Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2924 ggr
[postmortum91]
2015-01-31 01:08

Lite frågor och funderingar

Hej på er!

Har lite frågor och funderingar om vissa saker.
Innan jag skriver och frågar så hoppas jag att det är schyssta folk här inne som inte dömer och skriver hemska saker som att jag inte borde skaffa barn och dyligt.

Först undrar jag hur mycket ni gick upp när ni var gravida?
Går man upp mer om man är smal från början, eller spelar det ingen roll?
Fick ni några komplikationer efter förlossningen? Som antingen gick bort eller är bestående.
Är det någonting på din kropp som du är missnöjd med nu efter att du fött barn?

Dessa saker är rätt ytliga att undra över, det lär inte påverka om jag ska skaffa barn eller ej eftersom jag redan bestämt mig att jag ska göra det om ca 2 år. Dock vill jag vara förberedd, och helt ärligt är jag lite orolig för att få hängiga bröst, förstört underliv, bli inkontinent, bli jättestor och ha svårt att gå ner det.
Egentligen är jag en feminist och är mycket medveten om att det är j*vla media som spökar på mig eftersom mammor ska egentligen ses som de vackraste kvinnorna som finns oavsett om de har bristningar, hängbröst, valkar och hängmage. 

Jag har hört att sjukvården är tyst om komplikationer när det kommer till barnafödandet, att det är inget som de informerar om alls. Detta är helt förskräckligt, då jag hört att det är rätt vanligt att kvinnor får "men för livet" efter att de fött barn.

Jag hörde om en kvinna som blev inkontinent efter hon fött barn och läkaren sa att det gick att fixa, men då skulle hon istället aldrig mer kunna njuta av sex på samma sätt. Såna skador gör mig faktiskt rädd.

Annons:
[EmmiieErixon]
2015-01-31 02:06
#1

Följer!

jackiejohn
2015-01-31 05:46
#2

Först av allt, Hej och välkommen hit till gravid iFokus! 😊 Jag gick upp ca 15kg, vet inte vart jag hade stannat om jag gått tiden ut då min dotter är förlöst i vecka 31+1 med akut kejsarsnitt. Jag tror inte och har aldrig hört att det är någon skillnad på om du är smal eller inte, viktuppgången under en graviditet är individuell och den ena graviditeten är aldrig den andre lik. Jag fick livlodersinflammation/barnsängfeber ca 12 dagar efter snittet då det hade blivit kvar fosterhinnor i livmodern, ett besök hos gynläkare och PC kur så vart der borta och på efterkontrollen var allt tipp topp! Jag kan inte säga något på rak arm om att jag är missnöjd med någon del av min kropp efter graviditeten, jag är nöjd med min kropp och tycker snarare att jag är snyggare nu än innan men kan inte sätta fingret på varför 😉 det skulle väl kanske vara att jag har fått ett ca 15cm långt ärr på magen men der sitter så de flesta trosor täcker det annars gör byxorna det så inget som märks, och jag skulle göra om det igen utan att blinka för i slutänden så struntar jag i vad som händer med min kropp bara min bebis kommer ut och mår bra 😊 Hoppas detta var till lite hjälp iaf!

Velinga1984
2015-01-31 07:48
#3

Sista graviditen gick jag upp drygt 35 kg, ev mer för i vecka 35 stod vågen på 93,5 kg. För mig som är 166 lång och väger runt 62 i vanliga fall så fick jag panik. Jag är numera frisk från en ätstörning men ändå kom paniken.13 månader senare har jag 3 kg kvar till inskrivningsvikt, extremt delade magmuskler (min yngsta vägde 5.270gram), och en mage som inte gått tillbaka helt. Efter 2 barn som fötts med kejsarsnitt så har jag även 2 ärr. Bad om att de skulle öppna samma, blev lovad men icke. Det stör mig att ha 2 ärr, fast de sitter under trosorna.

ChristineL
2015-01-31 08:21
#4

Självklart får man fråga och oroa sig för sådana saker!

Jag gick upp 13 kg första graviditeten, var nästan helt nere efter fyra månader utan att ha ansträngt mig faktiskt. Jag helammade och det spelar in en del och var ute på promenad varje dag på 30-60 min, absolut ingen powerwalk utan ute och gå med vagnen liksom. Efter 9 månader gick jag upp en hel del igen. Jag slutade då amma, började jobba och mådde inget vidare faktiskt. Jag började också träna efter fyra månader och mådde bättre än nånsin i mig själv, jag var inte särskilt smal men det var heller inte mitt mål utan jag mådde bra! Och det slutade jag med när jag började jobba….

Jag har inte haft några besvär efteråt. Brösten har förändras och blivit större faktiskt, och mjukare. Jag skulle inte säga hängiga men annorlunda.

Och vill säga det att det är väldigt ovanligt att man får bestående men efter en förlossning, man läker otroligt bra i underlivet! Ang. inkontinens så är det ju de här knipövningarna som alla tjatar om ;) Jag kan säga att jag tycker inte jag har varit duktig på att göra dom men det har gått bra ändå :)

Nu är jag inne i min andra graviditet så får se vad som händer.

Intehärutandär
2015-01-31 12:15
#5

Med sonen då jag var 20 år, så vägde jag 45 kg (52 vid inskrivning) och gick upp 25 kg. Gick ner allt snabbt. Kvar blev en lös russinpåse pga strior på mage och bukmuskler som inte gick ihop igen. Fick mycket strior, från armhålor till knäveck. Inga problem med underliv. Hade en långdragen förlossning så det hann töjas. Pytteliten reva inuti som syddes med ett stygn. Inga problem med inkontinens eller slapphet. Lika lagomt trång som alltid. Tuttarna ökade en storlek och är stora och fylliga. Inte står de under hakan längre, men så är jag inte 20 längre. :-) Nu är jag 36 år och väntar andra barnet. Gått upp ca 10 kg hitills (v.38). Inga nya strior. Brösten har inte ökat så mycket denna gång. Inte bytt upp kupa, bara omfång. Förra gången gick jag från C till E. Magen drog aldrig hop sig sedan förra gången, men jag vande mig då jag inte hade mycket fett på magen. Striorna har jag lärt mig leva med. Ingen man har klagat. Men bikini vägrar jag, det blir jag aldrig bekväm i.

mallan-nog
2015-01-31 12:48
#6

Jag gick upp ca 12 kg under min gaviditet. De första 10 kilona försvann ganska fort och 7-8 månader efter förlossningen vägde jag tom mindre ä jag gjort innan. Magmusklerna är väl inte riktigt vad de har varit, men de är på god väg tillbaka (med lite mer träning hae de nog varit som innan). Jag fick aldrig några bristningar eller någonting som syns. Förlossningen gick rätt fort men jag spack ingenting. Jag har inte haft några som helst problem med inkontinens, men träna gärna efter förlossningen med knipövningar (något jag hade kunnat vara bättre på). Sexet blev ganska snart lika bra som innan, men det tog ett tag innan muskulaturen var tillräckligt stark för att "orka med" en orgasm. Brösten har gått tillbaka till samma storlek som innan graviditeten, men har blivit typ mjukare och tyvärr blivit lite hängiga, men sånt får man väl räkna med efter att ha ammat i 10 månader.

Annons:
PogoPedagog
2015-01-31 14:28
#7

Det är så oerhört individuellt hur kroppen påverkas så hur man ser ut innan spelar ingen roll. Möjligtvis kan hur kvinnor i din släkt ser utr efter barnafödande ge en hint.

Själv har jag två barn tätt, gick upp 9 resp 11 kg ( vill minnas att ca 12 kg är precis lagom att gå upp enligt barnmosrkorna) men då tappade jag den del muskler och ökade i fett något.  Nu 9 mån efter sista barnet är magen ungefär som innan och brösten ser snygga och små ut men är mycket mjukare när man tar på dem, ammar iofs lite ännu. 

Jag har fött med snitt båda ggr och har inga bestående men någonstans på kroppen. Var oxå orolig innan för förstört utseende, rygg och underliv.

Ria74
2015-01-31 14:33
#8

Jag gick upp 25+ kg under min graviditet. Har väl ca 6 kg kvar som jag troligen inte går ner om jag inte börjar träna lite mer. Brösten är ca 2 storlekar större numera gick från 75C till 80E.

Förlossningen gick snabbt och jag sprack mycket. Fick en total sfinkterruptur grad 4 och fick opereras med en gång efter förlossningen. Har inga problem alls efter det, dom som sydde gjorde ett kanonjobb och sist jag var hos barnmorskan för att ta cellprov kunde hon inte ens se var jag hade blivit sydd :)

Tycker inte jag har några problem alls idag 18 månader efter förlossningen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jackiejohn
2015-01-31 15:27
#9

7# Min barnmorska sa också att mellan 10-12kg var optimalt att gå upp i vikt! Sen kan man inte styra viktuppgången riktigt när man är gravid 😉

RoxannaS
2015-01-31 22:25
#10

Gick upp 18 kg. Nu lite mer än 2 månader efter så har jag kanske 3 kg kvar från Startvikten. Brösten ändrade inte storlek alls. De enda som hände var att dem blev mer pösiga och typ lite mer hängiga. Så dem fyller inte ut bhn på samma sätt som innan. Har navelpiercing. Hålet där piercingen sitter fick jag bristningar vid väldigt tidigt. Fick lite bristningar under naveln 3 dagar innan förlossningen. Även på venusberget I samband med förlossningen. Undersidan på brösten fick jag bristningar efter mjölkEn rann till. Känner mig ganska trött och slut I kroppen fortfarande. Mår illa till och från. (Spydde igenom hela). Ja. Vad mer ska jag säga?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[postmortum91]
2015-01-31 22:32
#11

Okej generellt sett är de flesta nöjda med sina kroppar efter förlossning, härligt! :D
Tack för att ni velat dela med er :)
Jag känner mig mycket gladare nu när ni var så snälla och trevliga. Har hört att mammaforum kan vara fruktansvärda för att folk bara sitter och dömer varandra. 

Hur menar ni dock när ni säger att magmusklerna delar på sig? hur funkar det och hur går det att reparera, om det nu går. 
Jag är så rädd för att spricka när det väl händer, eller att de klipper upp mig så jag "slipper" springa, det låter ju fruktansvärt.

Intehärutandär
2015-01-31 23:33
#12

Du har fyra magmuskler om jag inte missminner mig som går uppifrån och ned. De mittersta delar sig då magen växer. Och efter drar de ihop sig igen. Fast hos alla går de inte riktigt ihop igen. Många gör t ex dumheten att göra situps efter förlossning, men det gör ingen nytta förrens kroppen återhämtat sig. Det tar olika lång tid, för dem det aldrig går tillbaka på kan en plastikkirurg sy ihop dem igen. Då blir man av med sista pösmagen då man gjort allt annat. Detta tillhör ju skönhet, så det får man betala själv.

[WickedAlly]
2015-01-31 23:59
#13

Jag tycker mer om min kropp nu än innan sonen kom. Jag har väl aldrig haft något emot den innan så sett, den har ju funkat och tagit mig från A till B men det var nog också allt. Jag har så länge jag kan minnas haft lite övervikt och bristningar, något jag även har nu, mer av båda dessutom. Men nu tycker jag plötsligt att det är fint istället. Kanske inte just övervikten i sig, men att jag har lite mage t ex. Innan skulle jag aldrig komma på tanken att visa mig i bikini men nu bekommer det mig inte alls. Tycker snarare att mina "brister" visar att jag lever :) Tycker dessutom att mitt kejsarsnittsärr är ganska fint. Gick upp 15 kg med Wille, hade nästan gått ner allt ett halvår senare men tack vare att jag inte kunde låta bli att stoppa i mig alldeles för mycket skit så kom fem-sex kg tillbaka igen. I morgon går jag in i vecka 15 med barn nummer två, har hittills inte gått upp något. Blev som sagt snittad så det andra kan jag inte svara på :)

Annons:
ChristineL
2015-02-01 07:47
#14

#11 - Kolla denna tråden ;) http://gravid.ifokus.se/discussions/54b3c0d28e0e74060600088f-ville-bara-saga?4d7124b7b9cb462141047351-1

Här är vi väldigt trevliga tydligen ;)

Även om man blir klippt så reparerar man sig efter det. Man måste låta det ta sin tid bara, även när det gäller magmusklerna som #12 skriver. Upp till ett år har jag hört att det kan ta för musklerna att återställa sig.

[Thiah]
2015-02-01 08:19
#15

Här är en som är klippt och allt fungerar perfekt fortfarande. Det tog kanske 3 månader innan det började kännas bra vid sex men efter max 6 månader var allt som vanligt. Jag ser ju att mitt underliv är lite annorlunda men maken märker absolut ingenting och det är huvudsaken för mig.

Ria74
2015-02-01 09:59
#16

#11 Att spricka låter läskigare än det är. Jag mer hörde att det sprack än kände det. Mitt i all smärta så var inte det så farligt tyckte jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

RoxannaS
2015-02-01 13:22
#17

Jag tycker inte heller att man känner att man spricker/brister. Jag fick de "vanliga bristningarna". De blev lite sytt. Men det var inget som inte försvann sen.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
densomundrar
2015-02-02 12:37
#18

Vilken intressant tråd, tycker oxå att det pratas för lite om sådant och att detta med graviditet oftast förskönas i ren allmänhet.

JeFo
2015-02-03 11:47
#19

Jag har tre barn. Första fick jag när jag var 21, nr 2 när jag var 24 och nr 3 är 9 mån nu. Själv är jag 30. Min kropp hae varit extremt snäll emot mig. Har med alla gått upp runt 30kg. Har ätit normalt med alla men ändå brakat iväg. Har från start varit smal och haft magrutor. Ca 4-5månader har det tagit för mig att se ut som vanligt igen. Brösten har blivit lite slappa men det är det nog bara jag som märkt. Har fått några bristningar kring högerbenet, men de syns knappt då de hamnade så pass bra. Som gravid har jag med alla tre haft problem med underlivet. De vet inte riktigt vad det vArit men stopp har det blivit kring ljumsken. Detta har inneburit att blygdläpparna varit 3-4cm tjocka och smärtar enormt. Även detta har försvunnit snabbt när de kommit ut. Omöjligt att veta hur kroppen kommer reagera på andra. Ibland händer det massor och ibland inget alls! Jagr nöjd med min kropp och tycker det är coolt vad kroppen klarar av.

JeFo
2015-02-03 13:13
#20

Höftbenet och inte högerbenet. Typ vid kärlekshandtagen… Dessa bristningar har kommit efter förlossningen. Typ 3st, ett för varje barn så jag tycker dom är charmiga då de påminner mig om mina tjejer 😛

Annons:
ChristineL
2015-02-03 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Appropå bristningar ;)

Mimmianna
2015-03-05 10:12
#22

Det är helt normala funderingar och oro du har.  Jag funderade själv på just dessa saker när först blev gravid.  Trots att jag också kallar mig feminist har jag de här ytliga tankarna, lite fåfäng är man ju. 

Jag gick upp 10 kilo första gången. Nu är jag i vecka 31 och har gått upp 10 kilo redan.  Jag tränar bäckenbottenmusklerna och gravidyoga (sök på youtube ni som är intresserade) för att förhoppningsvis få en smidigare förlossning och återhämtning. 

Efter förlossningen hade jag lite problem med läckage, om än bara några droppar åt gången. Det är hormonellt och försvinner ofta efter att man slutat amma. På dagen efter att jag slutat helamma slutade jag läcka. Jag slarvade rejält med knipövningar första gången men det ska jag inte göra nu. 

Brösten blir ju lite slappare. Jag är dock inte missnöjd trots att jag ammade i 14 månader. Denna gång vet jag att de åker ytterligare lite längre söderut, men så är det för alla. 

Jag tänker som så att jag gör vad jag kan, sen får naturen och barnmorskan hjälpa mig med resten.  Undvika för mycket socker (hmm, jag sitter och äter glass just nu…) för att fostret inte ska bli för stort, inte gå upp för mycket i vikt (det finns ju forskning som visar att det är skadligt för barnet), inte gå upp för lite i vikt heller eftersom det är skadligt för barnets utveckling, röra på sig, med mera.

Upp till toppen
Annons: