Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6561 ggr
Theres
12/18/14, 1:11 AM

Namn-kris?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså hjälp… Det går inte :(

golf.ifokus.se

Annons:
Stallmima
12/18/14, 1:23 AM
#1

Kan du inte vänta och se vad bebisen ser ut som att "heta", ibland när man hittat ett namn så man gillar kanske det inte  passar inte på barnet

Theres
12/18/14, 1:30 AM
#2

Jo, men vore kul att ha något man gillar innan :/ Det enda jag är fast besluten vid är Elyon, men det tydligen "inte ett tjejnamn" ^^ Sen får jag säkert en pojk iallafall.

golf.ifokus.se

VildaVittra
12/18/14, 2:21 AM
#3

Leander? Det associerar jag med nazistsympatisören.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nakizagg
12/18/14, 3:21 AM
#4

Seth eller Lorelei tycker jag du ska få 😃

Velinga1984
12/18/14, 6:31 AM
#5

Med äldsta sonen hade vi bestämt killnamn redan i 6e månaden, fanns 5 tjejnamn i tanke varav ett vägde lite tyngre. Så drygt en timme gammal fick han namnet, det var rätt till honom. Med yngsta sonen hade vi inte ens diskuterat namn, men han var också drygt en timme när han fick ett namn som bara ploppade upp i huvudet. Så det brukar lösa sig ;)

ChristineL
12/18/14, 7:20 AM
#6

Äsch, det är ingen panik. Man har ju nån månad på sig att skicka in efter att barnet har kommit :) Om ni inte kan bestämma er innan utan vill se vad det är för individ först.

Annons:
jackiejohn
12/18/14, 7:27 AM
#7

Vi var lite veliga, hade både kill och tjejnamn som vi tyckte om och några som vägde lite tyngre. När dottern var född ocj maken kommit med henne så sa han "Det blev en liten Lilli" och det var så självklart för mig också när han sa det och jag fick se henne :) Mina favoritnamn på tjej var Lilli och Silje medans maken var fast på Alma ;) Pojknamn var ungefär likadant där hade vi svårare då vårt favoritnamn (Lukas) var "taget" av en nära släkting till mig :p

soundtrack
12/18/14, 7:41 AM
#8

Vi hade ju också panik eftersom att vi (jag..) var stensäker på att det var en kille och vi kunde verkligen inte enas om pojknamn. Det lutade åt Carl eller Victor, men vi kände oss inte helt säkra. Så det var tur att det var Alice som tittade ut, för att en ev tjej skulle heta Alice var vi överens om (även om vi hade några "reservnamn").

[Thiah]
12/18/14, 7:53 AM
#9

Vi hade ett enda pojknamn som "dög" så vi vet inte riktigt vad vi hade gjort om Joel inte skulle varit en Joel. Som tur är sa maken redan dagen efter han fötts att han nog ser ut att vara en Joel. 😃

Vet inte vad vi gör om vi skaffar en till och det är en pojke. Joel 2.0 kanske?  För flicknamn har vi 3 stycken som vi är rörande överens om.

Både jag och maken ville ha färdiga namn innan Joel dök upp. Vi kallade honom Joel redan sista veckorna.  Jag vet inte om jag skulle klara av att bara kalla honom bebis överhuvudtaget. Här i Finland är det tradition att man inte meddelar namnet förrän dopet. Så folk kallar sina barn smeknamn i flera månader ibland. Jag skulle inte klara av det.

PogoPedagog
12/18/14, 8:48 AM
#10

Ares tycker jag är supervackra!

Vår son heter Bastian. Det hade vi aldrig tänkt på innan vi fick se honom, han såg bara ut att heta så. Vi var inne på Valdemar innan.

[WickedAlly]
12/18/14, 10:12 AM
#11

Vi hade ett enda pojknamn som vi båda gillade, annars hatade jag alla hans förslag och han alla mina. Men ut kom en Wilmer och det var en väldig tur. Kommer det en pojk till blir det problem. Då får han nog heta Namnlös. Fast blir det en tjej så är vi överens om att det blir en Silje, det var vi redan innan Wilmer kom. Håller tummarna för att hon ser ut som en Silje i sådana fall, annars är vi tillbaka på ruta ett.,

Tycker också att ni ska vänta och se, att ha en kort lista är ju inte fel men det kan ju också hända att barnet kommer ut och är en klockren Alexander eller Anna. Och då är det ju dumt att vara låst vid ett namn (Skriver jag och är inställd på en Silje, haha)

[Thiah]
12/18/14, 11:02 AM
#12

#11 ni får gärna sno vår ide och döpa honom till wilmer 2.0 ;)

sussa08
12/18/14, 11:08 AM
#13

Åh, namn… Jag har alltid bara haft pojknamn på lager, nu är Randy och James högst på listan XD Enda tjejnamnet jag har är Otilia, men det måste ungen verkligen passa i tror jag… Däremot tycker jag att Randy skulle passa på en tjej med :P

Kommer nog tjuvkika på din lista när jag ska komma på förslag ;) Gillar många namn där :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
JeFo
12/18/14, 11:54 AM
#14

Jag hade många förslag sist nu men maken gillade inget av dom…. Väl på förlossningen när hon var ute var det maken som tittade på henne och sa: Hej illa Holly och välkommen till oss!" Han tar typ aldrig beslut men denna gången ville han något. Så det fick bli Holly, fanns ju med på min lista och jag gillade det.

Blir det en nr 4 vill jag ha en son. Det namnet har jag spikat, vad än maken säger!

Theres
12/18/14, 12:06 PM
#15

Navid och Jackson har letat sig in på listan nu också. Problemet är att vi inte alls vill samma namn. Eller, jag har lyckats lura över honom att gilla Benjamin och Ludwig nu. Men sen kom jag på att en Benjamin säkert kommer kallas för Ben eller Benny eller något annat fult :/ Min nya jobbarkompis som började när jag gick på tjockis-ledighet heter dessutom Ludvig fast utan w, men är ju ändå samma. Jag skulle gilla att kalla ungen för Ella om det blev en tjej, men det är som sagt ett smeknamn för mig, så vill ha ett längre namn som det kan bli Ella av. Gillar inte namn på 4 bokstäver eller mindre, och minst två stavelser ska det vara. Det är det iofs i Ella, men ändå. Bastian gillar jag mycket. Tänker främst på Bastian i den oändliga historien. Mina syskon heter Sebastian och Isabella… *host*…

golf.ifokus.se

[Thiah]
12/18/14, 12:11 PM
#16

Jag ville helst ha ett namn som inte blir ett smeknamn. Mitt smeknamn är nästan som mitt riktiga namn och ibland är det lite trist

soundtrack
12/18/14, 12:14 PM
#17

Benjamin är jättefint :) hade det som förslag men det ratades av sambon.. Ludwig är oxå fint, har en kusin som heter det. Mitt absoluta favvonamn på killar är Adrian men även det tvärvägrar David ;) På tjejsidan trillade jag över Idun och Stella efter att Alice var född och redan "namnad". Dom namnen hamnar på listan till nästa barn :)

Theres
12/18/14, 12:39 PM
#18

Farfar heter Benjamin, kallas för Benjam, vilket är ganska coolt smeknamn. Eller Pennti (haha, han bor i Finland). Min lillebror heter Ludwig i andranamn. Så ja, ni ser ju vad mina förslag kommer från. Timothy kanske? Då blir pappa Timmy stolt ^^

golf.ifokus.se

Sarah
12/18/14, 1:34 PM
#19

Hehe, lycka till :) Men, man har väl några månader på sig att välja efter bebis är född? 

Vi låg i sängen och diskuterade namn redan när jag var i v.6. Nu har vi ett flick- och ett pojknamn som vi båda är överens om :) Tog en timme ungefär.

Theres
12/18/14, 2:44 PM
#20

Första gången jag var gravid, sommaren 2012, var vi överens om Ivy på en tjej. Men smålänningarna här nere kommer ju säga just Ivy och inte Ajvi som det uttalas. Sen var det för lite bokstäver för min smak när jag tänkte efter :/ Timmy är ju helt inne på Sirius om det blir en kille. Men det hade vi som namnförslag på en hund förut ^^ Men det blev ju en Maya, för min vilja brukar gå igenom. Anledningen till just de flesta namnen på listan där uppe är att de är namn vi hittade på behindthename.com under mythology. Epona, Maya och Lucifer fanns på den listan alla tre, och även om de är djur så kan det ju vara kul att fortsätta på samma banan, även om jag döpte djuren efter helt andra saker är just mytologi ^^ (Links häst i Zelda, Maya i Eight Below och Lucifer för han var så lömsk).

golf.ifokus.se

Annons:
JeFo
12/19/14, 10:16 AM
#21

Här heter der lokala fotbollslaget Sirius 😛

Theres
12/20/14, 3:51 PM
#22

Wilson? Milton? Alexander-Lucas ^^ Frank.

golf.ifokus.se

[Thiah]
12/20/14, 5:02 PM
#23

#22 Frank heter Joels kusin. Det gillar jag. Wilson och Milton är djur för mig. Men dom är fina namn.

Theres
12/20/14, 5:11 PM
#24

Haha, ja jag hade en mus som hette Milton. Jag har använt alla bra namn på djuren. Wilson är dock en.volleyboll för.mig.^^

golf.ifokus.se

jackiejohn
12/20/14, 6:47 PM
#25

Jag tyckte Killian och Ivy var de finaste på din lista :) namn jag skulle kunna tänka mig själv faktiskt ;)

Theres
12/21/14, 1:48 AM
#26

Ja, vi var mäkta överens om Killian ett tag där, men min lillebror satte ner foten och sa att det fick vi absolut inte döpa något barn till ^^ Han är bara okej med Ludwig, Jackson, Wilson. Mamma gillade inte heller Killian :/ Elyon gillar ingen mer än jag, så alla hoppas det blir en kille nu, för Elyon har jag tänkt som tjejnamn i typ 10 år.

golf.ifokus.se

jackiejohn
12/21/14, 7:37 AM
#27

Många i min släkt/familj tyckte inte om Lilli, mina syskon tyckte det va så gammalmodigt och andra tyckte att det lät så hårt ;) efter hon blev född har jag bara hört vilket gulligt/fint namn 😋

Annons:
[WickedAlly]
12/21/14, 12:33 PM
#28

När min farmor fick höra att sonen skulle heta Carl Wilmer tittade hon på mig med underlig min och sa sedan: Caaarl Wiiilmer.. Jaja, han blir väl gammal en dag han också..

Tack. Typ :P 

Strunta i vad andra än sambon tycker, folk tappar oftast fokus på namnet när de får se bebisen ändå :)

Theres
12/21/14, 3:58 PM
#29

Jag tänkte Botvid annars, bara för det är så fult. Men fick tvärnej på det ^^ Bastian är dagens favvonamn för min del. Bara jag som tycker så dock.

golf.ifokus.se

Theres
1/2/15, 10:23 AM
#30

Logan? Jag har fastnat lite för Wilmer också bara för jag läser det här dagligen. Men försöker förtränga det >.

golf.ifokus.se

Theres
1/2/15, 10:25 AM
#31

Oj, skrev lite som inte kom med: "Mamma tycker Svante också ^^ Bastian är fortfarande i topp för mig, men blivande morbror Sebastian do not approve :O"

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
1/2/15, 7:54 PM
#32

#30 Men Wilmer är ju kanonfint så det behöver du inte förtränga ;)
#någotpartisk

Theres
1/2/15, 7:56 PM
#33

Jo, men vill liksom inte "härmas" ^^ Är ju roligare att ha ett "eget" namn :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
1/2/15, 8:05 PM
#34

#33 Ja, kanske det. Men mig gör det absolut inget i alla fall :) 
Min Wilmer var ju inte heller först med det så ;)

Annons:
Theres
1/2/15, 8:12 PM
#35

Har ändå inte lyckats få över någon annan på varken Wilmer eller Bastian. Johnny ska tydligen min unge heta om Timmy, mamma och brorsan får bestämma. Eller Walter. Arwin? Åh, kommer inte på något.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
1/2/15, 8:14 PM
#36

…och så blir det en tjej ;p

Theres
1/2/15, 8:19 PM
#37

Mycket lättare att komma på tjejnamn ;)

golf.ifokus.se

PogoPedagog
1/2/15, 8:38 PM
#38

Min son heter Bastian :) Jag gillar det skarpt så klart.

Sarah
1/2/15, 9:02 PM
#39

Inte Johnny! Eller inga y-namn :)

[WickedAlly]
1/2/15, 9:36 PM
#40

#37 Håller med, vi kom på ett jättevackert direkt men inga pojknamn alls. Så det blev en pojk såklart ;)

#39 Kan bara hålla med :P

soundtrack
1/2/15, 10:06 PM
#41

Jag har en lista med rätt många pojknamn men sambon röstade ner alla :( Dessa ligger mig varmt om hjärtat (kanske kan ge lite inspiration); Adrian, Albin, Alve, Arvid, Benjamin, Casper, Love, Julian, Malte, Elvin.

Annons:
[WickedAlly]
1/2/15, 10:10 PM
#42

#41 Benjamin, Adrian och Love hör till mina favoriter också. Speciellt det sista men maken hatar det :(
Efter nästa ska jag gorma att det minsann är jag som klämt ut ungen och då borde jag få bestämma namn ;)

Alexander är en favorit också.

soundtrack
1/2/15, 10:16 PM
#43

#42 jag försökte med det argumentet men det funkade inte ;) y

[WickedAlly]
1/2/15, 10:24 PM
#44

Fasen, hoppas min gubbe är mesigare än din och inte vågar stå på sig..

ChristineL
1/2/15, 10:26 PM
#45

Här är jag halvvägs och vi har inte diskuterat namn än :P

[TanatosNyx]
1/2/15, 10:38 PM
#46

Och vi bestämde redan förra graviditeten att jag väntar en Alvin, eller möjligen en Vilda om jag nu misstog navelsträngen för en snopp. 😛

[WickedAlly]
1/2/15, 10:44 PM
#47

Jag hoppas i smyg att det är en tjej vi väntar, av enda anledning att vi då slipper namndiskussionen :P

Theres
1/2/15, 10:47 PM
#48

Vi är iofs inte överens om tjejnamn heller, men blir väl något som Elyon, Ivy, Arwen, Ella. Men jag vill ju ha en tjej så kommer få en pojk så har slutat tänka på tjej ens :)

golf.ifokus.se

Annons:
[Thiah]
1/3/15, 6:58 AM
#49

#47 jag tänker samma om vi skaffar syskon. Skulle vara klappat å klart då med Ava som etta å Alwa som 2 ä sen hade vi ett tredje men det har jag glömt.

soundtrack
1/14/15, 10:00 AM
#50

Så, hur går det för er nu? Kommer den stackars flickan bli namnlös? ;)

Theres
1/14/15, 10:58 AM
#51

Japp. Verkar så. Min brorsa kommer kalla henne för Johnny. Jag vill att hon ska heta Elyon, men det går inte Timmy med på. Så hon heter nr 59 just nu.

golf.ifokus.se

jackiejohn
1/14/15, 11:13 AM
#52

Vad vill Timmy att hon ska heta då? Tyckte Elyon var fint, lite ovanligt :)

[Thiah]
1/14/15, 11:41 AM
#53

#51 Johnny är ju ett ganska coolt flicknamn ;)

Theres
1/14/15, 12:42 PM
#54

Timmy vill typ att hon ska heta Alice. Jag har velat ha en dotter som ska heta Elyon sen jag var typ 15 och började läsa W.I.T.C.H.

golf.ifokus.se

VildaVittra
1/14/15, 12:46 PM
#55

Alycion? En gyllene medelväg? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sarah
1/14/15, 3:33 PM
#56

Alice vinner över Elyon för mig :)

nakizagg
1/14/15, 7:56 PM
#57

Alice är alldeles för vanligt.

Elyon var finare.

jackiejohn
1/14/15, 8:10 PM
#58

Varken Alice eller Elyon då 😉 Aurora då? (Kikade på din lista igen)

em.nord
1/14/15, 8:25 PM
#59

Från din lista gillar jag Ella o Saga :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
1/14/15, 8:41 PM
#60

Elly/Ellie då? Påminner ju lite om Elyon.

Theres
1/15/15, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Johnny Nr 59 heter hon än så länge ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
1/15/15, 11:01 AM
#62

#61 orginelt om inte annat ;)

Annons:
[Yllhilda]
1/15/15, 10:53 PM
#63

Skulle man inte kunna ta inspiration från något land man gillar? Jag provade med Tyskland och hittade en lista med en massa spännande namn. 🙂

Theres
3/23/15, 12:18 AM
#64

Har fortfarande inte skickat in vad hon ska heta för vi kommer inte överens alls om andranamn. Elyon Ivy Therés eller Elyon Isabella (min Lillasyster) Therés Båda är mina förslag iofs ^^ Men han gav upp och sa att jag fick välja :)

golf.ifokus.se

em.nord
3/23/15, 2:44 AM
#65

#64 Haha Therese då :) borde inte han få välja något namn? Du valde ju Elyon (skitsnyggt btw) ska hon då heta efter dig och din syster också? Borde kanske vara något från hans sida ;) Elliot heter Thomas efter sin farfar som tyvärr inte finns hos oss, och Samuel efter min lillebror.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
3/23/15, 7:30 AM
#66

Jag gillar både Isabella och Ivy :)

jackiejohn
3/23/15, 10:34 AM
#67

Tycker också att båda namnen är fina, men undrar lite som em.nord? Vore det inte fint att ha något namn från hans sida också? ;) Lilli puscha jag för och maken "bestämde" det när hon var född, vi diskutera aldrig efter hon var född hehe men hon har mitt förnamn och ett släktnamn som finns på båda sidor :)

Theres
3/23/15, 10:45 AM
#68

Elyon Berit Therés? Elyon Yvonne Therés? Elyon Gerd Therés? Elyon Greta Therés? Elyon Inger Therés? Nä, namnen på min sida är finare ;)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
3/23/15, 10:51 AM
#69

Yvonne tycker jag passar med övriga. 

Handlar ju lite om att det är bådas barn också kanske.

Annons:
nakizagg
3/23/15, 10:51 AM
#70

Måste alla namn vara fina? Mina bröder har hemska mellannamn, men de är bara släktnamn.

Yvonne är inget fult namn. Vi var nästan påväg att döpa vår dotter till det.

Theres
3/23/15, 10:59 AM
#71

Timmy vill ju inte heller ha något av de namnen. Han vill ha Alice som hans ex lillasyster heter, plus att jag har andra dåliga erfarenheter av en Alice. Jonna tycker han också. Det heter vår kompis. Morfar ville döpa mamma till Jonna efter honom (Johnny), men mamma gillar inte det namnet alls. Sen vill han ha Sia (Vilket är okej eftersom jag älskar hennes låtar) men sen tänker man på Sia-glass och allt blir fel ^^ Sen gillar jag inte namn med bara tre bokstäver så jag kompromissar med Ivy som var det namnet vi kom på när jag var gravid första gången för snart tre år sedan. Men äh… Det är svårt.

golf.ifokus.se

jackiejohn
3/23/15, 11:41 AM
#72

Etta tips, tolka det som att namnen du skrev är förnamn? Kolla vad de heter i mellannamn 😉 Av de du rada upp gillade jag Yvonne ☺️

Velinga1984
3/24/15, 9:49 AM
#73

Måste namnen passa ihop ? Så kollade aldrig vi. Vi gjorde bara så att vi var överrens om tilltalsnamn och efternamn. Inga av namnen klingar superbra ihop, men vi har släktnamn från båda sidor. 

Äldsta barnet har utländskt förnamn, ett svenskt mellannamn som pappan valde, ett utländskt mellannamn efter min morfar och ett svenskt efternamn. 

Yngsta barnet har ett utländskt förnamn, ett gammalt svensk namn som mellannamn (sin farfars tilltalsnamn, han har gått bort) och två svenska efternamn.

soundtrack
3/24/15, 9:56 AM
#74

Om vi hade fått en kille så hade vi tagit mellannamn efter släktingar (Claes efter min morfar, sambons bidrag minns jag dock inte :S.)Vill minnas att dom inte passade super ihop, och definitivt inte tillsammans med Carl som var det namn det lutade åt att bli som tilltalsnamn. Men det kändes viktigt att få med dom namnen.

Velinga1984
3/24/15, 10:06 AM
#75

#74 För mig är det viktigt att båda föräldrar får bestämma namn. Yngsta barnet hette han Elliott för mig sista månaden i magen . Sambon totalvägrade namnet! Så sonen fick ett helt annat namn som vi båda var överrens om.

soundtrack
3/24/15, 10:13 AM
#76

#75 samma här. Jag och sambon har väldigt olika smak när det kommer till namn, så vi hade jättesvårt att hitta namn som båda verkligen gillade. Tjejnamn var lättare så det var väl tur att det var en tjej ;)

Annons:
Ria74
3/24/15, 12:13 PM
#77

Vår dotter heter Molly Kristina Maria.

Molly är hennes alldeles egna, Kristina är efter hennes farmor och Maria efter mig och min mamma.

Vi ville att hon skulle ha namn från båda sidor av släkten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
3/24/15, 12:18 PM
#78

Wille heter Carl Wilmer, Carl är ett släktnamn på Rasmus sida. På min sida har vi inget sådant, varken jag, mamma eller min syster har ens ett andranamn. (Sjukt skönt när man ska signera med alla namn ibland).

Men om vi också hade haft det så hade jag tyckte det var viktigt att det var ett av från bådas sida.

soundtrack
3/24/15, 12:37 PM
#79

Kan ju tillägga att Alice heter Leia i andranamn. Varken jag eller sambon hade några "vettiga" släktnamn att ta till (dvs inga som betydde nått för oss), så då valde vi att ta det flicknamn som var så självklart för oss innan jag blev gravid ;) vi tycker båda att Leia är väldigt fint (och sambon är SW-nörd) men det kändes inte hundra som tilltalsnamn.

Sagolikt
3/26/15, 10:56 AM
#80

Jag tycker att namnen Elyon Theres räcker bra och att det är överflödigt med ett tredje namn.

Theres
3/26/15, 12:05 PM
#81

Vi har tre namn båda två så det lutar åt att det blir Isabella. Har fortfarande två veckor på mig att skicka in pappret ^^ Kallar ju henne för EllyBelly också så hade ju ändå blivit ganska passande med Bella där :)

golf.ifokus.se

Elinmatsdotter
3/26/15, 2:16 PM
#82

Kanske Elyon Isabella timmisdotter ochså efternamnet hon ska ha. Pappans namn stod lite högre upp i kommentarerna ;)

PennyTrollet
3/29/15, 7:15 PM
#83

Mina barn har ett tilltalsnamn, ett EL-namn ("påhittat") och ett släktnamn.

Neo Elvis Ola (Ola är efter barnens pappa).
Viggo Elian Stig (Stig efter min morfar och makens farbror)
Molly Elin Carolina (Carolina efter mig, Elin finns också i min släkt)

Annons:
Upp till toppen
Annons: