Annons:
Etikettallmänt
Läst 5224 ggr
emmaaaa
2015-02-20 17:57

vad händer efter plusset :)

hej på er :)

efter vårt fjärde försök fick vi äntligen ett plus på stickan :D vi är verkligen jätte glada men samtidigt panikslagna haha. HOPPAS HOPPAS att detta går vägen nu och att det inte slutar med missfall….

Känns som det kom upp hur många frågor som helst i mitt huvud nu så tänkte att ni kanske kan ge svar på nått av era egna erfarenheter :) 

men vad händer nu? vad ska vi, framförallt jag tänka på? 

jag är ganska "bra" på att glömma bort att äta dumt nog, så det måste jag bli bättre på! vad får man inte äta osv? 

vilken vecka är jag i om jag hade första dagen på min senaste mens 22/1, en menscykel på 25-26 dagar :) har aldrig riktigt förstått hur man räknar, har hittat på internet lite olika "uträkningar" men dom visar olika..

och när måste man ringa till  barnmorskan? 

nu bombar jag er med frågor haha. får sätta mig ner och googla lite :) 

jag har hört att det kan va farligt att göra rent i kattlådan när man är gravid? stämmer det? 

sorry för långt och "hoppigt" inlägg  :)

Annons:
ChristineL
2015-02-20 18:00
#1

Stort grattis!

Kolla den här artikeln: http://gravid.ifokus.se/articles/5183751e8e0e7422e5000554-vad-hander-hos-barnmorskan?articles-1

Där får du svar på de flesta frågorna ;)

ChristineL
2015-02-20 18:03
#2

Och lite tillägg: Finns inget du inte får äta, på livsmedelsverkets hemsida finns dock rekommendationer.

Det är inte farligt att rensa kattlådorna, men var extra noga att tvätta händerna och sprita efteråt, då kan få i dig toxoplasmabakterier av avföringen.

emmaaaa
2015-02-20 18:54
#3

#1 återigen stort tack :D 

åååh tack för svaren :)  ska in och kika på länken på en gång :)

malinroth
2015-02-20 19:04
#4

Äter du inte rean folsyra så är det bra att börja med det så snart som möjligt! :) Det var en sak som tog ett tag innan jag fick reda på, hade inte hört talas om det innan. Grattis till pluset och lycka till! :)

emmaaaa
2015-02-20 19:24
#5

#4 tack så jätte mycket :) 

folsyra har jag hört talas om, men jag äter det inte. kanske ska ta och börja med det :) 

hur är det med träning och sånt där nu i början? jag har precis skaffat mig ett gymkort, kan inte påstå att jag är as tränad men jag är ändå inte helt otränad heller haha. men det antar jag inte är så farligt? man märker väl på kroppen hur den reagerar och vad man känner att man klarar av? :)

Sarah
2015-02-20 19:33
#6

Träna på bara :) jag går på gymmet 2-3 ggr i veckan. Du märker vad du inte orkar.

Annons:
emmaaaa
2015-02-20 19:39
#7

#6 åååh va skönt :D då kör jag på som vanligt ;)

ChristineL
2015-02-20 19:50
#8

Så länge du lyssnar på kroppen och inte tar ut dig för mycket så är det ingen fara. man blir lättare flåsig som gravid, får en ökad blodvolym och hjärtat arbetar snabbare så bli inte förvånad om du inte orkar det du förväntade dig ;)

Sarah
2015-02-20 20:07
#9

Det är inte direkt läge att börja träna inför ett maraton :) Jag fick ganska snabbt minska antal repetitioner.

emmaaaa
2015-02-20 20:17
#10

#8 haha nae, jag märker redan nu hur andfådd jag blir av att "jaga" katten genom hela huset och upp/ner för trappen. hon älskar när man jagar henne och tvärtom och leka kurragömma ;) haha.. 

 jag gick på ett nytt slags yoga pass idag, men jag har sån jobbig yrsel sen efter ägglossningen så känns som jag ska svimma hela tiden så det va lite jobbigt..  men på söndag är det ett lite mer hårdare pass med kondition och styrka i, men jag får ta det lugnare om det inte känns bra :)

emmaaaa
2015-02-20 20:19
#11

#9 aha okej :) jag har precis börjat springa på löpband, men behöver ju kanske inte springa ihjäl mig ;)

[TanatosNyx]
2015-02-20 21:26
#12

se till att packa något att käka när du tränar, ifall yrseln knockar dig ;) och lyft inte så tungt att du skiter knäck 👍

emmaaaa
2015-02-20 22:07
#13

#12 åh tack för rådet :) ska packa ner frukt eller nått.  haha ja, dumma yrsel ska knocka den istället för att den ska knocka mig nästa tränings pass ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-02-20 22:24
#14

Ta gärna med sånt som ger snabb energi, typ banan, nötter, russin, torkade aprikoser eller vad du nu tycker om. 🙂 och kom ihåg att dricka ordentligt.

Jag hade massa yrsel i början, och på MVC sa dom åt mig att äta mer, men jag var ju inte hungrig! 🤦‍♂️ nåja gick hem och åt och mådde hur som helst bättre.

emmaaaa
2015-02-20 22:51
#15

#14 russin älskar jag :) det finns ju sådana små packet som är smidiga att bära med sig :) jag är så otroligt dålig på att dricka…  men jag märkte idag när jag träna att jag fick tillbaka "fokusen" när jag drack när det vart som värst med yrseln. 

men aaaha okej, så att äta mer är bättre för yrseln? :)  jag märker även att det dämpar mitt illamående när jag äter, vilket är otroligt skönt hehe. 

verkligen jätte tack för tipsen och råden :)

[TanatosNyx]
2015-02-20 23:09
#16

japp, många mellanmål är bra för både yrsel och mellanmål. Vätska går åt en hel del i kroppen också nu när blodvolymen ska ökas, det produceras mer urin, och så småningom blir det en del omsättning för fostervattnets skull.

emmaaaa
2015-02-20 23:28
#17

#16 okej, tack :) det ska jag tänka på, mer vätska :)

[Thiah]
2015-02-21 06:18
#18

Jag hade yrsel i flera månader och hade små söta godisar i fickan hela tiden. Inte så bra för tänderna men det enda jag kunde tänka mig att ha med hela tiden. Sen är vatten viktigt. Dricka dricka dricka. :)

emmaaaa
2015-02-21 09:53
#19

#18 ja smart, man får väl ta det som känns mest lockande att äta just då så man mår bra :) Men nu vart jag såklart redan orolig… jag tyckte att mitt plus igår va ganska svagt för att va såpass sent efter BIM, så tänkte att det kanske va för jag testa så sent på dagen och redan hade kissat typ 10 gånger redan. Så jag gjorde ett nytt test nu imorse med morgonurin och då vart det testet nästan svagare :( det är ett plus med inte lika tydligt som igår. Kan det redan vara så att det är kört…. jag har ju inte fått nått blod osv, men det kan väl komma efter också om det blir missfall?

[Thiah]
2015-02-21 10:02
#20

Jag testade negativt i början och det tog lång tid innan jag faktiskt fick ett rejält plus. Så det behöver inte betyda något alls.

Annons:
emmaaaa
2015-02-21 10:09
#21

#20 okej :) för jag har lite "ont" (inte ont ont med en speciell känsla) i magen, eller ibland är jag lite öm på vissa ställen på magen och ibland känns det mer beroende på hur jag vrider mig osv. men så har jag haft enda sen efter ägglossningen och när jag kissar får jag svag mensvärk känsla som vara i ca 5 sekunder. Men jag har bara tänkt att det kanske är för att det växer och har sig i magen :) .. men jag måste nog lugna ner mig lite med alla läskiga tankar som dyker upp….

emmaaaa
2015-02-21 10:10
#22

Mobilen skriver lite som den vill ;) det ska stå "inte ont ont MEN en speciell känsla"

Sarah
2015-02-21 10:15
#23

Ett plus är ett plus. Speciella känslor i magen kommer du ha hela graviditeten :D

emmaaaa
2015-02-21 10:28
#24

#23 ja men precis, det har jag hört också att ett plus är alltid ett plus :) blev bara så rädd att det visa svagare än igår.. Haha ja jag är beredd på dom "känslorna" ;)

ChristineL
2015-02-21 10:40
#25

Sen så kan jag "trösta" dig med att oro över ditt barn kommer du ha hela livet ;) Man oroar sig bara för olika saker allt eftersom tiden går ;)

emmaaaa
2015-02-21 10:44
#26

#25 hahah ja jag kan tänka mig det ;) plussa igår och är redan orolig, kommer ju ta död på en tillslut ;) hehe.

ChristineL
2015-02-21 10:48
#27

#26 - Japp 😃

Annons:
emmaaaa
2015-02-21 11:38
#28

#27 haha ;)

emmaaaa
2015-02-22 20:22
#29

Idag har jag haft ganska ont i en punkt vid höger sida om magen, det kom när jag och min sambo åkte iväg på middag hos hans föräldrar och jag hade på mig tajta jeans på mig som va höga i midjan och satt hårt åt. Nu har jag ont när jag böjer mig hela tiden och såklart blir jag orolig… dör av denna oro som kommer så fort man känner något "obehagligt" i magen haha. känner ju små hugg lite titt som tätt men just denna "smärta" gör lite ondare. Påminner lite om som jag kan känna vid ägglossning ibland, som ett blåmärke. Eller kan det fortfarande va växtvärk som kännas lite olika än det jag kännt innan? :)

[TanatosNyx]
2015-02-22 20:30
#30

Fortfarande växtvärk? pffft det här är bara början 😉😛 Så länge det är dova smärtor och du mest känner obehag så är det helt normalt. Får du kraftiga smärtor bör du kolla upp det däremot. Plötsliga hugg som släpper efter en liten stund behöver du inte oroa dig för dock, även om det gör ont så du kvider. Lita på din instinkt när det känns "för mycket/fel". Att vara gravid är sällan en dans på rosor, man har ofta ont både här och där. 🙂

Ps. Städa undan byxorna… Ds. 😃

emmaaaa
2015-02-22 20:50
#31

haha jag formulera mig lite fel där, växtvärk lär jag väl ha hela tiden antar jag ;) men tänkte om det va en "ny" slags växtvärk som jag känner :p 

okej va bra, då vet jag att det kanske inte behöver va något allvarligt :D just denna "smärta"  jag har nu känner jag bara när jag böjer mig åt höger och då gör det ganska ont med inget jag inte klarar av eller va man ska säga :) det känns bara väldigt obehagligt.. 

haha jag får va beredd på alla möjliga smärtor alltså ;)

dom byxorna ligger längst in i garderoben nu ;) det värsta är att jag bara har jeans som sitter högt upp på midjan, så alla gör ont…

ChristineL
2015-02-22 20:56
#32

Iväg och köp gravidbyxor, igår! ;)

[TanatosNyx]
2015-02-22 20:59
#33

Rörelsebetingad smärta kommer bara mer och mer ju större livmodern blir. Det är ligamenten som tänjs ut. Det är ju helt nytt för kroppen, och fort växer det! Tänk dig att det är som stumma gummiband i början. Sedan mjuknar de lite och det kan kännas bättre fram tills livmodern blir såpass tung att det kommer tillbaka. 🙂 Första och sista trimestern brukar vara värst.

Det verkar vara rätt vanligt med smärta kring äggstockarna i början, de kan svullna lite och vara rejält hormonpåverkade. Framförallt om man fått hjälp att bli gravid kan de bli alldeles överstimulerade av hormoner så man får skitont. Så länge du inte blöder eller får kraftig smärta behöver du inte oroa dig som sagt. 🙂

emmaaaa
2015-02-22 21:17
#34

#32 men känns som jag borde ha en alldeles för liten mage för att kunna ha gravidbyxor? eller finns den där "mudden" i olika storlekar? :P haha

#33 aaaaha okej :) då klarna det lite i huvudet på mig nu :D super tack!

Annons:
ChristineL
2015-02-22 21:29
#35

#34 - Det finns högre mudd och lägre mudd, jag köpte gravidbyxor v.9, jag var jätteöm! det handlade inte om stor mage utan att allt utom mysbyxor var obekvämt.

emmaaaa
2015-02-22 22:18
#36

#35 jaaha okej :) jag kika lite inne på H&M hemsida igår och då hitta jag bara med hög mudd, har du några tips på vart man kan hitta? :) jaa jag skulle gärna vilja gå med mysbrallor hela dagarna också. i alla fall efter vad jag kände dag, fick ha på mig lite längre/pösigare tröja så jag kunde knäppa upp byxorna i smyg.

jackiejohn
2015-02-22 22:40
#37

Jag köpte gravidbyxor i vecka 11 och önskar att jag köpt det tidigare! 😁 Mina är från hm och mudden är ju resår typ så den följer ju magen oavsett hur stor/liten den är 😊

emmaaaa
2015-02-22 22:54
#38

#37 aaha okej :) ja men jag känner som du, att det kanske är lika bra att köpa ett par nu än att hålla på  att "plåga" magen över att få ont  pga jeans. 

då ska jag gå in och kika på hm igen :D

Sarah
2015-02-22 23:05
#39

Jag gav upp jeans i v16. Sen dess är det klänningar och haremsbyxor som gäller :) känner inte alls för att köpa mammakläder.

emmaaaa
2015-02-22 23:14
#40

#39  ja okej, det lät ju iofs himla skönt med klänning :D

 jag är en jeans tjej, så det vore så skönt om jag kunde hitta ett par sköna brallor :) men sen har min syster nyligen varit gravid, så jag vet ju att hon har mycket gravidkläder som jag garanterat skulle få låna. men jag hade ju tänkt vänta i alla fall 4 veckor till innan vi berättar om graviditeten, om det går som vi vill då såklart *håller tummarna*. 

så skulle  vilja hitta några nu som jag kan ha så länge :P  sen hoppas jag att jag kan ha mina vanliga t-shirt och tröjor ett tag  till haha .

[Thiah]
2015-02-23 06:55
#41

Den där mudden var stor ganska länge på mig men trots det var det då otroligt skönt med gravid byxorna. Hade både leggins och jeans från hm. Nu är det min bästa vän som fått ta över dem och hon älskade sina nya jeans. :)

Annons:
ChristineL
2015-02-23 07:30
#42

Mina med låg mudd köpte jag begagnat, men är från http://mamalicious.se/?gclid=CPnXwYC498MCFcr2cgoduxgAjQ

Jag köpte resten av mina kläder därifrån sen :)

Aristarcos
2015-02-23 07:37
#43

Skaffa byxor som inte är tajta bara :) du behöver nog inte gravidbyxor egentligen, men de ska inte vara tajta.

[Thiah]
2015-02-23 07:41
#44

Som Sarah skrev så är haremsbyxor jättesköna. Sådana har jag normalt på sommaren så hade ett par hemma. Dom var även väldigt sköna efter förlossningen. Gick runt med dom i 4 dagar.

soundtrack
2015-02-23 10:17
#45

Jag använde mammabyxor och -leggings främst under första halvan av graviditeten, när man var som mest uppsvullen och öm. Sen funkade vanliga leggings och byxor med låg midja bra. Kunde ha 2 par av mina vanliga byxor hela graviditeten, dom satt under magen bara :) mudden på mammabyxorna var alldeles för varm mitt i sommaren dessutom.

Sarah
2015-02-23 10:24
#46

Haremsbyxor är ju världens bästa plagg oavsett graviditet eller ej :P Skönaste plagget man kan tänka sig, dessutom är det lätt att variera. med ballerinor är det direkt en uppklädd look, med sneakers lite mer vardagligt osv. Skönare än bara ben då det är varmt och lätt att ha långkallingar under då det är kallt. Modellen nedan är helt klart bäst, tunna och med mjuk resor runt magen, funkar både med och utan gravidmage och man behöver inte köpa nya under graviditeten.

http://stockholm-stad.annonsera.se/orientaliska-haremsbyxor-thailand-harem-yoga-byxa-s-xl-691831.html

Slut på haremsreklam :P

emmaaaa
2015-02-23 14:40
#47

Tack alla de era tips :) Kom precis hem från ett ben pass på gymmet, nu när jag skulle kissa fick jag en mensvärk som höll i, i ca 5 sek sen kom det blod… prata med 1177 och det kunde ju betyda allt möjligt osv enligt henne. Men jag är nästan helt säker på att det är kört nu :( Känns jätte tråkigt..

Sarah
2015-02-23 15:07
#48

#47 Jobbigt :( Om det skulle vara missfall, så ska du ändå veta att det inte har med träningen att göra. Du kan inte framkalla ett missfall. Är det ett så skulle det komma oavsett :(

Annons:
emmaaaa
2015-02-23 15:38
#49

#48 min barnmorska ringde också precis efter och va jätte snäll och trevlig. Hon sa också att det inte behövde betyda ett dugg, hon hade varit med om folk som blött massor och fött friska barn. Och om det blir missfall så är det inte nåt som jag gjort sa hon också, precis som du sa :). Nu har "smärtan" nästintill försvunnit och blodet har inte kommit mer. Så håll tummarna att detta kommer gå bra bra!

ChristineL
2015-02-23 15:38
#50

#47 - Behöver inte alls vara missfall! Mensvärk då och då under graviditeten kommer du få stå ut med ändå, och lite blod efter ansträngning är vanligt. Håller tummarna!

[Thiah]
2015-02-23 16:18
#51

Jag blödde ganska kraftigt (för mig) med klumpar i ett dygn men det betydde ingenting enligt sköterskan och det stämde för Joel mådde bra där inne.

[TanatosNyx]
2015-02-23 16:45
#52

Jag blödde mycket och hade ont i början av min graviditet :) sista vändan var i v.18, ett blodkärl brast :)

[WickedAlly]
2015-02-23 16:46
#53

Låter mer som ett brustet blodkärl och vanlig växtvärk tycker jag :)
Jag hade så i vecka 11+6, blev skitskraj om jag ska vara ärlig. Men igår gick vi in i vecka 18 så allt gick ju fint :)

emmaaaa
2015-02-23 18:03
#54

Åååh jag är så glad att man kan bolla tankar med er!! Det lugnar ens nerver så sjukt mycket ska ni veta ❤ verkligen stort Tack!!! det har inte kommit mer blod, känner bara pytte svag mensvärk. Men det kände jag ju innan också. Nu vart jag ju jätte nojig för att träna.. just när man tar i osv..

Sarah
2015-02-23 18:12
#55

Det behöver du inte vara, det är bra att träna under grav.

Annons:
emmaaaa
2015-02-23 19:04
#56

#55 nae okej :) nu längtar jag tills jag får massa symptom så jag vet att det kan va något kvar i min mage, mår ju så himla bra nu utan symptom. Bara lite yr och öm i tuttarna (på sidan) .. eller att man redan skulle kunna se på ett ultraljud..

Aristarcos
2015-02-23 19:53
#57

#56 lite tidigt för VUL bör göras i v 6-7 som tidigast, i och med att hjärtat inte bildas förrns sent v5-tidigt v6.

emmaaaa
2015-02-23 20:08
#58

#57 ja jag läste precis det också :) Men usch, nu känner jag mig inte gravid längre :( känner inga "hugg" i magen som jag gjort alla dagar innan.. Men det kom väldigt lite blod, eller då när det kom va det mycket kändes det som. Eller ja, när jag torka mig så va det mycket på hela pappret. Sen har det inte kommit speciellt mycket mer.

Aristarcos
2015-02-23 20:13
#59

Ett missfall borde göra att du får som en vanlig mens. Kan vara nidblödning, dvs när ägget fäster i hinnor också. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nidbl%C3%B6dning

Aristarcos
2015-02-23 20:14
#60

Prova testa med ny sticka om ett par dagar :) om det inte kommer mer !

emmaaaa
2015-02-23 20:34
#61

#59 jag borde alltså få mer blod om det är ett missfall? Eller jag tänkte om det skulle va som en mens? :) Eller jag förstår att missfall kan va/kännas olika för alla. Alla test är slut, så får åka ner till apoteket och köpa mig ett till och se vad det visar :)

ChristineL
2015-02-23 21:54
#62

Vid missfall kommer mycket blod och klumpar plus smärta, inte någon mensvärk alltså.

Annons:
Aristarcos
2015-02-23 22:07
#63

#62 inte så tidigt om man precis plussat. Är man bara kring BIM så blir det mer som en mens.. Möjligen lite mer klumpar än vanlig mens. Men inte smärta, har själv fått tidigt MF.

ChristineL
2015-02-23 22:24
#64

#63 - Sorry, gravidhjärnan missade att det var sååå tidigt ;)

Aristarcos
2015-02-23 22:29
#65

61# som jag har fattat det, så fick du lite blod, ingen mängd, och därefter ingenting.!? Om det är så, så vänta ett par dagar. Gör om test, kolla om du fortfarande får positivt, och om du får ett starkare positivt svar.

emmaaaa
2015-02-23 22:45
#66

#65, ja precis du har fattat rätt :) första dagen i min senaste mens va 22/1 och har en cykel på 25 dagar. Så enligt min mens app är mensen en vecka sen nu. så hur långt gången är man då? Idag när jag träna och kom hem och skulle kissa fick jag plötslig mensvärk, typ som ett hugg som vara i ca 5 sek. Sen kände jag hur det rann till. Inga klumpar eller så, utan bara mörkrött blod. Detta va vid ca 14.00. Efter det har det bara kommit lite blod efter jag kissar, är fortfarande väldigt kissnödig, så hat kissat ca 6 gånger efter det. Så har haft en binda på mig och det är knappt något blod på den. Kommer lite efter toa besöken än bara.. Men om det är missfall så kan väl testen fortfarande visa plus? Nu känner jag mig verkligen inte gravid alls, hela helgen har jag kännt den ena "värken" efter den andra och nu efter blödningen känns det typ tomt.

Aristarcos
2015-02-23 22:51
#67

#66  Tycker du ska låta det gå någon vecka då, för att kolla vad som händer det är nog ingen ide att testa tidigare. Kommer det mer….ja då vet du…mer säkert. Speciellt när du också säger att symptomen gått ner.

emmaaaa
2015-02-23 22:58
#68

#67 nae men precis. Jag ska till barnmorskan för inskrivning den 5/3, så får väl avvakta tills dess och se. Om det nu inte har blivit mer blod osv.. Men gud va sjukt allt är.. att det bara kan vända sådär fort.. men är det ett missfall så va det ju ändå meningen att det skulle bli så. Bara att vänta och se, men redan nu går ju dom närverna mig på närverna haha… usch..

[TanatosNyx]
2015-02-23 23:05
#69

Håller tummarna att allt är bra i magen, men ville bara säga att OM det är ett missfall så verkar du ha fått ut det på lindrigaste möjligaste vis 🌺  just den där tomhetskänslan fick jag tyvärr också vid mitt missfall, och det är något som både läkare och BM lyssnade betydligt mer på än blödningarna som jag oroade mig över. Och mycket riktigt, nästa graviditet fick jag likadana blödningar, men bebis är kvar i magen 🙂 jag intalade mig  konstant i början av denna graviditet att det kändes annorlunda med blödningarna, och jo, det var ju tomhetskänslan som aldrig kom, bara isiga kårar längs ryggraden.

Annons:
emmaaaa
2015-02-23 23:15
#70

#69 tusen tack för dina tummar :) 🌹 Ja men precis, det va ju inte precis så jag grät av smärta utan det gick väldigt lätt och va det ett missfall så kom jag ju väldigt lindrigt undan :) men det skulle va så skönt att på nått sätt få veta att det va det, så man kan gå vidare på ett nytt försök. Men ja, just nu känns det tomt. Man va ju ganska beredd att det kunde hända men ändå blir man väldigt ledsen och besviken..

[Miiika]
2015-02-24 12:03
#71

Jag håller med om att man nog känner det på sig - för mig kändes det också väldigt tomt och trots att barnmorskan sa att jag inte behövde vara orolig så kändes det inte bra.

Jag håller tummarna att det går bra för dig!

emmaaaa
2015-02-24 12:53
#72

#71 ja precis, det bara känns så. Min sambo sa också "men vi vet inte än, det kommer nog bli bra". men jag sa att jag bara känner att det är ett missfall, svårt att förklara känslan. Men nu är jag till 99% säkert att det va ett missfall. Har blött ända sen igår natt. Men det är precis som en mens ingen smärta osv. Och barnmorskan sa också att det lät som det när jag prata med henne i morse. Så nu är det bara att försöka igen :) är ändå glad att jag och min sambo hantera det väldigt bra och att vi inte är så förkrossade :)

[TanatosNyx]
2015-02-24 12:57
#73

Vad skönt trots dom trista omständigheterna att det går bra att ta sig igenom. Du ska se att ni snart blir gravida igen om det är missfall. Låt kroppen läka först bara 🙂

emmaaaa
2015-02-24 13:58
#74

#73 ja det känns skönt :) prata precis med kvinnokliniken i Norrköping och hon va verkligen världen snällaste person, hon lyssna och stötta mig så otroligt bra, så nu vart jag lite ledsen. Alla känslor kom.. Men hon sa att det behöver inte va ett missfall, men fortsätter blödningen så är det ganska troligt ändå.. men som jag skrev innan så känner jag mig tom och ogravid, så jag är nog ändå ganska säker på saken. Hur lång tid är det bra att vänta tills man kan försöka igen? :) och det här folsyra (stavning?) är det nått som är bra att äta? Eller det kanske inte har ett dugg med missfalls risken eller ej?

[Miiika]
2015-02-24 14:03
#75

Jag fick missfall för lite drygt två veckor sedan (vecka 8) och har fått höra en massa olika tips från barnmorskor och läkare (phu). Vi undrade såklart också när man kan försöka igen och vi fick höra alltifrån från det att blödningen slutat till två månader efteråt (tio dagar, två veckor, en månad…). Den känslan jag har fått är att de inte följer några direkta direktiv när det gäller att försöka bli gravid igen utan att kroppen ska hinna läka - sen läste jag också någonstans (här på iFokus, tror jag) att kroppen inte blir gravid om den inte är frisk nog för att klara av det. Jag tror att man får känna sin egen kropp och se om man är redo!

[TanatosNyx]
2015-02-24 14:06
#76

Normalt sett brukar man säga att man ska vänta en mens så är det fritt fram sen. Dock kör vissa på så fort de slutat blöda, och ärligt talat blir jag osäker på ditt fall eftersom du inte har ont eller så och det är såpass tidigt, så frågan är om det knappt ens hann fästa sig ordentligt och då finns inte så mycket som behöver läka. Ja nej jag säger väl inget mer där eftersom jag inte är utbildad, men ja. Normala rekommendationen är att vänta in en mens och sen försöka på nytt. Har man gått långt eller har mycket ont så kan man få vänta 2-3 månader på läkarinrådan.

Annons:
emmaaaa
2015-02-24 14:23
#77

#75 aaha okej. ungefär det jag kommit fram till också när jag googlat :)                              Barnmorskan sa att helst skulle i alla fall en mens få komma innan vi försöker igen för att kroppen ska få läka. men när jag läst har en del försökt på en gång och typ alla blivit gravida på första försöket efter missfallet. Så jag säger som du, det verkar va alla möjliga olika besked från när man kan försöka igen.

Hur menar du med om kroppen inte är frisk eller ej? frisk efter missfallet eller frisk överhuvudtaget? :) jag har levt med ätstörningar när jag va yngre men är friskt sen i alla fall 2 år tillbaka, har bara lite svårt att få igång maten att äta mer ordentligt osv. kan det va det som straffar mig nu? :(

emmaaaa
2015-02-24 14:27
#78

#76 ja okej, så kan det mycket möjligt va. jag vet knappt heller, det ända är att jag fått 2 positiva graviditets test och att jag haft symptom. 

hon i norrköping sa att jag i så fall va i v 7 ca?!?.. men det låter ju väldigt konstigt väl? kanske att hon trodde jag sa att min första dagen i senaste mens va 2/1 och inte 22/1 som det va.

men ja jag får väl låta det blöda och försöka när det känns rätt i kroppen igen :)

[Thiah]
2015-02-24 14:28
#79

#77 hon menar inne i livmodern. Vid missfall blir det ett litet sår där ägget fastnar och det behöver läkas innan nästa ägg fäster. Däremot kan kroppen motsäga sig en graviditet om den inte tycker att den har resurser nog att klara av den. Så kom ihåg att äta så att kroppen orkar. :)

emmaaaa
2015-02-24 14:42
#80

#79 jaaaha okej, då hänger jag med :) Ja men absolut, får skärpa till mig med maten. Har ju ändå alltid haft regelbunden mens sen jag sluta med p pillerna för ett år sen, så det har ju inte bli störd av det innan..

[TanatosNyx]
2015-02-24 14:59
#81

Nej dina gamla ätstörningar påverkar inte så du får missfall nu :) folsyra är bra att förhindra ryggmärgsbråck framförallt, så det är bara att äta på.

Det här med att man inte blir gravid om kroppen inte är redo är tyvärr en stor fet myt, ett bra exempel är där kvinnor med annan kulturell bakgrund blir våldtagen direkt efter förlossningen och då blir gravid igen, det händer. Detta är inget jag greppar ur luften utan fått veta av min mor från tiden hon jobbade på karolinska och det hände på en avdelning där. Jag försökte nämligen köra med just det argumentet till att försöka direkt efter mitt missfall trots att jag hade ont.

Aristarcos
2015-02-24 15:06
#82

Innan jag blev gravid med barn nr ett fick jag också supertidigt mf men sen fick jag ingen mer mens för jag var gravid!

[Thiah]
2015-02-24 15:10
#83

Fast bli gravid och att hålla kvar ett foster är ju två olika saker. finns de kvinnorna som lyckades behålla och föda ett friskt barn i koncentrationsläger medan andra tappade sina barn pga stress och undernäring. Så jag tror, privat alltså, att kroppen absolut kan motsäga sig en graviditet om kroppen inte orkar med det. Sen är vissas kroppar mer envisa bara. ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-02-24 15:13
#84

Jag menar bara att man kan bli gravid oavsett om kroppen är läkt eller ej. Och blir man då gravid trots att kroppen inte återhämtat sig så ökar ju risken för nytt missfall, vilket ju är dumt. 🙂

[Thiah]
2015-02-24 15:15
#85

#84 ah då är jag med. :)

[TanatosNyx]
2015-02-24 15:35
#86

#85 :)

[Thiah]
2015-02-24 15:41
#87

#86 blev lite fundersam först för du och jag brukar inte tycka totalt olika. Så tur att det ordnade upp sig :p

[TanatosNyx]
2015-02-24 15:46
#88

#87 läs #75 "- sen läste jag också någonstans (här på iFokus, tror jag) att kroppen inte blir gravid om den inte är frisk nog för att klara av det."

Så förstår du nog min kommentar 😉

emmaaaa
2015-02-24 16:02
#89

skönt att höra att det inte måste bero på min tidigare ätstörning :) 

jag är inte undernärd eller så, jag ligger på normal vikt och äter på så gott jag kan :)

Någon gång ska väl jag lyckas hålla kvar ett barn också, men vi kör väl på när blödningen slutat om det känns rätt.

[TanatosNyx]
2015-02-24 16:06
#90

Ja gamla ätstörningar kan du släppa helt. Dom har ingenting med det här missfallet att göra. 🙂 I början lever embryot av sin egen lilla matsäck (gulesäcken) så det är stört omöjligt rent fysiskt att det skulle bero på det.

Annons:
emmaaaa
2015-02-24 16:13
#91

#90 åh gud va skönt att höra haha.

Sarah
2015-02-24 16:24
#92

Tråkigt att höra :( Men som sagt tidigare, du kan inte orsaka missfall. 

Min kille var väldigt nervös i början med min ridning, tänk om du ramlar av och barnet dör osv… Barnmorskan sa ungefär att, ja det kan ju hända om du ramlar av, hamnar under hästen och hästen trampar dig i magen. Då kanske du får missfall.

[Thiah]
2015-02-24 16:28
#93

#92 ja och du kan ju bli påkörd av en bil när du går över gatan. Bra BM som la fram det så. :)

Sarah
2015-02-24 16:33
#94

Precis, missfall händer, men man ska inte skuldbelägga sig själv. Det tjänar ingen på.

GotTreats?
2015-02-24 16:36
#95

Hoppas att allt går bra för er om ni gör ett nytt försök 🙂

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


emmaaaa
2015-02-24 17:06
#96

tack alla för eran pepp :) <3 

och ett nytt försök kommer det bli utan tvekan :)

emmaaaa
2015-02-25 17:18
#97

Idag har jag knappt blött något alls, har inte behövt byta binda eller nått sånt. Kommer lite när jag kissar bara. Men är det normalt att börja känna dom där "huggen" igen? Jag har ju inte haft speciellt ont när jag blödde, eller jag har inte haft ont alls.. Jag blir galen av att dom inte vill undersöka mig än, utan kroppen kommer sköta det där själv osv… ska man höra av sig så man får bli undersökt efter ett missfall när man slutat blöda? Eller ska jag bara ta förgivet att allt gått bra?

Annons:
ChristineL
2015-02-25 17:26
#98

#97 - Alltså, jag är nog inte helt säker på om det var mf ändå. Och tyvärr blir man ju inte undersökt om man får mf där allt gått bra. Jag tycker ändå du ska ringa och tjata på dom så dom ser att allt i så fall är ute. Det kan ju vara en tvillinggraviditet så du fortfarande har en bebis ;)

emmaaaa
2015-02-25 18:28
#99

#98 men oj det lät lite läskigt haha. Så sånt kan alltså hända om det skulle ha varit en tvilling?

ChristineL
2015-02-25 18:33
#100

#99 - Ja, absolut! Var en här på forumet för nåt år sedan som råkade ut för det. Har stått om några fall i tidningarna också där dom liksom fått bekräftat missfall av läkare och sen varit gravida ändå :P

emmaaaa
2015-02-25 18:39
#101

#100 jaaaha okej, men gud :) jag läste lite om det på google nu, verkar ju va endel som råkat ut för det. Läser även en blogg om en tjej som det blev så också kom jag på nu när du nämnde det. Men ska jag ta ett nytt gravtest och se om det visar sig ett starkare plus än det jag gjorde först? eller ska jag bara låta det va såhär ett tag och så hur det fortsätter :)

ChristineL
2015-02-25 18:45
#102

#101 - Vänta tills du har blödit helt klart, vilket du ju verkar ha gjort nu, sen ringer du in och berättar vad som hänt och att du vill ha ett vul för att se att allt är som det ska. Vill dom inte så får du tjata! Jag har ingen egen erfarenhet av mf, men gravhormoner kan visst vara kvar ett tag

emmaaaa
2015-02-25 18:56
#103

#102 okej, tack för hjälpen :) Ska ringa till dom och tjata!! Ja dom sa igår när jag prata med en tjej från kvinnokliniken i Norrköping att det kan finnas kvar i kroppen ett tag så även om det är ett missfall så kan det visa plus.

ChristineL
2015-02-25 18:58
#104

#103 - Lite onödigt att testa nytt redan då ;) Bättre att få det kollat! Om inte annat så bör inte privata vården neka dig men du får ju betala då.

Annons:
emmaaaa
2015-02-25 19:45
#105

#104 haha ja precis ;) har en kompis som blev undersökt efter ett missfall för hon fick så ont tillslut, först blev hon nekad undersökning men sen på nyårsafton fick hon jätte ont och fick åka in akut. Och då kolla dom henne :) Jag får väl annars hitta på att jag har ont, inte åka in akut då och ta upp någon dyrbar plats. Men kanske att jag kan få en tid inbokad :)

emmaaaa
2015-03-03 23:01
#106

Nu en vecka senare visar stickan negativt :) kan jag räkna med att allt är ute nu osv? Jag sluta blöda i fredags, så bara 5 dagars "mild" blödning. nu har jag typ bara massa flytningar och känner ibland lätt värk i magen. Vi har redan sex så hoppas inte på någon infektion, läste att man kunde börja med sex om det kändes bra efter att blödningen slutat helt.

emmaaaa
2015-03-03 23:02
#107

Har alltså fortfarande inte fått komma in på någon undersökning..

[TanatosNyx]
2015-03-04 09:40
#108

Ja är stickan negativ, du inte blöder mer och allt känns okej så är det nog ute som det ska. 🙂

emmaaaa
2015-03-04 16:46
#109

#108 åh toppen :)

Aristarcos
2015-03-04 17:19
#110

Håller med , kör bara på ;)

emmaaaa
2015-03-05 18:50
#111

#110 vi kämpar på vidare ;) hoppas på ett nytt plus snarast :) jag känner mig bara stressad av ägglossningstest så det struntar vi i, men hoppas min ägglossning hoppar igång snart ändå :) men jag har ägglossningsflytningar, eller dom känns precis som så och jätte vattniga flytningar.

men kan det va något jag har pga av missfallet som va? eller kan den redan va i gång ägglossningen? :)

Annons:
Aristarcos
2015-03-05 19:28
#112

#111 tror inte ett så tidigt mf påverkar cykeln märkvärt, det gjorde inte det för mig när jag också fick precis som dig tidigt mf. Du har säkert ägglossning redan 😃

emmaaaa
2015-03-05 21:12
#113

#112 åååh hoppas det är så :) det blev så ganska så precis efter jag sluta blöda. När hoppa dig ägglossning igång efter ditt tidiga missfall? Eller hur lång tid tog det innan mensen kom tillbaka :)

[TanatosNyx]
2015-03-05 21:14
#114

jag hade ett MA (dött v6 ute v9) och jag fick ändå ägglossning och mens precis i tid som vanligt efteråt. Så visst kan du ha ÄL nu. 🙂

Aristarcos
2015-03-05 21:21
#115

#133 fick MF typ en vecka efter BIM och fick inte mer mens sen, för jag blev gravid sen med första barnet :) ungefär normal tid för ägglossningen möjligen någon dag försenad..

emmaaaa
2015-03-05 22:17
#116

#114 aaaha okej :) jag trodde nästan det va för bra för att vara sant när jag märkte av dessa flytningar haha. då får jag hoppas att det kan va ägglossning på g redan :) #115 men åh va kul att det gick så fort att bli gravid för er igen :) vi hoppas på samma tur ;) enligt min mensapp som alltid har stämt säger att jag ska ha ägglossning nu, så det kanske stämmer då :) trodde inte det just för missfalls skull.

[TanatosNyx]
2015-03-05 22:40
#117

Man brukar ju säga att (super) tidiga missfall ofta missas helt/misstas för en vanlig mens. 🙂 så det är inte så underligt som det kanske verkar att allting tickar på som vanligt.

emmaaaa
2015-03-05 23:16
#118

#117 ja okej :) nae men precis, då är det ju inte då konstigt :) såg visst att enligt min app skulle jag ja ägglossning för ca 5 dagar sen, men då hade jag inte dessa flytningar. Och om man ska säga att mitt missfall va som en "försenad mens" så stämmer det ju typ ändå. Missfallet kom ju ca 1,5 vecka efter att min mens skulle komma. Om du förstår hur jag tänker haha Nu när jag läser om texten så fattar jag knappt själv hur jag tänkte när jag skrev men men haha.

Annons:
emmaaaa
2015-04-20 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Nu har jag äntligen plussat igen efter missfallet :) denna gång kom det nog lite som en chock, har inte ett enda symptom förutom lite hugg i magen. Plus att jag trodde jag var i fjällen när jag hade ägglossning. hoppas så innerligt att denna plutt vill stanna kvar i magen.

Sarah
2015-04-20 18:06
#120

Grattis :) Håller tummar och tår!

emmaaaa
2015-04-20 18:23
#121

#120 åååh Tack :) kan behöva tummarna Hihi!

ChristineL
2015-04-20 18:32
#122

Lycka till! Håller också tummar :)

emmaaaa
2015-04-20 18:47
#123

#122 tusen tack 😊 :)

Upp till toppen
Annons: