Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1145 ggr
Bill&Bull
2014-10-20 15:35

kanske inte kan..?

Jag har funderat på en sak och jag är rädd.. Har varit tillsammans i två år nu, varje månad kommer mensen eller så är testet negativt. Dom brukar säga att det kan ta ett år innan man blir gravid, men hur lång tid ska det verkligen ta?? Jag har varit och undersökt mig, allt såg bra ut. Men det stora problemet är att jag och min sambo (undermedvetet) börjar undra om han inte kan. Han föddes med en testikel men det ska väl inte hindra? Vi vill så gärna bli gravida, och jag vet inte alls vad vi skulle göra om han fick besked om att han inte kan. Borde man inte få kunna kolla det? Måste man gå igenom en hel process bara för att man vill kolla om man kan?! Det är väl mängder av test? Jag vet att ni kanske inte har svaren men behövde bara fråga ändå.. Kram

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
tlover
2014-10-20 15:43
#1

För oss tog det 3 år att bli gravida och då började vi ändå då vi var 23 år så vi var inte "för gamla" eller så.

Vi kollade upp oss efter ca 1½ år däremot (minns jag rätt var det spermaprov för min man och vaginalt ultraljud + endel blodprover för mig) men vi var båda väldigt fertila och eftersom vi var så unga och fertila så skulle vi komma tillbaka först då vi hade varit barnlösa i 3 år men då hann vi bli gravida just innan (första graviditeten var efter att ha försökt i 2 3/4 år men det blev missfall men graviditeten jag har nu är sen just efter 3 år).

Så ge inte upp hoppet än men känner ni att ni vill kolla upp det så skaffa en tid hos läkare.

l'm back

Ria74
2014-10-20 15:44
#2

För oss tog det ca 5 år av aktivt försökande innan vi fick ett plus. Min sambo trodde också att det var han det var fel på så vi köpte ett spermatest på nätet man kunde testa hemma med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
2014-10-20 15:45
#3

Det går att köpa test för att se om det finns spermier på apoteket. Då har ni en fingervisning. Om ni är oroliga så uppsök läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
2014-10-20 15:47
#4

Hur länge har ni aktivt försök? Prickar ni ägglossning? Sköter ni er hälsa? Det kanske är dags för fertilitetsutredning annars, dom brukar testa mannen först då det är enklast.

Det brukar ta i snitt sju ägglossningar för en kvinna att bli gravid om man försöker aktivt. För mig tog det två år, extremt oregelbunden cykel, utredning, hormonbehandlingar och ivf. Nu har vi en liten tjej på snart 17 månader och jag är gravid med nummer två i v. 10. Den här gången träffade vi rätt på fjärde ägglossningen efter förlossning, helt galet!

Bill&Bull
2014-10-20 15:51
#5

Tack för ditt svar! Är det någon speciell läkare man kontaktar då? Jag har inte ens fått missfall och missförstå mig inte, det är inget man vill få men det hade på något sätt ändå bekräftat att man är fertil väl? Skönt att höra det gick bra för er tillsist :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
2014-10-20 15:52
#6

Mitt svar var till #1 hann få svar innan jag svarat ;)

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
tlover
2014-10-20 15:56
#7

#5 Vi kontaktade vårdcentralen och fick tid där först och fick sen en remiss till kvinnokliniken.

Jo vi blev helt underbart glada då vi blev gravida (och helt förstörda av missfallet sen) men det var ju ändå efter att vi försökt i 2 år och 9 månader (ungefär) dvs missfallet kom efter att vi kollade upp oss m.m

l'm back

ChristineL
2014-10-20 15:57
#8

#5 - Kontakta mödravården så hänvisar dom dig vidare.

Bill&Bull
2014-10-20 15:59
#9

#4 vi har försökt i 1.5 år men har aldrig skyddat oss. Vi har regelbundet sex, vi har god hälsa, jag har regelbunden mens, skiljer väl några dagar hit och dit ibland men.

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
2014-10-20 16:02
#10

#2 #3 ska kolla på sådant test då. Tack

||My Love For Animals Is Immortal||

Upp till toppen
Annons: