Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 6479 ggr
fridaas
10/8/14, 6:19 PM

Vi som blivit föräldrar #8

Tog mig friheten att starta en ny tråd då den andra är så lång. Den gamla finns här

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
fridaas
10/8/14, 6:23 PM
#1

Här har amningen äntligen blivit bättre igen, sen drygt en månad tillbaka har mjölken varit jättetunn (typ genomskinlig) och Noel gnällig så har gett ersättning varje kväll under en veckas tid, samtidigt som han har fått amma en massa. Men i förrgår vände det äntligen, då läckte tom brösten på morgon (vilket de inte har gjort på länge) och den var vit igen och Noel var nöjd hela kvällen, likadant igår. Så hoppas att det håller i sig nu.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
10/8/14, 6:30 PM
#2

#1 vad härligt att det vände 🙂

fridaas
10/8/14, 6:32 PM
#3

#2 Ja det är riktigt skönt :) Bara hoppas att det håller i sig nu

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
10/9/14, 4:44 AM
#4

Här har det knorrats sen klockan två inatt, och med krypningar i armar och ben och sambons snarkningar på det så har det inte sovits något sen dess.. Så nu käkar jag frukost medan lillan fortfarande ligger och knorrar (men sover). 

Vi var på BVC häromdagen, och nu är hon 5270g tung och 59,5cm lång :) Hon har gått upp 2 kg redan! 
Sen var vi på föräldragrupp igår. Villemo var på sådär bra humör och det var lite jobb med att hålla henne någorlunda nöjd, men ändå roligt att komma iväg och göra något :) Ska bli roligt nästa gång när vi ska prova lite babymassage. 

Vad skönt att amningen funkar bättre igen fridaas! Håller tummarna för att det håller i sig :)

JeFo
10/9/14, 8:37 AM
#5

Skönt att amningen går åt rätt håll Fridaas! Gör livet så mycket enklare… Man känner sig nöjd då. Oj 2kg…. Bra bra…. Tiden går fort och det växer verkligen! Nästan så man tycker att man borde se hur de växer 😛 Halvbra natt…. Tog ett tag och somna men sen har det varit ok. Dock äter hon inte lika bra. Brösten är enorma, igen! 😞 Så nu hoppas jag hon blir frisk snart!

vevve89
10/9/14, 10:52 AM
#6

Vädret suger. Vill gå en promenad men vill inte ut i regnet. Börjar hata att kroppen inte drar ihop sig fort nog. Är röksugen som bara den men inte rökt på länge nu. Småäter för att jag är röksugen. Mår illa för att jag känner mig tjock. Ritandet går bra iaf. Att jag har dom 2 underbaraste barnen jag kan tänka mig gör allt bra:-)

Annons:
CelsiusT
10/9/14, 1:45 PM
#7

Småäter hela tiden. Nu har jag iaf bytt godis (som jag börjat må illa av) mot nötter o frukt. Är så mentalt trött så hjärnan skriker efter energi hela tiden. Känns som att vara på jobbet 24/7 det här med att ha barn.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
10/9/14, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag försöker att inte småäta hela tiden. Är svårt ibland. Fått ihop en rosa bandet teckning idag iaf å ska skicka iväg ett par mail å bör fortsätta på nästa teckning jag vill göra om tiden tillåter. Bebis och jag har haft en lång mysstund, vankat runt å nynnat hur länge som helst nu.:-) hon är övertrött men har inte tid att sova. Magen har varit lite upp å ner idag oxå. Curry va nog inte så snällt mot hennes mage.

soundtrack
10/9/14, 3:04 PM
#9

Här har vi åkt på vår första förkylning :( sambon har varit riktigt risig u veckan och idag snörvlar lillan :( hon verkar inte så besvärad än dock som tur är. Blir att inviga nässugen ikväll. Rätt bra dag annars. Varit hos BM på efterkontroll och allt ser bra ut, bara avslaget som inte vill ge sig riktigt än :/ haft fikabesök av en kompis och hennes dotter som är 9v. Var skönt att få prata av sig och höra att även dom har sina bekymmer hemma.

CelsiusT
10/9/14, 4:30 PM
#10

#9 Verkar som om vi är på g här också. Sambon ringde på lunchen och sa att han var sjuk, men han valde att jobba vidare ändå. Får se om han blir hemma imorn eller om han orkar gå till jobbet. Sen här på eftermiddagen så kände jag hur halsen börjar göra ont på mig med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/9/14, 4:48 PM
#11

Joel kinkar med flaskan idag. Han äter puree bra men flaskan går inte. Gissar på att det ömmar någonstans så nu har han fått lite panadol inför nattmaten. Han måste ju få i sig sin mjölk. :(

JeFo
10/9/14, 6:52 PM
#12

Funderar på om det är tänder på g på Holly?! Försöker fatta……. Är liksom inte min bebis 😣 Hon är arg och orolig. Börjar vid läggning och så någon gång om natten. Hon skriker hysteriskt! Hon har ju knappt pipit innan 😁 Dagarna går bra…..

[WickedAlly]
10/9/14, 8:36 PM
#13

#12 är ju tydligen vanligt att det blir så kring sex månader, kaos på natten alltså. Här märker jag av de tydligt. Tyckte det var fånigt att folk varnade till höger och vänster om detta.. Skulle jag inte gjort. Vaknar nästan varje timme hela nätterna, han som sovit så bra tidigare. Är dödstrött om dagarna.

Annons:
Velinga1984
10/9/14, 8:55 PM
#14

#4 Det går fort. Ta bort 2,5 cm så har du min minste sons födelsestorlek. Ser konstigt ut att lillebror var så stor, för din bebis är väl 1-2 månader?

JeFo
10/9/14, 10:34 PM
#15

#13 Ja jag är mållös, vad hände liksom? Aldrig varit med om och aldrig hört om. Men skönt att det finns fler, el ja… Är väl inte skoj men ja du förstår vad jag menar 😛 Hon somnade nu efter mat… Får se hur denna natten blir! Hoppas eran blir bra!

[WickedAlly]
10/9/14, 10:43 PM
#16

#15 Skönt att du sluppit det tidigare i alla fall :)
Och ja, fattar helt vad du menar :P 

Vår har börjat dåligt. Tog två timmar att natta honom, vid halv tio somnade han äntligen. Och så vaknade han för första gången nu för tio minuter sedan.

Vet inte om jag ska försöka senarelägga nattningarna, han gnuggar sig i ögonen och börjar bli trött runt sju och ibland tidigare. Känns ju dumt att vänta tills han blir övertrött men jag vet snart inte vad jag ska ta mig till..

fridaas
10/9/14, 11:22 PM
#17

Jag håller på att bli tokig på mig själv, är konstant hungrig känns det som, är det för att noel har börjat äta mer och att amningen börjat funka igen? Tycker inte jag gör annat än äter.. Urjobbigt, men minst lika jobbigt att gå omkring och vara hungrig..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
10/10/14, 5:27 AM
#18

Vad trist att höra om era jobbiga nätter. Joel sover ungefär likadant som alltid. Han är mer orolig i hela kroppen och lite räddare för främlingar. Flaskan gick bra igår när Kristian gav den men inte jag. Vet inte om det är introduceringen av nan2 som gör det. Kanske den smakar annorlunda? Fast det är samma saker i….

soundtrack
10/10/14, 7:03 AM
#19

Här har det varit snörvligt värre i natt :( kört nässugen ett par varv nu på morgonen och undrar hur mycket klegg det kan få plats i en sån liten människa!? Själv så är jag sträv i halsen och matt i kroppen, så idag blir det nog soffläge för oss.

Jespersen
10/10/14, 7:51 AM
#20

#14 Oj, stor kille då! Hur mycket vägde han? 
Hon är elva veckor :) 

Vad jobbigt för er som börjar bli sjuka! :( Hoppas ni blir friska igen fort!

Här har vi faktiskt haft en lite bättre natt, vilket verkligen behövdes efter dom senaste.. Något som är skönt är att vi har börjat få in rutin på kvällen nu, hon äter mellan halv sju och halv åtta och sen somnar hon oftast innan åtta för natten :) Önskar jag kunde säga att jag fick tid till massa annat, men jag tycker det är så himla mysigt med en sovande bebis i famnen/på bröstet att det alltid slutar med att jag tänker att jag kan ta tid till annat någon annan dag ;)

Annons:
soundtrack
10/10/14, 7:56 AM
#21

Vi har också börjat få nån slags kvällsrutin. Vi bäddar ner oss i soffan vid 19-tiden och så brukar hon somna vid 19:30, väldigt skönt faktiskt :) vi utnyttjar vår egentid till att kolla på serier ;)

JeFo
10/10/14, 11:06 AM
#22

Vi hade en kanon natt! 😀 Behövde verkligen sova ut. Varit så slut i kroppen! Holly fick lägga sig när vi la oss igår. Ammade och sen somnade hon. Sen går vi upp 7 och fixar. Efter att ha skjutsat till skolan så brukar hon sova 8-10. Sen är det full rulle. Har man tur sover hon 13-14 och 16-17. Hon har fått en väldigt fart framåt. Gick fort! Så nu ska det bara ålas och dra i allt. Måste säkra alla rum från barbieskor och annat smått. Hon får tag i allt! Hon hittade en plastpigg från en baribekam och fick upp den! Just nu jagar hon boll 😊

[WickedAlly]
10/10/14, 11:42 AM
#23

Efter den jobbiga läggningen och det tidiga uppvaket igår så hade vi en väldigt bra natt till min förvåning. Han vaknade en gång mitt i natten vet jag men efter lite mat så somnade han om snabbt. Så härligt :)

Nu sover han dagens andra lur, sov mellan halv nio och halv tio förut och nu somnade han igen för tjugo minuter sedan. 
Räknar med en tupplur kring tretiden också, kanske tidigare för vi ska åka bil och då är det himla svårt att låta bli att somna :)

Ikväll ska jag och Rasmus på överraskningsfest för Rasmus kusin som fyller 30. Lilleman ska vara hos min mamma. Kommer vara runt tjugo minuter bort med bil och det är det längsta jag har varit ifrån honom. Efter kaosnätterna den sista veckan ska det bli ganska skönt att få hänga med bara vuxna men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig orolig och lite nervös. 
Jag ska såklart inte dricka och jag har bilen så jag kommer ju snabbt till honom om det skulle behövas men ändå.. Lite nervös :)

Velinga1984
10/10/14, 12:10 PM
#24

#20 Som jag skrev, om än lite luddigt så var det bara 2,5 cm som behövdes dra bort. Han vägde 5270 gram och var 57 cm lång. Oj 11 veckor redan, det går fort. Hinner ni med själva? 

Idag på 10 mån kontrollen vägde han in på 14.3 kg och 80,5 cm lång

[Thiah]
10/10/14, 12:24 PM
#25

Joels lunch bestod av en stor burk barnmat och sen 90g fruktpure. Jag kanske inte behöver oroa mig för att han svälter trots att han helst inte dricker mjölk.

Velinga1984
10/10/14, 1:17 PM
#26

#25 Mjölk? Ersättning? Har inte hängt med. Hur gammal är Joel?

Vår son slutade med ersättning på dagtid runt 5-6 månaders ålder, och han svälter inte ;)  Vanligt mjölk får han bara i mat, aldrig som dryck. Till mat så får han vatten.

[Thiah]
10/10/14, 1:54 PM
#27

#26 Joel blir 6månader om en vecka. Han har alltid fått ersättning och det är det jag menat med mjölk. Joel kanske också tycker att det räcker nu, maten smakar kanske för gott? ;) Vatten är han inte så duktig på att dricka ännu men han har hittills idag druckit kanske 150ml mjölk(mot normala typ 400) så helt utan är han inte.

Annons:
[WickedAlly]
10/10/14, 3:57 PM
#28

#27 Vi övar med pipmugg, går över förväntan :)
Här är det visserligen inte för vätskebehov eftersom 95% av hans dagliga intag är från amning, men den dag han kommer behöva dricka till maten så kan han ju förhoppningsvis redan det där. 
Dessutom verkar han tycka att det är rätt kul att det kommer vatten ur den så han dricker och slabbar gärna :)

Är ju en idé att prova om ni inte redan gör det :)

[Thiah]
10/10/14, 4:00 PM
#29

#28 vi fick en hård pipmugg i somras som inte är så popp ännu, mest för att han inte fattar hur han gör. Sen fick vi igår en med mjuk napp men jag tror att tanden bråkar fortfarande.

Så länge han får mat i sig och någorlunda bra med mjölk så är jag inte orolig.

[WickedAlly]
10/10/14, 4:12 PM
#30

#29 Ah, ja då är det inte lätt. Vi har en från Esska utan öron som är sådär halvhård, och som man måste suga på för att det ska komma ut något. Har en från MAM också men den rinner det ur utan att man gör något och den är han lite rädd för ser det ut som :S

Nä, det är bra det :)

[Thiah]
10/10/14, 4:19 PM
#31

vi fick alltså en från nukk från kristians jobb. Den går inte att ha på dagis pga mjuka nappen så vi fick den :) bara tanden slutar bråka så tror jag den blir perfekt. Han fattade direkt att hålla den själv och stoppa den i munnen

fridaas
10/10/14, 7:13 PM
#32

Gaaaaaaaaaah jag kommer explodera, förbaskade kärring och hundkräk -.-' Åkte till svärföräldrarna idag, Noel åt sista gången vid kvart över 9 imorse och sen vid halv 2 när vi var framme och hennes första kommentar var att han gör ju ingenting annat än och äter, han kommer ju bli tjock. Att han inte ätit sen flera timmar spelar ingen roll. Och sen deras förbannade ouppfostrade barbacka som skäller för ingenting, tuggar sönder allt han kommer åt och kissar inne när han är glad -.- kommer få nippran innan denna helgen är slut, sambon vill att jag sla följa med nästa helg med medan han jagar älg, men det kan han glömma, räcker med att jag måste umgås med henne imorgon medan han är i väg och super skallen av sig. Och nu är Noel gnällig för att han är övertrött för hundarna har skällt varje gång som han precis har somnat, deras hund får med min i skällande.. Får bli en jättelång promenad imorgon så han kan sova under tiden vi är ute iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
10/10/14, 8:07 PM
#33

#32 åhh va sjutton. Hoppas ni klarar det bra ändå. Har ni alwa med?

fridaas
10/10/14, 8:25 PM
#34

Hoppas det med.. Alwa är med här nere, får dock se om hon vill följa med på promenad i morgon, är inte säkert. Hon brukar vilja hjälpa sin farfar i garaget så vi får se.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[Thiah]
10/10/14, 8:35 PM
#35

#34 hon trivs iaf. Då "slipper" du åtminstone ett barn ibland.

JeFo
10/10/14, 9:12 PM
#36

Stackars dig Fridaas. Är svärmor alltid jobbig? Låter inte alls vidare kul… Förstår inte varför "folk" måste lägga sig i! Går det ens att ge en liten för mycket? De äter ju inte om de inte är hungriga! Här kan svärmor säga saker men värst är nog min mormor. Man lär sig att inte lyssna men ibland måste jag bita mig i tungan. Varit i stan idag och uträttat ärenden i turbofart! Holly var snäll som vanligt men de två äldre var hopplösa. Varför kan inte alla vara snälla någon gång? Holly vill enbart ha vår mat. Idag var det macka och lite äggstamning från paj. Och hon blir riktigt sur när hon inte får mer 😛 Mysko varför den är så bra och inte hennes! Puré persika/päron föll fröken på läpp också.

CelsiusT
10/10/14, 9:22 PM
#37

Sambon är ute och roar sig ikväll. Och det uppskattas inte av sonen. Han var väldigt gnällig här sen sambon åkt. Så kom jag på att han inte åkt sjal så mycket idag så stoppade ner honom och gick och plockade ihop inför morgondagens äventyr och det tog inte långa stunden innan han somnade. Så skönt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
10/10/14, 9:33 PM
#38

#36 hon har sina perioder, just nu är hon en bandspelare som hakat upp sig tror jag, men det är iofs ett av symtomen på hennes ms :( ibland kan hon vara hur bra som helst men ibland, som idag är drt bara en mardröm. Och nu börjar hon jämföra med Alwa, det perfekta barnen (inget alwa gör är fel och hon ser så söt ut, vilket inte andras barn gör och hon skulle aaaaaaldrig hitta på dumheter osv), när Alwa var lika gammal som noel är nu åt hon bara ersättning, så hon tycker att noel bara äter hela tiden nu. Men det är väl lite skillnad på barn och barn och barn som ammas eller får ersättning. Har fått fräsa ifrån x-antal gånger men bita mig i tungan ännu fler ;) Regler och rutiner finns inte i detta hus, så det blir kaos för barnen när vi kommer. Barnens farbror som är 24 bor fortfarande hemma, men var först förra året han fick lära sig att göra sin egna oboy och komma upp i tid till jobbet själv, så farmor blir väl lite chockad med över att jag "tvingar" Alwa ta undan sin tallrik själv, säga tack för saker och lägga undan sina kläder när hon varit ute..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/11/14, 12:04 AM
#39

Har glömt min hjärna någonstans tror jag. Packade ned mat till lilleman när han skulle till mormor. Ammade honom en sista gång när vi kommit dit och bad henne ge honom mat två timmar senare. Hoppades att han skulle klara sig en liten stund på det hon fick i honom. Han glufsade i sig en halv portion gröt, en hel banan, en dl bröstmjölk och ungefär en halv dl fruktmums på en sittning till min stora förvåning. 

MEN, det jag lyckades glömma var mina tuttar, allt gick ju så bra och han behövde inte min mat just då så vi valde att stanna kvar ganska länge. När jag hämtade honom fem timmar senare trodde jag att bhn skulle sprängas.
HUR kan man glömma en sån sak? Har ju helammat i ett halvår så helt nybörjare tycker jag ändå inte att jag är.. 

Förutom att jag tydligen är senil så gick det rätt bra att vara ifrån honom i fem timmar, längsta tidigare är två timmar så det blev ju ganska stor skillnad. Tänkte på honom ungefär varannan minut men jag klarade att hålla vuxna konversationer i alla fall. 

Lyckades dessutom bli snurrig på en alkoholfri alkoläsk, haha.. (wtf?).
Hade druckit nästan hela och tyckte att jag kände mig lite smålullig. Kikade på flaskan och såg att det stod 0,5% på den. Nog för att jag alltid varit lättpåverkad men det var ju ganska extremt eller..?

Kiwikatt
10/11/14, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Följer viltkurvan perfekt :-D

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Kiwikatt
10/11/14, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Gjort ett jätteskutt på längdkurvan :-D

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
[Thiah]
10/11/14, 7:34 AM
#42

Yet, Joel åt morgonmjölken precis som vanligt! 😃

JeFo
10/11/14, 10:36 AM
#43

Haha Ally…. Kul å höra. Fatta när du tar en på 5%! Du kommer ju hamna under bordet 😉 Har samma "problem" tål inte mycket alls. Så ska bli intressant och se vad en cider gör med en sen. Skönt Thiah att mjölken gick i! Här har vi ätit limpa till frukost. Hon tycks älska bröd. Hon ser så nöjd ut. Gröten ville hon inte ha.

fridaas
10/11/14, 11:58 PM
#44

Blää kan det inte bli måndag nu?! Så att vi kan vara hemma.. Funderar på om jag kan vara gravid igen, humöret är som en berg-och-dalbana, mår illa, får svimningakänslor, ont i magen och halsbränna :( hoppas verkligen inte, klarar verkligen inte ytterligare en graviditet/förlossning och sambon vill absolut inte ha fler. Ska testa på måndagmorgon, håll gärna tummarna att det visar negativt och att allt bara beror på att det är höst eller något ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/12/14, 1:57 PM
#45

#43 Haha, om jag någonsin kommer dricka något med alkohol igen så får jag se till att Rasmus är i närheten och kan bära mig hem antar jag :P
Nä, kommer nog skippa allt vad heter alkohol resten av livet, med tanke på hur illa jag alltid mår så är det inte värt det. 

#44 Håller tummarna!
Jag fick testa mig för en månad sedan. var så mycket som tydde på en ny graviditet men testet var negativt.

***

Nu är jag helt ensam hemma, Wilmer är med pappa och farbror och hämtar en bil. Jag sitter halvt däckad i soffan med kaffebalja och en kokostopp. Sådana här ögonblick är så guld värda nu för tiden.
Har haft svärmor, svåger och hans flickvän här över natten. Jättetrevligt och jag älskar dem allihop men hjälp vad trött jag är nu. Skulle egentligen lägga upp gardiner men med tanke på att jag ser i kors så skulle det nog inte bli så bra :o

JeFo
10/12/14, 4:49 PM
#46

Kanske skulle bli vääääldigt spännande gardiner Ally! 😉 Vi har fått en tand!! Satt och gav brödbitar när hon högg mig 😀 Så här slog vi syrrorna med hästlängder! Så sött så när första grynet kommer 😊 I helgen ska vi bo på hotell. Blev inget förra då Holly var sjuk. Nu känner jag av halsen 😞😁

[WickedAlly]
10/12/14, 5:50 PM
#47

Haha, misstänker det

Nämen, se där :)
När fick de andra? 

Åh, du får stoppa i dig vitlök, vitpeppar och andra grejer som sägs ska hjälpa ;)

CelsiusT
10/12/14, 6:09 PM
#48

Har varit på kosse-träning hela helgen (ridning alltså). Underbart kul, lite småjobbigt med bäbis som såklart börjar skrika mitt i teorin och att behöva hoppa av/avbryta för att amma lite då och då och lite sådär. Men fungerade ändå väldigt bra. Och så nyttigt det var för pappa som fick massa tid med sonen (tyvärr tror jag inte han förstår hur värdefullt det är). För första gången sedan sonen kom har jag (stundvis) helt kunnat koppla bort ansvaret för honom och bara njuta av att göra något kul. Väldigt skönt att få vila lite från mamma-jobbet. Inte för att jag inte uppskattar det, men det är lite stressande och utbrännande att vara i tanken ansvarig 24/7. Skönt att göra något roligt och avkopplande, även om det stundvis blev lite stressigt när han började skrika medan jag var inne och red osv.
Men jisses vilken träningsvärk jag har och kommer att få än värre! Kände direkt jag satt upp att jag inte ens hade muskler nog att jobba med skänkeln korrekt. Har inte ridit på 8 mån (och sista 2 mån jag red så red jag bara sporadiskt och kände redan då att musklerna började att ligga av sig - upplever ofta det över vintern). Men många har kommenterat att det kan göra ont (att rida så pass tidigt efter FL), men inte alls! Har känt i 2 veckor att jag varit redo att rida och det var verkligen inga problem alls. Väldigt skönt och roligt/avkopplande att få rida igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vevve89
10/12/14, 6:55 PM
#49

#48 visst är det härligt:-) skönt att va igång igen? Jag hade inte ridit på 4 månader å kände mig hur dålig som helst. Både balans å skänklar va off. Men såg tydligen rätt bra ut enligt dom som kollade. *** Jag har haft äckelhuvudvärk hela dagen men bebis har varit glad:-) Fattar inte vad det är med min kropp. Den är inte som den borde… Å är låg till å från men d kan va för att jag inte riktigt tycker om min kropp just nu. Ond cirkel… Lillan upptäckte sin hand idag, såg så kul ut när hon låg och inspekterade den länge.

JeFo
10/12/14, 6:57 PM
#50

De andra fick tänder strax efter att det fyllt ett…. Men Holly har ju låååångt ifrån varit som dom två. Dom var lika redan när jag var gravid och de vet ni ju att Holly inte alls var 😛 Så Holly är egen på alla vid hittills 😉 Sååååååå trött idag! Ska komma i säng i tid idag. Orkar knappt hålla ögonen öppna.

CelsiusT
10/12/14, 8:28 PM
#51

#49 Jättehärligt faktiskt. Fick massor med beröm av instruktören, gällde väl iof inte så mycket av ridningen utan mest av hanteringen av kon. Fast det är ju ett resultat av bra ridning, gäller ju båda att läsa av vilken position man ska hålla men även att lyckas rida hästen till rätt position och hålla den/inta ny position vid rätt ögonblick, kräver ganska mycket av ridningen. Helt annan känsla att vara tillbaka i sadeln än jag hade förväntat mig, hade aldrig gissat att det skulle betyda så mycket att vara till häst igen.

Har redan planer på hur jag ska kunna hålla igång ridningen nu vidare. Har ju så lyxigt att jag har två hästar som jag får rida hur mkt jag vill/när jag vill. Dels är det min egna häst som står hos fodervärd 15 min bort. Och dels är det hästen jag red nu i helgen som jag var medryttare på innan jag skaffade egen häst och den bor ca 10 min bort, en gammal trygg läromästare på 20 år. På båda ställena finns paddock så har lite Kluring på om man skulle ta med sig barnvagn och ställa bredvid paddocken, amma, söva i/lägga ner sovande i barnvagnen och rida. Då hör jag ju om han blir ledsen och kan ju bara hoppa av. Inte så kul vid dåligt väder iof, men kan ju hålla mig till att rida i fint väder. Sen vet jag ju inte om det fungerar men man kan ju prova med risk för väldigt kort ridtid, men vad gör väl det ;P Funderar på att försöka få med mamma till stallet i början så jag kan få stöttning med passning/sövande till en början. Men känner verkligen att jag vill börja komma igång med ridningen igen, och nu har vi ju fortsättningen på den här helgens kurs om några veckor, så vill ju gärna ha ridit lite till dess så jag känner mig lite mer i form.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
10/12/14, 8:53 PM
#52

#50 Hon kanske gör allt med dunder och brak ifall hon skulle vara sista barnet liksom, så att ni får avsluta starkt ;) :P

Är också helt slut. Att ha släkten här tog på krafterna. Mamma dök lite oväntat upp i eftermiddags och tog med Wilmer ut på promenad. Hade kunnat kyssa hennes fötter just då. Passade på att sitta en stund i soffan och bara stirra rakt ut, och sen tog jag en jättelång dusch. Såå skönt.

JeFo
10/12/14, 9:00 PM
#53

Jag tycker inte om när det går för fort bara 😛 Hinner liksom inte med…. Om hon blir sista vill jag liksom njuta av varje sekund! Bråkar med maken just nu. Var år sedan men idag brast det. Han hade suttit och spelat i 3h. Jag får inte ens 5min själv på 1v. Tyvärr blir han barnslig som få när jag hettar till. Så ligger och kokar av ilska just nu. Han har 3 barn han också. Är det kaos hjälper man till! Känt sista tiden att det är lite för mycket. Hjärtklappning, svimningsbenägen och synbortfall. Måste ta det lugnt…. Ska bara fylla 30 nästa vecka 😝

[WickedAlly]
10/12/14, 9:14 PM
#54

Inte jag heller, helt plötsligt är Wilmer ett litet barn och ingen bebis liksom. Jag som hade räknat med att få njuta av bebistiden länge till :( 

Usch, hoppas att han inser att han är barnslig och tänker om. 
Kalla in svärmor eller mamma som barnvakt och rym din väg ett par timmar. Jag har de senaste veckorna börjat inse att man inte är sämre för det, har dock fortfarande svårt att lämna bort honom för att få andas lite. Det är ju "bara" jag. Men, det är ju faktiskt inte så bara egentligen, jag är ju också värd att få må bra. Och du med!!
Skämdes (!!) lite när mamma tog med honom ut förut, för han var så kinkig och ville inte sova alls. Han hade knappt sovit på hela dagen och var ingen ängel direkt. Försökte ha i åtanke att hon uppfostrat två barn och vet hur det är, hjälpte lite men egentligen inte tillräckligt..

fridaas
10/12/14, 9:52 PM
#55

#53 åh va jag känner igen det där. Som sambon i helgen "jag måste få komma ut i skogen och få lite ensamtid" sa han flera gånger, för det hade han inte haft på två veckor tydligen.. Att min förra ensamtid var 10min för 3veckor sen spelar ingen roll och innan dess veckan innan Noel föddes, för 3,5mån sen. Karlar!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
CelsiusT
10/12/14, 11:26 PM
#56

Ja, som sagt varit på ridträning i helgen och sambon har tagit hand om bäbis (på plats) i ca 6h/dag. Då har jag funnits till hands och avlastat vid lunch (dvs jag får halvkasta i mig lunchen med gnällig unge i famnen medan sambon äter i lugn o ro) och ammat och dessutom skött dom flesta blöjbyten under denna tid. Så pratar vi om nästa träningstillfälle jag vill vara med på, då säger sambon med eftertryck att vi definitivt måste ha någon av våra mammor på plats för det var så jobbigt så han behöver avlastning nästa gång. Ehm? För det är inte alls så att jag har 100% av bäbis hela dagarna när sambon jobbar och hela nätterna, och mesta tiden av kvällarna/helgerna också för att sambon är ute och rider eller grejar med annat? Och det var såå jobbigt att ta hand om sonen 6h/dag att han behöver avlastning nästa gång…. Just det…

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
10/13/14, 5:24 AM
#57

#56 Haha… Ska man skratta el gråta?! Fatta hur hopplösa de kan vara! Ric har blivit bortskämd från start då han spelade fotboll i högre division. Jag visste att jag skulle bli ensam mycket. Nu är det dock andra tider och tredje barnet. Så jag kommer inte ge mig! Var 8 år sedan jag andades ut! Vad jag än gör så har jag barnen med mig och jag vill ha det så… Vill dock inte höra klagande om han får hjälpa till 5min! Han gör allt själv! Så nu ska jag ha ordning här hemma, på karln!

Jespersen
10/13/14, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

I helgen har vi vart hos min syster, Villemo och jag. Så skönt att komma iväg och vara bland folk som tycker att det är lika roligt med Villemo som jag tycker! Kusinerna har pratat konstant med henne och alla nästan slåss om att få ha henne :) Villemo tycker att kusinerna är hur roliga som helst och skiner upp som en sol när dom pratar med henne.

I fredags var vi och badade i simhallen, och hon älskade det. Bara låg och tittade, hur nöjd som helst! Hon somnade som en stock på kvällen sen när vi kom hem. På lördagen var vi och bowlade så då fick hon sitta i selen under tiden, funkade jättebra! Visst, det hade kanske gått lite bättre för mig om jag inte hade haft Villemo på magen, men jag är så dålig på att bowla ändå ;) 

Det gick jättebra att köra dom två timmarna upp och sen tillbaka också, helt själva :)

vevve89
10/13/14, 8:26 AM
#59

#49 härligt. Önskar jag kunde rida mer men har bara ridskolan. Blir ca 2-3 timmar en gång i veckan jag är borta. Nu får lillan följa med men vi övar med flaska så kan hon va hemma med pappa. Papporna måste ju ha bebisarna oxå ju. Och är bara bra om dom kan ha dom helt sj en stund då å då oxå. Är glad att killen gärna är sj å leker med bebis. Han kan skicka iväg mig så jag kan sova en stund fast lillan är vaken osv.

[WickedAlly]
10/13/14, 11:27 AM
#60

Dagens djupa fundering: Hur länge använder era små en pyjamas innan den åker till tvätt? 
Här tar jag en ny varje natt och igår började jag fundera på att det ju faktiskt känns himla onödigt. Han varken äter eller dreglar i sömnen liksom så pyjamasen är ju knappast smutsig.

[Thiah]
10/13/14, 11:29 AM
#61

Joel har sin pyjamas, oftast, på förmiddagen också så då kan det hinna komma dregel. Ibland hinner han få dregel på den på kvällen också, beror på hur lång tid han tar på sig att somna. Är det bara dregel kan jag låta den torka och sen ha den igen en annan kväll. Är det annat byts det och tvättas. 

Ofta byter jag pyjamas varannan eller varje dag.

fridaas
10/13/14, 11:47 AM
#62

En vecka i stöten ungefär, tar på den precis innan sista amningen (ca kl.20) och av vid 8tiden på morgonen ungeför. Ibland byter jag oftare, om den luktar eller blir nedspydd.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
CelsiusT
10/13/14, 12:01 PM
#63

#57 Ja det är löjligt vad lite ansvarskänsla dom kan ha ibland.

#59 Ja det är väldigt skönt att ha dom möjligheterna. Hade jag inte haft det så har jag ändå massa vänner med lite för många hästar så det går alltid att få rida nånstans ;P

Jag funderar på att pumpa ut, men jag vet inte när det skulle användas. Sambon jobbar ju mest hela tiden ändå.

#60 Än så länge går det flera plagg om dagen, numera är det sällan som det går mer än ett plagg på natten. Men det är oftast skitigt efter en natt. Mycket mjölk överallt, och en hel del spyor och ibland även lite bajs här och var. Så har ännu inte kommit till stadiet att ajg behövt att fundera på det ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/13/14, 12:03 PM
#64

Då Alice varken dreglar eller spyr så brukar vi köra på samma i 4-5 dagar, sen brukar dom kännas lite ofräscha.

PogoPedagog
10/13/14, 12:27 PM
#65

#60 Ca en vecka eller om den blir smutsig innan.

JeFo
10/13/14, 12:40 PM
#66

Vi har 2 dagar ibland tre på pyjamas. Har hon varit varm och svettig så byter jag varje dag. Dumt å tvätta i onödan Ally! 😉 Holly vägrar sin mat. Joline käkade blodpudding idag och Holly ville ha. Och det var tydligen gott 😛 Förstår inte varför inte hennes mat går ner! Funderar på att åka och storhandla idag. Med tre barn krävs det lite. Dock är största duktig på att hjälpa till vilket är skönt.

[Thiah]
10/13/14, 12:45 PM
#67

#66 prövat att ge dem båda shoppinglistor själva? Såg på ett nanny programm där de fixade shoppinglistor med bilder åt de små så kunde de själva hämta det som stog på.

JeFo
10/13/14, 1:03 PM
#68

Har också sett såna program… Men det är svårt att få till, finns ju 10 sorter av allt. Äldsta vet vad vi brukar ha så där går det ju. Ena affären får man välja valfri frukt att ära i butiken och butik nr2 bjuder alltid på banan och har fruktklubb. Största böket är att man behöver två vagnar. En med Holly i och en med varor i 😛 Tror det gör ont å amma när man får tand. Hon var inte alls nöjd nu sist här… Då syrorna inte fått förens efter vi slutat amma så är detta nytt.

CelsiusT
10/13/14, 2:06 PM
#69

Fy f__n en sån dag =( Sjuk och hostar o snörvlar själv. Bäbis är gnällig. Först ville han att jag ska gå omkring och amma och vagga samtidigt. När han väl somnat satte jag mig ner, då vaknar han såklart (en mamma får aldrig sitta ner är något jag lärt mig på dom här 8 veckorna!), men då är han inte hungrig utan trött så jag sjalar upp honom och vandrar runt lite så han somnar. Sover gott o jag pustar ut, men så kommer ju min hosta och han vaknar. Upp o vandra igen, när han somnade så sjalade jag av honom ner i sängen, men min hosta väcker ändå. Sjala upp och vandra, så säger han att han är hungrig så jag sätter mig o ammar men då skriker han. Och ja… ni förstår säkert hur det fortsätter. Att jag är döförkyld är liksom inget som har nån betydelse.

Kan man vara sjuk från att vara mammaledig? Så pappan kan ta ut pappaledighet? Eller anses man kunna ta hand om sitt barn även när man är sjuk och borde ligga i sängen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
10/13/14, 2:14 PM
#70

vad jag vet får man aldrig ledigt för att vara mamma. Så ingen sjukmamma så att pappa får pappaledigt därför.

CelsiusT
10/13/14, 2:28 PM
#71

Väldigt konstigt egentligen.

Tänker också på att jag blev av med min sjukskrivning samma dag som sonen föddes, för då var jag mamma. Och jag blev inte ens informerad om att jag skulle bli av med min sjukskrivning av den anledningen. Men sambon blev inte av med sin sjukskrivning? Skitkonstigt och diskriminerande egentligen. Vad är det som gör att jag som mamma måste tvingas att ta ut FP när jag är mamma. Varför kan jag inte vara sjuk (eller arbeta, vilket ju är det jag är sjuk från)? Pappan kan vara sjuk och dom ifrågasätter inte ens hans sjukskrivning när han blev pappa, han tvingas inte ta ut någon FP. En sak är om dom hade frågat oss vem av oss som vill ta ut FP (dvs vara hemma o sköta barnet) och att den personen då inte kan ha kvar sin sjukskrivning. Men dom förutsätter bara att det är jag som mamma som ska ta ut FP och då avskriver dom bara min sjukskrivning utan att ens informera mig om det, för "det borde jag förstått eftersom jag blev mamma"  fick jag till svar. Jag trodde det var frivilligt att ta ut FP och eftersom min läkare hade sjukskrivit mig (jag är, förutom det faktum att jag ammar, inte förmögen att jobba just nu och gick på sjukpenning). 

Gha, behövde bara spy ut lite galla på FK nu också när allt är så skit idag.. Sorry..

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/13/14, 2:35 PM
#72

ah. Jag undrade också över det där då jag ibland har så svåra problem med ryggen att jag inte ens kan lyfta armen.  Det jag fick till svar av en halvt officiell källa var att pappan då kan bli sjukskriven och därmed vara hemma med barnet. Men jag kan liksom inte bli sjukskriven ochg pappan därmed automatiskt hemma. Detta är då i finland.

JeFo
10/13/14, 4:00 PM
#74

Jag har varit hemma en gång på 8 år, dödssjuk. Kom verkligen inte ut sängen, hade jätte hög feber. Richard fick då vara hemma för annars hade inte barnen kommit iväg till skolan el hem. Så han tog VAB och det gick. Givetvis ringde de och frågade då vi i anmälan förklarat läget men de förstod inte. Har tänkt på hur det skulle vara att åka på magsjukan och ha bebis. Den slår ju ofta ut en helt… Men ja med bebis… Hmm….

fridaas
10/13/14, 4:17 PM
#75

Idag fick jag svar på varför jag helst åker utan barn och handlar. Slutade med en fräsande, skrikande, sparkande, spottande 3åring och sympatiskrik från lillebror -.-

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/13/14, 5:08 PM
#76

Hm, jag kan nog tagga ner mitt tvättande i alla fall, haha. Någon gång ibland har även Wilmer pyjamasen kvar ut på förmiddagen och då blir det ju gröt och ibland majskrok på den så då är det ju tvätt som gäller. Men annars ska jag nog börja använda dem flera nätter, i alla fall två. De blir ju så himla fort slitna annars.

Celsius: Kan "glädja" dig med att det där med flera klädbyten om dagen inte ändras första halvåret i alla fall :P Längre än så har jag ju inte erfarenhet men jag har en stark känsla av att det inte kommer ändras under andra halvåret heller, haha. Byter kläder på honom minst tre gånger om dagen trots hakklapp. Försöker ibland med dreglis men han blir så himla förbannad.. :S
Har ni förresten testat andra blöjmärken? För om det läcker (ofta nog för att nämnas) på en sådan liten som inte rör sig så mycket så sitter nog inte blöjan helt som den ska?

Annons:
[Thiah]
10/13/14, 5:12 PM
#77

Jag har köpt majskrokar. Joel och Ella (ena katten) tyckte båda det var gott. Så Ella tar det Joel inte får in i munnen…. 1.99e för det billigaste paketet men det är en ganska stor påse.

Vi har prövat nått som heter Pirkka. Kan jämföras med ica eller konsums egna vanliga blöjor. Den passformen var stor men annars dög dom. Jag gillar mest libero fortfarande. Ska testa lidl bara vi kommer dit och handlar.  Joel läcker egentligen aldrig nuförtiden. Han läckte ibland förut när vi hade den mindre storleken.

[WickedAlly]
10/13/14, 6:00 PM
#78

Haha, perfekt med någon som städar för de där krokarna är som cement när de torkat :o
Jag betalade 26 för en stor påse här.

Wilmer har läckt tre gånger på sex månader så vi kör vidare på Pampers. Testade libero och jag tyckte att de satt helt okej men han blev så himla röd. Vet inte om jag ska orka testa runt eller inte. Köper Pampers när det är kampanj, betalade 79 kr för en jumbolåda sist med 74 blöjor i. Så jag lär väl ändå inte spara något.

[Thiah]
10/13/14, 6:04 PM
#79

Fungerar Lidls för joel så kommer det hjälpa oss spara pengar. Sen köper säkert mormor/morfar en del ett tag till…. Mamma är en fena på att hitta reor av alla möjliga slag. 

Började ge egen gröt igår. En hirs/havregryns blandning med fruktpure i.  Allt för att komma så billigt men ändå bra undan. Ska ju snart leva på 5000kr mindre i månaden så det är lika bra att börja öva nu…

JeFo
10/13/14, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Här har vi testat smörgåsrån och dom är populära! Fröken kräsen knaprar på som bara den 😊 Just nu gör hon läxor med storasyster 😉 Ser så kul ut.

[Thiah]
10/13/14, 7:42 PM
#81

#80 Vad roligt att dom har varandra. Gissar att Holly lär sig massor av sina systrar.

JeFo
10/13/14, 8:13 PM
#82

Hon gillar verkligen och "hänga" med dom. Hon ska titta på allt och gärna vara med och pilla. Dom är snälla som låter henne hållas 😀 Märks att små gillar små. Holly ser direkt om någon är liten och försöker flörta in sig. Skoj att Holly kom sent så de andra är äldre och fattar lite mer sin roll. Nu vill de ju hjälpa till och busa och dona. Tyra och Joline bråkar men Holly kommer vara för liten så henne kommer de bara ta hand om tror jag 😁 hoppas jag!

fridaas
10/14/14, 11:53 AM
#83

Gjorde ett graviditetstest imorse dom tack och lov visade negativt, så nu hoppas jag det stämmer, ska man gå efter förra mensen så testade jag iofs 3 dagar för tidigt, men med Alwa plussade jag och fick ett väldigt starkt plus 5dagar innan beräknad mens, men har den inte kommit om en vecka så får jag väl testa igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
JeFo
10/14/14, 3:35 PM
#84

Jag ska försöka sluta amma. Men hur gör man 2014? Sista barnet 09 var det lugnt med. Holly vägrar mat… Just nu vill hon inte äta något alls. Ska jag byta ut ett mål mot välling el ersättning? Har gått några år sedan förra barnet och läsa på internet är ju också förvirrande. Vi har ingen panik direkt men känner att jag vill börja lite smått iaf. Vet av erfarenhet att jag måste sluta väääääldigt långsamt.

ForestSpirit
10/14/14, 9:55 PM
#85

Hoppar in lite här med en fråga.. Har ni någon erfarenhet av sempers magdroppar? Började ge Viggo det förra veckan för han var så knorrig i magen, men nu de senaste dagarna har han varit så kinkig! Vill knte ligga själv och måste gå runt med honom. Inatt vaknade han varannan timme för att äta, och somnade svårt efteråt. Funderar på om han får ont i magen av det?? För han grinar så mycket :(

fridaas
10/14/14, 9:58 PM
#86

Vi gav dottern magdropparna när hon var liten pga magont, tyckte inte de hjälpte alls, utan gjorde bara saken än värre plus att hon fick massa utslag i ansiktet och nacken. Så det är mycket möjligt att han får ont av dem..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ForestSpirit
10/14/14, 11:02 PM
#87

Utslag har han också fått. Näe, får nog fundera på om det är värt att fortsätta..

JeFo
10/14/14, 11:37 PM
#88

Äldsta kräktes nyss ner hela köket, litervis! Ibland skulle jag bara vilja rymma 😞 Tyvärr känner jag av att något åker i min mage. Kände innan hon kräktes…. Hoppas, hoppas jag inte åker på något! Behöver ta hand om allt och alla så jag har inte tid 😣 Har äntligen fått alla att somna om nu.

Jespersen
10/15/14, 6:15 AM
#89

#88 Åh, nej! Hoppas ni andra slipper bli sjuka! 

Här var det en liten som tyckte att 05.30 var en bra tid att gå upp.. :) Nu ligger hon och ler, gurglar, väser och tjuter när jag sjunger med i musiken som spelas. Undrar om hon skrattar åt min dåliga sångröst ;)

[Thiah]
10/15/14, 6:16 AM
#90

Vi gav miniform ett litet tag en Sempers har vi aldrig prövat. Här i Finland hittar jag inte magdroppar(har inte letar hysteriskt). Håller tummarna Jefo för att du slipper magsjuka. Finns inget värre i min värld.

Annons:
soundtrack
10/15/14, 7:43 AM
#91

#85 Jag vet att en del barn reagerar på minifom, inte hört nått om semepers dock. Vi har använt sempers i 5 veckor nu och det funkar bra för oss iaf :) Här hemma har nätterna ballat ur totalt :/ hon sover bra fram till kl 1-2, efter det vaknar vi varje timme (om inte oftare) och då bökas det och knorras och ska snuttas. Och när hon väl somnar så vaknar hon direkt om jag flyttar mig så mycket som 1 mm, så nu är mina höfter helt pajj igen :( måtte det bli bättre snart för nu börjar jag känna av sömnbristen..

JeFo
10/15/14, 10:17 AM
#92

Ally, hugger Wille??? Holly har sedan igår startat varje amning med att bitas. Går inte ens att beskriva hur det känns! Stoppar dit bröstet i ren skräck 😣

fridaas
10/15/14, 10:23 AM
#93

Varför är det alltid jag och Noel som ska råka ut för dessa älgar?! Som tur var tog älgen det ganska lugnt över vägen och jag har övat upp reaktionsförmågan tillräckligt, så hann ställa mig på bromsen denna gången iaf. Dags att sätta viltstaket runt bilen ;) Däremot kommer det flashbacks från förra gången :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
10/15/14, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Usch fridaas. Läskigt med älgar, sjukt vackra djur men dom ska va i skogen, inte på vägarna. *** Fattar inte att jag känner mig så låg å gjort i några dagar. Killen gör allt för att muntra upp. Är röksugen som ett as, så jag småäter.. Kinapuffar är kanon mot röksug men inte mot kroppen. Känner mig stressad för att jag inte hinner/orkar göra det jag borde göra på dagarna. Men jag har världens goaste bebis att ta hand om. Stressen tror jag kommer från att killen vill hinna så mkt d går efter jobbet då lägenheten är långt från klar renoveringsmässigt. Har pratat med honom om det så det ska bli bättre… Hade en kompis som sa "Om du vill supa innan jag flyttar så kan du och A komma i helgen om ni vill" A är min vän och arbetskollega. Vi är som ett "gäng". Men nu för att jag är mamma å ska ta hand om bebis så får jag inte va med längre. Vill såklart inte supa nu på länge men det gjorde så ont att få det som en käftsmäll och vara helt borträknad. Och om 10 dagar är det 1 år sedan jag tog bort min kanin jag hade haft i nästan 10 år. Ja, det gör sinnessjukt ont fortfarande att han inte är hos mig. Nellie är gladare än gladast, äter upp ett av mina gosedjur och charmar alla. :-) När vi va på MVC igår på efterkoll log hon hela tiden trots att jag hade väckt henne å hon var jättetrött.

[WickedAlly]
10/15/14, 11:30 AM
#95

Usch för magsjuka :o 

Och nä, inte en enda gång har jag känt av tanden. Han verkar ha tungan mellan bröstet och tanden hela tiden som tur är :) 

Nu har vi vart på sexmånaderskontroll på bvc, allt var som det skulle och så var det inget mer med det liksom. 7120 gram och 64,5 cm. Följer sina kurvor perfekt enligt läkaren och sköterskan men jag tyckte allt att de dippade något, fast det är väl helt inom gränsen för vad som är normalt antar jag :)

fridaas
10/15/14, 1:05 PM
#96

#94 i skogen eller på tallriken ;) Känner igen det där röksuget, här är det cola och chips som det blir istället, inte bra för kroppen det heller :/ fattar inte hur man kan vara så röksugen när man inte rökt mer än 4 cigg de senaste 5åren :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
10/15/14, 1:24 PM
#97

Jag har gått över till nötter o russin varvat med vindruvor och frukt. Inte optimalt det heller eftersom det är ett vräkande småätande/hetsätande. Men känns iaf bättre än allt godis, chips, choklad och snabbmat som jag tryckte i mig i början. Nu har jag inget röksug, men suget är ändå enormt jobbigt pga tröttheten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
JeFo
10/15/14, 1:29 PM
#98

Usch för älgar nära bilar 😣 Tur ni hade tur denna gången. Blev inte biten denna gången 😃 Och inget mer kräk, peppar peppar… Nu ser jag fram emot helgen. Mys, mys, mat, mys, frukost, mys, brunch, mys och så lite shopping. Vadå att jag längtar 😊 Jag älskar mat och jag älskar min make och bebis. Så mmmm säger jag bara.

vevve89
10/15/14, 1:39 PM
#99

#96 helst i skogen. Är inte så förtjust i viltkött ;-) Jag har bara varit rökfri sen straxt innan lillan föddes. Lyckades inte tidigare tyvärr. Nu dom senaste 2 veckorna har suget varit enormt och det påverkar mig väldigt mycket. Mår dåligt av det… Tänk sen när man träffar kompisar som röker. Usch! Hade en kompis här igår å hon rökte inte under hela tiden hon va här för min skull. Mamma slutade röka för ett år sen men.med.ett bakslag då hon tog några bloss som hon mådde väldigt dåligt av. Vilket gjorde att suget för henne försvann.

Velinga1984
10/15/14, 1:43 PM
#100

irriterad, str 92 finns inte på bodys i de klädaffärer vi har i stan. På tradera hittar jag bara kortärmade eller mest till tjej. suck.

vevve89
10/15/14, 1:53 PM
#101

#100 typiskt! Man kan bli irriterad för mindre. Dom kan inte beställa hem?

[WickedAlly]
10/15/14, 1:58 PM
#102

#98 Låter underbart :)

Det där med röksug känner jag tyvärr igen. Slutade för 16 månader sedan men tänker fortfarande på det dagligen. Tjuvade ett bloss i fredags från svärmor, men jag vette tusan om det var så gott som jag föreställt mig. Inte tillräckligt för att börja med skiten igen i alla fall.

Nu har vi storstädat övervåningen lilleman och jag, bäddat ren och till och med städat elementen. Nu har han somnat, tog väl på att städa ;)

vevve89
10/15/14, 2:04 PM
#103

#102 jag är rädd att jag ska tycka att det är gott om jag tjuvar ett bloss. Men står inte ut med suget just nu. :-/

Velinga1984
10/15/14, 2:11 PM
#104

#101 Infon jag fick var att det inte finns helt enkelt, inte ens på deras hemsidor.

Annons:
[WickedAlly]
10/15/14, 2:31 PM
#105

#104 Nu kanske du inte vill beställa från nätet men Hm har bodys i 92, i alla fall deras Basic-utbud. Förvånansvärt bra kvalité dessutom :)

Velinga1984
10/15/14, 5:52 PM
#106

#105 Jodå över nätet funkar,men lättare att gå i affärer.:)

soundtrack
10/16/14, 8:41 AM
#107

Efter några tuffa dagar med för lite sömn, förkylning och gasig mage, vilket resulterat i kinkig bebis, så tror jag att de nu börjar vända. I natt sov hon rätt skapligt (vaknat ungefär varannan timma istället för varje), förkylningen verkar vara på övergående och idag bajsade hon äntligen (5 dagar sen sist) och verkar genast lite nöjdare. Igår var det min tur att klättra upp på hästryggen igen :) lagom ringrostig trots att det "bara" var 4 månader sen sist. Trots att jag mest åkte häst i 30 min så var jag rätt mör i kroppen efteråt. Men åh så underbart det var att vara i stallet igen! Mamma såg efter Alice under tiden och trots att hon var ledsen och kinkig så kunde jag koppla bort det ganska så bra i alla fall. Nu är tanken att jag med mammas hjälp ska ta mig iväg 1 gång/v till en början. Välbehövligt eftersom att stallet är terapi för mig.

PogoPedagog
10/16/14, 9:39 AM
#108

#107 Jag ska oxpå rida idag :D Vänta bara tills du får tillbaka musklerna, det är en sån fröjd att känna att man kan använda sin kropp precis som man vill igen! Jag har ju varit gravid två ggr ganska tätt nu så det känns som om det är första gången på typ tre år jag känner mig frisk stark och smidig.

vevve89
10/16/14, 10:07 AM
#109

#107 på ridskolan frågade dom om jag var riktigt klok sim började så "tidigt" och dessutom med hoppning. Va oxå bara borta 4 månader. Men visst är det skönt att komma igång igen? Även om man känner sig dålig i början.

CelsiusT
10/16/14, 10:50 AM
#110

Vi är ju förkylda här och igår sov den lille hela dagen (efter en natt med mycket sömn), underbart för min förkylning eftersom jag kunde ligga i soffan och kurera mig. Men! han vände på dygnet så jag fick ingen sömn alls nu inatt och nu på morgonen har han varit väldigt gnällig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/16/14, 11:04 AM
#111

#107 Vad härligt att du fått komma iväg till stallet lite och att det gick bra =) 

Jag ska ju passa min häst och fodervärdens egna häst en hel vecka om ett tag. Ska bli spännande att få så mycket stalltid. Det är lösdrift så det är inte så värst mycket jobb, men det är ändå ansvar och sysslorna ska utföras dagligen. Ska bli mysigt att gosa häst så mycket och regelbundet, hoppas att jag ska komma ut och rida lite då också =)

Just nu väntar jag på att det ska bli en dag med bra väder så jag kan åka och rida, men sen insåg jag att jag inte har bil som jag får in vagnen i så jag kan ju inte köra min plan att ta med vagn och lägga honom i brevid banan. Så nu vet jag inte hur jag ska lösa det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
fridaas
10/16/14, 12:13 PM
#112

Hoppas ni kryar på er snabbt! Här kom mensen igår, skönt på ett sätt, men nu strular amningen igen så får ge ersättning på kvällen igen :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
10/16/14, 12:15 PM
#113

Nova fläskläpp :( Pang i golvet sa det och blodet sprutade. Stackars mammahjärtat <3 En tur till bvc och vidare tandläkaren, tänderna sitter där dom ska, bara läppen och tandköttet ser skadat ut men viktigt att vi håller koll. Ska ringa försäkringsbolaget nu och anmäla utifall det händer något med tänderna i framtiden.

fridaas
10/16/14, 12:29 PM
#114

Usch stackarn :( tur tänderna såg bra ut iaf!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
10/16/14, 12:33 PM
#115

#114 - Ja, hon var så duktig och visade snällt tänderna ❤️ Är mest orolig över att något kan ha hänt inuti så det blir till att dra ut någon tand :(

[TanatosNyx]
10/16/14, 1:34 PM
#116

Tur att barn är tåliga och mjölkisar inte har djupa rötter. Du ska se att det gått jättebra 🙂

ChristineL
10/16/14, 1:56 PM
#117

Men hur ska det gå för mammahjärtat? Hon har sovit middag nu och jag tycker svullnaden har gått ner lite redan.

ChristineL
10/16/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Pluttan…

Annons:
ForestSpirit
10/16/14, 2:26 PM
#119

Viggo är väldigt mammig idag, får inte lägga ifrån honom så jjag får inget gjort, inte ens göra nån lunch.. och ingen hjälp av sambon får jag heller då han jobbat natt, och så fort han vaknar är det datorn som gäller. det är som att man bor med en tonåring.. blir galen! ska bjuda en vän på middag idag också men det är ett bombnedslag här för karln plockar inte upp efter sig…… gah!! 😭

[WickedAlly]
10/16/14, 3:23 PM
#120

Wilmer har varit sjukt kinkig och förbannad i två dagar nu. Har inte fattat varför men det fick jag svar på nyss, tand nummer två har tittat fram. *Letar febrilt efter pausknappen*

JeFo
10/16/14, 3:32 PM
#121

Usch och fy. Man blir ju såå rädd när något händer! Tur det gick ganska bra ändå. Mamma är tandläkare så hört många skräckhistorier! Holly har sovit ute i vagnen, har nyss hämtat in henne. Bästa stället å sova på tror jag. Hon sover djupt när hon sover ute. Ska nog börja lägga henne där dagligen. Varmt och skönt med åkpåse och filt, blir nästan avis! 😊 Är det Wow han spelar Forestspirit? Låter nästan så!? 😣 Tål inte det spelet. Sambon har spelat flera år. Höll på att bli slutet för oss innan. Nu spelar han typ vintertid.

soundtrack
10/16/14, 3:53 PM
#122

#109 4 månader tidigt!? Har en bekant som var uppe i sadeln sådär 1 v efter förlossningen…! Hur i h-e hon klarade det vet jag inte, men hon rider fälttävlan på elitnivå och red väl typ dagen innan hon födde också ;) Det var verkligen underbart att sitta is adeln igen, som jag saknat det! Och syrran har satt min stackars häst i boot camp dessutom så han är mer lättriden nu än innan :P men det kommer ju ta lite tid att ta sig tillbaka till den nivån vi var på i våras, det kommer det ju..

vevve89
10/16/14, 4:01 PM
#123

#122 ja dom tycker d. Jag hade däremot kunnat börja tidigare kände jag och hade jag inte fått så ont i ryggen och foglossningen hade jag fortsatt längre när jag va gravid oxå… Tid kommer det ta här oxå, orkade inte helt och hade såklart en Häst som kräver säte. Men formen kommer tillbaka;-)

CelsiusT
10/16/14, 4:28 PM
#124

Jag kände att jag var läkt där nere efter en mån ungefär, men hade då ännu ett blåmärke som gjorde lite ont som jag var osäker på om det skulle kännas av om jag gränslade en häst, men när sonen var 5-6v så kände jag mig redo att rida och började fundera på att åka till stallet. Dock blev det ju inte fören han var 8v ändå, mest för att det var då det passade. Folk sa att det var tidigt och att dom själva hade känt som om livmodern skulle åka ut i traven o sådär, men jag märkte ingenting sånt, bara att jag inte hade muskulatur kvar efter att inte ridit på 8mån. Samma här, hade inte foglossningen varit så tuff så hade jag ridit långt in i graviditeten, kände mig ändå smidig under graviditeten, bara att fogarna begränsade mig väldigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForestSpirit
10/16/14, 4:31 PM
#125

#121 nej tur nog spelar han faktiskt inte wow, tror jag inte skulle ha accepterat det heller då jag har haft ett tidigare förhållande som tog slut just för att han hellre spelade än att vara med mig. (liten kul grej såhär i efterhand kunde han inte spela på 6 månader efter att ha dumpat mig pga av dåligt samvete)

han är nördig med andra grejer. total snöar in sig i diverse grejer… försökt att prata med honom om det men det känns som att han inte tar mig på allvar.. vilket gör mig ganska ledsen.. man är två att ta hand om ett barn, och ett hem.

Annons:
soundtrack
10/16/14, 4:39 PM
#126

#124 Jag var ju på efterkontrollen häromdagen och hade då läkt ihop precis som jag skulle, så då kändes det ju som att det inte skulle vara nån fara. Upplevde inget obehag över livmodern, däremot lite "skavkänsla" down there och som sagt - dålig muskulatur. Jag red ju fram till v30 typ och hade dom inte släppts på bete då så hade jag nog kunnat rida ett bra tag till.

CelsiusT
10/16/14, 4:55 PM
#127

#126Jag ska på efterkontroll på onsdag.
Min Bm tog stygnen på mig efter kappt 2v (hade ju bara en pytteliten bristning på insidan). Dom flesta stygnen hade ju åkt ut redan, men så plötsligt så kände jag skav och gick till BM och då var det 1 stygn kvar som stack mig så hon tog bort det då. Jag hade då läkt fint, men jag hade ont ganska mycket längre ändå. Jag upplevde mig inte som läkt. Upplevde att jag hade väldigt ont väldigt länge och svårt att kissa o bajsa, minns att jag grät i 3-4v varje gång jag var på toa, hade ångest för att gå på toa alls. Sen hade jag ett blåmärke liksom på sidan och det gjorde ont i vissa vinklar. Men när jag väl red nu prick 8v efter FL så kändes ingenting, och då red jag ju ungefär 4h, 2 dagar i sträck med lunchpaus (och massa amningspauser). Eller rättare sagt satt till häst den tiden, sen var jag ju inne o red ca 4-5 pass/dag och varje pass är ju 5-15 minuter, sen rider man ju fram inför varje pass och även tränar lite på egen hand mellan passen utanför.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/16/14, 9:56 PM
#128

#121 Jefo jag spelade wow innan.. :)

JeFo
10/16/14, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

#128 Med måtta hoppas jag?! 😉😛 Idag är Holly 6mån, 1/2år!!! Tiden har verkligen sprungit iväg. Aldrig varit med om att det gått så fort. Extremt glad att hon kom iaf ❤️😊

[Thiah]
10/17/14, 4:38 AM
#130

#129 kanske ;). Tack vare wow flyttade jag till Finland och träffade mitt ex. :)

Jespersen
10/17/14, 7:21 AM
#131

Okej, tre dagar med konstant gnäll, halvdåliga nätter och tidiga mornar börjar sätta sina spår. Speciellt när sambon fortfarande inte kan ta henne alls och det enda som hjälper när hon är ledsen är att gå runt med henne.. 

Jag vet inte om det kan vara för att vi har bytt ersättning från Nan HA till sensitive. Blir nog en tur till affären nu på förmiddagen för att försöka få tag i HAn igen :/ 

Den här situationen med sambon tar knäcken på mig, jag skulle bara vilja ta en promenad med hundarna själv eller ta en långdusch utan att behöva ha med Villemo in i badrummet. Jag känner att jag likagärna kan flytta till eget med henne, jag är ju ändå ensam med allt. Hade hellre bott i närheten av mina vänner eller min syster och kunnat få lite hjälp. 
BLÄ :(

[WickedAlly]
10/17/14, 8:58 AM
#132

Och idag är det Wilmers tur att bli ett halvår :o Lilla, stora älskade killen. Helt otroligt att jag har varit mamma i ett halvt år. 

Igår skadade han sig för första gången och jag som var inställd på att jag skulle balla ur och gå under när den stunden väl kom tog det rätt lugnt. Gjorde såklart jädrigt ont i hjärtat att se honom ha ont och vara ledsen men dog gjorde jag inte, tjoho! :p 
Han busade med sin moster och rätt som det var skallade de varandra. Klong! sa det. Moster fick huvudvärk så kan bara föreställa mig vad lillhjärtat kände.

Annons:
JeFo
10/17/14, 9:25 AM
#133

#131 Hjälper han inte till alls? Kanske dags att du förklarar vart du står och sätter ner en fot? Jag var från början inställd på att ta det mesta själv. Vi hade pratat om det då maken spelade MASSA fotboll. Förstår vad du menar med att en enkel promenad utan bebis skulle räcka. Med nr2 flyttade vi ifrån varandra 4mån och jag blev själv. Ammade ju så var jag som fick ta allt. Var nog tyngsta tiden i mitt liv. Allt var upp och ner. Vi ville till slut försöka och mitt krav var familjerådgivning. Detta blev vår räddning. Det hjälpte maken få upp ögonen på livet. Normalt sa de var att gå runt 7-8ggr. Vi gick i nästan 1,5 år 😛 Vi lärde oss båda mycket. När vi väntade första så berättade MVC när vi hade föräldragruppträff att 1 av 3 flyttar ifrån varandra innan barnet fyller 1. Hon tittade runt på oss och sa: blir 2 här då. ( vi var 6par) De orden satte sig 😁 Dock är alla 6 paren fortfarande ihop! (Tji fick hon!) Men många förhållanden klarar nog inte en bebis, det är inte alltid en dans på rosor. Prata med honom och slå ner näven!

soundtrack
10/17/14, 9:40 AM
#134

#131 blir så ledsen när jag läser hur du har det :( vad är det som gör att han inte "kan" ta henne? Vill han inte eller är det att han inte kan trösta henne? David kan inte trösta Alice när hon är ledsen (det är det bara mina bröst som kan) men han tar henne ändå så jag kan duscha eller gå till affären tex. Vårat förhållande är inte heller tiptop just nu, men det beror mest på mig. Jag har ju börjat gå på samtalsstöd och kommer nog ta med mig David nån gång också framöver. Som JeFo föreslår så kanske ni behöver gå på rådgivning tillsammans, om inte annat så kolla med BVC om du kan få något samtalsstöd? För min del var det väldigt skönt att få prata av sig med någon helt utomstående.

Jespersen
10/17/14, 10:25 AM
#135

#133 Han kan göra vissa praktiska saker som att handla eller dammsuga om jag ber honom, men oftast gör jag det också. Grejen är att jag har inga problem med att göra dom sakerna, jag hade hellre velat att han ville ta sitt eget barn. 
Han brydde sig inte så mycket under graviditeten heller, ville knappt känna på magen eller någonting, men jag tänkte att han skulle ändra sig när han fick se henne. I början tog han henne mer, men det var enbart för att avlasta mig och såfort hon somnade så la han henne ifrån sig. Han har inte vart intresserad av att visa henne för vänner eller familj, han tar inga bilder på henne, han vill inte vara med när jag badar henne eller någonting. När jag säger det här till honom och frågar hur han mår och hur han känner för henne tar han illa upp och fokuserar på att han inte kan göra mig nöjd typ, vilket inte alls är vad det handlade om.  Jag vill ju att han ska VILJA vara med sin dotter, inte att han ska vara det för att göra mig nöjd :( 
Han har aldrig haft henne sovandes på bröstet och sånna grejer, och när jag har henne i soffan på kvällen så tittar han inte på henne eller någonting. Dom tio dagarna han var hemma med oss efter förlossningen var han bara rastlös och ville sticka iväg och göra annat. Han tyckte det var jättetråkigt att vara hemma med oss, och det sårade mig enormt.

Jag fick nr till familjerådgivning av BVC sist, men har inte vågat ta upp det med honom än, han kommer bara tycka att det är löjligt.

#134 I takt med att Villemo blivit mer vaken så har han tagit henne mindre och mindre, och efter den gången jag lämnade dom ensamma och gick ut med hundarna och det slutade med att hon var totalt hysterisk så blir hon ledsen varenda gång han tar henne.. Då hade han hållt henne kanske två gånger på två veckor, så det är kanske inte så konstigt att det blev som det blev. Nu är vi i ett dödläge där Villemo blir ledsen varenda gång han tar henne och han lägger ifrån sig henne efter två minuter, vilket resulterar i att dom får typ tre omgångar á 2 minuter per kväll. Och det är klart att han inte lär sig trösta henne när han har henne så lite. Syrran som har träffat henne typ 6 gånger kunde trösta utan problem. 

Att han har visat så lite intresse för mig och vårt barn har fått mig att tappa alla känslor för honom totalt, och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.. Jag vill ju heller inte ta ifrån honom hans familj :(

vevve89
10/17/14, 10:46 AM
#136

#131 va tråkigt det är att läsa det där! :-/ jag hade blivit galen. Vet inte alls vad jag ska skriva…

JeFo
10/17/14, 10:49 AM
#137

Ställ krav! Familjerådgivning var för mig, oss, något vi skrattade åt. Vilka gick där liksom. Något år efter satt vi där. Ric var och är coola killen, han som är kung på fotbollsplanen och har svårt att visa känslor. Uppvaknandet för honom blev att förlora familjen. Mitt krav var familjerådgivning el inget. Valet var inte svårt då, vilket jag är glad för. Där fick han öppna upp sig, berätta saker och lära sig att man måste jobba för att få förhållandet att fungera. Vår räddning som krävdes mod. Vi var 25 när vi gick dit och fick beröm för att vi gjorde det. Mina känslor var, precis som du skriver, borta. Jag visste inte vad jag ville el vad jag kände. För vår del tog det nästan 2år att fixa allt. Idag kunde det inte vara bättre! Dock måste man förklara för honom hur man känner och så för att han ska fatta. Han ser inte att han behövs och har svårt för eget initiativ. Så jag behöver ge honom Holly och säga att nu går jag på promenad. Visa har det och andra inte. Försök prata och förklara….

Velinga1984
10/17/14, 11:01 AM
#138

#135 Jag gick isär med min äldsta sons pappa när sonen var 6 månader. Pappan prioriterade att spela dator. Jag gjorde det mesta, och när jag sa ifrån så fick jag skäll från hans släkt. Jag skulle förstå hans barn-chock då vi var 19 och 20. Till slut tröttnade jag på hans släkt och hans spelande så jag ställde krav på att byta stad. Hade ingen släkting i den staden vi bodde, så vi flyttade till samma stad som min mamma och syster.  Jag trodde att han skulle vara hemma mer men istället så sov han borta hela tiden. 1 månad efter flytten insåg vi att detta inte gick, och då gemensamt beslut att göra slut. Han flyttade tillbaka, och kvar blev jag 20 år gammal med en 6 månaders bebis. Det tog flera månader innan han ens behagade träffa sin son eftersom han skaffade ny tjej ganska direkt som var viktigare. Visst kan jag över 9 år senare fundera på om vi gjorde rätt, men jag levde i ett förhållande där jag ändå praktiskt sätt var ensamstående så för mig var det ingen skillnad. 

 Säger inte att ni ska gå isär, men ibland slutar det så när småbarnschocken kommer.

[WickedAlly]
10/17/14, 11:05 AM
#139

Tycker också att du ska ställa krav, med tanke på att du skriver att det inte finns några känslor kvar från ditt håll just nu så tycker inte jag att du har något att förlora. 

Att vara en fungerande familj kräver att alla jobbar för det, det är ju inte bara något som händer som bekant. Det tror jag att vi alla kan skriva under på. 

Och det är inte du som tar ifrån honom hans familj om du väljer att lämna, det är ju han som trycker undan er när han gör såhär.

Annons:
JeFo
10/17/14, 11:08 AM
#140

Får man frågar hur gammal han är? Och du? Kanske var han inte beredd på vad det innebar att bli far. Kan han prata känslor? Låter inte så när du berättar. Stänger han in mycket blir det lätt tufft, både gör honom och för dig.

CelsiusT
10/17/14, 11:40 AM
#141

Neej!! Jag har gjort det som inte får göras. Buhuu, skäms och är så galet ledsen för det här… Var precis nere och la över tvätt från tvättmaskinen till torktumlaren. När jag öppnar tvättmaskinen så får jag se ullbyxorna!! NEEJ, plockar ut dom och mycket riktigt är dom helt deformerade (eller krympta på något konstigt sätt). Faaan. Dom måste ha ramlat ner från skötbordet ner i tvättkorgen. Och igår kväll när jag slängde in tvätten så missade jag det totalt för jag tryckte bara in allt snabbt för jag skulle upp o se på ett TV-program som precis började och jag visste ju vad som låg i korgen så allt skulle ju in och behövde inte sorteras. Gha!! Dels är det trist för att det är trist att dom är förstörda, sen är det trist för det är syster som har stickat, sen är det trist för nu har jag inga ullbyxor att ha ovanpå vikblöjorna (och inte vågar jag be syster om nya heller).

#135 Jag känner igen min sambo lite. Han var totalt ointresserad under graviditeten och tyckte jag var jobbig när jag bad honom känna på magen. I början på BB så var han gosig med sonen och sonen sov på bröstet på honom när jag sov och han tog lite bilder. Men så fort vi kom hem så var det inte intressant längre och han var väldigt rastlös och ville bara åka iväg och göra annat hela tiden. När han började jobba så trodde jag att det var helkört. Så fort han kom hem så ville han åka iväg. Han klagade jämt på att sonen störde honom, att sonen tog mig ifrån honom, att sonen bara skrek jämt osv osv osv. Allt var fel. Men nu börjar det räta ut sig lite mer. Han säger ibland hej till sonen när han kommer hem och ibland så säger han 'jag kan ta honom en stund'. Har till o med sett att han pussat på sonen, så det går åt rätt håll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
10/17/14, 11:48 AM
#142

#141 Du får se det som att du sått ett par fina blöjor till dockorna för framtida lekar.

Jesperson: Kanske kan du prova att skriva ett brev till honom där du förklarar  nogrant hur du känner. Vissa har ju lättare att ta till sig sånt de inte vill höra om det inte är i en disskusion för då går de dirket i försvarsläge. Så att ge honom ett brev och sen åka bort någon timme, be honom läsa och begrunda så ni kan prata sen när du kommer hem. Skulle det kunna vara något för er kansdke?

[WickedAlly]
10/17/14, 11:57 AM
#143

#141 Ta mod till dig och be om ett par nya, ett misstag kan vem som helst göra :) 

Ett brev var ju en toppen idé, då kan han ju verkligen visa om han vill vara med på tåget eller hoppa av så att säga. Då kan det ju visa om det ligger något i grunden och gnager, en depression t ex, också. 

***

Vad trött jag blir på vädret, eller, det är både mysigt och irriterande på samma gång. Vi är liksom fast inne lite, tänker inte gå ut när det vräker ned, och då blir vi båda lite rastlösa. Har busat till tusen här nu på morgonen och nu tupplurar Wille. 

Såg förresten att vi här i Rostock har fått näst mest regn i hela Sverige,  bara Lysekil har fått mer. Vägar och allt är översvämmat och ett par vänner har fått pool i källaren.

Jespersen
10/17/14, 1:09 PM
#144

Tack för stöd och råd!

Jag vet att om jag ställer krav och hela tiden säger till honom vad han ska göra så kommer han att göra det. Grejen är väl lite att han inte vill, att han inte tycker att det är roligt med sin egen dotter. Han hade pratat med en kompis som sa att det här med att spädbarnstiden är så underbar bara är bullshit, att det inte blir roligt förrän barnet är 2-3 år. Först blev jag ledsen för att han sa det på ett som "det är inte bara jag som känner så", jag vet att hon har vart gnällig mycket, men hon är ju underbar också (vilket han kanske hade sett om han faktiskt engagerade sig lite mer). Sen blev jag arg, han ska alltså gå och vänta 2-3 ÅR (j**ligt lång "spädbarnstid".. ) innan han kommer att tycka att det är roligt? 

Jag är 27 och han är 31. Han har sagt från början att han vill ha barn och är väldigt familjekär i övrigt. Jag tror att han har en annan syn på det bara. I hans värld så har man sina egna intressen på olika håll, om inte jag skulle vilja göra samma sak som honom då, och sen äter man och kollar på tv ihop med familjen typ. 
Jag har ingen annan här så det funkar inte riktigt för mig. Det är som att han vill ha kvar sitt ungkarlsliv samtidigt som han ska ha familj. 
Jag har pratat med honom SÅ många gånger om att det känns som att han inte tycker att det är roligt att umgås med mig osv. och han har lovat att bättra sig och sen går det tillbaka till samma igen. Innan har jag vart så kär i honom så det har liksom funkat ändå, men nu vet jag inte om det ens finns någon grund att bygga vidare på. Om man inte tycker att det är roligt att umgås, inte har någon närhet och enbart pratar praktiska saker så bor man ju bara ihop. 

Jag är väldigt konflikträdd och har därför svårt att prata med honom, speciellt när han alltid vänder taggarna utåt.  Han i sin tur är inte jättekänslosam och säger mest det man vill höra känns det som. 

Nej, jag får nog ta mod till mig och ringa familjerådgivningen..

JeFo
10/17/14, 4:06 PM
#145

Vi har ju en på 8 och en på 5… och Richard sa dom orden: Det blir roligare när det blir äldre. Och det blev det med facit i handen för hans del. Bebisstadiet är inte alls hans grej och det har jag accepterat

De blir ju lite mer "människor" då sa han. Han var rädd för att göra fel och göra illa och jag vet inte alls. Han är en kalaspappa när han vill och han försöker mer och  mer.

Brevet var en bra ide… Han måste fatta allvaret!

………………………………………………….

Tagit upp massa bebissaker från källaren. Ganska kul för hon märker direkt när det är något hon inte sett förut 🙂Har verkligen massor märkte jag nu… Stackars Holly får bara ärva. Tur det är fina saker, knappt använda.

Har hunnit med att gå en promenad också. Så skönt med frisk luft. Vi har sluppit regn, har blivit rejält kalt här dock. Solen var framme en stund och värmde så skönt.

Ska börja packa lite smått för hotellet imorgon. Som jag längtar!

[WickedAlly]
10/17/14, 9:39 PM
#146

Rasmus har också sagt så, att han nog kommer att tycka att det är roligare när Wilmer blir äldre. Mer ett barn än en bebis. Rasmus längtar tills de kan börja pilla med bilar, åka skidor och sånt :)

#145 Vad spännande för henne :)
Här har mini förälskat sig i hoppgungan, varje gång han ser den börjar han studsa upp och ned. Har också massor men det mesta står bara. I helgen ska jag packa ned babygymmet tänkte jag, det står ändå bara och dammar. 

När hon är såhär liten så kvittar det ju verkligen att sakerna är ärvda, det vet ju inte hon. Det är när de blir äldre som det kanske inte alltid är så kul att få ärva. Vi vill också ha tre barn och jag tänker att man nog måste hitta en fin balans i det hela, så att alla får nya grejer ibland och att saker och ting inte ska ärvas till de faller sönder. Får Mellan ärva något av Wilmer så ska det inte gå vidare till Minsta sen. Det Mellan får nytt kan Minsta däremot ärva. Minus bebisgrejer då för det är ju som med ditt, det mesta ser alldeles nytt ut när det packas undan. Lite så tänker jag, får se om det funkar i praktiken sen. Förhoppningsvis får vi se det i alla fall :)

Annons:
[Thiah]
10/18/14, 7:25 AM
#147

Kristian likaså. Ju äldre Joel blir ju mer ansvar tar han. 

Idag ska vi  ha kalas. Vi firar nylägenhet,bröllop,namngivning och säkert nått mer. Mellan 20-30personer kan komma. Igår hade jag 3 kompisar här som hjälpte till att baka muffins och laga godis. Snart ska jag väcka maken och börja dammsuga. yey… :P

fridaas
10/18/14, 8:30 AM
#148

Blä vaknade nyss och hela halsen känns svullen och det gör ont att svälja :( Kan inte åka och köpa halstabletter heller för sambon åkte precis ut till skogs med "min" bil, där plånboken ligger dessutom, han som jämt brukar ta sin pappas jaktbil när han är här nere och ska ut och jaga. Iofs kanske han kommer tillbaka snart, han tog med vår hund ut av någon anledning, henne går det inte att jaga med, hon springer bara hem om det knakar lite i skogen.. Hur som haver hoppas jag att Noel inte smittas, men det lär han nog göra eftersom jag ammar :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
10/18/14, 9:02 AM
#149

Holly hoppar också! Ser extra skoj ut när man sätter henne i gåstolen och hon tokhoppar. Men det går ju det också 😛 Nej vi ärver inte sönder grejerna här. Bebissakerna ser knappt använda ut. Ju äldre det blir detsto mer nytt blir det. Är som babygymmet… Tror Holly låg där 5ggr. Kläder är det lika med… Gammalt slängs. Jag är extremt bra på att shoppa 😁 Så kläder skulle varken Joline el Holly behöva ha något av. Men det får de ju. Fatta vad rik jag skulle kunna bli! Trevligt med lite skoj Thiah! Hoppas ni får en fin dag 😀 Aj Fridaas… Hoppas Noel klarar sig! Krya på dig!

[WickedAlly]
10/18/14, 9:28 AM
#150

Kul med kalas Thiah :) 

#148 Kan inte han åka och köpa halstabletter då? När han ändå är ute? :)

#149 Haha, är också jädrigt bra på att shoppa. Speciellt sådant som egentligen inte behövs så det kanske inte blir så mycket ärvt här heller. Sen om nästa blir en tjej lär jag väl köpa allt nytt.. Rasmus kommer ju bli glad, haha. 

***
Har placerat Wilmer framför Musse Pigg medan jag försöker få i mig lite frukost. Det är lördagstradition här, enda dagen i veckan han får se på teve så fascinationen är enorm :)
Har sytt gardiner nu på morgon, vardagsrumsgardinerna har hängt uppe nålade i flera månader, tänkte att det kanske var dags nu :P

fridaas
10/18/14, 9:57 AM
#151

#150 det kan han säkert när han kommer tillbaka från jakten, han är och jagar älg/vildsvin någonstans här runt omkring. Hur som haver så verkar det gå bra för hunden ute i skogen för än är hon inte tillbaka och inte sambon heller. Noel är pigg än så länge iaf. Han har börjat skratta! Hela hjärtat smälter varje gång :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/18/14, 10:01 AM
#152

#151 Vad bra :)

Åh, så mysigt :)

CelsiusT
10/18/14, 12:52 PM
#153

Sambon är ute på jakt idag. Får se om han får nåt. Jag fick iaf en lååång sovmorgon idag, trots tidig kväll igår. Riktigt skönt att sova ut. Vi börjar båda två att bli lite friskare, men det är lite snorigt på oss båda än. Imorn kommer svärmor på besök, funderar på om jag skulle passa på att baka lite äpplemuffins till imorn, idag verkar ju sonen vara på riktigt bra humör så får väl passa på ;P

#145 Jag är också tredje barnet och jag fick bara ärva. Inget fel i det, iaf inte när man är liten. Dock så blev det lite svårt när man växte upp. Jag upplevde ju alla mina leksaker som mina, men i själva verket så är det mina syskons och jag står faktiskt helt utan. Det är lite tråkigt, ingenting är köpt till mig, så ingenting är mitt. Mina minnes-saker tillhör någon annan. Jo självklart har jag fått saker när jag blev äldre, men dom där leksakerna man hade som litet barn är inte mina.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vevve89
10/18/14, 1:03 PM
#154

Har varit ute i parken, plockat kastanjer, tagit långpromenad då vi gick förbi kyrkogården där min gammelmormors grav är. Å sen skonade jag stora tjejen med att vi tog buss till McDonalds. Vi va iaf ute från halv 10-12. Nu är vi bänkade inne. Lillan sov hela tiden å vaknade nyss, å hade hunnit dammsuga då oxå, nä hon vaknar inte av dammsugaren när hon väl sover.

fridaas
10/20/14, 4:35 PM
#155

Gnäll gnäll och åter gnäll här hemma. Noel är jättetrött men vägrar sova om jag inte har honom i famnen och det är tyst runt omkring. Precis när han har lyckats somna har hundskrället skällt till för att det blåser ute och då vaknar han självklart och ska prompt inte somna om. Så nu är han jättegullig och likadant är dottern som vill baka men vi har inget att baka med och jag orkar inte ta med mig båda barnen till affären just nu, är mansförkyld, så nu är hon inne på sitt rum och har ett raseriutbrott och då kan han garanterat inte somnat.. Och det är 3,5timme kvar till läggdags.. Tycker klockan kan vara läggdags redan nu så jag med får gå och lägga mig. Blää för att vara ensam hemma med barnen och va sjuk samtidigt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/20/14, 6:35 PM
#156

Läggdags längtar jag också till..

Här är den lilla herrn febrig och asförbannad. Fram till fyratiden var han solstrålen själv, och sen tvärvände det. Vet inte om det är tänderna som spökar eller vad det är.. När de första två där nere kommit upp så brukar det väl ändå dröja lite tills tänderna där uppe kommer? (Ja, jag vet att det är individuellt :P) 

Så ja, läggdags låter bra. Fast då ska det väl vara kinkigt till tusen och han kommer väl vägra sova. 

Idag har vi i alla fall vart i skogen och hämtat grejer till julpyssel. Och så har vi köpt en julgransfot bland annat, älskar att julgrejerna börjar komma upp i affärerna nu :)

JeFo
10/20/14, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Nu är jag tillbaka…. Skönt att få ha smitit en helg. Blev riktigt bra 😀 Hade choklad- &lakritsmässan 50m från hotellet. Den var grymt bra! Holly charmade alla och var snäll. Idag har vi fixat en hörna till Holly. Vi har ett stort hus, 250kvm, men stora å få rum. För att Holly ska få eget rum måste vi fixa lite. El en hel del…. 😛 Men just ni räcker det med en hörna. Blev väldigt populärt. Har bara hört om barn som somnat i maten men idag fick jag se! Och jag hann filma också!😃

fridaas
10/20/14, 8:34 PM
#158

Krånglet har fortsatt hela dagen, amningeb har strulat massa, han släpper taget och blir förbannad, sparkar och fäktar med armarna så det står härliga till. Testade att ge i flaska men då gallskrek han istället. Har fått gå omkring och vagga fram och tillbaka för att lugna honom och nu sista amningen fick jag hålla fast honom för att få honom att äta och likadant när jag skulle söva honom nu. Känner sig så elak när man måste hålla fast, men det är enda sättet att få honom lugn, hans syster var likada hon i ungefär samma ålder.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
10/20/14, 9:49 PM
#159

Lillan hade ett sånt där sällsynt hysteriskt utbrott idag. Men så va hon övertrött oxå. Nappen var det som funkade som tröst faktiskt. Och stå å vagga. 3e gången sen hon kom hon haft ett sånt å det varade inte mer än några minuter, max 10… Jag var iväg å red oxå med barnvakt i stallet, lillan sov från d vi åkte tills jag hade duschat å då väckte jag henne för att byta blöja, byta om å äta, förhoppningsvis är hon vaken en stund nu. Killen är iväg på kurs till onsdag å stora tjejen sover borta så bars jag å lillan hemma. :-)

CelsiusT
10/20/14, 9:55 PM
#160

Idag har vi egentligen haft en väldigt jobbig dag. Började bra men gick snabbt utför. Men jag vet inte… känns ändå inte så jobbigt i mig trots att det varit vääldigt mycket gnäll idag. Hade lika gärna kunnat skriva att vi haft en riktig mysdag idag. Fast det kanske är för att vi haft lite både ock? Han har strulat och skrikit vid amningen hela dagen, så har sjalat en hel del för att kunna amma. Och det är ju otroligt mysigt att ha bäbis i sjalen, nära nära. Och sen när man haft honom där en stund så lägger han sig så snällt och äter =) Fast efter en stund har han blivit besvärlig igen, så det har varit en del krångel och skrik, speciellt kring amningen men även i övrigt. Nu på kvällen var egentligen enda amningen som han var lugn och åt ordentligt, ända tills han somnade. Har sedan lagt ner honom och nu ligger han och sover tror jag, men ena ögat är halvt öppet, hehe.. Ser lite kul ut. Han har känts som om han varit väldigt trött idag, vilket är lite konstigt för han sov mycket igår och sov bra inatt (fast jag märkte att jag hade tänt sänglampan o sen somnat ifrån den några timmar, det kanske har stört hans sömn?). Sen startade visserligen gnälligheten när mormor kom på besök, det kanske var lite för jobbigt helt enkelt? 

Imorn ska vi på läkarundersökning på BVC, var längesen vi var på BVC nu så ska li riktigt spännande att se hur mkt han har vuxit. Och farmor kommer på besök före, hoppas inte han blir för trött bara.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
10/21/14, 1:41 PM
#161

Idag har mina mamma-nerver satts på prov ordentligt. Har tillbringat förmiddagen på barnakuten med Alice :/ igår och idag har hon haft "attacker" som sett ut som utlöst fallreflex men som varit så pass kraftiga att jag inte kunnat släppa tanken på kramper (och då dessa hemska infantila spasmer framförallt). Så efter ett samtal med 1177 så blev det akuten. Nu är vi hemma igen, troligen är det inga kramper (vi ska dock få göra EEG inom ett par veckor för säkerhets skull) utan kraftigt utlösta fallreflexer. Frågan är varför det haft triggats igång så kraftigt just nu. Hon hade ett par likadana attacker när hon var 3-4 v gammal, och då trodde både jag och BVC att det var fallreflexen för då skedde det främst när vi lade ner henne. Sen har det inte varit nått sen dess, tills igår då. Och nu utlöstes dom bara hon ligger på rygg och rullar lite typ och det är så obehagligt att se henne :( (hon blir spänd i hela kroppen och sprätter ut med armarna, får ett panikslaget uttryck i ansiktet, blir ofta ganska röd. Efter några sekunder släpper det och då gallskriker hon i ett par sekunder och blir sen lugn när man tar upp henne).

fridaas
10/21/14, 1:57 PM
#162

Stackarn :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
10/21/14, 2:22 PM
#163

Jag orkar inte med omgivningen… Alltså, varför kan inte folk bara acceptera att jag och min sambo gör som vi gör med vår son. Varför ska allt diskuteras och ifrågasättas heeela tiden. Är så trött på svärmor, hon har nyss åkt.. Hon säger väl inte direkt något elakt eller så men jag läser in en del i det hon säger. Och hon är så tjatig med att hålla på och jämföra mig o sambon med sambons halvbror som också ska ha barn snart. Att vi är så olika och det är så intressant att se hur vi gör olika med saker o ting. Och sen håller hon på och ska diskutera o analysera och vända o vrida på allt som vi gör och hur olika vi väljer att göra saker. 

Sen håller hon hela tiden på och drar upp det här med vårt bärande. Jag och sambon tror på nära föräldraskap och vi tycker att det är bra att bära. Vi tycker också att det är väldigt skönt att bära för då är bäbis nöjd. Men det är tydligen extremt konstigt för omgivningen att man har bäbis mycket i famnen eller i ett bärdon (främst sjal i vårt fall) och att man inte ständigt förvarar bäbisen i en barnvagn eller en vagga. Det är tydligen så konstigt så man måste hålla på och prata om det hela tiden. Alltså, kan inte folk bara fatta att vi gör på det här viset och acceptera vårt val. Men svärmor är rädd att sonen kommer bli mammig sa hon idag. Jag frågade då om hon trodde att han kommer bli pappig också då eftersom pappa bär så mycket han kan han också? Då blev hon tyst, det är tydligen inte lika "farligt" med pappiga barn som med mammiga barn!?

#161 Oj, sådär har vår son gjort sen början, fast han gråter inte utan lugnar sig direkt efter. Trodde det var normalt. Men kanske ska fråga om det på BVC, ska ju dit om en stund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/21/14, 2:47 PM
#164

#163 Förstår hur du känner, jag har ju också folk i min omgivning som nog anser att jag "skämmer bort" Alice :/ jag bär ju också mkt, dock i famnen istället. Och är vi bortbjudna kvällstid så sover hon i mitt knä. Det går inte att lägga henne ifrån sig, då vaknar hon, och jag har fått kommentarer om att hon måste lära sig!? Ja, nån gång är det ju bra om hon kan sova själv men just nu vill hon vara hos mig och det kommer hon få fortsätta vara. Blir så trött.. Fallreflexen (mororeflex) är normal och vissa barn är känsliga och utlöser dom av sig själva, tex om dom ligger på plana ytor. Jag har bara tyckt att Alice reaktion varit så extrem :/ och tyvärr kan infantila spasmer se likadana ut (fast då brukar det oftast komma upprepade ggr med bara sekunders mellanrum) och då blir oroliga mamman nojig :/

PogoPedagog
10/21/14, 2:51 PM
#165

#163 Man känner sig ju väldigt ifrågasatt när folk i ens närmaste omgivning är ovana vid föräldrar som bär mkt t.ex. Men det är ju supervanligt nuförtiden! Är du med i gruppen här som heter nära föräldraskap ? Eller så finns det massa andra nätställen att prata med liksinnade där man kan få känna att man är en av väääääldigt många som prioriterar sin bebis över vad andra människor tycker är "rätt" :)

Kan du inte ge svärmor en ViFöräldrar eller någon bok där de skriver mycket om hur man gör med barn nu för tiden så hon fattar att det är hon som är ute och cyklar inte ni :P

CelsiusT
10/21/14, 3:32 PM
#166

#164 bad läkaren kolla på reglexen när vi ändå var där nu precis och sonen hade väldigt stark sådan men helt inom det normala. #165 jodå är med i lite olika såna grupper o har även min syster att prata med. Vet till hundra procent att vi gör rätt, det tvivlar jag inte på. Men är bara så trött på pratet om det. Man vill få känna sig normal och slippa bli ifrågasatt. För även om jag vet att jag gör rätt är det tufft att mitt i all trötthet och ibland förtvivlan dessutom behöva stå upp för mina val - som ju är helt naturliga idag och inte alls ovanliga. Men jag känner redan nu att kusinen kommer bli favoriserad, dom är lite mer Old fashion av sig verkar det som på svärmor. Och jag vet att svärmor har svårt att vara lika mot alla, tyvärr. Tror också att svärmor Tycker att mitt närande tar honom ifrån henne. Hon var ju helt förtvivlad och arg över att hon inte fick passa sin systerson fören han var 2-3år gammal! Öhm, konstigt då. Och hon tycker att jag borde hitta på något så att hon får passa Lille A redan nu, öhm va? Tycker hon får nöja sig med att vara privilegiad att passa honom medan jag duschar. Han är bara 2mån liksom. Men hon lämnade själv bort min sambo när han var 3mån över natten till sina svärföräldrar. Så hon förväntar sig nog samma behandling nu men det jan hon glömma ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/21/14, 3:46 PM
#167

Hehe sitter i bilen utanför BVC och har så gjort i trekvart nu. Först sov han och en gnällig dag vill man inte skapa mer gnäll genom att väcka för att sätta honom i babyskyddet. Så satt kvar ett tag. O när han vaknade var det såklart amning på schemat. Så jaa så kan det va, tur man inte har nån tid att passa iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
10/22/14, 7:15 AM
#168

Här är det nog jag som daltar minst med vår son. Behöver han mig finns jag alltid där, ingen fråga om den saken men jag har lite svårt för onödigt daltande. (då menar jag inte att ge kärlek och närhet) 

Svärmor har blivit en trygg punkt för Joel och det har vi jobbat med ända sen bb. Fast då har jag en otroligt go svärmor som har samma synsätt på barn som jag och sambon. Ren kärlek med fasta gränser. Hon gör inget vi inte skulle godkänna och är hon orolig frågar hon direkt och gör sen som vi ber. 

jag börjar bli lite höstless och less på att ha så lite att göra. Joel kräver mer och det är roligt men jag märker att jag också kräver vuxet sällskap.  Jag vill gå ut ensam, om så bara för en kopp kaffe. Ska träffa min kollega på tosdag och då kommer Joel vara hemma med sin pappa. Välbehövligt 🙂

CelsiusT
10/22/14, 9:47 AM
#169

#168 Vad är det du menar med onödigt daltande då? Jag daltar absolut inte med sonen i onödan. Jag daltar nog inte med sonen alls om jag ska vara ärlig (det gör däremot svärmor en hel del ;P). Jag ger honom vad han behöver; mat, ren blöja, tröst och närhet. Och det i den mängd han vill behöver. Men det är just det här med vad barn mår bra av som vi har delade meningar om, jag o svärmor. Hon tycker nog inte att barn behöver mat mer än var 4e timme och tröst kan gott vara att lägga barnet i vagnen en stund och låta honom lufta lungorna, för barn behöver skrika av sig ibland…. ehmm…

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
10/22/14, 10:09 AM
#170

#168 En kopp kaffe i enbart vuxet sällskap låter underbart, känner att det behovet börjar växa hos mig också nu. 

Igår gick mamma en lång promenad med Wille, och då passade jag på att smita ut i verkstan och snickra lite. Som jag har saknat det, helt sjukt. Blev inget mer avancerat än ett tidningsställ men bara att få såga och hamra lite gjorde susen för energin :)

Idag julpysslar vi här hemma. Eller jag i alla fall, Wilmer har fullt upp med att smaka på mina byxor just nu. Efter ett par dagars uppehåll så har han åter igen börjat tugga på allt och dregla som en tok, misstänker att ännu en tand är på G.

[Thiah]
10/22/14, 11:48 AM
#171

#169 att lufta lungorna tror jag inte ett dyft på. Daltande är mera att det blir panik när Joel slickar på stolen, kladdar mat i ögat på sig(han vill känns på maten) han har knappt haft mössa på, han sover med bara en filt(vi har själva tjocka täcken men har Joel det så gnäller han. Han är varm trots enbart filt. Sånt kollar jag såklart).. Vi har gjort saker från dag 1(affärer, jobb påhälsning, katterna delar säng med honom osv..) och ändå lever ungen och frodas ;) att ge vardags behov såsom närhet, ren blöja och mat är inget daltande utan att vara förälder.

vevve89
10/22/14, 11:50 AM
#172

#169 det där med att dom ska skrika av sig. Jag va å hälsade på på jobbet och då blev lillan lite ledsen, hon va hungrig å ena kollegan sa "du låter henne väl ligga å skrika av sig ibland? Det stärker dom för framtiden " Gissa om jag blev irriterad? Lillan va ca 5 veckor då. Jag vill ha en glad bebis inte en skrikig å skriker hon för mkt får hon ont i magen vilket resulterar i mer oroligheter än bra saker. Visst kan hon få pipa ibland och är extremt sällan hon skriker så men iaf. Å sen alla runt om som säger "du skämmer bort henne för mycket" men hur skämmer man bort en bebis? Dom har behov och alla bebisar har olika och man rättar sig efter det som förälder. Nu blev d lite flum här. Men du förstår nog:-P

[Thiah]
10/22/14, 11:56 AM
#173

Min mamma, jag och min svärmor(samt karlar) är alla av den åsikten att barn inte kan skämmas bort med närhet och kärlek. Joel må gnälla argt ibland när han inte når en leksak och vi inte direkt hjälper honom men är han ledsen är han aldrig ensam. Är inte kärlek och närhet och beröring liksom grunden till allt? Så anser jag det iaf. Efter dom basala sakerna kan man sen diskutera uppfostran å sånt ;)

vevve89
10/22/14, 12:07 PM
#174

#173 kan inte hålla med mer.

Annons:
fridaas
10/22/14, 2:48 PM
#175

Idag har vi varit på bvc igen, 6090g och 61cm är han nu. Lite dipp på både längd och vikt men han byter bara kurva, precis som sin syster gjorde i samma ålder. Är så glad att vi bytte tant i somras! Hon är mänsklig och passar oss mycket bättre. Hon tyckte det var bra att vi börjat ge honom lite puréer redan nu då han visar att han är intresserad. Passa på att ge honom nu innan han hittar något annat som är mer spännande var hennes ord. Sen tyckte hon att vi gör rätt som inte kommer ge pulvergröten utan gör egen. Vi äter nästintill aldrig hel- eller halvfabrikat här hemma så varför ska han göra det. Känns som vi är på samma nivå i de flesta punkter än så länge :) Plutt fick smaka lite av storasysters havregrynsgröt med blåbär och det var en hitt trots "stora" havregrynsbitar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
10/22/14, 3:04 PM
#176

#171 Då daltar jag definitivt inte i dina ögon heller ;P Här får vänner o bekanta smått panik när dom ser hur jag låter hunden behandla sonen, haha, jag själv tycker att han är så mjuk och försiktig när han tar ett ödmjukt tag med tassarna om bäbis och slickar honom ömt i hela ansiktet ;P Kan tillägga att det är en border collie vi har så det är en stor hund. Hunden ligger gärna och gosar med bäbis i sängen.
Och oj vad folk ojar sig när jag går ut utan mössa på bäbis, men han är ju varm som ett element så det behövs verkligen inte. Nä, jag är ingen orolig mamma som nojjar över saker o ting. Men jag bär och jag ger mycket närhet, sonen vill ha det och då får han det.

Sen har jag förvisso en annan syn på hur man gör med saker o ting o vad som är okej än vad svärmor har, men det handlar ju också mycket om samhällets utveckling. Samhället ser annorlunda ut idag än det gjorde för 25 år sen, och då såg det annorlunda ut mot vad det gjorde för 50 år sen. Det sker en utveckling hela tiden så det är ju inte konstigt att synen på saker o ting också förändras. Förr skulle man ju tex inte ta upp barnen när dom skrek, min mormor berättade hur hon satt och hade ont i magen när min mamma skrek, men BVC hade sagt att man inte fick ta upp barnet för då blev det bortskämt utan man skulle vänta till ett visst klockslag. Och ja, så skulle man ju aldrig rekommendera idag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/22/14, 3:11 PM
#177

#172 Håller med! Fattar inte att den förlegade synen fortfarande lever kvar. Och jag blir förvånad när det är så pass "unga" människor som min sambos föräldrar. Gjorde våra föräldrar så med oss? Herregud.

#173 Håller med till 100%!! Tyvärr verkar inte svärmor göra det =(

Det jag kan känna (och som jag tror att det här med "lufta lungorna" kanske kommer ifrån) är att jag försöker att inte ta så allvarligt på skriket i sig. Alltså jag tar högst allvarligt på det behov bäbisen har, men jag stressar inte upp mig och fokuserar på skriket i sig. Utan jag ser skriket som ett sätt att förmedla en känsla, och det är orsaken till känslan jag vill komma åt, inte skriket i sig. Ser ofta att sambon försöker få bort själva skriket, medan jag kan se att "okej, nu har liten ont i magen då kan jag inte mer göra än att finnas nära och ge tröst och kärlek", men jag inser att skriket inte kommer avta fören magen gör mindre ont och ont i magen kan jag inte ta bort, men jag kan trösta och ge trygghet i den jobbiga stunden. Och då känner jag att det är viktigt att inte stressa upp sig över skriket i sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/22/14, 3:12 PM
#178

#175 Hur gammal är din son nu?

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
10/22/14, 3:22 PM
#179

#178 han blir 4 månader om en vecka :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
10/22/14, 4:18 PM
#180

#177 man kan alltid undra. :-/

CelsiusT
10/22/14, 7:25 PM
#181

#179 Okej, ligger han under snittet? Min kille blev 2 mån förra veckan och är 61cm o väger 6150g ;P Tror han låg på +1

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
10/22/14, 7:46 PM
#182

#181 Heh, Alice blir 2mån på fredag; 57 cm och 4490g idag :P

fridaas
10/22/14, 8:14 PM
#183

#181 ja han ligger på -1 nu, låg på medel när han föddes. Hans syster ligger på -2 men på medel när hon föddes. Hon är bara 95cm och väger 12kg fast hon är 3,5år.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
10/22/14, 10:05 PM
#184

#182 Skiljer väl lite på kille o tjej på kurvan va? Vilken kurva följer hon? Skiljer 1,5kg, det är en del ;P 

#183 Min son låg också på medel när han föddes. Men sen när han lyckades gå upp ev viktnedgång på BB (hade exakt samma vikt vid hemresa som vid FL) så hoppade han ju snabbt upp till +1 och sen har han legat i överkant på den kurvan ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/22/14, 10:28 PM
#185

Oj, jag tror nästan att liten här drömde nån mardröm. Han låg här och sov bredvid mig och utan att ens hinna vakna först så kom ett hjärtskärande förtvivlat gallskrik från honom. Jisses alltså. Direkt han kom upp i famnen så tystnade han men var lite skakig eller vad man ska säga och verkade knappt vaken. La honom till bröstet och han sög in det direkt och tuttade några sekunder för att sedan stensova igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
10/23/14, 1:42 AM
#186

#183 skönt när de går upp det de förlorar snabbt. Alwa gick upp sitt på 4dagar, för sonen tog det 1,5v innan han hade gått upp allt. #184 stackarn, mardrömmar är aldrig kul, men skönt att han somnade om iaf. Här har vi en liten kille som verkar tycka att han har sovit färdigt för i natt, hur pigg som helst. Så där fick man för att man tyckte att det var skönt när båda barnen somnade vid 19tiden :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
10/23/14, 11:12 AM
#187

#186 Förut somnade sonen vid 22 på kvällen, samma tid som jag själv vill somna. Sen sov han till 9-10 på morgonen så det passade mig bra, Men nu somnar han vid 19-tiden och vaknar redan vid 6-7 på morgonen. Jättetidigt för mig eftersom jag fortfarande somnar vid 22-23 på kvällen. Hehe, har nog hellre sovmorgon och att han är aktiv på kvällen egentligen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/23/14, 11:18 AM
#188

Jag märkte en punktering på vagnen igår. Vi blir därför väldigt isolerade här hemma. Jag orkar/kan inte ta Joel i bärsele(varken manduca,babybjörn eller sjalen) längre stunder utan att mestadels sitta. Den extra vagnen vi har är en lätt sulky. Tillsammans med vår fårskinnsfäll kan vi absolut ha den till t.ex. när butiken (vi har -2 här just nu) men har honom helst inte framåtvänd längre stunder. Han behöver bli lite äldre först. Som tur är verkar Joel ha en gnällig-ligger gärna i soffan- dag. Passar mig fint för jag har en likadan. Ska koka lite kaffe åt mig och sen gömma mig under täcket igen. Vi har flera avsnitt av masterchef Australia att titta på. :)

Annons:
[WickedAlly]
10/23/14, 11:24 AM
#189

Har en så bra dag, nästan så man undrar vad som ska gå fel, haha.
Fast morgonen började inte så bra, jag var sur och Wilmer grinig. Känner att jag har sovit alldeles för lite, blir väl lätt så när ens son envisas med att vakna en miljon gånger på nätterna. 
Men det vände efter att vi gick upp. Vi har käkat gröt, Wilmer har tupplurat två gånger hittills och jag har pysslat lite. Funderar på om vi ska åka till babycafét vid ett, har aldrig varit där och har så himla svårt att ta kontakt med nya människor. Det är hemskt att vara blyg. Men skrutt behöver ju vänner så småningom, lika bra att ta tjuren vid hornen redan nu.

[Thiah]
10/23/14, 11:43 AM
#190

#189 här är alla aktiviteter som jag hittat på morgonen. Skulle gärna ha en på em :(

malinroth
10/23/14, 11:43 AM
#191

#189 Jag tycker att du ska prova gå. Jag har också alltid varit blyg och har svårt med nya människor. Men jag tog tjuren i hornen och gick på mamma/bebisfika och även om jag mådde rent dåligt pga nervositet innan jag gick så gick det riktigt bra. Alltid är det någon som pratar på och gör att stämningen lättas upp. Man behöver ju inte alltid prata så mycket själv, sedan är det lättare när man har något gemensamt att prata om. Jag tycker det är jätteroligt och blev också inbjuden till en mindre "privat" mammagrupp som ses en gång i veckan hemma hos varandra. Jag tycker det är jättemysigt att träffa andra mammor och bebisar och nu börjar bebisarna också visa intresse för varandra, Svante kravlade fram till en lite yngre tjej förra veckan och "pussade" henne i hela ansiket ^^ Den här veckan har vi inte kunnat gå på varken fikat, babysimmet eller mammagruppen för Svante är sjuk :( Det är ju säkert inte alla som tycker om det men jag tycker absolut att du ska ge det en chans :) Det är lite som gravid/barn.ifokus fast irl ;)

[WickedAlly]
10/23/14, 11:46 AM
#192

#190 Ingen morgonmänniska? :P

[WickedAlly]
10/23/14, 11:50 AM
#193

#191 Ja, tänkte att jag skulle bita ihop och få det överstökat. Är också så nervös så att jag mår lite illa. 

Hoppas att det går lika bra för mig som för dig :)
Försöker ha i åtanke att det ju är för Wilmers skull, när han blir lite äldre vill jag ju att han ska ha kompisar att träffa. Blir väl skittrist för honom att bara sitta hemma med mamma senare.

Haha, vad gulligt :)

[Thiah]
10/23/14, 11:50 AM
#194

Önskar att vår mammakafe var sådär. De flesta har träffats massor innan med deras 1-2-4 barn typ. Jag fixade en fika med de två som har barn i Joels ålder men sen har det bara runnit ut i sanden. Å vi har inte kunnat komma på ett par gånger. Kristian skrev just att han börjar bli sjuk igen. Jag undrar när jag ska få vara sjuk/trött utan att Joel eller Kristian är likadant… Liksom bara få ligga i sängen och tas om hand…

JeFo
10/23/14, 12:25 PM
#195

Jag har samma problem som dig Thiah fastän jag har tre barn. Här känner alla mammor redan varandra å har gått i samma klasser el iaf närliggande. De är äldre och jag yngre, svårt att komma in i gruppen då det redan känner varandra… Hur går det för Wilmer och Joel att ta sig framåt? Holly har sedan någon vecka ålat sig framåt. Hon är riktigt snabb! Mina andra har haft egna stilar. Med hjälp av ena armen, bakåt, rullning och massa tok… Holly gör liksom rätt 😊 Maten går det bättre med men inte kanon. Vi tar gröt och puré på morgonen, mat å puré vid lunch, bara amning en gång och på kvällen gröt och puré. Alla gånger ammar jag efteråt. Så nu är jag Dolly Parton igen 😛 Hoppas det ställer in sig snabbt på mindre mjölk. Verkligen höst här, kallt och blåsigt.

Annons:
[WickedAlly]
10/23/14, 12:40 PM
#196

Här jobbas det mest på att ta sig sidlänges, han påminner lite om en vindrutetorkare. Men det är inte så ofta han övar på det, han ska sitta hela tiden så han har liksom inte tid att öva på att ta sig framåt. Övar på att sätta sig själv från liggandes istället, han klarade det nästan i sängen i morse. 

Vi ligger lååångt efter med maten, han äter gröt på morgonen men sen ammar vi resten av dagen. Någon gång ibland får han lite middag men han är inte så intresserad. När tänderna började dyka upp så tappade han allt intresse för mat. Men nu har två tänder kommit upp mer eller mindre helt och det verkar vara lite paus så jag tänkte försöka med riktig middag från och med idag igen. Ska göra lasagne för det gillade han sist i alla fall :)

JeFo
10/23/14, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Wilmer har bra smak, älskar lasagne! 😀 Vi över på att sitta. Går bra när hon håller i npgot som är intressant. Roligare att åla och sen försöka sätta sig. Nära på att lyckas med kullerbytta väääldigt ofta. De är verkligen envisa! 😛 Jag har städat hela huset och håller just nu på att hämta de större barnen. Ska iväg och storhandla lite inför helgen. Kära mamma kommer och tvättar våra 50 fönster imorgon ❤️ Sen kommer vår bästa vän som är elektriker och ska jobba lite. Så imorgon är jag mat och fikatant. Hörnan är populär än så länge. Holly vet direkt vart hon ska. Snören på leksaker är bäst just nu 😁 Kablarna har jag ju gömt! På bilen över Holly på att sätta sig själv.

[Thiah]
10/23/14, 1:38 PM
#198

Här backar vi snabbt som attan men resten står still.  ;) 

Joel äter som sagt massor och gärna.  3 mål mat och 2-3 ,ål mjölk. Ibland slarvar vi men vi försöker hålla det så.

soundtrack
10/23/14, 1:55 PM
#199

#184 Ja kurvorna skiljer sig väl lite åt väl? Jag har inte haft nån koll på exakt jur. Alice legat, mer än att hon är mer åt det smala hållet och följer sina egna kurvor bra :P men kollade lite snabbt nu och om jag läser dom rätt så ligger hon "mitt i prick" på längden och inom normalspannet, men på gränsen till -1 på vikten. Har legat på -1 där innan (hade en rejäl dipp direkt efter födseln, tog 3v att komma upp i födelsevikt). Så hon är väl inte så liten egentligen. Usch, jag är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Nätterna är inte roliga alltså :( hon sover bra till 02 ungefär (somnar runt 19:30, brukar vakna när vi flyttar henne till sängen runt 22 och äta lite då) men sen vaknar vi oftast ca 1 gång/h, ibland ännu oftare. Och så upp vid 07-tiden då. Som tur är brukar hon dock vilja sova en stund till rätt så snart. Hon verkar ju inte ha ärvt sin mamma sömnvanor iaf :/ Skulle verkligen behöva ha lite frisk luft idag, men det är ju lättare sagt än gjort med min barnvagnshatande lilla snörpa #bittermamma

CelsiusT
10/23/14, 2:07 PM
#200

#199 Låter ganska precis samma som våra nätter då ;P Så jag vet hur trött du är. Helt galet att släpa sig ur sängen kl 7 när man liksom inte ens har sovit under natten. Och jag har så svårt att sova igen på dagen.

Idag skulle vi varit på babymassage på ÖF, men jag orkar inte. Är så trött o när det började närma sig dags att åka tid så sov ju liten så jag vägrade väcka honom för att åka iväg. Känns inte ens som något sådär särskilt kul heller så jag föredrar vila i soffan idag.

Fick dock till en lång härlig promenad med vovven och bäbis i sjalen idag, var ute i 2h. Var väldigt skönt att få sträcka på benen lite och fräscha upp hjärnan med ordentligt med frisk luft.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/23/14, 2:27 PM
#201

#200 Jag känner för att gråta varenda morgon när jag måste masa mig upp (Alice skrattar glatt istället ;)), jag har svårt att gå upp tidigt i vanliga fall liksom. Men som du säger, nu har man ju inte ens sovit hela natten.. Jag har också svårt att sova på dagarna, men brukar se till att sova tillsammans med Alice dom där timmarna på morgon/förmiddag i allafall. När Alice vaknar ska jag nog försöka ta mig ut en sväng ändå. När hon är vaken och pigg så brukar hon acceptera vagnen en liten stund i allafall.

vevve89
10/23/14, 4:47 PM
#202

Har lämnat in min mobil på lagning. Å har min gamla med sprucken skärm. Jag saknar min mobil:( Lillan har varit en solstråle hela dagen:)

Annons:
[WickedAlly]
10/23/14, 10:37 PM
#203

#197 Åh så fint hon har det i sin hörna :) 
Jag är så himla sugen på att sätta igång i Wilmers rum, har det mesta som ska användas men jag har ingen tid. Han är ju inte direkt känd för sitt tålamod och se på när mamma tapetserar och målar är nog inte något han skulle acceptera. Funderar skarpt på att köra ned honom till mamma på lördag och göra ett ryck där inne. 

Idag har vi vart och shoppat. Vart på ÖB och köpt ljusslingor, de har jättefina för typ inga pengar alls. Började köpa lite servetter och sådant inför jul också. I år är första året vi har plats att ha många folk över så funderar på grötfest eller adventsmys eller något. Bara för att jag kan liksom :) Förra året bodde vi på 31 kvadrat och hade två matstolar, var liksom inte att tänka på ens då.. 

Sen gick jag och mamma runt och kikade på köpcentret, visade sig att Kappahl hade halva reapriset på barnkläder och för en gångs skull hade de rätt mycket att välja på. Köpte tre bodys för ynka 65 kronor :)

[WickedAlly]
10/23/14, 10:41 PM
#204

Och förresten, 50 fönster?? :o 
Vi har 14, haha.

JeFo
10/23/14, 11:10 PM
#205

Skulle överdriva lite med 50 😛 Ingen aning om hur många vi hade men började räkna när du skrev så. 30 blir det om man tar alla i källaren och dörrar och så. Dock kör vi på uppe och nere bara. Skönt att Ni har större nu. Är mysigt att kunna fixa och dona och bjuda över folk. Klart du ska fixa wilmers rum och visa oss före och efter 😀 Får nöja mig med en hörna så länge 😛 Men Holly trivs som sagt. Längtar faktiskt lite till jul nu 😊

[WickedAlly]
10/23/14, 11:26 PM
#206

Tyckte inte det lät sådär skitmycket egentligen, har ju sett bild på ert vardagsrum :P Tänkte att resten av huset kanske också hade sjukt mycket fönster, haha.

Ja, så otroligt skönt :) 
Älskar att pyssla och greja och på 31 kvadrat finns det ju liksom inte så mycket utrymme för det. 
Har gift in mig i världens mysigaste familj där alla verkligen umgås (till skillnad från min familj där vi är glada att slipa varandra..) och det är så trevligt att ha dem över på fika och middagar :)

Ja, ska nog se om jag inte kan börja åtminstone på lördag. Vi ska spraya våra matsalsmöbler också, får se om tiden räcker till. 

Jag längtar som en tok till jul, eller till advent faktiskt. För då får jag börja julpynta, skulle kunna börja redan nu men jag lägger band på mig själv. Någon måtta får det vara :)

JeFo
10/24/14, 8:06 AM
#207

Uterummet, som blev ett riktigt rum, är i bara glas typ. Älskar det rummet för att det är så öppet och ljust. Vårt kök är litet så vi behövde verkligen utrymmet. Min släkt är som du beskriver Rasmus, allt och alla ska frias och så fika i mellan. Gillar det 😀 I natt drog jag ut längre på amningen. Gav mat 21 och sen ammade vi kl 2 och så gröt å puré med amning kl 7. Måste ställa in mina bröst sakta men säkert. Gick bra och det kändes som min sömn blev kanon. Nu ska jag sätta igång med morgondagens godsaker. Fyllde ju jämt i veckan så släkten kommer imorgon. Nutella semifreddo blir det bland annat och så kalla fat. Ska förbereda det som går.

[Thiah]
10/24/14, 8:09 AM
#208

Måste-flytta-nära- Jefo *dreglar*

JeFo
10/24/14, 8:16 AM
#209

Märks att det är mitt kalas, bara choklad typ 😛 Biskvier med nutella, nougatrutor, chokladbollar, bullar, semifreddo och så tänkte jag göra dumlepannacotta i små glas.

Annons:
Kiwikatt
10/24/14, 8:20 AM
#210

Hej igen tjejer! :-) Här har vi fått virus så lillan har haft över 38 graders feber, hosta och utslag över hela kroppen men är på bättringsvägen nu igen :-) Maken har åkt på "semester" till bratislava så nu är man gräsänka till på måndag kväll. Tackar min lyckliga stjärna för att jag fått ett barn som älskar att sova!! Hon somnar i regel vid 22-tiden efter kvällsmaten och sover sen hela natten och brukar vakna mellan 06 & 09 någon gång (utan matning under natten) ersättning är verkligen underbart när det kommer till sammanhängande nattsömn!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[Thiah]
10/24/14, 8:46 AM
#211

#210 man blir nog bortskämd med nattsömn. Joel är lite förkyld = sover en hel del. Vagnen är trasig så jag borde antingen använda sulkyn eller ta honom i bärsele till affären. Behöver köpa kattsand och kattmat så det är tunga saker. Nååååå lite extra gympa(som om jag annars gympar..hahah)

JeFo
10/24/14, 8:54 AM
#212

Usch det går så mycket när det blir höst…. När de är så små är det inte skoj att vara sjuk. Jobbigt med trasigt vagn. Är så typiskt att man givetvis måste ut då också. Här är regn och rusk så vi tänker inte gå ut idag. Halv storm nästan 😛 Gillar dock att kunna tända lite ljus och bara mysa. På sommaren är det inte riktigt samma. Hoppas Holly somnar snart så jag kan sätta fart. Gillar att hon sover ganska snabbt igen efter nattvilan. Då hinner jag fixa med en massa 😀

[WickedAlly]
10/24/14, 8:59 AM
#213

Mums, måste nog också flytta närmare. Fast jag hade blivit sjukt fet tror jag. 

Här har vi tänt ljus, lilleman sover och jag äter frukost i sällskap av Greys Anatomy. 

Hade förresten vart överlycklig om jag kunde dra ut på amningen, just nu ammar han varannan timme natten genom tror jag. Eller var tredje kanske. Ofta i alla fall :(

[WickedAlly]
10/24/14, 9:27 AM
#214

Förresten Thiah, har du lust att dela med dig av receptet på hirsgröten? Har hittat ett jag tycker verkar bra men om det finns något enklare så är jag inte den som är den så att säga.. :P

soundtrack
10/24/14, 9:56 AM
#215

Idag blir lillan 2 mån, det är inte klokt vad fort tiden går! Vi har firat med bästa natten på läääänge. Efter en lite strulig kväll så somnade hon till sist vid 21. Sov till 00:30, somnade om vid 01 och sov till 05:15! (Jag kan iaf inte minnas att vi vaknade innan dess). Och så avslutade vi med att sova mellan 06 och 07:45. Glad mamma :D Det känns som att hon har utvecklats en hel del senaste dagarna så jag hoppas att även sömnen blir bättre nu (även om jag tror att denna natten var lite av en engångsgrej).

[Thiah]
10/24/14, 10:40 AM
#216

#214 alltså jag har bara blandat i typ likadelar hirs och havregryn och sen tar jag 1 del av den blandningen och 3 delar vatten/ersättning. ungefär :D  gjort en blandning av hela det hirsgryn paketet jag köpte. Sen har jag lite pure eller annat i.

Annons:
[WickedAlly]
10/24/14, 10:50 AM
#217

Aha, det lät ju jätteenkelt. Det ska jag nog köra på jag också då :) 
Har du mixat havregrynen?

Jag har kikat på detta också. Kan ju variera mig lite :)

[WickedAlly]
10/24/14, 10:52 AM
#218

Fick förresten provpaket med gröt från Nestlé häromdagen men innehållsförteckningen gjorde mig mörkrädd. 

Wilmer har verkligen gjort mig till en bättre människa. Speciellt en mer medveten människa. Det är fint.

[Thiah]
10/24/14, 11:03 AM
#219

#217 napp inte mixat nått. Bara kokar upp det där till gegga. Blir kanon och Joel gilla de . Tar cirka 5min.. Finemang på morgonen. :) Sen äter Joel annars en så varierad kost att jag inte oroar mig för järn och liknande. Så jag stoppar inte i en massa i hans gröt.

[WickedAlly]
10/24/14, 11:11 AM
#220

#219 Då ska jag testa det jag också :)

Nä, jag gör inte heller det egentligen. Eller lite kanske. Han har ju gått från att vara jätteintresserad till att bara vara kinkig när det kommer till maten. 
Men hirs innehåller ju en hel del järn så jag tror att man kommer långt på "bara" det.

fridaas
10/24/14, 11:12 AM
#221

De senaste dagarna har Noel vaknat flera gånger på natten för att äta. Igårkväll fick han därför gröt på kvällen för att se om han höll sig mättare, var en väldigt lycklig kille som åt, blandade ut en 1tsk färdiggjord havregrynsgröt (storasyster ville ha) med 10ml ersättning, mycket nöjd pojk! Första gången han fick så mycket, men det gick bra. Och han sov dessutom från 20.30-5.40, åt och somnade om till 9. Att hans syster vaknade vid 3 och ryckte att det var morgon behöver vi inte prata om, som tur var somnade hon om ganska snabbt hon med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
10/24/14, 11:15 AM
#222

#221 Härligt med så bra sömn :)
Försökte också ge gröt på kvällen men Wilmer är så masig så det rann snabbt ut i sanden. Men det verkar vara ett bra sätt att få lite bättre sömn, tycker att många upplevt det i alla fall :)

[Thiah]
10/24/14, 11:31 AM
#223

Jag tror att vi är de mesiga och lata när det gäller mat. Joel klarar fint av at äta välling bums på morgonen (med lite mjölk) och mat på kvällen innan han somnar.  Men som maken sa "det är ju så bekvämt med mjölk". =)

Annons:
[WickedAlly]
10/24/14, 11:41 AM
#224

Önskar att Wilmer också ville det. 
Men ja, det är ju himla bekvämt att ge mjölk bara :P

CelsiusT
10/24/14, 11:45 AM
#225

#215 Grattis till skruttan =) 

Även här haft en bra natt. Var iväg igår kväll till ikea och skrutt blev nog lite övertrött så vi fick en jobbig kväll. Försökte gå o lägga oss vid 23 direkt efter amning, men nej det skulle minsann inte sovas. Sjalen och gungstolen i kombination <3 Kom i säng vid 1 ungefär. Sen sov vi gott båda två =) Tror vi ammade 1 eller 2 ggr. Har enligt tips slutat kolla klockan. Han sover inte bättre av att jag vet vad klockan är och jag får inte fler timmar sömn för att jag håller koll på tiderna och räknar antal timmar sömn. Visst blir det att man slår ett öga på klockan ibland, men har lite aktivt försökt sluta för att det inte ska bli en grej för hjärnan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/24/14, 11:50 AM
#226

jag kollar på klockan men hjärnan har slutat registrera. Försöker räkna antal måltider istället.  Försöker ha det (om han inte vill mer såklart) till 5-6 måltider per dag.

soundtrack
10/24/14, 1:49 PM
#227

Jag vet att jag tittar för mycket på klockan på nätterna. Det har dock inte så mycket med Alice att göra, det är en gammal vana som hänger i :/ Usch, idag är det riktigt höstgrått och tråkigt ute :( kan det inte bara komma snö och bli vinter snart istället..

[WickedAlly]
10/24/14, 3:01 PM
#228

Att pumpa ut efter att inte ha ammat på sex timmar var bannemig nästan lika skönt som att ligga. Halleluja!  

Han käkade gröt till lunch, massa gröt och ville sen inte alls amma. Har vart och handlat och lite så nu, och då somnade han i bilen på väg hem. Har sovit en kvart-tjugo minuter i babyskyddet. Gröten måste ha mättat bra för det är tre timmar sedan han käkade och det är ovanligt länge för att vara honom :) 

Men nu fick jag nästan en halv liter mjölk (Jädra mjölkko tydligen, behöver inte oroa mig mer för att det inte ska finnas) till frysen och det var ju bra, gillar att ha lite där ifall det händer något. 

På tal om att kolla klockan, jag har slutat att ta med mig mobilen till sängen av just den anledningen. Blev bara stressad av att upptäcka att jag inte hade så många timmar kvar att sova när jag stirrade på den i tid och otid, och blev således ännu mer trött.

CelsiusT
10/24/14, 4:43 PM
#229

#227 Ja för mig är det också gammal vana. Men jag märker att man faktiskt får mer vila av att släppa den biten. Fick tips om det och jag tycker faktiskt det stämmer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/25/14, 10:41 PM
#230

Sambon är ju 'underbar'. Vi går och lägger oss tidigt för vi är båda trötta efter kosse-cliniken idag.  jag har ridit hela dagen o sambon haft hand om sonen intill så jag har kunnat hoppa av o amma mellan varven. Så lägger vi oss i sängen o kollar serier medan jag försöker söva med amning. Så funkar inte det längre utan bäbis somnar inte och blir istället lite övertrött, dvs gnällig. Så vi pausar eftersom det stör tv-tittandet. Så frågar sambon om vi ska sova nu (dvs stänga av tv'n och lägga oss o sova). 'Ehm, fast sonen sover ju inte än svarar jag…. Då ger han mig kontrollen och vänder sig om och somnar. Vem blir det som får gå upp och vagga sonen i sjalen för att söva? Medan sambon snarkar på i sovrummet.

Och visst han har ju haft sonen idag, fast vem har det alla andra dagar? Och ändå får söva varje kväll? Och då har han idag bara haft sonen sovande i sele på sig och suttit brevid banan med sovande son medan jag ridit och mellan ridningen har jag ammat, bytt blöja, lekt o pratat med sonen när han varit vaken (för det är ju jobbigt att underhålla honom då) osv. Och alla andra dagar har jag sonen hela dagen, utför alla sysslor i hemmet och söver varje kväll, vaknar o ammar flera ggr varje natt (har ju självklart inte sovit en hel natt sen sonen kom, sambon sover hela nätter varje natt sen si sådär 7-8v tillbaka, ändå är det han som klagar).

Blahaa, älskar min sambo och jag vet att det är dumt att klaga, därför spyr jag ut lite galla här istället för att klaga här hemma IRL. Men ibland kan man bli lite irriterad på hur oförstående vissa karlar är kring det här med barn. Och självklart blir jag också lite avundsjuk på hur jäkla lätt han har det med den här barn-biten. Han bekymrar sig över att han inte får lika mycket sex längre, ehm, jag har gaaanska mycket mer som jag saknar från tiden innan barn (inte sagt att jag ångrar eller hellre vill ha det, men visst ska det tex bli skönt om några månader när man kan börja fundera på att snart få sova en hel natt igen). Och jag gör gaaanska mycket större uppoffringar. Känns som han glider runt på en räkmacka i jämförelse, och värre är att han inte ens verkar förstå det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
10/25/14, 10:46 PM
#231

Hehe. lite komiskt också. Jag o sonen har legat 1,5v på soffan o varit sjuka båda två (maken var sjuk i två dagar). Så jag har inte orkat med så mycket av alla hushållssysslor som vanligt. Så bla har hans tvätt inte blivit tvättad (inte min heller för den delen). Men då märks det plötsligt hur mkt jag faktiskt gör (inte ens alltid jag själv märker det i vanliga fall, men när saker hamnar på efterkälken så märks det).

Sambon reagerade på att tvätthögen var så stor. Så påpekade jag att han kan ju faktiskt tvätta då när han märker att kläderna börjar ta slut i lådan och högen växer. 'Ja jag tänkte att jag skulle det, men sen glömde jag det'. Men trots att jag påpekade det så blev ändå ingen tvätt tvättad, så nu när jag är frisk så har jag ett berg av tvätt att ta hand om, jippie.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
10/25/14, 11:06 PM
#232

#230 gnäll på! Hade lika väl kunnat vara jag som skrivit det där. Ang tvären slutade jag tvätta sambons tvätt. Dels la han aldrig smutskläderns i korgen,"spontantvättade" aldrig och la inte in sin rena tvätt i garderoben utan la dem på golvet. Då tröttnade jag och tvättade bara mina och barnens kläder. Gick bnog en månad sen började han fatta piken, oerhört frustrerande, men till slut så. Dock så har han glömt hur man lägger in sina egna kläder igen, så är väl dags att "påminna" igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
10/26/14, 2:39 AM
#233

Verkar ju sjukt att alla karlar skulle vara lika?! Tyvärr, tillhör min skaran också… Dags för andra bullar kanske?

Velinga1984
10/26/14, 6:13 AM
#234

Här är det sambon som tar initiativ till att tvätta. Igår gick han dessutom upp med sonen då jag skulle iväg och skriva högskoleprovet. De var iväg på lite road-trip under dagen, bla fick sonen följa med till bilbesiktningen.  

Idag har (och kvällen igår) har jag en mamma-kär lillebror. Helst sitta i famnen hela tiden, eller möjligtvis leka nedanför mig.  Jag var tydligen borta för länge enligt sonen för nu får jag inte vara ifred tots att pappa är hemma. 

Iofs är han likadan mot sin pappa på torsdagar när han kommer hem, men det brukar gå över fortare än jag någongång är iväg utan honom.

CelsiusT
10/26/14, 7:42 AM
#235

#232 haha. Exakt samma här. Blir så jäkla frustrerad. Om jag viker hans tvätt o lägger den på hans säng så åker den i 9 fall av 10 ner på golvet när han ska sova till kvällen. För inte tar han det när han kommer hem (även om han ser/jag säger) och till kvällen är han ju trött. Fattar inte hur man tänker när man lägger ren tvätt på golvet!

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
10/26/14, 8:38 AM
#236

Jag har gett upp det där med tvättandet. Orkar inte tjata mer på honom så jag tvättar, viker och lägger i garderoben. Så fel det kan bli men jag tänker att det är lite som med ett småbarn, man får välja sina strider, haha. 

#231 Det är samma här. Det märks fort hur mycket jag gör här hemma när jag är lite trött eller slö någon dag. Räcker att jag bestämmer mig för att ha en dag ledig från hushållsgrejer för att det ska se ut som ett bombnedslag. Då blir det ingenting gjort alls här hemma. 
Nog för att han jobbar långa dagar och att jag respekterar det men hur svårt kan det egentligen vara att slänga sockarna i tvätten istället för i trappen, eller ta ut sin disk från vardagsrummet till diskbänken?

CelsiusT
10/26/14, 8:47 AM
#237

#236 Håller med! Väljer också mina strider och lite känns det ibland som för stor möda att lära en gammal hund sitta.

Ja min sambo jobbar också långa dagar och drar in i princip hela vårt levebröd (vi har bara behov av hans inkomst, så min lilla fjuttinkomst går ju liksom till hussparande). Så jag är ändå rätt okej med att jag har största ansvar för hemmet. Men alltså, jag är ju inte hans betjänt för det. Han kan ju plocka undan efter sig själv tycker jag. Och när jag lägger ren, vikt tvätt på hans säng så han får lägga det som han själv vill i garderoben så känns det lite elakt faktiskt att han bara slänger ner det på golvet. Så dom dagar jag inte orkar driva igenom frågan så lägger jag in kläderna, annars håller jag stenkoll och kräver att han visar mitt jobb respekt genom att faktiskt ta hand om ren tvätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
10/26/14, 8:54 AM
#238

Kändes som att det kunde vart jag som skrev det där. Jag känner mig också som en betjänt, för det handlar verkligen som fjuttsaker ibland. Som att ta med sig disken till köket när han ändå ska hämta dricka.
Och det har du rätt i, det känns lite elakt av maken att på sätt och vis inte uppskatta vad jag faktiskt gör. Det är ju också ett heltidsjobb och med bebis dessutom så känns det ibland som att jag jobbar 200%.

[Thiah]
10/26/14, 9:03 AM
#239

Samma sak här hemma. Ibland får jag ett utbrott och då sköter han sig en liten stund.  Men jag gillar på ett sätt att ha saker att göra men det vore skönt om det uppskattades tydligt också..

fridaas
10/26/14, 9:08 AM
#240

Jag hade ett stort utbrott för två veckor sen som slutade med att sambon satte sig på tvären med orden "jag ska göra allt hädanefter, du ska inte göra något" okej tänkte jag, låt gå då. Det höll i tre timmar ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
10/26/14, 9:16 AM
#241

Det är makens "jobb" att ta Joel på söndagmorgon. Hela veckan har vi båda sovit dåligt och såklart hördes det "orkar du ta honom nu så yat jag honom resten av dagen sen"… Eller hur. Jag sa att jag gärna ville sova, maken gick upp. Är det liksom så att det räcker om han tar honom en morgon och så ska jag sköta resten? helt idiotiskt

CelsiusT
10/26/14, 2:43 PM
#242

#238 Ja det är ju mycket nog att gör ai ett hushåll så det vore ju inte fel om dom åtminstone kunde ta sin egen "skit" så som småsaker som du nämner. Blir så jäkla mycket att plocka annars och man känner sig som en betjänt om man ska behöva plocka sånt.

#239 Ja nu när jag har sonen så har jag mycket tid som jag behöver göra saker för att sonen ska sova (man får inte sitta ner som förälder!). Och jag gillar att baka o laga mat, vi har dessutom diskmaskin o robotdammsugare så det är inte så mycket tråkigt jobb här hemma heller även om det inte alltid är toppenkul med allt så är det skönt att ha något att göra när man går hemma. Men det känns som om det är mycket nog ändå det som är, att dessutom springa och plocka efter sambon känns bara blä, och när han dessutom inte uppskattar det jag gör genom att lägga ren tvätt på golvet, nää det är inte kul.

#240 Haha, ja det är samma här. Då heter det "vi kan ta en städdag imorn" så på sin höjd att han är med och städar några timmar (fast jag får ju leka slavdrivare och instruktör för att något ska bli gjort). Sen är det samma gamla rutiner iaf *suck*

Är det nån mer än jag som upplever att man blivit rejält mycket mer effektiv sen man fick barn? Alltså jag var nog ocks ålite sävlig ibland förut. Men nu är det lite tjoff tjoff med saker o ting, det får gå undan och ske på direkten. Sover sonen så får man passa på NU, och samma med när man ska iväg nånstans. Då ammar jag ju ofta precis innan vi ska iväg, sen får man liksom byta blöja och åka direkt, annars är man snart tillbaka på ruta et igen och då kommer man ju aldrig iväg. Men det där har sambon svårt för. Då har han plötsligt något mer som ska göras, eller så tar det hundra år. Eller så be rjag honom ta blöjbytet så jag får fixa mig det sista eftersom han redan är klar. Men då ska han bara…… så då hinner jag ju både fixa mig och ta blöjbytet och stoppa in ungen i bilen innan sambon ens kommit till att han skulle byta blöjan. *suck*

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
10/26/14, 3:04 PM
#243

Oj, låter som att ni får skicka era män på gemensam hushållsskola! Just den biten fungerar bra här hemma iaf. Jag sköter visserligen tvätten, men det är frivilligt. Sambon är istället den som städar mest och helst, han brukar klaga på att jag slarvar ;) och maten har han skött till typ 90% sen Alice föddes. Så jag ska verkligen inte klaga känner jag… #242 Känner igen det där sista. Tex ska sambon alltid gå på toa det sista han gör.. Han är dessutom tidsoptimist som alltid skulle vara försenad om det inte vore för mig - jag blir galen på sånt :P Idag har jag haft "egentid" på Maxi medans sambon och Alice haft egentid hemma i 2h. Välbehövligt för alla inblandade, även om jag hade svårt att koppla av.. Får nog göra det till en stående punkt på helgschemat, Alice behöver en paus från sin stissiga morsa ibland..

CelsiusT
10/26/14, 3:30 PM
#244

#243 Ja när sambon fixar mat här hemma så blir det antingen hämtpizza eller frysta hamburgare ;P Vilket innebär att det blivit en del sånt sen vi fick barn. Men jag har ändå haft största delen av matlagningen, men vissa dagar har jag inte orkat. Men nu blir det mer och mer riktigt lagad mat igen. Sambon sköter däremot veden här hemma. Jag ids inte släpa ved i onödan, så det har han gjort jättebra (jag har dock inget emot att göra det om han skulle vara sjuk eller att han inte kan/vill nån gång). Dock hjälpte jag till och släpade hit den och la upp den på hög på gården, när jag var höggravid i sommarvärmen! Men nu när jag har bäbis så vill jag bara inte, så det sköter han. Och han sköter även reparationer och underhåll på huset, jag hjälper till lite grann här och var men han är ändå den som sköter det. Men inget av det är något man gör särskilt ofta. 

För min sambo är det liksom i allt han gör. Även när vi bara är hemma o jag ber honom byta blöja så tar det liksom hundra år så jag har liksom hunnit byta blöja 1000ggr innan han ens kommit itll skott. Och när han väl byter blöja så tar det också evigheter. Märker även andra situationer att jag har blivit så effektiv. Jag vet liksom att om man inte gör det här nu så blir det inte gjort. Och om vi väntar lite till så kommer det bajs på nytt så man får liksom passa på med saker o ting, annars är man snart på ruta ett igen och då börjar allt om igen. Så ska något bli gjort får man liksom komma igång.

Skönt för dig att få komma ut lite. Äter hon mer sällan nu eller har ni lyckats få igång pump/nappflaska?

Själv var jag på kosse-clinik nu igen i helgen. Jättemysigt att få rida. Och denna helgen var det inte lika tufft för kroppen (hade ju inga muskler sist och fick ju sån träningsvärk). Kändes som jag plötsligt hade fått en hel del muskler och var riktigt fit for fight ;P Och bra gick det. SÅ nu är jag ruskigt sugen på att få komma igång med ridningen. Jag passar ju min häst och dom andra hästarna som fodervärden har nu i en vecka, så blir massa hästgos nu kommande dagar. Ska försöka att pricka in lite bra väder också så ska jag rida honom lite också =) Har ju legat förkyld sen förra tärningen så har ju inte kommit igång med ridningen så som jag hade hoppats. Men nu jäklar!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
10/26/14, 4:00 PM
#245

#244 sambon hatar halvfabrikat och äter inte gärna hämtpizza. Får han bestämma så vara så avancerat som möjligt och han älskar att göra långkok i lergrytan. Känner mig rätt nöjd med det måste jag säga :P Jo men lite så är David också, ber jag honom byta blöjan så kan det ju ta en kvart innan han får tummen ur :P han tycker å andra sidan att jag är alldeles för stressig och otålig av mig så det uppstår ju en del diskussioner här hemma. Njae, det är ju fortfarande så att jag ammar ofta, men hälften av gångerna är det ju "bara" för tröst och närhet. Märktes rätt tydligt idag att det är lättare för honom att avleda och trösta när jag inte finns där. Hon var ledsen en stund men då gick dom ut på promenad och vips blev hon nöjd. Hon åt precis innan jag åkte och när jag kom hem så satte jag mig för att amma men då ville hon inte ens, haha :P och då hade det ändå gått drygt 2,5 h. Så att hon vill ammas ofta har inte så mycket med hunger att göra. Vi har inte testat flaskan än. Jag drar på det så länge som möjligt utifall att det kommer sabba amningen.

CelsiusT
10/26/14, 4:21 PM
#246

#245 Det är jag avundsjuk på, min sambo kan egentligen laga mat, iaf med lite stöd från mig (eller recept). Men han ogillar det. Så han gör det bra om han måste eller vill fjäska. 

Vi testade ju flaska en kväll när jag bara grät för att jag inte fick äta ifred och då råkade jag ju ändå ha pumpat ur precis innan så det fanns. Annars ha rjag inte heller velat testa med risk att sabba amningen.

Nu på cliniken märkte jag att många av sonens hungertillfällen också mest är tröst. Men vi har ungefär 1,5-2h mellan amningarna ändå. Annars ammar jag ju ibland oftare än så, men nu lät jag sambon trösta och det gick ju det med. Han har världens bästa app som spelar olika typer av brusande ljud. Och jisses vilken tröst det är för sonen. Vet ju att det är tröstande att lägga dom vid diskmaskinen o liknande, men så smart att ha det i mobilen. Tog mindre än en minut att söva med den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
10/26/14, 4:51 PM
#247

Kristian kan laga mat (nååja ;) )och fixa allt hemma bara han vill. Tyvärr är jag för snabb och villig så jag hinner göra allt innan han får arslet ur soffan och det utnyttjar han såklart. Han vore dum annars :p Men det börjar bli bättre med Joel skötseln, sakta men säkert. Tror att när dom är hemma själa så kommer mycket lösa sig. Hans jobb blir då att vakta Joel och handla mat etc… :)

CelsiusT
10/26/14, 5:04 PM
#248

#247 Ja det är väl samma här.

Tyvärr vet jag inte om han kommer att bli hemma med sonen nånting. Sambon verkar inte vilja det. Han vill ha sin FP till att ta ut vid tex lite förlängd semester eller om man ska göra nån resa eller så. Och jag vet inte hur jag ska göra med jobb o så heller, så vi får se hur det blir.

Alltså, den när man ammar och myser och plötsligt undrar varför det är kallt på magen och inser att amningsinlägget för andra bröstet åkt snett och man är sjöblöt ända ner på byxorna… *suck*

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
10/26/14, 5:31 PM
#249

Lillan har varit glad som bara den både igår och idag. Hon lyfter riktigt högt på huvudet när hon ligger på golvet nu. Händerna är väldigt intressanta och hur lättroad som helst är hon. Imorgon ska vi shoppa,storasyster ska få köpa ngt på BR för sina märken å jag behöver vinterskor. Just nu saknar jag min mobil mer än någonsin. Och det är ett par veckor innan jag får tillbaka den.

ForestSpirit
10/26/14, 5:35 PM
#250

Sambon har börjat att vägra att byta blöja på sonen, för jg är rätt o slätt bättre på det. Hmm, kan ju vara för att jag är van vid att göra det flera gr per dag.. Liite avlastning vore faktiskt skönt..

vevve89
10/26/14, 5:50 PM
#251

Jag kastar över lillan på killen ofta för att han ska byta blöja. Bajsar hon så är d en present till honom;p Jag byter så mkt på dagarna ändå. Nu står han i köket å lagar mat å lillan är där i sin gunga å jag sitter i soffan med stora tjejen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ForestSpirit
10/26/14, 6:18 PM
#253

Brukar försöka slänga över honom till karln också, men då heter det "aa… Gör det snart…" Så går ungen ligga där med en fylld blöja.. Inte okej enligt mig, han blir ju röd i rumpan. Säger jag det gör det ingen skillnad heller. "Du var med och skapade honom du med, då får du ju ta hand om honom också" brukar jag säga. Han håller väl med men det händer inte mycket.. Han har även börjat ge honom till mig om han blir lite för gnällig. Verkar som de flesta av våra män är av samma "skrot". :p

soundtrack
10/26/14, 6:31 PM
#254

#246 jag kör också med brus-app! Funkar kanon ibland och ibland inte alls ;) beror lite på vad damen är på för humör tror jag. David brukar inte ha så mycket emot blöjbyten. Inte så förtjust i bajsblöjor men sånna har vi bara ca var tredje dag nu och då oftast när han inte är hemma.

[Thiah]
10/26/14, 6:51 PM
#255

Kristian fick slippa bajsblöjorna i början. Han försökte verkligen men höll på att kräkas. Han stod och hyllade i handfatet medan han höll i Joel på skötbordet.. Så han slapp undan bajsblöjorna. Nuförtiden går det bättre och han tar fler bajsblöjor helt självmant. Han gör mycket mera saker självmant med Joel nuförtiden. Sakta men säkert som sagt. Vi har förresten också en robotdammsugare. Den låter mer än den suger… Tar mig 15 min att dammsuga av lägenheten och det tar robbe 4 timmar typ… Joel har en väldigt gnällig dag. Han äter, gnäller, äter och sover. Tänder eller förkylning gissar jag på men vem vet. Han är åtminstone inte sig själv.

[WickedAlly]
10/26/14, 6:53 PM
#256

#250 Haha, sådär låter det här när Wilmer ska sova. Han är dessvärre lite dålig på att somna själv och vill bara somna i famnen. Säger till Rasmus att han gnäller för att han är trött och han borde sövas. Då säger han oftast: Det är bättre att du gör det, du kan det mycket bättre än jag. 
Mm, det är ju inte märkligt eftersom han aldrig försöker lära sig.

Och ja, man blir väldigt effektiv. Hinner hur mycket som helst på kort tid nu, himla bra det där.

vevve89
10/26/14, 6:55 PM
#257

Jag känner att jag har sån tur. Han tar gärna lillan å även om hon är gnällig försöker han. Han pratar jättemycket ned henne och försöker roa. Hade han inte visat ngt intresse hade jag blivit galen. Imorse gick han upp med henne å jag fick sova en timme extra. ;)

[Thiah]
10/26/14, 6:59 PM
#258

#256 Kristian säger ibland att Joel nu är redo att sövas av mig på ett par minuter ;). Men han sövde honom själv idag trots Gnäll så även där börjar det sakta arta sig.

Annons:
[WickedAlly]
10/26/14, 7:05 PM
#259

#258 Haha
Det blir allt bättre här också, senast igår sövde Rasmus Wilmer två gånger. Blev ganska förvånad och lite imponerad :P

ForestSpirit
10/26/14, 7:09 PM
#260

Vi använder oss av en radio för att gå det där bruset, mellan två kanaler. Vi har kört med det från start och det fungerar ju kanon :) har en vid skötbordet och i sängen. Karln står faktiskt och diskar nu, *klappar händerna*

PogoPedagog
10/26/14, 10:02 PM
#261

Jag tänker att det kanske är så att man måste låta männen ta ansvar för bebisarna på allvar? Låt dem upptäcka att blöjan behöver bytas och att bebisen blir röd och ledsen om de inte tar sitt ansvar. Ja, det kommer att gå ut över bebisen men den kommer inte att ta någon allvarlig skada och om männen inte får chansen att vara föräldrar till sina egna barn på allvar kommer de heller inte bli det?

JeFo
10/27/14, 12:36 AM
#262

Jag hoppas Ric blir bättre när han ska ha Holly själv och jag jobba lite. Vet att han är duktig med barnen när han är själv. Är jag hemma är det dock lättare att jag gör. Helt otroligt sjukt hur lika vi har det. Och vi har träffats sedan vi var små och jag har försökt "fixa" honom sedan dess. Tror tyvärr aldrig strumporna kommer hamna i tvättkorgen, smörkniven lär heller aldrig hamna i diskmaskinen och bajsblöjorna är paxade av mig så länge han inte är själv med Holly. Försökt i mååååånga år! Jag har ett heltidsjobb, tre barn och allt ansvar för hemmet. Han bor på hotell! Jag har tänkt jobba runt 80% sen och med tre barn nu så kommer jag kräva in lite. Man måste hjälpa till! Han ska ta läggningar och mat någon gång i veckan. Ligger och tänker så här mitt i natten. Är det någon av era små som ändrar ögonfärg än? Tyckte mig se på nåt kort att nån har bruna ögon? Här har vi blåa ännu men det börjar blekna lite tycker jag.

[Thiah]
10/27/14, 5:04 AM
#263

Här är dom blåare än någonsin. En bekant som är barnmorska sa att Joel nog får behålla sina blå ögon. Jag hoppas på det då allt annars är Kristian. :p

soundtrack
10/27/14, 6:03 AM
#264

Jag har svårt att se att Alice kommer bli nått annat än blåögd då både jag och David är blåa och hon dessutom har rödlätt hår (för gröna ögon kan man väl bara få om nån förälder är grön?) Efter några hyggliga nätter fick vi ett rejält bakslag i natt, känns som att vi inte sovit nånting :/

fridaas
10/27/14, 8:13 AM
#265

Noel har bytt till bruna ögon nu :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Jespersen
10/27/14, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Här hemma har jag tvingat sambon att ta Villemo mer nu, men det är fortfarande lite motsträvigt. Jag tänker att om han bara vänjer sig så kanske han tillslut börjar ta egna initiativ till att ta henne.  Jag har dock fått ta över när han skulle byta bajsblöja (dom är ju inte som dom var när jag helammade nu när hon får ersättning.. ) och varje gång jag har satt honom på att byta kläder på henne.. "Det här gååår inte!! Jag kan inte böja hennes armar så! Jag vågar inte lyfta hennes nacke, det är jätteobehagligt! Näääe, hon vill inte det här!" Herregud, tror han att det kommer bli lättare att klä på en tjorvande ettåring sen så är han nog in for a treat. 
Och att det kommer bli så himla roligt sen när hon kan prata och så.. Javisst blir det kul, men om han tycker att hon inte vill grejer nu så är det ju ingenting mot hur det kommer att bli sen! 

Villemo har fortfarande dom där mörkt blå bebisögonen. Jag har bruna (hade brungröna när jag var yngre, men dom har blivit helt bruna nu, dock ljusare än "vanliga" bruna) och sambon har ljust blå. Just nu är det inte ett spår av annat än blått, så jag tror att dom kommer att ljusna lite sen bara :) Skulle dom bli bruna/brungröna så borde dom nog vara mer grå nu.

Velinga1984
10/27/14, 8:57 AM
#267

Intressant att se diskussionen om ögonfärg. Båda mina söner har mina blåa, lite kul att se.

[WickedAlly]
10/27/14, 9:40 AM
#268

Wilmer verkar få behålla sin klarblåa färg, exakt samma nyans som sin mormor vilket är ganska kul. Både jag och Rasmus har grönbrungråa, lite obestämbar färg. Trodde att Wilmer skulle få samma. 
Dock har han än så länge fått vår hårfärg, vi är båda mörkblonda med lite honungsnyanser och det är han också :)

Jag och Rasmus är ganska lika, med liknande färger och så. Det är tre hittills som trott att vi är syskon och inte man och fru, haha.

[WickedAlly]
10/27/14, 10:59 AM
#269

Förresten Thiah, vi har testat din gröt i fyra dagar nu och den är rätt populär här hemma. Aldrig mer köpegröt i alla fall.

Fast jag mixade blandningen lite och efter lite experimenterande har jag nu ökat till fyra delar vatten :)

Har klippt aprikoser i bitar som jag förvarar lufttätt, skopar ned runt 1/3 dl och låter koka med en kort stund. Sen kör jag ett par varv med stavmixern.

Hur bra som helst :)

[Thiah]
10/27/14, 11:55 AM
#270

#269 Va bra!

Kan tänka mig att Joel är lite vanare med mat än Wille.  Joel äter utan problem de där burkarna från 8 månader med bitar i. Vi äter kanske lite oftare mat än ni så jag bryr mig inte om att mixa gröten. =)

ForestSpirit
10/27/14, 12:07 PM
#271

Lite för tidigt att avgöra än kan jag tänka, men jag tycker att Viggos ögon blir ljusare :) Jag har blå ögon och sambon har blå gröna. Jag hoppas han får sin fars ögon!

[WickedAlly]
10/27/14, 12:21 PM
#272

#270 Ja, precis :) 
Vi har ju mer eller mindre kört på helamning (minus lite morgongröt och någon fruktpuré) fram tills bara för ett par veckor sedan. Vill amma så mycket jag kan innan han eventuellt tappar intresset :)

Tänkte att jag kör slut på det jag har mixat, gjorde en halvstor sats direkt, och sen kör jag omixat nästa omgång. Då har han förhoppningsvis kommit in i det här med att käka mat lite mer :)

Annons:
[WickedAlly]
10/27/14, 1:37 PM
#273

Värmde precis en burk spagetti och köttfärssås till Wilmer, mamma köpte en häromveckan. "Bra att ha om det är bråttom".

Fy helskotta vad äckligt, Wilmer började gråta stackarn, haha.

[Thiah]
10/27/14, 1:42 PM
#274

Joel började gråta när hans tog slut. Förstår inte hur mycket han äter. Imorse gjorde jag bananggröt på 1 1/2dl vatten istället för 1och det sa bara skurk. Sen däremellan har vi druckit lite mjölk och nu en stor burk mat och sen en halv burk bärpure och ändå inte helt nöjd… Jag försöker att bara köpa hipp burkarna. Ekologiska och goda. Vet inte om jag orkar göra vettig hemmagjord mat åt honom så det är bättre med burkarna just nu.

[WickedAlly]
10/27/14, 1:51 PM
#275

#274 Matvrak :)) 

Orkar inte gå och se vad detta var för märke, inte Hipp i alla fall för jag reagerade på att den inte var ekologisk. Ska köpa en av dem för att testa, det är ju skönt att ha en i skötväskan ifall det kniper. Kan ju hoppas att det bara var den som var ovanligt äcklig och inte att jag fått ett barn som tänker vägra all burkmat. Men han visar tydligt med fruktpuréerna också att han föredrar hemlagat. Fint ska det vara tydligen :P

Jag ska göra storkok och frysa mat till honom tänkte jag, ska iväg och storhandla strax.

CelsiusT
10/27/14, 2:15 PM
#276

#255 Min robot suger riktigt bra =) och det tar ca en timme att gå över huset. När jag dammsuger så tar det väl ca 30-40 min tror jag, men jag är ju lite mer noga i hörn, bakom tv'n, bakom alla dörrar och runt matbords-stolarna. Så visst blir det väl lite renare när jag dammsuger (fast roboten är ju bättre på att ta under sängen o soffan). Men när jag var duktig på att dammsuga så gjorde jag det 2-3 ggr/v, roboten går självmant varje dag (även när vi inte är hemma, den går på schema). Så det blir ändå renare nu när vi har roboten, den håller undan dammet varje dag så det blir inte så mycket i hörnen heller. Så jag dammsuger väl kanske varannan var tredje mån ungefär, sen tar roboten och går över huset dagligen. 

#261 Sambon hade ju sonen nu i helgen medan jag red. När jag har honom så byter jag ju blöjan direkt han bajsat. Men sambon liksom märker inte det, så för första gången s blev sonen röd i rumpan. Vem får sedan ta hand om det? Märkte sambon ens att rumpan blev röd? Tyvärr hjälper det inte…

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
10/27/14, 2:38 PM
#277

Vi har sjuka så idag blev det köttfärssås& spagetti på burk. Holly tog två tuggor, tittade på mig och började sedan hulka. Hemskt blev betyget. Satte ner tallriken till katten som slukade allt. Våra barn har alla haft blåa ögon ganska länge. Först runt 1år har de bestämt sig. Tyra har grönblåa, Joline brungröna och Holly än så länge ljusblåa. Richard har gröna och jag brungröna. Det är lov denna veckan och jag är slut. Holly är snörvlig som den nattetid och orolig av sig. Jag har ont i halsen och hela kroppen känns utpumpad. Har varit mycket ett tag nu med allt, kanske det tar ut sin rätt? Blev våffla tidigare och nu ska vi snart köra på med hemmagjord pizza. Vad är det för gröt ni gör tjejer? Har testat runt lite men är inte nöjd med nåt.

[Thiah]
10/27/14, 3:18 PM
#278

Hirsgeyn och havregryn blandat :)

fridaas
10/27/14, 5:19 PM
#279

Trött trött trött! Kan inte detta höstlovet ta slut snart så Alwa kan gå på dagis, låter så elakt, men är man så här trött hade det varit skönare om hon varit i väg och fått utlopp för all sin energi.

Borde få tummen ur och ringa sjukgymnasten eller en naprapat eller nått. Sträckte till ryggen förra veckan när jag fick väja för en älg och det gör bara ondare för var dag som går, tror det delvis är därför jag är så trött med.  Men det är så mycket annat just nu, Alwa har höstlov, jag ska till optikern imorgon, skjutsa sambon till urologen för sterilisering på torsdag, fotografering med hela släkten på lördag, ska äta lunch med mamma någon dag den här veckan med.
Sen enorm jobb- och skolångest. Har ett prov att göra den här terminen, men orkar inte plugga till det. Sen vill mentorn börja planera för våren, vilka kurser jag ska läsa. Samtidigt som jobbet vill ha in mig som vikarie igen. Just nu vet jag itne ens om jag vill forsätta plugga eller jobba som undersköterska sen, mest pga ryggen just nu.
Sambon vill börja planera sin pappaledighet med, samma frågor varje dag, är det bäst om jag är hemma juni-sep, eller maj-aug, så du får jobba hela sommaren. Jag vill inte jobba hela sommaren -.-'

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
JeFo
10/27/14, 6:34 PM
#280

Har aldrig haft problem med att bebis inte vill äta. De äldre smakade lite efter någon gång var det bara att lassa in. Holly grymtar för allt! Gått bra nu ett tag tycker jag… En halv liten burk har gått i men idag har allt varit blä. Gick ut och plockade några vinteräpplen å gjorde mos. Sånt går i men inte det andra. Har mjölkstockning på ena bröstet också. Ammar efter varje måltid men det blir ju aldrig tömt… Önskar man kunde få tabletter när man vill sluta med amningen. Blir samma sak varje gång 😞 Så vet inte om jag är sjuk el om det är stockningen som är boven.

[Thiah]
10/27/14, 6:46 PM
#281

kan man inte få det då? tabletter alltså?

JeFo
10/27/14, 7:45 PM
#282

Nej jag tror inte det…. Aldrig hört någon som fått. Tror jag har grymt känsliga bröst 😔 Lite tråkigt att det ska behöva bli så jobbigt.

CelsiusT
10/27/14, 9:07 PM
#283

#280 Har du bett om tabletter? Om du förklarar att det blir så varje gång så kanske dom kan skriva ut det till dig?

Edit: Missade att det kommit fler inlägg. Men jag tycker ändå att du ska fråga. Prata med din BM eller gå till VC och förklara dina problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
10/27/14, 9:18 PM
#284

Ja kanske värt att kolla… Men vore ju bra om hon åt annat innan man slutade. Hon gillar inte amningen heller direkt. Går när hon är trött men annars vill hon bara vända sig.

[WickedAlly]
10/28/14, 10:04 AM
#285

Här ska det enbart ammas om den lille diktatorn får bestämma. Försökte ge honom frukostgröten men han bara protesterade och visade surläppen. Lade honom vid bröstet istället och då flinade han stort.. Haha. 

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Om jag ska pausa ytterligare eller om jag ska försöka truga i honom maten, det känns ju inte så trevligt tycker jag. 

Hur länge klarar sig en bebis på enbart bröstmjölk egentligen? Är det bara till sex månader?

Haha, Wilmer sitter i sin matstol bredvid mig och pressar så att han ser jätterolig ut, som en gammal farbror.

ForestSpirit
10/28/14, 10:51 AM
#286

#285 haha Viggo brukar också pressa så han ser ut som sin farfar, hihi! Hörni, har/hade ni mensvärk utan att ha mens?

Annons:
[Thiah]
10/28/14, 11:00 AM
#287

#286 ja i typ en månad eller så. Det är allt som flyttar sig tillbaka =)

[WickedAlly]
10/28/14, 11:16 AM
#288

#286 Haha

Ja, hade också det. Ganska länge till och med, tyckte det var grymt obehagligt när allt skulle på plats igen.

JeFo
10/28/14, 11:18 AM
#289

Jag har mensvärk lite då och då utan att jag fått tillbaka den. Senast igår hade jag det 😞 Det behöver väl mer från 6 mån för att de rör sig mer. Står olika om man läser. Går ju bra att börja introducera mat från 6mån så smakar han lite då och då borde det väl räcka. Det äter väl oftare och mer om det behöver mer. Pressbild vore skoj 😉

[WickedAlly]
10/28/14, 11:31 AM
#290

#289 Ja, får nog gå tillbaka till bara smakportioner. Känns som att jag lagar mat för sophinken just nu. 

Han är så intresserad av kameran så han slutar alltid med det han gör när jag plockar fram den. Det är synd för det hade kunnat bli en fin bild för studentplakatet ;)

CelsiusT
10/28/14, 11:52 AM
#291

#285 Du kan glatt helamma i 1 år åtminstone ;P WHO rekommenderar väl till o med 2år?

Men det är inte fel att börja försöka göra vanlig mat rolig redan från 6 mån. Men du behöver inte känna dig pressad att sluta amma. Särskilt inte sålänge bäbis växer. Det är ju lite individuellt också såklart, beroende p kvaliteten på mjölken. Så sett finns ju dom som får lägga till ersättning redan efter några veckor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/28/14, 11:53 AM
#292

#290 Har du testad BLW? Det brukar skapa intresse för mat =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/28/14, 11:55 AM
#293

#285 Förresten pratade jag amning med några igår varpå en berättade att hans kusin var uppfödd på bröstmjölk till 7 års ålder utan problem. Så du behöver inte oroa dig så länge Wilmer mår bra ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
10/28/14, 11:55 AM
#294

#291 Helamma rekommenderar de väl inte så länge? Helamma sex månader och sedan delamma väl?

Har inga som helst tankar på att sluta amma, kommer amma så länge Wilmer vill och det finns mjölk. 
Men jag vill ju att han ska få i sig allt han behöver. 

Att jag har bra och näringsrik mjölk det vet jag för han följer sina kurvor jättefint :)

[WickedAlly]
10/28/14, 11:56 AM
#295

Och ja, BLW kör vi för fulla muggar men det blir ju knappast mycket. Golvet får nog mer än vad magen får, ibland tror jag inte att något alls hamnar i magen.

Haha, oj. Sju år känns ju lite överdrivet. Det hade jag nog inte vart helt bekväm med :P

Tror att det är tänderna som skapar problem för honom/oss. De ploppar upp fort som attan och det blir liksom ingen riktig paus mellan så att vi kan få in några riktiga matrutiner. Såg i morse att det är en tand på G i överkäken nu.

CelsiusT
10/28/14, 12:02 PM
#296

#294 Oavsett så kan du lugnt helamma vidare ett tag till ;P Alla är inte redo att börja äta mat exakt vid 6mån, så länge han följer sina kurvor så får han vad han behöver =)

Vid BLW så rekommenderara man ju fortsatt helamning tills dess att barnet får i sig tillräckligt vid måltiderna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
10/28/14, 12:08 PM
#297

#296 Ja, vi får bara fortsätta med vad han än önskar så blir det nog bra tillslut :)
Egentligen blir det ju inte helamning heller iofs, för han äter ju lite plock och sånt när andan faller på. Jag får väl se till att allt han plockar i sig är järnrikt så att vi klarar att väga upp när järnet i min mjölk minskar. 

Han har ätit ganska bra tidigare, både gröt till frukost och sen lite middag så det är nog som sagt bara tänderna och det är ju förhoppningsvis snart över för denna gång. Kanske vänder igen då :)

Är väl förövrigt ganska amningsfrälst och övertygad om fördelarna med det så egentligen gör det väl inget. Får erkänna att jag mest blir stressad när andras barn äter mer vanlig mat än vad Wilmer gör. 
Men första barnet är ju ett övningsbarn så jag får väl bara hänga med i hans svängar och lära mig så gott jag kan :)

[Thiah]
10/28/14, 12:16 PM
#298

Bwl? Vad är det? Här är det Joels intresse som styrt. Han börjar räta mjölken mer och mer för att äta mat. Han är som sin pappa- ett matvrak.

[WickedAlly]
10/28/14, 12:20 PM
#299

#298 I korthet att man lägger greppvänliga bitar av t ex potatis, morot och annat som den lille kan äta framför barnet och låter hen själv styra sitt intag. För att skapa intresse och låta barnet bekanta sig med olika färger, smaker och strukturer :)

Så med andra ord något som de flesta gör utan att inse att det numera finns ett tjusigt namn för det ;)

Haha, men det är ju härligt att han är så matglad :)

[Thiah]
10/28/14, 12:27 PM
#300

#299 ah. Låter lite som sappere metoden vi diskuterade i skolan. Att låta barnen använda alla sinnen vid matsituationer.:)

Annons:
CelsiusT
10/28/14, 12:36 PM
#301

Bha, är lite trött på min svärmor och jag orkar inte riktigt med henne just nu. Hon tjatar så om att hon är duktig och inte ligger på och tjatar om att få komma hit. Men njae.. Alltså hon nästan måste få komma varje vecka. Jag önskar att hon kunde komma när jag bjuder in henne, inte att hon ska hålla på och ringa och fråga om att få komma upp. Och dessutom få det att låta som om hon gör det för att ställa upp på mig, egentligen är det ju bara för att hon vill komma och se på bäbis.

Jag har egentligne inget emot det, tycker det är bra att dm umgås. Men det är även lite jobbigt. Dels är det lite jobbigt för mig för mina veckor är rätt fullbokade ändå och ibland vill man bara ta det lite lugnt. Dessutom ska hon hålla på och hålla honom vaken, ta kort och ha honom till att skratta. Alltså det går ju liksom bra i 10 min, men när hon är här i 3h så är det inte hållbart att han ska vara vaken. Han orkar inte så långa pass åt gången, för då blir han övertrött efteråt. Märker även när han får sovit att han blir trött efter att hon varit här, och det är lite jobbigt och inte alltid jag orkar med det.

Sen håller hon hela tiden på och ifrågasätter allt jag gör. Även om hon inte är elak eller nedlåtande så ska det upp och diskuteras att jag bär och hur jobbigt det ser ut med mina sjalar och huruvida han ska ha napp eller inte, hur ofta han äter, osv osv, och jag hör på henne att hon tycker jag skämmer bort honom. Men i mina ögon så kan man inte skämma bort sitt barn. Så länge han och jag är nöjda med vårt sätt att leva så är allt bra tycker jag. Och även om hon försöker att inte låta nedvärderande eller elak osv så känns det ändå som att hon är det, och framförallt så känns det jobbigt att hela tiden behöva stå upp för sina val. Jag vet att jag gör rätt, vi är nöjda, punkt. Att det är val som är främmande för henne visst, men jag orkar inte förklara allt tusen gånger. Har ju redan berättat varför vi gör som vi gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: