Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 4050 ggr
RoxannaS
2015-01-31 22:27

knyta an till bebisen

Någon som inte kunnat knyta an till sitt barn efter förlossningen? Hur tänker ni om att skaffa fler barn? Skulle ni våga igen ändå? Ni som kanske skaffat fler efter. blev det lika då också?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Theres
2015-01-31 23:19
#1

Jag! Är sjukskriven p.g.a "grava anknytningsoroblem". Tycker det känns bättre och bättre nu dock (18 dagar efter fl). Älskade att vara gravid och längtar till nästa gång :) Så jag vågar skaffa fler. Är beredd på att det blir likadant, men med tanke på att det känns bättre redan så är det inget jag tänker på ang. anknytningsproblematiken.

golf.ifokus.se

villavägen
2015-02-01 08:39
#2

Knyta an kan ta veckor månader. Att älska sitt barn och knyta an på stuts är inte verkligheten för alla. Jag knöt successivt an till vår äldsta pojke, nu har jag även tvillingar och det har gått jättebra. Jag har aldrig funderat så mycket på det utan förstått att det kan se så olika ut.

RoxannaS
2015-02-01 13:25
#3

#1 Okej. Här har det liksom gått över 2 månader. Och jag känner väl inte riktigt att jag knytit an ordentligt än. Men de är väl på väg åt det bättre hållet i alla fall.

Jag drömmer om att jag skaffar en till. Men det är raka motsatsen mot den här gången. Där mår jag bra genom hela graviditeten och allt är frid och fröjd. Amningen funkar och bandet byggs upp direkt.

Men samtidigt är jag livrädd för att behöva gå igenom det här som har varit igen om det skulle bli lika. :/ 

#2 Okej, då kanske nr 2 skulle bli bättre i alla fall :3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[TanatosNyx]
2015-02-01 15:22
#4

Läser man på andra forum berättar mammor om 2-3 år innan de knutit än hyggligt, och att de aldrig blev jättetight. Samma personer har också skrivit om dåligt samvete när tvåan kommit och de klickade direkt mm. Så det finns alla varianter.

[Thiah]
2015-02-01 15:55
#5

Här hemma har nog Kristian knytit an bättre än jag till Joel. Men jag är inte riktigt bekväm med att vara hemma (vinter dessutom) så det är mycket sådant som blandas in.

Theres
2015-02-01 16:26
#6

Timmy är också mer gulligull med henne än vad jag är. Jag är liksom där när jag behövs, men sticker ifrån rätt ofta. Nyss var jag hos en kompis och busade med hundarna och Timmy var hemma med Elyon. De två senaste kvällarna har jag varit hos mamma och pappa utan henne också (för mamma har influensan, så inte så smart att ta med henne). Lär bli samma visa ikväll. Fast jag börjar tänka på henne lite mer när jag är iväg iallafall. I början så kunde jag inte bry mig om henne alls typ. Men nu kan jag faktiskt bli glad när jag tänker på henne :)

golf.ifokus.se

Annons:
PogoPedagog
2015-02-01 20:42
#7

Jag knöt väl an ganska bra till mina barn från början men jag måste ändå säg att jag tycker det är så himla mkt roligare med barnen när de passerat 6 mån ungefär. Innan dess är det mest jobb och inte så mycket belöning för mödan :P Sen blir det bara roligare och roligare hela tiden att vara med barnen tycker jag än så länge iaf.

[WickedAlly]
2015-02-01 20:49
#8

#7 Instämmer. 

Första tiden var mysig och jag svävade runt i min lilla bubbla. Men det är nu som det är roligt, riktigt roligt, att vara Willes mamma. Han är helskön att hänga med även om det är tungt ibland :)

Jag knöt an bra till Wille redan från start tycker jag, väldigt bra kanske t.o.m, så jag oroar mig istället för att inte kunna göra det lika bra med barnet vi väntar nu. Tanken dyker upp ganska ofta.

RoxannaS
2015-02-01 21:40
#9

Tack för svaren!

Jag går liksom runt och dividerar med mig själv. Jag vill ha en till, helst nu (bli gravid alltså) , men samtidigt, tänk om jag inte kan knyta an då heller? Skulle jag orka med den resan en gång till? :(
Just nu är det mycket som spelar in.

Det är jag och killen, med djuren och William. Ingen som kan avlasta oss ibland, ingen att umgås med. Vi sitter i ett litet råtthål där vi inte känner en kotte. Och försöker klura ut hur fasen vi ska få tag på en lägenhet närmre min familj/vänner så vi kan få avlastning/hjälp/stöd/socialt liv igen. Så samtidigt som jag gärna vill bli gravid igen helst nyss, så känns de ändå som fel tillfälle. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
JossanH
2015-02-01 22:19
#10

Jag vet 2 personer som haft problem / stora problem med anknytning från start med första barnet och båda har 2 barn idag. Jag vet inte exakt hur anknytningen sett ut med andra, men de har iaf velat ha fler barn. Jag har knutit an väldigt bra med båda mina. Och jag tycker att det är supermysigt från start när de är pytte pyttesmå också, men var förstås lite slitsamt i somras när det var så otroligt varmt att jag och nyfödd bebis fick sitta inomhus med korsdrag medan dom andra var och badade.. Jag var orolig för att inte knyta an från början, men har klickat fantastiskt bra med båda samma sekund som de kommit ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
2015-02-01 22:45
#11

Just nu ligger jag i soffan hemma i huset och har lite egen-tid. Det hjälper faktiskt, för då har man nya krafter när man kommer hem till bebis igen. Så testa att lämna bebis hemma med pappa några timmar och hitta på något annat en stund. Det har hjälp mig iallafall :) Maya är också glad över att komma bort från bebis en stund. Där har jag mitt andra hinder i anknytningsprocessen. Får ångest över att Maya blir så avundsjuk på bebis, så har svårt att vara glad över bebis när vovve är ledsen :/ Hon tar sin leksak och lägger i knät på den som håller bebis, och bara den personen ska leka med henne, även om det sitter tre andra i soffan som är lediga.

golf.ifokus.se

RoxannaS
2015-02-02 10:14
#12

#11 Just nu är jag nästan mer borta än hemma på dagarna. Några timmar i alla falom kommer hem och mår piss för att jag vantrivs så jävligt i lägenheten vi bor i. Går ut med hundarna. Då är det i alla fall lite mysigt att hålla på med bebis. Men så fort han börjar gråta /skrika så vill jag bara gå igen… vissa dagar går bra när han är ledsen. Vissa går åt rena helvete,


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Theres
2015-02-02 12:50
#13

Åh! Jag vantrivs i vårat radhus också, så jag är typ aldrig här. Men nu har jag varit tvungen att vara här i några dagar till sent på kvällen för mamma har ju influensa så kan inte ta med Elyon till dem, så måste vara hemma för jag har ju maten på mig. Så kan vara borta under en matning för så pass mycket kan jag pumpa ut iallafall. Så har bara blivit 3-4 h varje kväll hemma i huset denna helgen. Annars brukar jag ta med Elyon och så tar mamma hand om henne där, eller så ligger hon och sover med pappa, och jag är ledig. Innan bebis kom var jag hemma i huset från typ 14-00 varje dag. Mycket roligare promenadvägar där för hunden också.

golf.ifokus.se

Annons:
PennyTrollet
2015-03-05 22:53
#14

Jag fick en förlossningsdepression efter första förlossningen plus att jag mådde dåligt under graviditeten. När sonen var runt 1 år kände jag att jag började älska honom och sakna honom och ville vara med honom.

Efter att andra sonen föddes var det en helt annan grej. Jag knöt an till honom direkt, jag ville va med honom, älskade honom osv. Jag mådde bra.

Efter att våran dotter föddes blev det jobbigt igen. Hon var/är ett krävande barn. Plus då att jag hade en 5 åring och en 2 åring att ta hand om. Vet inte om jag hade någon direkt depression men allt var riktigt kämpigt då hon skrek väldigt mycket och krävde mycket uppmärksamhet även fast hon borde ha varit nöjd. Jag vågade knappt gå ut iaf det första halvåret då hon skrek så mycket och kunde bryta ihop när som helst och vart som helst. Nu är hon 10,5 månader - allt börjar lugna sig med hennes humör, vi har lärt känna henne mera och nu börjar jag känna att jag verkligen älskar henne - det gjorde jag inte på riktigt innan. Då var allt bara jobbigt och kämpigt.

RoxannaS
2015-03-06 13:44
#15

Oj vilken pers O.o


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: