Annons:
Etikettallmänt
Läst 8462 ggr
Blåis
2014-08-29 14:02

Konstig känsla i magen.. Gravid?

Hej! Jag är 17 år och är fullständigt galen i barn, älskar att leka med andras barn, vara barnvakt osv. Tycker aldrig illa om barn oavsett om dom skriker eller inte. Tycker det är kul att lägga ner tid på att få barn/bebisar glada. Gillar även att byta blöjor osv:p Jag är inte riktit den personen som är ute med vänner och festar osv, jag är hellre hemma och städar och fixar(om jag inte är med min pojkvän) . Men om jag ska komma till saken.. Jag har nästan alltid oregelbunden mens ( brukar få den 15-25). Men den här månaden har jag inte fått den än. Det brukar inte oroa mig men just nu gör de det! Har nämligen molvärk i nederdelen av magen, mår illa morgon och kväll(ibland under dagen också). går även upp på natten för att jag behöver kissa, vilket jag aldrig gör annars.. Känns som att jag är ständigt kissnödig :/ går och kissar i genomsnitt 2-3 gånger i en film som är 1 timme.. Hade värk i brösten tidigare men det börjat avta. Vet någon något? eller haft liknande? Vad ska jag göra om jag är gravid? Skulle ha så svårt att ta bort barnet med tanke på hur mycket jag älskar barn/bebisar. Men vet dock inte hur passande det skulle vara.. Jag går andra året på gymnasiet inom vård, har även ett deltidsjobb på en resturang. Och min pojkvän har ganska nyligen tagit studenten och jobbar nu som kock. Tror man skulle lösa allt om jag nu skulle vara gravid. Har någon svar eller förslag vad jag kan göra ?

Annons:
ChristineL
2014-08-29 14:13
#1

Använder ni någon typ av skydd? 

Att ha egna barn är heller inte alls som att gilla andras barn ;)

Edit: Om mensen bara hoppar lite med tio dagar så är det ändå relativt regelbundet.

Surpan
2014-08-29 14:14
#2

Börja med ett gravtest :)

Vad änvänder ni för preventilmetod? Vet du med dig att ni slarvat med detta? 

Om det skulle vara så att du är gravid så kan ingen säga till er vad ni ska göra. Jag antar att ni bor hemma bägge två? Väljer ni att behålla så kan ni vända er till soc för att se om ni/du kan få någon mindre lägenhet att bo i. Och i så fall även prata med din skola för att se om ni kan göra upp en plan för dina studier.

Är du inte gravid rekommenderar jag att du går till ungdomsmottagningen för att få ett preventilmedel du kan känna dig säker på, eftersom du själv säger att du inte tycker det passar så bra nu. P-stav kanske?

/Surpan

Blåis
2014-08-29 14:22
#3

#1 ja vi använder kondom, jag tar inga piller eller något annat. Fast saken är den att vi börjar oftast utan för att jag tycker att kondomen skaver.. Men sen ett tag innan han kommer sätter vi på kondomen ( han har aldrig kommit i mig) men jag har hört att man ksn bli gravid på försatsen( dock liten chans). Jaha okej!

ChristineL
2014-08-29 14:26
#4

#3 - Väldigt liten risk att du är gravid då tror jag. Gå till umo, där får du göra test gratis, och passa på att prata preventivmedel med dom :)

Blåis
2014-08-29 14:28
#5

#2 hmm ja jag funderar på om jag ska göra gravidtest, men den ungdomsmottagningen som jag brukar gå till tycker jag inte om.. Pratade med en tant där sist och hon värkade mer arg och ointreserad av mina problem( har nämligen gjort en gravidtest där tidigare) . Vi använder oss av kondom eftersom att vi båda tycker det ör säkrast! :) Yess vi båda bor hemma, killen är skriven hos oss dock! Men han kollar runt på lägenhet just nu för att kunna ställa sig på kö! Har funderat och kollat runt lite när det gäller studier osv, och hittade precis som du sa! Att man får en studieplan som man kan följa hemma. Vilket jag tyckte lät jättebra om jag nu skulle vara gravid! För jag tror att det skulle vara jobbigt för min kille att ta blrt barnet om det är ett. För han har sagt att han vill ha barn men att han måste jobba upp sig. Tack för hjälpen!

Blåis
2014-08-29 14:32
#6

#4 ja och det är därför jagr osäker, för det är så liten chans, men så jag känner mig känns det som jag är gravid. Glömde även skriva i inlägget att jag börjar må illa när jag börjar bli hungrig.. Och så är jag trött och seg på dagarna. Tack

Annons:
ChristineL
2014-08-29 14:55
#7

Om du inte gillar umo, så gå till vanliga mödravården istället, du är lika välkommen där. och läs inte in för mycket i din "symptom", det kan lika gärna ägglossning, mens på g, tillväxthormoner eller vad som helst.

Surpan
2014-08-29 14:57
#8

#5 Gå dit ändå, bättre att veta, eller hur? Alternativet är att köpa ett test i butik. 

Det är väldigt liten risk/chans att du blivit gravid av försatsen, inte ens hälften av männen har några spermier alls i försatsen, men det är möjligt. Själv kör jag på samma metod som ni gör, men vi har en livssituation som gör att vi vill/kan ha barn på ett annat sätt om det skulle bli något.

Du skriver att du tycker att er metod är den säkraste, men det kanske inte är det alls eftersom du är orolig nu? Efter detta blåst över skulle jag råda dig till att leta upp en bra ungdomsmottagning och prata om alternativa metoder med dom, finns massor med bra på marknaden! Vart bor du någonstans? 

#6 Att du blir illamående när du är hungrig och att du blir trött på dagarna behöver inte betyda att du är gravid, det är en årstid nu då det börjar bli kallare och lite smått mörkare, och även en hel del fler bakterier i luften. Helt normalt att bli slö just nu. Och att bli illamående när man är hungrig är också helt normalt. Du utvecklas fortfarande och behöver mat i kroppen. Inte konstigt! :) Men jag har vart skengravid fler gånger än jag kan räkna till, så jag vet hur det är med nojan!

/Surpan

Blåis
2014-08-29 16:01
#9

#7 ja får göra det om mensen inte kommer! Jaha okej! Får hoppas de:)

Blåis
2014-08-29 16:04
#10

#8 ja får göra det om mensen inte kommer som sagt! Jaha okej! Vi får hoppas att det inte är något då! Jag brukar gå till umo i södertälje oftast, men kan även gå i sthlm för jag bor där i krokarna. Åhh okej! Känns som en lättnad tt höra detta, skulle dock inte ha något emot en tidig graviditet, men jag antar att mina föräldrar kanske blir arga:/ Tack så jättemycket!

Surpan
2014-08-29 16:40
#11

#10 jag vet hur det är med barnläkaren och så när man är ung, men att ha gått ut gymnasiet i alla fall är någonting man nog vill :) men som sagt, jag hade flera liknande tillfällen när jag var i din ålder, att man trodde man var gravid även om chansen var liten. Och jag känner igen tanken på att "det vore ju trevligt.." i smyg. Men jag ska i alla fall rekommendera två ungdomsmottagningar i sthlm till dig: gullmarsplan och midsommarkransens. Just i midsommarkransen var det ett par år sen jag var på, men på bägge har jag fått supertrevlig hjälp. :) Och behöver du någon annan hjälp eller vill snacka mer om det här är det bara att skicka ett PM.

/Surpan

Blåis
2014-08-29 19:32
#12

#11 haha åhh, då är jag ju inte ensam om att vilja det lite sådär i smyg :3 Jaha tack för att du rekomenderade några ställen! Jag skulle kunna åka dit om jag inte får mens, för jag går i skolan i sthlm:) Åhh va snällt! Tack!

I want to belive
2014-08-30 21:29
#13

Att plugga med bebis funkar , men kock…. du vet att det är ett väldigt tidskrävande jobb för din partner.. Ekonomiskt sätt kanske det funkar , men du kommer nog bli lämnad ensam många kvällar… Känner många som går kock yrket och har nästan inget liv tyvärr. Nu är det ju inte så för alla då ! Du bör ju kolla upp dig i vilket fall om du är orolig , om det är ett plus , grattis ! :) Men mens kan tyvärr spöka redigt mycket som om man skulle vara tidigt gravid .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Annons:
Blåis
2014-08-31 12:31
#14

#13 jo ja jag vet.. Han jobbar ganska mycket, men han fick nyligen åka in till skuten pga något i bröstet och nu eftet de tar han det lite lungt och har även fått lite bättre tider. Men öven jag har pratat med han när det gäller tider osv, har berättat att han intr kan jobba så dent pga att hand kropp inte pallar med det, han måste tänka på sig själv lite sa jag. För jag blir orolig jag med, vill ju att han ska må bra! Ja får göra de! Åhh tack!

Blåis
2014-08-31 17:57
#15

#13 akuten menade jag såklart!

Simuala
2014-08-31 18:10
#16

Om det visar sig att du inte är gravid, kolla så du inte har urinvägsinfektion. Tänker direkt på det när du säger att det känns konstigt/molvärk i magen + kissar ofta.

Upp till toppen
Annons: