Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 6928 ggr
CelsiusT
10/28/14, 12:39 PM

Vi som blivit föräldrar #9

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
10/28/14, 12:40 PM
#1

Bha, är lite trött på min svärmor och jag orkar inte riktigt med henne just nu. Hon tjatar så om att hon är duktig och inte ligger på och tjatar om att få komma hit. Men njae.. Alltså hon nästan måste få komma varje vecka. Jag önskar att hon kunde komma när jag bjuder in henne, inte att hon ska hålla på och ringa och fråga om att få komma upp. Och dessutom få det att låta som om hon gör det för att ställa upp på mig, egentligen är det ju bara för att hon vill komma och se på bäbis.

Jag har egentligne inget emot det, tycker det är bra att dm umgås. Men det är även lite jobbigt. Dels är det lite jobbigt för mig för mina veckor är rätt fullbokade ändå och ibland vill man bara ta det lite lugnt. Dessutom ska hon hålla på och hålla honom vaken, ta kort och ha honom till att skratta. Alltså det går ju liksom bra i 10 min, men när hon är här i 3h så är det inte hållbart att han ska vara vaken. Han orkar inte så långa pass åt gången, för då blir han övertrött efteråt. Märker även när han får sovit att han blir trött efter att hon varit här, och det är lite jobbigt och inte alltid jag orkar med det.

Sen håller hon hela tiden på och ifrågasätter allt jag gör. Även om hon inte är elak eller nedlåtande så ska det upp och diskuteras att jag bär och hur jobbigt det ser ut med mina sjalar och huruvida han ska ha napp eller inte, hur ofta han äter, osv osv, och jag hör på henne att hon tycker jag skämmer bort honom. Men i mina ögon så kan man inte skämma bort sitt barn. Så länge han och jag är nöjda med vårt sätt att leva så är allt bra tycker jag. Och även om hon försöker att inte låta nedvärderande eller elak osv så känns det ändå som att hon är det, och framförallt så känns det jobbigt att hela tiden behöva stå upp för sina val. Jag vet att jag gör rätt, vi är nöjda, punkt. Att det är val som är främmande för henne visst, men jag orkar inte förklara allt tusen gånger. Har ju redan berättat varför vi gör som vi gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/28/14, 12:42 PM
#2

Thiah: Precis, BLW = Baby Lead Weaning

Går ut på att låta barnne använda alla sina sinnen, själva få stoppa in maten i munnen och känna olika konsistenser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/28/14, 12:49 PM
#3

#2 ja men då vet jag. :)

ForestSpirit
10/28/14, 1:09 PM
#4

#1 tråkigt med svärmor din :( så himla tråkigt och jobbigt när mor och farföräldrarna ska lägga sig i.. Är ganska less på mina föräldrar just nu.. Jul har varit på tal ganska länge nu, att vi ska åka hem till vår hemstad över jul.. Men ingen av oss har körkort och vi måste åka tåg, vilket tar 13-14 timmar! Ingen av oss känner oss så taggad att åka i julstök då det garanterat kommer bli förseningar och annat strul, och detta med en liten på bara tre månader och vagn och allt.. Så min syster är skit sur och ledsen för att vi ev inte kommer och av mamma fick jag höra att det var fruktansvärt tråkigt att vi inte kommer.. Blir lite arg att dom knte kan tänka sig hur jobbigt det kommer att bli! Räcker tydligen inte att jag åkte denna jävla resa flera gr under tiden jag var gravid, höggravid dessutom.. Svärföräldrarna förstår, för dom flyttade från hemstaden förut, och vet hur jobbigt det är att åka hem Över jul.. Ochmin pappa visar inte ens intresse öht.. Svarar inte ens när jag frågade pm han och mina två systrar ville komma ner. Usch..

CelsiusT
10/28/14, 1:48 PM
#5

#4 Det värsta är att hon vill så väl, men blir så jobbig =(

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
10/28/14, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Usch, vad jobbigt med familjeproblem. 

Känner att jag vill skicka en blomma till min svärmor just nu. Ska nog ta mig tusan ta och göra det. 

***

Uhm, här har Wilmer precis satt i sig en portion pasta och broccoli. Gick om han fick hålla skeden själv. Han ville nog motbevisa ungefär allt jag precis skrivit, haha.

Annons:
JeFo
10/28/14, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Haha… Härligt stil på killen, värsta coolingen. Vi har bus och ska nu till och äta. Får se hur det går denna gången 😖

[WickedAlly]
10/28/14, 1:56 PM
#8

Han tar livet med ro, kan man väl säga :P

Vad står det på Hollys meny idag då? :)
Vad fint hon står, dröjer nog inte alls länge innan det är full rulle framåt på alla fyra där :)

JeFo
10/28/14, 6:33 PM
#9

Holly fick kalops och det gick så där. Vi andra åt makaroner och köttbullar. Makaronerna delade på hälften var bättre tyckte hon 😛 Hade hon halkskydd på knäna skulle hon krypa men det är för halt än. Tänkte jag skulle försöka köpa strumpbyxor i veckan med skydd 😀 Hon ålar riktigt fint så framåt med fart går det redan 😣 Tiden går så fort 😞 Har sniffat bebis och varit allmänt gosig idag. Vill stanna upp ett tag 😁

JeFo
10/28/14, 6:36 PM
#10

Härligt med vuxendejt Thiah! Jag har ett datum i december då jobbet har julbord. Hopppas verkligen på att kunna komma iväg på det. I helgen väntas hotell igen 😀 Är ju lov och tjejerna har önskat shopping och Leo's lekland. Hoppas på två mysiga dagar. Imorgon ska vi ev ut på äventyr. Nå lekplace de byggt upp för alla barn som har lov.

fridaas
10/28/14, 8:44 PM
#11

Varför kan dessa karlar aldrig vara nöjda?! Men men nu får han som han vill. Dags att sätta sig i skolbänken igen i januari på heltid, jobba som vikarie på jobbet från och med mitten av december, ta hand om två barn (erhm tre) barn, hemmet och hunden medan han bara sitter på arslet och tittar på. Har fått nog, ska det bli något gjort får man göra det själv. Men han lär ju bli glad som får vara hemma med Noel på heltid i januari iaf. Så det var det mammaledigheten det.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
10/28/14, 9:12 PM
#12

men vad är det för karlar ni har? 😮 är det nån sjuka som slår till efter förlossningen? Ska jag börja svarva gjutjärnet redan nu? 🤐

JeFo
10/28/14, 10:34 PM
#13

Skulle aldrig kunna ha min karl hemma på heltid för då skulle hemmet rasa 😁 Jag är pedant och han… Öhh…. Inte så pedant 😛 Är han hemma med barn är det ju inte så att han tvättar, stryker, handlar och gör annat. Maten kan ha iaf fixa men inte annat. Antar att du skulle vilja vara hemma längre Fridaas? Ska kolla läget med min chef. Skulle önska att få jobba 15-19 två dagar ist för jobba en heldag. Dels blir det lättare att placera mig och dels behöver sambon inte förlora mer än 4h/v på sitt jobb + att han slipper förlora respengar. I det stora hela blir det flera tusen han sparar på den lilla justeringen. Hoppas chefen är schysst 😛 3 ggr/år har jag rätt att begära FP och få den utan att bli nekad. Resterande gånger kan man behöva kompromissa. Försöker givetvis alltid göra det sistnämnda men kan vara bra att veta vad man kan och inte ändå. Hmm… Borde kanske maila chefen direkt.

Annons:
[WickedAlly]
10/28/14, 10:41 PM
#14

#10 Vad mysiga dagar ni kommer ha :)

Här somnade Wilmer jättesnabbt, tog typ tre sekunder att natta honom idag. Så underbart. Jag passar på att sy julgardiner och hänga på Ikeas hemsida, såå mycket fint :)

[Thiah]
10/29/14, 4:43 AM
#15

Jag förbereder mig redan mentalt för att jobba och sköts hemmet. Kristian kan få arslet ur vagnen men jag förbereder mig ändå. 4 månader är det bara. :)

fridaas
10/29/14, 5:45 AM
#16

#13 ja tanken va det från början men sambon har tjura ihop så. Så får väl räcka med 6mån för min del. Hur han ska kunna amma Noel vet jag dock inte, för amningen har jag inte tänkt sluta med om det nu funkar att hålla på.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Marvel-lous
10/29/14, 2:40 PM
#17

Är inne på första veckan själv som mammaledig - det blir roligare va? Just nu är det bara amma och byta blöjor och försöka få in några minuters sömn här och där. 
Var ute i måndags och visst gick det bra att amma offentligt om det inte var så att man svettas så nedrans mycket. Sen har man ju avslag så man är ju inte så fräsch och känner mig för tillfället som inget mer än en mjölkmaskin.
Värst är att killens sexlust inte trappat ner och det är lite svårt för honom att förstå att jag inte har så stor lust eller ork att "underhålla" honom om kvällarna, vilket gör att man känner sig ännu mindre som en människa. Att vara den sexiga flickvännen, hans komplimanger till trots, är en roll jag just nu finner det otroligt svårt att infinna mig i.

CelsiusT
10/29/14, 6:08 PM
#18

#13 Haha, det har jag tänkt på också. Jag kan ju inte ha sambon hemma med sonen, då skulle ju hemmet rasera totalt. Men som tur är så gillar inte min sambo att vara hemma heller så han skulle nog aldrig komma på tanken.

#17 Det blir roligare, fast kan vara lite långtråkigt ibland. Tycker det kändes roligare när han började skratta, då blev det plötsligt tvåvägskommunikation och den responsen man får ger en lite ny kraft =) Men samtidigt, passa på att njuta! Det är så underbart när dom är sådär små. Längtar verkligen tillbaka till nyfödd-tiden.

Min killes sexlust har inte heller trappats ner, men jag har haft ont av diverse olika problem (blåmärken, hemorrojder osv) så det har inte gått så bra att ha sex. Men sambon säger att han förstår och vill inte tjata om det. Men på nåt sätt känns det lite pockande bara av att vi pratar om det. Känns på nåt sätt som om jag borde kunna och vilja ha sex igen. Men nää alltså det funkar inte just nu. Och då är ändå sonen 10,5v. Vi har försökt vid 3 tillfällen och sist nu så hade jag bra lust men det funkade ändå inte helt hundra. Stå på dig och säg ifrån, han får respektera det. Du har lånat ut din kropp och det tar lite tid för den att återhämta sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForestSpirit
10/29/14, 7:45 PM
#19

Karln blev lite sur o girig för någon dag sen för att vi inte kunde ha sex, hade så jävla ont pga hemorrojder… Kändes förjävligt att han skulle bli sur över det :s Nyss sa han att jag måste byta på sonen, och då höll han i honom till o med.. Men sa ifrån, och då blev han litw defensiv, men gjorde det.

JeFo
10/29/14, 8:29 PM
#20

Jag är inte ett dugg intresserad av sex. Tror det har med amningen att göra, hoppas iaf. Läste att det kunde vara så. Känner att jag liksom ska vara allas och hinna med allt. Sex ger mig just nu lite panik. Är sååå slut på kvällen och vill ha 5min själv. Blir helgerna just nu… Vet dock att det vänder vilket är tur. Vi har haft sex typ varannan dag sedan vi träffades. Så en liten break gör inget 😛 Holly ställde sig nyss. Använde gåstolen och drog sig upp. Sååå stark. Tur jag fick tag i henne för benen är ju spagetti.

Annons:
soundtrack
10/29/14, 10:15 PM
#21

#17 Det beror ju på vad man tycker är roligt och "hur ens barn är". Jag älskar att vara mamma men nej, jag vet inte om jag kan påstå att det är så roligt att vara mamma-ledig just nu. Jag har det tufft med både ångest och nedstämdhet som såklart är en orsak till att det inte är så kul. Sen har jag ju även en dotter som vill ammas minst 1gång/h när hon är vaken och som inte trivs i vagnen några längre stunder så jag känner mig väldigt bunden till hemmet och de blir långtråkigt i längden. Sen är det klart att det blir roligare ju äldre hon blir eftersom att man får mycket mer tillbaka :) Ja, det där med sex… Snart 10 v sen förlossningen och jag är inte det minsta sugen på sex. Det här ju såklart en hel del med mitt mående att göra, men också att jag inte känner mig redo fysiskt, trots att jag vet att jag är läkt sen länge. Men det tar verkligen emot. Och sambon är allt annat än nöjd.. Jag klandrar honom inte för det, inte minst med tanke på att vi knappt hade sex under graviditeten heller, men det är jobbigt att han inte verkar förstå fullt ut varför jag inte är speciellt sugen på sex just nu :/

[WickedAlly]
10/29/14, 11:40 PM
#22

Jag är rätt sugen på sex ganska ofta men har noll energi att ta några initiativ. Tänker ofta att jag minsann ska hoppa på min gubbe när jag vart uppe och nattat mini men så går jag nerför trappan och hamnar framför datorn. "I morgon" tänker jag varenda gång. 

#20 Det känns i hjärtat när de gör sånt, Wilmer brukar fnurla på det där i soffan. Drar sig upp med hjälp av soffkudden. Hugger till i bröstet varje gång, en sekund av ouppmärksamhet från min sida så drattar han ju mest troligt i golvet. Knappt jag vågar ha honom i soffan :o

***
Idag igen satte han i sig en hel portion mat till middag. Gjorde pasta, kyckling och purjolöksgryta. Smaksatte med ganska mycket örter. Han gapade som en fågelunge :) 

Dessutom har vi fått ordning på nattningarna, 9 av 10 gånger somnar han jättefort numera. Så. Himla. Skönt. Höll på att förlora förståndet där ett tag. 
Och så sover han hela nätter igen, så nu är jag inte gråtfärdig när han vill upp på morgonen längre.

[Thiah]
10/30/14, 4:19 AM
#23

Jag tror det tog en månad innan vi ens försökte och nu efter 6 månader börjar det väl bättra sig. Vi hade inte sex efter v. 18 typ. Gick inte och min låga sexlust var verkligen nere på 0.  Men som sagt så börjar det vända nu och jag märker bara av mitt ärr ibland,. Tror det mest är i huvudet.

Karlar verkar ha svårt att förstå hur trött man är och att man faktiskt vill kunna tex surfa på datorn utan att stressa eller roa en liten bebis.

Joel vaknade idag kl. 04.30 av att dunka huvdet rejält i spjälsängen…

Han drar sig inte upp eller verkar vara värst intresserad av att sitta.  Han kryper/ålar däremot bakåt så snabbt att man inte kan ha honom ensam i soffan ens en sekund. Han går från att ligga i ena hörnet och sova till att hålla på att vara vaken och ramla ner från mitten av soffan på en sekund…

fridaas
10/30/14, 7:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min sexlust försvann totalt när jag blev gravid med Alwa för fyra år sen, till sambons Stora förtret. Men nu är den tillbaka, men försvinner så fort tjatet börjar om mer. Iförrgår upptäckte Noel att tår är väldigt gott! Och igår rullade han runt från rygg till mage, innan har axeln varit i vägen, men nu så har han lärt sig flytta på den med. Sen har vi börjat med smakportioner, morot är jättegott och gröt kan vara gott ibland. Ska köpa hem broccoli idag är tanken och kanske majs, eller om vi ska vänta med det lite till, gav det till alwa när hon var liten och sen vägrade hon äta något annat..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
10/30/14, 8:08 AM
#25

Här är sexlusten sådär. Vill men samtidigt kan jag inte slappna av. Djupt så gör det lite småont och fel ställning kan det skava till fast jag är våt.. Slappna av är svårt då jag är lite halvrädd att få orgasm. Fick en under grav som gjorde att jag fick sinnessjukt onda sammandragningar, vilket sitter i. Började gråta då och killen fick trösta. Stackarn! Vet att det inte blir så nu men sitter ändå i… *** Lillan kör på det här med skrikprat just nu. Inte så kul när det skär i öronen m det går väl över. Vi försöker visa att det inte ärkul med ansiktsuttryck och kroppsspåk. Annars är hon som vanligt hur glad som helst… Får se vad hon tycker om dagens spruta.

[Thiah]
10/30/14, 10:45 AM
#26

Joel har typ fattat att han har fötter men jag är inte säker. ;)

[WickedAlly]
10/30/14, 11:03 AM
#27

#26 Tuggar han inte på dem? 
Här käkas det stortå för fullt, sockarna blir pissevåta så när vi är hemma får han alltid vara barfota. Blir ju kallare med våta sockar än inga alls. Hopplös är han :)

Annons:
[Thiah]
10/30/14, 11:08 AM
#28

#26 näpp han har börjat ta lite på dom men thats it. Han tuggar på tummen och sidan av handen men inte tårna. Hans far hatar iof fötter så det kanske har gått i arv.

[WickedAlly]
10/30/14, 11:13 AM
#29

#28 Haha, ja det har det kanske gjort då :)

Vi har haft en väldigt bra natt tycker jag. Förutom igår när vi gick och lade oss då kanske. Wilmer rullade runt i sömnen, stack upp rumpan i vädret, pejlade in mig och lade av en brakare, haha. 
Men sovit bra har han gjort. Fast det är en sak jag inte blir riktigt klok på, varenda gång han haft en riktigt bra natt så är han så grinig på morgonen. Borde ju vara tvärtom :o

[Thiah]
10/30/14, 11:16 AM
#30

Kristian klarar inte av att sova för mycket. Efter en rejäl nattsömn är han som en grinig gubbe hela dagen. Han sover liksom för mycket när han sover en vanlig natt. Kanske nått sånt han har för sig Wille?

Joel dunkade ju huvudet i spjälorna kl.4.30 och sen var vi vakna… Allihopa :P

[WickedAlly]
10/30/14, 11:25 AM
#31

Ja, det måste vara något sådant. 

Aj, stackarn. Wilmer gjorde samma sak igår kväll, men somnade som tur är om fort. Hans spjälsäng står ju intill min sida av sängen. Hade lagt honom i min säng, men sen hade han i sömnen krupit ned och slagit huvudet i fotändan på spjälsängen.. Ska sätta fast andra långsidan på spjälsängen idag tänkte jag och sen börjar väl ett par helvetesnätter där jag försöker få honom att sova i sin egen säng.. Ser inte framemot det, men jag vågar inte ha honom i vår säng längre.  

Hoppas att Joel sover bra på dagen idag, så att du också hinner vila lite. 04.30 låter som en mardröm :P

vevve89
10/30/14, 1:13 PM
#32

Skrev ett långt inlägg men det försvann. Men kortfattat va bvcbesöket mindre kul idag. Jätteledsen bebis som inte gillade vaccinen. Varken det hon fick i munnen eller sprutorna. Och hon ökar inte i vikt eller på längden som.hon ska. Ingen katastrof men det går neråt å gjort dom 2 senaste besöken. Så blir koll om en månad igen. Och då mer vaccin oxå… Usch!

CelsiusT
10/30/14, 1:16 PM
#33

Hur ofta gick ni till BVC när bäbis var 2 mån? Vi gick på läkarundersökning vid 2 mån och sen fick vi en tid vid 3 mån igen, men då är det nog inte läkarbesök? Trodde man vid 3 mån fick vaccination? Hur har det sett ut för er?

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/30/14, 1:18 PM
#34

Fram till 2 mån har vi gått 1gång/v pga skral viktuppgång till en början och mitt mående. Var där förra veckan och nästa tid nu är först den 20:e nov :S då är det vaccindags.

Annons:
ChristineL
10/30/14, 1:47 PM
#35

#33 - Läkare ger inte sprutorna, det är sköterskan som göra det. Här hade vi läkarkontroll vid 2, 6 och 10 månader. Vacc vid 3, 5, 12. Från 2 månader gick vi en gång i månaden, sen varannan och sen är det ett hopp mellan 12 och 18 månader.

[WickedAlly]
10/30/14, 1:57 PM
#36

Läkarkontroll här vid 3 och 6 mån hittills, är vid 12 nästa gång.. Vaccin vid 3 och 5.
Gick en gång i veckan fram tills 2 mån, sen var tredje vecka om jag inte minns fel.

vevve89
10/30/14, 2:16 PM
#37

Vi gick varannan vecka fram till 2 månader. Läkare 2 och 6 månader tror ja d blir. Vacc vid 3, 4 och 6 månader.

CelsiusT
10/30/14, 2:18 PM
#38

#34 Vi har också gått en gång i veckan hittills. Trots att allt varit perfekt. Har inte heller fått göra någon sån där screening av mitt mående, så därför jag blev paff att det var så långt till nästa träff.

#35 Jaha, så det är bara spruta vid 3 mån, trodde det var läkarundersökning då i samband med vaccinationen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/30/14, 2:29 PM
#39

#38 Sist jag var där så hade jag inte vår ordinarie BM (hon var hemma och vab:ade), hade vi haft henne så tror jag att vi nog kanske fått ett tid lite tidigare. Men nu känner jag att det var helt ok med 4 v, jag går ju på samtalsstöd nu och Alice växer som hon ska så det känns lite onödigt att gå så ofta.

[Thiah]
10/30/14, 4:36 PM
#40

Såhär har det varit för oss. :)

[Thiah]
10/30/14, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bilden kom såklart inte med…

Annons:
ForestSpirit
10/30/14, 5:55 PM
#42

Vi hade sex 13 dagar efter förlossningen, sjukt.. Kände mig helt läkt, det gjorde inte ont alls :) sambon var gladare än gladast. Lite värre ny dock när jag tydligen fått hemorojder.. En fråga till er! Låter nu era små sova nått på mage? Vet att det inte rekommenderas pga plötslig spädbarnsdöd, men Viggo har somnat två gr på mage (då jag själv somnade bredvid). Har fått lite små panik få jag märker att jag låtit honom somna på mage… (Han blir tok lugn då fort han hamnar på mage)

[Thiah]
10/30/14, 7:30 PM
#43

Ja jag lät Joel sova på mage bredvid mig eller när jag var vaken och kunde övervaks. Vi kände att det inte var någon ide att vara för orolig. Tråkiga saker händer om dom händer. Joel sov bäst på mage redan från start.

ChristineL
10/30/14, 7:46 PM
#44

#42 - Hur gammal är han? Dom säger ju att är dom så passa gamla att dom kan vända sig själva så är det ingen fara. och övervakar du så är det väl också ok. Jag menar, när jag var liten skulle alla bebisar absolut sova på mage och vi var många som överlevde ändå ;)

JeFo
10/30/14, 9:36 PM
#45

Holly har kommit på nå nytt… Så fort hon hamnar i gåstolen bär det av till Playstationet och så trycker hon på det 😛 Ganska kul att hon kommer ihåg det varje gång också 😀 Lite förstoppad är stumpan idag 😞 El ja det kommer men gör ont. Ska köra med katrinplommon dagligen nu tror jag. Någon som testat att gjort egen?? Varit på uggeljakt. Går i ett mörkt typ elljusspår och lyser efter reflexugglor, under varje uggla finns en fråga. Simpel men skoj 😀 Holly slocknade direkt. Vagnen är hennes grej! Nu väntar mysdagar, hoppas jag. Gäller att alla har rätt humör.

ChristineL
10/30/14, 9:40 PM
#46

#45 - Ja, egen katrinplommonpuré gör vi jämt! Köp torkade och lägg i blöt under natten, spara vattnet och mixa plommonen, späd med vattnet till önskad konsistens, klart!

JeFo
10/30/14, 9:48 PM
#47

Tack Christine! Pratade med min mormor men hon trodde der skulle bli bitar av själva skinnet. Men blötlägga var ju smart! Man lär sig så länge man lever 😊

ForestSpirit
10/30/14, 11:46 PM
#48

#41 Viggo verkar också sova bättre på mage, eller i alla fall att kunna somna själv. Men det känns lite läskigt..

#42 han är 6 veckor, lillfisen. Vet att det var tvärtom förut, men jag har fastnat i vad som rekommenderas nu. Nojig morsa 😓

Annons:
JeFo
10/31/14, 12:08 AM
#49

Holly fick sova på mage om jag kunde kolla henne. När hon började vända sig ville hon gärna över på mage och då fick hon ligga kvar. Nu är det dock sidoläge som gäller. Tillhör också generationen som alltid som på mage som bebis. Men precis som du så nojjade jag och tog in den nya infon. Jag hade koll och kände mig lugn med det.

[Thiah]
10/31/14, 3:51 AM
#50

4.30… Det är allt jag har att säga. ( då var han vaken mellan 7-9 och fick sen mat)

vevve89
10/31/14, 7:12 AM
#51

Lillan hade feber igår å fick Såklart en alvedon och blev sig sj igen.. och även om hon.sov mycket igår sov hon till 6.30. Fick gå runt å nynna vargasången från ronja rövardotter igår för att hon skulle va lugn. (kom inte på någon annan att nynna på) Är grinig på killen oxå. Han jobbade sent igår pga ett event på jobbet å skulle kommit hem vid 10… Halv 12 kom han hem. 11 messade jag å så godnatt å först då ringde han å sa att han va på g hem, skulle bara skjutsa hem några först. Hade väntat i en timme på att han skulle höra av sig. Å ja, sen lite annat…

soundtrack
10/31/14, 7:51 AM
#52

Vi har sovit till halv åtta ett par mornar nu, är ju som sovmorgon! :) igår kväll var hon så trött att jag kunde byta blöja utan att hon vaknade, det har vi aldrig lyckats med innan.. Idag ska vi på utflykt till sjukhuset och göra EEG. Oron för EP har egentligen gått över men lite nervöst kommer det vara tills vi får svaret.

[WickedAlly]
10/31/14, 9:51 AM
#53

JeFo; Det är halvstopp här också, lade katrinplommon i blöt när jag gick upp i morse :)
Tänkte att han skulle få till lunch. 

Kul med ert Ps, är nog himla spännande när det lyser. Wilmer tittar ofta på vår router, den blinkar i grönt och gult och är tydligen alldeles fantastiskt rolig ;) 

Fis-Bertil sover och jag käkar pepparkakor till frukost. Tänkte sätta mig och göra lite halloweendekorationer :)

fridaas
10/31/14, 9:56 AM
#54

#52 hoppas allt går bra :) Här ligger det också plommon i blöt och igår gjorde jag aprikospuré för att få upp järnvärdet i gröten lite :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
10/31/14, 11:25 AM
#55

Holly hade namnsdag igår ( kör på mellannamn då varken Holly el Joline finns i almanackan) så hon fick en mobil. Låter och lyser hur man än håller den typ 😛 den gillade hon verkligen! Berätta gärna om det blir någon skillnad på köpt el egen katrinplommon. Ska göra egen imorgon när vi kommer hem och testa. Går ju åt massa puréer!

Annons:
JeFo
10/31/14, 11:41 AM
#56

Fick in en bild på stora tjejen med söta grynet 😊

JeFo
10/31/14, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

….. Och här kommer bilden:

[WickedAlly]
10/31/14, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Jag tycker att den hemlagade är mycket godare, brukar stoppa i en bit banan när jag mixar. Blir enklare att få det till puré då tycker jag. Men det är ju förutsatt att den lillas mage klarar banan bra, blir ju något kontraproduktivt annars :P

På bilden nedan har Wilmer precis käkat det, dessvärre skulle han absolut äta själv så efteråt fick jag sanera hela vardagsrummet kändes det som. Ibland är han så himla duktig på att äta med sked själv och ibland är det bara kaos :P

soundtrack
10/31/14, 2:08 PM
#59

Sådär, nu har vi gjort EEGt och det verkar som att vi kan få svar redan idag! Hoppas på det. Alice skötte sig exemplariskt, skrattade sig genom förberedelserna och sov sen lugnt vid bröstet under registreringen :) så nu hoppas vi att allt ser bra ut och att det inte blir några fler sjukhusbesök på bra länge.

[WickedAlly]
11/1/14, 11:23 AM
#60

Jag brukar vinka och säga Hejhej till Wilmer och nu har han lärt sig att vinka tillbaka. Samtidigt säger han något i stil med Äjlej. Mitt lilla gullehjärta :) ❤️

[Thiah]
11/1/14, 11:25 AM
#61

Joel "säger" också hej. Supersött

[WickedAlly]
11/1/14, 11:38 AM
#62

Man smälter minst sagt :)

Annons:
[WickedAlly]
11/1/14, 11:43 AM
#63

På tal om det, jag tror att Wille jobbar på att säga mamma. Han brukar stirra på mig och säga Mamammamam. Tittar han på annat så är det mer bappappabba typ. Längtar tills han säger Mamma på riktigt, låter ju så satans gulligt :)

JeFo
11/1/14, 12:58 PM
#64

Holly vinkar också 😊 Har försökt fått hennes joller att bli till mamma. Går om jag vill 😛 dock har mina lyckats bättre med pappa först och inte mamma 😛 Tyras första ord var "ulle" och betyder bulle som i sin tur var menat som bröd. Sitter i bilen på väg från hotellet. Holly var inte nöjd i natt. Hon rörde på sig och pep mest hela tiden kändes som.

ChristineL
11/2/14, 12:41 PM
#65

Novas lite bråkiga period kan ha fått en förklaring, jag räknade på det och det har kommit fem tänder på 1, 5 månad! Verkligen ploppat upp lite hur som helst. Då var man vara lite kinkig ❤️

[WickedAlly]
11/3/14, 9:39 AM
#66

Wilmer har ballat ur totalt 😮

Känns som att vi har hamnat i någon sorts megatidig trotsålder. Han bara gapar och ska inte göra någonting. Lyfter vi upp honom och säger något till honom så gör han bara pruttljud och spottar oss i ansiktet.. (??)

Magen funkar som den ska, han äter bra, det verkar inte vara fler tänder på G just nu för dreglandet har lugnat sig lite. 

Fattar ingenting. Jag är helt slut, att vi får sova bra på nätterna kvittar känns det som. 

#65 Då får man absolut vara kinkig! Wilmer fick två tänder på lika många veckor nyligen och han var ju inte någon solstråle direkt :P

[Thiah]
11/3/14, 10:34 AM
#67

låter väldigt trevligt Ally (sarkasm)… :(

Joel äter dåligt, han sover dåligt men han är annars på bra humör.  Magen verkar vara lite hård också men det har den varit förut i perioder så jag är inte direkt orolig. .

em.nord
11/3/14, 10:55 AM
#68

Jag hoppar in här efter att ha läst igenom era kommentarer :) Elliot blev en vecka igår och idag var vi på viktkoll på BHV. På torsdag kommer de på hembesök. Han hade gått upp 100g sen i fredags! Kändes så skönt att veta att amningen fungerar som den ska. Så, dagens vikt 2975g :) Naveln lossnade inatt med :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/3/14, 11:14 AM
#69

#67 Kanonmysigt, allt jag någonsin önskat.. 

Fast jag känner att jag får peta in lite trevliga grejer också, allt är ju verkligen inte tråkigt med honom såklart :)
Tungt bara att ha en typ 70 cm lång tonåring som låter som kalle anka i huset :P
Han har börjat pussas och vill gärna ha en puss på munnen med jämna mellanrum. Då böjer han sig fram, är helt stilla, öppnar munnen lite och väntar på att man ska pussa honom. När man gjort det så är det full fart igen, haha. Himla mysigt och det räddar mina dagar just nu :)

#68 Vad härligt att det funkar bra :)
En till liten kille, Wilmer vägde strax under det när han föddes :)

Annons:
[WickedAlly]
11/3/14, 11:16 AM
#70

Tar förresten tillbaka det där med att dreglandet upphört, sen han vaknade för en timma sedan har han nog gjort av med en liter. Och nu ska det plötsligt gnagas på allt..

JeFo
11/3/14, 12:37 PM
#71

Låter som mera tänder är på g Ally…

JeFo
11/3/14, 12:40 PM
#72

Vi har haft en tung natt. Är borta i huvudet… Dumma hosta! Kommer varje gång Holly ska sova. Maten… Blir tokig på den! Äter Joel 190g mat varje gång Thiah? Vi får inte ens i oss en halv på 140g!

em.nord
11/3/14, 12:51 PM
#73

#69 Ah en liten till :) Elliot vägde 2770 när han föddes :) Haha pussunge då ♡ så mysigt!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/3/14, 1:02 PM
#74

#71/72 Gör dessvärre det.

Får inte heller i Wilmer mycket mer än så JeFo. Kanske är så med barn som ammas? Tycker att det verkar som att Wilmer inte alls förknippar mat med mättnad och att det är gott att äta när han är hungrig. Då vill han bara ammas för då vet han ju att han blir mätt. Kanske lika med Holly?

#73 Wilmer vägde 2720 :) 
Ja, verkligen jättemysigt :)

em.nord
11/3/14, 1:15 PM
#75

Ni som ammat helt; hur såg erat "schema" ut i början? Hur ofta, sa bebisen till eller väckte ni den? De vill att jag ska väcka honom efter 3 timmar sen senaste amningsstarten, så ammar han 40 min o somnar så ska jag väcka honom 2h o 20min senare o det känns så dumt…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

vevve89
11/3/14, 1:30 PM
#76

#75 jag ammade när hon ville. Vilket var väldigt ofta ibland. Sov hon väckte jag sällan. Hände ngn gång att ja väckte då hon hade sovit i 4-5 timmar.

Annons:
CelsiusT
11/3/14, 1:34 PM
#77

Vi har kommit in i en period då dom stora spyorna har blivit ännu större =S Och dreggel!! Jösses som han dregglar. Kläderna bir dyngsura, o när jag bär honom så blir jag dyngsur o står jag stilla så blir det pölar på golvet. Mycket trasor och torka konstant nu. Och jag som tyckt det varit mycket med alla spyor, men jisses vad det ökat på nu.

Han gillar att kolla på TVn nu, när jag sitter i soffan vill han också kolla tv. Men, ehm, jag tycker inte det är så bra. Men han lyckas korva sig så han kommer åt att se. Just nu skriker han så fort jag vänder honom bort från TVn, hmm…

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
11/3/14, 1:46 PM
#78

#75 jag har bara ammat när de bett om mat, båda har Vaknat på natten och sagt till. Nu när Noel är fyra månader så går det dock på rutin dagtid, då hinner han inte alltid säga till, utan jag känner själv att det var ett tag sen han åt. Dock har jag ingen koll på hur ofta eller hur lång tid det är mellan amningstillfällerna. Jag har aldrig väckt barnen för att ge mat så länge vi inte ska i väg någonstans och de behöver äta innan.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
11/3/14, 1:50 PM
#79

#75 I början sa han inte till alls, då skulle jag väcka och mata var tredje timme. Det var för att han var så liten, hade liksom inget att gå ned. 

Sen började han säga till varannan timme och ytterligare en tid senare började han sakta dra ut på det. Då kunde det ibland gå fyra timmar och ibland bara en. 

#77 Hur gammal är han nu? :)

em.nord
11/3/14, 2:04 PM
#80

Då vet jag. #79 ja han är ju liten o inte mycket att ta på han heller… han säger till ibland o det känns ju bra. Ibland vill han ha tätt och ibland sover han. Inatt lät jag det faktiskt gå 4h mellan. Eller ja 3.5 snarare. Sen sa han till efter 3. Tack för alla svar :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

CelsiusT
11/3/14, 2:42 PM
#81

#80 Till mig sa dom max 4h mellan nattetid, sen måste man väcka dom. Jag tolkar det som att det är den tid det går från det att man slutar amma till det att man ska ska börja igen. Dvs tid räknat utan amning. Men jag vet inte. Min bäbis har velat äta oftare än så och sen efter 2-3 v var han uppe på sån vikt att han fick vänta längre mellan om han ville. Men han brukar äta med någonstans runt 30min-3h mellanrum. Oftast runt 1h mellan skulle jag tro, men det varierar, längre tid om han sover. Men jag vet faktiskt inte. Jag ammar när helst han vill. Har släppt det där med klockan, det stressar mer än det gör nytta =)

Har man ett litet barn ska man dock hålla koll så det inte blir för långt mellan amningarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
11/3/14, 3:07 PM
#82

Mina barn har aldrig sagt till…. Testade för någon dag sedan med Holly och hon säger inte till! Gick över 6h! Så lade jag henne vid bröstet och då käkade hon som bara den.

Vi har kört med 3h mellan. Jag har lagt dom vid bröstet. De har inte sagt till där i mellan. Skönt på det viset att jag har haft 3h på mig att göra något utan att mata. Nattetid i början hade vi 3-4h.

Ally… Hur har ni på nätterna nu? Klarar dina bröst en hel natt utan amning? Jag ammar på nätterna för att jag vill tömma och inte för att Holly vill. Har nu 6,5h mellan. Men bröst är spända som den då.

JeFo
11/3/14, 3:11 PM
#83

Mina andra barn har ätit som bara den trots amning Ally. Men Holly är liksom  inte intresserad alls…. Känns svårt att försöka sluta amma då. Gör mig lite stressad då jag ska tillbaka till jobbet. Ett tag kvar men inte jätte länge. Vill ju avsluta snyggt också. Skulle jag sluta nu pang bom vet jag inte vad jag skulle få i henne ist 🤔

Annons:
CelsiusT
11/3/14, 3:21 PM
#84

#82 Men vad konstigt. Inget slickande runt munnen eller händer i munnen? Känns ju som ganska naturligt att meddela sig när magen önskar mat. Inte bara så då att hon klarar sig så länge utan mat då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
11/3/14, 3:28 PM
#85

#77 Alice har också upptäckt tv:n… Känns ju inte toppen nej :/ Jag ammar ju "hela tiden" känns det som. Men nu brukar det kunna gå nån timma mellan gångerna iaf, men då är ju alla amningstillfällen inte mat. Ibland vill hon bara snutta ett par minuter för att kunna somna eller för närhetens skull. Nattetid brukar det gå max 4h, i början av natten, sen blir det tätare framåt morgonen.

[WickedAlly]
11/3/14, 3:56 PM
#86

JeFo: Vi ammar fortfarande på nätterna, han ligger ju bredvid mig så när han vaknar och är lite ledsen är det så enkelt att bara stoppa dit bröstet. Då blir han ju nöjd och alla får sova vidare liksom :) 
Men en gång per natt, oftast runt tolv-halv ett äter han ett ordentligt mål, suger ut hela mig känns det som.

Mina bröst klarar sig fint 6-7 timmar, sen börjar det spänna men jag verkar inte ha lätt för att få stockning som tur är. 

Är hon inte intresserad av mat ens om det gått lång tid sedan amning? 
Du kanske ska prova att göra egen välling och servera i pipmugg, det verkar ju vara en spännande pryl. Då kan man ju stoppa i en hel del nyttigheter också i alla fall, även om det inte går att leva på i längden direkt. 

Läste om en annan bebis som ammades och inte alls fattade att annat kunde mätta, lät precis som Wilmer, men så är det inte i ert fall då alltså. Hm.. Det kanske bara är tänderna som spökar för henne?

JeFo
11/3/14, 4:17 PM
#87

Funderar på om hon bantar 😣😛 Nej ingen av mina har sagt till. Vet inte varför. Ser Holly mina bröst kan hon börja skrika för att jag är trög. Testade nyss med mat… Gick inte. Tyra testade och då gick det bättre. Erbjuder alltid bröstet efter så jag vet att hon blir fylld 😛 Hon tog inte mycket från de heller. Ska kolla om vi kan sluta nattetid. Är ju liksom inte hon som behöver utan jag. De andra tjejerna har när de börjat ätit mat ätit med 3-4h mellan maten och haft mellanmål därimellan. Ser tråkigt ut ned det här. Ska testa dra ut på 4h och kolla om hon blir hungrigare då.

ChristineL
11/3/14, 4:30 PM
#88

Första två nätterna på bb ställde vi klockan var tredje timme men hon vaknade själv strax innan och ville ha mat. När vi sen kom hem struntade vi i klockan och jag lyssnade på hennes signaler istället. Inte förrän vi började med ordentlig mat som jag har koll på hur ofta hon äter :P Ibland kunde det gå en halvtimme mellan amningarna och ibland flera timmar. Enligt min mamma åt hon alldeles för snabbt när hon ammade, men det hände sällan eller aldrig att hon kräktes heller så hon var snabb och effektiv sa bvc :)

[Thiah]
11/3/14, 5:23 PM
#89

Jefo: Joel äter väldigt olika. Idag fm åt han lite fullkornsfrukt, lite mjölk och minimalt med gröt. Sen nu på em åt han nu 2 stora burkar mat, eller ja en pasta och en frukt. Han har även hunnit dricka lite mjölk redan. Så på en dag äter han en del men det kan variera väldigt. Ska på extra vikt kontroll om en vecka ungefär.

[WickedAlly]
11/3/14, 5:41 PM
#90

#87 Ja, det kryper ju nedåt i åldrarna det där.. :P

Kan det inte vara så att hon inte växer så mycket just nu och därför inte behöver så mycket mat bara?

Annons:
PogoPedagog
11/3/14, 8:45 PM
#91

Nu börjar Bastian 22 mån precis intressera sig för att umgås med sin syster på snart 6 mån . Flera ggr när jag gått ut ur rummet har han gått fram och lagt sig och kramat henne eller försökt leka med leksaker med henne. Så himla gulligt!! 

Men märkligt att han inte vill göra det när han tror att jag ser bara. Fast jag övervakar i smyg så det inte blir allt för hårdhänt. Han har prövat att använda henne som trumma ganska mycket med nämligen :P

JeFo
11/3/14, 8:51 PM
#92

När du bara gav ersättning då Thiah? Typ hur mycket drack han då? 1dl? 2dl?

ForestSpirit
11/3/14, 10:43 PM
#93

#75 till mig sa dom också att det fick gå max fyr timmar mellan matning i början, och Viggo vägde inte så mycket heller när han föddes, 3080g. Han sa dock inte till i början, för han var så trött hela tiden pga att han var lite gul. Han kunde somna mitt i matningen ofta i början. Men det ordnade sig :)

Var idag iväg med Viggo och fick Rotax vaccin (stavning??) och det har varit lite kinkig och gnälligt här nu på eftermiddagen och kvällen. Lillstackarn..
Men han går upp stadigt i vikt i alla fall, 4920g, jag måste ha grädde till mjölk trodde min mamma, hehe. Lillkillen är inte så liten längre <3

[Thiah]
11/4/14, 6:22 AM
#94

#92 då åt han ca 240ml varje gång.

PogoPedagog
11/4/14, 9:55 AM
#95

Någon som vill ha rabattkuponger från Libero? Jag har fått massor som jag inte använder.

CelsiusT
11/4/14, 12:30 PM
#96

Okej, åter till ämnet sex. Hur löser ni det rent praktiskt? Har ni sex med barnen sovandes i samma rum? Till vilken ålder är det okej?

Vi har så smått faktiskt börjat att få ordning på sexlivet igen, det börjar kännas okej igen. Men nu känner jag att det som känns konstigt nu är inte längre min kropp, utan att vi har ett barn sovandes i sängen. Väldigt avtändande för det första och sen börjar jag ju såklart att tänka på hur länge man kommer kunna ha sex med ett barn i rummet? Och hur gör man sen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForestSpirit
11/4/14, 12:39 PM
#97

Vi brukar ha viggo i sin säng när vi har sex. När det känns som att barnet börjar bli medveten om vad som händer runt omkring den känner jag att jag själv inte vill ha sex med honom i samma rum. Dvs om han skulle vakna.

Annons:
ForestSpirit
11/4/14, 12:40 PM
#98

Och hans säng är bredvid vår.

[WickedAlly]
11/4/14, 12:55 PM
#99

När han var mindre hade vi sex när han var i rummet. Nu brukar vi hålla till på soffan när han lagt sig för kvällen. Börjar kännas lite tokigt att ha honom i samma rum, jag kan inte slappna av längre.

[Thiah]
11/4/14, 12:55 PM
#100

Jaaadu det där med sex.. Joel sover ju i egen säng bredvid vår och han har faktiskt vaknat till en gång. Men jag tror inte att han alls reagerade på oss för han gjorde som han alltid gör (när jag spelar sovande bredvid honom). Sen när vi började prata och fnissa (hur annars när man ser ett huvud ovanför spjälsängen liksom) så märkte han oss. Jag tror att vi hade tur då gardinerna var uppe så han tittade ut på ljuset. Vi har fortsatt att ha sex med honom i rummet. Annars skulle vi aldrig få ha sex och jag har äntligen fått tillbaka sexlusten så….

JeFo
11/4/14, 1:15 PM
#101

Vi har sex med Holly i rummet. Hon sover och vi är tysta. Har ju barn i hela huset. Men jag tycker det går fint att ha sex ändå. Vi kan vara vart vi vill när de somnat för de sover så tungt. Sen kan man ju inte låta men annars är det lugnt. På helgerna finns det ju alltid något på tv:n och så hinner man med en snabbis.

CelsiusT
11/4/14, 4:07 PM
#102

Ja man ser ju att folk lyckas få till syskon lite varstans så det borde ju gå att lösa ;P 

Man får väl försöka att mentalt stänga av att han är där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
11/4/14, 4:16 PM
#103

Jag har sex med hunden i rummet, men hon blir för nyfiken ibland. Tycker det känns pinsamt när hon ser :/ Fast har alltid täcke för. Någon som hört av Praefatio på länge?

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
11/4/14, 4:20 PM
#104

#103 Hon skriver i sin blogg då och då, så jag tror bara inte hon har kraft för iFokus 🙂

Annons:
CelsiusT
11/4/14, 5:15 PM
#105

#103 Haha, hunden… den bryr jag mig inte det minsta om. Han lider inte av att se husse o matte leka i sänghalmen. Han kan till o med ligga i sängen, och inte har vi täcke för heller ;P

Men jag ror inte hunden har något emot att se sin husse o matte ha sex. Men som barn att se sina föräldrar ha sex… hmm…

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
11/4/14, 5:29 PM
#106

Vår ena katt kommer gärna med… Hon vill också ha kel liksom… :p Jag tror inte att barn i en tidig ålder, kanske under ett år, tar någon skada alls. Sex är inget fult och äckligt. Men man kanske inte behöver dra fram värsta bdsm utrustningen när barnen är hemma. ;)

CelsiusT
11/4/14, 7:15 PM
#107

#106 Nä det tror jag väl egentligen inte heller. Och är dessutom lite sådär att jag tänker att sex inte ska vara så tabu-belagt. Men det känns väl kanske ändå inte som att man vill ha sex inför barnen precis. Men när han är så liten som han är nu så tror jag inte det är någon fara, men frågan är hur länge det funkar. Sovande funkar det väl rätt länge egentligen. Men det är lite mentalt hos mig. Sen märker jag också att när jag tittar på honom så stängs hela sex-biten av i hjärnan på mig. Som om det finns en off-knapp. Men när jag inte tittar på honom så går det bra att slappna av och njuta med sambon. Läste något om att man efter förlossningen är inställd på en tid utan sex, det är inte meningen att man ska ha sex direkt efter FL. Så det är väl kanske nån sån grej som händer i huvudet på mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
11/4/14, 7:21 PM
#108

Vi har sex med Noel i samma rum, han sover i egen säng. Någon gång har han vaknat, men det har räckt med att ge honom kaninen och nappen så har han somnat om. Några gånger har vi haft det när Alwa varit vaken, men då har man fått parkera henne framför tvn eller med någon lera att pyssla med. Två gånger den senaste tiden har hon kommit in, men som tur är så hörs det när hon är på väg så man har hunnit dra över täcket :P På tal om bdsm så blev hon jättearg på sin pappa när han hade satt fast mig med handbojor en dag när jag var på dåligt humör pga utmattning, så han spände fast mig i sängen för att jag skulle ligga still och vila. Men det var inte alls populärt hos lilla fröken, så han fick låsa upp och jag trösta en ledsen och arg treåring.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
11/4/14, 7:50 PM
#109

Holly satte sig precis alldeles själv på golvet! 😃

[WickedAlly]
11/4/14, 8:02 PM
#110

#109 Duktig tjej!

PogoPedagog
11/4/14, 8:48 PM
#111

Jag tänker som så angående sex att det är kanske inte behöver vara i samma rum som barnen när de passerat ett år o börjar bli medvetna men jag tycker inte heller man ska dölja det allt för mkt. T.ex om man låter lite om kvällarna ibland och barnen från början har hört svaga ljud blir det inte en så stor grej som om de plötsligt råkar höra föräldrarna ha sex när det blivit större.

Annons:
JeFo
11/4/14, 9:18 PM
#112

Jag vaknade mitt i natten när jag var liten. Hittade inte mina föräldrar och sista stället att kolla var förrådet som var förknippat med tre mörka läskiga rum. Hörde att det lät där så jag bankade. Först långt senare fattade jag var de gjort 😝 Som liten vill man inte veta om sina föräldrar har sex el inte. Jag var väl runt 10 då… Tror inte en ettåring förstår… Men precis som andra säger skulle jag inte kunna koppla av med en vaken bebis i rummet. Vi är öppna med sexbiten. Våra äldre vet hur det blir bebisar.

vevve89
11/4/14, 9:36 PM
#113

Det där med sex när barn ser är inte alltid så bra. En "bekant" är dagmamma och ett av hennes dagbarn kom en dag fram till till henne å sa "mamma sög på pappas snopp igår".

vevve89
11/4/14, 9:38 PM
#114

Kan tillägga att barnet var 3-4 år.

JeFo
11/4/14, 10:04 PM
#115

#113 Men Gud vad hemskt………..! Nej sånt ska man inte behöva se. Och stackars fröken, vad säger man då liksom 😁

vevve89
11/4/14, 10:17 PM
#116

#115 hon blev ställd men berättade för föräldrarna å dom skämdes.

Theres
11/4/14, 10:55 PM
#117

#104 Hu mår hon då? Är ju orolig och tänker på hennes ganska ofta. #105 Ja, men det är ju pinsamt när hon ser :/ Idag bytte jag dock om framför henne, men kan inte göra det framför katten. Han är ju kille dessutom :O Men hunden brukar t.o.m vara i sängen, men det känns fel ^^

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
11/4/14, 11:22 PM
#118

#117 Skickar ett PM, vet inte om det är privat eller så så skriver inget öppet på forumet. Men så vitt jag kan tolka bloggen så behöver du inte oroa dig. 🙂

Annons:
[WickedAlly]
11/4/14, 11:23 PM
#119

Vilken tung dag. En sådan där dag där liksom ingenting går rätt. Skönt att den är slut mer eller mindre. 

Känner knappt igen Wilmer om dagarna. Han verkar så orolig och arg hela tiden, och trött dessutom. Han kan sova en timme, sen är han jätteglad och busig i fem-tio minuter för att strax därefter bli totalt tvärtom. Då är han jätteledsen, spottar på mig och vill ingenting. Det gör ont i hela mig att se honom så. Dessutom suger det musten ur mig och det ser ut som ett rent helvete här hemma, ligger grejer överallt. Hinner knappt göra någonting för om jag sätter ifrån mig honom ett par minuter blir han fly förbannad. 

Längtar till helgen, då är vi åtminstone två om att ta hand om galenskaperna. Svärmor kommer på besök också, planerar att gömma mig på dass ett tag då och aaaandas.

[WickedAlly]
11/4/14, 11:24 PM
#120

Fast han har börjat äta bra 👍

..haha

[Thiah]
11/5/14, 5:43 AM
#121

#119 är det nått språng igen? #117 om du kollar på hennes sida här så finns det en länk till hennes blogg. :)

Theres
11/5/14, 5:52 AM
#122

#121 Japp, har läst lite nu så nu kan jag slippa oroa mig :) Men det blev liksom lite konstigt i mitt huvud när hon sa att hon skulle skriva igen när det hade lugnat ner sig, och sen hörde man inget mer.

golf.ifokus.se

em.nord
11/5/14, 6:04 AM
#123

#119 usch då, så tråkigt för er :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

vevve89
11/5/14, 7:53 AM
#124

Igår blev lillan 3 månader och vände sig från mage till rygg för första gången. 2 ggr! :-)

em.nord
11/5/14, 8:39 AM
#125

#124 grattis

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[WickedAlly]
11/5/14, 8:45 AM
#126

#121 Antar det, behövde bara ventilera lite där jag satt i min ensamhet. Är ju bara att bita ihop och ta sig genom det hela. Har det lite tufft själv just nu så det blir liksom lite kaka på kaka. 
Men men, det går ju över så småningom :)

#123 Jo, rätt så får jag väl hålla med om men det är väl sånt man ska genom om man valt att skaffa barn :P

#124 Grattis till duktiga tjejen :) Så häftigt när de börjar röra lite mer på sig.

vevve89
11/5/14, 8:51 AM
#127

#125 tack. #126 ja det är jättekul:-) Hon försöker hela tiden sätta sig upp oxå men det går mindre bra. BVCtanten sa åt henne att hon kunde vänta lite till. :-P

[Thiah]
11/5/14, 9:28 AM
#128

#126 det här är väl bästa ventiler tingsstället som finns? :)

[WickedAlly]
11/5/14, 9:35 AM
#129

#128 Ja, helt klart :)

***
Nu sover strulpelle och jag äter pepparkakor till frukost, börjar bli en dålig vana det där. Tänker gå ut och hänga upp fågelmat när han vaknar, är vi sysselsatta så brukar han hålla sig rätt lugn. Och lite frisk luft är ju inte fel, har blivit lite dåligt med det de senaste dagarna, regnet öser ner dygnet runt :o

[Thiah]
11/5/14, 10:52 AM
#130

Jag åt kalla ägg… försöker vänja Joel med ägg och sen kom jag på hur gott det är med kalla kokta ägg. Känns som om jag har nån bantningsgrej när jag nämner vad jag äter. hahaha

Joel är prickig i halva ansiktet igen.  Verkar som om han visar sin förkylning med prickar i ansiktet. Alla sätt är väl bra förutom de dåliga?

soundtrack
11/5/14, 11:06 AM
#131

Grattis #124! :) Här hemma har vi gjort precis samma sak idag :D när vi var på akuten för 2 veckor sen tyckte läkarna att hon var lite svag i nacken när hon låg på mage, Alice har aldrig trivts i magläge så jag har slarvat lite med träningen.. Sen dess har det varit hårdträning ;) så nu lyfter hon huvudet och lite av överkroppen utan problem och idag slängde hon runt sig 3 gånger på raken i rasande tempo. Tänk att man kan bli så glad och stolt över nått så litet :P Är det nån som har koll på hur "farligt" det är för ryggen att en 2 månaders sitter upp? Alice har börjat tröttna på att ligga ner och vill gärna sitta i mitt knä istället men jag är orolig att det inte är bra för ryggen? Hon håller som sagt upp huvudet bra, det känns inte som att hon säckar ihop och jag stöttar alltid upp henne ordentligt (och hon sitter bara korta stunder).

[Thiah]
11/5/14, 11:11 AM
#132

#131 jag tror barnen själva säger till när de blir trötta. Joel orkade vissa dagar sitta längre och andra dagar knappt nått alls. Så jag oroade mig inte alls för det och ingen på bvc har kommenterat det heller.

Annons:
vevve89
11/5/14, 12:05 PM
#133

#131 visst är det underbart:-) Nellie har inte heller gillat mage förrän nu senaste veckan typ. Vi har kört hårdträning oxå. Nu är det ibland roligare på mage än rygg. Tror oxå dom säger till om det blir jobbigt. Nellie har velat sitta länge. Så kul när andra håller henne som en precis nyfödd och dom inte fattar varför det blir protester. Hehe

JeFo
11/5/14, 12:44 PM
#134

Kul att hon vände sig 😄 Mamma hjärtat bankar extra såna gånger. Och efter måste man passa som en hök! Holly visade när hon blev trött. Hon blev ålig… Gillade också att sitta. Är de inte nöjda brukar det synas el höras ganska fort. Pepparkakor… Är min last i hösttider! Med smör el varm choklad är det farligt gott. El med vaniljglass, som en hamburgare 😖 Har ätit sjjjjjukt dåligt sista tiden. Kladdkaka till lunch 😳 Idag ska vi på simskola. Tyra har slutar sin och Joline ska ist börja. Så medan Joline är på skola så ska jag simma med Tyra. Holly ska med för första gången. Ska bli skoj och se hur hon reagerar. Hon älskar ju bada i badkaret så jag hoppas det blir bra. Ägg… Får de äta ägg? Holly tycker om allt med ägg. Idag åt vi pannkaka och hon fick smaka. Någon dag sedan var det ost&skinkpaj och hon ville ha. Våran man tycks fungera bra. Hon skrek efter mer båda gångerna. Kom på efter att jag inte vet hur mycket ägg de får äta. Inte hunnit googla än. Ska försöka hinna göra äppelmos idag el imorgon. Våra vinteräpplen är enorma och super goda! Gjorde katrinplommonpure i helgen och den blev riktigt bra 😀

[Thiah]
11/5/14, 12:47 PM
#135

Ally sa att de får äta ägg. Borde vara försiktig i början bara så dom inte är allergiska. Joel gillar det. Han vill iof äta precis allt jag äter. Låter honom smaka på allt som är rent farligt eller bara sött. Så han har ätit lite paj och potatismos bland annat. Ser ingen fara i att låta honom smaka småbitar.

JeFo
11/5/14, 12:55 PM
#136

Livsmedelsverket också. Sååååå mycket som ändrats sedan joline var liten. Man får ge ägg. Nytt… Förut var det från 1 år. Kanon då vår fröken gillar det!

[WickedAlly]
11/5/14, 1:22 PM
#137

Ja, jag har efter ganska omfattande undersökning kommit fram till att de får äta ägg :P Här käkas det äggröra för fulla muggar, han älskar att plocka i sig det. Steker lätt i rapsolja. 

Vaniljglass till pepparkaka lät farligt gott ju :o Måste testa!

Wilmer älskar badhuset men han orkar inte så länge innan han blir jättetrött, somnar när jag ammar honom i omklädningsrummet efter :)
Ska nog fråga Rasmus om vi ska åka dit på lördag, var för länge sedan nu tyvärr. 
Det har en rehabpool på vårt badhus, är alltid 35 grader i vattnet och det är så satans skönt att få sjunka ner där ibland. ¨

Nu har vi precis kommit in efter en lång promenad och lite fix i trädgården, har plockat in krukor och hängt upp fågelmat. Wille sov i vagnen större del av tiden, och nu är han på gott humör. Skönt :)

[WickedAlly]
11/5/14, 1:24 PM
#138

Här smakas det förresten också på småbitar, undviker bara sådant jag vet innehåller mycket salt. Ser inte heller någon fara med det, tror snarare att det ökar barnets intresse för mat.

em.nord
11/5/14, 3:14 PM
#139

Längtar lite tills Elliot kan börja smaka mat nu när ni pratar om det :) Här är det skitväder rent ut sagt! Regn kallt och riktigt blåsigt :( så fått vara inne.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
fridaas
11/5/14, 3:49 PM
#140

Noel fick potatis idag, sist han fick det klöktes han en massa, idag smackade han på och blev arg när det var slut. Dock fick han massa utslag runt munnen :( hoppas det bara är tillfälligt :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
11/5/14, 5:56 PM
#141

Här vändes det från mage till rygg när han var 7v, nu är han ju 11v och det är svårt med ligga-på-mage-träningen nu för han bara vänder sig över till rygg när jag lägger ner honom (häromdagen så vände han sig minst 10ggr på raken när jag vände tillbaka honom, åsså skrattar han när han hamnar på rygg, så jag gav upp och lät honom ligga på rygg). Men han är stark och bra och kan lyfta överkroppen så jag är inte så bekymrad över det. Jag låter honom sitta i knät, han vill absolut titta sig omkring ibland. Så han blir sur annars. Men håller det till kortare stunder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
11/5/14, 7:19 PM
#142

Idag var det Wilmers tur att sätta sig upp på riktigt :)
Han har fixat det i liggdelen innan, och ett par gånger i sängen men där har han halvsuttit och sedan satt sig. Men idag så :)

[Thiah]
11/5/14, 7:52 PM
#143

#142 Joel är för lat för att sitta tror jag ;). Han fastnade under bordet sig och skrek prata på restaurangen(två olika tillfällen;) )

[WickedAlly]
11/5/14, 8:36 PM
#144

#143 Haha, tokunge

Wilmer har hittat på en ny sak, han gjorde det för första gången nyss innan han skulle sova. Han ställer sig i krypposition, sen gungar han för att ta lite sats och sen hoppar han framåt som en groda, haha.

JeFo
11/5/14, 8:53 PM
#145

Haha… Dom är ganska jämna ändå i att göra saker våra tre. Hur många tänder har Joel Ally? Har han fått någon? Minnet är kast… Holly gillade badhuset. Hon åt innan vi gick dit men när hon såg syrrorna äta ville hon också ha… Pan pizza å pulvermos 😖😁 Hon fick smaka. Bada och plaska gjorde vi alla och Holly trivdes 😀 Varje onsdag i 8v framåt nu ska vi infinna oss. Man fick inte ha badblöjor 😁 Så fick köpa svindyra badbyxor till Holly. Samma funktion så vet inte varför… Testa pepoarkakorna med glass Ally! Mmmm… Och alla mammor borde unna sig dumlepannacotta! ❤️

[WickedAlly]
11/5/14, 9:00 PM
#146

Ja, det är kul :)

Nu blev det knas va? :P Wilmer har två tänder, och en på G tror jag, om du menade att fråga mig ;)

Vad fick ni betala för badbyxorna? Wilmers kostade 110 på badhuset, men nu är det dags för nästa storlek. Han hann använda dem två gånger.. Tänk om en annan skulle använda plaggen så lite innan de kasseras. Hade blivit ruinerad.

Ska ta och testa det, har både pepparkakor och en Carte d'or vanilj nämligen. Fast just nu har vi en lemoncurdkaka på tining. Eller ja, en halv för andra halvan åt vi igår ^^

Annons:
soundtrack
11/6/14, 5:45 AM
#147

Stökig natt och tidig morgon :( knappt sovit nått sen kl tre och nu sitter vi i soffan och försöker att inte väcka sambon..

[Thiah]
11/6/14, 6:32 AM
#148

#144 den där grodgrejen är det som gör att Joel kommer fram. Hans stackars näsa har slagit i både här och där. #145 Joel har en tand och har nu börjat dreggla sådär hysteriskt igen… #147 här är en till utan bra sömn. Maken flyttade till till soffan vid 2. Joel vaknar /halvvaknar och knorrar flera gånger i timmen. Jag har fått huvudvärk nu för att nacken är stel. Suck :(

em.nord
11/6/14, 6:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

#147 / 148 Även här blev det lite sömn inatt. Elliot har börjat små sutta på bröstet och flaxa med armarna och allt annat verkar roligare än att amma men jag får inte ta bort honom från bröstet :P Han har varit duktig att säga till inatt och väckt mig strax innan klockan ringt :) Filosoferar lite i soffan i väntan på att pappa ska komma hem från jobbnatten ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
11/6/14, 8:08 AM
#150

Här har vi sovit som stockar istället. Sen vi började ge antingen gröt eller lite grönsakspuré på kvällen har Noel börjar sova hela natten. Lägger honom och hans syster någongång mellan 19-20 och sen sover han till jag går och lägger mig, äter i 5min sen sover han igen till 7.30 istället för vid 4 som det varit de senaste veckorna. Hur skönt som helst att få sova så länge igen. Dock var inte uppvaknandet så skönt idag, ett stycke storasyster kom in med iskalla fötter och la dem på min rygg samtidigt som jag fick en hand rakt i ansiktet och en överlycklig unge som ropade att det är snö ute så nu kommer tomten.. Inga vinterdäck på bilen så sambon får köra henne till dagis istället för att jag gör det.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
11/6/14, 8:11 AM
#151

Sorry… Menade Thiah och Joel. En tand där! Nu har jag koll, på både tänder å namn! 😝 Varit en lugn natt. Haft en hungrig tös. Kan inte minnas att Holly vaknat av sig själv på natten för att äta på evigheter. Jobbigt att bada! Byxorna gick på 120kr här. Satt inte alls bra. Var 8-14 kg. Var längre bak en fram. Djungelfärgade så alla tyckte Holly var en så söt kille 😛 Var en pers att klara tre barn i duschen själv. De två äldre var inte på sina bästa humör😖 Ska försöka få Holly och sova en stund nu. Nan2 fungerade bra btw. Holly käkade och tog flaska utan problem. Ger 100ml innan amning nu. Så tar vi mer nästa vecka. Skynda långsamt! Tror dock jag måste köpa större sugdel. Är bara ett litet hål i den jag har å det lär väl vara för nyfödd.

[Thiah]
11/6/14, 8:18 AM
#152

#151 vi har napp nr2 för bara mjölk och x om vi har välling också.

soundtrack
11/6/14, 8:58 AM
#153

Alice ville sova ett par timmar till sen, dessvärre lyckades inte jag somna om förrän typ 15 min innan hon ville gå upp igen, suck… Här har snön också vräkt ner i natt, jippie :D men väderkontrasterna är ju galna, i söndags hade vi 15+ och riktiga sommarvindar! Nu får vi iaf användning för Alice fina fleeceoverall innan hon växer ur den. Idag ska vi på vår första föräldragrupp på BVC, hoppas det är något att ha.

Annons:
[Thiah]
11/6/14, 9:08 AM
#154

Joel sover nu men jag har ingen ro i kroppen att sova. Jag planerar farsdagsbrunch och surfar på nätet i lugn och ro. Sen är det affären som gäller.

Här är det blötsnö och annat äckel som kommer ner. urk

[WickedAlly]
11/6/14, 9:17 AM
#155

Här har vi sovit som stockar, nyduschade i nya sängkläder. Wille vaknade två gånger för att käka ordentligt men har varit knäpptyst annars, har legat helt stilla till och med. 

Jag vill också ha snö! Här är det +2 och lite småregnigt, men det öser inte ner idag i alla fall. 

Wilmer tar dagens första tupplur och jag har fastnat på pinterest, har såå mycket julpysselidéer nu. Skulle behöva vara ensam i en vecka typ för att hinna med så jag får börja sålla bland alla flikar jag öppnat.  

#148 Haha, näsan får sig en och annan smäll här också. Måste försöka komma ihåg att alltid ha något mjukt framför honom. 

Nu i morse ställde han sig på knäna och var ett par cm från att klappa i soffbordet. Fångade honom i sista stund. Mitt hjärta stannade tror jag.

JeFo
11/6/14, 9:49 AM
#156

Här kör vi juck juck donk 😛 Vi står på alla fyra, juckar två gånger och sen slår vi i pannan. Har försökt hoppa någon gång och det ser så sött ut. Ingen snö här…. Finns det någon som bor längre norr ut än Uppsala? Svantes mamma vet jag men ni andra? Ligger runt nollan här. Ska ta mig upp och fixa lite. Maken har hockey ikväll och i vanlig ordning bakar jag till den. Börjar få idétorka 😛 Mysigt med julen, längtar lite… När man har barn känns julen som jul. Väntan på tomten, bak, pyssel, julkalendern och massa mys ❤️ Holly blir arg så fort jag inte tittar på henne. Så lär bli en högljudd duschning.

[Thiah]
11/6/14, 12:03 PM
#157

Jag bor ju i helsingfors så vi brukar ha lite kallare än Uppsala trakterna. Joel är en grinig pojke nuförtiden. En del av det är humöret som börjar bli "eget". Han surar över saker han inte får göra eller anser att jag ska göra. Resten är säkert ålder eller tänder. Saknar min lättsamma Plutt… Här är det snöblandat regn idag. Skulle sätta upp en bild men iFokus bråkar på telefonen och jag har Joel sovandes på bröstet. Han verkar ha ett ökat behov av närhet när han ska sova mitt på dagen. Sätter upp bilder sen. Joel slår sig hela tiden när han försöker något. Jag har låtit honom hållas. Snart fattar han att det inte lönar sig att dunka huvudet i kistan. ;)

[WickedAlly]
11/6/14, 12:22 PM
#158

#157 Gud så skönt att läsa den där ena meningen, "han surar över saker han inte får göra". Ja! Wille blir världens surmule när han inte får bestämma. 

#156 Jag längtar som en tok till julen, brukar se framemot den men i år finns det nog inga gränser. Måste bero på Wille, han är väl för liten för att uppskatta det hela men det låtsas jag inte om.

CelsiusT
11/6/14, 12:50 PM
#159

Tog oss till ÖF idag, föräldragrupp med BVC. Stannade inte många minuter och jag undrar om jag kommer orka ta mig dit igen. Kom dit och mötte ena fröken som skuldbela mig för att ha missat babymassagen. Behövde amma så efter några minuters samtal med fröken gick jag till lugna rummet. Men jag var så ledsen o upprörd av bemötandet jag fick att jag inte kunde amma, bäbis är väldigt känslig för mitt mående. Med skrikande bäbis på armen tog jag mina saker o gick. Utan att ens säga hej då eller nåt, jag orkade inte utan gick bara. Hon frågade inte ens varför vi inte kom på massagen utan skällde bara på mig och verkligen skuldbela mig. Känner att jag är på tok för skör för att orka med ett sånt bemötande (har svårt för sånt i vanliga fall). Är jobbigt nog ändå att komma dit tycker jag (har vissa funktionshinder som gör situationen på ÖF jobbig i sig), att jag just nu är nedstämd och extra skör gör det ju inte lättare heller. Blä suttit hemma o gråtit i två timmar nu. Och jag som planerat att vara med på föräldragruppen med BVC, som det känns nu vågar jag inte gå på resterande möten med dom heller, vill inte gå till ÖF mer ;(

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
11/6/14, 12:54 PM
#160

#159 men va!? Hur kan dom skuldbelägga dig för det!? Låter ju helt absurt! Jag ska precis ta mig iväg på föräldragrupp med min övertrötta griniga tjej, blir nog en livad eftermiddag…

Annons:
JeFo
11/6/14, 1:12 PM
#161

#159 Åh nej vad tråkigt! 😔 När du hade varit duktig och vågat dig dit! Ska väl dom skita i när du kommer, blir så arg på såna där. Har man en bebis kommer man ofta inte i tid. Det bajsas, ska ätas och massa innan man är redo! Hoppas du vågar dig dit igen. Mår du bättre av att inte gå ska du givetvis inte gå tillbaka! Holly är också sur. Dumsur. Jag tar tandborste av henne när hon för tredje gången kört ner den i halsen och då illskriker hon. Närhet är det lika med här. Jag måste bära henne el titta på henne hela tiden. Lite svårt att hinna annat då 😛 Nu måste jag väcka henne för vi ska hämta de andra. Har börjat snöa här också nu, ganska mycket. Skönt när man inte behöver iväg allt för långt.

CelsiusT
11/6/14, 1:22 PM
#162

#161 jag är sån som tycker det var så jobbig händelse att jag inte vågar gå dit och möta människan igen. Helt seriöst hamnar jag i att fundera på att flytta till annan ort för att kunna gå till en annan ÖF utan att behöva möta den tanten igen. Just nu har jag väl inte så stort behov av dom (mer än att jag hade velat gå på föräldragruppen med BVC), men snart kan jag känna att det vore en bra avlastning. Hur får man annars barnet att träffa andra barn? Jag vet att jag är knäpp och övertänker allt för mkt. Men det är så tankarna går just nu. Det är så påverkad jag blir av en sån händelse.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
11/6/14, 1:52 PM
#163

#158 när jag och Kristian blev tillsammans sa han att när vi har barn får jag julpynta. Han försökte komma undan i år men icke ;). Jag ska inte pynta mycket dock och jag lyssnar på hans önskemål. Hade svårt för julen där ett par tiotal år. Sen träffade jag Kristian, hans faniök , växte upp själv och fick barn. Nu ser jag fram emot en lagom jul. :) #159 ska jag komma med stekpannan och slå henne i huvudet? Det dummaste jag hört. Ska väl hon blankt skita i! Blir så ledsen och arg när idioter förstör utan att tänka efter. Jag ska försöka filma Joels gnäll ljud. Sådär höhö….höhö.. Med falsk ton. Han brukar kolla på mig om jag kanske är på väg och fixar nått intressant för då slutar han. Sen om jag inte går åt det hållet han anser så börjar det igen. :p jag tycker det är komiskt och roligt. Lite kul att se hur han börjar få åsikter om "banala" saker.

[WickedAlly]
11/6/14, 2:03 PM
#164

#163 Jag ska försöka att inte pynta så mycket jag heller, hellre några få uttänkta saker. Vill inte att det ska se ut som att tomten kräkts här inne. 

Haha, ja filma! Tycker också det är kul, nu börjar de verkligen bli små människor. Små bestämda människor. :p
Wilmer brukar dra ned mungiporna så långt han kan och sen skrynklar han ihop ansiktet. Blir som en liten rynkig farbror.  Grejar jag med något så brukar jag börja förklara för honom vad jag gör och då blir han som vanligt igen, verkar glömma fort att han nyss var sjukt ledsen och missförstådd ;)

[WickedAlly]
11/6/14, 2:04 PM
#165

Tog mig förresten lång tid att förstå att faniök ska vara familj, haha.

Varför vill han inte ha julpynt förresten?

JeFo
11/6/14, 2:40 PM
#166

Lagom är bäst när det gäller pynt. Julen är en så kort tid ändå. Efter julafton är jag typ less. Har tonat ner mycket genom åren. Har ju stora barn som bidrar med en del… Öhh…. Vackra skapelser 😛 Tycker det är charmigt och ha sånt framme. Känns hemtrevligt ❤️ Holly är en gaphals idag. Jag måste vara i samma rum och helst pratades med henne. Och celsius… Vill du ha

JeFo
11/6/14, 2:43 PM
#167

….. Vill du ha föräldragruppen så gå dit! Du har inget att skämmas för! Förhoppningsvis har tanten som skällde på dig dåligt samvete! Man kommer när man vill och går när man vill. Försök vara modig man växer när man gör något man egentligen inte vågar!

Annons:
[Thiah]
11/6/14, 3:09 PM
#168

#165 kan du inte dialekt eller ;) haha nå förlåt. Stavningen blir lite dålig på telefonen. Vet inte varför. Stör säkert hans inredning :p sen har vi lite olika syn på glitter å erm sånt ;) Jefo: Kristian drar också hem fina saker gan gjort med ungarna. Skillnaden är att han har tekniken utvecklad och det har inte dom. :p Joel sover nu. Trött på dagen,gnällig och sådär med maten. Härligt med barn!! :D jag kan iaf lämna rummet vilket jag är glad över. När jag är trött går jag på övervarvn och städar. Vi har det jättefint hemma nu!

[WickedAlly]
11/6/14, 3:29 PM
#169

#168 Nä, är lite kass på sånt :p 

Haha, jag har precis storstädat vardagsrummet. Ligger inte ett dammkorn här just nu. Du är inte ensam :P

JeFo
11/6/14, 3:43 PM
#170

Ni är välkomna hit å städa 😉 Orkar inte göra något alls när Holly är sån. Räcker med mat x-antal gånger om dagen då…

[WickedAlly]
11/6/14, 3:48 PM
#171

#170 Om du bjuder på hembakat så absolut ;)

Kan jag förstå, är ju lite enklare med bara en liten att ta hand om. Jag käkade rester från igår till lunch, var ju ingen ansträngning direkt.

Marvel-lous
11/6/14, 3:58 PM
#172

Merlin blir en månad nu på söndag, veckorna bara flyger förbi!
Han äter fortfarande varannan timme, dygnet runt, så jag kan ju erkänna att jag är lite sliten vid det här laget. Han är så snäll dock så kan inte klaga, han skriker när han är hungrig och när magen krånglar (han sväljer mycket luft) och han avskyr bilstolen - men annars säger han inte mycket.

Har märkt hur han försöker le mot mig mer och mer och när han blir ledsen är det bara jag som kan trösta; vilket gör att det hoppar till sådär extra i mammahjärtat. 

Han har gått upp nästan ett halvt kilo i veckan och hans sjuksköterska skrattade lite åt att han numera har en dubbelhaka och börjar få knubbiga lår. 
Mitt lilla matvrak.

JeFo
11/6/14, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Klart ni får hembakat Ally! 😊😉 Kommit massa snö nu och termometern visar 0! Hoppas inte det kommer mer, fastän det håller på än. Blir och tända massa ljus ikväll och krypa ner under filten. Maken har hockey så jag är själv 😀 gillar det! Vår katt tror att han är hund. Sitter under Holly varje gång hon ska äta. Blir det rester ska han ha och han äter allt också, banangröt oxå 😖

soundtrack
11/6/14, 4:31 PM
#174

CelsiusT: var på språng förut så kunde inte skriva så utförligt. Anyhow -tanten har ju uppenbarligen nått fel i huvudet, ingen vettig människa beter sig väl så mot en nybliven mamma!? Och på ÖF av alla ställen borde man ju ha förståelse för att man kan behöva skippa inplanerade saker med mycket kort varsel -det är ju små bebisar vi pratar om! Tråkigt att det påverkade dig så mkt att du missar föräldragruppen, men jag förstår dig. Jag har också svårt att ta mig iväg på sånt så jag hade reagerat likadant :/

Annons:
[Thiah]
11/6/14, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#175

#173 vår katt är en hund! Hennes smeknamn är dammsugaren…

Jag har tänt en massa ljus överallt i lägenheten och stängt av teven. Joel har haft en snabbvisit av farmor som matat och bytt till pyjamas. Nu väntar vi bara på pappa. Joel sov just 1½ timme så jag hann fixa en del.  Nu tar jag en kall öl framför datorn medan Joel ligger på golvet och äter böcker. 

Fick en jättefin pyjamas av farmor. Vit med bruna stjärnor och med fötter.  Bad henne hålla ögonen öppna efter nån pyjamas med fötter då Joel  helst inte ligger under ett täcke. 

Jefo: Hade jag bott nära dig hade jag lätt bytt städning mot allt det där goda du brukar baka.  Joel leker så gärna själv att jag hinner städa ganska ofta. På senare tid blir han arg på dammsugaren om den är i högsta nivån men annars går det bra.

Ena bilden visar vårt köksfönster och den andra utsikten från samma fönster mitt på dagen idag.

em.nord
11/6/14, 9:42 PM
#176

Gah vilken kväll. Suttit med Elliot sen klockan 18. Så fort jag lagt ner honom har han vaknat. Bara velat ligga vid bröstet. Men nu ligger vi i sängen så hoppas på någon timmes sömn ;) Längtar som attan efter jul nu! Älskar julen :D #172 ja drygt med varannan timme :( ingen egentid där inte ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/7/14, 10:24 AM
#177

Men får alla snö förutom vi eller? :(

#175 Åh, står det något märke på pyjamasen? Tycker det är svårt att hitta med fötter i större storlekar än 56. Har också en som inte vill ligga under täcket någon längre stund, och sockarna trillar bara av. 

Tror att vi kan använda med fötter nu när han börjat växa ikapp sin fötter. När han var helt liten var fötterna enorma och resten av bebin mini, haha. Inte lätt att ha sin fars gener. (46-47 i skor så han har att brås på)

***
Igår hade vi en väldigt trevlig kväll, Willes gudfar och hans sambo kom på besök lite sådär spontant. Vi fikade och pratade i närmare tre timmar, sen tappade Wilmer tålamodet och ville gå och lägga sig. 
Men som sagt, väldigt trevligt och det var precis vad jag behövde känner jag. 

Sen hann vi ligga lite när de hade åkt och Wilmer hade somnat, det sker inte direkt ofta nu för tiden. Ofta blir det bara till att vi pratar om att ligga och sen ser vi på teve.

Idag bjöds det på sovmorgon till kvart i nio dessutom efter ännu en bra natt med bara något uppvaknande. 

Pessimisten i mig undrar vad för hemskt som väntar efter allt det här braiga.

JeFo
11/7/14, 12:09 PM
#178

Låter som en skön kväll på alla plan Ally! Skoj, skoj…. Man behöver både besök och ligga! 😉 Jag vaknade med stenhårt bröst. Nästan 12h utan att hon åt från ena. Kändes kan jag lova. Vet inte hur jag ska göra på nätterna. Hon sover ju… Gav mat 19.30 igår sen la jag henne vis bröstet vid 1 och sen nan och bröst vid 7. Städat hela huset och fixat. I kväll ska vi bygga koja i rummet med fönsterpartier. Tanken är att vi ska sova där 😀 Med snön som ligger utanför kan det bli mysigt 😉 Är också sugen på att ligga så får hoppas jag är pigg ikväll också.

[Thiah]
11/7/14, 12:11 PM
#179

Ally den är från nameit och borde inte vara värst dyr. Du kan få vår snö. Den är lite blöt idag men det löser sig säkert snart… Haha

[WickedAlly]
11/7/14, 12:56 PM
#180

#178 Det behöver man verkligen ibland :)

Vaknar hon inte så klarar hon sig nog helt utan nattamat, du kan ju ändå ställa klockan och handpumpa lite lätt någon gång per natt ett tag. Bara så att det spända släpper. Det kanske är ett bra sätt att börja minska på mjölkmängden tänker jag. 

Vad mysigt med koja, du verkar vara en så mysig mamma :)
Längtar tills lilleman blir stor nog för att bygga kojor och sånt.
Jag tror jag ska bygga ett tipitält till Wille, om det står i vardagsrummet så kan man ju kasta in alla leksaker där dessutom vid panikstädningar :P

#179 Vad fina kläder de har, har aldrig kikat på deras hemsida förut. Hittade massa pyjamasar med fötter, så himla bra. Två för 179 så priset var ju verkligen inte farligt heller :)

Tar gärna en skopa, det är så grått och trist här så lite snö hade piggat upp.

CelsiusT
11/8/14, 1:17 PM
#181

När kan man börja låta dom sitta i stol med stöd? Min är ju 12v idag (jösses vad tiden går) och han vill sitta upp mer o mer. Pappa föreslog att det kanske var dags att börja titta sig om efter en stol att sätta honom i och palla upp med lite kuddar runt så han kan sitta med när vi äter eller när jag grejar i köket. Han vill dessutom komma upp i höjd så han ser ut genom fönstret. Jag tror att han verkligen skulle uppskatta en stol i köket, men när kan man börja med det? Är det för tidigt än? Han är ju förvisso väldigt stark i kroppen så han kanske klarar det. Tänker att det inte borde vara bra att sitta för långa stunder, men som att sitta med vid middagen är ju egentligen inte så lång stund. Hmm.. när har ni låtit era börja sitta med stöd?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
ChristineL
11/8/14, 2:05 PM
#182

#181 - Jag tror inte det rekommenderas barnstol förrän vid 6 månader så det är alldeles för tidigt än! Även om man har kuddar som stöd, dom är inte tillräckligt starka i rygg och nacke.

[Thiah]
11/8/14, 2:12 PM
#183

#181 vi började försiktigt med stol när Joel var lite mer än 16v. Han var stark i nacken och lyfte huvudet redan på BB. Att sitta i stolen var något helt annat märkte vi. Vi hade babysittern på köksbänken så att han kunde ligga i den och titta ut.

JeFo
11/8/14, 2:28 PM
#184

Blev en bra dag igår ☺️ En trip till min kära mor där det blev fika. Sen hem och så blec det restaurangbesök. Hem och kolla på film och bygga koja. Sen la sig barnen i kojan innan oss. Hann med både sex och en film 😊 Behövde gårdagen! Idag har det varit städning av gården. Plockat, krattat och fixat. Blev bra. Holly sov ute i vagnen… Det är verkligen hennes grej! Skulle behöva sova middag men maken har somnat och tre barn är super vakna 😛 ric ska ut och fortsätta med städningen. Poolen ska tömmas lite det sparade jag åt honom. Ramlade i trappen i morse. Rumpan är lagom öm. Hade för långa byxor på mig så jag åkte på arslet ner från hälften. Tur jag inte höll i Holly! 😁 Imorgon är det fars dag 😀 Ska försöka montera ihop tårtan ikväll så den saftar till sig tills imorgon. Köp lite kläder varav en t-shirt med bra text till en far från kapp-Ahl.

[Thiah]
11/8/14, 2:46 PM
#185

#184 va skönt Jefo att få en sån dag. Fyller på energidepån. Joel vaknade halv 6 Imorse. Men nu har jag bäddat extra soffan så vi gick bara in dit och mös. Fattar inte att jag inte gjort det tidigare. Kristian får sova, vi ligga bekvämt och halv sova. Jag tittade på Futurama och Joel lekte under täcket. Perfekt!

fridaas
11/8/14, 4:02 PM
#186

Vi började sätta noel i stol först nu när han blev 4mån och det är vingligt ibland, vinglar det för mkt så sätter vi honom i babysittern istället. Trots att han höll upp huvudet när han föddes och alltid varit stadig så är det först nu det börjar funka.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
11/8/14, 4:19 PM
#187

Jag läste på nätet när vi skulle börja ha Holly i stol. Från 4 mån anses vara tidigt men korta stunder om det är starka går bra. Vi hade superkorta stunder då och väldigt snabbt blev hon duktig. Är väl olika på olika bebisar hur sta, nyfikna och annat de är. Ni får testa och se hur det går… En bebis visar ju rätt fort om något inte är bra.

soundtrack
11/8/14, 4:22 PM
#188

Bumbo är ok från ca 4 mån va?

Annons:
JeFo
11/8/14, 4:28 PM
#189

#188 3 mån tom på dom Man ser vad en bebis klarar och inte. Holly var stark redan på BB och har varit snabb, jämfört med mina andra, på det mesta.

Velinga1984
11/8/14, 6:39 PM
#190

Längsta vakna-dagen utan lillebror. Äldsta sonen fick monster jam-biljett i födelsedagspresent, så 9 imorse klev jag och storebror på tåget till Stockholm. Beräknas vara hemma vid 21. Både skönt att vara en heldag med bara 1 barn som förr men riktigt konstigt samtidigt då lillwbror är 11 mån.

[WickedAlly]
11/8/14, 7:44 PM
#191

Wilmer var 16 eller 17 veckor när vi testade matstol för första gången trots att han halvsuttit i sin höftskena från start mer eller mindre. (Allt blev ju lite knäppt i och med den) Men runt fyra månader satt han själv i sängen och då tyckte jag att det var okej att börja med matstol.

Så tidigt som 12 veckor hade jag inte vågat tror jag, stark eller ej. Babysitter är ju att föredra då. Annars har ju Stokkes tripptrapp-stolar en babysits man kan hänga på, ser nästan ut som en mini-babysitter. 

#184 Härligt med en sån dag JeFo :) 

Usch, läskigt med fallet. Jag har vart nära ett par gånger att trilla nedför jag med, är livrädd för det. Har gjort det en gång i mitt liv och då rök hälften av tänderna, haha. Ännu värre vore det ju att trilla med Wilmer, usch.

***
Idag har vi vart hos svärfar på middag. Svägerskan hade med sig nya pojkvännen och hans åtta månader gamla son, Wilmer var föga imponerad, haha. Den andra lilla killen kröp omkring, klappade Wilmer lite på huvudet och pratade glatt. Wilmer tittade misstroget på honom och gallskrek sedan en stund. 

I morgon är det svärmors sida av släkten vi ska träffa. Lär behöva semester efter denna helgen :P

MickanC
11/9/14, 1:31 AM
#192

Förra veckan var jag och Essie på bio! Och så igår - PANG! Så kom vår lilla tjej till världen :)

Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!

MickanC
11/9/14, 1:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#193

:)

Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!

[Thiah]
11/9/14, 8:28 AM
#194

#193 grattis :)

JeFo
11/9/14, 9:15 AM
#195

Grattis till den lilla!

Annons:
em.nord
11/9/14, 10:21 AM
#196

Grattis :) Idag firar vi första Fars dagen här hemma :) mys!!!!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ForestSpirit
11/9/14, 5:11 PM
#197

#193 grattis!! :) Puh, vad ni skriver på ;) I förrgår rullade Viggo runt från mage till rygg tre gr på raken! Och huvudet håller han uppe längre stunder när han ligger på mage :) blir varm i mammahjärtat

ForestSpirit
11/9/14, 5:15 PM
#198

Nä vad sur jag blir, allt kom inte med… -.- Har också fastnat på Pinterest, det är ett farligt ställe det! Tråkigt med ÖF Celsius, finns människor till allt.. Har en suris här vi också på hälsestasjon, påstod att jag inte hade nå mjölk eftersom pumpningen inte fungerade, med en riktigt vresig ton.. Idag har pappan fått sin efterlängtade "verdens bæste pappa" mugg :)

soundtrack
11/9/14, 5:19 PM
#199

#198 Ojdå, då svälter stackars Alice då för jag får ut typ 2 droppar när jag pumpar ;)

PogoPedagog
11/9/14, 5:19 PM
#200

#181 Vår forsta son var oxå väldigt pigg på att sitta och satt stadigt helt själv vid 17 veckor. Han fick börja sitta med mkt stöd när han var runt 10 v har jag för mig. Då satt han bara korta stunder och blev sur när han inte fick sitta  mer. De sitter ju med stöd i bilstolen så jag förstår inte varför någon annan stol skulle vara värre?

ForestSpirit
11/9/14, 5:42 PM
#201

#199 ja, precis.. Sa ju att det fungerade att få ut mjölk mes handpumpning, vara det att jag gjorde ju fel så jag fick mjölkstockning, men det ville hon inte höra om, skakade bara på huvudet och sa att då borde det fungera med pump. Morr.. Längtar efter snö! Kommer väl inte få nå snö här i denna regn håla.. :( tur att man åker hem till "Norrland" (Hudiksvall) över jul så man får en vit jul. :) låååång resa…

[Thiah]
11/9/14, 6:10 PM
#202

#200 bilskyddet är mera sluttande. Dom sitt ligger liksom där. Eller borde iaf göra det. I stolen sitter dom rakt så det blir en annan belastning.

Annons:
JeFo
11/9/14, 7:44 PM
#203

Jag har aldrig kunnat pumpa och jag har haft mjölk till 20 😛 Handmjölka gick bra men inte med pump. Varit en mysig farsdag här. Började med frukost på sängen. Holly var med och rulla mitt i allt hon också. Fick lite limpa så hon höll sig lugn 😀 Annars har dagen varit lugn. Varit till min pappa och fikat. Nu väntar tv:n med varma mackor och lite tårta 😀

JeFo
11/9/14, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

Igår tittade min moster å kusin över en snabbis. De ville lämna ett paket till Holly 😀 Såå rara ugg:s 😊

ForestSpirit
11/10/14, 1:05 AM
#205

#204 vilka fina :) Har en liten som vägrar sova, och en mamma som är supertrött….

[Thiah]
11/10/14, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Vill bara visa Joels sittstil. :)

em.nord
11/10/14, 10:19 AM
#207

#204 vilka snygga uggs :) Elliot har varit gnällig igår kväll och nu på morgonen. Magknip stackarn :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/10/14, 10:33 AM
#208

Vi har sovit ovanligt bra senaste 2 nätterna, men trots det är jag jättetrött :/ är meningen att vi ska på babymassage med föräldragruppen om några timmar men jag skulle helst sova hela dagen.. I helgen har Alice hälsat på hos farmor och farfar för första gången. Har bävat lite för det - dels att sova borta och sen bilresan på 2 timmar. Hon sov dock jättebra och bilåkandet gick tämligen smärtfritt. Dessvärre har hon varit jättekinkig och mammig senaste dagarna så dom fick inte se henne från sin bästa sida :/ lite typiskt eftersom dom träffar henne så sällan.

[WickedAlly]
11/10/14, 10:34 AM
#209

Jättesöta JeFo :)

Vilken helg vi haft, jag är helt slut. Har kutat runt mellan olika delar av släkten. Wilmer blev nog rätt överstimulerad för han hade väldigt svårt att komma till ro igår kväll. Och nästan hela helgen har han varit jätteledsen om han inte suttit i mitt knä, separationsångest deluxe. Hos svärfar i lördags höll svärfar honom och Wille började gråta riktigt hjärtskärande. Till slut klarade jag inte mer och tog tillbaka honom, försöker att lita på att andra kan trösta men just då höll jag själv på att börja gråta så då var det nog. Sen fick jag honom att slumra till och han fortsatte att småsnyfta i sömnen. Man är inte tuff i sådana lägen. Fy f*n för att se sitt barn så ledset.

Annons:
JeFo
11/10/14, 12:47 PM
#210

Här har vi också haft svårt att komma till ro. Både igår kväll och vilan hon är på nu. Fått ligga bredvid båda gångerna och skakat henne. Inte mig emot men hon har inte varit sån förut. Tar typ 5sek så sover hon när man lägger sig bredvid. Fy vad blöjorna luktar när man ger ersättning. Blä och fy… Richard springer sin väg 😛 tur inte jag är kräsen!

[Thiah]
11/10/14, 1:28 PM
#211

Jag tycket det börjat lukta illa först nu när han äter mat. Joel varierar sin sömn massor varje dygn. Idag sov han ensam över en timme, behövde lite smek och sov sen 30min till.. Igår sov han bara om vi samsov på dagsvilan. Men natten gick hyfsat bra. Kristan hostade och Joel blev skrämd men annars så. ;)

ForestSpirit
11/10/14, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Jag utmanade ödet att gå ut på en promenad när det var mulet - självklart började det att spöregna! Tur att man hade regnskydd till vagnen. Jäkla regnhåla man har flyttat till :( bara regn istället för snö…

Gjorde en försenad fars dags tårta till sambon innan han gick till jobbet idag, mäktig blev den! En massa nutella i grädden och en massa i tårtan, man är dömd till att bli supermätt om man äter den :)

[Thiah]
11/10/14, 4:35 PM
#213

Förstår inte hur ni kan laga med nutella. Jag skulle äta upp allt innan det hamnar på tårtan. :p

ForestSpirit
11/10/14, 4:51 PM
#214

#213 enkelt! Hela burken hamnade i grädden, haha! Eller jag åt självklart lite innan.. Blev till och med en smörgås med nutella 😇

vevve89
11/10/14, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

Lillan är kanonglad. Hade lite ont i magen igår men det är borta. Vi har varit hos min mormor å hennes syster hela dagen. (vi bodde hos dom innan vi flyttade för 4 månader sedan) fixat lite i vårt gamla rum å så. Nellie fick ett gosedjur av storasyster idag oxå. Mina brösten har däremot varit väldigt ömma idag. Är ju så ibland men trodde nästan att jag skulle få stockning på ena sidan. Ikväll ska jag iväg till stallet igen, hoppning denna gång. :-) ska bli så kul!

CelsiusT
11/10/14, 7:53 PM
#216

#208 Du tror inte det beror på att ni var iväg? Kanske att hon visat sin bättre sida om dom kommit till er? Vi var också hos svärfar i helgen och han visade sig nog iof från sin bättre sida, men skrik-kalas from hell hela kvällen. Det tar på dom små att fara runt och träffa massa okända folk. 

#209 Man måste inte låta andra trösta. Jag tror inte alls på det. När jag är ledsen så vill jag var hos någon jag känner och är trygg med. Är hellre ensam och ledsen än att vara med en främling/inte så känd/inte helt trygg person. Och jag tror att mitt barn känner samma i frågan. Så när han blir ledsen så tar jag (eller sambon) alltid tillbaka honom och tröstar. Och så gör jag även när min svärmor håller, som ändå har träffat honom en gång i veckan/varannan vecka ungefär sen han kom till världen, men det är ändå inte samma sak som med mig o sambon som han "känt o hört" under hela graviditeten och sedan varje dag i hela hans liv.  Sen går jag mycket efter hur det känns i hjärtat, tror mina instinkter är bra att lyssna på =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
11/10/14, 8:08 PM
#217

#216 Jodå, delvis berodde det ju på det. Men det började redan i fredags (vi åkte inte förrän i lördags), och då var det ännu värre. Utvecklingssprång på G tror jag.

JeFo
11/10/14, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Tråkigt att gå själv så Holly fiska upp en kompis 😀

malinroth
11/10/14, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#219

#192 Grattis till den fina lilla tjejen! :) Längesen jag skrev här nu. Här är det full rulle, Svante tar sig fram som en liten blixt efter golvet och sedan en månad har han även börjat ställa sig upp och gå lite efter möblerna. Inte en lugn stund, men vi har såå kul! :) Förra veckan hade vi sista babysim tillfället men vi börjar en fortsättningskurs redan imorgon! Vi har även gått på kyrkans barntimme två gånger och det är lite stojigt men samtidigt kul, vi kommer nog inte gå varje vecka men lite då och då. Idag har jag byggt ihop en liten bokhylla som min syster kommit med så nu har jag gjort iordning en liten hörna till Svante här i vår lilla lya, blev fint tycker jag. Behövde verkligen en bokhylla att få upp alla barnböcker i så han inte äter upp alla böcker! Nu ska den bara fästas i väggen så han inte river den över sig, men det får bli imorgon.

[WickedAlly]
11/11/14, 12:02 PM
#220

#216 Men självklart måste man inte det.. 
När Wilmer inte var äldre än vad din son är nu resonerade jag precis likadant som dig, men ju äldre han blir desto mer inser jag värdet av att ha andra trygga punkter. Verkligheten börjar krypa ikapp och insikten att han så småningom inte kommer att hänga med mig dygnet runt hela livet går inte att blunda för längre. 
Att han då och då kan bli tröstad av sin farfar, som förövrigt inte är en okänd person utan just hans farfar, eller någon annan han känner är för mig en betryggande tanke.
Däremot skulle jag aldrig någonsin lämna över honom till någon om han redan är ledsen, för det skulle skicka väldigt fel signaler. 

Tänk om det skulle hända mig och Rasmus något så att vi avlider, och Wilmer inte har en enda trygg punkt till i världen. Tanken är vidrig och när jag så småningom insåg detta började jag lita på att andra kan trösta honom bra också, även om jag och Rasmus förhoppningsvis kommer vara hans primära trygghetspunkt under många, många år framöver.

Så ja, att följa mitt hjärta och mina instinkter är precis vad jag gör och har gjort hela tiden. 

Känner förövrigt att jag måste tacka Thiah för funderingarna kring trygga punkter i ett barns liv, för det var faktiskt hon som fick mig att inse hur viktigt det är :)

***

Idag har vi vart på bvc, han fortsätter att följa sina kurvor fint och det känns ju väldigt bra i hjärtat :) 
Han ligger lite under medel på båda kurvorna men idag skrev hon in min och Rasmus längd och vårt medel hamnade exakt på samma ställe på kurvan som Wilmer ligger på. Lite kul :) 

Innan vi blev inkallade höll Wille låda i väntrummet. Ut kom en sköterska och hajade till när hon såg Wilmer.
"Jag trodde det skulle vara ett mycket större barn här ute som lät, vilka lungor du har!"

Enda som är stort på vår bebis, hans röst, haha. Eller ja, fötterna också :P

[Thiah]
11/11/14, 12:13 PM
#221

#220 Jag berättade väl att farmor nu blivit en så trygg punkt i Joels liv att han glatt följd emed henne på 4 års fest och höll låda för en massa okända tanter och gubbar? Han hade sovit, skrattat, ätit, kramats med söta tanter, poserat för foton och gud vet vad. 😃Då kände jag att wow, vi har faktiskt lyckats med det vi ville.  Extra viktigt för oss att de närmast oss blir trygga då hela min släkt är på andra sidan vattnet. Som det är nu finns det 1 supertrygg(farmor) och 2 halvtrygga personer förutom jag och kristian.  De där halvtrygga är det bara för att vi ses så sällan. Han älskar att umgås med dom. 

Joel dregglar som bara den igen. Står på händer med raka ben och vevar på med benen men glömmer att flytta händerna. Sover mycket igen.  Jag tror han är så trött för att när han är vaken är det 100% hela tiden. Det ska lekas, "krypas" jaga katterna, pratas, skrikas osv.. inte stilla en sekund. 

Verkar ha en "mamma är bäst" period (jag vet ju att jag är det men vore bra om pappa dög ibland 😎).  

Förresten hade vi första "blodbadet" mellan Joel och katt häromnatten. Han dunkade katten i huvudet och hon vifta bort honom med en tass. Tyvärr har hon vassa klor (himla svårklippt) så hon råkade rispa honom på handen, märkte direkt att det inte var elakt menat för hon låg lugnt kvar .  Men efter det är hon inte alls lika rädd för honom av någon anledning så det är ju positivt.

[WickedAlly]
11/11/14, 12:34 PM
#222

#221 Nej, men vad härligt. Underbara lilla killen :)
Efter mycket om och men har det blivit vad vi också önskar och vill och jag tror att vi är på god väg. Han hänger jättegärna med sina mor-och farföräldrar, men mormor är än så länge den allra tryggaste av dem. Hon bor närmast och är även den jag själv står närmast så det är väl inte så konstigt egentligen :)

Haha känner igen det där med 100%, är fullt fart här hela tiden tills han tvärdäckar. Dock är nätterna inte så roliga just nu men det går i intensiva vågor det där så det vänder väl snart igen.

Katten kanske insåg att hon klarar att försvara sig mot denna märkliga lilla varelse? ;) 
Var beredd på blodbad hemma hos mamma häromdagen också, Wilmer tog ett rejält tag om Rasmus (Ja, katten heter också så :P) öra. Men Rasmus stirrade bara fult på honom och gick. 

Nu har Wilmer precis satt i sig en stor skål Korv Stroganoff till lunch, jag som precis sa till bvc att han äter väldigt dåligt, heh..

[Thiah]
11/11/14, 12:46 PM
#223

Våra nätter går sådär. Joel sovre oroligt efter några timmar sömn. Bökar runt, gnäller utan att vakna. Det är nästan så jag funderar på att ha honom i andra rummet. Han väcker ju mig men behöver mig egentligen inte. När han verkligen behöver mig så tar jag honom bredvid mig men dom ljuden skulle jag höra ändå.  Äh vi får se. Vi borde också sänka botten i spjälsängen, det minns vi varje gång vi lägger ner en sovande joel där….🤪

Annons:
[WickedAlly]
11/11/14, 12:54 PM
#224

Det är oroligt här också, vaknar varannan timme och vill tröstas. Somnar aldrig om av sig själv heller. 

Haha, jag sänkte häromdagen när han satte på andra långsidan. Men han har inte sovit där än, trots att jag lovade Rasmus att han skulle vänjas vid det nu..

[Thiah]
11/11/14, 12:58 PM
#225

#224 äh i sinom tid. Svårt att vänja dom vid sängen när dom vaknar varannan timme.  Joel vill bara låta och böka runt. Han slår huvudet i kanten ibland och bökar då runt extra, men jag behövs egentligen inte.

[WickedAlly]
11/11/14, 1:11 PM
#226

#225 Ja, det är ju det. Rasmus tycker att det är mysigt att vi samsover men han får ont i ryggen när det är trångt, men vi har bytt platser i sängen så det verkar funka bättre nu. 

Från det ena till det andra, vad ska ni ge era små i julklapp?

[Thiah]
11/11/14, 1:16 PM
#227

Jag tror faktiskt inte vi kommer ge något alls. På julaftons morgon är vi nog med farmor och "mommo" och då får han presenter av dom (vi ska ge hans handavtryck i en fin liten ram till dom). Senare på kvällen åker vi till stockholm och där får han julklappar av mina föräldrar. På juldagen kommer syrrans familj och kanske bästa vännen så då får han klappar där.  Så jag tror helt ärligt att vi i år skippar julklapparna. För Joel kvittar det ju ändå i år och han kommer få paket i dagarna 3 liksom..

Och då har jag inte räknat med sånt vi kommer köpa i stockholms julrea….

[WickedAlly]
11/11/14, 1:23 PM
#228

Att köpa grejer på mellandagsrean istället var ju ett väldigt bra tips. 

Jag känner att jag vill ge Wilmer något på julafton men verkligen inte en hög med leksaker, funderar på en gåvagn istället. Vi har fått en Micki av mammas ena kollega. Funderar på om jag ska fixa i ordning den, måla i någon fräsig färg och sådär, och så får det bli julklapp. Den och några böcker tror jag. 

Misstänker att han kommer få leksaker så att det räcker och blir över ändå. Är inte jättesugen på att belamra hela huset med grejer han knappt kommer att hinna leka med..

[Thiah]
11/11/14, 1:24 PM
#229

Hade vi varit hemma och firat hade jag säkert känt likadant men nu är vi på resa hela julen. Tror att vi köper riktiga presenter först på årsdagem.

JeFo
11/11/14, 1:44 PM
#230

Vi ska inte köpa massor heller till Holly. Ganska mycket har vi ju redan… Blir att vi kommer få massa också. En gåbil kommer vi önska. Varje barn har fått och dom har verkligen slitits! Sen bord å stolar till kommande rum. En flodhäst med bollar i är jag sugen på (Svante satt i en sån på nå kort längre tillbaka) och nån typ av gunghäst. Vi har lugna nätter. Ammar bara en gång och sedan sover vi. Hon är dock väldigt lättväckt på morgonkvisten. Härligt att han åt mycket Ally! Brukar vara som så att pratar man om det så händer något. Vi har det trögt med maten. Gröten går i ganska bra och så ett mål mat om dagen. Vi tar det långsamt 😁 Vi har haft väldigt lätta barn som haft trygga personer i sina liv från början. Våra barn är framåt och väldigt nyfikna. Nästan så att der slår oöver att det liksom är för orädda. Hade mormor och morfar några hus bort men för några år sedan flyttade dom. Får se hur det blir med Holly. Just nu är hon extremt mammig. Lämnar jag rummet skriker hon som bara den. Bara tredje dagen men lite ovant. Kanske behöver mer närhet nu när vi ammar mindre?

Annons:
[WickedAlly]
11/11/14, 2:29 PM
#231

#229 Ja, då hade jag nog inte heller köpt något. Kanske en pyjamas eller en bok eventuellt, något litet som går att ta med lätt. 

#230 Jag har önskat myskläder/pyjamas och böcker till Wilmer. 
Fast bord och stolar till rummet vore kanon att få :) 

Haha, ja. Kanske borde ringa bvc ibland och säga att han inte äter. Så att han får i sig något menar jag :P
Gröten har han slutat med, han vägrar. Någon enstaka gång kan han äta en sked men sen ska han bara kladda. Han får smörgås och ägg till frukost istället.

Wilmer var rätt orädd förut, snackade med alla men nu börjar han bli mer avvaktande. Jag ska helst vara bredvid hela tiden. Men ibland kan jag få lov att gå ut i köket, men då måste jag prata med honom under tiden.

[Thiah]
11/11/14, 2:37 PM
#232

Vi har toaletten bredvid ytterdörren och vardagsrummet så långt bort det går. Jag brukar få sitta och ropa åt Joel medan jag kissar. Dessutom har vi hissen vägg i vägg med toan så jag undrar vad folk tror. Har många svensktalande i huset som förstår vad man säger iag . Resten tror säkert bara att jag är knäpp ;)

JeFo
11/11/14, 2:39 PM
#233

Holly tittar på mig så fort någon mindre känd tittar på henne. Är precis som att jag måste godkänna först. I helgen var hon osäker på både min bror och syster. Vet att det går över och att vi inte setts på länge. Och det är väl självklart att mamman blir trygga punkten då de är henne man är med mest…. Mamma är alltid mamma ❤️ Ingen vits å köpa massa egentligen. Roligast brukar ju ändå vara snöret på paketena. Såg att Joel också fått en "Sophie la girafe" gillar han den?

[Thiah]
11/11/14, 2:48 PM
#234

#233 Joel vill också ha godkännande av mig för vissa. Gamla tanter i butiken tolererar han väldigt bra. Men ibland tittar han nästan på mig om kristian kommer och ler och vise versa. Knasbarn man skaffat ;) Nå Jefo, han verkar inte gilla den så värst mycket. Fick den när han fyllde 6 månader. Hans kusin älskar den däremot. Gillar Holly den?

[WickedAlly]
11/11/14, 2:57 PM
#235

#232 Haha, äh det är bara hälsosamt att bjuda lite på sig själv då och då ;)

#233 Så är Wille med, vill att jag liksom ska tycka att det är okej innan han kan tycka det. 
Ja, man kanske ska ge en hög med snören istället.

JeFo
11/11/14, 3:27 PM
#236

Holly skulle bli gladast för sladdar, lappar och snören 😛 Tänk om alla vore så enkla att tillfredsställa! Holly gillar giraffen. Skön att tugga på för tänderna skulle jag tro. Men nu har hon börjats ledsna på den. Ska helst vara min mobil. Den är hon sjukt intresserad av. Köpte en bebismobil som lös och spelade, var inte alls lika intressant. "Hon som skriker på toan" du kanske är kändis i huset Thiah! 😉 Toabesöken går på 2sek här. Gillar verkligen inte hysterin när jag behöver dit. Just nu sover gaphalsen. Sååå lugnt och skönt. De äldsta har bakat muffins, helt på egen hand. Jag var i ett annat rum så vi ska väl snart se vad det blev för något. Tror vi ska göra allt klart och sen åka till jobbet ett tag. Behöver ut en stund. Har ju jobbet runt knuten typ. Skönt att kunna gå dit och prata lite. Har ju turen att min bästa kompis jobbar på samma ställe. Har redan varit och lunchat med honom å en till idag 😀

ChristineL
11/11/14, 3:48 PM
#237

O, appropå toalettbesök. Lämna inte era barn ensamma när de blir så stora att de går och klättrar överallt! Var på toa och när jag kommer tillbaka står nova på soffbordet! Det är helt livsfarligt att ha en sån unge ju! :P

Annons:
ForestSpirit
11/11/14, 4:22 PM
#238

Jag gruvar mig för att släkten kommer att ge en massa julklappar till Viggo när vi åker hem över jul, vi kommer ju att åka tåg tillbaka till Norge, och vi kommer att skippa vagnen. Får se hur det blir.

Sitter och funderar på vad vi ska ge far- och morföräldrarna, tror jag ska trycka Viggos händer o fötter på tavlor kanske. Och rama in lite fotografier kanske :) Ska ju få med oss det enkelt också på tåget..

Viggo har blivit så glad liten filur, ler väldigt mycket och har börjat att småskratta lite :) Igår upptäckte han en skallra, den låg han och log åt väldigt länge. :)

[WickedAlly]
11/11/14, 4:42 PM
#239

#236 Mobilen är favoriten här också. God och full i bakterier, haha. Han lär väl aldrig bli sjuk i alla fall ;)

Skönt att komma iväg litegrann, alltid skönt att få ha lite vuxenprat :)

Wilmer är grinig, får knappt lagat mat. Vi har vart genom hela leksakskorgen men intresset för var grej varar bara någon minut innan den åker i backen. Nu står han i soffan och verkar försöka riva hål på ena kudden.. 

#237 Haha, får ha koppel på den lilla :D Wilmer har börjat att försöka resa sig mot absolut allt, kan inte sätta honom någonstans där det finns en möbel i närheten. Balansen finns ju inte riktigt där så han drattar ju i golvet rätt som det är.

#238 Eftersom han inte är så gammal så kanske de flesta ger kläder? :) 
Annars kan du ju hinta lite diskret om att kläder är en himla bra julklapp :P

Så mysigt med små leenden. Man blir så satans fånig och vill att de ska le hela tiden, apar runt värre än värst. I alla fall jag :)

fridaas
11/11/14, 5:05 PM
#240

Noel kommer bara få sånt han behöver i julklapp, som byxor just nu, gick igenom vad vi kunde spara från alwa och det blev knappt inga byxor kvar alls, jag som ändå tyckt att vi jämt köpt neutrala byxor till Alwa innan, men icke. Sen har vi önskat oss skattkammarboken eller vad de heter, sångböckerna iaf, då han älskar när man sjunger för honom, trots att hans mamma sjunger falsk.. Kanske är det han skrattar pt iofs, hur dålig hans mamma är på att sjunga :P

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
11/11/14, 5:21 PM
#241

Vi nöjer oss med att ge Nova en liten låda med Duplo. Hon kommer få hur mycket (och dyrt!) som helst av alla andra så vi snålar :P

ForestSpirit
11/11/14, 5:45 PM
#242

Ja jag apar mig hela tiden framför Viggo, karln kan skratta åt mig ibland också , hehe :)

Vi kommer förhoppningsvis få mest kläder och pengar så att vi kan själv köpa vad som behövs. Kommer att köpa en sån där hoppgunga man har i dörröppningar i alla fall, dom tycker jag är supermysig :) Fast det dröjer kanske innan han kan använda en sådan. Måste kolla upp ålder på såna. Någon av er som använder er av hoppgungor? :)

Vi måste börja kika efter en spjälsäng till Viggo! märkte nu att korgen börjar att bli lite liten, han växer ju så det knakar.

[Thiah]
11/11/14, 5:58 PM
#243

Vi har en från 4 månader men varit för lata för att använda den. Men jag tror Joel nu skulle älska den.

JeFo
11/11/14, 7:21 PM
#244

Vi har också en gunga, tack för påminnelsen! Är från 4mån och den måste jag plocka fram. Holly älskar att hoppa när man håller i henne.

Annons:
[WickedAlly]
11/11/14, 10:13 PM
#245

Vi har en hoppgunga, räcker att Wilmer ser den för att han ska bli helt i extas. Skuttar runt där rätt ofta, vi köpte den för lite av pengarna han fick i doppresent :)

Tror det står från 6 månader på vår dock. 

***
Han sover så satans oroligt, vaknar hela tiden. Just nu önskar jag att vi bodde i enplans, hade jag iaf sluppit kuta upp och ner för trappen hela kvällen..

ForestSpirit
11/11/14, 10:28 PM
#246

Viggo har sovit större delen av dagen.. Undrar om vi blir vaken inatt eller om han har en växt period.

JeFo
11/11/14, 10:31 PM
#247

Måste ta kort på vår gunga sen 😛 Köpte den åt äldsta och skulle vara gulligull. Var helt fel motiv för mitt gulligull tänk 😁😛 Sååå trött. Alla sover så jag ska göra lika. Hoppas Holly håller sig till kl 2 och sen till 7. Lagom med en matning om natten! Vad sysslar du med om nätterna Ally? Tänkte eftersom du är på båda planen? Hoppas Wilmer kommer till roa om nätterna snart. Gör en hel del med en själv när man får vila. Är mamma glad är alla glada! 😛

[WickedAlly]
11/11/14, 10:45 PM
#248

Ska strax sova jag med, är rätt slö känner jag. Festar loss på lite kaffe och after eight, samlar pensionärspoäng så det skriker om det. 

Haha, nä på nätterna håller jag mig allt på ovanvåningen. Mellan åtta och när vi lägger oss är det värre dock :P
Var precis upp för tredje gången sedan åtta, puh. Kommer få fräsiga benmuskler i alla fall. 

Han pendlar jättefort, nu har det vart såhär ett par nätter. Innan det var nätterna kanon i typ en veckas tid, innan det var det kaos ungefär lika länge. Så förhoppningsvis vänder det senast till helgen igen. Tur att vi samsover, annars hade jag vart död om dagarna. Nu är det ju bara att stoppa in bröstet eller buffa lite i rumpan. Knappt någon ansträngning :)

em.nord
11/11/14, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Sen igår har Elliot varit gnällig som attan. Svårt att komma till ro. Inatt sov han 1.5-2 h max så jag var helt slut i morse. Höll på fram till 13 med att sova 10 min max, så då jag stoppade ner honom i vagnen och gick en runda. Då somnade han och sov sen 3.5 h. Fick väcka honom för mat sen sov han 3h till o jag passade på att sova 2h jag med. Sen var han vaken från 20 till nu 23 så nu sover han förhoppningsvis några timmar. Jobbigt att se honom så övertrött som han varit ett dygn. Han har velat sova men inte kommit till ro ordentligt. Lille plutten…♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ForestSpirit
11/12/14, 1:49 AM
#250

#249 testa att Linda in honom i en filt, tight. Det funkar kanon med Viggo! Googla på "swaddling". Dom små har ju haft det tight i magen så det blir bekant om man lindar in dom :)

soundtrack
11/12/14, 5:02 AM
#251

Tidig morgon här idag då Alice bestämde sig för att somna för natten vid halv sex igår.. Jag hoppas att jag får gå och sova lite till snart.

Annons:
[Thiah]
11/12/14, 5:19 AM
#252

Ally: vi verkar ha det som ni. På två timmar vaknade han till 4 gånger. Sen sov jag lite och sen var det en gång i timme . Jag fick i alla fall sova en liten stund tidigt på kvällen. Sen var Joel arg som ett bi när han vaknade 05.30. Satt i sin stol och skrek och slog med handen. Jag brukar få 5-10min att gå på toa, fixa mat åt honom och åt katterna samt sätta på kaffe åt mig men inte idag. Vi ska iväg på viktkontroll och fika idag så jag hoppas hans humör blir aningens bättre.

JeFo
11/12/14, 8:18 AM
#253

#249 Jag lindade en korv av en handduk och gjorde som ett nest runt Holly när hon var mindre. Då blev inte sängen så stor. Hon brukade tryna in hela ansiktet där… Jobbigt att ni inte får sova på nätterna tjejer. Måste va nån killgrej 😛😉 Idag är det badhuset som gäller igen. Skoj, skoj. Min mamma och syskon ska med idag 😀 Roligare ju fler man är

vevve89
11/12/14, 8:43 AM
#254

Jag lindar in Nellie i en filt varje kväll. Annars vaknat hon oftast ganska fort eller ja, nu går det på rutin. Hon sover kanon inlindad i sin filt de flesta nätterna. :-) just nu har hon en kudde i sängen oxå då hon varit täppt till å från, så hon är lite halvsittandes men förut hade jag en stor filt som jag snurrade ihop å la som ett nest.

em.nord
11/12/14, 10:00 AM
#255

Försöker linda in och gosa till det för honom. :) tack för tips! Inatt sov han jättebra! En amning vid 2.30 sen vaknade vi 6.15 och steg upp :) Vi har inget babysim här så ska gå själva sen när han är äldre. 3-4 månader säger man va?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/12/14, 10:12 AM
#256

Thiah: Hemskt är det, speciellt när man vant sig vid att ha bra nätter. 
Tror att han vaknat en gång i timmen hela natten, och sen började han masa runt ordentligt vid sextiden. Lyckades få honom att somna om till sju men då ringde Rasmus väckarklocka så då var det kört..

JeFo: Kul att bada, är också sugen på det. Blev inget i helgen för då skulle vi ju fara runt bland alla miljoner släktingar.. 

***
Nu har vi precis käkat frukost, macka och äggröra. Nu äter Wilmer på mina bilnycklar, lite efterrätt är ju gott. 

Idag ska vi gå runt och planera julen i alla rum. Flyttat från 31 till 102 kvadrat så det behövs väl lite påfyllning av julpynt. Den 29:e ska vi på två julloppisar, har hört att man ska vara ute i väldigt god tid på dessa. Ska bli spännande, hoppas på att hitta gamla kakburkar och vackra tomtar för det har jag väldigt få av.

[WickedAlly]
11/12/14, 10:15 AM
#257

#255 4,5 kg säger de här så en del kan ju gå från att de är nyfödda :)

JeFo
11/12/14, 10:32 AM
#258

Åh va spännande med julloppis! Hoppas du hittar det du vill ha 😀 Här har vi precis satt oss upp själv tre gånger i rad. Undrar om hon kommit på snitsen nu tro?! Ser så nöjd ut när hon lyckats. Har en allmänt lugn dag idag. Tror vi ska ut på en promenad nu innan lunch. Ska trötta ut de två minsta är tanken. Och frisk luft gör susen 😊

Annons:
[WickedAlly]
11/12/14, 10:44 AM
#259

Tack, det hoppas jag med :) 
Något lär väl i alla fall slinka med hem räknar jag med.

Duktig tjej, låter verkligen som att hon fattat grejen nu :)
Här övar han på att ställa sig hela tiden, står och putar med rumpan. Är nog lite svårt att få kroppen helt rakt än så länge. Kan inte titta bort en sekund, puh. 

Funderar också på en promenad, men det duggregnar så jag är inte jättesugen direkt..

[Thiah]
11/12/14, 11:22 AM
#260

Joel sätter sig i nån halv sittande position. Mestadels står han med raka ben och armar. Ser ganska lustigt ut. Här är det mega Gnäll idag. Ser ut som om det kommer en till nedre tand. Kanske vi märker av den här dubbelt när den första inte märktes alls. :( Bada låter skoj men jag kan inte riktigt klara av det mera som vuxen. Svårt för vatten, svårt för bikini o så. Utomlands går bra men inte här. Kristian får sköta badbiten, han är en trygg fisk i vattnet.

[WickedAlly]
11/12/14, 11:56 AM
#261

Har precis nattat en alldeles hysterisk bebis, till och med när han hade somnat var det gnäll och snyftningar :o

[Thiah]
11/12/14, 12:16 PM
#262

"Härligt" att jag inte är ensam om gnällig bebis. ;). Jag är trött och har inte direkt energi. Hungrig men ändå inte. Bah. Jag är i behov av sömn. Vi ska snart åka iväg och fika. På ett sätt skulle jag vilja skipps men samtidigt vet jag att jag blir knäpp av att bara vara hemma. Lika bra att komma ut lite i friska trista luften och möta andra vuxna som inte gnäller eller vi sitta i mitt knä. ;)

JeFo
11/12/14, 12:22 PM
#263

Här har vi klarblå himmel idag. Så idag är det ljust! Love it! Vaknar inte annars… Promenaden gjorde susen! Blev mat när vi kom hem och nu ligger hon utslagen. Hon var verkligen jätte trött. Av någon anledning håller hon ut in i det sista. Ang badning. Där vi badar ser alla olika ut. Jag tyckte inte om badhuset först. Men ingen är den andre lik. Korta, långa, smal, tjock, håriga, ärriga….. Nu bryr jag mig inte. Jag har fött tre barn och har en ok kropp. Tror många känner sig lite nakna men det är mest en själv som bryr sig. Har inte tid att titta på andra. Tycker det är strongt att våga oavsett hur man ser ut.

em.nord
11/12/14, 1:08 PM
#264

#263 helt rätt! :) skäms lite över mina bristningar och slappa mage… men ska inte låta det hindra mig! Sen är ju planen att börja jogga igen :P men får nog vänta iaf 2v till. Sen ska man kunna träna som vanligt efter snittet… Så lär väl ha snygg kropp lagom till nästa graviditet ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ForestSpirit
11/12/14, 2:01 PM
#265

Påh, måste på nått sätt fp Viggo att somna tifigare om kvällarna.. Just nu sover vi bort hela dagarna istället :/

Annons:
JeFo
11/12/14, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Åh vad jag är trött nu. Alla sover som aldrig förr. Badhuset är tungt 😉

[WickedAlly]
11/12/14, 10:00 PM
#267

#266 Härligt med ett gäng tröttisar :)
Här vaknar den lilla ligisten ett par-tre gånger i timmen. 

Hela dagen har vart skitdålig. 
Jag är så trött, ska krypa till sängs nu.

[Thiah]
11/13/14, 8:00 AM
#268

Vi stack iväg på fika. Lite mer kaotiskt än vad jag väntat mig men tillslut lyckat. Joel fick nyttig miljöträning och hundpussar i örat. ;) Sen fick jag helt ifred städa köket och läsa en stund. Sen slog det till med den sk nattsömnen. Joel har aldrig sovit så dåligt. Vid 05 gav jag upp. Flyttade oss till bäddsoffan med mjölk åt Joel och scrubs tv show åt mig. Vi somnade om en stund men det är en väldigt orolig sömn. Drömde om sourcreme chips så jag var ganska sur när det inte fanns hemma :p

Jespersen
11/13/14, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#269

Villemo har sovit riktigt oroligt sedan någon vecka tillbaka, och inatt fick jag ta över henne till min säng och ge henne mat redan vid ett, hon som brukar sova till tre-fyra annars.. Gnälliig och ska bara bäras runt på dagarna med nu. Börjar fundera över om det kan vara tänder på gång redan. Hon ska ha något i munnen hela tiden, helst händerna, och dreglar massor. Sen har hon bajsat tre dagar i rad nu, innan har det vart max varannan, oftast var tredje dag sen vi började med ersättning. Har läst att magen kan bråka med när tänderna är på gång.

Har provat lite att knyta upp henne på rygg med sjalen nu, vilket verkar poppis :) Det är väl lite bättre utsikt där!

vevve89
11/13/14, 9:07 AM
#270

Nellie sov jättekonstigt inatt oxå. Hon vaknade första gången vid 23 (somnade 21 för natten) sen vid halv 2 och så fortsatte det till kl 6 imorse. Hon brukar aldrig vakna innan kl 7 på morgonen. Nattmat brukat hon vilja ha mellan 3-5… Och nu på morgonen är hon jättetäppt!

em.nord
11/13/14, 9:09 AM
#271

#266 så söt :) Sovit helt ok inatt. Sov mellan 22-02 sen 03-04.45 Sen fick det bli kaffe o tv :P sen sov han mellan 6.30-8.30 men då kunde jag inte sova tyvärr. Idag blir det vår första lilla utflykt. Vi ska till Kalmar och gå på IKEA o lite annat. Sen till svärmor. Han skriker ju sällan och han gillar att åka bil o vagn så borde gå bra idag :) hoppas det iaf ;) Trött mamma behöver det ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/13/14, 9:17 AM
#272

Inledde morgonen med att koka kaffe utan att sätta i ett filter samt slänga smutstvätten i soporna. 
Känns som att någon suttit på mitt huvud. Nu håller jag allt som går att knipa med på att nätterna här hemma blir bättre snabbt igen. 

Blir ju spännande att se vad resten av dagen bjuder på..

Annons:
[Thiah]
11/13/14, 9:40 AM
#273

#272 Vad skönt att jag inte är den enda som kokat kaffe utan filter idag!

JeFo
11/13/14, 10:09 AM
#274

Låter som om ni skulle behöva till badhuset allihopa! Nej man ska inte skoja om jobbiga nätter. Drygt värre att vakna tröttare än när man gick och la sig. Kanske sova middag idag Ally, så du inte duschar i toan el nåt 😛 Frisk luft annars brukar pigga upp trötthjärnor! Jag ska ta mig ur sängen. Vi har sovit sen 8.20. Ska baka till hockeyn i vanlig ordning.

[WickedAlly]
11/13/14, 10:27 AM
#275

#273 Haha, nä det är alltid skönt att vara två om galenskaperna :P

#274 Skulle nog behöva det :P 

Känns faktiskt som att man lika gärna kan strunta i att gå och lägga sig, blir ändå inte utvilad. Får bara ont i huvudet. 

Så skönt att få sova på morgonen, låter skönt i alla fall :P

Nu har Wilmer precis kletat in hela sig själv och sin matstol i banangröt. Funderar på att bara ställa ut stolen och ta den med högtrycket, kommer få städa i en evighet annars :o

Velinga1984
11/13/14, 10:31 AM
#276

Lillesonen tog prover igår, stick i fingret och det var först i slutet som han inte ville sitta fast mer. Får se om de visar något på gluten eller mjölkprotein. Vilket fall så gäller helt mjölkfritt i 3 veckor för att se vad som händer. Gäller att tänka till då mjölkprodukter finns nästan i allt.

ForestSpirit
11/13/14, 1:55 PM
#277

Här är det som vanligt mulet, så himla tråkigt.. Man har ingen lust att ut på prommis när det kan börja regna när som helst 😑 är väl lika bra, karln har lämnat spår efter sig enda sen han klev upp. och han undrar varför det är stökigt.. Man är helt plötsligt mamma till två känns det som. Viggo sover faktiskt bra om nätterna, är väldigt tacksam för det. Och vid blöjbyte på natten så ligger han och ler som bara den så man vlir alldeles varm :)

CelsiusT
11/13/14, 2:15 PM
#278

#269 Åh så mysigt hon har det på rygg, ser ut att vara en nöjd liten en. Är det en Zara? Min lille gillar också ryggknyt, skrattar så gott när jag sätter upp honom på rygg och verkar tycka det är kul att kunna titta på vad jag gör, men han somnar alltid snabbt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForestSpirit
11/13/14, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#279

Den här har jag gjort klart idag, till min lilla tremenning på 4,5 år som älskar ugglor :)  Ser heltokig, jag vet 😂

Annons:
[WickedAlly]
11/13/14, 11:35 PM
#280

Låg bredvid Wilmer i sängen, plötsligt rullade han över på mage och lade tre megaspyor. Så nu luktar vår säng lasagne och bröstmjölk. Trevligt trevligt. 

Han har alltid vart lite kräkig av sig, fast det har ju varit överskottet som kommit upp, men nu var det verkligen riktiga spyor. Funderar på om han ätit något dåligt eller om han blivit magsjuk, var på bcv igår. Kanske hängde kvar någon otrevlig bakterie i väntrummet :o

[WickedAlly]
11/14/14, 10:02 AM
#281

Haft en helt okej natt, bara vaknat två gånger vad jag kan minnas. Halleluja :) 

Har dock legat med min arm i någon konstig vinkel över huvudet, Wilmer låg uppklämd i min armhåla nämligen, så nu är armen alldeles öm och oanvändbar. 

Fast hellre ont i armen och utvilad än tvärtom :)

fridaas
11/14/14, 10:42 AM
#282

#276 när man väl har kommit in i det så är det lätt att utesluta mjölkprotein. Dock är det många som inte vet skillnaden mellan mjölkprotein och laktos, svärmor köpte laktosfria saker när vi gjorde mjölkprotiensutredningen på Alwa :/ Hoppas ni får svar på vad det är för fel iaf!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
11/14/14, 12:58 PM
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: