Annons:
Etiketthälsa
Läst 12840 ggr
exitingsvillemo
2014-10-16 15:07

Målarfärg

Var taggad på att måla min hall samt fönster och plockade, glad i hågen, fram penslar och oljefärg (utomhus).

Plötsligt slog det mig; är det ok att måla med sådan färg när man är gravid? Även om det är en utefärg så ska jag använda den inne, den luktar ju en del, men inte vansinnigt mycket.

Kan man använda någon oljefärg?

(står med penseln i handen, men vågar inte öppna burken) försökt googla, men hittar inget riktigt svar.

Annons:
ChristineL
2014-10-16 15:18
#1

Shoot! Jag målade taket som höggravid och det finns ju gravida som jobbar som målare ;) Det finns ju sånna där käcka andingsmasker annars, är väl mest till för om man slipar så man slipper andas in slipdamm men ändå.

JeFo
2014-10-16 15:36
#2

Jag målade hela huset när jag väntade första och vi renoverade invändigt så det stank färg. Jag mådde illa av lukten men i övrigt gick det bra. http://www.alcro.se/Global/Broschyrer%20inomhus/Visst_kan_du_mala.pdf

vevve89
2014-10-16 16:03
#3

Min BM sa att vattenbaserat är okey men olja ska man va försiktig med.

tjoopa
2014-10-16 17:43
#4

Så länge det inte är flamskyddsmedel i är det väl okej :)


Intehärutandär
2014-10-16 20:33
#5

Dem flesta av dagens färg är ofarliga. Använd mask om Du är osäker. Jag målade om min gamla spjälsäng o div möbler då jag väntade sonen. Håller på att måla om nu med. :-)

exitingsvillemo
2014-10-16 21:40
#6

Jag avvaktar lite med målningen, är bara i vecka 7 så det känns som att det finns mycket som kan hända med fröet just nu, mycket som utvecklas osv

Är säkert ingen fara, men väntar tills jag kommit över de kritiska veckorna 😊

Annons:
PogoPedagog
2014-10-16 21:53
#7

Jag jobbar som målare så jag tog reda på så mycket jag kunde om detta.