Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 31412 ggr
tlover
2014-07-25 15:33

Hur känns sparkar/rörelser?

Hej

Hur känns sparkar/rörelser? är det tydligt att det är fostret eller kan man misstolka det som nått annat? Håller det på länge el är det nån enstaka spark/rörelse?

Ibland då jag ligger ner har jag de senaste veckorna som om mina hjärtslag fortplantar sig till magen (jag vet inte hur jag ska förklara det bättre) min teori är att det är eftersom det är mer vätska i kroppen (tex fostervattnet) som det känns så men det har blivit oftare och oftare och det är lite obehagligt då det händer.

Men det här är ju min första graviditet (som gått så långt) och jag är i vecka 17 nu (16+3) så jag tänkte att det kanske är rörelser/sparkar som jag känner jag bara inte vet vad det är.

l'm back

Annons:
Kiwikatt
2014-07-25 15:38
#1

I början känns rörelserna mest som om man hade en liten fisk som sprattlade i magen :-) Kan mycket väl vara bebisen du känner men det kan även vara tarmrörelser…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

AnnaFagerell
2014-07-25 15:39
#2

Jag kan ibland ha "sparkar" i magen, är inte gravid men har varit tre gånger. För min del är det tarmrörelser vilket också kan kännas som sparkar. Men för din del kan det mkt väl vara tidiga fosterrörelser. Då kommer du snart känna dessa mer intensivt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
2014-07-25 15:46
#3

Det är väldigt lätt att misstolka sparkarna för tarmrörelser, speciellt i början. Sen när bäbisen tar upp mer eller mindre hela magen så är det väldigt tydligt. Men man kan även känna sin puls i magen och när man är gravid så har man ökad blodvolym vilket ger en tydligare puls. Så det kan även vara den du känner. Men det är absolut inte konstigt om det är sparkar du börjar känna nu. I början är det många som beskriver det som en fisk eller fjärilar, vissa säger att det är som att bli kittlad inifrån. Det borde vara en bit nedanför naveln du känner det i den tiden du är i nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2014-07-25 16:25
#4

#1 Det där med en liten fisk som sprattlar till är en bra beskrivning😉

Det är ungefär som några bubblor som spritter iväg…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2014-07-25 16:37
#5

Jag kände aldrig några fiskar eller misstog sparkarna för tarmrörelser. Joel dunkade till med foten rejält i ca v17 två gånger. Sen var det stilla ett par veckor innan det brakade loss rejält.

Marvel-lous
2014-07-25 16:40
#6

Hade heller inga fiskar eller bubblor men däremot knäppte det till, liknande när man råkar sträcka nacken sådär oskönt. 
Sen i v17 fick jag en ganska hård kick i sidan som inte gick att missta - blev livrädd på köpet kan tilläggas. ;) Sedan kom dessa små "knäppar" väldigt sporadiskt men med tiden ökade de i mängd och styrka.

Annons:
tlover
2014-07-25 17:01
#7

#1 Tarmrörelser kan det inte vara isåfall är det nog som #3 säger pulsen (låter logiskt eftersom man har mer blod m.m).

Ibland känns det däremot lite annorlunda vilket ev skulle kunna vara fostret då (ofta då jag känner pulsen i magen men dt är kanske för att man är mer uppmärksam då?). Det skulle däremot kunna vara tarmrörelser för det är inte lika upprepande/på samma sätt som det som jag nu misstänker är pulsen.

#3 Jag tänkte inte på att man får mer blod, det är nog det och det har nog blivit mer på senaste tid eftersom jag ofta får ligga med bena högt (svullna ben), det borde ju i alla fall inte minska blodflödet till magen att man har benen högt.

Tack allihopa

l'm back

ChristineL
2014-07-25 20:16
#8

Det kan mycket väl vara bebisen du känner, men likväl tarmrörelser. Jag var i vecka 17 när jag visste att det var bebisen jag kände, innan dess hade jag känt en hel del konstigt som jag tagit för tarmrörelser. Om några veckor kommer du garanterat känna mer intensivt och det kommer synas på magen när bebisen rör sig :)

Theres
2014-07-25 22:04
#9

Om det känns som hjärtat dunkar i bebismagen så är det nog bara pulsen, för när bebisen sparkar så känns det ungefär som om man tappar med fingertopparna på en trumma. Fast nu har det gått över till att bli mer som knäpp (17+1) och det är nästan så man kan höra när det knäpper till.

golf.ifokus.se

Theres
2014-08-03 22:53
#10

Nu känns det som små buffar om man har handen på magen ^^ V18+3

golf.ifokus.se

tlover
2014-08-04 08:22
#11

Nu för några dagar sen tror jag jag kände en (eller rättare sagt tre) rörelser i magen.

Eller jag kan säga såhär, var det tarmarna då blir jag orolig 😉

Men jag tyckte snarare som om det var en fisk el orm som försökte vända sig eller liknande än en fjärilsvinge/fiskfena men jag kan ju ha missat dom första gångerna.

l'm back

Theres
2014-08-04 09:36
#12

Fasen vad kul :) Nu börjar det hända grejer.

golf.ifokus.se

Praefatio
2014-08-04 12:28
#13

#10 #11 Grattis får man väl säga :) Jag både kände och såg tydliga rörelser redan i v 16 och det var sååå magiskt! Tänk att de är så starka trots att de är så pyttesmå.

Annons:
JossanH
2014-08-04 16:21
#14

Allra första sparken jag kände kändes som en stor bubbla som åkte upp i magen (låg ner) och sprack. Riktigt säregen känsla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2014-08-06 21:20
#15

Nu misstänker jag att mycket av det som jag misstänkt har varit tarmarna kan ha varit fostret.

Vi var på ultraljud idag och fostret var väldigt aktiv, så aktiv att hon som gjorde ultraljudet hade svårt att få nån bra bild för att mäta den.

l'm back

Theres
2014-08-07 10:01
#16

Jag ska inte på ultraljud förrän måndag :/ Men nu känner jag bebis så mycket så jag har iaf slutat oroa mig :)

golf.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: