Annons:
Etikettallmänt
Läst 4398 ggr
emmaaaa
2015-01-20 19:35

öm punkt i magen

hej alla!

jag och min sambo försöker bli gravida, vi är "bara" inne på tredje försöket. hur som helst :)

ibland efter/innan ägglossning kan jag få ont i en öm punkt på magen. oftast på höger sida, punkten sitter strax bredvid navel ca 5 cm bort. det är inte varje månad jag får ont, kan va varannan till var fjärde månad det dyker upp.  väldigt olika alltså.

denna månad fick jag ont strax efter ägglossning (tror jag hade ägglossning i alla fall) brukar ha koll och va noga att skriva upp allt osv :) och som vanligt gick det över efter ca 2-3 dagar som alltid. men nu har punkten börjat göra ont igen. ska ha mens om 2 dagar.

Känslan är väldigt konstig, känns nästan som ett blåmärke. gör ont när man böjer sig osv och det är bara just på den lilla punkten det gör ont, ingen annanstans i magen. 

Vi hoppas ju såklart att jag är gravid, men känns inte som så då jag börja känns lite lätt mensvärk.

men jag är lite nyfiken på den där ömma punkten, är det någon som känner igen det  i samband med ägglossning/ innan mens? eller kan det va något helt annat som spökar som kan va värt att kolla upp med läkare?  mår ju bra förövrigt :) självklart förstår jag att det är helt omöjligt för er att avgöra om det är något fel eller ej, men tänkte ifall någon kände igen sig i detta ;) 

nu vart det ett långt inlägg, hoppas ni förstår va jag menar :)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-01-20 19:50
#1

Ja, det kallas mittelschmerzch och är praktiskt taget ett blåmärke. När man ägglossar kan gulkroppen blöda så lite blod hamnar i buken och bildar ett litet blåmärke. Om man blöder lite mer trycker det på bukhinnan och kan göra rejält ont. Det är dock helt ofarligt och kroppen absorberar blodet efter ett tag.

Om ägget inte blir befruktat skrumpnar gulkroppen och försvinner från äggstocken, men blir man gravid sitter gulkroppen kvar och utsöndrar hormoner, och kan fortsätta småblöda lite och "envisas". Så vill det inte ge sig som det brukar så kan det ju faktiskt betyda något Glad men det kan lika gärna vara just ett segt blåmärke som tar tid för kroppen att få bort.

emmaaaa
2015-01-20 19:55
#2

jaaaha, men gud va skönt att höra att det till och med "heter" något. ska googla om det på en gång :) 

super tack för ditt svar :)

Men det betyder att jag haft ägglossning eller? :) måste man alltid känna av den där ömma punkten, eller kan jag ha ägglossning fast att jag inte har ont? 

och vet du varför smärtan kommit tillbaka efter att det ha gått över?

emmaaaa
2015-01-20 19:57
#3

oj nu såg jag din andra del haha ;) min dator krånglar…

Får hoppas att smärtan som kom tillbaka kan betyda något bra :D

[TanatosNyx]
2015-01-20 20:03
#4

Inte din dator som krånglar, var jag som uppdaterade inlägget och skrev mer 😉

Man kan ha ägglossning helt utan att veta om det, eller så märker man det bara ibland. Du verkar märka det mer på ena äggstocken. 🙂

Jag vet inte varför smärtan kommer och går, så är det för mig med.

Sen kan jag ju helt utan vetenskapliga belägg berätta om egen erfarenhet; två gånger har jag sökt vård pga sån här buksmärta då det blev väldigt mycket jobbigare än vanligt och inte ville gå över. Två gånger har jag varit gravid. Gissa sambandet. 😛

ChristineL
2015-01-20 20:10
#5

Mensvärkskänslan är jättevanlig att man har även om man är gravid ;) Det kan komma och gå hela graviditeten ;)

emmaaaa
2015-01-20 20:12
#6

jaaaaha, dåså ;) datorn är ny så tänkte att den inte får börja bråka med mig redan haha :p

ja men precis, det är alltid på höger sida jag märker av det. eller nu sen jag sluta med mina p-piller för exakt ett år sen ladda jag ner en app och där skriver jag ner allt om hur jag mår osv och nu när jag kollar tillbaka så är det bara höger sida jag känt av märkligt nog :P haha.

men ååååhå :D det lät ju "bra", inte bra att du haft ont alltså men att det är ett samband på så sätt, hoppas det är samma för mig också nu ;) 

dock har jag inte så ont att jag inte klarar av smärtan, men just att smärtan kom tillbaka kan ju va ett litet hopp i alla fall :D

Annons:
[TanatosNyx]
2015-01-20 20:20
#7

När är det dags för mensen (som vi hoppas inte kommer då så klart)? 😃

emmaaaa
2015-01-20 20:22
#8

#5 aaaha okej :) även att man känner av mensvärken såpass nära beräknad mens? därför jag tror att mensen kommer just för att jag kände av den går och lite lätt idag och att mensen ska komma om 2 dagar enligt min app, brukar oftast stämma :) 

däremot har det de senaste månaderna ALLTID varit att pang där fick jag mensvärk och dagen efter kommer en lätt blödning och sen är mensen igång. 

så jag trodde jag skulle få mens idag, men än har inget dykt upp. 

får hoppas på det bästa :D

[TanatosNyx]
2015-01-20 20:26
#9

Hehehe, det låter rätt så typiskt graviditet faktiskt 😛 just den där mensvärken och känslan av att mensen borde dyka upp snart..

Spännande! Hoppas inte kroppen luras, fill inte ge massa falska förhoppningar men utgångsläget känns ju bra iaf.

emmaaaa
2015-01-20 20:26
#10

#7 enligt min app som oftast stämmer så ska mensen komma om 2 dagar :) ibland 1 dag tidigare/senare

men som jag skriv i inlägget nyss, så får jag helt plötsligt mensvärk och dagen efter eller samma dag en väldigt liten blödning och sen är mensen igång efter det.

så jag trodde det skulle komma blod idag, men ännu har inget kommit ;)

men är fortfarande rädd för att hoppas på ett plus, så trist när testen visar negativt och dumma mensen kommer :p så tänker alltid att mensen ska komma ändå haha,

emmaaaa
2015-01-20 20:28
#11

#9 vi skulle bli så jädrans glada om det skulle bli ett plus :D  men som du säger, hoppas inte kroppen luras. det känns som den alltid gör det när man inte vill haha .. 

så dumma mens, KOM INTE HIT!!! :D

[TanatosNyx]
2015-01-20 20:30
#12

Haha ja det är en jobbig sits det där när man går och hoppas på ett + 🙂 men ack så spännande 😃 oroa dig inte för mycket över mensen, det kommar snart nya saker att oroa sig över hela tiden 🤪 missfall, sjukdomar, förlossningen, olyckor och fan och hans moster 😃 Från den dagen man plussar så är nerverna körda, ingen idé att försöka tro på rosa moln 😉 skämt å sido, ville bara avdramatisera lite!

ChristineL
2015-01-20 20:31
#13

Japp, låter typiskt gravid, håller tummarna! Men försök att inte tänka för mycket på det nu bara, om det nu inte skulle vara så.

Annons:
emmaaaa
2015-01-20 20:42
#14

#12 hahaha sant!! men kan tänka mig att man kommer va som ett vrak när man väl plussar, just för man är rädd för allt som kan hända… 

ska bli spännande sen när plusset kommer, kan ju hoppas det kommer snart, eller inom de närmsta månaderna i alla fall :D som sagt inne på tredje försöket och vill att plusset ska komma NU, båda min mamma och syster blev gravida på första/ andra försöket. så hoppas att vi har samma tur som dom :p 

vart gravid för mååååånga år sen, men valde då att göra abort för läget va inte rätt just då. men då tog det många månader innan jag vart gravid minns jag och då hade min dåvarande pojkvän och jag sex nästintill varje dag. 

så kanske är samma nu…

emmaaaa
2015-01-20 20:46
#15

#13 ska bli spännande att se om det tar sig denna månad :) 

nae ska försöka att inte tänka så mycket, även om det alltid finns i tankarna och så fort man känner nått i magen så hoppas man att det kan va något tecken osv..

men under vårat första försök va jag som besatt av allt jag kände av och vart så ledsen när mensen kom. men nu de andra månaderna har jag varit väldigt lugn på den fronten :)  nu har jag tex bara 2 grav tester kvar hemma, så hade redan bestämt förra månaden att denna månad ska jag inte testa förens mensen verkligen är sen. 

men innerst inne önskar man sig ett plus mer än allt :) …

RoxannaS
2015-01-20 22:26
#16

Känner igen det där. *asgarvar*

Har alltid mensvärk någon dag /några timmar innan mensen kommer. Visste dock att jag hade ägglossningen 20-22 februari. Runt den 11-12 mars fick jag mensvärk. Timmarna gick ingen mens kom. Dagen efter - fortfarande ingen mens men värken fanns där. Den 13:e mars blev jag peppad av ett par tjejer på facebook att testa, vilket jag gjorde och tada! Där var det pluss! (Eller ja, gravid, körde clearblues digitala som säger Gravid eller Inte Gravid)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
emmaaaa
2015-01-21 16:55
#17

#16 haha ja man tror ju att det är kört så fort man känner av mensvärken..

hade mensvärk igår och även ont i min punkt, idag har mensvärken försvunnit till viss del men den ömma punkten har nu lagt sig som en rak linje över hela magen, och så har jag inte haft förut. så håller mina tummar :) 

mensen (enligt appen) ska komma imorgon, de senaste 3 månaderna har iofs mensen alltid kommit en dag innan appen och för ca ett halv år sen så kom mensen ca 2 dagar efter appen. så jag får hålla mig till helgen i alla fall och testa mig om ingen mens dyker upp innan..  pirrigt haha :P

RoxannaS
2015-01-23 17:30
#18

Åh vad spännande! Håller tummar, tår och tassar här hemma! =)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
PogoPedagog
2015-01-23 20:09
#19

Vilken tajming jag hade nu! Sitter precis med så ont i magen av ägglossningen att jag skulle googla lite och se om fler hade det så här och vad det beror på . Skönt att jag fick ett svar på det så fort :)

Minnix
2015-01-23 22:43
#20

Så spännande! Nu kan man ju inte låta bli att hålla tummarna och heja på ;)

Annons:
emmaaaa
2015-01-25 19:36
#21

#19 va skönt att du hitta hit snabbt och fick svar :) 

och min mens kom på natten sen den dagen jag skulle få mensen, hade jätte ont i magen och i underlivet.

däremot har jag fortfarande lite ont i punkten i magen och jag blödde väldigt mycket de första 2 dagarna men sen har det knappt kommit något mer. Men tog ett test idag och det visa negativt.. 

Men får köra på tills nästa ägglossning igen ;) än är jag inte bitter haha..

[TanatosNyx]
2015-01-25 19:41
#22

Attans! Bättre lycka nästa gång 🙂

emmaaaa
2015-01-25 20:14
#23

tack #22 :) vi ska väl få oss ett plus någon gång i alla fall ;)

Upp till toppen
Annons: