har ni det, alla ni blivande föräldrar 2016 01? Jag har tyvärr åkt på otroligt illamående och kräkningar som inte blir bättre av medicin, så nu efter semestern blir det deltidssjukskrivning till det går över (för det hoppas jag det gör!). Hur gör ni andra som mår så här? Svårt att riktigt glädja sig när man ligger till sängs halva dagen…

Fredrikida
2015-08-11 14:42
#179

Hallå!

Jag är gravid i vecka 7 (6+4) och det är min och makens första barn. Jag blev så förvånad när testet visade att jag var gravid. Jag menar jag har känt mig mycket mer gravid vid andra tillfällen men då satt det bara i skallen på mig. Hade också fått en känsla i kroppen några dagar innan att vi inte skulle kunna få barn.

För någon vecka sen kände jag lite mer symtom än jag gör nu vilket gör att jag är lite nojig. Då kände jag som en mensvärk som gick ner i ljumsken men det gick över ganska snabbt. Nu är jag något illamående vissa dagar men inte alls så farligt. 

Man ska ju inte klaga när man mår bra men på något sätt känns det som att jag inte skulle oroa mig lika mycket om jag mådde riktigt illa och kände av lite mer symtom. Jag ska på inskrivning den 28/8 och ska då boka in ett tidigt ultraljud eftersom jag själv föddes med ryggmärgsbråck så hoppas den värsta oron går över efter det.

Lilolizeit
2015-08-11 15:58
#180

#174 Jag spenderade 1 månad i etiopien som gravid. Jag minns inte vilken vecka jag var i då, men det var tidigt. Fick ringa via skype till min barnmorska för att bekräfta att jag ville göra KUB osv.

Det var lite nervöst att vara iväg, men samtidigt skönt att inte vara i "vardagen" då jag var helt slut å ganska illamående. När jag kom hem från resan så var det också ganska lagom att berätta för folk att ja var gravid, så det var skönt att slippa folks misstankar innan, haha.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HMC
2015-08-11 16:45
#181

Vi var på RUL igår vid 11 och fick se vår lilla älskling! Allt såg så fint ut så, men det tog ett bra tag innan vi blev klara där borta. Lilleplutt låg och sov som en räka så vår BM lyckades inte få någon bra bild på hjärtat. Efter 30 min fick vi gå ut (hon tog en patient emellan) för att vänta in att ungen skulle vakna. Jag dansade runt som en tok och slängde i mig en dextrosol. Vet inte vilket av det som funkade, men sen såg hon hjärtat klart och tydligt (på en då halv-sprattlande unge haha) och könet fick vi också reda på! Ska bli så himla spännande det här! Och magen växer så det knakar 😍

Blev flyttad från 4 januari till 6 januari, men tänker för min egen hjärnas skulle fortsätta på 4 januari. Alldeles för förvirrande för mig annnars 🤪

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Nnina
2015-08-13 09:32
#182

Inskrivning i måndags och Kub-test måndagen som kommer, spännande!😄 då är vi i v12+1. Bm frågade hur jag mådde nu och jag sa att jag mådde bra, men tji fick jag!😱😂 illamåendet och kräkningarna still going strong….😔 får nog ta och ställa in mig på att må pyton resten av graviditeten, men så länge bebbe mår bra så får jag helt enkelt stå ut!😜 det ska bli så skoj att se det lilla livet som härjar rundor där inne! Och på ul i v18 kommer de titta lite extra noga på ansiktet då jag föddes med en lättare gomspalt. Någon som vet hur ärftligheten är när det gäller gomspalt?

[Miiika]
2015-08-17 10:33
#183

Efter bruna flytningar och magont åkte vi in till gynmottagningen igår kväll. Så fort vi fick se den lilla bebisen som sparkade och levde livet där inne kändes det mycket bättre. Har fortfarande ont i magen men är lugnare idag när jag vet att den lilla bebisen där inne mår bra:-) Min pojkvän blev väldigt fascinerad av att se det lilla livet, det blev jag också naturligtvis, konstigt att man inte känner den när den sparkar och simmar runt så mycket. Åh, lilla älskade liv! Är i vecka 11+4:-)

[TanatosNyx]
2015-08-17 10:58
#184

#183 Hmm växtspurt så något litet kärl brustit? jag hade det till och från genom nästan hela graviditeten, då hade jag stänkblödningar och mycket molvärk i flera dagar. Blev jämt värre av gynundersökning också. Ibland kunde läkarna se kärlen som blödde med blotta ögat, ibland syntes ingenting.

Mara-Bell
2015-08-18 08:13
#185

Jag plussade i dag på morgonen! så nu hänger jag på i den här tråden om allt går vägen :-) Om jag förstått hur man räknar så är jag i vecka 4+2 i dag, så väldigt tidigt. Har ännu inga större krämpor eller illamående. Är bara lite tröttare än vanligt och hungrig typ hela tiden. Var tvungen att säga till min chef på jobbet redan i dag pga det jag arbetar med. Och han blev jätteglad, verkar som om han och alla andra för den delen bara gått och väntat på det här sedan vi gifte oss för ett år sedan ungefär :-)

[GråHäxa]
2015-08-18 22:10
#186

#185 Grattis!!! 

Hoppar också in här då jag precis plussat, är också väldigt tidig 4+5 om jag förståt rätt (hoppas hoppas allt skall gå vägen)

Mår illa, har molvärk och är jättetrött men kan ej sova. Men det är de lätt värt :D

Anonym
Anonym
2015-08-18 22:20
#187

Gick in i vecka 11 idag, och varit på inskrivning :) fick en supertrevlig barnmorska :)

Anonym
Anonym
2015-08-18 22:21
#188

/M

Annons:
Nnina
2015-08-19 07:50
#189

V.12+5 idag enligt kub-testet i måndags och illamåendet och kräkningarna fortsätter i samma takt!😔😂 att ha förbi för att spy gör ju inte saken bättre!😂 men när man fick se sitt lilla hjärta på bilden och veta att allt står perfekt till blir man bara helt underbart kär!

Nnina
2015-08-19 07:52
#190
HMC
2015-08-20 07:13
#191

Grattis till er "nykomlingar", det kommer bli så bra så det här 😃🌺

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Anonym
Anonym
2015-08-20 09:10
#192

Nyss hemkommen från bm som varken hittade hjärtljud eller såg något på (den uråldriga) ul-maskinen.. Hon sa jag troligen har väldigt bakåtlutad livmoder och därför var det svårt att hitta. Minns att de alltid fick leta en hel del efter ettan också för att höra hjärtljud, han var en mästare på att smita 😃
Har kub-ul inbokat 7.9, men fick ändå en tid till läkaren för ett nytt ul-försök med nyare maskin till 24:e. I just gotta love min bm 🙂  //Tvåan

HMC
2015-08-20 09:57
#193

#192 Vilken bra bm! Inte alla som tar sånt där på allvar, många (eller iaf en del) skulle kunnat vifta bort det med att "det var ju samma "problem" förra graviditeten också" så allt är säkert i sin ordning". Hur långt är du gången? 🙂

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Anonym
Anonym
2015-08-20 10:05
#194

#193 Eller hur, hoppas jag får behålla henne hela grav (hade 3-4 olika förra gången p.g.a. personalbrist). Jag är i v. 11 nu (10+1) så det är rätt tidigt.
//Tvåan

HMC
2015-08-20 10:40
#195

#194 Håller tummarna!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-24 19:25
#196

Idag bokade jag privat ultraljud, nästa tisdag blir det =) Hoppas få några bra bilder, för vi ska använda en av bilderna till att berätta för svärföräldrarna. =) Går in i v 12 imorgon!

/M

Velinga1984
2015-08-24 19:56
#197

Illamåendet håller i sig, och min kost är rätt ensidig. Men nu äntligen börjar jag släppa oron om missfall, risken finns ännu. Är i vecka 12 imorgon, men ska försöka boka tid för KUB. Jag har beställt en sovorm till bebisen, istället för ett babynest. Lillebror, eller bör man skriva blivande storebror?, kunde bara sova om han låg omlindad. Men de växer ur babynest så fort, en sovorm kan dom ha hela livet ;) Nu blir det att hålla sig borta från att köpa kläder, nackdelen med att det är tredje barnet är att bebiskläderna är så många att allt inte ens blir använt :)

Litenloppa
2015-08-26 09:31
#198

Nu vågar jag mig in här igen. Har haft lite svårt att slappna av den här graviditeten eftersom det gick så illa sist. Men i måndags var vi på ultraljud och fick se en frisk liten bebis som viftade med armarna 💕 Nu i v 13 har livmodern satt igång att växa mer och det börjar synas att det inte bara är gaser längre haha ^^

HMC
2015-08-26 15:55
#199

#197 Sovorm, vad smart! Och att köpa kläder som är så kul! Skönt för plånboken med syskon sen tidigare dock ;)

#198 Välkommen in igen! Att få se det lilla livet och hur magen växer, wow! Så kul för er. Älskar det!

Vi har i veckan köpt spjälsäng (IKEAs "Hensvik" - helt underbar!) och igår beställde vi barnvagn+babyskydd! Det blev en Emmaljunga Super Viking, svart chassi och färg på ligg- och sittdel blev Lounge Grey. Kom nu med 2016 års kollektion.  Love it! Det bästa med den är att vi kan göra den till syskonvagn sen. Gosh, allt sånt här är en djungel, men en ofta fantastisk sådan :D

Hur går det för er andra?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Litenloppa
2015-08-26 16:06
#200

Hensvik tittade jag också på förra gången. Jättefin! Den här gången kommer vi vara studenter båda två så nu blir det bättre begagnat istället för nytt, funkar ju lika bra faktiskt. Barnvagnar var verkligen svårt. En del saker kan man ju inte riktigt få ihop. Jag vill ha en som inte tar upp för mycket plats i skuffen eftersom hunden ska få plats med. Men samtidigt måste den vara stabil och ha bra fjädring så den rullar bra på knaggliga grusvägar. Jaja sånna bekymmer då ;)

[TanatosNyx]
2015-08-26 16:44
#201

#200 brio smile :)

HMC
2015-08-26 17:23
#202

#200 Ja, verkligen!
Åh, ja det förstår jag. Min far och min mans mor tycker vi ska köpa allt begagnat, onödiga pengar är enda anledningen… Men vi (jag) känner att har man det inte knapert med pengar och vill köpa nya saker (alla vill ju inte det!🙂) så är det klart man kan göra det. Men det beror ju självklart på situation också. Så köpte ny spjälsäng och vagn, samt babyskydd. Letar dock efter ett begagnat (men fräscht) skötbord och efter kläder. Just bebiskläder hinner ju inte användas så länge innan dom små liven växer ur dom, så det kan vi gott och väl köpa en del begagnat. Ska även få låna från vänner!

Hur tänker du/ni med skötbord? Det viktigaste för mig (förutom att det ska passa med det andra vi har hemma) är att det är stabilt, har någon sorts förvaring och inte tar alldeles för mycket plats. För mycket begärt?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Annons:
Litenloppa
2015-08-26 17:58
#203

Har den "allt det"? ;) Liten, stadig, bra fjädring, lätt att köra osv.

[TanatosNyx]
2015-08-26 18:01
#204

#203 japp! in på en affär och provkör

soundtrack
2015-08-26 18:19
#205
Velinga1984
2015-08-26 19:34
#206

#199 Liite nya kläder blir det ändå ;) Vi har redan allt utom babyskydd. Vi har två vagnar så behöver ingen mer, och till vår emmaljunga citygross så ska vi köpa en ståbräda. Vi skippar tvillingvagn eftersom detta är sista graviditen så det känns onödigt då den inte blir mycket använd.

soundtrack
2015-08-26 20:16
#207

Jahopp, mitt inlägg i #205 kom visst inte med.. Det jag skrev var att jag håller med Tanatos. Vi har en Brio Smile och är toppennöjda!

Litenloppa
2015-08-27 06:07
#208

Kan ni sova ostört? Jag drömmer så hiskeligt att jag vaknar flera gånger varje natt. Inatt har jag både varit ute och ridit fälttävlan och kört travlopp :D Natten innan körde jag fast med mammas bil mitt i Sahara öknen och skällde ut en kamelkaravan för att dom inte gav mig lift. Sambon hade gett upp vid 3 tiden på natten och lagt sig på soffan för att slippa bli sparkad och slagen… :o Dessutom domnar armar och ben i ögonblicket precis när jag ska somna vilket gör att jag vaknar till. Ibland vaknar jag mitt i natten av den obehagliga tunga, pirrande känslan i armarna och benen… 6-7 månader till av detta :s Eller tänker det lugna sig måntro?

Fredrikida
2015-08-27 10:03
#209

Usch det låter inte alls kul! Jag sover också sjukt dåligt på nätterna. Jobbiga händelser på jobbet (är skyddsvakt) och att jag får missfall består mina drömmar av natt efter natt. Hoppas verkligen att jag kan slippa det efter ul iaf! Förhoppningsvis kan ja lugna mig efter att ha sett mitt lilla hjärta! Ska på inskrivning imorn och ska boka in ett tidigt ultraljud då. :)

Annons:
Litenloppa
2015-08-27 22:12
#210

Jobbigt att du drömmer om just ditt jobb. Hoppas du kan känna dig trygg på arbetstid. Vet inte riktigt vad en skyddsvakt gör, har bara koll på säkerhesvakt och väktare.

[GråHäxa]
2015-08-27 22:59
#211

Det här med sömmen är den förbaskat dålig hos de flesta genom hela graviditeten?

Jag hade en föreställning om att jag skulle sova bort det första 3-4 månaderna för att sedan inte kunna sova alls när magen börjar bli stor. Men jag har inte kunnat sova mer en några timmar per natt sedan jag började känna av graviditeten. Och jag är precis i början av hela resan. Jag kommer vara en zombie när bebisen väl kommer, och efter det lär man ju inte få mycket sömn heller 😴

Litenloppa
2015-08-28 07:38
#212

Från v 6 till v 11 sov jag varenda ledig stund. Försökte inte ens hålla mig vaken utan lämnade över ansvaret för hunden och hemmet till sambon. Sen v 11 kom drömmarna igång… Jag har hört av andra kvinnor att man drömmer på ett helt annat sätt när man är gravid men dom har alltid pratat om att det kommit igång i mitten av graviditeten. Jag hade gärna väntat till dess, inatt drömde jag att världen gick under och jag var ensam kvar. Sambon vaknade av att jag grät :( Vet inte om det har nåtatt göra med ifall man brukar drömma/komma ihåg sina drömmar annars också? Även som ogravid drömmer jag så gott som varje natt och drömmarna är väldigt verkliga. Kommer nästan alltid ihåg dom också.

[GråHäxa]
2015-08-28 22:25
#213

Ja det var lite så jag hade tänkt att jag skulle få göra med. Men jag har jättesvårt att sova, fast jag är definitivt inte pigg, snarare helt utmattad. Sov dock bättre i natt, så det var ju skönt :)

Intressant med drömmarna. Inte så roligt att drömma att världen går under och man är ensam kvar dock :( Jag drömmer också som ogravid väldigt intensiva och verkliga drömmar som jag minns tydligt när jag vaknar. Men ännu har jag inte drömt allt för konstiga saker som gravid. Blir intressant att se om man börjar drömma en massa knasigheter lite längre fram då haha :)

Litenloppa
2015-08-29 06:27
#214

Sexdrömmar ska visst vara vanligt har jag hört :o

Upp till toppen
Annons: