Annons:
Etikettallmänt
Läst 9055 ggr
ChristineL
1/5/15, 8:06 AM

Vi som ska ha barn 2015 #4

Annons:
ChristineL
1/5/15, 8:07 AM
#1

Då har jag gått precis 50% idag då :D Woop!

[TanatosNyx]
1/5/15, 8:32 AM
#2

RUL idag :)

ChristineL
1/5/15, 8:39 AM
#3
Theres
1/5/15, 8:48 AM
#4

Inga barn idag ^^ Men ska till sjukhuset och vaccinera mig mot pollenallergi. Alltid något :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
1/5/15, 10:11 AM
#5

Det blir en liten Alvin! :)

Theres
1/6/15, 3:36 PM
#6

Var precis ute och gick 5 km i skogen. Födde inga barn :)

golf.ifokus.se

Annons:
ChristineL
1/6/15, 3:39 PM
#7

#6 - Snart kommer han ;)

Jag är otroligt rastlös idag. Vi var igång hela förmiddagen med att packa, ut och leka, gå till affären men nu har jag känt mig som en soffpotatis sen efter lunch. Och igen brände jag vid, jag fattar inte vad jag gör för fel, panerad stekt fisk är ju jättegott men jag lyckas alltid bränna fast paneringen. Låg värme och massa smör hjälpte inte denna gången heller :( Så då blev jag sur och tyckte jag behövde en chokladkaka, det var det ingen annan som tyckte.

tlover
1/6/15, 3:42 PM
#8

#6 Å vad avis jag är på dig att du är så rörlig, jag vill att ungen ska komma nu så jag kan få gå på promenad.

l'm back

Intehärutandär
1/6/15, 3:47 PM
#9

#6 Jag är så avis på dig Theres som kan röra dig. Önskar jag kunde ta mig till affären 1 km bort utan att halvdö, eller gå en hundpromenad. 

Var till BM igår. Allt såg bra ut. Järnet skulle vi ta nästa gång, för nu var det nya direktioner - igen i hopp om att få upp värdet igen. Har IBS så tabletter tas inte upp av tarmen. Ska bryta isär kapslarna och kombinera med blutsaft. Känner mig som ett experiment. Var likadant med sonen. Prova allt - inget funkade. 

Allt annat är iaf bra. Vikt, sf-kurva, hjärta, blodtryck. Sf-kurvan går spikrakt upp strax ovanför "normal". Och bäbisen är väldigt aktiv och kickade BM då hon ville lyssna, så hon började skratta.

tlover
1/6/15, 4:08 PM
#10

#9 till och med 1 km är en dröm, jag klarar inte av 50 m ens

l'm back

Intehärutandär
1/6/15, 4:10 PM
#11

#10 Inte jag heller. Brevlådan är väl 15 m bort. Men sonen har fått hämta posten de senaste veckorna.

Theres
1/6/15, 4:12 PM
#12

#8 Det är nog för att jag alltid har ont överallt annars också, vilket i vanliga fall gör mig ganska orörlig, så märker inte någon direkt skillnad på att vara gravid eller inte :) Eller jo, skillnaden är väl att jag inte har så ont som jag brukar ^^

golf.ifokus.se

Intehärutandär
1/6/15, 4:15 PM
#13

Jag har kronisk värk varje dag, men det är värre nu. 😕Får hjälp av arbetsterapeut och sjukgymnast. Handledsstöd, glidlakan, tens, paraffinbad, krycka osv. Men just nu hjälper inget. Bara att vänta ut sista tiden. Var sängliggandes med sonen också de sista 3 månaderna, men hade hoppats på lite bättre flyt denna gång.

Annons:
Theres
1/6/15, 4:18 PM
#14

Men alltså, jag tar två panodil till frukost varje morgon, och ibland så tar jag på kvällen med så jag ska kunna resa mig ur soffan. Så utan smärtstillande skulle jag nog inte komma så långt ^^

golf.ifokus.se

tlover
1/6/15, 4:28 PM
#15

#14 Ah jag tar inte smärtstillande (men jag brukar inte bli hjälpt av smärtstillande heller).

#13 Jag har haft tur, min kroniska värk har varit bättre under graviditeten det tror jag däremot beror på att jag äter glutenfritt nu (eller jag hoppas då det), tyvärr fick jag ju foglossning i vecka 10 istället.

l'm back

Intehärutandär
1/6/15, 4:49 PM
#16

Jag har citodon, men vill inte ta dem. Svagare hjälpet inte. :-( Är uppväxt med mamma som har kronisk värk, där lärde jag mig alternativa knep. Värme, kyla t ex. Och vila vila vila. Men önskar verkligen att jag kunde gå till affären eller en sakta promenad, för förlossningens skull. Gördeln underlättar lite, men inte emot sammandragningar o ligament.

tlover
1/6/15, 4:54 PM
#17

#16 Jag hade planer på att träna "gravidvänlig" träning under graviditeten jag med men jag har gett upp det totalt. Försöker jag gå på en promenad blir jag i princip sängliggande i flera dagar.

Jag hängde då med på kaninmatningen fram tills just före jul, det är då nått.

l'm back

Intehärutandär
1/6/15, 4:54 PM
#18

#15 min ibs är bättre, det är skönt. Alltid nått. Nu kan jag gnaga på en bit knäcke då illamåendet kommer o frossa i frukt. :-)

tjoopa
1/6/15, 9:35 PM
#19

Har idag fått vara in en sväng på akuten då jag haft så mycket sammandragningar, vissa av dem med tillhörande mensvärk. Tappen var fortfarande sluten men den hade börjat kortas av :/ Är i v27 imorgon så ännu vill vi inte att bebis ska komma ut… Läkaren avrådde starkt från att jag skulle gå tillbaka till jobbet nu efter julledigheten så imorgon blir det till att försöka få tag i en läkare och sjukskrivning. Så nu måste jag försöka lära mig att ta det lugnt då…


Sarah
1/6/15, 9:43 PM
#20

v.12 idag och BM imorgon. Dags för massa prover :S Har hotat killen med både det ena och det andra om han är sen. Han brukar ha en tendens att vara ca 10 minuter sen varje gång det är viktigt. Jag klarar inte att bli stucken utan att ha ngn att hålla i handen!

Annons:
Intehärutandär
1/6/15, 9:44 PM
#21

#17 Hade samma plan. Gravid-yoga och kanske lite bad. Men näh. Tar mig inte till badhuset. Och det känns som man ska delas på två med start i livmodern, så jag vet inte hur man skulle klara att böja sig. Min sjukgymnast har gett mig ett par övningar. Använder mig av den där kutande katten då jag ska rulla ur sängen iaf och kliva över hunden. 🙂

Förhoppningsvis släpper ju det mesta efter förlossning iaf och återgår till vanlig värk.

ChristineL
1/6/15, 9:45 PM
#22

#19 - Uscha! Hoppas verkligen bebis är kvar några veckor till! Ta det lugnt och försök att inte stressa, då brukar sammandragningarna lugna sig.

Sarah
1/6/15, 9:47 PM
#23

#19 Håller tummar att det inte är dags ännu!

tjoopa
1/6/15, 9:54 PM
#24

#22 Nä än vill vi att bebis ska stanna och "bakas färdigt" lite till ;) Ska försöka ta det ännu mer lugnt. Min mamma misstänker att det är flytten som orsakat sammandragningarna, jag misstänker faktiskt detsamma. #23 Tack :)


Theres
1/6/15, 9:57 PM
#25

#20 Min pojkvän är också alltid sen! ALLTID! Men när de ska ta prover på mig så säger han alltid "lika bra jag väntar utanför då". Haha, han kanske är nålrädd? ^^

golf.ifokus.se

Sarah
1/6/15, 10:01 PM
#26

#25 Haha, nej det skulle han aldrig göra! Han är världens bästa stöd i det mesta. Så länge han inte är sen :P Är ngn fysisk spärr i honom att han inte kan skynda sig. Vi MÅSTE gå nu, ja jag ska bara… har upprepats tusentals gånger i vår relation. Det har aldrig hänt att han har varit klar innan mig då vi ska iväg.

[WickedAlly]
1/6/15, 10:03 PM
#27

#19 Usch då, hoppas bebisen ångrar sig och stannar på insidan ett bra tag till! 

I morgon ska jag till bm för andra gången, vet inte riktigt hur de har lagt upp det här för jag har vart på inskrivning men i morgon ska vi ta proverna för första gången. I Malmö gjordes det på inskrivningen. Men men, ska bli kul att se om värdena ändrats sedan sist. Hoppas mitt hb är lika bra i alla fall. 

Igår och idag har jag känt av min livmoder riktigt mycket, tycker det ilar och det är en känsla jag minns jag hade med lilleman också. Och igår blev magen megastor, kände mig höggravid ett tag men det var bara mycket luft. Var på konsert och kunde ju inte sitta där och släppa mig :P

Annons:
[WickedAlly]
1/6/15, 10:04 PM
#28

#26 Är det min man du är tillsammans med mån tro? :P
Han kan aldrig komma i tid, han ska bara.. Varje gång, det driver mig till vansinne.

Theres
1/6/15, 10:21 PM
#29

#26 Jag har börjat säga.till Timmy att vi ska åka 10 minuter innan vi egentligen.ska åka. Bara det att han har lärt sig det så han är alltid sen iallafall. Kan säga att vid klockan 15 så åker jag oavsett om du är klar eller inte. Jaja, säger han då. Jag segar lite och går ut genom dörren 2 minuter innan jag har sagt att jag ska starta bilen. Frågar om han är klar. Jo, han ska bara ta på sig skorna. Jag segar lite på väg till bilen, låter hunden kissa lite osv. Han kommer 5 minuter efter. Fasen vilka jobbiga skor han lär ha alltså…

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
1/6/15, 10:34 PM
#30

#19 hur kort är tappen på dig nu? Finns medicin att få om den är ~2,5mm. 

Nu måste du ta det lugnt och försöka ligga ner så mycket du kan och vila. Är du noga nu kan tappen förlängas och återhämta sig igen. Du får absolut inte lyfta eller hålla igång. Det är jätteviktigt då det kan gå fort när tappen väl är påverkad.

Kommer man att följa upp med ny mätning? om inte kontakta din bm i morgon och begär detta.

Sarah
1/6/15, 10:38 PM
#31

Hahaha :) Oftast har han fastnat framför spegeln. Jag sminkar mig inte, har en frisyr som är enkel, tar max 30 sekunder att hantera, använder inga smycken och har oftast inte fler än 3 plagg på mig. Jag är klar på 3 minuter, Han ska vaxa håret, göra rent öronen, trimma skägget, byta skjorta tre gånger, smörja in sig osv :) och han fattar inte att allt det tar tid. Jag blir fortfarande lika irriterad, efter 8 år, men hans vänner har accepterat det. Han är sen varje gång de ska plocka upp honom eller liknande, och har varit det i alla 20 år de har hängt. Kanske behöver jag 12 år till för att hitta lugnet.

[TanatosNyx]
1/6/15, 11:00 PM
#32

#20 Kan trösta lite som välstucken krake (medicin som måste kollas var 6e vecka) med att dom är riktigt duktig iallafall här på MVC att sticka. En av de bästa ställena jag varit på. De har prickat rätt direkt varje gång och det har varit smärtfritt (jag har mycket nerver i armvecken så brukar få ont).

tjoopa
1/6/15, 11:25 PM
#33

#30 Den hade kortats av 2 cm tyckte jag läkaren sa. Och den ska hållas under uppsikt, han har redan fört in i min journal att BM måste hålla koll på mig och att han avråder å det starkaste att jag jobbar mer. Ska ringa min BM imorgon och boka en tid hos henne så hon får kolla upp tappen igen, förhoppningsvis kan jag "vila tillbaka" tappen till ursprungsstorlek. Kommer att kräva sjukskrivning fram till jag får söka gravidpenning, aldrig att jag törs fara och jobba på hemtjänsten med alla lyft nu när jag vet att tappen är påverkad :/ Håller tummarna att det stannar av alternativt går tillbaka då jag verkligen inte vill att bebis ska tjuvstarta så här mycket… Hoppas på att han/hon stannar åtminstone 8 veckor till…


[TanatosNyx]
1/6/15, 11:40 PM
#34

#33 Jättebra att de tagit det hela på allvar och följer upp. Bara du får ligga och vila så kan du hålla hela vägen till BF  med lite tur. Du får som jag leva med att ha långtråkigt i sängen/soffan ett tag. Det är ju värt det 🙂

Annons:
Theres
1/7/15, 12:11 AM
#35

#31 Haha, jag sminkar mig inte heller när vi ska iväg, och håret sätter jag bara upp om det ser ostyrigt ut. Han där emot har ju också skaffat långt hår, och han måste absolut ha spegel för att kunna sätta upp det, för det måste tydligen vara slickat perfekt. Sen ska han ha hårspray och massa. Jag använder aldrig hårspray. Kollar man i våra skåp och lådor här hemma så har jag typ en sak i varje. Resten är hans hygienartiklar. Helt omvänt mot vad alla tror om vilka som har flest grejer och krämer av tjejer och killar.

golf.ifokus.se

tjoopa
1/7/15, 8:40 AM
#36

#34 Ja skönt att han tog det på allvar :) Hon jag pratade med på 1177 var bara snäsa tyvärr :/ Min BM var tydligen ledig idag så jag får ringa henne imorgon istället. Det blir få soffläge för mig idag, vill inte ha påhälsning av bebis riktigt ännu ;)


Theres
1/7/15, 11:12 AM
#37

Åhå vilken lycka! Det snöar ute! Ska nog åka lite längdskidor idag. Åkte faktiskt inte en enda gång förra vintern, för det var knappt någon snö, och Maya var så valpig så kunde inte lämna henne i bilen utan gnäll. Vågar iallafall inte åka och ta ut Maya på promenad samtidigt idag, för hon är ju en draghund, och jag vill inte trilla ^^ Hade sammandragningar inatt som kändes som att någon drog i nedre delen av magen och ryggen och liksom försökte slita loss något. Men det var liksom inte värkar, utan det var mer skönt. Alltså man blir ju inte klok på att när man inte vet hur det ska kännas. Nu känns det väldigt lite igen.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
1/7/15, 11:26 AM
#38

Vart hos bm och tagit prover, blev rätt snopen när mitt hb låg på 119. Tom direkt efter mitt snitt var det högre än så.. Kändes inte så kul.
Men allt annat var bra i alla fall.  

Och sen skulle hon ta prov i armvecket, haha. Berättade att jag är svårstucken men hon provade. Två stick senare bokade hon in mig hos en sköterska på labbet på måndag istället. Blev inget blod alls.

[TanatosNyx]
1/7/15, 12:10 PM
#39

#38 Men va sjutton, här går man alltid till labbet direkt (om man inte gör som jag och drallar in när labbet är stängt och kniper en BM i korridoren och tvingar henne att sticka med motiveringen "det här kärlet ger alltid så fint, prova så får du se!")

ChristineL
1/7/15, 12:16 PM
#40

Nu har jag precis pratat med min nya bm dit jag ska gå efter flytten. Hon verkar väldigt bra och jag fick tid 4/2 då jag kommer vara i v.24. Men dumt att man inte kan lista sig förrän man är skriven i länet, hade varit skönt att ha det ordnat i förväg. Bara att ordna så fort vi är på plats!

[WickedAlly]
1/7/15, 12:27 PM
#41

#39 Både här och i Malmö är det bm som sticker, fast nu har jag blivit skickad till labbet på båda ställena ändå. Är innerligt glad att jag inte har svårt för nålar. Bm verkade tycka att jag var lite märklig som inte reagerade när hon stack mig.

På måndag ska bm förresten ta prov i rumpan och näsan. Någon som gjort det? Pillar de bara lite med en tops typ?

Annons:
Sarah
1/7/15, 2:35 PM
#42

Också tagit prover idag. BM trodde att jag skulle ha dåliga järnvärden iom att jag är vego, men tji fick hon. Fördomar, fördomar. Allt såg jättebra ut. 

Blev skickad till labb för provtagning och grät som ett litet barn innan hon skulle sticka. Är jätterädd för nålar. Underbar tant som sa åt mig att växa upp och skärpa mig. 

Killen hade svårt att hålla sig för skratt då han såg hur jag reagerade av sticket. Han såg hur jag själv tyckte att jag var så extremt fånig, eftersom hon var så duktig och det knappt kändes… 

Och ja, han var 5 minuter sen, men det var BM också.

ChristineL
1/7/15, 2:39 PM
#43

När vi ändå pratar provtagning. Här i Lerum tas proverna av en distriktssköterska på mvc (trots att man går förbi labbet på vägen dit :P), men nu när jag ringde Örebro för att boka tid sa hon att jag ska både anmäla i kassan (har jag inte behövt göra här) och gå till labbet innan jag går till mvc. Så alla varianter på rutiner verkar ju finnas :P

[Thiah]
1/7/15, 2:41 PM
#44

#41 ja med tops har dom tagit på mig men det var innan jag var gravid. Då kollades stafylikocker(hur det nu stavas) å det var pga jobbet.

ChristineL
1/7/15, 2:43 PM
#45

#41 - Varför sådana prover? Aldrig hört talas om :O

[WickedAlly]
1/7/15, 3:04 PM
#46

#44 Okej, då borde det vara fort över. Är inte så blyg av mig egentligen men att någon ska pilla mig i rumpan känns sådär..

#45 Om man har opererats inom ett år så räknas man som smittbärare av något som jag tror hon kallade MCB eller MCD. Minns inte helt vad hon sa. Så proverna är för att utesluta att jag bär på något sådant, risken är minimal men de måste väl antar jag.

[TanatosNyx]
1/7/15, 3:06 PM
#47

Man kan kolla efter grupp b streptokocker på det viset (GBS). Det är jättebra och ett stort steg framåt att dom gör det!!!

[TanatosNyx]
1/7/15, 3:07 PM
#48

Äsh då, det kunde varit GBS dom letade…

Annons:
Theres
1/7/15, 4:30 PM
#49

#42 Haha, sa hon så till dig? Jag läste för Timmy igår vad vi hade skrivit om karlar som alltid är sena. Hoppas han tog det som en pik ^^

golf.ifokus.se

Sarah
1/7/15, 4:34 PM
#50

#49 Vem? Hon som stack mig? Ja :) Inget daltande med fåniga vuxna människor här inte.

Intehärutandär
1/7/15, 4:38 PM
#51

Sena karlar måste vara genetiskt. Har nog aldrig mött en man jag inte fått vänta på. Min son tar på sig ytterkläderna ubersakta o han är uppväxt med kvinnor i sin närhet som han kunnat härma (lära av). Min karl är en enkel man. Rakar sig 1ggn/v. Kammar aldrig håret o behöver i princip bara kliva i jeans o t-shirt efter dusch. ÄNDÅ tar han minst det dubbla än mig, fast jag är en girliegirl som duschar, sminkar mig, fönar/lockar hår osv. Även om jag nu är tjock o smidig som ett kylskåp så får jag stå ute o vänta. Fåfänga karlar har man ju lite mer förståelse för även om man inte tycker de borde vara tidsoptimister, speciellt då de har barn. :-)

Theres
1/7/15, 5:47 PM
#52

Timmy äter segt också. En gång skulle vi äta frukost i sommarstugan, och maten var redan klar (stekt potatis, ägg och bacon). Jag äter inte bacon om de inte är kremerade och ägget får absolut inte ha kvar "navelsträngen", så Timmy tog av det som var klart och jag ställde mig och stekte nytt till mig. (Hela släkten bor i sommarstugan så det är liksom massa-frukost för hela klanen samtidigt). Iallafall så stekte jag klart mitt, sen gick jag ut och satte mig där Timmy redan hade börjat äta. Jag åt upp mitt. Gick in, bredde några mackor, gick ut, åt dem, gick in, gjorde en kopp te, gick ut, drack det, gick på toan och sket, gick ut, satte mig ner igen och sa: "det där kan ju inte ens vara gott längre". Han var liksom inte i närheten av klar. Han tar ju inga stora portioner heller, så jag förstår inte. Gillar han kall mat? Hoppas verkligen vår unge äger matätaregenskaperna av mig ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
1/7/15, 6:29 PM
#53

Här hemma äter grabbarna så fort att dom helst borde få pure mat båda två. Så dom slipper tugga liksom… Kristian har redan som liten fått lära sig att han får en portion och sen vänta på dr andra innan han tar mer. Annars skulle aldrig någon annan få mat… Sen brukar han heller inte vara men det kan ta en timme innan han blir färdig och det är med andan i halsen vi hinner med bussen.

JeFo
1/7/15, 7:28 PM
#54

Ric hade inte ens bråttom när vi skulle till BB!

[TanatosNyx]
1/7/15, 7:43 PM
#55

Här är det jag som är slöare än en snigel med kramp.. 😃 Folk stör sig jämt på mig. Men ändå kommer jag alltid i tid, ingen fattar hur (utom jag då förstås). Sambon är lite mitt i mellan, kan snigla, kan vara ute i god tid. Går att jaga fart på honom.

Annons:
tlover
1/9/15, 12:46 PM
#56

😛jag vill att ungen ska komma ut snart. Jag sitter till och med och suktar och längtar till att få hjälpa min man att skotta.

Nästan varje gång bebisen rör sig gör det ont också 😕det börjar väl bli trångt där inne.

l'm back

[TanatosNyx]
1/9/15, 12:54 PM
#57

#56 Håller tummarna för att det startar snarast 🙂

Theres
1/9/15, 1:41 PM
#58

#56 Finns ju massa husmorskurer du kan prova. Inte för att det ska gå att påskynda en förlossning egentligen, men du kan ju fördriva tiden genom att försöka :) Hallonbladste, färdknäpp, gå i trappor, vila, haha alla sätt är bra utom de dåliga :)

golf.ifokus.se

Sarah
1/9/15, 2:25 PM
#59

Nu har jag fått kallelse till KUB nästa vecka :) Blir första gången vården bekräftar att jag är gravid. Då är jag i v 13 och har träffat BM två gånger. Men, hon har ju bara tagit mitt ord på det hela. Tänk om jag är skengravid? Kompisar berättar om tidiga ultraljud och hjärtslag osv… vi har ju inte gjort ngt sånt. Kanske känns det mer verkligt efter KUBen :)

[Thiah]
1/9/15, 2:29 PM
#60

#59 sådär tänkte jag också första gången. Tyvärr visade det sig vara ett missfall. Nu i efterhand kan jag dock säga ganska tydligt när mitt MF "blev till" för alla mina symptom försvann över en natt.

[WickedAlly]
1/9/15, 2:30 PM
#61

#59 Sitter i samma sits, känns inte alls som att jag är gravid. Önskar att ett tidigt ul var standard överallt. Tror att jag också är i vecka 13, plus minus någon vecka :)

[Thiah]
1/9/15, 2:31 PM
#62

#61 ja men Ally du borde ju fått ett. Eller åtminstone få betala för att få ett. Helt knas det där

Annons:
Intehärutandär
1/9/15, 2:41 PM
#63

Jag var osäker på min graviditet med fram till kub. Blev paff att BM inte tog gravtest. Tänk om ul-sköterskan inte hittar nått? Men där var en liten bäbis.

Sarah
1/9/15, 3:01 PM
#64

#60 :( 

Det hade ju besparat en en hel del oro om man iaf fick veta att hjärtat slog. 

Jag har ganska mycket molvärk sen ngn vecka tillbaka, och brösten får snart inte plats i ngn bh, så jag antar att allt växer som det ska.

ChristineL
1/12/15, 8:42 AM
#65

Fy fasen vad mycket jag drömt de senaste nätterna! Tycker inte jag får någon ordentlig ro på natten och bara för det så har Nova sovit som en stock såklart. 20+6 idag och vi ska träffa förra mammagruppen för första gången sen före sommaren, ska bli kul att se vad stora alla blivit nu!

silverhuldra
1/12/15, 9:08 AM
#66

Då har jag precis varit på Kub test :) allt såg bra ut, jag stämmer överens med veckan och tja att få en risk på 1:20000 när man är 42 e inte fy skam :-)

Mvh. Silverhuldra

Thermonkey
1/12/15, 12:25 PM
#67

Hoppar in här jag med =) 

V 9 (8+5) Går in i v 10 på onsdag. Kub ultraljud bokat den 9:e februari, så spännande! Hoppas att allt är som det ska :)

[WickedAlly]
1/12/15, 12:39 PM
#68

Jo, Thiah, tycker också det :/
Men men, får lita på att allt är som det ska. Har ju plussat och inte haft några blödningar. Tycker ibland att jag känner av min livmoder, blir som en liten tyngd. Och om jag petar mig i naveln så ilar det i vad jag antar är just livmodern, det gjorde det sist också :)

#66 Ursäkta OT, men är du möjligtvis hk-lärare? :)

ewelines
1/13/15, 4:11 PM
#69

Hoppar oxå in här! Evelina heter jag, gravid i V.27 & väntar en flicka, BF 20 april :)

Annons:
[WickedAlly]
1/13/15, 4:30 PM
#70

#69 Välkommen :)

***
Igår fick jag äntligen blodprovet i armen och de där svabbtesterna avklarade. Svabbandet är bland det otrevligaste jag vart med om.. Svider fortfarande i rumpan. Och när hon tog i svalget kräktes jag nästan på henne. Men nu är det gjort i alla fall.

tlover
1/13/15, 4:56 PM
#71

Jag var ju hos barnmorskan i måndags förresten och bebisen är fortfarande inte fixerad men nästan.

Men enligt den här barnmorskan (min vanliga har semester) så behöver jag inte ligga i sängläge ifall vattnet går (och bebisen var så nära fixerad att hon först trodde att den var det så det var ingen risk för navelsträngsframfall el vad det hette).

Jag skulle också röra på mig mer enligt henne, vilket inte är kul då minsta lilla rörelse gör ont men jag tror det börjar närma sig i alla fall (jag hade ett uppehåll i förvärkar men nu har jag börjat få det varje natt i en-två timmar plus just nu).

41+2  är jag i just nu.

l'm back

[TanatosNyx]
1/13/15, 5:18 PM
#72

#71 Åh vad skönt att bebis ligger såpass nu att du slipper den oron!

tlover
1/13/15, 6:28 PM
#73

#72 jo det var riktigt skönt

l'm back

[TanatosNyx]
1/13/15, 6:46 PM
#74

Bara att hoppas på att bebis vill komma ut nudå 🙂

[IsabellaF]
1/13/15, 8:31 PM
#75

Jag skriver väl här då, missuppfattade och trodde #4 menades att det endast var för såna som skulle ha barn i april.

Jag plussade 4/1 och gick in i v7 idag,  fortfarande väldigt tidigt men ändå jätte glad. Vi har försökt i ungefär ett halv år.

ChristineL
1/13/15, 8:33 PM
#76

#75 - Inte lätt att veta ;) Nej, här samlas vi alla som ska ha under 2015, #4 innebär att det är fjärde tråden som skapats och de andra har blivit fulla.

Grattis och välkommen till oss!

Annons:
[IsabellaF]
1/13/15, 8:38 PM
#77

#76 Okej då förstår jag !! =) Jag kan tänka mig att det blir fullt ganska snabbt haha.

Tack så mycket, kul att äntligen få vara en av dom som är gravida.

ChristineL
1/13/15, 8:44 PM
tlover
1/14/15, 12:12 AM
#79

hmmm det kan vara på G nu. Jag tror jag haft riktiga värkar i ca 1½h nu med ca 10 min mellanrum.

Eller jag hoppas det är riktiga värkar för isåfall har jag tur och dom gör inte så jätteont (jag jämför med mensvärk och jag har i vanliga fall sån mensvärk att man är säng/soffliggande).

l'm back

tlover
1/14/15, 12:34 AM
#80

Kanske dum fråga men jag sitter och dubbelkollar vad man ska ha med på BB och då står det att man ska ha med sig en utskriven journal från MVC

Men jag har ingen sån 😞

Är det bara nått gammalt eller (allt sker ju elektroniskt nuförtiden).

l'm back

tlover
1/14/15, 1:08 AM
#81

På BB trodde hon då det var dags men att jag inte behövde åka in än om jag inte ville det.

l'm back

Intehärutandär
1/14/15, 1:21 AM
#82

Jag har en som påminner im journal, så det borde man få ut? Å andra sidan ändrade de data-systemet i somras så man kan läsa journaler från andra vårdställen. Då jag åkte in för 15 år sen, så hade jag mapp med, där personliga förlossningsbrevet låg med.

Intehärutandär
1/14/15, 1:21 AM
#83

En app som påminner *

Annons:
Theres
1/14/15, 1:35 AM
#84

Jag hade bara med förlossningsbrevet eller vad det nu var och sen blodgrupperingspapper. Jag hade också täta värkar och trodde jag kom lindrigt undan för de var inte alls så farliga. Men fy vad ont det gjorde sen när det drog igång på riktigt. Inget kunde de göra för att linda dem heller förrän jag hade öppnat mig 3-4 cm och var inne i den aktiva fasen. Sen när jag väl skulle få Epidural så dröjde det flera timmar extra p.g.a en trafikolycka som uppehöll narkosläkaren. Hoppas du kommer lindrigare undan och att det är dags idag :) Det är iallafall relativt smärtfritt att krysta ut ungen :) DET kan jag göra om hur många gånger som helst, även om jag knappt kan sitta nu ^^ Men jag tyckte det var så skönt att krysta så jag kanske bar lite snabb, för jag sprack och fick sys ^^

golf.ifokus.se

tlover
1/14/15, 1:38 AM
#85

#84 en till sak som är missad alltså

Men jag minns att jag är minus och det borde ju vara det som är viktigast (och det borde stå i journalen tycker jag).

Jag önskar nästan på ett sätt att det redan skulle vara "fullt ös" för även om det inte är så illa så kan jag inte sova.

l'm back

Theres
1/14/15, 1:52 AM
#86

Jag åkte ju in först för att kolla vad det var för håll jag fick i magen, då var bebis hjärtljud lite snabba så fick stanna några timmar. Sen när jag kom hem därifrån så började "värkarna" komma tätare och göra ondare, så åkte in igen några timmar senare. Men blev hemskickad för jag var bara i latensfasen. Sen några timmar efter det åkte jag in för tredje gången, för då hade mina värkar verkligen blivit värkar. Pallade inte mer. Men var fortfarande bara i latensfasen så de ville helst skicka hem mig igen, men jag vägrade. Fick en sovdos som det kallas, men kunde knappt sova, även om värkarna gjorde mindre ont. Sen när de kom igång igen så var jag fortfarande bara i latensfasen så på natten fick jag något som skulle vara ännu bättre än sovdosen. Men då kickade det igång istället så helt plötsligt var jag öppen 4 cm och kunde få Epidural. Bara det att jag bar tvungen att vänta 6 timmar från det att jag fick sprutan. Så fick ligga och plågas med lustgas. Sen när epiduralen inte fungerade längre och jag fick k tillbaka de smärtsamma värkarna strax innan hon ploppade ut så kom jag på ett skitbra knep. Skrek för fulla muggar i lustgasen och sjöng jättehögt ^^ De som gick runt på förlossningen utanför borde tyckt jag var knäpp.

golf.ifokus.se

[Thiah]
1/14/15, 4:16 AM
#87

#84 ja det där krystandet var helt okej tyvärr fastnade Joel men annars så hade jag gjort om det. Men jag fick Eda efter bara en timme. Tacka gudarna för eda.:D

tlover
1/14/15, 6:21 AM
#88

Själva starten var inte så dramatisk som man trodde (för många filmer?) jag har till och med lyckats sova några timmar nu tack vare riskuddar (värme har alltid funkat bra för mig mot smärta).

l'm back

[TanatosNyx]
1/14/15, 7:56 AM
#89

Åh, en till spännande dag! Heja tlover! Häftigt att ni kom igång så tätt, ni hade väl bf 2a och 3e också?

soundtrack
1/14/15, 8:07 AM
#90

För det mesta behöver man inte ha med några journaler in till förlossningen. I de flesta landsting är allt datoriserat idag. Lycka till nu Tlover :)

Annons:
Theres
1/14/15, 8:49 AM
#91

#89 Enligt KUB den 31 Dec egentligen. Men enligt min första uträkning var det den 2:a :) Så lät det stå kvar i BF 2015-listan :)

golf.ifokus.se

soundtrack
1/14/15, 8:53 AM
#92

Det är för övrigt så kul att alla upplever det här med att föda barn så olika. Jag tyckte inte att krystandet var det minsta skönt eller behagligt..

tlover
1/14/15, 9:54 AM
#93

och så helt plötsligt börjar värkarna komma 20 min isär 😛(dom har varit 10 min isär el mindre hela natten).

l'm back

Theres
1/14/15, 11:00 AM
#94

#93 Så var det för mig med! Sen helt plötsligt utan förvarning kom de 4 minuter isär ^^

golf.ifokus.se

ChristineL
1/14/15, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Vecka 21+1, har knappt varit hemma idag känns det som. Massa bus ute på lekplatsen på förmiddagen, hem och äta och sen knalla bort till mvc för att få journalen utskriven. Fick både nya, gamla och förlossningsjournalen :P Så nu får nya bm lite att läsa igenom. En sväng till apoteket för att hämta kattmedicin, den ena hade dom inte fått in recept på så blir till att ringa runt lite och ta reda på var den har tagit vägen.
Såhär dum kan man se ut när man har slitit bort en klo och hade tre till lösa så man får opereras.

tlover
1/14/15, 2:28 PM
#96

Jag har fortfarande inte behövt åka in, jag har fått mig en timmes sömn däremot.

l'm back

SaraC
1/14/15, 4:28 PM
#97

2 veckor kvar till bf och bäbis får gärna komma nu. Allt viktigt är gjort och jag är trött på att vara gravid.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
tlover
1/15/15, 12:33 AM
#98

Varför verkar det vara på g under nätterna men på dagen så tappar allt farten 😕

l'm back

[TanatosNyx]
1/15/15, 12:39 AM
#99

#98 Instinktivt är det lugnare och tryggare på natten. Kroppen vet att den är utsatt under tiden man föder. Det är djupt rotat biologiskt, även om det långt ifrån alltid sker nattetid. 🙂

tlover
1/15/15, 1:08 AM
#100

#99 Jo så är det väl, men det är ett rejält antiklimax känns det som.

Blä, jag mår illa och förstår inte varför. Vanligtvis är det för att jag är hungrig (så var jag även före jag blev gravid) men jag åt flera jordnötssmörsmackor för inte så länge sen.

l'm back

[TanatosNyx]
1/15/15, 1:13 AM
#101

Illamående är vanligt när det kommer igång, för de flesta stasnnar det där och att man känner sig ruggig, men andra kan tyvärr kräkas en hel del under sin förlossning. Hoppas du slipper det.

tlover
1/15/15, 1:43 AM
#102

Nån som vet ungefär hur många värkar man ska ha i rad på ungefär samma "tid" för att det ska räknas som regelbundet (el hur lång tid man har värkar i samma tid)

l'm back

[TanatosNyx]
1/15/15, 2:45 AM
#103

När du har värkar var 2a-3e minut är det dags att ringa förlossningen. Dvs ca 3-4 värkar/10 minuter

tlover
1/15/15, 8:31 AM
#104

#103 Jo men jag tänkte hur många värkar som ska vara det i rad… om du förstår vad jag menar för inatt tex så har jag haft dom ca 10 min emellan, men vissa har ju varit 5 min emellan och vissa 15 även om de flesta varit 9-10 min mellan.

Men jag ska nog ändå in någorlunda snart då vattnet (antagligen) gick nu imorse (jag har ringt till BB men dom verkade inte tycka det var akut och jag känner inte för att stressa in heller).

l'm back

Annons:
ChristineL
1/15/15, 8:43 AM
#105

Vad spännande tlover! Då har du också snart en liten knodd :D Nej, vattenavgång verkar inte så akut om det inte forsar. Mitt gick ju på kvällen och då fick jag tid för kontroll morgonen efter.

Theres
1/15/15, 8:46 AM
#106

Frågade samma sak och jag fick bara som svar att det ska ha varit samma tid mellan värkarna ett bra tag. När jag frågade vad "ett bra tag" var så sa hon bara "ja, en längre stund", så jag kan tyvärr inte svara på hur länge det ska ha varit så då jag inte ens fick ett vettigt svar från förlossningen. Mitt vatten fick de ta hål på när jag var typ 9 cm öppen eller något. Det enda jag läckte själv var massa delar av slemproppen.

golf.ifokus.se

tlover
1/15/15, 8:51 AM
#107

#105 Jo det är inte direkt som på film

#106 Då vet jag i alla fall att jag kanske inte kommer att få ett svar på det. Jag var lite tveksam om det kanske var en vattnig slempropp istället men den största delen av min slempropp släppte igår så jag vet inte. Men det sa jag också när jag ringde in.

l'm back

soundtrack
1/15/15, 9:04 AM
#108

Jag ringde förlossningen när jag hade haft 3 min mellan värkarna i ca en timma tror jag. Sen tog det ytterligare några timmar innan vi åkte in.

[TanatosNyx]
1/15/15, 1:04 PM
#109

En fingervisning brukar vara att det är dags för smärtlindring, men eftersom du har en bit att åka måste du avgöra själv. Det kan ju gå fort även för förstisar när det väl är igång helt.

Sarah
1/15/15, 8:14 PM
#110

KUB idag :) Blev framflyttad 4 dagar, så imorgon är jag plötsligt i v14. Risk för kromosomfel var 1/20000 allt såg jättebra ut :) Skönt att få allt bekräftat! 

Tlover, håller tummar att allt går bra nu :)

[TanatosNyx]
1/15/15, 8:23 PM
#111

Nu har tlover varit tyst ett tag, dags att vara nyfiken igen? 😃

Annons:
tlover
1/15/15, 9:32 PM
#112

Jag var inne och kollade på BB idag eftersom jag trodde att det var vattnet som hade gått i morse det var det inte tyvärr, då hade kanske nått hänt så jag fick åka hem igen. Jag åkte också in för att jag höll på att bryta ihop av sömnbrist (dålig sömn från vecka 24 pga livlig unge och de senaste nätterna har jag haft för ont för att sova)

Jag fick göra ett ctg el vad det nu heter och såklart fick jag inga värkar el liknande då.

Jag fick då i alla fall några starkare värktabletter så kanske kan jag få sova inatt i alla fall.

l'm back

[TanatosNyx]
1/15/15, 10:05 PM
#113

Ah, surt! Men passa på att sov så gott du kan, när som helst nu har du också din lilla bebis 🙂

tlover
1/16/15, 4:41 AM
#114

Jag lyckades sova i 2-3h sen så vaknade jag av att det gjorde för ont (och än en gång så är värkarna ca 10 min isär).

Det positiva är väl att jag fick sömnen före kl 12. Det ska ju vara bäst enligt forskning

l'm back

[Thiah]
1/16/15, 5:07 AM
#115

#114 snart får du be om att komma in för att få sova. De kan ge dig rejälare saker där. Du kommer vara som en sömngångare när det väl sätter igång, 😕

tlover
1/16/15, 5:09 AM
#116

#115 Jag ska antagligen in för överburenhetskontroll idag så jag får se till att påpeka det då.

l'm back

[Thiah]
1/16/15, 5:11 AM
#117

#116 ja gör det så hoppas vi att dom förstår. Herregud jag hade kollapsat för länge sen om jag inte fått sova som du inte fått. Starkt kämpat! 🌺

tlover
1/16/15, 11:03 AM
#118

Det var min man som tog emot samtal för vilken tid vi skulle få (jag låg och försökte sova) och han säger att det låter som om jag inte ska få kunna sova där

l'm back

Annons:
[Thiah]
1/16/15, 11:06 AM
#119

#118 dom får väl skicka in dig till bb och låta dig sova där. Jag personligen tycker att du borde få sova.

Theres
1/16/15, 11:23 AM
#120

Mig skickade de ju hem 2 ggr innan de äntligen gav mig en "sovdos". Jag sa bara att jag vägrade åka hem. Först fick jag bada. Somnade lite i badkaret. Men det hjälpte inte direkt mot smärtan så tillslut gav de med sig och skickade in mig på ett rum på gynavdelningen ^^ Enda som var ledigt just då.

golf.ifokus.se

tlover
1/16/15, 4:04 PM
#121

Jag ska få sovdos 🥳

Det fanns däremot ingen plats där över dagen så jag ska åka in ikväll då det skulle finnas mer plats.

l'm back

soundtrack
1/16/15, 4:06 PM
#122

Men det måste väl vara igångsättning på G för dig snart!? Hur många dagar är du över nu?

tlover
1/16/15, 4:08 PM
#123

#122 imorgon är det två veckor över men allt var ok med ungen då dom kollade idag. Frågan blir väl hur det blir för mig om det fortsätter så att jag inte kan sova.

l'm back

JeFo
1/16/15, 4:18 PM
#124

#123 Hur länge har du gått nu? Min första hade jag värkar med i 24h innan vi åkte in. Var helt öppen när jag kom in så var bara att fortsätta. Har de kollat om du öppnat dig nåt?

[TanatosNyx]
1/16/15, 4:19 PM
#125

Bättre du begär igångsättning innan ungen blir överburen och börjar må dåligt (tycker jag) 🙂

Annons:
[Thiah]
1/16/15, 4:53 PM
#126

Jag tycker det är jättebra att du får sova lite. :)

tlover
1/16/15, 5:52 PM
#127

#124 Med värkar? 74 h ungefär, det ska visst inte räknas som riktiga värkar än däremot eftersom jag inte är öppen 4 cm än men med smärtsamma och någorlunda regelbundna förvärkar har det gått 74 h (det är däremot bara nätterna och idag som jag varit "helt regelbunden").

edit: dom kollade igår då dom kollade om vattnet hade gått och då hade jag inte öppnat mig.

#125 Än så länge mår ungen bra däremot (min lillasyster var överburen i 1 vecka och mådde finfint då hon föddes så det kan vara genetiskt). Det kan hända att jag blir igångsatt imorgon el på måndag (beroende på hur det ser ut då) men jag vill få sova först.

l'm back

[TanatosNyx]
1/16/15, 5:56 PM
#128

Ja såklart ska du sova/vila först 🙂 och sånt tenderar att gå i arv rätt ofta så det tror jag nog du verkar ha ärvt.

[WickedAlly]
1/17/15, 9:54 AM
#129

Började blöda i natt, ingen vidare trevlig start på helgen.. Bara svag mensvärk en kort stund dock. Får hålla tummarna.

JeFo
1/17/15, 12:43 PM
#130

#129 Åh nej….. Har det slutat? Blod gör en orolig 😞 Hoppas du får sova tlover, man behöver alla krafter man kan få när det väl drar igång.

tlover
1/17/15, 3:04 PM
#131

Nu är jag hemma igen efter att ha fått sova på BB inatt, jag känner mig som en helt ny människa, blandannat så gör värkarna knappt ont längre jämfört med igår.

Jag fick med mig smärtstillande  hem också (samma som natten mellan tors/fre)så att jag kan få sova inatt med. Även om jag säkert inte kommer att få sova lika bra som inatt.

l'm back

[Thiah]
1/17/15, 3:13 PM
#132

#131 va skönt att du fått vila. :)

Annons:
[WickedAlly]
1/17/15, 3:21 PM
#133

#130 det avtog igen, nu är det bara lite brunt och det antar jag är ett gott tecken. Fick lite panik, blödde inte en droppe med Wilmer så detta är helt nytt.

[TanatosNyx]
1/17/15, 3:39 PM
#134

Ush då Ally, inte kul 😕 hoppas fröet mår bra!

Var det mycket blod?

[WickedAlly]
1/17/15, 8:19 PM
#135

Nja, var ganska rött på pappret två gånger vid toalettbesök. Men inte illrött, såg ganska utspätt ut tyckte jag. Kom inget på bindan heller.

[TanatosNyx]
1/17/15, 8:43 PM
#136

Ah, vad skönt att det inte var några mängder 🙂 Låter ungefär som det jag hade i v.8, kom dock utspätt blod på trosskyddet nån vända. Men papperstussar kunde bli rejält röda.

[WickedAlly]
1/17/15, 9:21 PM
#137

Kom de fram till vad det var då? Eller du kanske inte kollade upp?

[TanatosNyx]
1/17/15, 9:42 PM
#138

Var in akut men vi fann aldrig felet, men gissar på pangat kärl, genombrottsblödning eller nåt ditåt. Det kom inte från bebis iaf :)

[WickedAlly]
1/17/15, 10:13 PM
#139

#138 Ah, okej. Skönt det :)

Misstänker också blodkärl. Jag hoppas på det i alla fall. Var riktigt ledsen igår och grät så det skvalade, då tar verkligen hela kroppen stryk känns det som. Blöder ofta näsblod när jag gråter under graviditet så det borde ju vara samma sak.

Men jag har blivit riktigt nervös, går på toa varje kvart typ för att kolla.. Längtar tills på torsdag då det är dags för ul, oavsett vad svaret blir faktiskt. Jag vill bara veta. 

Men de kollade upp dig då på akuten alltså? Trots att du inte var så långt gången? Här säger de bara Ta en alvedon typ.

Hur går det för dig idag? Bättre?

Annons:
[TanatosNyx]
1/17/15, 11:09 PM
#140

ja herregud blöder man tidigt har man all rätt att sätta sig på akuten! I synnerhet tidigt vill dom ha in en pga risken för utomkveds. I ditt läge hade jag försökt med akuten faktiskt, mest för att få ett svar även om det nog inte är nåt som sitter fel.

Klart man blir nervös! Jag glor fortfarande varje toabesök efter alla blödningar..

Idag var inte min dag, väldigt hormonstinn. Sådär gnälligt kinkig och "det är fel på allt". Har lyckats behålla det för mig själv tack och lov, undantaget ett utbrott på tv-spelet jag fick för mig att prova 😟 exploderade som en kruttunna (barnspel…). Provade att bada, men fastnade som en blåval i badkaret och manglade min svanskota som jag har sån foglossning i… 😭

Men dagens positiva är att bebis har vänt sig, gud vad högt han når! 😮  snart smäller det i ett revben! nån vecka till så… Himlen att inte ha känslan av fötter halvvägs ute… 🥵

PogoPedagog
1/18/15, 7:52 AM
#141

#139 Jag blödde runt v 12-14 och det var pga att moderkakan satt så långt ned och den flyttade sig sen så det slutade. Jag fick ett VUL när jag ringde och frågade om detta. Jag fattade iofs inte att det var en blödning för jag fick bara konstigt färgade flytningar, orange och bruna, inte förän efter VUL såg jag att det faktiskt var blod som färgade dem :P

Visst födde du med snitt med WickedAlly?  Vad säger din bm om att det gått så kort tid sen snittet? Jag blev ju gravid efter 8 mån och hade fått höra att jag skulle vänta minst ett år men min bm var inte oroad alls som tur var.

[WickedAlly]
1/18/15, 10:04 AM
#142

#140 Här måste man nästan vara död för att få komma in på akuten, de har lagt ner ena akutmottagningen och den enda som är kvar nu har inga resurser verkar det som. Ska ju på ul på torsdag och blödningen avtog igår förmiddags så jag avvaktar, orkar inte åka 8 mil för att bli avvisad. 

Haha, men usch då. Sådana dagar är piss, hoppas idag blir en bättre dag :)
Jag tyckte att ett bad var jätteskönt mot foglossningen, men det beror väl på hur hårt man drabbats antar jag. Jag slapp lätt undan, känner lite av det nu så har nog inte lika tur denna gång. 

Låter lite som att byta pest mot kolera ;) Nej men, har ingen aning om hur det känns att ha fötter mot revbenen faktiskt, och inte mot utgången heller. Wilmer snurrade aldrig runt.

#141 just det ja, det har jag läst om. Kanske var det som hände, för det var inte mycket för mig heller. Lite mer än orangea flytningar men rent blod var det inte, ganska utspätt.

Japp, Wille kom med snitt. Tror det hann gå runt 7 månader innan jag blev gravid igen. Bm sa ingenting alls, nu har jag visserligen en ny bm så den gamla kanske hade kommenterat det dock. 
Undrar om snittet kan ha med saken att göra? Har inte ens tänkt på det.

[TanatosNyx]
1/18/15, 1:12 PM
#143

Det kan vara så att moderkakan fäst sig i snittet, men då borde du inte blöda nu tycker jag.. det brukar krångla när den ska ut.

[WickedAlly]
1/18/15, 5:15 PM
#144

Ja, det var min tanke också. Första tanken när jag läste Pogos inlägg var att den kanske fastnat lite i snittet men liksom släppt om den flyttats uppåt..

Men jag har ingen aning, tror faktiskt mest på ett brustet kärl. 

Och är jag inte helt ute och cyklar så har jag känt lite sprattel idag :)

[TanatosNyx]
1/18/15, 7:24 PM
#145

Ja jag tror nog mest på kärl också eftersom det har avtagit. Hade det varit moderkakan som släppt i kanten borde du ha blödit mycket mer (även om man inte alltid gör det så är det vanligt med ganska kraftiga blödningar). Känner du dessutom sparkar så påfrestas ju livmodern av det också, och inte bara tillväxten tänker jag. 🙂

[WickedAlly]
1/18/15, 8:59 PM
#146

Ja, jag borde nog gjort det ja. Har inte vart något alls idag (Har kollat hundra gånger ungefär :P). 

Jag tycker att det är väldigt tidigt för att känna något iofs, men det där fisksprattlet är för säreget för att kunna vara något annat tycker jag. Har även denna graviditet sjukt mycket gaser, så tarmrörelser är jag väldigt bekant med och det var det inte :P 

Vet inte om man har några tarmar just där heller, typ precis ovanför skrevet och väldigt nära huden. Tycker att jag borde ha lite koll, är ju andra barnet men jag är nollställd. haha..

Annons:
[Thiah]
1/19/15, 6:18 AM
#147

#146 vilken vecka gissade du förut att du var ? Är du i 12 så kan du absolut känna sprattel. Låter som typiskt bebissprattel.

[WickedAlly]
1/19/15, 8:50 AM
#148

#147 Runt vecka 12 skulle jag nog tippa på ja, trodde först jag var längre gången men har tänkt om. 
Ja, tycker också det.

HonHonDenDära
1/19/15, 2:52 PM
#149

Då hoppar jag in här hos er!. Vi fick veta nyss att vi väntar barn, vårat första. Testade mig två dagar innan mens och där va det ett litet pluss. Är alltså inte långt gången. Räkna ut bf på gravidkollen på pampers (via familjeliv) och ska ha slutet av september månad. :) Nu hoppas vi att inget händer, min syster ska ha i augusti så det är kul, :)

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[Yllhilda]
1/19/15, 4:01 PM
#150

#149 Grattis! 🤗

HonHonDenDära
1/19/15, 6:27 PM
#151

#150 tusen tack!

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[TanatosNyx]
1/19/15, 6:30 PM
#152

#149 Grattis och välkommen 🙂

ChristineL
1/21/15, 1:02 PM
#153

Jaha, då är man plötsligt inne i vecka 23 nu då… Igår kände jag första buffen utanför magen men det var också det enda, sen gömde hen sig :P

Annons:
Lilolizeit
1/21/15, 1:45 PM
#154

Nu vill jag också vara med i den här tråden :) Är i v.10 (9+5), så beräknat till 20 Augusti har jag för mig :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
1/21/15, 1:49 PM
#155

#153 Vad fort  det går :)

#154 Grattis och välkommen :)

***
Tror jag kände lite sprattel igen nu i morse. Är skitnervös inför ul i morgon, har inbillat mig att det inte är någon bebis där inne ändå. Trots att jag har plussat och inte fått missfall.. Såhär höll jag inte på med Wille. Har förlorat förståndet mest troligt.

ChristineL
1/21/15, 1:53 PM
#156

#154 - Välkommen hit!

#155 - Ja, nu går det fort, mycket snurr på hemmaplan med flytt osv så jag har inte riktigt hängt med :P Om två veckor ska jag träffa min nya bm och göra om alla inskrivningsprover.

[WickedAlly]
1/21/15, 1:54 PM
#157

#156 Ja, när det sker mycket annars så går det helt galet fort.
Insåg att det är sju veckor sedan jag plussade :o

Göra om? Kan de inte bara skicka journalen då?

ChristineL
1/21/15, 1:57 PM
#158

#157 - Hon tyckte det var lika bra att jag gjorde allt, kommer ha med mig journalen i pappersformat, förra och förlossningsjournalen också :P

Lilolizeit
1/21/15, 1:58 PM
#159

#155 & #156 tack snälla ni :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1/21/15, 2:12 PM
#160

#154 välkommen! :) börjar bli många nya ansikten på sajten nu, kul! :)

Annons:
malinroth
1/21/15, 2:14 PM
#161

#131 Hur har det gått för dig? :)

Lilolizeit
1/21/15, 2:18 PM
#162

#160 tack! :) super trevlig sida det här, har varit inne här å läst massor sen jag plussade för typ 5 veckor sen, men ville inte skriva förän jag berättat för de närmsta. :) så äntligen får man vara med :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
1/21/15, 3:01 PM
#163

#158 Hm, känns ju som lite onödigt användande av resurser om du har med dig alla provsvar. Men tummen upp för noggrann bm :)

ChristineL
1/21/15, 3:49 PM
#164

#163 - Jo, lite onödigt. Annars var det väl bara hb och socker hon ville ta men nu blir det rubbet. Känns rätt lovande ändå, Hon var jättetrevlig på telefon. Vilket påminner mig, måste lista oss på den vårdcentralen…

[TanatosNyx]
1/21/15, 4:01 PM
#165

Det är nog säkerhetsrutin bara. Här på sjukan när jag gick till dagjouren på gyn och lämnade prover och sedan hänvisades till akuten pga klockan så fick jag lämna nya prover där, trots att det var samma läkare och samma byggnad 😛

ChristineL
1/21/15, 4:02 PM
#166

#165 - Haha, ja det kan man kalla onödigt! Jag har ändå flyttat 25 mil :P

[TanatosNyx]
1/21/15, 4:03 PM
#167

#162 Ah, känner igen det där 🙂 i början är man lite försiktig, samtidigt som man vill berätta för hela världen typ 🤪 alla "tänk om" tankar, blä på dem 😛

Annons:
Lilolizeit
1/21/15, 6:00 PM
#168

#167 precis! jag känner mig dock väldigt lugnt med att ja berättat tidigt för folk, känns som att om något händer så är det många som vet hur det ligger till å kan stötta :) min man är dock försiktigare..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SaraC
1/21/15, 6:01 PM
#169

#154 Grattis :) Idag är det v 38+6. Med första barnet gick vattnet på morgonen i v 39+0. Spännande !

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[WickedAlly]
1/21/15, 6:06 PM
#170

#168 Här är det precis tvärtom, maken kan inte hålla tyst alls. Jag ville hålla tyst till RUL, mest för att jag har en sån obehaglig magkänsla kring det hela, men nu vet snart hela släkten, haha. 
Men ja, det är ju skönt att kunna få stöttning, och i vårt fall avlastning med sonen om jag skulle vilja. 

#169 Oj, pirrigt :)

[TanatosNyx]
1/21/15, 6:07 PM
#171

#168 Vi tänker lika! Jag fick missfall också först, och det var jätteskönt att kunna få stöd! Det hade varit hemskt att sitta ensam och sörja med sambon och sen försöka dölja det hela, urk… Det hade varit värre än att berätta att det inte gick vägen.

Lilolizeit
1/21/15, 6:07 PM
#172

#169 tack så mycket :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
1/21/15, 6:14 PM
#173

Håller med om att berätta tidigt. Känns bättre på ntg sätt. Just ifall ngt skulle hända. Jag har inte nämnt ett ord på ex facebook och sånt, det känns dumt. Men, också pga att min killes ex/ bästa tjejkompis inte vet. De har inte träffats på ett tag och därför har det inte kommit upp. Jag vill inte att hon ska se ngt om det på FB innan han sagt det själv.

Lilolizeit
1/21/15, 7:34 PM
#174

Skönt att höra att fler tänker så. När jag förklarat mig för ikke-gravida har dom bara sett frågande ut.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Theres
1/22/15, 8:32 AM
#175

Jag har berättat tidigt alla mina missfall, men denna gången höll jag mig tills vecka 14 typ (några visste tidigare) och då gick det ju vägen ^^

golf.ifokus.se

tlover
1/22/15, 9:53 AM
#176

#161 vattnet gick sent på kvällen den 17:e så vi åkte in till BB tidigt på morgonen den 18:e. tyvärr öppnades jag aldrig mer än 5 cm trots värkstimulerande så 15:15 fick jag akut kejsarsnitt och lilla Ylva var ute några minuter senare. Så vi har varit på BB fram tills igår eftermiddag.

l'm back

[WickedAlly]
1/22/15, 10:42 AM
#177

176 Grattis till flickan, väldigt fint namn :)

tlover
1/22/15, 10:46 AM
#178

#177 tack

l'm back

[WickedAlly]
1/22/15, 11:01 AM
#179

Nu har jag vart på vul, och nog var det en bebis där inne. En levande till och med 😃

En helt perfekt lite bebis med tickande hjärta, vecka 12+4 så bf är 1 augusti :)
Är nybörjare på det där med skallteori men nog tyckte jag att den var väldigt rund jämfört med Willes ul-bild. Ska bli spännande på RUL att se om det är en flicka där inne, magkänslan säger nämligen också tjej :)

Har aldrig gjort vul tidigare, blev så paff när han ville göra istället för ul. men han tyckte det var lättare att se så. Trodde det skulle vara obehagligt men det kändes ju bara som att han stack in den någon cm (?). Knäppt.

SaraC
1/22/15, 11:33 AM
#180

Åh, vad härligt! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[TanatosNyx]
1/22/15, 11:43 AM
#181

#176 Grattis!!! #179 Härligt att bebisen lever! Ang vul så är det typ bara när dom glor på stockarna och när man är supertidig dom trycker för att se. När man är sådär långt gången har dom knappt in staven.

Annons:
soundtrack
1/22/15, 11:50 AM
#182

#176 Grattis! :)

[WickedAlly]
1/22/15, 11:59 AM
#183

#181 Aha, som sagt har jag noll erfarenhet av det. Men det var ju en trevlig överraskning att det inte var obehagligt :) 

Trodde dock de behövde längre in ändå, livmodern hänger ju inte i öppningen.. Ja, du hör var jag kan om sånt här ;)

[TanatosNyx]
1/22/15, 12:10 PM
#184

#183 grubblade själv en del över det där då jag märkte skillnad, jag började fundera om jag blivit megaslapp :D Hahaha!

[WickedAlly]
1/22/15, 12:15 PM
#185

Jag undrade om allt hade trillat ner :P

[Thiah]
1/22/15, 12:37 PM
#186

Jag har aldrig tyckt att VUL känns mycket. Tycker vanlig gyn undersökning är värre. :) Å grattis till bebben Tlover. Ylva är ett vackert namn.

Theres
1/22/15, 12:50 PM
#187

Grattis till Ylva :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
1/22/15, 12:52 PM
#188

Grattis till tösen Tlover!! 😊 Ally va skoj! Skönt att äntligen veta hur långt gången du är, skoj att du blev nöjd med ditt besök jag tycker som sagt att de är underbara där uppe 😊 När jag ligger i gungstolen gör jag hellre VUL än vanlig gynundersökning, känns knappt med VUL tycker jag 😉

Annons:
malinroth
1/22/15, 12:57 PM
#189

#176 Trist att det blev akutsnitt men skönt att det gick bra för bebis iaf! Jag blev ju också akutsnittad och tycker det var riktigt trist och jobbigt men jag är jätteglad att det finns för annars hade nog inte Svante klarat sig alternativt blivit hjärnskadad.. Grattis till er lilla tös! Jättefint namn! Har egentligen bara tre flicknamn jag (i nuläget) kan tänka mig om jag skulle få en dotter någon gång och Ylva är ett av dem! :) Tycker det passat jättebra till flickor/kvinnor i alla åldrar!

[WickedAlly]
1/22/15, 1:06 PM
#190

#188 Ja, det är jätteskönt :)
Både sköterskan och läkaren var jättetrevliga, precis så jag tycker vårdpersonal ska vara. Man är ju ganska utelämnad när man ligger där, just den fysiska biten med att jag är naken struntar jag i men jag kunde ju fått ett besked som inte alls var positivt..

Han grejade lite med en sån där gyngrej, ser ut som en konsol typ också. Och fingrar inuti medan han klämde på livmodern. men ja, vul-staven var ju inget att oroa sig för i alla fall :)

Innan vulet förresten så fick jag göra blodprov och kolla blodtryck. Sist jag var hos bm sa hon att mitt blodvärde var 119 men nu var det plötsligt 157 :s Berättade det för sköterskan som blev förvånad och gjorde om, 140 blev det då. Känns ju pålitligt :P Men 119 kändes väldigt skumt sist, speciellt med tanke på att jag hade 124 strax efter snittet i våras. Måste fråga min bm om det nästa gång, fast hon kommer ju ändå göra om det iofs. Men jag är mer benägen att tro att det är 148 som det blev nu än 119..

JeFo
1/22/15, 9:09 PM
#191

Herregud vad Ni bubblar på 😀 Här kan man ju inte jobba om man ska hänga med! Grattis Tlover! Skönt att det slutade lyckligt tillslut iaf. Vad kul att äntligen ha ett datum Ally! V12 redan… Kommer bara säga poof så har du två! Ska bli spännande och se om det är en flickan som gömmer sig där. Skoj att alla var trevliga så också staven 😉 Bara gjort det en gång och tyckte det var problemfritt. Fick se joline i v7 då… Typ ett riskorn 😛

[WickedAlly]
1/22/15, 10:14 PM
#192

#191 Haha, du får gömma dig på dass lite då och då och uppdatera dig ;) 

Ja, väldigt kul :) Verkar bli april-och augustibarn för oss också, hoppas du kan intyga att det är bra månader :P
Haha. ja var ju verkligen en minibebis som låg där på skärmen och grejade lite slött. Läste efteråt att alla organ finns nu och bara behöver växa och mogna. Så otroligt häftigt, en typ sex cm lång hel liten människa. Blev allt lite tårögd.

JeFo
1/23/15, 11:57 AM
#193

Åh va mysigt Ally! 😀 Dass fungerade förut men nu har man inte 2sek över. Augusti är bra… Bodde vid stranden. Kunde lätt blivit tagen för vilsen valros men det var såååå skönt. Krävs ju betydligt mindre kläder vilket är kanon. Upplevde inte värmen som jobbig. Sen finns ju alltid en bra ursäkt till en glass! A-månaderna är bra att få barn på 😊

[WickedAlly]
1/23/15, 12:18 PM
#194

Skönt det också iofs, då går ju tiden snabbt :)

Ser fram emot att hänga mycket på stranden, och det bästa är att alla runt oss har semester i den vevan. Så förhoppningsvis finns det hjälp att få om jag känner att jag inte orkar springa efter Wille dygnet runt sista månaden. Kommer nog bli kanon det här :)

[WickedAlly]
1/23/15, 5:59 PM
#195

Jahapp, där kom min falska ischias tillbaka. Aja, har ju baara 27 veckor kvar.. :P

Annons:
JeFo
1/23/15, 6:29 PM
#196

Hink och spade så är Wilmer sysselsatt länge i vattenbrynet! Och perfekt med semester och lediga släktingar 😀

[WickedAlly]
1/23/15, 7:30 PM
#197

Bara synd att han har tålamod och koncentration som en gråsten :P Fast det har väl kanske vänt tills dess :)
Annars kan han kika på en grej i typ två minuter, sen är den tråkig :P

***
Har en fundering. När jag väntade Wilmer bar jag honom ganska långt bak, fick ingen jättemage och kände honom inte när jag drog handen över magen, varken tidigt eller sent i graviditeten. 
Men denna gång så verkar livmodern ligga precis under huden? Känner varje cm av den med fingrarna känns det som. Hur kan det bli så? Jag trodde att jag skulle bära alla framtida barn långt bak, för att min livmoder helt enkelt var placerad så..?

Intehärutandär
1/23/15, 7:32 PM
#198

V 37 imorgon och jag bara längtar till bäbisen fixerar sig och magen sjunker så att man kan andas igen. Är så himla jobbigt att inte ta sig till brevlådan utan att halvdö av luftnöd. Ja, framförallt ta sig till affären för nödvändig handling. Längtar till det går att andas igen. 

Fick skjuts av styvfar idag, för den i närmaste sista handlingen. Känns surt att be honom som bor… 5 mil bort. För karln bryr sig inte, men Ni ska inte tro att han blev glad över att detta då han fick veta. Då blev det tyst i chatten först, sedan kom ett surt samtal. "Varför ber Du inte mig?". Har tjatat i månader, och talat om vad vi behöver osv. Inget händer. 

Men nu fick jag iaf hem bindor till mig (äger inte en enda, som oroat mig inför plötslig blödning eller slempropp-avgång), tvättlappar, hink med lock, väggfärg, lampskärm m.m. 

Det enda som fattas är skötbädd, handdukar och amningslinne  (ja, oc blöjor och amningsinlägg). Ja, hade lite dåligt med tjockare tröjor i minsta storlek såg jag. Inget som är bråttom. Kan börja packa förlossningsväskan, äntligen.

JeFo
1/23/15, 8:34 PM
#199

Jag hade Joline långt bak. Var livrädd för jag hade inte känt mycket rörelse alls med henne innan UL. Vad så orolig att något var fel. Men icke… Men kan inte den ändra placering med tiden? Bara för att den är bak i början behöver den väl inte ligga kvar där, el?

Sarah
1/23/15, 8:54 PM
#200

#198 :( ingen rolig pappa du har till bebis.

ChristineL
1/24/15, 7:26 AM
#201

Hurra! Jesper fick sig en spark mot handen nu på morgonen! V.22+4, bättre sent än aldrig ;) Sen försvann den :P

[WickedAlly]
1/24/15, 9:57 PM
#202

Ett vänpar till oss fick en dotter några veckor efter vi fick Wilmer. Nu är de beräknade fem dagar efter oss, haha. Galet kul tycker jag :)

Annons:
ChristineL
1/26/15, 10:08 PM
#203

Gravidhjärna på högvarv: Mannen säger "Äkta människor" och jag tänker "Torka aldrig tårar utan handskar", haha what? Vet inte riktigt hur jag fick ihop det där :P

[WickedAlly]
1/27/15, 10:00 AM
#204

Gravidhjärna här med; gjorde frukost till oss. Sen skrapade jag ur gröten i vasken och hällde ut juicen :o 

Allt blir snurrigt nu för tiden, och så har drömmarna börjat igen, haha. Är tröttare på morgonen än på kvällen.

[Yllhilda]
1/27/15, 11:40 AM
#205

#203 #204 Vad tokigt det kan bli. 😂

ChristineL
1/27/15, 1:00 PM
#206

Älskar min gravidhjärna! Bortsett från att andra inte fattar hur dum i huvudet man kan bli :P

[WickedAlly]
1/27/15, 11:10 PM
#207

Första graviditeten så älskade jag min också, men nu när jag har en liten att ta hand om samtidigt så är den mest jobbig och stressande. 

Drömde i natt att jag sov bredvid en jättestor slempropp, var alldeles blött och obehagligt. Vaknade till och känslan av det där blöta var kvar, fick panik först men insåg sedan att det bara var min svettiga make. Trevligt att mitt undermedvetna liknar honom vid en jättelik slempropp :P

[WickedAlly]
1/28/15, 8:36 PM
#208

Idag fick gubben hämta pizzasallad på sitt stammishak, bagaren hade bara skrattat när han förklarade varför. Fick två såser på köpet, haha. 

Annars händer det inte mycket i denna graviditet just nu, känner av någon volt från lillen där inne då och då. Men annars stämmer det där med graviditetens smekmånad för mig :)

ChristineL
1/28/15, 8:41 PM
#209

Här får jag bara sparkar på kissblåsan :P Tack, tack…

Annons:
[TanatosNyx]
1/28/15, 8:44 PM
#210

#209 Moahahaha! 😈😇

ChristineL
1/28/15, 8:46 PM
#211

#210 - jotack! Extra trevligt när man verkligen känner att DEN sparken var riktad precis DÄR ja…

[TanatosNyx]
1/28/15, 9:07 PM
#212

#211 Tur man inte är ensam om sitt elände 😃

[WickedAlly]
1/28/15, 9:12 PM
#213

Jag längtar tills dess jag, haha. Fick aldrig några sådana av Wille, han satte sig med rumpan ner direkt och där satt han. Så om jag lyckas få några kissblåsesparkar så kommer hoppet om att få en bebis åt rätt håll höjas markant. Fast det är ju inga garantier tyvärr ändå..

[TanatosNyx]
1/28/15, 9:15 PM
#214

Uh, jag får då mina blåskickar av lillemans fötter som är neråt 🤪 Just nu vänder han sig flera ggr om dagen. 🤦‍♂️

[Thiah]
1/29/15, 6:18 AM
#215

#213 underbart att ha någon som längtar dit. Joel träffade också blåsan ibland men med en han. Boxningspåse?

ChristineL
1/29/15, 8:11 AM
#216

Igår fick Jesper sig en liten buff igen. Men det är sannerligen en blyg en i magen! Nova var mycket mer aktiv. Vecka 23+2 och på onsdag blir det bm. Ska bli kul att se om Nova reagerar när hon får höra hjärtljuden eller om hon bara kommer härja runt ;)

Annons:
Intehärutandär
1/29/15, 2:27 PM
#217

Nu börjar jag känna av järnbristen med svidig tunga sedan några dagar. Inhalerar järn känns det som i alla former utan resultat. Blä. Nu gäller det att stå ut 0-5 veckor till.

[TanatosNyx]
1/29/15, 3:17 PM
#218

#217 Ush! Kunde jag donera lite via tankekraft så hade jag gjort det 😟 hoppas förlossningen går smidigt så värdena inte hamnar alldeles i botten för dig!

Sarah
1/29/15, 3:48 PM
#219

Börjar känna av lite fladder i magen <3 v.16 imorgon.

[WickedAlly]
1/29/15, 10:45 PM
#220

Idag har jag tecknat gravidförsäkring, den börjar ju inte gälla direkt men nu kommer det ju inte glömmas bort i alla fall :)

[WickedAlly]
1/30/15, 9:48 AM
#221

Herrejädrar, idag är det full fart där inne :o
Bebisen ligger precis under huden känns det som.

jossan-pt
1/30/15, 10:42 AM
#222

Jag hoppar in här jag med!:) jag är rätt nygravid, v.7 (6+0) idag! Pratade med BM imorse och fick tid den 20:e!:)

Thermonkey
1/31/15, 4:07 PM
#223

v 12 (11+3) idag <3

Kub Den 9:e Februari, Åh längtar så tills att få se lillen!

Annons:
jossan-pt
1/31/15, 4:59 PM
#224

En fråga, när får man höra hjärtljuden första gången? Får man göra det på inskrivningen?

[Thiah]
1/31/15, 5:02 PM
#225

#224 oftast på RUL (om man inte gör kubb) och sen därefter varje gång hos BM.

jossan-pt
1/31/15, 5:06 PM
#226

Jaha, så sent….det är ju jättelång tid tills dess!:D

ChristineL
1/31/15, 5:33 PM
#227

#226 - Det är för det är väldigt svårt att höra tidigare ;)

Intehärutandär
1/31/15, 5:34 PM
#228

Jag fick höra hjärtat runt v. 22-24 då jag var hos mitt andra besök hos BM. Och får höra varje gång.

[TanatosNyx]
1/31/15, 5:38 PM
#229

Jag fick inte höra hjärtljuden varken på KUB el RUL. Kommer att få lyssna första gången SF-måttet mäts, kommer då vara dagen före v.27.

jossan-pt
1/31/15, 7:12 PM
#230

#227 ja, jag förstår ju det… men ändå, man vill ju höra det NU!😃😃

Annons:
[TanatosNyx]
1/31/15, 7:48 PM
#231

från v.14 kan man lyssna. Vissa köper sk "angelsound" och liknande för att lyssna själv hemma.

Lilolizeit
2/1/15, 12:08 AM
#232

#223 åh va roligt! Jag har faktiskt kub samma dag. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2/1/15, 9:01 PM
#233

Hade ett väldigt konstigt samtal med farmor idag. Pratade bebis och jag sa att det redan syns väldigt mycket. Henens svar var att "nej det kan det inte göra". Eh, jo det syns jättemycket och sen v.9 har kollegorna frågat om jag ska ha barn. "Nej Sarah, det kan inte synas i v16, jag har ju själv fött 3 barn och jag vet att inget syns då". Farmor, du har inte sett mig sen i somras, och jag vet ju själv att det syns mycket, jag var smal som en pinne innan som du vet, det går inte att ha ngt som växer där inne utan att det sticker ut. "Nej det kan det inte synas så tidigt"…. 

Nehep… jag kan iaf inte sitta ner i mina jeans längre och mina ridbyxor går inte att stänga :)

[WickedAlly]
2/1/15, 9:05 PM
#234

#233 Äldre har en tendens att vara lite bestämda, minst sagt :P 

Jag är i vecka 15 och fick höra att det måste vara skönt att närma sig slutet, haha.
Nog för att magen inte hunnit dra ihop sig helt sedan sist men hallå eller? :o

Sarah
2/1/15, 9:09 PM
#235

#234 :P Tror inte man fattar hur stort det ska bli, jag tycker att jag ser färdig ut… Men jag är lite förvånad över hur stor magen är redan. Jag har inga delade muskler att skylla på, jag hade synlig tvättbräda innan.

[WickedAlly]
2/1/15, 9:14 PM
#236

#235 Nä, fattar inte heller det riktigt trots att det inte ens är tio månader sedan jag var höggravid sist. Tittade på en bild från dagen innan Wille kom och jag var jättestor tycker jag såhär i efterhand. Det är svårt att se på sig själv och få en verklig bild av hur man ser ut tror jag. 
Fast jag minns att jag inte kände mig så enorm ändå så det var ju skönt.

Har inte heller delade magmuskler som tur är, får inte ens in ett halvt finger.
Än, får jag väl tillägga :P

[Thiah]
2/2/15, 6:09 AM
#237

Jag såg en bild från någon vecka innan Joel föddes och jisses så stor man var. Men då kände jag mig minst av alla för jag låg under sf kurvan och så.

Annons:
SaraC
2/2/15, 6:24 AM
#238

Lillebror föddes den 31/1 kl 05:06, öm och slut men lycklig är jag :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Thiah]
2/2/15, 6:36 AM
#239

#238 grattis!

jackiejohn
2/2/15, 7:56 AM
#240

Grattis SaraC! 😊

soundtrack
2/2/15, 9:28 AM
#241

#238 Grattis! :)

[TanatosNyx]
2/2/15, 9:31 AM
#242

Grattis!

JeFo
2/2/15, 9:35 AM
#243

#238 Grattis! 😀

[WickedAlly]
2/2/15, 9:38 AM
#244

#238 Grattis!

Annons:
Lilolizeit
2/2/15, 12:34 PM
#245

#238 stort grattis!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ChristineL
2/2/15, 12:59 PM
#246

Grattis Sara! :D

Intehärutandär
2/2/15, 8:16 PM
#247

Bm idag. Järnet var lite högre (men min röv ser ut som en röd schimpans). Fick veta att hon inte vänt sig, så om någon dag blir det vändning på lasarett. Huga. Ser inte fram emot det. Och klarar jag att de tafsar på min mage, så är det värre med fastnade mage och 3 mils bilväg med åksjuka + grav.illamående. 🤮

ChristineL
2/3/15, 2:21 PM
#248

Nu börjar tiden gå lite väl fort… In i vecka 25 idag redan! Bm imorron, första sen inskrivningen och första sen flytten, håller tummarna att värdena är som de ska. Har börjat få kramp i vaderna om nätterna men ännu inget allvarligt utan jag kan stretcha bort det.

Sarah
2/3/15, 3:51 PM
#249

Idag har vi fått klart allt inför husköp och imorgon blir kontraktskrivning :) Dags att gå från särbo till sambo, och göra det två veckor innan förlossningen dessutom :P Men, när det är dags för inflyttning har vi varit tillsammans nästan 9 år, det borde ju gå bra kan man hoppas.

ChristineL
2/3/15, 4:03 PM
#250

#249 - Åh, vad spännande! Klart det kommer gå bra!

[WickedAlly]
2/3/15, 5:14 PM
#251

Den här graviditeten är inte rolig alls, hade första vart såhär så hade vi aldrig fått två täta barn i alla fall, det är ett som är säkert..

Annons:
silverhuldra
2/3/15, 6:58 PM
#252

#251 jag kan inte annat än hålla med, hade någon av de tidigare graviditeterna varit som den här så hade det inte blivit någon fyra. Är i v 16 och har problem med både fogar och rygg, var hos sjukgymnasten idag och hon rekommenderade ett läkarbesök och en ev deltidssjukskrivning så att jag ska klara av att jobba ett tag till. Så i morgonbitti får det bli ett litet besök på vc.

Mvh. Silverhuldra

JeFo
2/3/15, 7:58 PM
#253

#252 Så du väntar nr4? Hur gamla är dina andra och hur gammal är du? Är nyfiken för att jag har 3 och inte riktigt kan komma ifrån tanken på en nr4. Är ju inte allt för vanligt med 4, inte här iaf. Stackars dig Ally! Varit där så jag vet vad du menar. Jag hade ju "hoppa framför tåget"-dagar ganska ofta med Holly. De andra två var tuffa men Holly var ju extrem. Du kommer glömma det fortare än du tror sen ändå, lovar 😉 Kämpa på och spy ut allt här så lättare du lite på trycket!

silverhuldra
2/3/15, 8:03 PM
#254

#253 jag är 42 :) Mina barn är mellan 11- 16 år så det här blir en rejäl sladdis :) anledningen till att det blev en 4 är en ny man i mitt liv och han saknade biologiskt barn så det var bara att passa på ;-)

Mvh. Silverhuldra

ChristineL
2/4/15, 11:30 AM
#255

Då har jag varit hos bm! Allt normalt, sf-mått på 24, ska leta på mina gamla anteckningar och jämföra :) Nästa möte om fem veckor.

Intehärutandär
2/4/15, 12:32 PM
#256

Tillbaka hemma efter vändning. Det var ingen höjdare. Fast den behövde bara ett kvarts varvs putt. Muskelavslappnande var värst. De ville ha mig tillbaka på tillväxt-mätning. Tyckte hon var liten, fast jag är inte orolig då den snart är så stor som mig, då jag föddes.

Thermonkey
2/4/15, 2:17 PM
#257

Idag går jag in i v 13 (12+0) Känner mig mindre orolig nu haha, gud så skönt! 

Verkar som illamåendet har börjat släppa lite, inte spytt på några dagar, dock mår jag illa om jag inte äter med jämna mellanrum,  Eller om jag går upp för tidigt och åker buss. Ser så fram emot Ultraljudet på måndag, och har till och med börjat drömma att jag är gravid!! :D

silverhuldra
2/4/15, 3:33 PM
#258

Och så var man då sjukskriven på 50% för ryggbesvär och foglossning. Var ska det här sluta då tro är ju bara 15+2 än.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
[WickedAlly]
2/4/15, 3:55 PM
#259

#258 skönt ändå att få ta det lite lugnt, kan ju hindra att det blir alltför illa i alla fall :) Jefo: Ja, är ju bara att bita ihop. Idag har jag en bra dag. Nästan inget illamående. Startade morgonen med att ligga i min ensamhet och känna bebisen sprattla runt också, gör ju mycket för humöret :) Snövit: skönt att vändningen gick bra, var på ett misslyckat sådant med Wille och gärna inte göra om det. Tyckte inte att det var så obehagligt med själva vändningen iofs men bricanylen var hemsk. Vad beräknas hon väga?

ChristineL
2/4/15, 4:31 PM
#260

#158 - Det slutar antagligen med att du blir sjukskriven 100% framöver och sen kan gå runt hemma och njuta av din graviditet :) Helt ovanligt är det inte.

silverhuldra
2/4/15, 4:38 PM
#261

#260 Jo jag har räknat ut det, men att gå hemma själv i 6 månader lät inte som någon höjdare så vi börjar på 50% och arbetar oss uppåt :) Jag skulle bara få jobba till och med gravmånad 7 och sen bli avstängd de sista två månaderna i vilket fall som helst, hade i och för sig inte varit så dumt att kunna ha varit mobil då :)

Mvh. Silverhuldra

Intehärutandär
2/4/15, 7:01 PM
#262

#259 Hon väger 2,3 kg. -20,5 % enligt "normal" tillväxtkurva. Går hon upp 3 hg på dessa sist veckor väger hon som mig, då jag föddes. Ja, medicinen var läskig. Har panikångest som ville kicka in då jag inte fick luft.

jackiejohn
2/4/15, 7:20 PM
#263

262# Får man fråga varför hon är så liten? Har en vännina som också beräknas få en liten bebis i vecka 34 uppskattade dom vikten till 1900g hon hon ska snittas vecka 38 så de räkna på att bebisen ligger runt 2500g max 3000g men vad jag förstått vet inte läkarna varför bebisen inte växer som den "ska" det har varit prat på tidigarelägga snittet pga att bebis är så liten, men för övrigt mår den bra så de väntar ut till 9/2 ☺️

Intehärutandär
2/4/15, 8:41 PM
#264

#263 Förmodligen är det genetiskt. Jag o bror vägde under 3 kg. Min son vägde strax över 3 kg på övertid. Pappan med syskon var små. Min viktuppgång är normal och magmått ligger över medel.

[WickedAlly]
2/4/15, 10:22 PM
#265

Wille kom på bf och vägde 2720, ingen vet varför han var så liten heller. Min moderkaka var dock väldigt liten, 385 gram mot det normala som är ca 600 gram. Så bm tyckte att det stämde överrens men ingen vet som sagt varför. Är nog genetiskt i vårt fall med, Rasmus vägde 2660 när han kom på övertid. Och jag är liten och ganska späd, är bara 154 lång t ex, så det är ju mer troligt att jag får små barn än stora. Dock kommer jag att få ett extra ul i vecka 32 denna graviditet, just pga Willes storlek.

Annons:
[WickedAlly]
2/5/15, 4:21 PM
#266

Nu har jag hört lilla loppans hjärtljud för första gången. Magiskt

tjoopa
2/5/15, 5:32 PM
#267

Besökte BM idag, mag måttet var 32 (är i v30+1 idag), hjärtljud en låg på 156 och jag har hittills gått upp 10kg sedan inskrivningen :) BM försökte känna om bebis fixerat sig men det gick inte att vara säker sa hon, eventuellt trodde hon att hon kände huvudet men hon kunde inte lova något. Har haft ett sånt tryck neråt i några dagar nu att jag misstänker stark att bebis är fixerad :)


Intehärutandär
2/5/15, 5:45 PM
#268

#265 Jag är liiite längre, 157 cm och väldigt smala höfter (12-årings mått enligt klädskalor), fast det säger ju inget om innermåttet på bäcken. De småväxta som kan föda fram barn får ju normalstora barn, fast de är små själva (även om det är farligt för resten av kroppen och småväxt-genen kan följa med).

Hoppas min lille hinner bli 2,6 kg åtminstone vid födsel.

Fått för mig att det finns någon gräns om man får stanna på BB för extra koll nu då barnen är så stora och 2,5-3 kg anses som litet? Någon som vet om det spelar in, fast barnet är friskt för övrigt?

[WickedAlly]
2/5/15, 6:05 PM
#269

#268 nä, Det är ju tur att det i de flesta fall går, om man nu skulle få en stor bebis. Under 2,5 räknas som för liten och får ofta hänga kvar på sjukhuset lite extra. Wille gick ner till exakt det så det var på håret att vi inte fick åka hem.

[TanatosNyx]
2/5/15, 6:09 PM
#270

#265 Nej, det är med prematurer man är mer noga med vikten, eller om de behöver neovård. Inte annars. 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Intehärutandär
2/5/15, 6:14 PM
#272

Det låter skönt. Är orolig för min äldre son och hund som är ensamma hemma. Vill ju hem så fort som möjligt, även om grannen ser om honom. Är ju i v. 38 nu, så för tidigt född blir hon ju inte oavsett om hon föds imorgon eller på sportlovet.

Annons:
[WickedAlly]
2/5/15, 6:17 PM
#273

På Malmös sjukhus var de då petiga med vikten trots att han kom på bf. Behövde ingen vård i övrigt.

[TanatosNyx]
2/5/15, 7:03 PM
#274

Jag saknar ju egenupplevd erfarenhet, men generellt så tittar man så att barnet inte tappar för mycket, går upp ordentligt sedan, och är pigg/ammar ordentligt. Då brukar man få grönt för hemgång även vid kraftig tillväxthämning. Det görs extra uppföljning på vikten via BVC eller liknande. Men det skiljer sig garanterat från ställe till ställe, men framförallt görs ju en individuell bedömning. 🙂

[WickedAlly]
2/5/15, 8:06 PM
#275

Beror nog på hur fullbelagt det är också förresten. Var ganska tomt på BB då, trots att det var mitt i april.

SaraC
2/5/15, 8:14 PM
#276

Tack för alla grattis :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jackiejohn
2/5/15, 9:38 PM
#277

När vi fick åka hem med Lilli vägde hon 2190g, kraven från sjukhuset rörde sig inte om vikten utan att vi var rökfria, hade körkort och bil, att Lilli syrsatte sig, åt fulla matmängder (hon sondades så visste faktiskt hur mycket hon åt) vi gick på veckokontroller på sjukhuset tills hon skrevs ut 16/1 då vägde skrutten 2825g Lilli har gått ner i två omgångar första gången när hon var nyfödd precis som alla nyfödda men sen gick hon ner igen när hon började amma och stod still litegrann innan hon började gå upp i vikt igen.. Nu är min tös två månader förtidig visserligen så då kanske inte dessa "vikt regler" gäller på samma sätt? 😁 Att du som kvinna är liten i kroppen betyder inte att du får små barn, eller så har iaf jag förstått det.. Min svärmor är ca 157cm lång och liten i kroppen hennes söner har vägt (cirka) 3800g, 4300g och 4600g äldste pojken är född 4 veckor förtidigt och han vägde 3800g nånting maken och lillebrorsan är 1-2 veckor förtidiga 😊 Min mamma är ca 172cm lång och slank i kroppen jag är 1 vecka förtidig och vägde 3360g min storebror är 1 vecka förtidig och vägde ca 3470g och min lillasyster är 3 veckor förtidig och vägde ca 2800g 😉 Sen säger väl kanske inte kroppsformen hurvida man får stora/små barn heller kanske men.. Jag är 170 och vägde innan jag blev gravid 60kg och läkaren jag hade med Lilli gissade på att om jag gått tiden ut med henne hade hon legat mellan 3500-4000g ☺️

teezan
2/6/15, 11:41 AM
#278

Hej allihop! :) Känner att jag likaväl kan skriva här (hade en "egen tråd") :) plussade för tre veckor sedan, har ingen aning om vilken vecka jag är i, då man brukar räkna efter senaste mensens första dag. Min senaste var, pga pcos, i maj 2014 ;) borde vara i minst vecka 8 nu om jag tänker rätt, men det kan vara fel. Den 19 februari har vi tid hos barnmorska så ska bli spännande att få veta :) I övrigt har jag varit illamående de tre senaste veckorna, med undantag för nån enstaka dag då det känts lite bättre. Har spytt en del, vilket inte är så kul. Äter postafen som hjälper hyfsat. Sea banden är jag inte så imponerad av dessvärre :/ Längtar tills det går över! Ska bli spännande att följa er i denna tråd, och jag kommer säkert komma med lite frågor framöver :)

[WickedAlly]
2/6/15, 11:48 AM
#279

Funderar på om jag ska ringa bm och be om ett blodprov samt något för illamåendet. Men så vet jag inte om jag vågar ta något, tycker allt verkar ge fosterskador och då kräks jag hellre..

Annons:
JeFo
2/6/15, 3:49 PM
#280

Har har du testar postafen än Ally? Hjälpte mig med de två första men inte med Holly. Lergigan fungerade 3 dagar sen hjälpte de inte mer 😭 Livet är lättare utan att kräkas. Risken ölet väl inte direkt jätte mycket för att man tar dom. Du får väl fråga. En på 100.000 el något borde de väl ha koll på…

Sarah
2/6/15, 4:05 PM
#281

Spydde för första gången igår! Sista dagen i v.16 stod jag och kräktes i hagen i stallet då jag släppte ut hästarna. Sen var det inte mer med det. Mycket märkligt. Sen har jag mått bra igen.

[WickedAlly]
2/6/15, 6:31 PM
#282

#280 när jag väntade Wille så fick jag höra att postafen kopplats tills fosterskador så jag vågar inte. Är ganska rädd för sånt. Förrutom att jag är sjukt yr så mår jag ändå bättre och bättre, kanske är på väg att ge sig. Går in i vecka 16 på söndag så snart bör det väl ge sig..

[Thiah]
2/6/15, 6:42 PM
#283

#282 dricker du tillräckligt med vatten? Jag var yr som fan i början och det var en kombination av mitt låga blodtryck och graviditet. Vatten höjer blodtrycket.

teezan
2/6/15, 6:59 PM
#284

#282 blev också orolig över detta, då det står i bipacksedeln att om man är gravid ska man helst bara ta dem i nödfall, vilket jag bara gjort, men när jag ringde bm sa hon att de skulle jag ta mot illamående. Verkar inte finnas några studier som visar på fosterskador vad jag förstått, men självklart gör man det som känns bäst för en själv. Testa sea banden annars, de funkar säkert olika bra på olika människor, kanske har jag inte hittat rätt punkter än.

ChristineL
2/6/15, 7:03 PM
#285

Gah! Jag blir galen! Har så fruktansvärt ont under revbenet! Det hade jag förra gången också men jag tycker det är värre nu. Var hos sjukgymnast då men fick bara höra "Det är nog en nerv i kläm så du får stå ut", men det känns som att jag blir helt handikappad, kan inte röra mig, stå eller sitta ordentligt/som jag vill. Ligga funkar men det ömmar som tusan :( Gnäll!

soundtrack
2/6/15, 7:28 PM
#286

Ang postafen; http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1732 Janusinfo är en väldigt bra sida som sjukvården använder sig av för att se h lämpliga läkemedel är under graviditet och amning.

Annons:
[WickedAlly]
2/7/15, 9:17 AM
#287

#283 Japp, dricker massa för trodde det var anledningen. Fick ge mig tillslut, annars hade väl hjärnan svulnat. Angående postafen så verkar det ju okej ändå, men jag kan inte släppa tanken på det där man fick höra förra året. Har förresten testat postafen många gånger mot åksjuka tidigare och de har aldrig hjälp, ska jag utgå från att det blir samma nu då tro? Hm.. Seaband har jag förstått hjälper typ en av tio typ? Och att de inte är jättebilligt direkt? Känns som att jag mest ska sluta gnälla och bita ihop, haha.

fridaas
2/7/15, 11:10 AM
#288

#286 janusinfo kan man inte lita pÅ.. De säger att man kan använda lergigan comp i tidig graviditet utan risk för fosterskador, vilket inte är sant. Vår dotter föddes med cystor på sin ena njur. De flesta läkare som hon haft tror att det har med medicinen att göra, 99.9% säkra har de sagt att de är, men läkemedelsföretaget vägrar erkänna.. Så med sonen vägrade jag alla former av mediciner mot illamående, akupunktur, seaband och andra omedicinska saker fick det bli istället.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
2/7/15, 7:55 PM
#289

Jag tror jag går av! F-n vad ont jag har :( Och hela dagen har blivit knas känns det som. Började med att vi för första gången sen flytten skulle åka kollektivt och så kommer bussen inte iväg från hållplatsen, stendöd!

Och Jesper har fått massa gnäll för att han inte hjälper till hemma. Han hjälper till, det gör han men han anstränger sig inte mer än nödvändigt nu känns det som, han fattar verkligen inte vilket lass jag drar. Bla brukar jag vara jäkligt bra på att skriva en veckomatsedel och se till se det blir handlat, sen i torsdags (om inte ännu tidigare) har jag sagt att från söndag finns det ingen mat planerad. har han kommit med en endaste idé? Nej! Vill bara gömma mig under täcket nu :(

[TanatosNyx]
2/8/15, 1:55 PM
#290

#289 Ush! Hoppas det hunnit bli bättre nu. 🌺

Hur mår ni alla idag? Vad har ni för er? Här skiner solen så jag ska försöka smyga ut på balkongen och slappa lite.

Thermonkey
2/8/15, 2:50 PM
#291

I morgon är det äntligen dags för det efterlängtade ultraljudet, Hoppas att allt är som det ska <3

Intehärutandär
2/8/15, 2:59 PM
#292

Jag ligger i sängen och laddar inför lite städning. Sovit urkasst som vanligt och vaknade i en svettpöl. Tvätta lakan idag mao. Börjar bli stressad inför det sista nu. Vilker inte är bra för min hälsa. BM har gett mig extra möte i veckan så vi kan tala om hur jag ska orka allt. Bara förlossningen är ju ett träningspass i sig o jag är rädd att inte orka då jag sover en timme efter posthämtning "bara". Karln fattar fortfarande inte hur stress påverkar mig OCH HANS barn. Gav honom Libero-kupongerna i veckan, men det tänkte han då inte handla! Så jag köpte första paketet själv. Och kunde bocka av en till sak på "inre frid"-listan. Att jag låg hela dagen efter i värk. . . Det som också stör mig är att han har hyfsad lön, medans vi lever på existensminimum, han har bil, jag inte. Ändå har jag betalat och fixat allt själv. Fått slita och släpa i min h-s graviditet o han bryr sig inte. Det allra värsta är nog ändå de ggr min son inte fått bra mat för jag inte kunnat ta mig ur sängen för handling eller matlagning. Medans hans barn haft mat o t o m lördagsgodis! Min son ska inte bli lidande för jag är gravid! Längtar till jag är ogravid igen o kan vara en bra mor igen. Karln, han kan…

Sarah
2/8/15, 4:44 PM
#293

#292 den karln borde… Åh jag blir så förbannad å dina vägnar :( Jag har burit massa hö idag och det gillade inte magen. Eller, bärandet var ok, men det var inte ok att klättra runt på lasset för att lossa. De andra i stallet har tydligen höjdskräck :)

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: