Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 19470 ggr
exitingsvillemo
2014-10-30 13:13

Tidiga fosterrörelser eller gaser?

Går in i vecka 9 imorgon och kan svära på att jag känner saker som INTE är tarmrörelser.

Det känns precis som fosterrörelser. Små fisksprattel alldeles ovanför blygdbenet.
Har väl aldrig känt av tarmrörelser så långt ner, samtidigt så känns det underligt att kunna känna av "räkan" så tidigt.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-10-30 13:34
#1

det "ska" inte vara möjligt att känna så tidigt ens för omföderskor. Men det är mycket "ska" och "inte ska" hit och dit här i världen 😛 

Kände själv något förra veckan (v10) och kunde ha svurit på att det var kotten, aldrig känt något liknande. Men jag tror inte att jag hade sån "tur" ändå. Jag måste ha sett lustig ut, jag stog i mataffären och gluttade bland massa olika ostsorter när jag plöstligt gjorde världens skutt rätt upp då jag var så oförberedd som man bara nånsin kan bli. Sa till sambon att hade jag varit längre gången hade jag svurit på att det var kotten jag kände. Men sen viftade jag bort det. Fostret är ju bara nån cm.

exitingsvillemo
2014-10-30 13:38
#2

Jag vet att man inte "ska" kunna känna ngt nu, men jag får inte ihop det med tarmbubbel vid blygdbenet…🤔

[TanatosNyx]
2014-10-30 13:40
#3

#2 Ellerhur! Mysko är det! Jaja, man får väl ha det som "sin lilla hemlis" bland skeptiker som inte tror det är möjligt 😃 Mitt var dock inte ens vid blygdbenet, snarare  bakom. Försökte känna med fingrarna exakt där jag kände, men det var verkligen mitt på blygdbenet så det gick inte.

exitingsvillemo
2014-10-30 13:49
#4

#3 ja men precis! Ja det var nog mer bakom benet, svårt att förklara =)
Eller precis i slutet av benet… Typ… (Gravidhjärnan försöker förklara)

ChristineL
2014-10-30 13:52
#5

Oj, vad tidigt! Men omföderskor brukar känna tidigare just för att dom vet hur det känns. Jag känner bubbel jag (11+2) :P

[TanatosNyx]
2014-10-30 13:56
#6

#4 Det låter som om vi menar ungefär samma ställe 😛

#5 Jag blev ju lite bakflyttad så är 10+1 idag och inte omföderska heller. Men det var typ en tjong jag kände, och sen har det varit lugnt. Lovar jag har känt efter mer efter det där, men helt stilla 😛

Jag med mina tarmbesvär känner ju varenda liten fis ganska smärtsamt tydligt, vilket spär på detta totalt smärtfria fladder. Det var liksom för "långt fram" också om ni fattar vad jag menar 🤪 typ lite som en stor luftbubbla i kissblåsan fast ändå inte.

Annons:
exitingsvillemo
2014-10-30 14:48
#7

#6 jag förstår PRECIS hur du menar, luftbubbla i kissblåsan, var ett bra ordval =D

Man har väl inte tarmar alldeles bakom blygdbenet? Eller?

Känner att jag måste studera lite anatomi…

[TanatosNyx]
2014-10-30 15:11
#8

Jodå man har tarmar där också, men de ligger längre bak mot ryggen. Större delen är ju dock ändtarmen, så är det fis som rör sig där så vet man det ganska fort 😛

[Thiah]
2014-10-30 16:33
#9

Alltså bebis är ju en sprattlande räka så varför skulle man inte kunna känna nått redan då? Den där lilla räkan är ändå ganska stor tycker jg i alla fall. :)

exitingsvillemo
2014-10-30 20:18
#10

#8 jo men det är det jag menar, att tarmarna inte ligger så långt fram, så det borde fladdra alldeles ovanför "murvlan"

#9 tänker samma sak, den är ju liksom rörlig och inte bara ngn mm längre.

[TanatosNyx]
2014-10-30 20:19
#11

Spännande helt klart. 😃

[TanatosNyx]
2014-11-21 21:43
#12

Dags att uppdatera lite här, mitt fladder har hållt i sig och blir lite starkare för varje vecka. 😃 Fick mig nyss en ganska tydlig (nåja) tjong när jag försökte bli av med min förstoppning 😉 nånting säger mig att det blev trångt 🤪

Däremot tror jag att jag kanske inte kommer att känna så länge till, då jag har moderkakan lågt i framvägg. I takt med att den dras upp kommer jag nog inte att kunna känna mer förrän om ett antal veckor har jag fått för mig. (För bebis måste ju sparka ovanför den i dagsläget?).

exitingsvillemo
2014-11-21 23:04
#13

Jag känner dagligen att ngt rör sig, och den puttande känslan känns högre upp för varje vecka, så jag är fortfarande övertygad om att det faktiskt är bäsen jag känner. Tarmrörelser har jag naturligtvis också, men det finns ingen som helst liknelse mellan de två rörelserna =)

Annons:
tjoopa
2014-11-22 00:04
#14

Här stångas det för fullt i magen 😂 v20 (19+0) idag och "bubblet" från v17 har bara ökat i styrka. Nu går det inte längre att ignorera, vill bebis ha uppmärksamhet så får bebis det! Haha 😉 Tycker nästan att jag kan inbilla mig ibland att jag kan ana på utsidan, det är dock lite otroligt då moderkakan ligger i framkant så vi får nog snällt vänta någon vecka till innan det syns/känns för andra.


Jespersen
2014-11-22 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag trodde att jag kände rörelser väldigt tidigt med, men när jag var på ultraljud i veck 14 och såg bebis röra sig så förstod jag att det måste ha vart tarmarna, för det kändes inget alls när hon rörde sig :) Det var liksom så mycket fostervatten runt om så när hon sparkade så tog hon inte spjärn och sparkade ut livmoderväggen, utan flyttade mer sig själv därinne. 

Jag kände däremot sparkar  relativt tidigt ändå, i vecka 17, och det tog inte lång tid innan man kunde se rörelserna utanpå sen också.  Jag hade moderkakan i bakvägg så jag kände och såg rörelser väldigt tydligt hela graviditeten :)

exitingsvillemo
2014-11-22 11:14
#16

Vi ska på UL nästa vecka, så ska bli intressant och se hur bäsen ligger. Enligt BM så är det inte alls omöjligt att känna rörelser jättetidigt i graviditeten, det beror helt på hur den ligger i livmodern samt hur moderkakan är placerad.

Det är ju inga sparkar jag känner, den kraften finns inte än hos bäsen, utan mer fisksprattel =)

[TanatosNyx]
2014-11-22 11:49
#17

Jag såg också att bebisen är extremt rörlig på KUB, och smårörelser känner jag inte ett dugg hehe. Det blir ju bara viftande ut i vattnet. Däremot tar min bebis spjärn mot väggen och skjuter iväg sig med sådan fart att h*n skallar väggen på andra sidan och hela "paketet" gungar hejvilt - det känner jag! 😃 Inte heller känner jag när h*n sparkar i väggen, utan det måste mera kraft till än "duttar".

jackiejohn
2014-11-22 14:23
#18

Jag hade moderkakan i framvägg och lågt men jag kände bebis tydligt hela tiden, första ordentliga sparkarna fick jag i vecka 18 men kände fladder och bubblande innan dess :)

[TanatosNyx]
2014-12-04 13:05
#19

Med facit i hand nu när jag känt bebis mycket tydligt varje dag i snart en veckas tid så kan jag konstatera att det var bebis hela tiden 😃 jag har en riktigt sprallig illbattning där inne. Stångas gör han också och bökar så man kan känna hela huvudet ibland. Så litet! 😃 Som ett större stenhårt ägg.

Upp till toppen
Annons: