Annons:
Etikettförlossningen
Läst 3302 ggr
[Annellie]
2014-10-30 22:44

Plötsligt förlossningsrädd

Jag ska föda i början av december.. och det är ju med andra ord snart dags och börjar bli verkligt.. Och i samband med att en barnmorska berättat att det kan ta upp till 45 min innan krýstningsarbetet är färdigt.. allltid trott att man krystar några gånger och sen kommer barnet ut..

Problemet är att jag några gånger haft riktigt smärtsamma samandragningar..

Och om dom gör så ont hur blir då riktiga värkarna? Och sen, hur kommer jag klara av smärtan?

Ska troligtvis ha EDA, men vill klara mig på lustgas för minska risken för komplikationer som kejsarsnitt och dyl,.. Men får man ha lustgas  när det är dags för krysta ut barnet?

Annons:
Tina-A
2014-10-30 22:52
#1

Jag krystade aktivt i ca 1 timme men hade krystvärkar länge, men fick inte krysta först. Krystvärkarna var för mig en lättnad! Så sköna, nästan helt smärtfria och bara så toppen. Äntligen fick jag vara med och jobba, så skönt! Visst blev man trött fysiskt av att ta i men smärtan var inte ens i närheten av själva värkarna. För mig, som sagt, i princip helt smärtfria. Skulle inte säga att krystvärkarna gör ont alls, inte för mig iaf. En del har lustgas även under krystvärkarna men helst ska man nog inte ha det eftersom det är bättre om man är på alerten och kan hjälpa till :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JeFo
2014-10-30 23:08
#2

Jag hade lustgas med både nr 2 och 3 när det var krystvärkar också. Klarade mig på bara lustgas. Så man får ha då också. Prata med någon om du är rädd. För egen del så finns det inget som slår förlossningen i upplevelse. Såååå häftigt och efter är man såååå stolt!

[Thiah]
2014-10-31 03:47
#3

Jag fick total panik när första rejäla värkarna satte in. Fick epidural under själva värkarbetet men krystningen gjorde jag utan. Som #1säger så var det en befrielse att faktiskt få jobba och ta i. Krystade i ca en timme då han fastnade, slutade i klipp och sugklocka. Jag tyckte det var värre när de tryckte på min mage än själva krystandet fast han fastnande några cm från friheten.

Intehärutandär
2014-10-31 06:33
#4

Jag hade värkar regelbundet i 49.5 h. Sedan krystvärkar 20 min, då var jag riktigt slut. Men man finner ork ändå. Att oroa sig i förväg tjänar inte mycket till. Alla förlossningar går olika till och då man väl är där, så hänger man bara på. Skriv förlossningsbrevet. Då har BM ett hum om vad Du önskar. Sedan är det inte säkert att man hinner med t ex ryggbedövning, då finns andra alternativ under vägen. Jag hade skrivit att jag ville bada o ha ryggbedövning. Bada o duscha gjorde jag mycket. Ryggbedövning blev det inte. Utan värmeomslag och tns istället. Och det räckte. Tog ett par andetag av lustgas, men gillade inte hur yr o illamående jag blev.

[jnordstrom]
2014-10-31 06:48
#5

Jag säger som nummer #1 för mig gjorde själva krystvärken inte ont! Sen får du använda lustgas under krystarna med. Jag tycker inte man ska vara rädd för att ta emot den hjälpen som finns, ex eda. Man är inte bättre för att man klarar en förlossning utan smärtlindring! Ta upp med din bm din rädsla så du kan få svar och råd på din oro! Men var inte orolig, det är ända gången i livet där smärtan är positivt!

JeFo
2014-10-31 07:38
#6

För min del tyckte jag nr 1 var enklast. Man visste inget och allt var nytt. Med nr 2 å 3 hade jag mer koll på vad som skulle ske. Jag upplevde alla sammandragningar veckorna innan förlossningen som jobbigare än värkarna. Hade med första värkar 24h och riktigt jobbiga. Med nr 3 var det inte jobbigt någonstans. Hoppas du får en bra förlossning. Och precis som tidigare säger så upplever alla smärta olika och det finns hjälp att få så var inte rädd för att ta emot. Smärtan har ju något väldigt fint med sig!

Annons:
soundtrack
2014-10-31 07:46
#7

Jag tog EDA och den hade superbra effekt mot dom vanliga värkarna, helt gudomligt :) vad jag tyckte om krystvärkarna tänker jag inte gå in på, men jag använde lustgasen då. Min krystningsfas pågick i ca 45 min och enligt BM var det helt normalt som förstföderska. I samma sekund som ens bebis kommer ut så försvinner smärtan, det är verkligen så och redan några timmar senare hade jag börjat glömma bort hur det kändes.

ChristineL
2014-10-31 10:06
#8

Nej, krystvärkarna gör inte ont. Jag låg med krystvärkar i två timmar utan att få krysta då hon var för högt uppe, sen krystade jag några gånger och hon var ute.

Som smärtlindring badade jag, det var underbart och jag rekommenderar det verkligen! Sen ville jag ha akupunktur i svanken och använde bara lustgasen under krystvärkarna, mest för att det var skönt att stånka i masken :P

Läs på om dyktekniken, vi har en artikel om det här på sajten och kolla om det finns någon auroramottagning där du bor.

Upp till toppen
Annons: