Annons:
Etikettallmänt
Läst 3189 ggr
exitingsvillemo
10/10/14, 7:30 AM

Folsyra?

Äter ni något tillskott med folsyra? Vilket isåfall?

Det här med folsyra är ngt helt nytt för mig (senaste graviditeten var 2007) så fick lite panik nu, när jag, idag går in i vecka 6 och INTE ätit extra folsyra. Har beställt ACO Gravid idag, hoppas det inte är försent att börja nu?! 

Samtidigt så har jag ju som sagt, inte ätit detta under mina 3 andra graviditeter och det har ju gått bra ändå.

Annons:
soundtrack
10/10/14, 7:41 AM
#1

Jag åt Apotekets egna folsyretabletter som är för gravida.

ChristineL
10/10/14, 8:01 AM
#2

Jag äter apotekets folsyretabletter (OBS! Det är inte samma som ACO Gravid!).

Det är absolut inte för sent, vet du varför man rekommenderas extra intag av folsyra? Äta saker bara för att är ju dumt menar jag ;)

tjoopa
10/10/14, 10:55 AM
#3

Jag gick in i v14 idag, har inte ätit folsyra och har heller inte blivit rekommenderad av barnmorskan att äta det. Kan det bero på att jag är så illamående att hon inte tycker att jag ska äta det? För hon sa att hon tyckte att jag kunde vänta med vitamintabletter tills illamåendet gått över, kanske det är samma med folsyra? PS. Varför äter man folsyra (nybörjare och förstagångsgravid)? :)


[TanatosNyx]
10/10/14, 11:07 AM
#4

#3 Folsyra äter man i början av graviditeten för att förhindra bland annat ryggmärgsbråck. Minns inte men ungefär v14 sluter sig ryggen (därför kan man inte göra NUPP/KUB efter 13+6) så sen är folsyran egentligen överflödig. Men den är ju bra till annat också, men det är pga ryggmärgsbråck man rekommenderar det.

ChristineL
10/10/14, 11:43 AM
#5

#4 - Helt rätt!

#3 - Konstigt att hon ber dig vänta, kräks du mycket? Då kan det ju vara därför för kroppen hinner ju då inte ta upp ämnena.

tjoopa
10/10/14, 12:57 PM
#6

#4 Tack för svar! 😄 Okej då vet jag varför, får se till att käka det inför nästa graviditet då nu när jag vet varför/att man bör göra det ☺ #3 Jag är hela tiden på gränsen till att kräkas trots att jag äter medicin, så jag gissar att hon tycker att jag ska avvakta just för att jag ska slippa kräkas om jag inte behöver. Hade ju hoppats på mindre illamående efter v12 men det verkar istället ha ökat… 😑 Står dagligen och stirrar ner i toaletten och kämpar för att slippa kasta upp. Huvva 😥


Annons:
tlover
10/10/14, 2:28 PM
#7

Man ska helst äta det 3 månader innan man börjar försöka, jag gjorde däremot inte det, jag köpte en tablettburk som jag åt upp under en period på ett år kanske. Jag äter däremot en väldigt folsyrerik vegetarisk kost (vanliga dagar mellan 200 och 400% av RDI, dåliga dagar får jag i mig över 100% av RDI) så jag oroade mig inte så mycket.

När jag väl blev gravid tog jag ett såntdär gravidtillskott med flera vitaminer och mineraler istället.

l'm back

exitingsvillemo
10/10/14, 2:48 PM
#8

#4 jo jag har läst på varför man ska äta det. Tog ACO Gravid eftersom jag tänkte att det är väl aldrig fel att få i sig lite extra av andra vitaminer samtidigt.

Den innehåller ju det dagliga behovet av folsyra också menar jag =)

[TanatosNyx]
10/10/14, 4:38 PM
#9

#8 Mitt svar var riktat till #3 som undrade över folsyran 🙂

Själv äter jag apoteket gravid. Med lite allergier i bagaget var en multivitamin-tablett bäst tyckte jag.

Intehärutandär
10/10/14, 5:13 PM
#10

Jag behöver ingen folsyra denna gång, äter extra järn just nu. Resten får jag i mig via veg. kosten. Sonen på 15 år åt jag både folsyra o järn med. Fast jag kräktes mycket då. Denna gång låg järn på gränsen pga utmattning.

exitingsvillemo
10/10/14, 8:49 PM
#11

#9 och mitt svar va egentligen riktat till #2 😃graviditetsförvirring!!! 🤪

[TanatosNyx]
10/10/14, 9:54 PM
#12

#11 😃

[Nikodemus]
10/11/14, 4:56 PM
#13

Folsyra e bra att ta när man e gravid.

Annons:
densomundrar
1/25/15, 3:21 PM
#14

Hoppas att det är okej att jag puttar upp tråden, men det nämns ovan att det kan vara bra att äta folsyra 3 månader innan man blir gravid samt under första delen av graviditeten. Varför ska man äta detta innan man blir gravid?

[TanatosNyx]
1/25/15, 3:22 PM
#15

För att kroppen ska ha ett bra lager att ta av, och det är bra för blodbildningen. 🙂

densomundrar
1/25/15, 3:28 PM
#16

15 tack Man kan alltså köpa detta på apoteket?

[TanatosNyx]
1/25/15, 3:55 PM
#17

Japp! Finns lite olika att välja på, antingen multivitaminer för gravida, eller ren folsyra. 🙂 Jag äter ren folsyra, magen pajar av järnet i multivitaminerna för mig.

densomundrar
1/25/15, 5:34 PM
#18

Då får jag kolla efter det :-)

densomundrar
1/27/15, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Köpte denna idag, det var den enda apoteket hade. Hoppas att det är rätt och inte någon dålig variant :-) Är det till någon fördel för mig att äta detta förutom att ett ev. Kommande foster mår bättre av det?

[TanatosNyx]
1/27/15, 5:55 PM
#20

Det duger fint 👍

Om folsyra

Annons:
ChristineL
1/27/15, 5:57 PM
#21

#19 - Ja, det är ju det att folsyra motverkar ryggmärgsbråck på bebis :) Sen så har jag för mig, att det är ett slags järn så det är ju också bra för den gravida kroppen. Inte alls säker på att det är så men jag har nåt vagt minne av det.

[TanatosNyx]
1/27/15, 6:03 PM
#22

Inte riktigt järn (som är en mineral) men däremot är det vitamin B9! 👍

ChristineL
1/27/15, 6:04 PM
#23

#22 - Nåt var det iaf! 👍

[TanatosNyx]
1/27/15, 6:10 PM
#24

Japp, B9 hjälper cellerna och blodbildningen så det tillhör ju samma område som järn 👍

densomundrar
1/27/15, 6:25 PM
#25

Jo, hade för mig att det hade något med b vitaminer att göra. Min syster sa att hon hade brist på detta och jag kollade upp det lite snabbt och så stod det något om folsyra i samband med det. Har sökt massor på nätet om detta med folsyra om om det har andr fördelar för mig som äter det än för bra fostret, men har inte hittat något direkt. Om de flesta andra vitaminer, mineraler och allt vad det heter brukar det ju annars stå massor av fördelar om. Men men, tack för era svar :-) och förlåt TS att jag kapade din tråd en aning.

exitingsvillemo
1/28/15, 6:23 AM
#26

#25 du behöver inte be om ursäkt =) det är bara bra att samla informationen 👍

Upp till toppen
Annons: