Annons:
Etikettmammor
Läst 6127 ggr
ChristineL
9/10/14, 10:25 AM

Vi som blivit föräldrar #6

Annons:
[WickedAlly]
9/10/14, 10:29 AM
#1

Kopierar in mitt sista här:

#292 Ja, det kanske är enklare för Alwa om inte heller Noel har napp. Kan tänka mig att frestelsen att norpa lillebrors napp kan bli stor annars :p

#293 Då kanske sugbehovet är på väg att gå över då? Vet inte hur länge det sitter i? Har hört ett halvår men om det stämmer vet jag inte.

Jaså? Är det först då det påverkas? Trodde det gjorde det från start.

Kiwikatt
9/10/14, 10:38 AM
#2

Här duger nappen ibland. Har napptränat sen dag ett eftersom vi inte ammar på inrådan utav barnmorskan på BB och MVC. I början vägrade hon ta nappen och sög på sina händer/fingrar istället…men eftersom jag själv var tumbarn och vet vad det vill innebära erbjuder vi henne alltid nappen när hon suger på händerna/fingrarna och till min glädje har hon äntligen börjar acceptera nappen istället för sina händer/fingrar. Vi var på BVC igår och lillan vägde nu 4360gram och mätte 55,5cm :) hon följer sin vikt- och längdkurva perfekt!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

ChristineL
9/10/14, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi var hemma i Örebro i helgen och Nova fick testa morbrors nya hoj ;)

Praefatio
9/10/14, 10:53 AM
#4

Nu när tråden inte är så sjuuukt lång så hoppar jag in från början! Har minsann hållit koll på er i tråd #5 men inte vågat skriva något 😛 Snart kommer jag och kraschar den här tråden med tusen förvirrade tankar!

#2 Jättenyfiken: Varför jobba på att erbjuda napp istället för tumme? Jag var tumbarn och tycker det verkar kanonsmidigt. Är det för att det kan vara svårare att sluta?

[WickedAlly]
9/10/14, 11:00 AM
#5

#3 Åh, cooling ju :) 

#4 Välkommen hit, fler förvirrade tankar är alltid välkomna ;)

När var det du har bf nu igen? :)

soundtrack
9/10/14, 11:06 AM
#6

Jag hade inte tänkt så mycket på det här med napp innan, mer än att man ju hade hört att man inte ska börja med den för tidigt för att det kan störa amningen. Men så blev vi ju tillfrågade att vara med i en studie och blev lottade i napp-gruppen och vi märkte också redan på BB att Alice har ett stort sugbehov så ja, därför åker nappen fram ibland. Men oftast så duger den som sagt inte (ska prova att köpa en i latex idag istället). Vi använder inte nappen för att ersätta amningen, hon får äta så mycket hon vill, men ibland är det tydligt att hon bara vill snutta och inte äta och då känns den bra att ta till så att tex sambon kan hålla henne en stund medans jag gör annat. Hon har den i stort sett aldrig när hon sover, har hon det så brukar hon spotta ut den när hon somnat. Som svar på #4's fundering; jag vill inte heller att att hon ska bli ett tum-barn. Jag sög på tummen tills jag var typ 6 år! Mamma&pappa hade ett helsike med att få mig att sluta.. En napp kan man göra sig av med, tummen sitter ju där den sitter ;)

Annons:
Praefatio
9/10/14, 11:07 AM
#7

#5 20:e! Hela det här med att det kan sätta igång i natt lika gärna som om tre veckor gör mig tokig, man har ju absolut ingenting att gå på!

[WickedAlly]
9/10/14, 11:13 AM
#8

#7 Åh, nära nu ju då! 
Mm, minns hur det var :P

Kiwikatt
9/10/14, 11:46 AM
#9

#4 Sög på tummen tills jag var 6 år och mina föräldrar hade ett helsike för att få mig att sluta, dessutom har det totalförstört huden på min tumme och jag har grymma problem med torrsprickor och eksem på tummen :( är skitfult och gör dessutom grymt ont! Därför föredrar jag att nappträna henne för nappen kan man ge till tomten…tummen sitter där den sitter och "stop och väx" kan man till och med lära sig tycka om som barn ;)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
9/10/14, 11:52 AM
#10

#9 Haha, mina föräldrar körde också med stopp och väx! :P och japp, till slut är man immun mot den smaken… (Vilket ställde till det när jag som tonåring försökte sluta bita på naglarna. Stopp och väx hjälpte ju liksom inte då..)

Kiwikatt
9/10/14, 11:57 AM
#11

#10 Hahaha *viker mig av skratt* jag hade EXAKT samma bekymmer! Slutade imte bita på naglarna innan jag för 1 år sedan började gå och förlänga/förstärka dom :P nu har jag alltid "byggda" naglar och de biter jag inte på. De är dessutom inte lika vassa som vanliga naglar när man grejar med bebis :D

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
9/10/14, 12:03 PM
#12

#11 Samma här, typ. Jag började med förlängningar när jag var 15 och hade det regelbundet tills jag började jobba som sjuksköterska och det fick också stopp på mitt bitande :)

fridaas
9/10/14, 12:44 PM
#13

#1 ja lite så tänker jag med, hon blir galen här hemma ibland om Noel har nappen men inte hon, så är nog lika bra att båda får sluta samtidigt, eller om Noel ska sluta redan nu kanske, men "skönt" att ha en när hans skrikkalas börjar och han vill sutta men blir förbannad om det kommer minsta lilla droppe mat :/ #4 vi vill helst inte att någon av barnen ska tummen, då sambons bror Fortfarabde suger trots att han är 24 och min morbror sig tills han var 18 :/ Nappen är lättare att få bort än tummen för den finns alltid med..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
JeFo
9/10/14, 1:41 PM
#14

Min äldsta på 8 nu hade napp till hon var runt 3 år. Mellantjejen på 5 år hade aldrig napp då hon sög på tummen. Helt klart lättare att sluta med napp än tumme! Hon stoppar in tummen än fastän vi är på henne. Har blivit mycket bättre dock! Nappen gav vi bort i tomteland…. Sen var det bra med det.

Kiwikatt
9/10/14, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hade köpt en sele till lillan att ha i skogen när vi jagar svamp…tyvärr var den på tok för stor och inte alls särskilt bekväm gjorde hon oss varse om när vi prövade den. Nu återbrukar vi istället :D bärselen på bilden köptes till mig när jag föddes…både jag och min bror har blivit burna i den så den är alltså 33 år gammal nu :P sån kvalitet är sannerligen en bristvara i dagens slit och släng samhälle

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

JeFo
9/11/14, 7:05 AM
#16

#15 Nytt är inte alltid bäst! Här ska vi till att sätta full fart. Idag kommer min ring så jag ska testa den och skicka den på gravyr. Kidsen ska iväg så det är bara jag och Holly hemma 😀 Ska försöka sova en stund till när alla kommit iväg. Försöker ta igen mig tisdagar och torsdagar. Kroppen behöver det känner jag! Blivit nå bättre Ally?

CelsiusT
9/11/14, 8:36 AM
#17

Igår var farmor på besök för att få umgås med liten. Hon tjatar mycket om att få passa honom ensam, förstår inte varför det är så viktigt att få vara ensam. Och hon fick ju dessutom vara ensam med honom, själv passade jag på att ta en långdusch och sköta lite tvätt i källaren medan hon passade bäbis i vardagsrummet. Men det räcker tydligen inte riktigt… hmm.. Nästan så vi (jag och pappan) börjar undra över vad hon tänkt sig att göra när hon blir ensam med honom.

Märker att han blir trött av besökare. Han får inte riktigt kommit till ro och sovit ordentligt dagtid när vi har folk här. Han kan liksom inte somna hos henne utan han håller sig vaken när han är hos henne. Blev väldigt lite sömn dagtid, och det blev en orolig och sen kväll. Hur blir era barn när ni har/haft besökare?

Idag är det dags för BVC-besiktning ;P Känner att han vuxit en del så ska bli spännande att se hur mycket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/11/14, 8:52 AM
#18

#16 Lite bättre men jag är fortfarande konstant illamående. Har börjat äta mer, eller försöka åtminstone så huvudvärken har faktiskt lättat lite. Trodde jag åt bra men jag ligger nog på underskott tyvärr. 

#17 Lite så är svärmor med, vill gärna vara ensam med Wilmer. Vet inte heller varför. Misstänker att hon vill åka runt och visa upp honom. Tack gode gud för amningen, haha. Kan ju bara vara ifrån honom två timmar åt gången och då är det ju ingen större idé att åka någonstans med avstånden vi har här. 

Har vi haft besök av någon han känner väl så däckar han snabbt om kvällarna. Är det någon "ny" så blir han helstirrig och vill gärna bara sitta i mitt knä efteråt. 

***

Fy fasen vilken natt vi haft. Maken snorade, rosslade och pratade högt i sömnen. Lilleman somnade fort igår runt åtta men vaknade sedan två ggr i timmen fram till klockan var fyra, först då fick vi sova lite längre. Hela en och en halv timme. Sen tyckte han att det var morgon. 

Som grädde på moset har jag sovit på något märkligt sätt, ryggen är helkass och jag går som en gammal dam. 

Men nog med gnäll från min sida, petar in lite positivt också. Min syster var här och var barnvakt igår så nu har jag börjat baka och stoppa i frysen inför dopet, fick riktigt mycket gjort. Lite komiskt att man ska behöva ha barnvakt för att lyckas med det men han är ju som han är. Kan ju inte direkt köra igång elvispar och sånt när han sover heller så :)

soundtrack
9/11/14, 9:40 AM
#19

#17Alice har också svårt att sova när vi har besök och blir väldigt kinkig. Igår var en sån bra dag som slutade så dålig :( Alice var på bra humör hela dagen, när hon var vaken så var hon verkligen vaken och nöjd, annars brukar hon bli lite missnöjd ganska fort… Men igår kunde vi mysa och busa med henne utan ledsna miner. Var iväg och tog Tuberkulos-vaccin och trots ledsna miner just då så gick det väldigt lätt att trösta och hon somnade snabbt om. Dessvärre slutade dagen med gråthysteri :( hon brukar somna sött i min famn i tv-soffan men igår kom hon inte till ro och blev till slut övertrött och grät hysteriskt i en timma. Till slut fick vi henne att ta bröstet (vilket hon egentligen vill men inte kan när hon blir så ledsen) och då somnade hon nöjt på 5 min och sov sött hela natten (första amningstillfället kom först efter 4h). Hoppas vi slipper upprepning ikväll…

JeFo
9/11/14, 11:04 AM
#20

Jag mår väldigt illa på morgonen. Vet inte vad det är riktigt…. Holly blir inte störd av besök. Dock är det några som ska på och pilla på henne fastän hon sover. Blir arg då! Tyvärr skulle man väl ryta i men ja… Sån är inte jag. Elvispar grejar hon, hon är härdad av dom 😉 Och syskonen för ju liv så hon klarar av att sova i skrik och bråk också. Äldsta tjejen vaknade ju av minsta lilla. Gäller att låta dom bli vana med ljud i början så går det fint sen 😀 Skulle också behöva baka till dopet… Men frysen är full 😁 Så denna vecka ska vi ära ur den lite. Har de mesta klart. Ska beställa tårta idag. Bröllopstårta 55kr/bit vanlig 20kr/bit Behöver jag säga vad vi tog??

Annons:
[WickedAlly]
9/11/14, 11:13 AM
#21

#19 Värsta är att man känner sig urtaskig när man försöker ge dem tutten trots protester. Jag gör i alla fall det, trots att jag vet att det är vad som egentligen behövs.

#20 På smällen? :P 

Här med, speciellt Wilmers farbror. Han kan inte låta bli att pilla på honom, det stör mig lite men samtidigt är det ju lite kul att se att han inte kan låta bli honom heller. Fast det vore ju bra om W fick sova färdigt istället och sen gosa..

I början sov han sig genom precis allt, redan från första veckan dammsög jag runt honom när han sov. Rörde aldrig en min men nu får man nästan smyga runt för att han inte ska vakna :s  
Och vi som var jättenoga med att inte trippa på tå, gick ju bra.

What? Vad har de i bröllopstårtorna egentligen? Bladguld?

Praefatio
9/11/14, 11:30 AM
#22

#17 Misstänker att min svärmor kommer vara likadan och jag kommer vara stenhård: Hon kommer inte få ha barnet ensamt förrän det är så gammalt att det kan prata utan problem. Samma gäller alla barnvakter utom min mor som vi har utsett till en tredje anknytningsperson åt barnet, hon är här hela tiden ändå och kommer vara den trygga punkten vid sidan av mig och pappan helt naturligt. Jag kommer att bli tokig om någon tjatar om att få ha barnet själv… Tack och lov för att jag har skaffat mig en hel del kunskap i anknytningspsykologi och dessutom har vetorätt som förälder 😛

Ni får försöka att på ett lugnt men väldigt bestämt sätt säga att det är dags att sluta tjata och att ni och ingen annan avgör när det är dags att lämna bort.

JeFo
9/11/14, 11:45 AM
#23

Nej jag är inte på smällen! 😁 Jag vet inte varför skillnaden på tårta var så enorm. Ordet bröllop… Innehållet är samma och utseendet också. Så vi tar doptårta och inte bröllopstårta! 😛 Har en tjej som ska sjunga två låtar på bröllopet. Hittade en till Holly också. Sarek- lilla barn Såååååååååååå söt! Är så nyfiken på hur det kommer bli 😃😃😃 Jag känner mig lycklig. Är inte alltid man kan säga det. Jag är stundtals sååå trött men oj vad jag just nu är nöjd.

[WickedAlly]
9/11/14, 12:43 PM
#24

#23 Hihi :D

Skumt. Snacka om att veta hur man ska luras i alla fall. Alla är nog inte så uppmärksamma.

Åh, vilken vacker låt. Kom en tår (eller tio). Wilmer fattade nog ingenting, där satt plötsligt mamma och lipade med hon vaggade honom. Haha, stackarn.

Vad härligt att höra, det är du värd många gånger om :)

PogoPedagog
9/11/14, 12:47 PM
#25

Vad avundsjuk jag blir på er med släkt som VILL passa barn! Mina föräldrar  ( och alla andra i närheten ) är alltid upptagna / sjuka / passar sina andra barnbarn så jag kan bara med att fråga dem i undantagsfall om barnvakt. Sambons släkt bor fem timmar bort så där kan vi inte heller få hjälp.

Jag skulle så gärna vilja ha några timmar helt för mig själv!

JeFo
9/11/14, 1:13 PM
#26

#24 Försökte googla fram varför bröllopstårta är dyrare. Enda jag fick fram var att man göra såna från grunden på konditori. I min värld sak samma då jag gillar deras vanliga tårtor 😛 55kr biten är ju rena rånet! Oj ledsen Ally, ville inte ha dig ledsen. Grymt söt tycker jag den är 😃 Så glad att jag hittade den. Bröllopslåtarna blir aningens mer "coola" ☺️ Vill inte ha tårtkalas men gissar på att det kan komma en å annan. Börjar pirra lite ❤️

CelsiusT
9/11/14, 1:27 PM
#27

#22 Ja, jag har sagt det flera ggr, men hon är som hon är. Som tur är så är juj ag och sambon på samma plan. Han säger att om hon blir för jobbig så är det bara att ja g säger till honom så ska han säga ifrån på skarpen. Men jag orkar inte riktigt bry mig, jag rycker på axlarna åt det. Är bara så fundersam på vad det är hon vill ha honom ensam för. Och hon säger att hon vill få gå ut och gå med barnvagnen ensam "så kan du passa på att sova". Bara det att jag sover ca 9-10h/natt så jag har inget behov av att sova dagtid och jag föreslår att vi ska gå ut tillsammans och gå, men det verkar inte lika kul för då mummlar hon bara. Här finns ju inte någon att visa upp honom för heller så förstår verkligen inte vad det handlar om.

Jag har egentligen inga problem att lämna honom ifrån mig lite grann, tex att hon passar honom här hemma medan jag är i källaren eller står i duschen och egentligen hade hon kunnat få gå en promenad också. Men eftersom han inte känner henne och hon inte känner våra rutiner och dessutom är gammalmodig i sitt sätt att hantera barn så vill jag inte vara för långt borta innan dom känner varandra och hon har koll på hur vi gör.

Som exempel så började han gnälla/gråta lite när hon hade honom, jag avvaktade lite och tänkte se om han blev tröstad av henne för han är väldigt lättröstad och det var ganska mild gråt. Det blev han inte och då går hon och lägger ner honom i vagnen!? Då gick jag direkt dit, plockade upp honom och deklarerade att här låter vi inte barn ligga ensamma och gråta utan vi tröstar och ger närhet i den mån vi kan - han tystnade direkt jag tog upp honom och la honom mot mig. Och jag menar, så länge hon gör sådana (i mina ögon) tokigheter så tänker jag inte låta henne gå utom hörhåll från mig med honom.

Var på BVC idag. Han har vuxit massor!! +430g på en vecka och det innebär att han nu väger 4930g och är 55,5cm lång, och han är idag 3v + 5dagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
9/11/14, 1:30 PM
#28

#25 Åh :/ Antar att man borde vara glad för att de vill ja, kunde ju varit värre helt klart. 
Någon vän kanske kan avlasta dig lite, ett par timmar åtminstone?

#26 Men, får de färdiga bottnar till de andra då? :o Det är ju fusk.
Verkligen rena rånet. Vår doptårta kommer gå på runt 15 kronor biten tror jag.

Äsch, ingen fara :P Är nog bara nattens sömnbrist som kom ikapp lite. Är nog bara hälsosamt att få ur sig lite ibland :) 

Det närmar sig med stormsteg nu verkligen :)
Nästa vecka har vi dop, börjar känna mig lite stressad. Denna helgen ska vi på en väns dop, lilla Thea ska döpas. Sen om tre veckor ska vi på min kusins lillas dop, också en Thea.

Praefatio
9/11/14, 2:23 PM
#29

#27 Vår relation till svärmor är lite speciell eftersom hon kom in i vårt (även makens) liv för bara några månader sedan (lång historia) så i mitt fall handlar det jättemycket om bristande tillit. Jag har helt enkelt ingen aning om hur hon ser på föräldraskap… Plus att förtroendekapitalet är speciellt högt helt enkelt, hon har betett sig lite för framåt med hela "farmorsgrejen" trots att vi bara träffat henne fem-sex gånger (!) på ett sätt som jag tycker är väldigt jobbigt, och hon plockar inte upp på hintar om att hon behöver backa oavsett varifrån hintarna kommer… Det börjar redan kännas jättestressande faktiskt. Svårt när relationen är så ny också, jag vill verkligen inte förstöra någonting när det är så skört från början men känner på mig att det kommer behövas ett ryt från min/vår sida så småningom…

Jag förstår verkligen att du inte vill ha dem utom hörhåll när er syn på närhet och lyhördhet är så olika. Tycker också att det låter jättekonstigt att hon ska ha honom själv på det sättet, hur kan det göra skillnad att du följer med på promenaden liksom, om hon får hålla i vagnen och du håller lite låg profil? Om hon inte ens är intresserad av att trösta honom när han gråter? SKÖNT att du har din man på din sida i alla fall, det har jag också och det gör såklart all skillnad i världen om det tillslut blir jobbigt på riktigt och ni behöver säga ifrån. Som sagt, i slutändan är det ju ni som har veto-rätt och hon som får backa.

Är så jäkla tacksam över att min mamma har samma syn på närhet och lyhördhet som vi har. Vi pratade om det där här om dagen: jag berättade om min syn på det hela, att jag tror på ett nära föräldraskap, och hon berättade att hon var likadan med mig när jag var bebis och att hon fick jättemycket skit för att hon var fånig som aldrig ville låta mig ligga ensam och gråta. Hon fick höra att hon daltade, och nu var hon jätteglad att jag har samma syn på saken som hon hade då. Så jag vet i alla fall att med sin mormor kommer vårt barn aldrig känna sig övergivet :) Väldigt tryggt. Hade iofs förvånat mig om mamma hade haft en annan åsikt, med tanke på hur mycket hon ställer upp för sin familj även idag. Aldrig att hon skulle kunna lämna oss i sticket!

CelsiusT
9/11/14, 2:46 PM
#30

#29 Oj, vad svårt med en så pass ny relation. Och vad jobbigt att ha svårt med balansen då. Kanske just därför, hon kanske inte vet hur hon ska förhålla sig. Man kan ju säga ifrån på skarpen utan att ryta, tyvärr är det ju inte alla det fungerar på. Men försök att vara rak och tydlig, det tror jag är det lättaste i längden om man är det redan från början. Jag upplever det som svårare att ändra sig och komma med något annat för att man inte varit tydlig nog innan än att vara rak och tydlig från början. Sen är känslan och upplevelsen ganska annorlunda när man är gravid mot när man har sitt lilla pyre, iaf för mig. Jag trodde jag skulle ha svårt att säga ifrån och jag var rädd att inte få göra som jag vill osv. Men alltså, det är mitt barn så när han sitter hos någon och börjar prata, tex om mat, så tänker jag inte ens, jag plockar bara upp honom och skiter fullkomligt i vad personen ifråga säger/tänker/tycker. Det är ungefär som om han legat i soffan och börjat prata. Och man har verkligen folks respekt på ett sätt som jag inte hade förväntat mig. Och det konstigaste av allt, folk är så tafatta, dom vågar inte ta i honom och blir så nervösa när dom ska hålla osv (även svärmor, trots att hon inte vill påskina det så ser man att hon är en smula osäker). 

Ja vi har verkligen olika syn. Och hon har tidigt talat om för mig hur viktigt det är att jag låter honom skrika av sig ibland. Jag har svarat "ja det ärklart att dom skriker ibland, men jag kommer alltid att ge honom närheten" varpå hon bara skrattat åt mig, som om jag är knäpp. Men det får hon väl tycka då ;P Ja vi har ju pratat om det här med barnuppfostran innan och vi är på väldigt samma plan vilkt är guld värt.

Så orättvist att din mamma har samma syn ;P Min mamma är väldigt jordnära på mycket. Men hon har väldigt förlegat synsätt på det här med närhet och anknytning. Hon har blivit drillad av min syster en tid nu, så hon är mer lyhörd än svärmor. Men det poppar hela tiden grodor ur munnen på henne. Men jag orkar inte bry mig. Svärmor och mamma har ju liksom gjort sitt, dom har uppfostrat sina barn färdigt, nu är det en ny tid och nu är det min tur. Finns ingen direkt anledning för mig att ge dom dåligt samvete eller försöka få dom att ändra synsätt. Vi gör som vi gör, och det viktiga för mig är bara att dom inte gör tokigt med mitt barn, men jag är ju här hela tiden och kommer att rädda honom från tokigheter. Sen när han blir gammal nog så kommer han såklart att få vara hos dom även ensam, och det är nog bra att barn får lära sig att det finns olika människors om gör på olika sätt. Men första tiden är så speciell.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
9/11/14, 3:52 PM
#31

Joel har flera trygga punkter i sitt liv. Barn kan anknyta till ganska många utan problem. Alla dessa trygga punkter får barnvakta honom vilket gör att vi har 4 barnvakter som gärna ställee upp. För mig är det viktigt att han blir van med flera trygga vuxna. Mött alldeles för många barn som innan förskolan aldrig varit med nån annan än mamma… Idag märkte jag för första gången hur medveten joel är om sin omgivning. Mormor var lite läskig i början. Rösten stämde med nått positivt men hon var lite för nära (vi har bara skypat sen juli). Efter några timmar kom han på att den där mormor är inte tokig hon ;) Joel sover sig igenom det mesta bara han faktiskt somnat. :)

[WickedAlly]
9/11/14, 6:17 PM
#32

#31 Viktig poäng där tycker jag, att barn behöver se att de kan vara trygga även med andra än mamma och pappa. (Säger jag som har svårt att ens låta någon annan hålla honom, haha. Jobbar på det!) 
Jag försöker släppa lite på mitt kontrollbehov, antar att det är det som det hela egentligen bottnar i. Jag VET ju att han har det bra hos mormor, moster och farmor, vilka är de tre personer som träffar honom oftast. Han dör inte av om någon råkar göra lite annorlunda än vad vi gör hemma, enda jag numera är stenhård på är att han inte ska ligga ensam och gråta. Gör de det så är det adios som barnvakt, för evigt, för jag är en långsint jäkel. 

Jag försöker ha i åtanke att han behöver flera trygga punkter i sitt liv, både för att kunna "lämnas bort" (vad jag inte gillar det uttrycket) men också om det skulle hända mig och Rasmus något.

[Thiah]
9/11/14, 6:57 PM
#33

Jag är nog den av alla trygga vuxna runt joel som stressar minst när han gråter så jag är inte orolig över stt någon sv dem lämnar honom ensam gråtandes. :)

CelsiusT
9/11/14, 8:04 PM
#34

Jag tycker också det är superviktigt att det finns flera trygga punkter i hans liv och jag uppskattar att folk i min omgivning vill komma hit, gärna regelbundet så dom kan bli en del av hans liv. Men man måste också realistiskt se att i dagsläget är inte svärmor en trygg punkt. Vi har träffat henne några få gånger under graviditeten (tänker på röstigenkänning) och hon har varit här 2 ggr sedan han kom till världen. Och jag ser ju att han inte är trygg hos henne. Men jag hoppas ju såklart på att han kommer att bli trygg med henne, och flera andra. Dock är jag osäker på hur mycket jag kommer lämna honom ensam med dessa personerna tidigt. Han kommer att få vara ensam med farmor, mormor, farfar och morfar, men det känns som att det kommer att komma längre fram. Och det kommer inte att ske innan dom visar upp att dom är med på att man inte låter ett barn gråta ensam. Ensam i mina ögon är när han inte känner närvaron av en annan människa, min mamma har lite svårt för definitionen och jag tror att många andra med henne inte förstår att ett barn känner sig övergivet då det ligger utan kontakt från människa, även om det finns en människa i närheten. En nyfödd ser inte längre än ca 25cm, så är du längre bort än så då finns du inte för barnet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
9/11/14, 8:12 PM
#35

Jag tror inte nån annan än pappan är såpass mycket med mamman så att en nyfödd känner igen deras röster. Känner man att tex svärmor inte är en trygg punkt ska man självklart inte låta henne vara barnvakt. Jag har turen att min svärmor är trygg, utbildad barnskötare och alldeles underbar. Redan på bb fick hon mata Joel första gången och min mamma matade Joel när han bara var några dagar. Vi jobbar hårt med att våra 4 trygga vuxna ska bli just trygga punkter. Vi har haft tur med att Joel från grunden varit ett tryggt barn. :)

CelsiusT
9/11/14, 8:23 PM
#36

#35 Ja A är ju också ett tryggt barn, men märker ju ändå att det faktiskt är skillnad på mamma/pappa och andra människor. Min svärmor är också bra, och det kommer att bli bra. Men hon har ännu väldigt förlegade metoder i bakfickan om jag inte gillar och som sagt, även om hon är en bra människa som kommer att bli en trygg punkt så är hon inte trygg för honom i dagsläget. Jag tror inte någon annan i början kan vara lika trygga punkter för barnet som mamman/pappan är. 

Liten bäbis har ont i magen =( sambon är ute och sjalar honom ihop med hunden på en promenad. Hoppas hoppas hoppas att han kommer in med en sovande A om en liten stund. Vet inte, men just ikväll känner jag mig så off, har ingen lust att vara mamma just för stunden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/11/14, 8:25 PM
#37

Åh!! Sambon kom precis in med en sovande bäbis, wohoo! Hoppas han fortsätter sova, jag kan tänka mig att sova för natten nu =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
9/11/14, 9:28 PM
#38

#34 En nyfödd ser inte skarp på längre håll men nog ser de längre än 25 cm. Skulle vara konstigt annars om de såg bra 25 cm och sedan försvann allt plötsligt ;) Så nog ser de folk på längre håll men det blir ju inte samma trygghet som om någon är nära och ger kroppskontakt så klart.

CelsiusT
9/12/14, 8:31 AM
#39

#38 har inte påstått att allt bortanför 25cm är totalt borta men är du längre bort än så så uppfattar barnet dig inte, du är inte där, du ger inte barnet någon trygghet. Så att du står och håller i styret på vagnen ger ingen trygghet för barnet. Vilket i sin tur gör att barnet är ensamt, övergivet. Även om vi vuxna tycker att vi är där så måste vi tänka på att barnet inte uppfattar det så. En kommentar från min mamma "jag menar inte att du ska överge honom, men jag tycker att du ska lägga ner honom när han skriker så han får ligga och lugna sig själv". Men i mina ögon är det att överge honom, även om jag inte lämnar rummet, eftersom det innebär för honom att jag inte finns där för honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/12/14, 8:33 AM
#40

#34 vill förtydliga att jag inte menar "finns inte" i form av att man inte existerar utan i form av "att finnas där för någon".

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
9/12/14, 8:41 AM
#41

#39 Jag förstod det. Kunde bar inte låta bli att retas lite. Det verkar nämligen vara en vanlig uppfattning i min berkantskapskrets att bebisar inte ser något alls på en meters avstånd vilket man ju tydligt märker att de gör.

Annons:
fridaas
9/12/14, 9:50 AM
#42

Bah noel är inne i en krångelperiod med maten, får han bestämma ska han ha fingrarna i munnen samtidigt som han försöker amma -.- Annars har han blivit en ängel på kvällar och nätter nu, sover 20-23 äter en liten stund och sen sover han till 6.30-7.30 någon gång. Får se hur det blir nästa vecka bara då sambon jobbar dag och måste upp vid halv 5 :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
9/12/14, 9:55 AM
#43

#37 Fortsatte han att sova sen? :) Hos oss var ordningen återställd igår - Alice somnade snällt i tv-soffan, pjuh! Precis hemkomna fån BVC och nu hade hon ökat fint i vikt sen i måndags -pjuh igen!

Jespersen
9/12/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vi var på BVC igår, och eftersom att utslagen nästan försvunnit sen vi slutade med mjölk så kommer jag fortsätta att äta mjölkfritt några månader nu. Vi ska också prova Minifom nu och se om det hjälper hennes mage något.

Annars var det bara beröm, BVC-tanten tyckte att Villemo var himla social och kontaktsökande. Hon låg och log och jollrade mot både BVCtant och mig :) Och vikten hade ökat jättefint som vanligt. Matglad tjej! 
Nu är det två veckor tills vi ska dit igen, och då är det läkarbesök. 

Hon har också börjat titta helt faschinerad på mobilen hon har hängandes över sängen. Det är så roligt nu när hon börjar bli mer med!

[WickedAlly]
9/12/14, 3:32 PM
#45

#42 Vad de hittar på de små :P Låter onekligen som att det är tänder på gång för honom ja :)

***
Idag är Rasmus hemma, han är dödssjuk. Alltså förkyld med andra ord. 
Han rubbar våra rutiner, det är lite hemskt men det är det enda jag kan tänka på. Lillemans morgonlur blev jättekort = grinig bebis hela dagen. Inte så illa som jag trodde dock men jätteglad är han ju inte direkt. 

Själv mår jag helkasst, men det glöms bort lätt tydligen (Morr). 

Nu sover både make och bebis, funderar på en tupplur jag också.

JeFo
9/12/14, 3:34 PM
#46

Sååå trött! Stått i köket hela dagen 😞 Ska bort imorgon och ska ha med både en matpaj och efterrätt. Hade två recept liggandes som jag ville pröva, tog längre tid än jag trott. Bäst det blir gott! Holly har sovit två gånger idag. Tyvärr har hon blivit väckt av ganska fort. Min farbror slet upp dagen och skrek, hon låg 1m därifrån. Åhhh vad jag bara ville skrika rakt ut då 😡 Lyckats bajsa ner sig också…. Nyduschad givetvis. Så idag har det som krånglat kunnat krånglat. Kära sambon hade fixat hit en gubbe som skulle klippa vår häck. Den är skuuuukt lång. Känner att pengarna denna månad ska gå till dop och bröllop. Inte till buskar 😫😭

JeFo
9/12/14, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Skitungen har varit glad idag ☺️

JeFo
9/12/14, 3:51 PM
#48

Min inlägg blir bara knas…. Något tok med sidan el min mob. Svenskan på topp men man ser inte vad man skriver 😛 Gå och lägg dig Ally! Bäst å passa på medan man kan. Här ska ätas tacos och kolla film, hela familjen. Mamman lär somna 😁😁😁😁😳

Annons:
CelsiusT
9/12/14, 3:55 PM
#49

#43 han sov en halvtimme sen var det skrikigt igen, men inte otröstligt. Småskrik till o från nån timme. Sen fick vi sovit och idag har vi sovit massor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/12/14, 5:53 PM
#50

#45 Har också haft sambon hemma idag (på FP dock, inte sjukdom) och trots att jag och lillan bara varit ensamma hemma den här veckan och inte har några rutiner än så tyckte jag att allt blev upp&ner :P mycket skönare när vi är ensamma faktiskt… #49 vad skönt :)

vevve89
9/12/14, 8:51 PM
#51

Här har dagen varit rubbad. Bebis vaknade av pappas väckarklocka imorse, 10 i 6… Vi somnar om å försover oss, vaknar 7. En bilistjävel som jag kallade alla möjliga svordomar och könsord tyst för mig själv då han dundrade upp på trottoaren (för att han inte kom fram, va kö och rött ljus) där min stora dotter sprang för att hämta sitt gosedjur hon tappat påväg till skolan ( vi gick tillbaka för att leta å hittade den). Han va EN HALVMETER/METER från mitt barn! Hade jag haft en sten eller något hade han lätt fått den i bakrutan. Dottern märkte inte då hon va helt inne i att hämta gosedjuret. Å vi kom 5 minuter sent till skolan. Sen hälsade jag å lillan på på jobbet. Chefen kunde inte få en grej fixat som jag bad om så får fixa själv, som vanligt. En av dom bästa att jobba med kommer sluta. Dock får han en annan tjänst inom samma företag som han förtjänar. Men tråkigt ändå. Bebis fick så mkt intryck så hon hade inte lite svårt att koppla av, fanns ju massor att titta på i butiken å många som skulle peta å prata. När vi kom hem åt jag å sen sov vi i 2 timmar efter lite om och men… Sen har jag haft ont i magen i ett par dagar typ men vet inte om det är mensvärk eller ngt annat… Dagen har varit upp och ner känns d som.

CelsiusT
9/13/14, 6:10 PM
#52

Jösses en sån kväll igår. Var ensam hemma med A och hunden då sambon var ute och roade sig. A skrek så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Gha, vi gick och gick i sjalen, då är han tyst, men ryggen min pajade av allt bärande (troligtvis för att jag inne gick och bar honom utan sjal väldigt länge). Ringde sambon och bad honom komma hem tidigare, han begav sig hemåt och precis någon minut innan han kommer in genom dörren så somnar A på bröstet på mig i soffan. Sambon går och lägger sig i sängen o jag ligger kvar o sover på soffan. På morgonen sådär runt 6-tiden så vaknar jag av att A strular och piper, går in och lägger över ansvaret på sambon och lägger mig själv och sover. Vi ammar, piper, ammar, piper. Sambon tar A och går ut i vardagsrummet så jag får sova. Så hör jag hur A skriker konstigt, inte ihållande utan korta skrik och är tyst en stund mellan varven. Så ber jag sambon komma med honom, ammar en stund och så somnar A brevid mig i sängen. Vi käkar frukost i sängen till lite vänner-avsnitt (skönt med tv i sovrummet). Sen vaknar A och håller låda hela dagen till nu på eftermiddagen när sambon gick ut och jobbade i trädgården medan jag la mig i soffan o kollade fångarna på fortet, då äntligen somna han och sov i 2h åtminstone (och sover/vilar än). Normalt sett så brukar han sova både förmiddag och sen somna om igen efter lunch. Men men… får se om det kan bli lugnare ikväll eller om den jobbiga dagen resulterar i ännu jobbigare kväll/natt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
9/14/14, 2:01 PM
#53

Nu har vi gett Minifom i två dagar, och det har bara blivit VÄRRE! Hon har vart helt hysterisk idag och nu bara storgrät hon och kunde inte lugna ner sig för att äta ordentligt eller någonting :( Så har det aldrig vart innan! Så Minifomet åker ut nu!

Det enda som hjälper idag är sjal. Helt otroligt vilken effekt det har att bära henne nära, speciellt i sjalen. Hon blir lugn direkt! Önskar att min rygg klarade det bättre bara :( 
Men det kanske blir bättre om man bär mycket, då borde ju ryggen tränas upp.

[WickedAlly]
9/14/14, 2:24 PM
#54

#50 Skönt att fler känner så i alla fall, haha.

***
Här är det snorigt och febrigt hos den lilla herrn. Lite bättre idag men i natt var det katastrof. Efter en supp kring tretiden fick vi åtminstone sova lite, han vaknade ett par gånger men somnade som tur är lätt om. 

Igår var vi på dop också, var väl egentligen korkat med tanke på att han redan då börjat bli lite snorig. Men men, gjort är gjort. Misstänker att febern hade kommit ändå, Rasmus har varit förkyld och febrig sedan i torsdags så. 

Lilla Thea som döptes grät hjärtskärande i kyrkan, var inte alls populärt att få vatten i huvudet. Sedan grät hon sig genom mottagningen efteråt, var inte alls hennes dag. Fasar lite inför nästa söndag, då är det ju lillemans tur. Fast igår var han i alla fall tyst i kyrkan, han hade fullt upp med att fnissa åt Thea som grät, haha. Liten ligist vi har.

soundtrack
9/14/14, 2:31 PM
#55

#52 När jag läser om hur ni har det så skäms jag över att jag tycker att det är jobbigt att Alice är lite kinkig ibland :$ Dom få kvällar med skrik vi haft känns som en barnlek jämfört med det du beskriver.. #53 Har ni testat sempers magdroppar? Vi har kört med dom i en vecka nu och jag upplever att Alice varit lugnare och gladare den här veckan. Sen om det har med dropparna att göra eller bara det faktum att hon är lite större nu och mer med överlag är ju svårt att säga. ***** Bläh, jag är så trött. Har ammat minst 1gång varannan timma senaste nätterna och lillan har inte varit jättepigg på att somna om efter klockan 06… Snark.. Dessutom har jag en sambo hemma som inte alls vill förstå att jag är trött och sliten utan tjurar för att jag inte är social och kramig. Bläh-dag!

Annons:
CelsiusT
9/14/14, 3:54 PM
#56

#53 visst är det otroligt vilken effekt sjalen har! Här funkar minifom ganska bra faktiskt. Har fått lite lugnare kvällar sen vi började med den. #55 i förrgår var en extremt tuff kväll, kanske främst för att jag var trött och sliten och dessutom kände mig lite övergiven av sambon som var ute och roade sig, liksom för skoj skull. Sista två nätterna känner jag att jag knappt märkt att jag ammat. Liggande amning har återigen börjat fungera så jag undrar om inte jag sovit mig genom amningarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/14/14, 4:23 PM
#57

#56 Jag brukar "sova" mig genom amningarna, men de senaste nätterna känns det som att jag knappt sovit. Hoppas det blir bättre i natt.. Här hemma har vi inte fått sjalen att funka riktigt än. Hon vill gärna bli runtburen på men just sjalen är inte så poppis :/ jag kommer bli grym på att göra saker med en hand istället…

fridaas
9/14/14, 7:13 PM
#58

Igår bytte från korgen till spjälsäng, Jisses va liten han blev nu, han drunknar nästan i den nu. Men vi gjorde nog rätt för nu sov han från 22-8.15 imorse då jag väckte honom, brösten höll på att explodera :P Innan har han vaknat någon gång mellan 5.30-6.30, kändes skönt att få sovmorgon dock.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
9/14/14, 8:14 PM
#59

#55 Ja, Vi har gett magdroppar i ca 3 veckor men någon större skillnad har det inte blivit tyvärr.. Nu ska jag prova att inte ge henne något alls, varken magdroppar, minifom eller d-droppar. Det kan tydligen hjälpa att byta till en annan sorts d-droppar för vissa, acos som man får av BVC innehåller visst ämnen som bebisarna kan vara känsliga mot.

soundtrack
9/14/14, 8:34 PM
#60

#59 Ja, jag har också hört att en del reagerar på D-dropparna.. Hoppas det ordnar upp sig för er!

Jespersen
9/15/14, 5:15 AM
#61

#60 Tack! 

Här sitter jag och käkar frukost med bebis som har ätit varannan timme natten igenom och nu vägrar somna om. Precis som igår. T R Ö T T.

soundtrack
9/15/14, 8:39 AM
#62

Hade hoppats på lite sovmorgon idag, det sket sig rejält. Halv sju vakande vi av sambons stökande hemma och sen ville inte lilltjejen somna om. Nåja, sova kan man ju göra när man blir pensionär…

Annons:
Kiwikatt
9/15/14, 9:14 AM
#63

När jag läser hur jobbigt många av er andra har det på nätterna inser jag hur lyckligt lottade vi är när vår tjej (7 veckor gammal idag!!) somnar någon gång mellan kl 21.30-22.00 och vaknar sedan inte förrän mellan kl 04.00-05.00 då hon äter för att sedan somna om och vakna någon gång mellan kl 07.30-08.30

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
9/15/14, 9:19 AM
#64

#63 Det är först nu sista dagarna det börjat bli lite jobbigt här hemma. Innan sov vi mellan 23 och 09 ungefär, visserligen med flera matavbrott men dom gick rätt snabbt. Nu är hon lite mer "bökig" och har svårare att somna om, men jag hoppas det bara är nått tillfälligt. Nu sover hon sött i mitt knä iaf ;P

Kiwikatt
9/15/14, 9:25 AM
#65

#64 Här sovs det utan matavbrott ;)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
9/15/14, 9:32 AM
#66

#57 Jag kollade på klockan när vi började amma, 01.20. Slumrade lite under amningen, vaknade av att han släppte bröstet, kollade klockan igen: 05.10… Ehm, vad hände under den tiden? Han har ju knappast ätit i 4h, Antagligen har han somnat med tutte i mun och sen vaknat och ammat igen utan att jag märkt något.

Här sovs det med normalt sett 1-2 matavbrott (1 mån imorgon). Vissa enstaka nätter (verkar ha koppling till vad vi gjort under dagen) så blir det fler matavbrott. Men insomning efter maten brukar inte vara några problem, han brukar somna med bröstet i munnen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/15/14, 9:41 AM
#67

Går verkligen i perioder det där med sömn ja, är som att ha olika bebisar nästan tycker jag. Vi hade en lång period där han sov som en ängel. "Är det såhär enkelt att ha en bebis? Då skaffar vi en till direkt". Sen tvärvände det och blev katastrof verkligen.  Just nu är det någonstans mitt mellan, varken bra eller dåligt..

Tänkte försöka vänja oss av med nattsnuttandet, kommer bli intressant. Misstänker dock att det blir svårare för mig än för Wilmer, haha. Är ju så satans lätt att bara stoppa bröstet i munnen på honom när han vaknar och pratar. 
Har en förhoppning om att han börjar sova längre perioder igen när det inte finns någon anledning att vakna bara för att snutta. Kan det bara bli ett eller två uppvak för mat så vore det kanon ju :) 
Hur gör du JeFo? Sover Holly fortfarande hela nätter om du inte tar upp henne för käk?

soundtrack
9/15/14, 9:46 AM
#68

#65 Har läst att barn som får ersättning inte brukar vilja äta lika ofta nattetid som barn som ammas, fusk tycker jag ;) #66 Vi hade bara 2 avbrott i natt egentligen, bara det att det första tog över 1h för att hon inte vill somna om och höll på och stöka vid bröstet.

soundtrack
9/15/14, 9:50 AM
#69

#67 Det är nog snuttandes som ställer till det lite här också. Känns lite som att hon har ätit sig mätt men ändå vill snutta och så kommer den frustrationen över att det ju kommer mer mat och det vill hon ju inte ha! ;) så då blir hon ledsen och det enda som tröstar är bröstet och då börjar det om… För hon vill ju fortfarande inte gärna ta nappen.

Annons:
Kiwikatt
9/15/14, 9:54 AM
#70

#68 Sant ;) jag tycker det är underbart! Sen sägs det ju även att barn som får ersättning tydligen kan få mer magknip, men det märker vi inget mycket av. Visst har vi våra krångel nätter här med :O men i regel sover hon mellan 22 och 04 och sen är det kanske 1 gång på 10 som det är bekymmer att få henne att somna om efter morgon/nattmatningen och då kan det ta ett par timmar innan hon är nöjd och somnar igen

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Jespersen
9/15/14, 10:07 AM
#71

Vi har bra nätter här också. Då är det bara matning vid ca 1, 4 och 6, men efter klockan 6 där brukar hon inte riktigt vilja somna om. Ibland har hon bara vaknat vid 3 och 6, men då har brösten gjort riktigt ont när jag vaknat vid 3 ;)

JeFo
9/15/14, 10:08 AM
#72

Jag ammar innan jag lägger mig och sedan en gång på natten. Ska försöka sluta på nätterna jag också. Hon har hittills vaknat varje natt så hon behöver väl lite. Hon tömmar ganska bra så det är inte bara snuttning. Jag har ju jobbiga tuttAr så vaknar inte Holly har jag klockan ställd. Får ont direkt annars 😁 Så nu ska vi börja med 5h från sista amningen till nästa. Och så 5h igen… Hon äter var 3e på dagen.

CelsiusT
9/15/14, 10:40 AM
#73

Är det någon här som har erfarenhet  av att ge mat/amma på bestämda tider? Är nyfiken på hur det fungerar. Vad gör man när bäbisen säger att den är hungrig redan två timmar innan man ska ge mat enligt schemat?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/15/14, 11:25 AM
#74

#72 Ja, verkar behövas lite mat på nätterna här också. Det kommer jag fortsätta med, är bara snuttandet mellan jag vill ha bort. Tänkte försöka sluta med nattätandet kring 7-8 månader om han inte slutat självmant då. 

Här käkas det varannan timme hela dagen, och ibland oftare. Puh. Tur han äter jättesnabbt, ligger väldigt sällan längre än 10 minuter. 

#69 Hoppas det ger sig med nappen, och att hon accepterar den snart. Här fick vi busa och luras lite, nappen fick bli ett flygplan som lät Mums! Mums! Mums! när det kom farandes :P Funkade till slut :)

Kiwikatt
9/15/14, 11:41 AM
#75

#73 varför ska man mata på bestämda tider??? Vi ger alltid mat när hon är hungrig oavsett om det är 30 min sen senaste matningen eller 4 timmar

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[WickedAlly]
9/15/14, 11:54 AM
#76

#75 Har bebisen mycket magbesvär kan det lindra, för då får tarmarna en chans att vila lite mellan matningarna. En bebis som har ont i magen förväxlar ofta känslan med hunger och vill då äta = mer ont i magen. Så det blir bara en ond cirkel av det hela. 

Vad man gör om bebisen vill äta tidigare vet jag dock inte, vi kör också på fri amning och har gjort hela tiden trots magont. Klarade inte av att höra honom skrika så hjärtskärandes.
Men man får väl försöka distrahera lite kanske.

Annons:
CelsiusT
9/15/14, 12:54 PM
#77

#75 Det gör jag med ;P Men tex förr så skulle man ge mat på bestämda tider och jag vet att det än idag finns folk som gör så och som anser att det är det bästa. Sen kan det även vara medicinska orsaker eller problem som gör att man måste göra så.  Jag får ofta frågan "hur ofta äter han" och mitt svar är alltid "när han är hungrig" varpå folk blir hämna och säger att förr gav man mat var 4e timme och sen får frågan om hur jag ser att han är hungrig (fast den frågan kommer inte fören jag säger 'oj nu är det dags för mat' utan att han sagt ett knyst mer än smackat med läpparna eller slickat sig om munnen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
9/15/14, 1:19 PM
#78

Holly äter var tredje, kan snudd på ställa klockan efter henne. 5min hit el dit. Inget snuttande i mellan utan hon äter och sen är det bra. Snuttar Wilmer på nätterna utan att äta? Glad att vi har lugna nätter. Behöver verkligen sova för att vara trevlig! 😁😣 Visa gubbar måste ju ha annat sovrum och så… Så jag är väldigt glad att vi fått tre snälla. Holly var lite ledsen första natten hemma, hon låg i egen säng. Flyttade över henne till mig och då blev hon nöjd. Sen har det varit lugnt. Lider med er när jag läser….. Lyckligtvis går man ju in i någon bubbla och klarar av det.

soundtrack
9/15/14, 1:24 PM
#79

Alice är inte gnällig eller ledsen på nätterna (peppar peppar) utan det är ju mest det att det ska ätas ofta och gärna snuttas (för får hon inte det, ja då blir hon ju ledsen ;)) så min sömn blir ju verkligen störd även om jag ofta ammar i sömnen.. Sambon sover gott iaf ;) nu har han vant sig vid att ha bebis i sängen också, han tyckte att de var väldigt jobbigt första nätterna (rädd att lägga sig över henne).

CelsiusT
9/15/14, 1:37 PM
#80

Här har vi fått ha separata sovrum när sambon började jobba, fast vissa nätter har vi kunnat sova ihop, som tex nu inatt gick det bra (och på helgerna sover vi ihop). Beror så på hur han är på kvällen, nätterna är inga problem men det som är problemet är att sambon går upp så tidigt så han behöver gå o lägga sig redan vid 21-tiden och vissa kvällar när vi har jobbig kolik så pågår det fram till 22-23 och då vill jag inte störa sambon med att installera oss i sängen när han precis somnat och riskera att störa honom. Han behöver sömnen för att orka jobba, stor omställning för honom ändå att gå från svår sjukdomshistoria och 2 års sjukskrivning till heltidsjobb på ny arbetsplats endast 2v efter bäbis ankomst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
9/15/14, 4:28 PM
#81

Noel får äta när han är hungrig, så inga bestämda tider här. Mormor brukar ofta prata om hur det var förr, men hon håller med mig om att man ska ge när de är hungriga. Idag har vi varit och köpt ny vagn till Noel, en crescent classic. Tröttnade på att den "nya" vagnen vi köpte efter krocken krånglade i handtaget hela tiden, i förrgår kunde man inte klicka i det ordentligt så det lossnade stup i kvarten, så var inne på babyproffsen och reserverade en igår och hämtade den idag, så nu blir det barnvagnspromenader i massor igen :) Idag blir Noel 11v dessutom och det firar kroppen med att låta mensen komma tillbaka, suck! För mig hade den gärna fått vara borta ett tag till. Får se hur länge amningen funkar nu, är det som med Alwa kommer mjölken bli som vatten nu :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
9/15/14, 4:37 PM
#82

Usch, mensen vill jag inte ens tänka på 😁 Tycker verkligen inte den är skoj. Glad jag haft turen och sluppit den så länge jag ammat. Hoppas du inte får vatten i brösten! 😞 Holly sover äntligen så jag har hunnit med att fixa maten. Hon vill verkligen inte sova. Fastän hon är sååå trött så försöker hon hålla igång. Hunnit med att sitta i solen 1h idag. Den tar verkligen bra än! Glad hon somnar snabbt i vagnen än.

fridaas
9/15/14, 6:17 PM
#83

Nej det hoppas verkligen inte jag heller, blir lite högre månadskostnad på honom då ;) och krångel med att komma ihåg att ta med sig flaska, vatten och pulver om man ska i väg, eller tetrapack.. Men får väl se, blir det så blir det och då är det bara att gilla läget. På ett sätt hade det kunnat vara skönt också för då kan jag få komma i väg lite längre stunder själv. Nu blir det invigning av vagnen, får passa på innan solen börjar gå ner.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
CelsiusT
9/15/14, 8:34 PM
#84

Skrik, skrik, skrik ikväll ingen. Han ser ut och låter hungrig, lägger honom vid bröstet men han tar det inte. Sambon är en ängel som avlastar med en sjalpromenad igen. Det är ju ungefär den hjälpen han kan ge, inte mycket annat han kan bidra med, men det är mycket värt för mig att få en paus innan kvällen (han går ju och lägger sig direkt han kommer in nu, så blir det mer skrik så får jag ta det helt och hållet).

Vi jagar bil så vi har varit iväg och kollat på några nu sista dagarna, känns som om det kan ha ställt till det lite i våra "rutiner". Känns som om han blivit lite övertrött, och jag med!! Jösses vad trött jag är. Men jag vill sååå gärna ha tag i en bil nu, inte jättekul att sitta fast här ute på landsbygden hela dagarna medan sambon jobbar. Kan ju inte handla och inte hälsa på någon och inte åka till BVC eller läkare eller något utan att ringa pappa och be honom komma hit och köra och det är lite bökigare än att kunna åka när det passar en själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
9/16/14, 7:00 AM
#85

Jag klarar ju knappt själv att bara äta var fjärde timme! :D
 Villemo brukar äta nästan varannan timme dagtid och ungefär var tredje på natten, 

Igårkväll fick hon mat vid nio, sen sov hon till ett. Efter det var det lite knorr innan hon somnade om, men sen sov hon till fem, åt och somnade om till halv sju! Så skönt att få sova lite! 

Nu ligger hon och hickar och tjoar i babysittern <3

soundtrack
9/16/14, 8:53 AM
#86

Vi har också sovit bättre i natt :) gick och la oss vid 22, sen blev det en matning kl 24 (som gick väldigt snabbt och effektivt) sen sov vi till kl 04 - så skönt! Även då gick det snabbt och smidigt med maten. Och sen blev vi återigen väckta av sambon lite efter 06… Han försökte verkligen vara tyst idag men det är svårt i vår lägenhet då sovrummet ligger granne med både kök och badrum :/ Sen ville lillsnörpan såklart inte somna om ordentligt, men vi har legat och smålurat lite iaf fram till typ nyss. Då somnade hon, haha. Så nu får jag förhoppningsvis äta frukost utan bebis på armen iaf, vardagslyx! ;) I övrigt så hade vi, till slut, en väldigt bra dag igår. Jobbig förmiddag då hon inte ville sova förrän vid 12, men sen sov hon fram till 17 med ett matbreak. Och under kvällen var hon på riktigt bra humör och lite mindre snuttig än vanligt :) så när sambon kom hem så tog han bebispassning och jag lagade mat för en gångs skull (det har varit sambons uppdrag senaste 3 veckorna…). Kändes väldigt avkopplande att göra nått annat än att agera mjölkbar i soffan hela kvällen… (Okej, glöm det jag sa om frukost på egen hand.. Nu märkte hon att hon var ensam i sängenoch det var inte populärt…)

CelsiusT
9/16/14, 9:11 AM
#87

Han var så lugn och fin när sambon kom in med honom, så han la sig så mjukt och fint vid bröstet och åt avslappnat och rofyllt. Sen gled vi tillsammans ner i soffan och stenslocknade båda två. Den där sjalen gör underverk varenda dag! Vaknade dock kl 1 och kl 3 o matade, vid halv 6 vaknade vi och bytte blöja och kröp in i sovrummet och ner under sambons varma täcke (han hade då precis åkt till jobbet). Nu sover lilla A än, själv funderar jag på om jag ska hämta hit lite frukost, men det är så kallt utanför täcket och såå mysigt här under.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/16/14, 9:30 AM
#88

JeFo: Ja, han snuttar lite då och då. Suger ett par tre ggr ordentligt men sen verkar han inse att han nog inte var hungrig ändå så då snuttar han lite halvt bara innan han slocknar igen. 

Men i natt försökte jag med nappen och några buffar i rumpan istället och då somnade han direkt istället. Käkade ordentligt två gånger mellan 20.00 och 07.00 så vi verkar vara back on track med sömnen här. Har haft en kort period med en miljon uppvak per natt typ. Heja samsovning i sådana lägen (och alla andra lägen, haha). 

Nu sitter vi i soffan, jag är febrig och förkyld. Lilleman har precis blivit någorlunda frisk, bara lite snorig nu. Han kollar på Arthur på Barnkanalen (så kul för det kollade jag också på när jag var liten) och kittlar mig i armvecket. Dags att klippa hans naglar igen känner jag :o    

Förresten JeFo; har någon bytt ut våra bebisar eller? :P En Holly som vägrar sova och en Wilmer som sover mer än gärna? :P 
Grattis till Holly på femmånadersdagen också! 🥳

fridaas
9/16/14, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

#87 skönt att sjalen lugnar lite iaf! Hoppas skrikperioden är över snart :) Igår invigde vi vagnen med långpromenad hela familjen, hur skönt som helst även om det var kallt. Tanken var att jag, Noel, hunden och min syster skulle ut på en långpromenad nu efter att alwa blev lämnad på förskolan, men det sket sig, mensvärk från yttre världsrymnden eller nått, så ligger med vetekudden om ryggen och Alwas vetekuddslamm på magen -.- har verkligen inte saknat detta..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
9/16/14, 10:58 AM
#90

Haha… Tänkte också att det måste byts bebisar! Från att sova hela tiden till att vara vaken typ hela 😁 Går jag ut och går somnar hon, men jag kan ju inte kuta hela tiden! Ja 5 månader idag. Sååååå fort tiden går! Fem månader som gravid var för mig en evighet. Nu har man en liten person här hemma och inget litet knyte bara. Och fy vad det luktar sedan vi börjat äta lite. Blöjbytena är hemska! 😷 Tur jag inte är kräsmagad. Nu ska Holly å jag sätta fart. Lunch med jobbet idag igen. Börjar nog sakna det lite grann. Har pratat med chefen nu. En dag i veckan och lite helger från jan-maj. Sen blir jag hemma juni-aug för att sedan börja på 75% tror jag. Känns väääldigt bra. Första månaden nu som jag behöver ta från Hollys fp, innan har vi tömt stora tjejens. Bajsblöjsbyte! 😷😷

Annons:
vevve89
9/16/14, 8:15 PM
#91

Va på BVC idag å lillan växer som hon ska. :-D 4460 å 55,9 lång! Reflexer å allt va kanon oxå. Annars har hon varit jätteglad, bajsat igenom kläder å kunnat sova middag i sängen 2 ggr i mer än 10 minuter. :-) Mamma däremot har dålig matlust av någon anledning å får ont i magen och mår illa till å från…

Jespersen
9/17/14, 6:50 AM
#92

Här blev det riktigt tidig morgon idag igen.. Gnälligt och knorrigt med magknipet, men efter lite magmassage blev hon på mycket bättre humör! Så nu har hon legat och tjoat och lett åt nästan allt jag sagt :) Lilla goa unge!

CelsiusT
9/17/14, 8:41 AM
#93

Vaknade precis av väckarklockan. Liten vaknade också av den men somnade lika fort igen. Liten somnade vid 22 igår, jag var vaken till ca 23. Sen vaknade vi vid 3 o ammade och för första gången nånsin hade han svårt att somna om. Tog nog en kvart. Sen har vi sovit till nu och liten sover än. Kan väl inte vara bra att det går så lång tid mellan måltiderna? Men BVC säger att jag inte ska väcka för att mata eftersom han går upp så mkt i vikt ändå. Och lugn kväll igår. Var iväg och fick köpt en bil (yey), en timmes resa hem som jag var ensam med honom. Han satt så snällt bredvid när jag körde. Vi fick stanna två ggr, en gång o byta blöja o en gång o amma, klantig morsa som inte tänkte på att ta båda på en gång. Sen lugn när vi kom hem också, åt och åt hela kvällen o sen somnade han :)

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/17/14, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

#93 Går han upp som han ska så är det nog ingen fara, han lär ju vakna om/när han är hungrig :) njut istället! ;) här har vi hunnit amma typ 3 gånger sedan 03, snark… Alice fick en babysitter(gunga) igår och den verkar poppis än så länge. Så nu kanske jag faktiskt kommer kunna äta mina måltider utan bebis på armen, woho!

CelsiusT
9/17/14, 8:55 AM
#95

#94 ja det är så båda sköterskorna där hissnar och skrattar när dom ser hans viktuppgång, den ligger långt över vad han "ska" gå upp. Så det är nog ingen fara egentligen. Skönt om gungan kan ge lite avlastning ;) vi har precis kommit på att A nu älskar att ligga på sitt lapptäcke på golvet. Då ligger han och jollrar o pratar men är glad medan vi äter i lugn o ro :)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/17/14, 9:10 AM
#96

#90 Tur de börjar bli lite större så att de åtminstone kan roa sig själva eller sitta bredvid när man grejar. Tyckte det var jobbigt en period när han var för stor för att bara ligga stilla men för liten för att sitta bredvid. Blev att jag bar på honom konstant. 

Jag är galet kräsmagad, får hålla andan ibland samtidigt som jag ler stort för att han inte ska lägga märke till det. Haha. Nu tror jag ju inte att han märker det och inser att jag tycker att han luktar jätteilla direkt men något tror jag allt att han uppfattar. Bättre att vänja sig direkt vid att dölja det tänker jag, för han blir ju större med raketfart :)

Strax kommer prästen hit och ska gå genom dopet, jag har läst religion/teologi i flera år så det ska bli kul att få sitta ned och prata med en som faktiskt är prästvigd :) 
Vi ska ha dopet på en barngudstjänst, hoppas att det dyker upp en del barn för det lär ju bli en jättemysig stämning där inne då. Blir ju jättefint att välkomnas till församlingen av andra barn :) 

Nu ska allt bara bakas, har fryst in fem av tolv grejer nu i alla fall. Bara resten kvar..

Har förresten haft en galet bra natt, han vaknade till lite lätt när vi flyttade honom från babyskyddet (har vart och köpt bil) kring tolv, men somnade om efter lite hyssjande. Sen sov han till sju :o Då höll mina bröst på att sprängas visserligen men det var värt det 😃

soundtrack
9/17/14, 9:10 AM
#97

#95 Som sagt, njut! Jag skulle (nästan) kunna döda för att få iaf en natt med bara ett avbrott just nu. Ja, jag hoppas att den ska kunna underlätta vardagen lite. Hon vägrar ju vagnen i vaket tillstånd (går inte att söva henne i den heller) och sjalen är hon inte så förtjust i heller. Men hon verkade tycka att det gungade lite mysigt nu + att hon ju får vara med och se och höra vad som händer bättre än i vagnen. Måste leta upp nån bra filt/täcke så vi kan börja ha henne på golvet också. Såg igår att hon har lite torsk i gommen :/ är det nån här som har erfarenhet av det och lyckats bli av med det med huskuren Vichyvatten? Hon verkar inte besvärad men vore tråkigt om det blev mer och hon dessutom "smittar" mig.

Annons:
[WickedAlly]
9/17/14, 9:16 AM
#98

#97 Wilmer fick torsk, jag penslade och penslade med vichy. Hjälpte väl lite men det försvann inte helt. Penslade bröstvårtorna också efter varje matning men blev smittad ändå. 

Du kan ju testa men egentligen är det nog bara att vänta ut det tyvärr. Tog några veckor för oss innan det försvann för oss båda.

CelsiusT
9/17/14, 9:20 AM
#99

Eftersom sambon jobbar och går upp redan vid 5 så sover vi ibland i separata rum för att han ska få sin sömn ordentligt. Främst då bäbis skriker till sent på kvällen, för nätterna brukar inte vara några problem även om det någon gång har stört sambon om bäbis pratat mycket. Men igår var sambon så trött så vi beslutade att sova i skilda rum oavsett. Jag valde att ta barn/gästrummet inatt istället för min mysiga soffa. I soffan förstår jag att det blir lite trångt när man delar med bäbis, men det är ju mysigt (den är så skön att sova i). Men i barnrummet har jag en 120-säng, så hade ju inte gissat att jag skulle vakna och knappt få plats med rumpan mellan bäbis och kanten. Alltså, hur kan en 1 mån gammal bäbis knö så mycket?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
9/17/14, 11:12 AM
#100

Holly hade jätte mycket torsk på tungan. Vi tog tops med vichyvatten på morgon och kväll. Doppade även nappen. Höll på i en vecka sedan åkte vi på semester en vecka å glömde bort det, när vi kom hem igen och skulle fortsätta var det borta 😃 Tycker så synd om er som har jobbiga nätter 😞 Hoppas de ger med sig snart. Vi skulle säkert kunna hoppa maten hela nätterna men mina bröst blir verkligen inte glada då. Så vaknar inte Holly lägger jag henne vid bröstet. Kan inte sova med sprängfyllda bomber 😛 Spännande med dop Ally 😀 Ska bli skoj å höra hur han upplevde det. Hollys storesystrar har blivit döpte när de varit runt 3mån och då har det liksom inte varit med på samma vis. Grattis till Wilmer idag! 😃

CelsiusT
9/17/14, 11:17 AM
#101

Jag får ibland tömma lite för hand om han inte ber om mat. Både dagtid och nattetid. Har ett glas vid sängen och det räcker då att bara hålla bröstet mot kanten så tömmer det ut överflödet. Gör jag inte det så kommer det i sängen av sig självt, som inatt när vi sov båda två så många timmar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
9/17/14, 11:22 AM
#102

Vi har bestämt alla namn till lillan nu. Å pappren är skickade. Är riktigt nöjd då det va svårt att få ihop de andra med Nellie… Blev Anna Nellie Jaqueline Ally. Anna och Ally är släktnamn, Jaqueline funderade vi på som tilltalsnamn och det båda var väldigt fästa vid men ingen i vår familj skulle kunna uttala det. Nellie poppade upp hos killen direkt när han såg henne. :-)

soundtrack
9/17/14, 12:07 PM
#103

Testar att köra med vichy så får vi se. Det är bara på sidorna av gommen just nu så det kanske går att få hejd på det då :) #99 Jag och Alice tar upp ca 2/3 av vår dubbelsäng, haha. Vi ligger dock rätt stilla båda två, så pass stilla att jag har kramp i höfterna när jag vaknar föra tt jag inte kunnat ändra läge på ett par timmar.. (Alice vill sova med näsan intryckt i min bröstkorg så jag får vackert sova på sidan med henne tätt intill…) #102 Vi har haft lite namnångest här hemma.. Var ju så i ställd på en kille så hade liksom inte funderat så mycket på mellannamn åt en tjej :P vi har inga bra släktnamn art använda oss av så just nu lutar det åt att det blir Leia (som var det tjejnamn vi var sååå bestämda om innan Alice blev till ;))

vevve89
9/17/14, 12:53 PM
#104

#103 vi har haft namnångest. Vi hade oxå bara killarna innan men inget bra tjejnamn mer än att vi visste att Anna skulle finnas med.

Annons:
fridaas
9/17/14, 2:07 PM
#105

Vad är torsk (förutom en fisk då ;)) och hur vet man om de har det? Idag testade jag att flaskmatning noel, gjorde det första gången när han var en vecka, men då accepterade han det inte alls. Men testade idag igen, bra att ha en backup ifall mjölken bara blir till vatten nu, han känns inte så nöjd på kvällen nu, men förhoppningsvis är det bara tänderna som strular. Men hur som haver så gick det hur bra som helst, väldigt skönt! Så nu kan jag lämna honom hemma med på torsdag när jag är hos sjukgymnasten, bara pumpa innan :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
9/17/14, 2:09 PM
#106

#105 En slags svampbeläggning på tungan. Tjock vit beläggning, luktar skunk, gör ofta ont.

soundtrack
9/17/14, 2:37 PM
#107

#105 Som TanatosNyx säger, svampbeläggning (vetti hundan varför det kallas torsk :P) som brukar sätta sig i gommen eller på tungan. Inte helt ovanligt på bebisar tydligen. Oftast får dom inga besvär av det och det brukar gå över av sig självt, men det är vanligt att det smittar över till mammans bröstvårtor och då gör det ont att amma. I värsta fall kan det sen spridas vidare vaginalt.

Kiwikatt
9/17/14, 3:42 PM
#108

#104 Min man trodde att lillan skulle ha namnlapp runt stortån när hon föddes…men den hade ramlat bort så det blev inte så enkelt som han hade trott. Slutade med att jag fick bestämma och då blev det Alma Anna (familjenamn här med, hon är nionde generationen Anna på min sida dessutom heter makens syster Anna) med Alma som tilltalsnamn

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
9/17/14, 4:45 PM
#109

#108 tror d va min farmor som hette Anna. Tycker inte om min pappa men hört att farmor å farfar va bra, de dog innan jag föddes. Min moster heter Anna i mellannamn, jag gör, äldsta dottern och nu lilla

vevve89
9/17/14, 4:45 PM
#110

Å halva inlägget föll bort…

Kiwikatt
9/17/14, 5:16 PM
#111

#110 knäppa iFokus :(

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
vevve89
9/17/14, 5:39 PM
#112

#111 iFokus ville inte att ja skulle skriva att lillan har magknip idag. Men äntligen sover hon igen å den här gången mkt lugnare. Jag har fortfarande att jag mår illa om jag äter "för mkt" och får ont i magen. Riktigt irriterande. Har ätit idag för att jag måste men blev en smäll på käften å blir att äta mer när killen kommer hem vid halv 8. Hoppas illamåendet är borta då. Stora tjejen sover hos min mormor å hennes syster å vi har planerat mysmiddag å jag har gjort efterrätt som överraskning å vill inte förstöra det. :-/

fridaas
9/17/14, 6:05 PM
#113

#106-107 mm yummie.. Väldigt glad att ingen av mina barn har fått det *pepparpeppar*. #108 haha det trodde sambon också med dottern, fast förnamnet på henne blev som tur var bestämt innan hon kom. Sonen hade jag förnamnet på sen flera år tillbaka. Är mellannamnen vi haft mest problem med, men dottern fick samma som mig och noel heter Vidar i mellannamn för att vi ville ha något fornnordiskt, loke och tar var redan upptagna av mina kusiner.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
9/17/14, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Sambon är på kick-off med övernattning så vi har riktig tjejkväll i soffan :) inser nu hur bra jag har det i vanliga fall - sambon får passa upp väldigt mycket på kvällarna då jag brukar få sitta parkerad i soffan med lillan i det närmsta fastmonterad vid bröstet.. Nu har jag ju ingen som kan serva mig!

fridaas
9/18/14, 5:05 AM
#115

Just nu ligger sambon allt annat än på plussidan här hemma! Jag har uruselt morgonhumör och det vet han och idag vill jag bara strypa honom. Hans väckarklocka har ringt till och från i över en timme nu och har väckt Noel varje gång! Så nu har jag en ledsen son bredvid mig, en pipande hund och en snarkande sambo som kommer få ett knä i ryggen om han inte pallrar sig upp snart -.-

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
9/18/14, 7:00 AM
#116

#115 min karl fick sig också en utskällning när jag var gravid. Redan då fick han ge *pip* i snoosandet. Nu snoosar han en gång (60-30 min innan han ska upp) och det är okej, hans klocka väcker inte Joel om han sover djup. Väcks han var han ändå på gång att vakna.  Men jag är en ganska glad människa på morgonen så det är säkert lättare för mig.

[WickedAlly]
9/18/14, 8:12 AM
#117

#115 Bor du också med min man? :O ;) 
Rasmus hade larm var tionde minut från 06.10, han går upp runt 07.15, Han vaknade inte av ett enda av dem, de enda som vaknade var jag och lilleman.. Nu ringer klockan 06.50. Bättre i alla fall.. 

Soundtrack: Jag fick aldrig ont när jag ammade trots att jag smittades, det kliade bara något förbannat. Så det behöver inte bli så illa som tur är :)

#100: Ja, det börjar dra ihop sig nu. Runt 70 st blir vi så jag bakar för fullt.
Är lite halvnervös över hur han kommer reagera. Jag hoppas att han inte gråter i alla fall, helgens dop där Thea grät nonstop gjorde mig lite nervös inför vårt egna. Jag är glad att Wilmer är lite äldre, Han snackar mer än han gråter nu i alla fall, ser ju hellre att han håller låda i kyrkan än att han är ledsen :)

[WickedAlly]
9/18/14, 10:06 AM
#118

Här käkas det gröt för fulla muggar nu för tiden. Sedan några dagar även med banan i, blandar färsk banan i havregröten. Fick ju vänta en månad med banan pga magen men nu funkar det finfint, 

Han äter med jätteaptit och det är så kul att se :)

***
Har förresten ett tips, på Ica Maxi har de jättefina raggsockar för bebisar. Wilmer glider runt i sina dagligen :)
Kostade 29 spänn, ska köpa flera par tänkte jag för kvalitén var över förväntan :)

Annons:
soundtrack
9/18/14, 10:28 AM
#119

Är rätt glad över att sambon aldrig snoozar. Sen vaknar vi ju av honom ändå, men eftersom att det tar en stund för honom att vakna av alarmet så hade jag blivit galen om han skulle snooza i en timma. #117/118 Det låter bra. Känner inte för att genomlida den hemska smärtan som var i början igen… Alice har en farmor och faster som är stickomaner så vi har ett gäng fina hemmastickade raggisar och fler hoppas jag det blir :D

[WickedAlly]
9/18/14, 10:31 AM
#120

#119 Kan jag förstå, måste vara hemskt att få ont av amningen. Man kan ju inte direkt bara lägga av heller. Inte på två röda i alla fall.

Åh, mysigt med hemmastickat. Vi har några par hemmastickade men de är förstora allihop än så länge, trots bamsefötter.

JeFo
9/18/14, 12:10 PM
#121

Haha va skoj å läsa om era sambos 😀 Richard snoozar också. Första kl 5 och sedan 3-4 st med 5min mellan. Alla vaknar utom han, jag blir tokig på det! Här dopbakar vi också. Idag blev det silverbollar ( som chokladbollar men med lite andra ingredienser!) och sen dumlekakor. Äldsta vann 2kg på Grönan 😛 Sen har jag massa bullar i hela frysen. Holly är kass på att äta. Gröten går bra men annat tycker hon inte om. Testat det mesta 😛 Men vi har inte bråttom… Det kommer 😀 Städat hela huset så det är fint här hemma. Tror jag ska sova lite middag efter att ha hämtat i skolan. Är kass på att ta hand om mig själv, tyvärr.

[WickedAlly]
9/18/14, 12:31 PM
#122

Vad är det med män egentligen? :p 

Åh, dumlekakor satt jag precis och funderade på. Eller, jag hittade recept på dumlesnittar precis. Såg så väldigt goda ut :)

Vi har inte testat så himla mycket än, mest olika fruktpuréer. Samt morötter och ärtor. Är lite dålig på att testa nytt men å andra sidan har ju inte vi heller bråttom :) 

Wilmer har fått en tandborste, en sån där med en ring till handtag, så nu "borstar han tänderna" hela tiden. Verkar vara en hit det där :)

CelsiusT
9/18/14, 12:32 PM
#123

Har lärt mig att det är värdelöst att snooza. Man vänjer hjärnan vid att inte gå upp då alarmet ringer. Bättre att ha en gång och sen gå rätt upp, hur jobbigt det än må vara. Sen får man ju dessutom förstört sömn om man nu ska ha alarm på i 1h, då måste man ju gå lägg sig en timme tidigare, onödigt. 

Här har vi just nu en liten som inte vet om han är trött eller hungrig eller vad han är. Sover, äter och gnäller, allt på en gång.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
9/18/14, 12:36 PM
#124

Joel äter nästan allt i fruktväg och dricker gärna välling med olika smaker. Gröten var erm..sådär…och varm mat är sådär det med. Men jag har ingen brådska jag heller. Så småningom äter dom allihopa… Vi kom hem från sverige igåe. Joel har varit en ängel men det var ändå tungt. Idag har jag fått tillbaka för det.. joel tar igen all sömn och allt gnäll…

soundtrack
9/18/14, 12:38 PM
#125

#123 Japp, snooza är urkorkat, men tyvärr beroendeframkallande. Jag är själv expert på att snooza och lyckas inte ta mig ur det :/ även om jag ställer klockan på den tiden jag behöver gå upp så lyckas jag alltid snooza en gång ändå… Oh, det beteendet känner vi igen, Alice kör den varianten så gott som varje kväll.

Annons:
Jespersen
9/18/14, 12:52 PM
#126

Här hemma är det jag som är snoozaren, så sambon är nog glad att jag är mammaledig nu :D 
Något som kan vara lite störande med honom är däremot att han ska fläka ut sig över halva min sida av sängen när han sover, och jag behöver ju platsen på min sida när jag ligger och ammar på natten. 

Min lilla har haft en till såndär natt där hon har jättesvårt att somna om efter hon ätit. Men för att väga upp lite så somnade hon faktiskt om efter amningarna imorse, så vi gick inte upp förrän nio :) 

Annars har det vart rätt mycket knorrande, stånkande och fäktande över all luft hon har i magen.. Det värsta är när hon äter och fäktar och vänder/drar bort huvudet UTAN att släppa bröstet. Och är hon på det humöret så är det ju inte en gång heller, utan i princip hela amningen.

soundtrack
9/18/14, 1:01 PM
#127

#126 Åh, en till bröstvårteplågare! Alice har också ovanan att med jämna mellanrum dra bort huvudet med bröstet kvar i munnen så det känns som att hela bröstvårtan ska slitas bort.

JeFo
9/18/14, 1:06 PM
#128

Jag har fått en huggis! Det gör sååå ont. Skrek rakt ut i natt. Hon liksom biter ihop el så drar hon ut bröstet när hon är klar. Ilar i hela kroppen och så sitter hon liksom kvar längst ut och flinar! Dumlesnittar är goda! Gjorde såna för någon vecka sedan. Är chokladtokig! Annars gillar jag långpannekakor, räcker till många. Tror inte jag ska baka nå mer. Brukar alltid göra för mycket. Jag fyller ju 20, tror jag det var, snart så får ha desto mer då. Ska du göra nå speciellt till dopet annars? Försöker komma på något men har inte kommit så långt 😁 Tänkte vika servetter till hjärtan och lägga ett löv på, bara för att det är så typiskt mig med lite fjoll 😙 Holly sover så det är lugnt i hela huset. Funderar på om vi ska ta en promenad snart. Lite luft är behövligt varje dag.

CelsiusT
9/18/14, 1:43 PM
#129

Liten bestämde sig äntligen för att han var trött så jag la honom i sängen så han fick somna. Nu sover han så sött, skönt att ha barnrummet precis intill vardagsrummet så jag kan vara i närheten utan att behöva sitta där, här är jag ju bara några meter bort och har dörren öppen så jag hör allt och kan lätt titta på honom. Men vad dum man är, så lätt det är att börja smyga bara för att han sover, bästa är ju att fortsätta som vanligt så han vänjer sig. Men jag måste liksom aktivt tänka på det för annars börjar  jag smyga av bara farten, har inte gjort det innan men börjat med det nu när han ibland blir övertrött och jag vet hur mycket värt det är med den sömn han kan få, försöker dock att inte smyga. Dammsugaren (robot) går för fullt iaf, men det är ju sånt där sövande ljud så den spelar ju ingen roll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/18/14, 1:51 PM
#130

Åsså vaknade han till lite o pep (sovit i närmare en timme nu), så är han precis lika löjlig som jag var när jag var liten. Jag går in o sjunger en vaggvisa för honom som enbart är 5 rader lång (kort), sån liten snutt o han stenslocknar igen. Mamma sjöng den för mig och jag somnade ofta lagom till att den var slut. Minns hur otroligt trött man var när hon sjöng sista raden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/18/14, 2:18 PM
#131

#124 Tar på krafterna att resa :)

#128 Haha, sicken busunge 😃

Kul med fler pyssliga, fjollig skulle kunna vara mitt mellannamn när det kommer till sånt här. Har vikt babytröjor av servetter och klistrat på en "välkommen"-sticker. Till bordsdekoration har jag beställt blommor och gjort prinskronor av silvrigt papper. Ska strö små silvriga stjärnor i mitten av borden också tänkte jag. 
Sen blir det några ballonger och lite annat smått och gott :)

Allt går i mörklila och silver, här struntar vi friskt i traditioner och skippar ljusblått helt. 

Jag har bakat alldeles för mycket, är uppe i tolv sorter och det är 80-100 bitar av varje grej.. Måste ge mig nu men jag hittar hela tiden något nytt jag vill göra.
Men jag har åtminstone gjort allt i miniformat, alltid något. 
Och mamma ska baka lite också. Lär få käka tårta och kakor i veckor efteråt :s

JeFo
9/18/14, 4:34 PM
#132

Men oj vad duktig du är Ally! 😃 Jag skulle vilja ha ballonger med gas i el vad det nu är, helium?! Är ju så mycket häftigare när de "flyger". Lila är min favofärg, så bra val. Vi kör lila och gammelrosa 😃 Ska använda mig av löv till mycket tänkte jag.

Annons:
[WickedAlly]
9/18/14, 5:12 PM
#133

Finns på teknikmagasinet, men blås upp ballongerna så sent ni kan :) 
Funderar på att köpa det jag också. 

Låter jättefint :)
Har också funderat på vart jag kan få in naturen, men hittills har det bara blivit i form av blommor på borden. Men det får räcka :)

[WickedAlly]
9/18/14, 5:19 PM
#134

Alltså, helium finns på teknikmagasinet. Inte Ballonger som är färdigt fyllda. Jag skriver så vimsigt ibland..

Skulle behöva hålla tre eller fyra dop för att få utlopp för alla idéer jag har känner jag.

fridaas
9/18/14, 6:19 PM
#135

#128 haha sådär gör noel också, är allt annat än skönt! Och så bara tokflina efteråt och gör om det igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
9/18/14, 8:14 PM
#136

Ja jag såg att det fanns… Får se om jag köper, kliar i fingrarna! Vi ska ju ha både vuxet och barn. Så lite löv blir det… Och lite kastanjer kanske. Får se hur jag får ihop allt 😛 Ja ont som f*n gör det! Vårtan blir ju 1dm lång 😁😁 Hon ser så nöjd ut varje gång så jag kan inte låta bli att flina jag heller. Busunge!

JeFo
9/18/14, 10:24 PM
#137

Slog mig just…. Vi har inte fått någon räkning från BB 😁 Den brukar väl komma typ samma månad el månaden efter? Skumt värre!

Jespersen
9/19/14, 6:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

#129 Jag har också fått ovanan att smyga! Jag skrattade alltid åt alla som viskade och smög här i början, för hon vaknade ju inte av något alls då.. Nu gör hon ju tyvärr det och då blir det lätt att man smyger om hon har vart vaken mycket :/ 
Men jag försöker att tänka på det på dagen i alla fall, och leva på som vanligt då. 

#135 Haha, min flinar i alla fall inte åt det än! :D 

Men ja, godmorgon då! Här har det knorrats i princip konstant sen innan fyra, så nu gav jag upp. Varför ligga och dra sig på morgnarna liksom? ;)

vevve89
9/19/14, 7:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Morgonen började bra med att lillan kissade ner skötbädden, spydde ner sig själv och mig och nu luktar illa. Idag blir d bad men hade inte tid då tanken va att jag skulle gå med stora till skolan. Då kom killen å sa att han kunde gå… Stressat i onödan. Cornelia (stora tjejen) frågade varför vi bara tar bilder på Nellie oxå. Vilket inte är fallet. Smygfotar henne ofta då hon säger att hon inte vill eller så gör hon massa miner. Men nu sa hon att jag får fota henne hur mkt jag vill. Så nu ska det tas massa fina bilder på henne. Ska fortsätta på Cornelias album oxå och starta på ett till Nellie. Bild på min stora prinsessa!

Annons:
soundtrack
9/19/14, 8:15 AM
#140

Vaknar med huvudvärk och en Sahara-öken i munnen, konstaterar att vätskeintaget igår var minst sagt undermåligt.. Hoppas resten av dagen blir bättre. Igår hade Alice morfar på besök. Dessvärre sov hon alldeles för lite på dagen igår vilket resulterade i övertrött och mycket ledsen bebis :( det är iaf lättare att hantera när man ver vad det beror på. (Och efter ca. 30 min lyckades jag få i henne lite mat och sen somnade hon som en stock..) Idag kommer mormor på besök, hoppas på gladare bebis då!

[WickedAlly]
9/19/14, 8:20 AM
#141

#137 Vi åkte hem 19 april och den 19 maj skulle räkningen betalas senast så man kan ju tycka att ni också borde fått er vid detta laget :P

***

Idag ska mamma vara barnvakt hela dagen så att jag kan fixa allt småpill till dopet, och i morgon ska vi duka och fixa i lokalen. Är så nervös över att glömma något, skriver listor till förbannelse, haha. 

Grubblar på om jag ska sticka iväg och köpa en overall till lilleman, han har nästan inga varma kläder alls insåg jag nyss. och det måste han ju ha..

[Thiah]
9/19/14, 8:41 AM
#142

Öhh jagv tror vi betalt vår räkning.. hade så mycket räkningar från sjukhuset runt samma tid så jag minns inte ;)

soundtrack
9/19/14, 8:45 AM
#143

Min räkning kom efter ett par dagar bara. Dock verkar sambon slippa betala för sin vistelse (eller så är första natten alltid gratis).

JeFo
9/19/14, 8:47 AM
#144

Fick man ingen för att vi "tvingades" vara kvar? Hade ju tänkt åka hem direkt. Tror inte akis bara glömmer en räkning 😁 Jaja… Den lär ju inte komma 6mån senarw iaf! Haha… Det kommer gå bra Ally och Wilmer kommer sköta sig. Se till att han är mät innan så kommer det gå bra 😀 Och berätta hur det gick sen! Här har vi full rulle. Städat av igen så det ska vara fredagsfint. Joline ville baka så ska väl fixa nå gott till fika.

fridaas
9/19/14, 8:56 AM
#145

Vår räkning kom en vecka efter hemkomst. Idag har vi en riktig amningsdag, han gör inget annat än ligger vid bröstet och har gjort till och från sen 6 imorse. Ska försöka ta tag i garderobsrensningen om en stund, men det är ju så tråkigt! Men behöver gå igenom vilka vinterkläder som passar och vilka som inte gör det och rensa skor.. Sambon klagar på mina 5par skor, öppnade vintergaderoben igår och hittade 15par som var hans -.-

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
9/19/14, 9:14 AM
#146

#139 Vilken liten fining, och med en alldeles härlig attityd vad det ser ut som på bilden 🙂

Annons:
[WickedAlly]
9/19/14, 9:25 AM
#147

#144 Nä, den har nog fallit ur systemet för dem helt enkelt :)

Jadå, det kommer allt gå bra. Jag är bara lite nojig, men det är jag alltid i sånna här situationer så jag är ju van, haha. Återkommer med rapport på söndag kväll :P 

Här är det inte full rulle direkt, vi skulle iväg och hade lite bråttom men då skulle den lille herrn tydligen sova så han snarkar i vagnen och jag sitter mest och degar. 
Fast jag tycker att jag hör honom grymta lite nu så då ska vi väl strax sticka iväg :)

[TanatosNyx]
9/19/14, 9:35 AM
#148

Jag skulle ringa och kolla efter den där räkningen, den kan ha kommit bort på vägen. Inte kul att få påminnelseavgift eller fogden jagandes i röven (hände min sambo). Trist men sant. Bättre att kolla.

JeFo
9/19/14, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Borde väl fått en påminnelse innan iaf? Är ju ändå 5mån sedan?! Här har det varit en lugn dag. Vi bakade en nutellarulle, blev gott. Sen har jag strykt i 2h med Holly var duktig och sov. Hatar att stryka! Satt och tänkte på kvällsmat och då kommer sambon hem med smörgåstårta som hade blivit över på hans jobb. Gigantisk! Så han ligger på plussidan just nu 😘 Tur det för han har legat skapligt länge på minus denna vecka 😁 Holly bajsar så man blir mörkrädd! Hur finna det så mycket i någon så liten? Rinner över var å varannan dag 😞 Hamnade på kort idag. Alltid jag som tar på allt å alla och är sällan med själv!

JeFo
9/19/14, 3:37 PM
#150

Varför syns inte min visningsbild? 😞 Den till vänster om texten.

[Thiah]
9/19/14, 3:40 PM
#151

#150 hela iFokus har lite problem med bilder just nu. Det kommer :).. Joel bajsar nu varannan dag. Förut var det var tredje…

soundtrack
9/19/14, 6:17 PM
#152

Idag har vi myst med mormor. Alice visade upp sig både från sin bästa och sämsta sida. Undrar när hon ska lära sig att dels uppskatta vagnen och dels att koppla av och sova när hon är trött.. Har nog tagit mig över den mentala spärren att amma offentligt idag, så nu kanske vi kan komma hemifrån lite mer. Vi ska försöka ta oss ner på stan och luncha med lite vänner imorgon iaf. Här har bajsandet börjat avta lite - äntligen! Senaste dagarna har vi gått från typ 8 bajsblöjor per dygn till max 4.

vevve89
9/19/14, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Jag å lillan passade vovve idag å han skötte sig långt över förväntan! Å lillan har sovit bättre idag och varit jättetrevlig! :-)

Annons:
JeFo
9/19/14, 6:30 PM
#154

Här bajsas det minst 2ggr varje dag, i snitt 4. Men vi har gått ifrån 10 till 2. Stör mig att det rinner över bara 😣 Tvättar som aldrig förr! Har väl aldrig varit någon bild på mig där? Kom att tänka på min egen nu när Ally bytte. Har ju en som ligger uppe 😁 Nu väntar fredagsmys…

Praefatio
9/19/14, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Tänkte bara titta in och säga att vi inte har gått och dött. Har baby blues och mår skitdåligt, går runt och gråter hela kvällarna. Orkar och vill inte göra annat än att sitta i soffan och umgås med min underbara dotter och make. Allra minst vill jag "snacka bebis". Vill bara finnas till med min familj. Har aldrig känt såhär stark kärlek. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Är så rädd att mista henne och att tiden ska gå så fort att jag inte hinner med. Vad det är som ska hinnas med "innan det är för sent" och vad detta för sent skulle innebära vet jag inte. Har heller sällan känt mig så övergiven. Efter en noga övervakad graviditet, förlossning och BB-vistelse är vi alldeles ensamma, ingen bryr sig om hur vi mår. Hur jag mår. Jo, familj och vänner förstås. Men det känns som att någon dragit undan mattan under fötterna på mig. De där trygga punkterna som gjorde (hjälpte till att göra) det här året till det tryggaste och mest ångestfria i mitt liv har försvunnit. Jag kommer fortsätta vara inaktiv här några dagar till tror jag, förhoppningsvis mildras väl dessa känslor snart och då orkar jag nog hänga med igen. Jag tar jättegärna emot ett stöttande ord dock, om någon orkar ge. Slänger hur som helst upp en bild på vår skatt, Astrid. Här var hon bara några timmar gammal, imorgon klockan 09.10 fyller hon en vecka.

soundtrack
9/19/14, 7:10 PM
#156

Men lilla vännen! Jag har faktiskt gått runt och varit orolig att det hänt er något, så skönt att höra att ni mår bra (men ändå inte). Att bli förälder är en så omvälvande upplevelse och att reagera som du gör är inget konstigt alls! Jag hade också dagar i början när jag var gråtfärdig och undrade vad vi hade gett oss o på. Känslan av överväldigande kärlek kombinerat med rädsla, uppgivenhet och en känsla av att inte räcka till.. Men det blir bättre och lättare! Se till att ha hand om varandra du och maken och var inte rädd för att söka hjälp om du känner att det blir för mycket! Och vi finns ju här :) stor kram! (Jättesöt tjej och jättefint namn! Jag ville att Alice skulle heta Astrid, men det ville inte sambon ;))

[Thiah]
9/19/14, 7:55 PM
#157

#155 säger som #156 var orolig för er alla. Vill du prata personligt med någon tror jag att vi är många som ställer upp. Förstår att känslorna är upp och ner och hit och dit. Vi finns här när du/ni kommer ner till vanliga världen igen. Du är INTE ensam!

Jespersen
9/19/14, 8:28 PM
#158

#155 Den där baby bluesen.. Jag kunde gråta och gråta, det tog liksom inte slut och det triggades av minsta lilla. Och det kändes verkligen som att det aldrig skulle gå över! Vilket det självklart gjorde :) 
Lider med dig för jag vet hur dåligt jag mådde där i början.
Hoppas att det blir bättre snart! 

Vilken fin liten tjej ni fått :)

JeFo
9/19/14, 8:30 PM
#159

#155 Vilken goding! 😀 Jag kände lika med första… Kunde börja gråta pang bom om jag tänkte att något skulle hända henne. När vi var in på koll 3 dagar efter upptäckte de hennes hjärtfel. Var som någon drog undan mattan för fötterna. Efter det blev jag ännu värre. Min lilla tjej. Vi skulle jobba för att få upp hennes vikt och sedan skulle de: sprätta upp henne och laga hennes hjärta. Jag var knäckt! Det är helt otroliga känslor som man aldrig varit med om tidigare. Det ger med sig lite med tiden och blir bättre. Ta den tid ni behöver för er själva och bara va. Hoppas du snart känner dig bättre!

Theres
9/19/14, 10:17 PM
#160

#155 Har tänkt på er i flera dagar. Var påväg att skicka ett PM till dig förut och fråga hur ni hade det, men min mobil ville inte riktigt som jag. Jobbigt att känna så, men det blir nog bättre ska du se :)

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
9/19/14, 10:22 PM
#161

Instämmer i kören av de oroliga som tänkt på dig Praefatio. Skönt att höra av dig. Kan förstå delvis hur du känner, jag går och oroar mig lite för samma sak nämligen, kommer ju att gå hos antenatal + MVC, men sen då liksom? 🤔

vevve89
9/20/14, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Killen va underbar igår. Har varit sjukt trött och sliten de senaste dagarna. Lillan har haft ett par ledsna dagar med svårt att få sova. Och han har varit trött efter jobbet. Igår tog han lillan så jag kunde gå å sova ngn timme, efter det en dusch (sååååå skönt) å sen amma lillan å hon slocknade direkt. Under tiden jag sov hade han badat henne, försökt flaskträna, nattat stora tjejen och lillan hade spytt ner sig. Men behövdes verkligen! Lite "egentid". Känner mig mer som en människa igen.

CelsiusT
9/20/14, 2:51 PM
#163

Tuff dag för liten idag. Var väldigt gnälligt imorse, sen har han varit medgörlig och snäll men vi har haft aktiviteter för oss och nu har jag äntligen fått honom att somna ordentligt i sin säng men nu är det bara knappt en timme kvar så är vi bortbjudna sen. Så det blir inte mycket vettig vila för honom idag, så lär ha en skrikig kille till kvällen sen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/20/14, 3:17 PM
#164

Idag har Alice gjort sin premiär nere på stan när vi var nere och åt frukost med lite vänner. Det gick bra så länge hon fick ligga och snutta på mig, men sova i vagnen var inte att tänka på, suck. Så det blev en del gråt och gnäll när vi passade på att fixa lite ärenden för att hon var så trött men ändå vägrade somna. När vi väl tagit oss hem tog det mig ca 2 timmar att få henne att somna, nu hoppas jag att hon sover några timmar för annars blir det en jobbig kväll.. Nån som har några bra knep på hur man kan lära en liten bebis att komma till ro och somna utan att behöva snutta på mamma? För just nu är det det enda som får henne att somna och det känns inte riktigt hållbart i längden :/

JeFo
9/20/14, 8:49 PM
#165

Här har napp och snutte fungerat. Det är jätte viktigt att kunna dra något över facet. Det ska liksom ligga framför, fått för mig för att det blir varmt och hon tror det är jag 😛

Kiwikatt
9/21/14, 12:33 AM
#166

#164 Nappen funkar här med 🙂 jag brukar sjunga/nynna klättermusens vaggvisa för henne med och det brukar funka fint.  (den finns på spotify är galet mysig och sjukt enkel att lära sig text och melodi på)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Jespersen
9/21/14, 7:43 AM
#167

#164 Här funkar nappen också bra. Eftersom att jag måste rapa henne efter amningarna är det väldigt sällan hon inte vaknar efter amning.. Sen har hon aldrig kunnat småsnutta på mig eftersom att jag har haft så mycket mjölk, så vi har använt napp från början. 
Allra bäst somnar hon i sjalen, men där är det omöjligt att plocka ur henne utan att hon vaknar, hur försiktig man än är så verkar hon vakna av att inte vara tätt omsluten längre. Men vill man vila en stund så funkar det att sjala och sen lägga sig i soffan med henne i sjalen :) Eller om man bara vill att hon ska komma till ro, den är oslagbar. 

Något annat som vi brukar göra när hon ska somna för kvällen är att när hon har ätit ge henne nappen och lägga henne på en kudde i knät, med fötterna ner mot magen på en och huvudet mot knäna, sen gunga/studsa med benen. Inte alls lika jobbigt som det blir att gunga i famnen efter en stund! Och Villemo gillar när man plockar med hennes fötter/händer samtidigt, jättemysigt! Funkar toppen framför tv:n :)

Här har vi haft ÄNNU en natt där hon inte somnar om, och det efter en dag med bara gnäll. Hoppas att detta vänder snart. 
Jag hade det på känn så jag gick och la mig redan vid nio, ungefär en timme efter att hon hade somnat, och hon vaknade inte förrän klockan ett så jag fick ändå ett par timmar i sträck där :)

Annons:
CelsiusT
9/21/14, 9:05 AM
#168

Var på middag igår, bäbis skötte sig fint. Men vi stannade tyvärr aningen för länge för han hann bli övertrött, men då gick vi hem och somnade gott efter sjalpromenaden hem. Vaknade gjorde han vid halv åtta o väckte både mamma o pappa med sin aktivitet. Nu kl 9 har han somnat om. Så nu tar vi frukost på sängen med en film och familjemys. Nästa helg ska vi på 50-års kalas på fin restaurang, skönt nog mitt på dagen. Frågan är hur man gör? Ska man ta med barnvagn eller hur gör man? Hur mkt gnäll accepteras och när ska man gå undan?

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/21/14, 9:43 AM
#169

Svar till alla :): Snuttefilt tipsade mamma om tidigt så det kör vi redan på och jag tycker absolut att den hjälper henne att komma till ro. Men snuttandet är ju problemet. Hon har ju i princip tvärvägrat nappen hur mycket vi än har tragglat. Det märks ju så tydligt ibland att hon blir lite irriterad när hon ligger vid bröstet och det kommer mat men det har ändå inte gått att få henne att ta nappen. MEN! Igår funkade den! Vi satt som vanligt i soffan, hon åt och snuttade och blev frustrerade. Testade återigen nappen och hon accepterade den! Vi såg en film och under den tiden låg hon nöjt med nappen i mun och smålurade (hon somnade aldrig helt nån längre stund, men å andra sidan var hon nog inte jättetrött). Hoppas vi lyckas lika bra ikväll :) I natt fick jag även sova ett 4hs pass så idag känner jag mig rätt pigg :) #168 Barnvagn eller inte beror väl på vad ni tycker är smidigast. Restaurangen kan väl inte ha invändningar mot att man tar in en vagn till en bebis på 1,5 månad.. Det där med gnället är det som gör att jag har så svårt att gå ner på stan. Jag tycker att det är så jobbigt när hon gnäller och gråter och tror att andra stör sig på det, men troligen tycker jag att det är jobbigare än vad omgivningen gör. Detbär väl alltid lite mer känsligt på en restaurang men om det är på dagtid så är nog folk mer förlåtande. Spädbarn låter, så är det ju och det vet ju alla som själva har barn.

[Thiah]
9/21/14, 10:36 AM
#170

#169 Beroende av hur restaurangen ser ut kan dom tyvärr ha invändningar mot barnvagn hur liten barnet än är. Är det för trångt att ha barnvagnen kan de säga nej både av säkerhetskäl (t.ec. utrymning vid brand) eller bara platsskäl. 

Jag kan tycka att lite gnäll går an men är det övertröttsgnäll så går man undan.  Vi är väldigt noga med att andra människor inte ska utsättas för Joels gnäll mer än absolut nödvändigt.  Men det  beror även lite på vilken sorts matställe vi är på. Ett lunchställe kanske tolererar lite mer än en fin restaurang där människor betalar lite mer för en romantisk middag kanske är lite kinkigare.

CelsiusT
9/21/14, 10:41 AM
#171

#169 Vad har man för alternativ till barnvagn? Är osäker på om han kommer att ligga i den, men samtidigt så vet jag inte annars vart jag ska göra av honom. Sjal kommer ju få hänga med. Men inte så supersmidigt att äta med den på. Funderar på att ta med lapptäcket att lägga på golvet, det verkar han gilla att lugga på mage på. Då han man ju iaf lite alternativ. Så får vi väl turas om att hålla honom om inget annat funkar. Det kommer vara många släktingar på plats, frågan är om man orkar med att folk vill hålla, tänker att det är stor risk att han blir trött. Hur säger man nej? Det är folk vi inte träffar så ofta så känns svårt att säga nej också. Hmm, ja ja, det kanske löser sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/21/14, 10:49 AM
#172

Det är ingen liten trång restaurang utan dom har mycket plats. Så platsmässigt ska det inte vara problem att ha vagn med sig in, men jag har liksom inte använt vagn ute så jag vet inte hur man gör :S Tror att han som bjudit/bokat bord har sagt att vi har spädbarn med oss. Vi sa att han skulle säga till om det så dom vet (då kan dom ju placera oss på ett passande ställe). Känner mig mest lite osäker på situationen, hur man gör liksom. Vad man ska tänka på. Funderar på att vara där en halvtimme innan, amma och kanske gå en promenad med vagnen så han förhoppningsvis somnar i den. Eller ska man vara där ännu tidigare tro.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/21/14, 10:55 AM
#173

Att sitta sig genom en hel middag med barn på armen är ju jobbigt, även om man är fler som kan turas om. Om han trivs med att sova i vagnen och det går bra att ni tar in den så skulle jag nog göra som du föreslår; vara där tidigare och mata och försöka söva honom. Det är ju troligen lugnast för er alla om han kan sova under tiden. Ha honom på golvet skulle jag tycka var lite osäkert.

CelsiusT
9/21/14, 11:29 AM
#174

Ja problemet är väl att jag inte kan säga att han kommer sova i vagnen. Så det blir till att ha flera alternativ. Ser inte att det skulle bara osäkert att ha honom på golvet. Han ligger på sitt lapptäcke på golvet här hemma och jag tror inte det är nån skillnad att ha honom på golvet där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
9/21/14, 11:41 AM
#175

Jag tänker mer att det är mer folk i rörelse på restaurangen än hemma, jag skulle vara rädd att nån skulle stöta emot Alice om hon låg på golvet eller tappa ner nått på golvet. Men om ni känner er trygga med det och han trivs med att ligga så så tycker jag absolut att ni ska ha det som alternativ :)

fridaas
9/21/14, 12:58 PM
#176

Jag hade nog inte velat ha en bebis på golvet, han kan inte ligga på mage i vagnen istället? Då kommer han upp lite så folk inte råkar gå in i honom tänkte jag. Ang. gnällandet så hade jag gått undan om det är övertrötthetsgnäll eller rent skrik. Är det bara lite gnyenden så hade jag inte brytt mig nämnvärt, en bebis låter. Håller tummarna för att det kommer gå bra för er iaf :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
9/21/14, 1:42 PM
#177

Jag hade tagit med vagnen och lagt honom på mage i den om det bara går. På golvet skulle jag inte ha honom på restaurang. Om dey bara är möjligt låter det ju fint med amning och promenad innan. Försök att inte stressa för det märker han. I värsta fall får sjalen gå laget runt :)

JeFo
9/21/14, 3:55 PM
#178

Jag kan tycka folk är vääääldigt konstiga ibland när det kommer till skrik! Jobbar i butik och ibland kan de komma in någon med skrikande bebis och 1h senare går de ut. Jag har tre barn men kan nästan börja klättra på väggarna. Man hör att bebisen vill ha mat oftast. Då blir man lite halvgrinig. Restaurang tycker jag man ska få ha det lugnt på. Skulle inte bli glad om jag själv var iväg och fick höra en skrikande bebis. Sen är det ju skillnad på en stund och en hel kväll… Och typ av ställe. Jag är själv nojig när det gäller att ta med barn på vissa ställen. Man vill inte störa någon. Har man en skrikande bebis kan man gå undan ett tag. Och har bebisen skrikit i 10min och inget hjälper kan man gå hem 😛 Haha… Ledsen men har varit på många ställen då man fått stå ut med skrik. Ikea och MacDonalds skulle jag inte reagera på. Är ni stort sällskap med flera bebisar och barn så kanske man inte bryr sig lika mycket heller.

CelsiusT
9/21/14, 4:57 PM
#179

Den här restaurangen är inte nåt "inneställe" där det är folk i rörelse och trånga bord. Vid vårt bord är det bara vi i vårt sällskap liksom. Det är så pass stort i yta men litet och lyxigt i aktivitet. Det är få bord med stoooort mellanrum, öppet och ljust och ungefär som hemmiljö. Att slänga ett lapptäcke på golvet och lägga honom på syns tydligt, inget som någon råkar trampa på (+att man lägger inte ner sin bäbis och släpper uppmärksamheten på honom). Sen kan man ju välja att inte lägga honom precis vid dörren utan man kan ju vara lite smart i placeringen och lägga honom intill oss. Som sagt, vet inte om han uppskattar vagnen (funderar på att skippa den, vet inte ens om man får ta in den, bara för att det finns plats är det ju inte säkert den uppskattas).

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
9/21/14, 10:45 PM
#180

Hur gick det Ally?? 😀

CelsiusT
9/22/14, 4:08 AM
#181

Vad tycker ni om amningsinläggen från libero o natusan? Såna engångs? Jag har stora problem med att dom läcker igenom och blir "fulla" direkt. Vad använder ni? Tycker det känns så jobbigt med såna man tvättar. Ännu mera tvätt liksom. Och känns inte som om det riktigt håller ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Jespersen
9/22/14, 5:38 AM
#182

#181 Jag använder liberos för att dom är tunnare/plattare och inte syns så mycket genom kläderna, men upplevde att natusans hade bättre uppsugningsförmåga/var tjockare. Jag har använt uppsamlare vid amnin tills för bara ett par veckor sen och då har liberos räckt emellan :)

[WickedAlly]
9/22/14, 8:10 AM
#183

#180 Det gick så himla bra! Återkommer med längre svar strax :)

fridaas
9/22/14, 8:22 AM
#184

Jag använder natusans, liberos kommer jag inte alls överrens med, men i början fick jag byta efter varje amningstillfälle, nu byter jag bara vid behov, brukar vara morgon och kväll, är jag hemma har jag Mjölkuppsamlare på samtidigt som jag ammar. Liberos tycker jag blir fulla mycket snabbare och geléig så fort den blir lite blöt, jätteäckligt, upplever inte att natusans blir så.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
9/22/14, 9:06 AM
#185

Jag har uppsamlare varje gång jag ammar. Det som läcker hjälper till så jag inte får så spänt bröst. Läcker inget mellan amningarna. Man ska ju om man inte vill läcka vid amning trycka in bröstvårtan en stund när mjölken rinner till. Inlägg har jag bara använt mig av i början då det runnit till lätt. Typ annans bebis skriker el vid beröring. Avtog dock typ 2-3månaden. Tyckte inte alls om inläggen. Köpte mina på apoteket, nån blå förpackning. Skoj å höra att det gick bra Ally! Väntar med spänning på detaljerna 😉

[WickedAlly]
9/22/14, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Wilmer var rätt lugn i kyrkan, det var barngudstjänst så vi fick sitta en stund innan och då höll han låda. Grät inte men han har börjat med en ny grej nu, han morrar nästan och det övade han på ett tag. Sen fick vi gå upp och då blev han jättetyst, var ju galet mycket folk att titta på. Men sen tappade han tålamodet och hans ena fadder var som tur är jättesnabb med att erbjuda ett finger att gnaga på, haha. 

Prästen var jättemysig, en äldre dam som busade med Lillfis. Han grät någon minut, mest för att visa missnöje tror jag, det var väl rätt trist att vara där framme kan jag tro. Sen när hon gjorde korstecknet framför pannan, munnen och hjärtat tog han tag i hennes näve och tog sig en tugga 😂. 

Sen efteråt så rullade allt på fantastiskt bra, kände mig inte stressad eller någonting trots att 70 pers skulle utfordras. Kakbuffén kom på plats snabbt och smidigt och under tiden kokade Rasmus allt kaffe. Sen satte sig alla, jag hälsade dem välkomna och bad dem hugga in. 

Trots att jag överdrivit en aning (eller så..) så var det inte sådär supermycket kakor och tårta kvar till min glädje. Bättre betyg kan man väl inte få.
Rasmus farmor kom fram, tog runt mig och sa: "Inte visste jag att du var så duktig på att baka, som en riktig konditor. Du är nog bättre än Malin" (min svägerska, utbildad konditor). Detta medan Malin stod bakom mig, var ju rätt pinsamt.. Kul såklart, men pinsamt ja.

Sen öppnade vi presenter och herrejesus vad mycket fint vi fick, bland annat en Stokke tripptrappstol med Wilmers namn på sidan från min syster. Och två åkpåsar från B.O.Z.Z, en till liggdel/babyskydd och en till sittdel. Dessa två kom från två olika håll, en från mina föräldrar och en från Rasmus moster med familj. De hade inte pratat med varandra innan, de känner inte ens varandra, men ändå kom åkpåsarna från samma märke och var i samma färg :o Så sjukt med tanke på alla åkpåsar som finns där ute. 
Och så fick lilleman pengar, både löst och i fonder. Från farmor kom det massa pengar, tillräckligt för att betala körkortet i framtiden :o 
Och så massa smått och gott, böcker, spargrisar och skor bland annat :)

Jag är så himla nöjd med dagen, men det är rätt skönt att det är över, haha. 

Här är en bild på vår kakbuffé, tänkte lägga upp en på oss från kyrkan men på vår kamera finns bara bilder där någon ser lite muppig ut så jag väntar med det tills jag fått fler bilder skickade till mig :)

soundtrack
9/22/14, 9:59 AM
#187

När jag ser diskussionen om amningsinlägg så är jag väldigt tacksam att jag slipper sånt. Jag har inte läckt en endaste droppe (!!), varken under amning eller mellan. Förstår inte hur det kan vara möjligt… #186 Kul att det blev så lyckat! Superfin tårta! :) ***** I natt har Alice slagit sömnrekord. Somnade lite innan 22:30 och först vid 03 ville hon ha mat igen :) tyvärr sov inte jag lika bra.. Är så inställd på att hon brukar vilja äta efter 3h ungefär, så mellan 01:30 och 03 vaknade jag typ 3ggr, redo för matning. Hoppas detta kan bli en vana.. Går framåt med nappen också. Hon tolererar den mer och mer. Planerna att försöka söva henne med den igår sprack dock då vi fick besök under em och kvällen, så det blev lite upp&ner med allt. Men vi kämpar på :) Idag är det dags för BVC igen. Känns som att hon vuxit en del på längden och förhoppningsvis ser vikten bra ut också. Känner mig dock inte så pigg på att ge mig ut i höststormen. I fredags var det ju för fasen sommarvärme, idag spöregn och 9+ !?

JeFo
9/22/14, 10:10 AM
#188

Låter som ett bra dop! Hade gärna hjälpt till på kakbuffen 😉 Pinsamt att hon sa så där men toppbetyg till dig ju! Man ska ta åt sig av sånt när man varit duktig! Och wow vad med bra presenter, inte illa 😀 Ett muppkort kunde du väl bjuda på!! 😉😉 Sambon är till doktorn idag så resten av dagen ska gå åt till att fixa lite. En kostym ska inhandlas till bröllopet/dopet. Skor till tjejerna också. Sen ska vi köpa kakel så lilla toaletten blir klar. Min mamma ska bo här i 5v (!!!!!!!!) de ska stamrenoverar deras lägenhet. Pappa jobbar borta i veckorna så han kommer till helgerna. Lite tungt då mamma är pedant som f*n!!! Holly sover så jag passar på att färga håret. Hon är vaken en timme på morgonen för att sedan sova 2h till. Vore bättre hon tog det lite senare 😛

Annons:
CelsiusT
9/22/14, 11:52 AM
#189

Varit på BVC idag. 5v+2d och väger 5290g och är 56,7cm. Dvs +360g och +1,7cm på 11dagar. Killen har somnat så gott i bilen och jag är så trött så jag sitter kvar och låter honom sova. Orkar inte kånka oss ur just nu och jag sitter så gott. Han var så lugn igår kväll men precis när vi skulle lägga oss så kom skriket igång. Skrek 1,5h. Mycket närhetsbehov hela natten. Ammat varannan timme inatt och vaknade halv åtta imorse (en timme tidigare än vanligt). Och ammat, ammat, ammat hela morgonen tills telefonen plötsligt sa att vi skulle va på BVC om 30 min, jisses vad brått jag fick ur sängen. Gnällig bäbis som ville amma mera o mamma som ville klä sig o få i sig frukost, tuff kombination. Vi kom några minuter för sent men det passade perfekt med föregående besök som tur var. Nu sitter jag i bilen och är helt slut och passar på att andas lite medan han sover.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/22/14, 12:24 PM
#190

Här är det gnälligt idag och därmed mycket ammande. Hon vill inte sova själv heller, så fort jag lägger mig ifrån henne eller försöker lämna sängen när hon somnat så vaknar hon. Det är ju tur att vädret inte inbjuder till nått annat än att sitta i sängen/soffan…

[Thiah]
9/22/14, 12:42 PM
#191

Jag tycker också du kan bjuda på en muppbild Ally..

Jefo: jag lider med dig. Mina föräldrar är gulliga och underbara men 5 veckor i sträck vette sjutton om vi skulle orka. 

#189 oj! snacka om stressig morgon. Förstår att du stannar en stund i bilen. Hittar man sitt andningshål så ta tillvara på det. 

Joel fick smaka päron idag. Tänkte att det ska mjuka upp magen lite. Gick lika bra att äta det som plommon…Alltså inte alls. Banan och persika är namnam men päron och plommon är urk. Bråkiga skruttunge 😛

Jag verkar ha gått in i höst humör för första gången i mitt liv. Noll energi och bara trött. Så ovanligt för mig men jag gissar att det har med att mina jobbrutiner inte finns mera. Jag sover lite si som så och vi gör allt i vår egen takt vilket inte alltid passar mig.

CelsiusT
9/22/14, 1:09 PM
#192

#191 Ja det är tur jag bara har 5 min med bilen ner till BVC. Vet inte vart tiden tog vägen, jag har så telefonen säger till 2h innan och 30 min innan (vid 30 min signalen måste jag liksom börja dra ihop oss och gå ut genom dörren). Men han ammade ju hela morgonen så vi blev liksom kvar i sängen och tiden bara försvann. 

Känner stort behov av andninghål just nu. Fick inte i mig så värst till frukost så jag vill verkligen få i mig lunch nu. Så även om jag avskyr att ha honom i babyskyddet i onödan (känns inte så nyttigt för honom att sitta i den ställningen i onödan) så bar jag in honom i det från bilen och eftersom han sover så gott där i ännu så känner jag att jag vill peta i mig min lunch färdigt först. Jag resonerar som så idag att ibland åker vi ju långt, och då blir det ju att han sitter den tiden i bilen i skyddet. Så just nu låtsas jag att vi åker bil på långtur (i köket), det gör vi ju inte precis varje dag så tror inte han tar skada av att sitta där i en stund och sova idag medan jag får tid till att äta och andas lite.

Edit: Mmm, njuter av att sitta ner och äta riktig lagad lunch och inte bara en macka på stående fot =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/22/14, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Här ser vi nästan normala ut. Undantaget är vår enormt sura bebis. Det gick som tur är över rätt fort, lite mat löser det mesta. 

Jag och Rasmus står upp, de som sitter är Wilmers faddrar :)

[Thiah]
9/22/14, 1:44 PM
#194

Precis som du säger så åker man ibland långt och då klarar bebisar att sitta i babyskyddet. Jag tror barnen säger till när ryggen blir trött, Joel säger tydligt till. Så sover han där nångång då och då medan du får njuta av lite lugn skadar inte anser jag. Jag måste säga att min son är så snäll. Nu satt han snällt i babysittern medan jag duschade trots att han var lite hungrig. Jag kunde t.o.m snabb raka benen, smörja in mig och klä på mig utan mer än minimalt med knorr. Skulle egentligen vänta med duschen tills farmor kom och var barnvakt men huden började klia och jag kände mig genom äcklig så jag chansade.

[WickedAlly]
9/22/14, 1:46 PM
#195

#192 Jag känner igen mig så himla ofta i det du skriver. Avskydde också att ha honom i babyskyddet i början, men får ju höra från höger och vänster att man inte ska ha dem så länge där i. En kvart åt gången sa de i butiken, hallå eller? Så satans orimligt. 
Jämför man den tid de sitter där i med tiden de faktiskt spenderar liggandes så är det bara en droppe i havet. 
Får de sitta lite längre så kommer det inte hända ett skvatt tror jag, mer än att päronen hinner få i sig mat eller gå på dass innan det rullar på igen dvs.

Nu gör jag som du gjorde idag, jag låter honom sitta tills han vaknar av sig själv :)

Annons:
[Thiah]
9/22/14, 1:52 PM
#196

#193 fin bild. Wilmer kan inte alltid se glad ut ju :)

[WickedAlly]
9/22/14, 1:54 PM
#197

Nä, någon gång får han väl vara en suris om han vill :P

CelsiusT
9/22/14, 2:02 PM
#198

#195 Ja men precis. Jag känner att han sitter inte ens i skyddet varje dag, det är några ggr/vecka och då oftast 5-10 min åt gången. Som längsta tur vi åkt så har vi vid ett tillfälle åkt 1,5h bort och då satt han hela vägen dit, paus där några timmar, sen halva vägen hem, amningspaus och sen resten. När vi åker till svärföräldrarna så är det en timme bort och det brukar vi åka utan paus och sen hem igen samma dag. Idag blev det 5min till BVC och sen efteråt 1,5h ungefär, sen vaknade han och käkade och till min stora glädje så somnade han igen (fast på mig denna gången). Men det var skönt att i lugn och ro hinna laga riktig mat och äta den med två händer utan att ha en gnällig bäbis att tillfredsställa. Visst han sover mycket annars också, men nu på morgonen var det så himla gnälligt att jag inte ville chansa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
9/22/14, 2:09 PM
#199

#198 Ja, då sitter han ju verkligen inte där mycket alls. Jag tror att de är lite tåligare än man tror också, att vara försiktig är ju jättebra men jag tror att man stressar upp sig lite i onödan många gånger. Jag gör i alla fall det vet jag, även om det blir bättre ju äldre han blir. Man är ju bara människa :) 

Att få käka lunch i lugn och ro kan göra hela ens dag vissa dagar. Att mamma är nöjd vinner alla på i slutändan faktiskt, hur man än vrider och vänder på det :)

[WickedAlly]
9/22/14, 2:12 PM
#200

JeFo: Jag hade fått krupp om mamma skulle bo här i fem veckor, jag älskar henne och umgås mer än gärna men nä. Och hon är inte ens pedant.

JeFo
9/22/14, 2:14 PM
#201

Wilmer är väldigt lika Rasmus tycker jag. Är det Rasmus lillebror som är fadder? Är lika dom också 😛

[Thiah]
9/22/14, 2:16 PM
#202

Jag tror också föräldrar stressar upp sig i onödan. Man får höra/läser så mycket om hur det bör vara och hur man ska göra att man kanske glömmer att se hur barnet reagerar.

Annons:
[WickedAlly]
9/22/14, 2:22 PM
#203

#201 Ja, pappa upp i dan :D
Nix, det är Rasmus bästa vän. Vart bästa vänner sedan de föddes. 
Måste vara öronen 😃

#202 Precis, ibland kan man bli alldeles svettig över något som egentligen inte alls är någon stor grej. Jag tycker att man lär sig med tiden att ta ett steg tillbaka och se på det med andra (mer avslappnade) ögon. Skönt tycker jag.

soundtrack
9/22/14, 3:02 PM
#204

Vi lät Alice sitta och sova i babyskyddet i ca 2h en gång. Det kändes inte riktigt bra men hon hade inte sovit på hela dagen och hade vi tagit ur henne så hade hon vaknat och antagligen inte kunnat somna om och det kändes just då värre. Precis hemkomna från BVC, lilltjejen växer så det knakar nu! +2cm (55) och +360gr (3720) på 10 dagar :) så nu kan jag ju släppa oron om att hon inte får i sig tillräckligt iallafall!

CelsiusT
9/22/14, 4:50 PM
#205

Alltså idag är det klister på bäbis tror jag. Han sitter liksom fast i mig. När jag försöker ta honom ifrån mig tex för att lägga ner honom så klamrar han sig fast i mig och skriker. Han behöver helt enkelt vara nära. Tur att jag har sjalen, annars hade det inte blivit någon middag idag och jag hade inte kunnat gå på toa utan sjalen idag. Gissar att jag även får äta med honom på magen.

Och vilka spyor vi har idag, han spyr högt och lågt hela tiden. Phu, skönt att han bara äter bröstmjölk iaf, är ju väldigt lätt att torka efter spyorna. Men stundvis är det stora mängder som kommer och ibland sprutar det/kastas det iväg rejält. Och det luktar ju mindre trevligt…

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/22/14, 4:55 PM
#206

Åh vad jag önskar att bärsjalen kunde funka här också men den gör verkligen inte det :( ska försöka ragga upp nån bärsele att låna och testa istället men har på lönn att det inte heller kommer funka :/

Kiwikatt
9/22/14, 7:18 PM
#207

Här har mobiltelefonen gått i tusen bitar och är nu inne på lagning (förhoppningsvis får jag en helt ny telefon) men jäklar vad handikappad man blir utan mobil. Maken fick fixa en gammal hederlig LG "knapptelefon" med ett kontantkort åt mig så att jag i alla fall kan ringa efter hjälp om det skulle hända något och så att jag slipper krångla in lillan i bilen varje gång jag behöver ha tag på nån 🤪 sååå nu är det två veckor "utan" mobil som gäller

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[WickedAlly]
9/22/14, 7:22 PM
#208

#207 Då är vi två utan mobil, min skärm sprack förra veckan :(

Kiwikatt
9/22/14, 9:25 PM
#209

#208 Man blir helt handikappad…jäklar vad mycket man har i mobilen! Jag betalar alltid räkningarna med telefonen och sköter alla jobbmail och allting med den…och nu plötsligt kan jag inte ens surfa med min tillfälliga telefon 🤪

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
[WickedAlly]
9/22/14, 9:30 PM
#210

#209 Minst sagt, har aldrig tidigare reflekterat över hur mycket jag använder mobilen. Betalar också alla räkningar, sköter skolmail och allt sånt med telefonen. 
Är så himla glad att jag har för vana att skicka över de bilder jag gillar mest till datorn i alla fall. 

Har hunnit flytta över 40 mil sedan jag köpte mobilen så att knata iväg till affären och lämna in den är ju inte riktigt rimligt. Och skicka den fick jag inte. Så jag får köpa en ny, precis vad man har råd med precis när man haft dop och halva släkten fyllt år.

[WickedAlly]
9/22/14, 9:31 PM
#211

Skulle såklart kunna byta skärmen hos någon som fixar sånt bara, men mobilen är för kass för att det ska vara värt det..

Kiwikatt
9/22/14, 9:54 PM
#212

#211 Fyyy vilken tråkig utgift!! Som tur var så hade jag försäkring på min…men det känns ju som en evighet tills man kan få tillbaka den igen.

Jag hade också sparat alla foton och gjort en säkerhetskopiering…men det är ändå omständigt sen att ominstallera alla appar och lösenord igen…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

JeFo
9/22/14, 10:40 PM
#213

Sista bilden på Wilmer när han äter är ju en kopia av Rasmus! Och bilden på hans bästa kompis tog jag som bror pga av ögon och öron 😛 Men "lika barn leka bäst"- el nå sånt 😉😛 Tråkigt med mobilerna! Tappade min för ett tag sedan och höll på att bli tokig. Hade som tur var drulle så jag fick ny. Halva livet styrs ju från dom, tyvärr 😁😛

fridaas
9/22/14, 11:10 PM
#214

haha här är en till som är mobilberoende, hade blivit tokig om min hade gått sönder nu, alla bilder sen Noel föddes ligger på den, har inte fört över dem till datorn än, vissa bilder ligger iofs på fb, men hur bra blir dem om man sparar ner dem därifrån?! Så nej första saken på att göra listan imorgon, blir att spara ner alla bilder till datorn och den extrerna hårddisken!

Idag blir Noel 12veckor gammal, redan! Tyckte att han var precis nyfödd nyss och likadant Alwa som blev 3,5år igår, jisses! Jag hinner inte med!
Har börjat få jobb- och skolångest också. Sambon satt och pratade igår om hur han skulle lägga upp pappaledigheten nästa år, om han skulle vara ledig juni-september eller juli-oktober. Höll på att få krupp på honom, jag är inte redo att börja jobba än skrek hela kroppen. Är inte ens redo att boka tid för provet i etik som jag måste göra snart, eller börja plugga på 50-75% i vår.. Tiden rinner iväg alldeles för snabbt! Hade vi bara haft råd hade jag gärna varit hemma-mamma för jämnan, eller hoppat in och jobbat någon kväll/helg då och då när sambon är ledig.

Hur tänker ni angående babysim förresten? Känner att det blir många byten av ämnen och ordbajseri här :P Men hur som haver, vi anmälde aldrig Alwa till babysim när hon var liten, för hon gallskrek jämt när vi badade henne hemma eller om hon fick vatten över huvudet. Noel däremot verkar tycka att det är skönt att bada och kul att plaska, så funderar på att anmäla honom. Men samtidigt känns det lite sådär, då det är klorerat vatten och hans hud är redan jättetorr (precis som min).. Visst det är ju bara att duscha av honom efteråt och smörja/olja in honom efteråt..
Har ni gått? Vad tyckte era barn och var det värt pengarna?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
9/23/14, 7:38 AM
#215

Jag lyckades slarva bort min telefon i slutet av graviditeten och fick verkligen en panikångestattack. Telefonen återfanns dock väldigt snabbt tack vare "hitta min iPhone"-funktionen - den låg på en frysdisk på Coop där vi precis hade varit. Varför jag hade lagt den där kan man ju fråga sig.. (Hej gravidhjärna!) #214 Vi ska gå på babysim med Alice. Hon gilla att bada här hemma så tror hon kommer uppskatta det :) Ännu en bra natt, lillan sov mellan 23 och 04! Sen mat vid 06 igen o sen kunde hon faktiskt somna om trots sambons stök. Dessvärre väckte jag henne nyss när jag var tvungen att gå på toa så nu blir det nog ingen mer sömn den här morgonen.

[Thiah]
9/23/14, 7:50 AM
#216

Jag tycker inte om vatten och är inte alls säker när jag simmar/leker i vattnet så vi valde att inte gå på nått babysim. Joel och hans pappa får åka och leka i simhallen när de är hemma tillsammans. Vill inte lära ut fel bteende och joels pappa är hur bekväm som helst i vatten.

Annons:
Jespersen
9/23/14, 7:55 AM
#217

Villemo åt vid 18.30, somnade vid 19.30 och vaknade igen vid 04.30! 😮
Skööönt att få sova lite fler timmar i stäck, men fy vad ont jag hade i brösten när jag vaknade :D

JeFo
9/23/14, 8:28 AM
#218

Mina bröst skulle ha pangat 😛 Jag stället klockan. Vaknar inte Holly har jag en maxtid. Vi har aldrig gått på babysim. De äldre har gått i simskola och då har de yngre varit med. Holly älskar vatten 😀 Hon är helt fascinerad av duschen 😛 Nu är stora barnen iväg och vi ska sova en stund till. Lunch med jobbarkompisarna som vanligt sen. Varit hemma i ett år snart. Helt galet länge! Känner inte alls någon panik att återgå 😛 Med de andra har jag velat tillbaka snabbt men nu känner jag inte alls lika. Bullmamman skulle lätt kunna nöja sig med att jobba 50%. Vi är dock vana med två heltidalöner och lever därefter.

PogoPedagog
9/23/14, 8:49 AM
#219

Vi bor precis bredvid en å så vi har valt att gå på babysim som en "livförsäkring". Är oturen framme kanske vattenvana sen innan gör att barnet inte får panik och mn hinner rädda det. Men som du säger är väl klorerat vatten inte så mysigt, men för oss var valet enkelt. Sedan har bastian älskat det dessutom.

vevve89
9/23/14, 9:30 AM
#220

Har sovit så bra inatt! Killen sämre däremot. Lillan somnade straxt efter 22 igår. Vaknade 02.30, 04.30 och 06.30 för att äta. Å sen sov vi till 9! Underbart! Hon sov dessutom i sin säng till 06.30.

vevve89
9/23/14, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#221

Å bilden…

JeFo
9/23/14, 10:41 AM
#222

Mina barn har aldrig reagerat på klovatten. De har alla badat sedan de var bebisar. Ena stället här har saltvatten ist. Och man får en sååå trött bebis efteråt.

CelsiusT
9/23/14, 11:19 AM
#223

Vet inte hur vi ska göra med babysim. Jag hade under graviditeten tänkt gå på det. Men nu vet jag inte om jag orkar ärligt talat. Men jag tror det hade varit roligt att göra det. Kul dessutom att träffa andra mammor o barn.

Vi lyckades se på film igårkväll!! Woho =) Startade filmen och ca 10 min in i filmen blev det gnälligt. Lät lite som övertrötthet så vi bestämde för att ta kvällsrundan med hunden. Sambon tog sjal med bäbis i och jag tog tom barnvagn. Bäbis somnade på 2 röda när han kom i sjalen, men vi gick ca 5-10 min så han verkligen skulle sova, sen la vi ner honom i vagnen. Då vaknade han till lite men man såg ändå att han var i sömnläge. Gick och gick och gick, jösses vad mycket längre tid det tar att söva i vagnen än i sjalen. Men till slut så somnade han iaf så då kunde vi gå hem. Rullade in barnvagnen i vardagsrummet och han sov. Startad filmen och efter ca 20 min vaknade bäbis igen. Men nu var han liksom inte lika övertrött utan bara i behov av närhet och bröst. Så då kunde vi lugnt sitta och amma resten av filmen.  Få kvällar som vi har sådan lugn och ro att vi faktiskt kan se på film.

Gick och la oss vid 21 och han somnade och sov i ca 1h, sen var det gnälligt igen en stund. Sen sov vi till 3, ammade och somnade om. Sen sov vi till kvart i 6 och ammade igen, sen tog det 45 min att somna om (inkl 2 blöjbyten och ont i magen). Sen vaknade vi vid 8 igen och hade ont i magen.

Känner att våra underbara mornar är totalförstörda sen jag var tvungen att väcka honom vid 8 en dag förra veckan för att köra bilen till verkstad. Sen dess har han vaknat tidigt och sovit dåligt på mornarna. Förut kunde han ju sova massa timmar i sträck från nattamningen till dess att vi gick upp och det var så mysigt att vakna tillsammans och ligga och dra oss i sängen. Nu är det bara jobbigt och jag upplever att jag blir väckt tidigt och inte får sovit ordentligt, är trött när jag går upp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
9/23/14, 11:34 AM
#224

Här var babysimmet fullt när vi flyttade hit, men vi går och badar själva istället ibland :) 
Finns bra videos på nätet som förklarar hur man ska göra med sin bebis.   

Vi har också drulle men som sagt, att åka 40 mil för att lämna telefonen känns ju sådär. Har en gammal mobil som funkar så länge, ska bara ha tag i en sån där mojäng som förstorar simkortet igen. Jäkla meckande bara för att kunna ringa.. Men det känns verkligen inte bra att inte ha mobil ifall något skulle hända.

***

Idag har vi varit på bvc och fått vaccin, usch vad ledsen han blev. Den ena sprutan ska tydligen svida rätt rejält. Men det gick över när han fick syn på ett snöre som hängde och dinglade :) 
Nu sover han, förväntar mig att det kommer dyka upp lite feber i eftermiddag. Får de det första gången så kan man vänta sig snäppet värre vid nästa vaccin tydligen. 
Så idag blir det en dag i soffan men det är ju inte fel det heller :)

[Thiah]
9/23/14, 11:39 AM
#225

#224 andra sprutan idag`? Vi skulle tagit den den 16 men då var vi i sverige. Så här har vi tid först den 7 okt, hade gärna fått det överstökat.

[WickedAlly]
9/23/14, 11:49 AM
#226

#225 Japp, eller tredje och fjärde blir det ju. Vr ju två vid tre månader, och två nu vid fem månader :) 

Hur blev han sist? Märkte du något på honom då? Wille fick feber och sov sig genom nästan hela dagen då.

[Thiah]
9/23/14, 11:54 AM
#227

#226 ja just, det var två förra gången. Joel blev assur! Det var riktiga argskrik som kom….

Joel skrek på kvällen men vi vet inte om det var feber eller bara allmänt obehag i lår/kroppen. Han fick lite panadol och sov sen hela natten.  

Vi får se hur det går denna gång. Jag är mest intresserad av vikt och längd, haha.

[WickedAlly]
9/23/14, 12:00 PM
#228

Stackarn, tur han kan säga ifrån i alla fall :) 
Fast slipper undan gör de ju inte ändå iofs..

Jag har alvedon hemma, får se om det behövs. Misstänker att det kommer göra det. Bättre att han får sova bort det hela. 

Det var jag också om jag ska vara ärlig, haha. Nu var vi ju där för tre veckor sedan men jag tycker inte han vuxit någonting sedan dess. Var lite orolig. Men 300 gram hade han gått upp i alla fall så han följer sin kurva fint. Längden dippade pyttelite, han hade bara vuxit en halv cm sedan sist. Men varken jag eller Rasmus är lång så det är väl inte så konstigt att han inte heller är det :)

Men han ligger på -1 på vikt och längd nu så han är väldigt proportionerlig tyckte bvc-damen i alla fall. Så nu är jag lugnad i alla fall :)

[Thiah]
9/23/14, 12:18 PM
#229

Jag vet inte hur vi ligger när det gäller + och - men jag vet att både vikt och längd kurvan har gått uppåt innan förra gångne. Nu är viktkurvan rakt nedåt och längden fortsätter att gå uppåt.  Men vi är ju då alltså väldigt långa i vår familj och Joel var redan då 66 cm (4 mån).

[WickedAlly]
9/23/14, 12:23 PM
#230

Ja, han är verkligen en lång kille :) 
Wilmer var 63 nu vid 5 månader så han är en kortis men det är ju jag också som sagt. Det är väl nu de på riktigt börjar anta den "form" de kommer ha även senare i livet. Wilmer liten och halvknubbig och Joel lång och smal :)

Annons:
Jespersen
9/23/14, 7:01 PM
#231

Idag var vi på BVC och gjorde läkarundersökningen och allt såg fint ut! Men även den här läkaren tyckte att hon hade stor fontanell, hon sa något i stil med att det måste följas upp.. Jag vet att läkaren på BB också tyckte att hon hade stor fontanell. Något mer som har vart med om det? Lät nästan som att det var ett problem nu nämligen :/

Dom tyckte i alla fall att hon var otroligt social och kontaktsökande, och väldigt aktiv. Hon låg och sprattlade som bara den, haha. Hon har börjat "springa" med benen nu, det ser så himla gulligt ut! 
Hon brukar alltid vara glad när vi är på BVC, men när läkaren la henne på mage så tjurade hon ihop lite. När det sen var dags för att få en träpinne i munnen och kolla halsen var det kört, då bröt hon ihop totalt. Mitt lilla hjärta!

Nu ligger hon på 4850g och 57.5 cm. Snart dags att plocka undan dom minsta kläderna :) Undrar när man kan börja använda allt fint vi fått i strl 62, dom ser helt enorma ut!

[Thiah]
9/23/14, 7:03 PM
#232

Kollar dom halsen? Ingen har nånsin kollat Joels hals, inuti alltså.

soundtrack
9/23/14, 7:14 PM
#233

#231 Jag väntar på att Alice ska växa i 56, haha. Hon kan fortfarande ha 50 utan problem och 56 känns ju jättemycket större :S Haft en tuff eftermiddag :( trött tjej som inte velat komma till ro och sova. Ville bara snutta hela tiden, nappen dög inte alls och till slut dög inte bröstet heller och övertröttheten tog över = skrik och gråt. Lagom till att sambon kom hem så var jag gråtfärdig. Han tog över och jag lagade mat vilket var avkopplande. Efter mer skrik och gråt så blev hon hungrig, åt en stund och sover nu i mitt knä. Jag skulle aldrig palla att ha det såhär varje kväll… Utöver detta så har vi haft en mysig dag. Hon har nu börjat le och det är så mysigt

fridaas
9/23/14, 7:16 PM
#234

Provade babysemp 1 ersättning till Noel idag, han ska vara hemma med sin pappa och syster på torsdag medan jag är hos sjukgymnasten och handlar, se om han godtog att äta den eller om jag ska försöka pumpa ut mat. Det blir att pumpa, stackarn fick en massa utslag runt hela munnen och på kinden där det rann ut :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
9/23/14, 7:26 PM
#235

#234 Är babysemp den första ersättning du prövar? Den verkar vara vanligast i sverige märkte jag nu i somras. I de butiker vi var i så vsrt hyllorna fulla av babysemp medan här i södra finland är det NAN som finns mest.

Velinga1984
9/23/14, 7:54 PM
#236

minns inte vem som skrev om Babysim, men det går vi på. Gjorde det med äldsta barnet med, så skönt att komma iväg på dagarna. Väl hemma sover han mellan 3-4 timmar! Gjorde BVC-kurva förut på mina pojkar och liten var tyngre vid 8 månader än vad storebror var 2 år gammal :O

CelsiusT
9/23/14, 8:26 PM
#237

Alltså, han bara skriker och skriker.. Vet inte vart jag ska ta vägen. Är så galet trött efter att inte sovit tillräckligt inatt och dessutom blivit väckt tidigt. Tur sambon är hemma, kände att jag höll på och bryta ihop just nu så han tog över…

Jag tror det är lite allt möjligt på en och samma gång just nu, han verkar inte riktigt själv veta vad han vill.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
9/23/14, 8:32 PM
#238

#237 Jag beundrar dig för att du orkar. Jag började gråta idag när Alice hade skrikit otröstligt 40 min liksom… Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till om vi hade haft det så varje dag. Troligen behövt bli inlagd på psyket pga sammanbrott..

CelsiusT
9/23/14, 8:35 PM
#239

#238 Idag är det ett helt annat skrik…. En helt annan nivå.. Han är så uppgiven.

Nu tog han äntligen bröstet iaf….

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
9/23/14, 9:34 PM
#240

#234 Ja till honom är babysemp den första, till dottern körde vi enbart nan, men den var slut när vi var och handlade sist, så tänkte testa semper, men det sket ju sig :P

#237 Usch stackare, hoppas han lugnar sig snart och att ni får lugna kvällar snart.
Höll på att gå i taket de två veckorna som Alwa hade skrikkalas flera timmar på kvällen (dock inte kolik, utan hunger, bröstmjölken blev som vatten).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

malinroth
9/23/14, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Vi går på babysim och jag tycker det är toppen! Första gången hade vi bara teori och idag har vi varit på andra simtillfället. Jag tycker att det är jättemysigt och framförallt väldigt bra ur säkerhetssynpunkt. Både barnen och föräldrarna får lära sig mycket när det gäller säkerhet kring vatten. Alla bebisar i vår grupp (7st) tycker det är jättemysigt med simmet och dom sover som klubbade sälar efter badet ;) 

Våran kurs är baserad på linneas simskola och det kan ni som är intresserade läsa mer om här http://linneassimskola.se/om-linneas-simskola. Där står det lite om vad bebisarna får lära sig under kursens gång. Bla hämta luft och rotera mot kanten och sparka in mot kanten och hålla fast sig. Jag har längtat efter babysimmet sedan Svante föddes typ och jag har ändå blivit väldigt positivt överraskad av hur kul vi har det och hur mycket de  små faktiskt kan lära sig. Vi kommer även att gå en fortsättningskurs sen :)

JeFo
9/23/14, 10:30 PM
#242

Oj vad det skrivs! Wilmer är kort och Joel lång. Holly hamnar i mellan med sina 64cm. Vi ska få spruta 3 å 4 nästa onsdag. Gick bra sist och vi slapp febern. Oj 40min med skrik. Ibland kan Holly skrika medan jag är på toa. Jag blir nästan koko då 😁 Starkt jobbat och orka med! Bebisskrik skulle användas i bilar ist för pling om man inte har bälte. Hemskt jobbigt ljud! Har en tjej som gör situps i vagnen om dagarna här. Hon vill upp, sitta och se…. Tycker det känns lite tidigt men hon är envis som en gris. Är hon i sängen el på filt står hon och juckar. Se så roligt ut! Hon vill verkligen framåt. La min mobil en bra bit ifrån henne och den lyckades hon ta utan att rulla runt, bara åla. Sagt det förut och säger det igen, oj vad tiden går fort.

JeFo
9/23/14, 10:34 PM
#243

Ally kan du inte skicka mobilen? Finns ju vadderade påsar.

[Thiah]
9/24/14, 6:56 AM
#244

#244 Här sitter vi nästan helt själva bara någon hjälper upp. Han kommer inte upp riktigt själv ännu men väl där kan han sitta i soffan. 

Joel är en liten smitare, lägger honom på filten, vänder mig bort och vips så är han på andra sidan filten. Vette sjutton hur han gör men snabbt går det

Annons:
Jespersen
9/24/14, 7:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

Hipp hipp hurra på Villemos tvåmånadersdag! Tiden flyger förbi :)
Vi ska fira med att ta vår första lite längre resa, bara hon och jag (och gammelhunden). Vi ska köra 16 mil hem till Växjö och sova över hos mormor.

Igår fick vi hem vår nya fina sjal med! Jag fick ju en trikå av min brors fru när jag väntade Villemo, och eftersom att vi har använt den så mycket så kände jag att det var dags att investera i något lite mer avlastande. Så nu har vi en jättefin vävd sjal, och oj vilken skillnad! Ska bli roligt att se hur stor skillnaden är när man bär lite längre, jag provade den bara en liten stund innan jag skulle tvätta den igår :)

[Thiah]
9/24/14, 7:10 AM
#246

Grattis grattis! Både till Villemos ålder och er fina sjal.

Jespersen
9/24/14, 7:25 AM
#247

#246 Tack! :)

Är det bara jag som sitter och gungar och studsar UTAN bebis i famnen? Brukar komma på mig själv med det, Villemo vill ju alltid att det ska röra sig så jag är så van vid att hela tiden sitta och hoppa med benen eller stå och vagga från sida till sida att jag gör det även om det är Danne som håller henne, eller som nu när hon sover i babysittern.. 
Danne brukar skratta lite åt mig när jag nästan får säga till mig själv att sitta still ;)

[Thiah]
9/24/14, 7:27 AM
#248

#247 haha nä verkligen inte!  Min 67 åriga mamma spenderade 2 dygn med oss innan hon började göra det  hon med.. Gamla vanor sitter i. 😂Jag gör det altlså också 🤪

vevve89
9/24/14, 8:08 AM
#249

#247 samma här! Hoppar, studsar och gungar hela tiden:-P Men ingen har klagat än. Lillan spydde ner hela sig, mig och overallen precis när vi skulle gå imorse. Va bara att byta kläder å leta efter tjocka tröjor att sätta på henne. Vi hann precis till skolan! Är ju bara 5 grader ute…

CelsiusT
9/24/14, 9:14 AM
#250

#247 Här är vi bara i behov av studs o gung när det skriks. Och jag märker att det går per automatik. Om sambon eller mån annan har honom och han börjar skrika så börjar jag gunga utan att tänka. Inatt fick vi lite bättre sömn än igår. Men ändå 3 matningar. Phu, tänk vad man orkar ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
9/24/14, 9:23 AM
#251

Grattis Villemo! Alice blir en månad idag :) Det där med att sova 4-5timmars pass på natten blev kortvarig vana. I natt var vi tillbaka på amning varannan timma igen. Och efter matningen kl 04 tyckte lilla fröken att det var morgon, hon ville inte alls somna om.. Så fram till kl 06 fick jag försöka underhålla henne så gott det gick utan att störa sambon. Mata och vagga i famnen om vartannat. 06 somnade hon till slut och sov 2h till, tack gode Gud…

Annons:
[WickedAlly]
9/24/14, 9:24 AM
#252

Min favorit är när jag kommer på mig själv av gunga och vyssja kundvagnen med dess innehåll. Misstänker att flera fått sig ett gott skratt ;)

#242 Då är ju Wilmer och Holly nästan lika långa, 63 och 64 cm :) 

Det där med skrikljud i bilen borde du ta patent på. hade fått varenda jäkel att använda bälte tror jag :P  

Har en som gör situps här med så igår bytte jag faktiskt till sittdelen, han ålar mest runt i liggdelen och slår huvudet i kanten ändå. I med åkpåsen och halvläge på ryggen så blev det kanon, han fick sitta en stund och sen började ögonen gå i kors så då lade jag honom ner istället. Med åkpåsen så blir det ju minst lika ombonat som liggdelen :) 

Wilmer vill väldigt gärna stå upp, hela tiden ska han stå, och hoppa också. Han sitter ofta på mitt lår så att han har fötterna i soffan och då tar han tag i min arm och drar sig upp. Brukar putta honom lite i rumpan samtidigt men det är allt som behövs :o 

Ålar gör han inte så mycket, han har inte tålamod att ligga ned så länge. Det är bara i sömnen han ålar runt. Men ibland övar han lite på att krypa, nu har han fått in knäna under magen i alla fall. Men han kommer inte så långt, står också mest och juckar :P

Fick inte skicka mobilen men jag ska ringa igen. 
Fick igång min gamla så länge men nätet funkar inte så det går inte att ringa :s 
Men Rasmus har beställt Iphone 6+ nu, kommer om 2-3 veckor och så tar jag nog över hans gamla. Har inte behov av en ny, vill bara att den ska funka.

[WickedAlly]
9/24/14, 9:28 AM
#253

Måste förresten fråga en sak. Igår när vi var på bvc jobbade Wilmer stenhårt på att rulla in sig i det där plastskyddet som ligger på skötbordet och då sa bvcsköterskan något som gjorde mig lite förvånad. 

"Men, gömmer du dig? Leker du titt-ut?" 
Sen skrattade hon lite, och sa:
"Nej, det är det ju alldeles för tidigt för"

Va? För tidigt? Vi gör ofta det och han skrattar så han kiknar. 
Gör ni andra som har barn i ungefär samma ålder det nu? Vi har kört på det länge, trodde att det gick från att de var rätt små..

JeFo
9/24/14, 10:11 AM
#254

Titt- ut Ally! Läste att det var från 7-8mån typ som de fattade. Vi har hållt på sedan dag ett typ 😛 Holly tycker det är skoj och skrattar hon också. Varför fick du inte skicka?! Har du ingen kompis du kan skicka den till då som kan lämna in den? Jobbar i butik och tycker man hjälper kunden så långt man kan! Ska testa ta bort liggdelen och ha påsen jag också. Får en tjej med magrutor annars! 😛😉 Grattis till alla bebisar som fyller månader!

fridaas
9/24/14, 11:00 AM
#255

Vi har kört tittut ett bra tag här hemma och noel är inte ens tre månader hemma, visst han tittar på en som är helt korkad men ändå..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
9/24/14, 11:10 AM
#256

Grattis till Alice med! :)

vevve89
9/24/14, 11:23 AM
#257

Har ni något tips på hur man kan flaskträna? Jag pumpar ut men så fort vi försöker med flaska så gallskriker lillan. Jag vill börja rida i oktober men känns som det aldrig kommer gå…

soundtrack
9/24/14, 11:29 AM
#258

#257 Har inga tips men sitter precis nu och spanar på bröstpumpar.. Vill också kunna komma iväg till stallet snart (eller iaf hemifrån nån timma då och då) men det går ju inte när man har en dotter som vill äta konstant.. Så snart ska jag nog också börja testa flaska. (Men eftersom hon inte ens vill ta nappen så har jag inte så höga förhoppningar :P)

Annons:
vevve89
9/24/14, 11:38 AM
#259

#258 här tar lillan inte heller napp, så fort vi testar napp eller flaska håller hon på å spy. Känner att jag måste komma igång snart med träningen. Börjar mest bara känna mig fet å som att kroppen aldrig drar ihop sig. Ridningen är min enda träning förutom promenader som inte kan räknas. Vill inte känna mig så svag i kroppen… Å har betalat för hela terminen. Och vore skönt att få ett par timmar egentid en gång i veckan. Men kommer aldrig gå om hon kommer skrika sig blå så fort flaskan kommer fram…

PogoPedagog
9/24/14, 1:08 PM
#260

Det finns inte möjlighet att ta med sambon till stallet då? Mata innan ridningen och skulle bebisen få ett utbrott nder ridnigen kan ju sambon leda hästen och ni mata. Det är ju en ganska kort tid de flesta bebsar måste äta så där ofta så sambona kanske kan ställa upp på er så att ni får rida en gång per vecka iaf?

vevve89
9/24/14, 2:03 PM
#261

Jag rider på ridskola å har bara lektion 45min/vecka. Så avbryta en lektion går inte, eller ja, ät onödigt att ens åka isf. Och killen måste vara hemma med stora dottern. Jag måste åka kvart i 7 hemifrån å kommer inte hem förrän 9. Vore därför bäst med flaska… Har ingen egen häst å rider inte privat så kan inte bestämma tider själv.

PogoPedagog
9/24/14, 2:07 PM
#262

#261 Ja just det, glömmer jämt bort att alla bebisar inte ammar lika fort som mina. De äter kanske 7 min o sen är de nöjda, så då skulle det inte vara något problem att amma mitt i en lektion:P 

Då antar jag att du får kämpa på med flaskan och hoppas att det löser sig snart:/

CelsiusT
9/24/14, 2:20 PM
#263

Jag har ännu inte orkat komma igång med ridningen. Men tänkt ganska många gånger att det ska bli av. Kanske i helgen? Hmm… Lördag är vi ju iof upptagna så vi kanske vill vila på söndagen.. Får se, kanske nästa helg istället. 

Jag kommer göra så att jag drar med mig sambon till stallet. Sen ammar jag innan jag rider och då kommer han antagligen hålla sig nöjd i sjalen på pappa medan jag rider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
9/24/14, 2:42 PM
#264

Vi började med flaska genom att testa lite olika flaskor, med dottern funkade flaska och dinapp från bambino bäst, med Noel MAM. Började med att se till att dinapparna och vätskan var i lagom temp (kroppstemperatur) och sen "trycka" ut en liten droppe så att de fick känna smaken, Alwa började suga direkt, Noel fick vi kämpa lite mer med. La nappen mot läpparna och fick honom att öppna munnen och höll emot lite lätt när han försökte spotta ut, precis som han gör när han ammas ibland. Till slut tog han både tutten och flaskan utan problem, man får ge det lite tid iaf. Det går lättare när han börjar bli hungrig.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
9/24/14, 2:43 PM
#265

#262 ena gången äter hon på 5 minuter å nästa 20 minuter. Idag äter hon, spyr, äter mer å spyr igen… Hon är väldigt lätt att ha och oftast lätt att få nöjd men känner att jag inte kan va borta i 2 timmar om flaska inte funkar. Men även om man är mamma behöver man sin tid. Jag kan gå å lägga mig å sova i 2 timmar även om lillan är vaken men då kan killen alltid komma å väcka mig om hon blir hungrig. Nackdelen med att stallet ligger en bit bort…

Annons:
[Thiah]
9/24/14, 3:40 PM
#266

#23 5 jag läste på nätet att det är vid 5 månader de riktigt förstår tittut. Joel börjar ha separationsångest nu och han håller stenkoll på mig. Ska se hur farmor klarar av att vara barnvakt + på vuxenfest… Tittut tycker han är helt okej lek. Det roligaste är att bli kittlad och skakad på. 

Joel verkar göra saker bakvänt. Han har nu fattat att åla/ligga på golvet är roligt och han ålar runt i cirkel eller lite fram och bakåt. Men han har slutat att vilja stå i tid och otid och det där med att hoppa gör han inte i min famn. Nej nu är det sitta som gäller i joels värld och då ensam i soffan.

PogoPedagog
9/24/14, 8:10 PM
#267

Jag är nyfiken på hur ni som inte ammar gör med föräldraledgiheten? Det blir ju möjligt att dela på den på ett mycket mer valfritt sätt om man inte ammar. Finns det t.ex någon som kommer ha partnern hemma första tiden ( utom det allra första när man ska läka efter förlossningen så klart) och själv vara hemma senare? Eller kanske någon vars partner kommer ta största delen av ledigheten? 

Jag tycker själv det verkar så vansinnigt praktiskt att kunna dela hur som helst och slippa känna sig så "fast" vid sin bebis som man gör när man inte kunnat lämna hen mer än en timme på ett halvår:P

soundtrack
9/24/14, 9:33 PM
#268

#260 Jag får hjälp av min syster om det är så. Problemet är dock dels att det inte finns nått uppvärmt rum i/vid stallet att amma i nu när det börjar bli kallt. Sen har inte Alice nått mönster i ätandet alls än, varken när det kommer till tid mellan tillfällena eller hur långe hon äter så det kan bli styrigt. Plus att det kan vara skönt att få vara barnfri nån timma då och då :)

JeFo
9/24/14, 11:02 PM
#269

Låter så skoj när ni skriver om egen tid 😛 Passa på och ta den medan ni har en bara. Jag har typ inte haft egen tid på 8 år 😛 Först nu med nr3 jag krävt lite. Känner att jag klättrat lite på väggarna. Trivs med barnen så ska jag iväg har jag minst en med mig. Sambon har ju från start spelat fotboll i högre divisioner så jag har vant mig. Glada att släkten ställer upp nån timme så jag ibland kan gå på stan el nåt bara. Alla mina har ätit med tre timmars mellanrum så det har varit väldigt lätt att följa mönstret där. Idag fick ju också testa påsen i vagen. Blev riktigt nöjd! Aldrig haft påse till de andra. Varm och go och Holly var nöjd. Hon somnade fint. Hon är såå nyfiken! Maten går de så där med… Går i några skedar innan hon ryser. Gröt går bäst ännu. Trodde hon skulle vara matglad med tji fick jag. Nej amma och sova. Sedan står klockan på 4 😀 Gillar inte att få stenhårda bröst. Blir nån typ av panik i hela mig 😞 Sjuuukt rädd för stockning! Godnatt!

Kiwikatt
9/24/14, 11:55 PM
#270

#267 här är det jag som kommer ha mest föräldraledigt trots att jag inte ammar…maken driver bilverkstad och bensinstation och är dessutom deltidsbrandman så han kommer bara ta ut sina obligatoriska dagar (90?) resten kommer skrivas över på mig

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[Thiah]
9/25/14, 6:02 AM
#271

#267 jag är hemma 9 månader maken 6. Har delat det så smidigt det går för att slippa pappersarbete och krångel.

JeFo
9/25/14, 8:10 AM
#272

Vi har haft tur i oturen. Sambon spelar ju fotboll och har både första och andra barnet gått gipsad. Så han har varit hemma med båda utan att behövt tagit ut FP. Nu med Holly kommer han vara hemma en dag i veckan i 5-6mån. Så med alla tre har jag fått hans dagar. Jag jobbar ju helg så han har haft barnen då. Tycker man ska få välja själv hur man vill göra och inte lagstifta om en tredje månad för pappan.

Annons:
vevve89
9/25/14, 9:31 AM
#273

Jag kommer va hemma mestadels. Tar bara ut 5 dagar i veckan så att jag kan vara hemma ett år… Killen kommer inte kunna vara hemma mer än ett par veckor, en månad eller så åt gången då han klättrar på väggarna när han inte jobbar. :-P Men kommer jobba extra i vår en eller ett par månader å då får pappa va hemma (hade tänkt att göra det i november och lite i december oxå men tror inte det kommer gå). Kommer även.ta ut semester från jobbet nästa sommar som jag har kvar från i år så att jag sparar dagar. Håller även på med att rita massor för att kunna sälja/ta beställningar och kunna tjäna pengar på det. Hade inte Pengar spelat någon roll hade jag velat ha lillan hemma tills hon är 1.5-2 år. Men tyvärr kommer det nog inte gå om jag inte lyckas tex sälja bilder eller komma på något annat för att kunna starta eget.

CelsiusT
9/25/14, 9:57 AM
#274

Inatt tror jag att liten hade sovit hela natten om det inte vore för att jag inte kunde sova och dessutom råkade väcka liten två gånger. Jag vaknade kl 1 och kunde inte sova. Kl 2 råkade jag väcka liten, han snuttade nån minut och sov sen vidare. Kl 3 råkade jag väcka honom igen (han sover riktigt bra men när mamma slänger tillbringare i golvet precis bredvid så är det ju inte konstigt att man vaknar), men samma då, lite snutt och sen sov han igen. Kl 6 somnade jag och halv nio vaknade liten. Gha, varför kunde jag inte bara fått sova samtidigt. Tänk vilken underbar sömn jag gick miste om inatt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
9/25/14, 9:57 AM
#275

# Aha, ja ja är oxå en sådan som vill jobba men det måste inte vara lönearbete. får jag komma ut och renovera huset några timmar per vecka håller jag mig lugn :)

Angående att låta ditt barn vara hemma längre, visst är det väl 480 dagar man får. 60 ska din partner ha så du får iaf 420 dagar själv och det är ju mycket mer än ett år, särskilt om du bara tar fem dagar per vecka. Då gör du inte av med mer än ca 260 dgar på ett år :) Om det är dagarna det hänger på iaf så kan barnet vara hemma längre.

[Thiah]
9/25/14, 10:00 AM
#276

#275 är så avis på det svenska systemet. Hade vi haft samma här så hade maken varit hemma i ett år minst.

vevve89
9/25/14, 10:41 AM
#277

#275 vi delar dagarna lika, 240 dagar så han ska kunna ha henne hemma när hon blir större. Så just nu ser d ut som jag bara har ett år. :-P om jag inte sparar dagar då jag tar semester eller jobbar perioder. Han vill bara inte vara hemma ett par månader i sträck.

vevve89
9/25/14, 10:46 AM
#278

Jag sparade flera dagar då jag hade semester när hon föddes å fram till att hon va en vecka gammal. :-)

PogoPedagog
9/25/14, 1:26 PM
#279

Åh , är rädd att jag kan ha gjort något riktigt dumt. Jag var så trött på att ständigt ha urkassa slemhinnor ( gör tom ont när jag dushar ) så efter att ha haft sex med sambon igår bestämde jag mig för att sluta med p-ringen så jag kan använda östrogen för att få ordning på slemhinnorna. Jag tänkta bara inte på att han ju kommit i mig och att det kanske finns en risk att ägglossningen sätter igång om ett par dagar när ringen togs ut :( Satte in den i panik nu när jg kom på det men måste kanske ringa BM o fråga om jag måste ta ett dagenefter-piller. Blä och skit.

Annons:
soundtrack
9/25/14, 4:06 PM
#280

#274 Vad avis jag blir! Här är det verkligen varje till var tredje timma som gäller hela natten. Plus att ungen är morgonpigg och inte gärna sover längre än till kl 07. Sen får man försöka muta henne att vilja ligga kvar i sängen nån timma till. Snark.

[WickedAlly]
9/25/14, 4:18 PM
#281

Vi har en märklig vecka. Två nätter då lilleman vaknat varenda timme hela natten, och i så i natt pang bom, sov från halv tio till halv sju :o 

Vanligtvis har vi något mitt mellan, vaknar en eller två gånger mellan åtta och sju. 
Misstänker dock att det var alvedonen som slog ut honom, febern efter vaccinet kom som ett brev på posten igår eftermiddag. Så förhoppningsvis är vi tillbaka till vårt normala i natt igen :)

Funderar lite på om jag ska vänja honom vid att sova i egen säng. Han börjar ta rejält med plats och det gör även maken. Och jag ligger i mitten, I say no more..

Förresten, skönt att höra att ni också leker titt-ut. Tyckte hennes uttalande lät väldigt märkligt.   

JeFo: Går sådär med maten här med men det är mitt fel. Jag har inte kommit längre än gröt och fruktpuréer, någon gång grönsakspuré. Tur att vi är lite tidiga med maten för jag är tydligen trög i starten..

[Thiah]
9/25/14, 4:23 PM
#282

Äh Ally här är mamman också lite trög i starten så du är inte ensam. Joel skulle säkert äta mera mat bara jag fick arslet ur vagnen.. jag har som mål att ha ordentliga matrutiner när kristian blir hemma med honom. Det är om 4 månader.. gott om tid, typ ;)

[WickedAlly]
9/25/14, 4:30 PM
#283

Skönt det ;)

Får väl ha samma mål, för i denna farten lär det inte ske tidigare i alla fall.

Jag blir rätt irriterad på mig själv dock, för jag tror att han hade uppskattat att smaka på mera mat. Han verkar väldigt intresserad i alla fall. Men å andra sidan, han är ju inte ens sex månader så att ta det lite lugnt är ju bara bra :)

[Thiah]
9/25/14, 6:13 PM
#284

Joel äter också det mesta glatt men det är först senaste 1-2 veckorna han är intresserad av vad jag äter. Idag åt han en pytteliten bit bröd för första gången.

JeFo
9/25/14, 8:52 PM
#285

Holly är också nyfiken på vår mat men inte sin egen! 😁 Bröd tycker hon om, ost, risifrutti, kräm och annat hon sett systrarna stoppat i munnen. Går trögt här också för att mamman är trög 😀😉 Har inte bråttom. Hmm… Vi är tydligen lite tröga med vaccinet här. Hoppas hon inte blir dålig. Stackars Wilmer! 😞 Fixat som en tog i dag med det sista för bröllopet. Min kusin misstänker nåt men jag tror jag fått henne och tro att vi inte tänkt nå sånt. Hon är så nyfiken och vaken på allt! 😁 Nu väntar Roy Fares-efterrätt! 😍

CelsiusT
9/25/14, 9:44 PM
#286

#280 Den här ungen är som mor sin. Morgontrööött. Sover gärna på morgonen och vi brukar ha såå mysiga stunder i sängen på morgonen. Kvällen däremot är det gärna aktivitet och kinkigt. Men då är jag å andra sidan lite bättre på att ta det än jag är på morgonen. Men nu har han börjat att somna tidigare och bli väldigt övertrött tidigt på kvällen. Så får se om han vänder på dygnet eller nåt sånt. Som sagt, verkar blivit en förändring efter att jag var tvungen att väcka honom kl halv 8 en morgon för att åka till bilverkstan, sen dess verkar han vilja vakna den tiden.

Har köpt mig en ringsjal. Spännande. Trikåsjalen är ju underbar, men det tar ju trots allt några sekunder att sjala på sig. En ringsjal är ju liksom färdig att bara hänga på sig på ett annat sätt. Så hoppas det ska komplettera mitt bärande =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
9/26/14, 1:53 AM
#287

Klockan är 03 och vi har snart varir vakna en timme… Joel ligger glatt i soffan och leker. Jag hålls vaken av sparkarna han ger mig. Underbart att vara mamma ;)

Jespersen
9/26/14, 6:52 AM
#288

#286 Här har vi en som inte är det minsta morgontrött i alla fall.. Jag har tur om jag får sova till halv sju. Men å andra sidan så brukar hon somna vid åttatiden på kvällen.
En ringsjal tänkte jag också köpa sen när hon kan sitta på höften :)

Det gick jättebra att köra både hem och tillbaka igen, trots 2,5h bilresa per väg helt själva! Och att sova över gick jättebra också, hon sov jättebra. 
Det fick vi igen inatt dock, hon har bara sprattlat, gnällt och krånglat vid bröstet och sedan legat vaken och knorrat och haft sig.. Nu vid halv sex fick hon nog på riktigt så det var bara att gå upp, sådär roligt när man i princip vart vaken sen halv fyra.
Börjar se ett mönster i att när jag ätit godis så får hon ännu mer ond mage, så nu får det väl bli totalstopp på godis. Fast sen har det väl vart väldigt mycket för henne nu när vi var iväg med. 

Mamma är ju rolig med, jag satt med Villemo i sjalen när vi åt frukost "Du kör inte med henne så va?" Nej, jag lägger inte henne i vagnen i bagaget heller ;) 
Sen tyckte hon inte att jag skulle "skämma bort" henne med att alltid ta upp henne och bära runt på henne när hon vill det. Jag sa att en tvåmånaders inte sätter sånt i system utan om hon vill bli buren så är det för att hon behöver det.. "Jag är inte så säker på det!" 
Jag tror ju mer att om hon vet att hon får komma till mig när hon vill så blir hon trygg och har lättare att vända sig utåt sen.

[Thiah]
9/26/14, 7:03 AM
#289

#288 jag tror också att ett tryggt spädbarn blir ett tryggare barn sen. Vet man att mamma/pappa alltid finns där så vågar man utforska världen mer. Min mamma var rörande överens med mig om att man inte kan skämma bort små barn. Hur kan man skämma bort någon, som är totalt beroende av dig, med kärlek? Man kan överrösa ett barn med kärlek och ändå ha gränser och regler.

soundtrack
9/26/14, 8:13 AM
#290

Jag är hiskeligt morgontrött men det verkar inte gått i arv. Efter kl 06 är det nästan omöjligt att få henne att somna om. Med hjälp av lite mat kan lura henne att halvsova nån timma till men då sover man själv inget vidare. Efter halv 8 är det kört, då är det bara att vakna till och börja roa ungen ;) kvällarna har dock varit mycket bättre senaste dagarna sen jag verkligen lagt manken till att hon ska sova mer på dagarna. Så nu är hon mycket gladare när sambon kommer hem :) Ja det där med att skämma bort spädbarn… Har väl känt av lite att familj och släkt nog tycker att jag pjoskar lite förmycket med henne när jag alltid tar upp henne när hon är ledsen samt ammar väldigt mycket (tex för att hon ska somna). Ingen har sagt nått rätt ut direkt men det är ju sånt som märks ;) Men jag kör på Jespersens spår - ger jag trygghet nu så får jag ett tryggt barn :)

vevve89
9/26/14, 8:55 AM
#291

Här sover lillan från mellan ca 22-8/9. Hon är mindre glad de dagar jag måste väcka henne kl 7. Är sällan hon vaknar innan 8 å vill att vi ska vakna. Hon sover o sin säng till 4 oftast ibland längre. Imorse sov hon till 5. Idag är den underbara dag då pengar kommer in på kontot men försvinner lika fort, jag fick iaf va rik i några timmar…

soundtrack
9/26/14, 9:15 AM
#292

#291 Jag undrar just nu om jag nånsin kommer kunna låta Alice sova i sn säng, haha. Samsovningen är så mycket mysigare än vad jag hade trott på förhand. Den här månaden är den första när jag bara får FP (+ dom 10% från jobbet)., var inte så muntert att logga in på internetbankerna och betala räkningarna…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[WickedAlly]
9/26/14, 9:24 AM
#294

Gah, ännu en natt där han vaknat varenda timme. Det där med att sova i egen säng var inte alls populärt tydligen. Vid fyra lyfte jag över honom till vår säng och då fick vi äntligen sova ett par timmar på raken. Tycker inte att det ska vara så stor skillnad, för spjälsängen står utan långsida intill min säng. Men tydligen så är det pest och pina att sova där. 
Men detta är en kamp jag inte ska förlora, både jag och Rasmus sover obekvämt när halva sängen upptas av en minimänniska. 

Tror också på att ge all trygghet man kan. Mamma har alltid gjort det med oss och vi har aldrig tvivlat på vart vi haft henne.
En gång när jag gick i tvåan hade min fröken frågat om jag visste att min mamma älskade mig. Jag hade tydligen bara tittat på henne som att hon var dum i huvudet och sagt:
Ja? 
Tydligen antydde även min ton att hon inte hade alla hästar hemma :P
Och så vill jag att mina barn ska känna också, det hade vart högsta pris i hela denna karusellen :) 

#285 Det blev bara en eftermiddag med feber, sen när alvedonen avtog hade även febern gjort det :) 
Har inte heller bråttom med maten, det ska ju inte bli ett stressmoment för varken mig eller Wilmer så det får ta sin tid. Vi fortsätter med fruktpuréer och gröt ett tag till, för det tycker han är gott. Har gjort och fryst in i iskuber så medan jag gör gröt kör jag bara en kub på upptining i micron. Superlätt :)

Hoppas kusinen håller tyst om sina misstankar :)

fridaas
9/26/14, 10:28 AM
#295

Idag ska vi ner till svärföräldrarna och sen lämna in bilen på verkstan igen, hur svårt ska det vara att göra ett ordentligt jobb på en gång?! Det är snart 2månader sedan jag smällde med älgen och 4e eller 5e gången vi lämnar in bilen nu, börjar tröttna riktigt ordentligt nu. Detta är deras sista chans, sen hittar vi en annan verkstad som får fixa den, det har äntligen försäkringsbolaget gått med på nu. Det jobbiga denna gången vi ska ner är att svärmor vill ha barnen själv så vi får egentid i stan.. Men jag vet inte om jag är redo att släppa Noel till henne än. Visst Alwa var lika gammal som han när jag lämnade henne första gången, men nu är det ändå två barn hon ska ha hand om isf och han är svårtröstad ibland och vi har inte riktigt samma syn på saker och ting.. Hon är av den gamla läran att det inte gör något om de gråter lite och visst att Alwa (3,5år) gör det ibland för att få uppmärksamhet (det hörs på lång väg), men Noel.. Han är för liten för att kunna sånt. Sambon tycker att jag är fjantig och att det bara är att lämna honom där.. Så vet inte alls hur jag ska göra.. Hade varit skönt att få komma i väg lite, men samtidigt inte :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
9/26/14, 10:35 AM
#296

#295 Gå och fika en snabbis? Så blir det lite kompromiss? 
Ryt ifrån om någon av dem kommenterar, enklare sagt än gjort men sååå skönt när man väl gjort det. Det är du som har fått ta huvudansvaret för barnen som jag har förstått det och då är det även du som bestämmer.

Denna kommentar har tagits bort.
[WickedAlly]
9/26/14, 10:47 AM
#298

Ny tråd här :)

vevve89
9/26/14, 11:25 AM
#299

#292 stora sov i min säng å hon skrek så fort jag försökte få henne att sova i sin säng. Va jättesvårt att gå henne att sova i egen säng når hon blev större. Vi har jobbat mer på att lilla ska kunna sova i sin säng. Eller ja, vi hade vagnen dom första veckorna. Hon får sova hos oss oxå men mestadels sover hon i sin. Vilket är kanon, jag sover mkt bättre och mer avslappnat vilket gör att mina ryggproblem håller sig borta:-) oxå kanon. Hon får sova mer i famnen å så på dagarna :-) Jag fick bättre med pengar än vad jag får på min originallön. Jobbade som vikarie i 1,5 år nu å min FP beräknas på det. Vilket är bättre än min normala lön. + att jag fick 10% från jobbet + semesterlön från semestern jag hade i augusti. Så helt okey ändå. Men hade ju önskat att jag hade mer pengar över men tänker unna mig 2 säsonger av The O.C ändå!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: