Annons:
Etiketthälsa
Läst 4531 ggr
sussa08
11/25/14, 12:12 PM

Trötthet och sömnproblem

Hej på er allihopa!

Jag har ett litet dilemma… Det är så att jag i hela mitt liv har haft sömnproblem av den formen att jag har hur lätt som hellst för att somna, men har svårt att hålla mig sovande. Jag sover i snitt 3 timmar per natt utan mediciner. Har medicinerats för detta i några år men har inte hittat någon medicin som fungerar helt bra på mig. Även KBT för detta som inte heller fungerat…

Nu är inte mina sömnproblem något jag egentligen inte klarar av efter 25 års vana trots att det är kämpigt i sig, men den här gravidtröttheten gör mig ofta helt appatisk och jag vet inte hur den kan hanteras! Jag kan inte börja graviditeten med att vara sjukskriven redan i v7 i min värld!

Har ni något tips för själva gravidtröttheten, då den andra inte är mycket att göra åt?

Jag har även ett väldigt illamående som gör att man blir ännu tröttare, såklart! Provar nu sådana där åksjuketabletter men de verkar inte hjälpa.. Lergigan har jag ätit förr som lugnande men de mår jag inte särskilt bra av så vill hellst inte testa de igen trots att i alla fall jag får liiiite mer sömn av dom om de tas till kvällen… 
Och om jag skulle ta de dagtid för illamåendet så skulle jag somna på jobbet :P

såååå, någon med tips?? Hur gjorde ni när ni var som tröttas?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
VildaVittra
11/25/14, 12:17 PM
#1

"Jag kan inte börja graviditeten med att vara sjukskriven redan i v7 i min värld!"

Jag tycker du ska se på saken från en annan vinkel. Vem kommer tacka dig för att du utsätter din kropp för onödig stress genom att pressa dig till att jobba? Stress skadar kroppen, inte bara knoppen. 

Jag tycker du ska ta upp saken med din vårdkontakt, kanske det räcker med att gå ner och jobba typ 25%?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tjoopa
11/25/14, 12:26 PM
#2

Jag började min graviditet med att vara sjukskriven från v7… Man måste lyssna på kroppen, jag kunde inte jobba v7-v18 så därför var jag sjukskriven. Är du så trött att livet och jobbet inte fungerar så varför tvinga dig själv iallafall?


sussa08
11/25/14, 12:28 PM
#3

#1 Tack för svaret :)

Nu är det så att jag är konsult, jag är alltså uthyrd av bemanningsföretag och har inget "fast" arbete egentligen… Blir jag sjukskriven blir jag av med min plats här där jag är nu. Det är väl mitt största dilemma med just sjukskrivning…
Har planer på att studera till våren och jag tror att det kommer vara lättare för mig då jag kan styra mer över när och hur jag ska använda den energi jag har…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
11/25/14, 12:37 PM
#4

#2 Tack!
Jag har alltid avundats människor som kan ta sin hälsa i första hand, vet inte varför det tar emot så mycket för mig förutom osäkerheten i mitt arbete då… Jag ska ta kontakt med min läkare, eller ska man kontakta barnmorska i det ärendet?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

tjoopa
11/25/14, 12:48 PM
#5

#4 Prata med barnmorskan om du behöver sjukskriva dig pga graviditeten :) Min barnmorska sa att allt gravid - relaterat kan jag ta via henne så kan hon lotsa vidare :)


ChristineL
11/25/14, 12:48 PM
#6

Har du pratat med din barnmorska om det? Det är troligen järnbrist som ställer till det så se till att kolla upp det. Ät järnrik kost och drick blutsaft varje dag.

Annons:
sussa08
11/25/14, 1:02 PM
#7

#5 tack :)

#6 Får kolla upp det men mina värden har iofs alltid varit fina trots konstant trötthet :) Jag tror mer att det är en extra påfrestning med hormoner som stör till det ännu mer :) Men definitivt värt att kolla upp!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[TanatosNyx]
11/25/14, 1:37 PM
#8

Jag har ett HB på 145 och sover middag varje dag fortfarande (v15 🤪). Det är nog bara att hacka i sig att kroppen drar i bromsarna och tycker att du ska ta det lugnt. Förstår dock att du är superrädd om jobbet! Arbetsmarknaden idag är inte kul att slåss i! Hoppas det löser sig.

sussa08
11/25/14, 3:33 PM
#9

#8 Haha på ett sett är det skönt att veta att jag inte är ensam om att lida så av tröttheten, men jag tycker synd om er också!
Nu ska jag väl heller inte överdriva då jag är tillsvidareanställd på mitt bemanningsföretag och har en garantilön även utan uppdrag… Men jag avskyr att byta arbetsplats titt som tätt och har varit på mitt nuvarande uppdrag i 2,5 år. Jag kommer ju garanterat inte få komma tillbaka efter föräldraledighet heller men ja…
Sen är det jobbigt att gå ner i lön när man behöver spara som mest också… Nu har vi /jag och min man) inte ett dugg problem med ekonomin heller egentligen men jag avskyr att "leva på någon annan" ;P Gu, jag låter som en bortskämd skitunge! 
Jag ska sjukskriva mig imorgon så jag kan ringa runt till läkare och barmorska för att få råd om hur jag bör göra!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ChristineL
11/25/14, 3:37 PM
#10

Det är jättevanligt med den där tröttheten, du är inte ett dugg ensam! Jag går in i v.15 idag och första tiden var jag sååå fruktansvärt utmattad! Orkade inte lyfta ett finger, går dessutom hemma med en 1, 5-åring så jag passade på att sova middag när hon gjorde det men slocknade ändå senast 21 om kvällarna. det har blivit bättre sen jag var hos bm och fick järntabletter men jag är fortfarande väldigt trött.

[Thiah]
11/25/14, 5:23 PM
#11

Jag var sådär trött nästan hela graviditeten. Glad över att jag kunde somna en liten stund på jobbet varje dag. Vet inte vad som hade hänt om jag inte kunnat det.

Intehärutandär
11/25/14, 5:50 PM
#12

Jag är kroniskt trött sedan födsel och har insomnia (båda sorter) varje höst/vinter. Då jag fick min son däckade jag 20-21:00 varje kväll. Som en sten och kom inte upp 04:00 för att gå till jobb (blev sjukskriven pga illamåendet tidigt). Har i efterhand förstått att åksjuketabletterna gjorde mig trött med. Denna gång var jag redan sjukskriven för utmattning. Så jag började med min kroniska trötthet + utmattning. Sömnen är lika dålig som alltid. Jag passar på att ta det lugnt, ja lugnare. Med utmattning är energin obefintlig eller låg beroende på dag. Har fått tvinga mig att vila ofta. Denna graviditet har gjort mig mer eller mindre sängliggande. Mitt råd är att vila på dagarna. Samla ALL energi Du kan. I mitten av graviditeten släpper i regel graviditets-tröttheten en vända.

sussa08
11/26/14, 6:57 AM
#13

Tack för alla svar! Jag är hemma från jobb idag, vilket inte är ovanligt för mig då jag som.sagt alltid haft sömnproblem.. Så nu kan jag i lugn och ro ringa mvc och eventuellt läkare :) har extremt svårt att ringa på jobbet utan att precis alla hör exakt vad jag ringer om :/ måste intala mig själv att jobb är "bara" jobb… :P får så dåligt samvete!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
sussa08
11/26/14, 9:35 AM
#14

Mvc hänvisade till vc ovh fick en akuttid! Får se vad som händer då :) Mvc föreslog lergigan och lergigan comp, någon av dom har jag ju haft tidigare så får diskutera med läkaren om det..

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ChristineL
11/26/14, 10:22 AM
#15

Konstigt att mvc inte tog emot dig, du måste ju kolla ditt blodvärde!

sussa08
11/26/14, 12:45 PM
#16

#15 de har läkare på plats en gång i veckan och jag skulle få vänta på hjälp… Antar att det var anledningen… Nu hat jag varit på vc, fått lergigan för natt och lergigan comp för dag/illamående… Inga prover togs men hon envisades om sjukskrivning till min inskrivning 15/12, vi får se om jag är hemma så länge men är hemma resten av veckan… Nu ska jag bara förklara det för min chef också…. Suck! :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Upp till toppen
Annons: