Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2710 ggr
jackiejohn
2014-11-28 14:54

Lilli på neonatalen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd där jag skriver och berätta lite om hur det går för oss här på neonatalen och Lilli's framsteg. Har tidigare skrivit lite i tråden "Vi som blivit föräldrar 2014 #10" men ska sammanfatta lite snabbt här också och ni får gärna fråga! Vaknade onsdag 19/11 med blodblandade flytningar och molande "mensvärk", var först inte direkt orolig men försökte ringa min barnmorska men hon var ju såklart ledig så jag ringde till förlossningen och blev tillsagd att ta två alvedon och lägga mig och vila i 2h och sen ringa tillbaks, sagt och gjort! Det avtog inte så jag ringde tillbaka efter 2h och förklarade igen och fick svaret att jag troligtvis hade ett värkarbete som startad och att jag skulle komma in, ringde hem maken och packade en lätt väska för då var jag övertygad om att det inte var nåt allvarligt. Maken kom hem och vi åkte har ca 7mil till sjukhuset så vid 16:30 var vi nere och jag fick ctg på mig och de satte en nål "ifall att" som barnmorskan sa, väl där nere så tilltog värkarna ordentligt och till slut kom en läkare och gjorde ett ul, konstaterade att bebis mår bra, flödet i navelsträngen var bra och mängden fostervatten var också bra och uppskattad vikt var 1700gram vilket var bra med tanke på att jag då var i vecka 31+0 sa han, efter det så ville han göra ett VUL för att kolla livmodertappen bättre, jag hade värkar och han mätte tappen till 3cm och när värken kom blev den knappa 14mm och detta tyckte han inte om.. Blev inskriven och först då förstod jag att detta kanske inte är "ingenting" som jag först trodde. Fick en tablett och spruta bricanyl och värkarna avtog inom 15min, toppen!! 3h senare var värkarna tillbaka…fick en ny spruta och tablett bricanyl och nu var klockan ca 21, det avtog snabbt igen men jag kunde inte sova, tusen tankar snurrade i huvudet på mig…och vid 02 kom värkarna tillbaka igen, läkaren var lite sammanbiten och ordinerade bricanyldropp och en spruta kortison för bebis lungor. Fick ctg igen och värkarna avtog men denna gången hängde den molande "mensvärken" kvar. Lyckades somna vid ca 5:30 men vaknade igen vid 7 och värkarna var tillbaka på nytt, nu fick jag ett nytt dropp som jag aldrig uppfattade namnet på men denna gången vägrade värkarna att ge med sog och blev successivt starkare och kom allt tätare.. En barnsköterska kom från neonatalen och pratade om förtidigt födda barn och vården de i regel behöver, precis när hon var klar kom läkaren och sa att det blir snitt och jag skulle vara klar om 1h…då brast allt och jag började gråta av smärta, uppgivenhet och känslan av misslyckande var total…varför? Vad har jag gjort? Ingenting svarade läkaren men din bebis behöver ut medans den mår bra för du orkar snart inte mer blev svaret. Naken blev ivägskickade för att köpa sig nåt att äta och mig satte de en nål till på och kopplade ytterligare ett dropp och så satte de kateter eftersom jag skulle få ryggmärgsbedövning. 12:30 rullades jag in på operationssalen..blev över flyttad till operationsbordet och de började koppla på olika sladdar och elektroder sen fick jag rulla över på sidan och ryggmärgsbedövningen var nåt av det smärtsammaste jag varit med om, nöp tag i sköterskan som höll mina ben och hon klappa om mig och försökte få mig att slappna av, jättego sköterska! Bedövningen verkade snabbt och så var det dags..jag fick inte se mitt barn utan de rusade ut med henne och hämtade maken sen, det var de längsta sekunderna i mitt liv innan jag hörde henne skrika i rummet intill och då svämmade tårarna över igen fast denna gången var det av lycka. Maken kom ut och sa att vi fått en liten Lilli och jag såg bara detta röda lilla ansikte med en massa mörkt hår jag fick pussa på henne och sen bar det av till neonatalen för henne.. Det var svårt att inte kunna följa med, nör allt var klart fick jag ligga på mitt rum och efter nån timma blev jag flyttade från anthenatalen till BB nu var maken hos mig och vid 15:30 skulle jag få se min dotter men blev stoppad i dörren, då de skulle sätta kateter i naveln på henne så vid 18:30 fick jag se min dotter igen och vid 19 tiden höll jag henne i mina armar för första gången ❤️ Därefter har dagarna gått i ett..blev utskriven på lördagen och vi flyttade då in på ett föräldrarum borta på neonatalen, Lillskrutten bor inne hos oss sen tre dagar tillbaka och det går super, personalen är förbluffade över hur stark och vaken hon är då hon "bara" är 32+2 veckor gammal idag, så om allt fortsätter i den här takten så får vi komma hem med hemvård den 10december då hon är 34+0 veckor och jag räknar dagarna…vill så gärna hem med mitt barn, låter kanske egoistisk men får jag komma hem så kommer jag också att må bra..men vill givetvis inte komma hem förrän Lilli fått klartecken av läkarna! Fick svaret på ultraljudet på hjärtat idag och det är ett litet blåsljud och nytt ultraljud på måndag för att se så det börjar dra ihop sig som det ska annars övervägs medicinering om hon blir påverkad utav det. Men som sagt inget farligt! Så det enda vår tjej har just nu är sond då hon ammar lite men har inte roligt orken än, och värmemadrass och den ska vi antagligen börja sänka idag då hon ligger stabilt i temp och är på gränsen till för varm, samt pulsoximeter då de har övervakning på syresättningen och pulsen men den är så stabil så det är bara en tidsfråga innan den tas bort verkar det som 😊 stora tjejen har god aptit så idag är maten höjd till 40ml per mål och hon äter var tredje timme och hon börjar gny när det gått nästan tre timmar för hon är hungrig då lilla skruttan! Får även tillägga att personalen på anthenatalen,BB och här på neonatalen har har och är helt underbara, jättetrevliga och snälla! Förlossningen har jag inget att säga om då jag "hoppa över" den 😉

Annons:
[Thiah]
2014-11-28 15:47
#1

Va roligt att få följa er! Lilla söta bråkungen som vägrade stanna inne. ;)

jackiejohn
2014-11-28 20:54
#2

Lillskrutten fortsätter att gå upp i vikt, födelsevikten var 1800g och hon gick ner till 1670g men går nu stadigt uppåt idag stod vågen på 1740g så vi har 160g kvar till 2kg gränsen 😊 Har även sänkt värmen på sängen och det funkar bra hittills lillskrutten håller tempen bra!

[TanatosNyx]
2014-11-28 22:55
#3

Underbart att det gick så bra :) tack för att du delar med dig :)

Jespersen
2014-11-29 00:27
#4

Vad härligt att hon går upp i vikt och mår bra! 
Vilken liten sötnos! <3

[WickedAlly]
2014-11-29 09:04
#5

Vad underbart att allt gå så himla bra :)

jackiejohn
2014-11-29 20:43
#6

Idag står vågen på hela 1775g! Vi har sänkt värmemadrassen ytterligare och hon håller tempen bra! 😊

Annons:
[jnordstrom]
2014-11-29 23:10
#7

Grattis till er fina lilla dotter! 💜 spännande att följa er resa :)

JeFo
2014-11-29 23:24
#8

Vad skönt att höra att allt pekar uppåt och framåt! Riktigt söt liten tös 😀😀

jackiejohn
2014-11-30 00:18
#9

Tempen är fortsatt hög…ligger kvar på 37,7 så nu är värmemadrassen sänkt ytterligare, och ny temp om 1h och är tempen fortsatt hög så rycker värmemadrassen! Barnsköterskan som jobbar är lite snäsig, snäste att "ni har så varmt på ert rum!" Jo visst det är varmt men inte överdrivet + att vi kan inte reglera värmen själva så vad ska vi göra åt det liksom? 😔

[TanatosNyx]
2014-11-30 00:23
#10

#9 Be tant snäs att sänka elementet/värmen så kanske hon tiger 😉

jackiejohn
2014-11-30 00:39
#11

Säger hon det igen ska jag göra de! 😉 Nej men gissar på att vi har mellan 20-22grader på vårt rum ungefär och den temperaturen har vi hemma så jag menar det ät ju inte rumstemprsturen som gör henne varm då utan madrassen..! Känner mig något hormonstin just nu så antingen faller jag i gråt eller blir förbannad 😋

[TanatosNyx]
2014-11-30 00:53
#12

Nej det krävs betydligt varmare än så för att tempen skulle stiga till nästan febernivå! Klart det inte är rummet :) tanta har väl klivit upp på fel sida idag.

mallan-nog
2014-11-30 21:42
#13

Vad kul att följa er. Väldigt liknande story som för oss, på annandandagen förra året drog värkarna igång för mig. Jag var då i v. 32. Efter brickanylsprutor, drop & kortison stoppa de värkarna, men de kom och gick i drygt två veckor. Så jag fick "bo" på förlossningen under den tiden. 10 januari kunde de inte stoppa honom längre, så då titta han ut i v.34+1. Vi behövde som tur va bara bo på neo en vecka innan vi fick åka hem.

Annons:
jackiejohn
2014-12-01 20:59
#14

Vi klättrar uppåt i vikt 1850g stod vågen på idag! Nytt ultraljud på hjärtat idag och och duktus som de kallar det har börjat dra ihop sig och lillskrutten är inte påverkad så vi avvaktar och gör nytt ultraljud på fredag eller måndag, annars är det inget "fel" på våran tjej alls utan hon måste bara bli 34+0 innan vi får åka hem och idag är hon 32+5 så vi stretar på här lite till men vi lär vara hemma till lucia 😊

jackiejohn
2014-12-02 13:05
#15

Jippi!! Har undrar varför jag haft lite ont när jag kissat och varför magen varit så öm ovanför snittet, inatt barka det iväg och jag ringde på klockan för min egen skull 😉 bad om att få lämna urinprov men hon skulle konsultera förlossningen/BB och de ville jag skulle vänta och lämna prov till morgonen, okej visst tänkte jag! När jag var uppe och mata dotterns vid 2 så kände jag mig snurrig men tog det för trötthet, imorse när maken var uppe och mata dottern vid 5 Hade jag ont och vi ringde på klockan, en barnmorska kom och tog ett hb, blodtryck och feber samt kände på magen men sa inte så mycket utan hon skulle konsultera dagpersonalen vid 7-8 fick även lämna ett urinprov. Vid 8 kom sköterskan in med en lapp att jag skulle vara på gyn 11:45 👍 Innan gyn var jag på toaletten och nåt långt segt kom men ville inte släppa..förstod inte alls vad det kunde vara då jag tog förgivet att de tagit ut allt när de snittade mig så något generad och konfunderad la jag mig i gynstolen och hon konstaterade direkt att det var hinnor som de missat, hon tog bort det och klämde och kände samt gjort VUL och konstaterade att jag hade början till infektion därav mitt mående och smärta i buken..där jag ömmat så förbaskat där hade hinnan suttit! Så nu är jag insatt på penicillin i 10dagar och så får vi se om jag kan pumpa ut och ge Lilli eller om jag måste slänga mjölken.. Detta var ovanligt sa hon men det kan hända när det blir akut snitt för man vill vara snabb för både mamman och barnets skull..hade hellre sett att de var noggranna jag menar jag var vaken så urakut var det inte 😳 Jaja jag är ju på rätt ställe men ingen ville riktigt "ta mig" neonathalen skicka mig till förlossningen (kan jag ändå förstå) men förlossningen skicka mig till BB och de övervägde att skicka ner mig till akuten 😁

jackiejohn
2014-12-03 09:23
#16

Jag kan ge Lilli av min mjölk precis som vanligt det enda vi skulle ha koll på var ifall hon blev lös i magen :) Nu har jag även fått veta varför ingen vill "ta mig" och det är nämligen så att man har så kallat fri retur till BB i 10 dagar efter förlossningen om man får komplikationer av något slag, för mig hade det gått 12 dagar..lite löjligt men dom ska väl ha sina regler dom med!

Theres
2014-12-03 11:02
#17

Haha, men åh! 2 dagar liksom och du bor ju ändå redan på sjukhuset. Då kan de väl tänja lite på gränserna. Speciellt om du precis fått barn 2 månader förtidigt.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2014-12-03 12:09
#18

Men åh herre gud så dumt! Suck på dom!

jackiejohn
2014-12-03 12:40
#19

Löjligt är bara förnamnet! Dom övervägde seriöst att be mig söka vård via akuten men tillslut tig de sitt förnuft tillfånga och hjälpte mig ändå.. Sen kan jag säga att även om man har en bebis hos sig 24/7 så har man mycket dötid att slå ihjäl när man bor på sjukhus i en liten skrubb med två sängar och en tv.. Så jag googlade på min lilla åkomma och kom fram till att det förr i världen kallades för "barnsängsfeber" och att det idag är mycket ovanligt då man får gå på en kontroll 2-3dagar efter förlossningen för att se så allt kommit ut och inga hinnor eller moderkaksrester sitter kvar, detta fick aldrig jag göra och det kanske beror på att det blev akutsnitt men det gick ju som det gick ändå! Så snitt är de fasen ingen garanti för att alla rester kommer ut kan jag meddela 😁

[WickedAlly]
2014-12-03 13:54
#20

Jag blev också snittad och fick inte heller gå på någon sådan kontroll. Nu hade jag tur och slapp problem men jag har funderat mycket på det där, om hur de tar bort allt och så. Jag såg när de lyfte ur hinnsäcken och moderkakan, fick höra att den var hel och så så just det funderar jag inte så mycket på. Men slemproppen! Haha, kan inte sluta fundera på om de suger upp den eller vad som sker? Typ, slurp?

Annons:
jackiejohn
2014-12-03 14:03
#21

20# Jag trodde det var omöjligt att nåt blev kvar vid ett snitt men hade helt fel..dom fick skära igenom min moderkaka vet jag då den låg i framvägg och satt lågt. Men hur dom kunde missa att få ut allt tycker jag är konstig då det var en rätt stor fosterhinna kvar som gynekologen fick dra ut med tång 😁

[WickedAlly]
2014-12-03 14:08
#22

#21 Trodde också det faktiskt, tycker att de borde ha en helt okej översikt när man ligger där helt öppen.. För det är ju innan barnet är ute som det är akut ju, när barnet är ute och får den vård det behöver och man ska sys ihop så behöver det ju knappast gå fortare än vid ett planerat snitt. Tycker de borde ha tid att kolla ordentligt då.

jackiejohn
2014-12-03 14:21
#23

Ja eller hur! Gynläkaren sa bara när akut så skyndar dom sig för både mamman och bebisens skull, men så akut var det inte för mig för jag var vaken så köpte inte riktigt den "ursäkten"

[WickedAlly]
2014-12-03 14:26
#24

Synd att de inte bara kan stå för sitt misstag och be om ursäkt. Det är trevligare som patient än att få höra dåliga ursäkter.

[TanatosNyx]
2014-12-03 14:28
#25

Ärligt talat så gör de så små snitt så dom får dra ut barnet ur snittet ofta, så jag tror inte dom ser in. Man ligger absolut inte "uppfläkt" på det viset man kan tro. Så jag tror att de bedömer mer på det de får ut än att kolla in så det är tomt. Att det blir rester efter akutsnitt är faktiskt vanligt dumt nog.

[WickedAlly]
2014-12-03 14:44
#26

Haha, jo det är klart. Man ligger ju inte helt uppskuren från topp till tå direkt.  På mig hängde två läkare på var sin sida om snittet för att töja ut det, gör de på alla antar jag. Ärret är runt 12 cm skulle jag tippa på :) 
Men det har ju ganska starka lampor och bör kunna "ta sig en titt" så att säga innan de stänger ihop en..

jackiejohn
2014-12-03 15:34
#27

Nej självfallet är inte magen helt uppskuren men jag tycker inte om halvdana ursäkter och bara det att ingen ville hjälpa mig först eftersom det gått 12 dagar, och att alla jag pratat med säger att det är så himla ovanligt att det blir rester kvar vad just snitt, stod även på 1177 att det är ovanligt. Personalen här på neo och på gyn var förundrade att dom kunde ha missat en såpass stor bit när jag är snittad.. Mitt ärr är ca 15cm långt :) Men nu är det borta och jag knaprar två olika penicillinsorter och är mycket piggare idag så nu ska jag försöka hitta nåt annat att gnata över tills vi kommer hem (förhoppningsvis) om en vecka ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2014-12-03 15:46
#28

Ja de borde vara mer noggranna det tycker jag också. Nej menar inte att det skulle vara en ursäkt, tvärtom :p jag har fått uppfattningen att dom tar för lätt på det hela "eftersom det oftast går bra och smårester blöds ut". Men din rest var ju stor! Slarv helt enkelt.

jackiejohn
2014-12-03 16:03
#29

Nej jag förstod allt hur du menade! :) Slarv är det helt klart tycker jag, och jag tycker de borde göra en efterkontroll på snittade kvinnor också då jag själv är ett levande bevis på att det kan bli rester kvar trots snitt :)

[TanatosNyx]
2014-12-03 16:14
#30

Ja de borde definitivt göra efterkontroll på alla!

soundtrack
2014-12-03 16:18
#31

Fast det görs ju ingen kontroll ett par dagar efter vaginal förlossning heller…

ChristineL
2014-12-03 16:19
#32

Åh, vad härligt att höra att det går så bra för lilltjejen! Mindre kul att du tvingas må som du gör :/

Görs ingen efterkontroll när man snittas? Man blöder ju då också, och bäckenmuskulaturen försämras ju under graviditeten.

jackiejohn
2014-12-03 16:29
#33

30# Håller med! 31# Inte? :o Det stod det på 1177 att det görs innan man får åka hem.. Knepigt! 32# Jaa, lilltjejen växer och mår bra och nu ska väl jag också snart göra det :)

ChristineL
2014-12-03 16:36
#34

Jag gick på efterkontroll 6 veckor efter förlossningen, det är väl det "normala", men ska ju såklart göras på alla. Det är ju inte bara en undersökning utan man pratar om förlossningen, amning, hur man mår, samliv, p-medel osv.

Annons:
soundtrack
2014-12-03 16:38
#35

#33 Tror inte jag hört om nån som gjort det innan man åker hem från BB. 6-8 veckor efter brukar vara standard.

jackiejohn
2014-12-03 16:45
#36

Men då måste jag missuppfattat på 1177 sida… 😁

ChristineL
2014-12-03 17:53
#37

#36 - Kan dom ha menat koll på bebis? Det görs ju läkarkontroll, pku-prov och hörselprov de närmsta dagarna efter födseln.

[Thiah]
2014-12-03 19:45
#38

På mig kollade dom klippet och stygnen innan vi fick åka hem men det var det… 1

jackiejohn
2014-12-03 20:49
#39

Undersökning När läkaren eller barnmorskan undersöker livmodern känns den så större än den borde vara och är slapp och mjuk. Med ultraljud går det att efter ett till två dygn se eventuella moderkaksrester. Moderkaksresterna ökar risken för infektion. Vid undersökningen ser läkaren om det också finns en pågående blödning och känner om livmodern har dragit ihop sig. Läkaren undersöker även med ultraljud via slidan för att se om det finns några rester kvar av moderkakan inuti livmodern. - Från 1177 Jag tolka det som att man gjorde en undersökning innan man åkte hem men jag har nog misstolkat det… Ingen har kollat mitt snitt utan fick bara veta att jag skulle ta bort plåstret efter 6-7dagar, så jag har nog tolkat fel :)

jackiejohn
2014-12-05 16:22
#40

Usch stackars min bebis…igår hade hon diarré och magont pga att jag äter penicillin, de sa att de skulle blanda min frusna mjölk (penicillin fri) med den nya (icke penicillin fri) men fråga idag om de verkligen gjort det och till min förtvivlan fick jag svaret "nej inte än"… Peppar peppar ta i trä nu har magen varit lugn för henne sen inatt och hon är nöjd och glad :) Skickar in en liten bild på henne utan sond då hon drog den igår kväll så jag passa på att fota innan vi satte om den!

jackiejohn
2014-12-05 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41
Annons:
Velinga1984
2014-12-06 15:17
#42

Jag har gjort 2 snitt, och har gjort efterkontroll efter 6-8 veckor. första gången kollade de stygnen då jag inte hade förband, andra gången så kollade de bara om förbandet var blodigt eller ej. På BB klämde de och tryckte de på magen för att känna livmodern och ev. rester.

jackiejohn
2014-12-09 21:21
#43

Har varit lite dålig med uppdateringen… Men nu väger lilla sessan 2155g och är pigg och alert, suger lite på brösten men inte så hon kan tillgodose sig. I fredags sa läkaren att det inte finns några som helst hinder för oss att åka hem imorgon onsdag då Lilli är opåverkad av sitt blåsljud men att de kommer följa upp de och hålla koll tills det är borta, vi skulle gjort nytt ultraljud i måndags men det har tydligen varit lite körigt för dom så imorgon ska det göras och så hoppas jag att vi kan få åka hem efter det som de har sagt att vi ska få :) Nu testar vi ett apnelarm då hon ska ha det från 34+0 till 35+0 sen blir hon av med den övervakningen :) längtar hem så mycket nu… 3veckor har vi legat här och jag vill min dotter allt väl men jag börjar bli smått deprimerad faktiskt :( Och som personalen här sa när jag pratade med dom så Lilli är frisk hon behöver bara stödmatas med sond och det finns föräldrar som har sjuka barn och behöver rum och så sitter vi här med ett prematurabarn men ett friskt och starkt sådant :) så hon förstod mig bra! Himla go och rar personal här iaf!

ChristineL
2014-12-09 21:30
#44

Åh, vad skönt att höra! Håller tummarna att det ser fortsatt bra ut så ni får komma hem imorron!

[WickedAlly]
2014-12-10 08:47
#45

Håller också tummarna!

Kan gott förstå att du börjar känna dig nere, hade mest troligt känt precis likadant. Det är nog mer vanligt än ovanligt att känna så skulle jag tro. Man längtar ju hem till sitt egna. 

Skönt att höra att personalen är bra. Jag bor i Rostock så kommer också föda på NÄL :)

jackiejohn
2014-12-10 08:54
#46

Jag bor i Bäckefors eller rättare sagt en bit utanför :) Jättego personal men känner att jag är trött på detta nu när Lilli är frisk…

[WickedAlly]
2014-12-10 08:57
#47

Kul med någon så nära, annars tycker jag att alla bor i storstäder :P

Förstår jag gott, jag var trött på det redan efter ett dygn. Då ville jag bara hem.

[Thiah]
2014-12-10 10:15
#48

Hurra till Lilli :)

Annons:
JeFo
2014-12-10 10:27
#49

Va skönt att få åka hem. Hemma är alltid hemma! Va skönt att allt gått så bra för er 😊

jackiejohn
2014-12-10 11:21
#50

Nu sitter vi här, läkarundersökningen är avklarad och godkänd! Väntar nu på ultraljudet men det kunde dom inte ge oss någon tid på…blir så less! Ultraljudet skulle vara gjort i måndags! Vill bara få det gjort packat färdigt det mesta men så får vi får klartecken så ska jag sticka i väg och handla mat. För idag ska jag hem! All personal inklusive läkarna säger att hon är frisk, ett litet blåsljud som håller på att dra ihop sig och som inte påverkar henne är allt säger de ju så nu vill jag bara hem så fort som bara går..

jackiejohn
2014-12-12 16:03
#51

Stor OK-stämpel i rumpan på Lilli efter dagens besök på sjukhuset, väger 2262g nu och nu får jag sätta om sonden själv om hon skulle dra den. Nu ska vi hem och mata sen iväg på lite kalas :) Enligt personalen på neo så är Lilli inte mer känslig än en fullgången om man ser på helheten, Lilli har vart frisk och stark sen start och väger mycket för sin ringa ålder och allt detta är till hennes fördel! Så nu har jag rekat och alla som kommer på kalaset är friska så då går vi också på kalas! Efter en puff från sköterskan att visst ska vi gå på kalas! :)

[TanatosNyx]
2014-12-12 16:09
#52

Underbart 🥳

jackiejohn
2014-12-12 16:22
#53

Det känns helt fantastiskt! 😊

[Thiah]
2014-12-12 17:26
#54

Återigen Hurra för Lilli. Vad duktig och stark hon är! Ha det så roligt på kalaset.

Upp till toppen
Annons: