Annons:
Etikettallmänt
Läst 3527 ggr
MolnBlomman
2014-10-15 12:35

Gått upp för mycket?

Alltså jag förstår ingenting. Jag har gått upp mycket mer än snitt-kvinnan gör trots att min mage ligger i nedre kanten på normalkurvan hos BM. Jag har fortfarande samma storlekar på kläderna som innan. 

Och detta är trots att jag äter nyttigt. Jag tänker mycket på vad jag äter för jag vill ge rätt byggstenar till lillen i magen. <3

Jag äter inte ris, pasta, potatis eller mycket bröd (bara en frökuse till frukost varje morgon). Jag äter inte godis eller snabbmat. Jag lagar all mat från grunden och väljer ekologiska grönsaker. Det enda snabba kolhydraterna jag äter är en frukt om dagen.

Jag har hittills gått upp 18 kg i vecka 31.
 Om jag fortsätter enligt trenden kommer jag ha gått upp 23 kg i vecka 40!

Innan jag blev gravid vägde jag 67 kg till mina 172 cm. Dock var jag ganska muskulös då jag tränade mycket.

Är detta alldeles för mycket viktuppgång? 
Kan jag ha en stor bebis i magen trots litet mag-mått hos BM?

Annons:
VildaVittra
2014-10-15 12:46
#1

Har du samma klädstorlek och mår bra i övrigt så lär du nog inte ha något att oroa dig för. Normalkurvor är just genomsnitt, inte en stentavla utfärdad av gud, då alla är individer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2014-10-15 12:46
#2

Jag tycker inte det låter som en värst stor uppgång faktiskt. :)

[TanatosNyx]
2014-10-15 12:50
#3

Alltså.. vissa går upp över 30kg och det är fullt normalt! Skit i vågen, du är gravid.

MolnBlomman
2014-10-15 13:03
#4

Jag är mest oroad över att få en för stor bebis.

VildaVittra
2014-10-15 13:07
#5

#4 Det går inte att banta bebisar som är i magen, så det finns ju inget du kan göra för att förhindra det om det nu skulle visa sig vara så, tack och lov så finns det kejsarsnitt att ta till om det nu skulle visa sig vara en mindre heffaklump. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-10-15 13:31
#6

Oftast är stora bäbisar mycket hull och kanske att dom är långa. Det som är det "tuffa" att trycka ut är ju huvud och axlar, resten märks liksom inte. Och det är sällan det är i huvud/axlar som tyngden sitter om du nu får en tung bäbis. Så jag tycker inte du ska oroa dig för att få en stor bäbis, det sägs att det inte är värre att klämma ut än en som väger mindre.
Dessutom kan det vara tvärt om. Jag gick ju bara upp 2kg under min graviditet, men fick ändå en ganska stor bäbis i förhållande till storleken på magen och mig. Alla var väldigt förvånade att det kunde komma ut en så pass stor bäbis ur min lilla mage/kropp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
JeFo
2014-10-15 13:37
#7

Jag har gått upp runt 30kg alla tre gånger. Jag är 174 och väger runt 64. Första två bebisarna vägde båda runt 3800 och nu nr 3 vägde 4680. Gjorde inte ondare att få ut bebis 3. Gick inte sönder något alls. Har tappat mina kilon snabbt, 3-4 mån och jag är "normal" igen. Kräktes från runt v 9 till 23 med sista. Fick aldrig behålla maten. Trodde inte jag skulle gå upp lika mycket men Bang så kom det. Är man gravid så får man gå upp, finns ingen direkt förklaring alltid till varför visa går upp 3kg och andra 30. Jag valde att hoppa vågen med nr3. Den gjorde mig bara nojjig.

ChristineL
2014-10-15 13:41
#8

Jag tycker inte alls att det låter farligt. Vad är det för viktkurva du tittat på? Och du har fortfarande samma klädstorlek, det finns inget att oroa sig för.

Vikten har inget med SF-kruvan att göra, den mäter storleken på livmodern för att se till att bebisen växer ordentligt.

Velinga1984
2014-10-15 13:41
#9

23 kg är normalt. I vecka 35 hade jag gått upp 31,5 kg. Sen slutade jag väga mig. Vad är en stor bebis? Runt 4 kg är vanligt, och om man får större så brukar det märkas på magmåttet. Men tänk på att fostervatten, moderkaka o dylikt väger.

vevve89
2014-10-15 13:51
#10

Jag gick upp 30 kg med första hade 20 kg "kvar" sen å gick upp 16-17 med andra. Så jag ligger i överkant nu efter men båda tjejerna vägde 3535 å 49 långa. Jag har ca 5 kg kvar efter andra dottern som nu är 10 veckor.

[WickedAlly]
2014-10-15 13:53
#11

Jag tänker att om man är normalviktig sedan innan och äter nyttigt under graviditet men ändå går upp "mycket" så är det väl för att kroppen behöver det inför förlossningen och amningen. Var du vältränad innan och vägde 67 till 172 cm så kanske det inte fanns så mycket fettreserv till att börja med heller. 

Sen kan andra normalviktiga gå upp 5 kg under graviditeten, och det är ju också helt normalt så länge bebisen växer som den ska. Och då behöver väl inte deras kroppar mer liksom.

Så tänker jag i alla fall :)

Velinga1984
2014-10-15 13:58
#12

#10 Jag har 5 kg kvar och sonen är 10 månader så de sitter hårt ;) Min mesta vikt är dock att den är massor kvar på magen.:S

[WickedAlly]
2014-10-15 13:59
#13

Jag har typ 7 kg till startvikt, hade bara tre kvar men så är det ju så gott med cola och sånt där..

Annons:
MolnBlomman
2014-10-15 16:17
#14

#11 Ja så kan det ju vara. det har jag inte tänkt på. Att min kropp behövde lagra på sig lite extra reserver inför amningen. 

Så skönt att läsa om er andra. Jag är inte rädd för att gå upp i vikt (tycker det är mysigt med magen) men jag var mest oroad för om det var något fel eller om bebis skulle bli för stor.

JeFo
2014-10-15 16:27
#15

För mig har amningen hjälpt efter…. Den har gjort att allt runnit av. Kroppen är häftig. Tror Ally har rätt där. Den lägger på så det finns för de som behöver.

CelsiusT
2014-10-15 16:49
#16

Ally har absolut rätt. Och det är sunt att gå upp i vikt under graviditeten. Min BM har varit orolig och tjatat på mig om min vikt (gick först ner lite, sen låg jag still o sen gick jag upp lite, men slutade ju på +2kg vilket är lite väl lite). Nu efter rasar jag ännu mer iom amningen, inte så sunt. På gränsen till orolig att inte kunna fortsätta amma eftersom han äter upp mig. Så det är positivt att få lite att ta av.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Intehärutandär
2014-10-15 17:21
#17

Jag var liten innan sonen, kräktes hela graviditeten och gick ändå upp 25-30 kg. Ingen uppblåsthet synligt heller. Ingen aning vart det kom ifrån, men allt utom 4 kg försvann snabbt efter. Födde en normalviktig son på 3 kg på övertid. Men, jag la ju på mig lite överallt, så det syntes inte så mycket. Liiite större överarmar, lår, rumpa osv (3 st större behå-kupa). Då jag fick upp 6 kg utan graviditet så la sig allt på magen istället.  Har väldigt svårt att lägga på mig annanstans av arv. 

Som sagt ovan, så behövs det nog - Du äter ju rätt. För stort barn skulle BM tala om under mätningar, UL osv.

Theres
2014-10-15 17:46
#18

Jag vägde 56 innan jag blev gravid (168,5 cm lång), 64 kg vid inskrivningen, då i vecka 13. Idag på morgonen vägde jag 75,8, i V28+6… Yeay…

golf.ifokus.se

RoxannaS
2014-10-15 20:04
#19

Jag är också 172 och vägde 70 kg vid starten. Nu i vecka 35 har jag gått upp 13-14 kg. Vikten har kommit nu på slutet. Men har känt lite varstans att de lagrat på sig vätska. Både fötterna, vaderna och under tummarna har jag svällt upp. Och vätskan försvinner ju efter förlossningen. Så jag är inte så orolig. Är glad över några extra kilon eftersom amningen påstås ta mycket också. Vill inte riktigt bli som jag var som 14 åring. 170 cm lång och vägde 58 kg 🙂

Tycker mina 70 kg nu innan jag blev gravid var alldeles lagom ^_^

Du får ju även tänka att både bebis, vatten, moderkaka osv väger en del också. Så all vikt du lägger på dig inte är bara du. Försök att inte haka upp dig på vikten. Vikten kan man alltid ta tag i efteråt när man vet vad som blir kvar. 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Velinga1984
2014-10-15 20:25
#20

Är fortfarande nyfiken på vilken vikt en stor bebis har i dina ögon. JeFOs dotter vägde drygt 4,7 kg, min yngsta son vägde drygt 5,3 kg. Det är heffaklumpar, men inget vi kunnat påverka något nämnvärt.

Annons:
Intehärutandär
2014-10-15 20:32
#21

Om man tänker på hur 18 kilo är fördelade så är det ju inte mycket ändå. Barnet, moderkaka, vätska, extra blod osv brukar man räkna väga 6-8 kg. Då är hälften kvar som är fördelade på större bröst, större lår/rumpa som ska göra det skönare att sitta och amma.

Reise
2014-10-28 15:57
#22

Men äter du inga kolhydrater mer än 1 frökuse, frukt och grönsaker?

Blir du inte trött?

Tror inte du behöver oroa dig för en för stor bebis, låter som du äter väldigt strikt. Många som frossar i snabbmat och godis men ändå inte får en bebis på mer än 3kg.

[WickedAlly]
2014-10-28 16:06
#23

#22 Varför skulle hon bli trött?

JeFo
2014-10-28 20:42
#24

Jag frossade med de två första. De vägde båda runt 3,8. Och nu med tredje kräktes jag upp allt i typ 15 veckor och åt inte särskilt mycket efter det heller. Gick upp lika med alla. Inte logiskt alls varför nr 3 vägde 4,7 nästan. Ingen som kunnat svarar på det heller. Heffaklump! 😛

[Annellie]
2014-10-29 01:22
#25

Har gått upp ca 30  kg. Men jag bryr mig inte, var väldigt sjuk i ätstörningar innan jag blev gravid så lägger inget fokus på vikt.. Har vägt mig en gång hos barnmorskan och hon tycker inte vikten är så ''viktig'' utan att det viktigaste är att jag mår bra psykiskt och fysiskt.

Innan jag vart gravid åt jag minimalt med kolhydrater och även fett, men nu äter jag precis ALLT. Med glädje. Går hellre upp massa nu och njuter av tiden som gravid, än äter ''nyttigt'' och får återfall nu.

Zofie
2014-10-29 11:14
#26

Gick upp 15 kg med första, 16 kg med andra. Finns inget som är "normal viktuppgång". 

Vägde 55 kg när jag blev gravid med första (172 cm lång). 
Barn 1 (51cm3500g): 70 kg v 40+0
Barn 2 (49cm3300g): 69 kg v. 40+0

Och ja, tappade allt under amningen, gick sedan upp några kilo när produktionen minskades (och jag fortfarande åt som en häst), men sen rann det av mig igen.

Väger nu åter igen 55 kg, mamma till en 5 åring och en 2 åring, snart 25 år gammal.

Kroppen går helt enkelt upp det den behöver.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

MolnBlomman
2014-10-31 14:02
#27

#22 Jag blir trött och mår konstigt av att äta för mycket kolhydrater. Mitt blodsocker åker berg o dalbana. Jag är mycket piggare och gladare när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Frukten måste jag äta i samband med mat. Annars börjar jag må dåligt.

Annons:
Reise
2014-11-03 17:46
#28

#27 Va skönt!

#23 Nej, jag undrar mest för att jag själv är så osäker på vad man ska äta och inte. Och tar man upp att man försöker hålla sig undan snabba kolhydrater som  pasta etc. Det blir så dömande och så mycket "tips" om hur man ska äta.

Upp till toppen
Annons: