Annons:
Etiketthälsa
Läst 12840 ggr
exitingsvillemo
2014-10-16 15:07

Målarfärg

Var taggad på att måla min hall samt fönster och plockade, glad i hågen, fram penslar och oljefärg (utomhus).

Plötsligt slog det mig; är det ok att måla med sådan färg när man är gravid? Även om det är en utefärg så ska jag använda den inne, den luktar ju en del, men inte vansinnigt mycket.

Kan man använda någon oljefärg?

(står med penseln i handen, men vågar inte öppna burken) försökt googla, men hittar inget riktigt svar.

Annons:
ChristineL
2014-10-16 15:18
#1

Shoot! Jag målade taket som höggravid och det finns ju gravida som jobbar som målare ;) Det finns ju sånna där käcka andingsmasker annars, är väl mest till för om man slipar så man slipper andas in slipdamm men ändå.

JeFo
2014-10-16 15:36
#2

Jag målade hela huset när jag väntade första och vi renoverade invändigt så det stank färg. Jag mådde illa av lukten men i övrigt gick det bra. http://www.alcro.se/Global/Broschyrer%20inomhus/Visst_kan_du_mala.pdf

vevve89
2014-10-16 16:03
#3

Min BM sa att vattenbaserat är okey men olja ska man va försiktig med.

tjoopa
2014-10-16 17:43
#4

Så länge det inte är flamskyddsmedel i är det väl okej :)


Intehärutandär
2014-10-16 20:33
#5

Dem flesta av dagens färg är ofarliga. Använd mask om Du är osäker. Jag målade om min gamla spjälsäng o div möbler då jag väntade sonen. Håller på att måla om nu med. :-)

exitingsvillemo
2014-10-16 21:40
#6

Jag avvaktar lite med målningen, är bara i vecka 7 så det känns som att det finns mycket som kan hända med fröet just nu, mycket som utvecklas osv

Är säkert ingen fara, men väntar tills jag kommit över de kritiska veckorna 😊

Annons:
PogoPedagog
2014-10-16 21:53
#7

Jag jobbar som målare så jag tog reda på så mycket jag kunde om detta. 

De flesta utomhus-oljefärgerna inneh¨åller någon form av lösningsmedel ( lacknafta oftast) och ska du måla med dem som gravid ska du använda mask med kolfilter och undvika att få några mängder av det på huden.  Lösningsmedlet kan skada foster! Det finns numera oljefärger som inte innehåller lösningsmedel utan är emulsions-färger och späds med vatten t.ex Demidekk. 

Vattenbaserade färger sägs vara okej men det har inte forskats på om det ger skador på foster om du använder dem upprepade gånger ( väldigt irriterande att inte veta om de är farliga när man jonbar med det dagligen!) 

Sen finns det åtskilliga varianter på farliga och ofarliga färger. T.ex är ofta grundfärger starkare grejer i. 

Vilken färg är det du har?

PogoPedagog
2014-10-16 21:54
#8

Vill du ha en riktigt "snäll" färg kan du använda linolje-färg utan lösningsmedel, tempera utan lösningsmedel eller t.ex Lady Sensitive.

exitingsvillemo
2014-10-16 23:29
#9

#7 tack snälla du! En målare bör ju kunna ta mig ur min rädsla för att måla hallen 😃

färgen jag har är reflekt traditionell oljefärg, utomhus
naftabaserad oljefärg (låter otäckt)

PogoPedagog
2014-10-17 09:56
#10

#9 Jag tycker faktiskt inte någon ska måla med en sådan inomhus, gravid eller ej. Det luktar lösningsmedel i en vecka efteråt och det är inte bra för vare sig vuxna eller barn. Är det till fönstret du ska ha den antar jag? Det finns utomhusfärger numera som är vattenspädbara men ändå oljefärger, eller om du tar linoljefärg men då torkar den ju väldigt långsamt. Jag känner ju mest till Jotung och Alcros färrger eftersom det är dem jag jobbar med. Är det fönstret skulle jag ta Demidekks fönsterfärg som är en vattenspäsbar oljefärg.

Upp till toppen
Annons: