Annons:
Etikettallmänt
Läst 2988 ggr
jackiejohn
2014-11-13 12:20

Hund+bebis

Hej!! Har en liten fundering, är gravid i vecka 31 så nu är det inte länge kvar innan bebis ska komma! Men vi har ett litet problem här hemma.. Det är nämligen så att vi har två hundar, den ena är en renrasig eng. springer spaniel på 2,1/2år som är lugn som rn filbunke och avgudar barn så han är inte vårat bekymmer. Däremot så har vi en lite blandras (Gud vet alla raser som knör i den lille hunden) som är ca 10 månader gammal vi tog över honom i april för en 500 hundring då jag tyckte synd om kraken, vi är hans tredje hem. Den här lille killen är dock vårat problem.. Han var sjuk här i september (bakterie som behadlades med penicillin) han är frisk från detta men efter han vart sjuk så har han fått en sån vansinnig separations ångest, klarade utmärkt av att vara själv med den äldre hunden inne och ute förut men nu river han huset, möblerar om hela huset och gnyr/skäller kan inte ens gå till postlådan (20m) det tar bara nån minut han blir helt hysterisk.. Känns som att vi testat allt men inget verkar hjälpa (han är kollad av veterinär för smärta m.m) 😔 Men när han är med hos andra så är han sitt gamla vanlig jag dvs lugn, trygg och kelig men så fort vi kommer hem igen så börjar det, han springer runt benen på en och slickar och ibland nafsar i tårna/hälarna eller så går han på den andra hunden och biter i öronen och jäklas med honom.. Vi har inte ändrat något här hemma så varför han beter sig såhär hemma är ett mysterium för oss 😔 Vi känner att det inte är snällt att utsätta honom för ett spädbarn som skriker och gråter och på så vis bidrar till en stressande tillvaro för honom, ska tillägga att han södra visat aggressivitet mot vare sig vuxna eller barn!! Så vi väntar på svar ifrån svärföräldrarna om de kan tänka sig att ta över honom då de gärna vill ha hund och på så vis blir han kvar i familjen, vi vägrar att omplacera honom till vem som då han har dessa problem så hittar vi ingen lämplig så blir det troligtvis avlivning och det gör så ont i matteshjärta… Så min fråga är om någon här har erfarenhet av nervös hund + bebis har det funkat ändå eller har det eskalerat? (PS blev osäker på vilken grupp jag skulle välja så ändra om det är fel)

Annons:
[TanatosNyx]
2014-11-13 12:41
#1

Eftersom han är såhär just i erat hem, så är risken stor att en bebis får alltihopa att eskalera, men det går ju inte att säga säkert på förhand. Jag tycker det låter klokt att prova med svärisarna, avliva hade jag inte gjort men förstår tankebanan. Är ju svårt när man inte träffat voffen själv heller och ser exakt vad som händer. Men funkar det med svärisarna så ha inte dåligt samvete för att det blir en till flytt för honom.

JeFo
2014-11-13 13:00
#2

Har en kompis med "jobbig" hund. Han blev dock bättre när de fick bebis. Han skulle beskydda bebisen och ta hand om den. Så där blev det inte alls som de trodde!

jackiejohn
2014-11-13 14:17
#3

1# Avlivning är absolut sista utvägen, men jag är väldigt petig med våra djur, lämnar inte bort till vem som helst och vill verkligen veta säkert att han kommer få det bra och bli bra behandlad..han betyder såpass mycket för oss att vi skickar inte iväg honom till vem som utan väljer i såna fall avlivning för att han ska slippa lida. Men hoppas verkligen svärisarna vill prova på riktigt! :) 2# Men va skoj att det faktiskt kan bli något bra utav det, fick lite hopp nu!

CelsiusT
2014-11-13 15:04
#4

Min mammas hund är rätt rejält "nervös" av sig eller vad man ska säga. Går lätt upp i stress, stor separationsångest och "vispar runt". Hon är också en omplaceringshund med problem i bagaget. Dock går det ypperligt ihop med min bäbis. Inga problem. Hon blir inte mer stressad av bäbisskrik, tvärt om så är hon väldigt omhändertagande.

Jag tror det är viktigt att låta en sådan hund vara med, involvera hunden. Inte stänga den ute. Låt hunden passa bäbisen. Men såklart jätteviktigt att man övervakar och skyddar hunden från bäbisen (och vice versa också naturligtvis).

Medarbetare på westernridning.ifokus

jackiejohn
2014-11-13 15:35
#5

4# Jag är väl egentligen inte rädd för att han göra bebis illa men ett litet oros moment är att han börjat nafsa oss i hasorna pga oro.. Vi är tydliga med att det är inte okej, skriker aldrig utan tillrättavisar med lugn och bestämt röst, han är med oss i störda möjlig mån men när vi jobbar så går han inte att ha inomhus utan får vara i hundgård han har leksaker/tuggben/koja hela kittet och sällskap med den äldre hunden men han gastar och gnyr samt gräver ändå… Likadant inne enda skillnaden är att han möblerar om ordentligt istället då.. Det som gör att vi ser efter omplacering är att vi märker på den äldre hunden numera att han gärna är ensam en stund och får vara ifred, för den lille "går ju på honom" alldeles nyss kom den lille med den stores halsband i munnen "/ Det är svårt man ville ju deras bästa :(

Theres
2014-11-13 15:46
#6

Jag har problem med hund som hoppar upp i soffan utan att kolla omslag ligger där först.

golf.ifokus.se

Annons:
exitingsvillemo
2014-11-13 21:25
#7

Vår tik (schäfer/terveuren) var 1 år när vår första son kom. Jag hade oroat mig hela graviditeten för hur det skulle fungera, då hon är MKT brukshund med MKT psyke både på gott och ont.

När vi lät henne nosa på bäbis när vi kom hem från BB, lade hon sig ner bredvid honom och har inte lämnat hans sida sedan dess <3 

Sonen är idag 10 och voffan 11, de allra bästa kompisar och hon har varit en helt otrolig "barnvakt". Har grabben försvunnit utom synhåll när han lekt på gården, så ropar man på vovven, för där hon är, där är han och vice versa =)

exitingsvillemo
2014-11-13 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

❤️

fridaas
2014-11-14 11:00
#9

Våran dalmatinerblandning är ett riktigt nervvrak, också omplacering. Men det gick över förväntan med båda barnen. Innan hoppade hon högt för minsta lilla ljud och skakade hela hon, dock har hon aldrig tagit sönder något. Men hon har lugnat ner sig en hel del (så länge hon får mentalträning, några dagar utan det och hon är ett nervvrak igen). Vi hade pratat.med svärföräldrarna innan och de kunde ta henne om det inte hade funkat med bebis, men som sagt det har gått hur bra som helst. Hon har vant sig att bebisar låter och att det kommer saker farandes helt plötsligt, dammsugaren är tusen gånger läskigare än barnen :P Ni kan inte testa att använda adaptil tror jag det heter och thundershirt? Adaptil som man sätter i vägguttaget har jag använt på min när nyår börjar närma sig, hon va mycket skotträdd innan. Adaptil innehåller fermoner som ska göra hunden lugnare. Likaså thundershirten, sen finns adaptil som spray, droppar och halsband också om jag inte missminner mig.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

em.nord
2014-11-14 13:41
#10

Kan ju vara tonårsbeteende. Hur mycket fysisk och psykisk aktivitet får hunden? En stressad o nervös hund är det av en anledning och det visar sig på olika sätt. Sen som ovan nämnde adaptil, funkade inte det minsta på min vid nyår men kan ju testas ;) Förhoppningsvis reagerar hunden positivt på bebis :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

CelsiusT
2014-11-14 15:41
#11

#5 Jag tänkte i första hand på att vara med och passa på att bäbis inte gör hund illa ;P Men såklart även at tinte hund gör bäbis illa men det tror jag är rätt sällsynt, särskilt när dom är så små. Men en hund kan ju bli skrämd om bäbis råkar grabba tag i pälsen tex, dom griper ju och håller hååårt och släpper inte i första taget. Och det kan dom göra redan från nyfödd. Det var mest sånt jag tänkte på, så hunden inte blir skrämd för barnet. Men man får även kolla lite så hunden inte pussar ihjäl ungen, det är iaf problemet här ibland ;P Pussas så mycket att bäbis knappt får luft =) Så det kan ju bli lite mycket ibland och behöva begränsas, även om det bara är kärlek.

Här har min hund tagit det hela med ro, men det trodde jag nog också. Trodde iof att han skulle tycka det var jobbigare med bäbisskrik. Och jag hade nog hoppats på att han skulle "vakta" bäbis. Men han svansar efter mig som vanligt, pussar på ungen men visar mig stor respekt att det är min unge. Vi har adaptil här hemma, dels för att han har problem att vara ensam utan den och dels täntke vi att det kunde vara bra när familjen skulle förändras. För oss är adaptil toppen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jackiejohn
2014-11-14 18:44
#12

Tack för alla svar, roligt att ni delar med er! Tränar spår med honom, och så har båda hundarna leksaker som ger bra hjärngympa + övrig vardagslydnad och promenader i skog och mark, så aktiverad blir han. Både vi och veterinärer har svårt att tro det är trots, men allt är möjligt! Vi får helt enkelt avvakta och se on det blir bättring tanken är att han ska prova bo hos svärisarna några dagar, för borta är han sitt "vanliga jag" och se hur det funkar och funkar det så blir det troligtvis flytt dit.. Vi kan inte ha en hund som inte klarar av att vara ensam det funkar inte med vår vardag 😔 Ska kolla upp en sån där adaptil, tack för tipset! Veterinären är lite "oroad" över korsningen i honom, kan rada upp de "kända raserna: tax, drever, basset, golden, flatcoated, bordet colli och schäfer.. "Finns säkert nåt mer i honom" sa de vi tog över honom från så bara raserna i sig kan ju ge problem då raserna inte ska korsas..

CelsiusT
2014-11-15 11:09
#13

#12 Förstår att det inte funkar att ha det så, det är jättesvårt att hantera. Och nu ska ni ju ha bäbis också. Bra att ni ska försöka hos svärföräldrarna och se om det funkar. Hoppas det =) Annars vill jag säga att jag tycker inte ni gör fel i att ta bort honom om det inte funkar, hunden mår ju inte bra heller om den ska behöva ha det så jobbigt hela tiden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
jackiejohn
2014-11-17 01:24
#14

Vi fortsätter träna efter olika tips vi fått samt att han ska "prov bo" hos svärföräldrarna, hoppas det funkar eller att träningen snart börjar ge resultat.. Den äldre hunden börjar tröttna på den lilles stressande det märks även om han inte gör/säger nåt och det är inte bra alls.. Tack det känns bra att få höra från nån helt utomstående att man inte är helt uppåt väggarna för att man överväger avlivning, det är för oss sista alternativet för vi vill inte att han ska lida, han mår inte heller bra av detta och funkar det inte med flytt eller om han inte blir "bättre" eller hur jag ska uttrycka mig så anser jag/vi att det är snällast och humanast emot honom att han får somna in, vi älskar honom och vill ju självklart inte att det ska sluta så men man får stoppa undan sina egna känslor lite och se till vad han mår bäst av.. Än en gång tack till alla som tagit sig tid att svara! :)

JessicaOlin
2014-11-23 13:44
#15

Jag som delvist jobbar som.hundpedagog /hundträningar Skulke nog bara försökt träna bort denna ånhesten på.honom Mycket beröm med leksak eller godis m.m Funkar de.inte så kan ni omplacera honom :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

jackiejohn
2014-11-23 19:05
#16

Kan tala om att Hugo numera bor hos svärisarna då vi har blivit föräldrar två månader förtidigt och det blev lite kris.. Han trivs som fisken i vattnet, är super lugn och helt underbar, gör inte ett knyst och stressen/ångesten är som bortblåst! Så jag hoppas dom kan tänka sig att behålla honom när det funkar så bra :)

[Thiah]
2014-11-24 05:44
#17

#16 vad skönt att det verkar fungera så bra hemma hos dom. Hoppas dom vill behålla honom. :)

Upp till toppen
Annons: