Annons:
Etikettallmänt
Läst 5883 ggr
Kiwikatt
2014-07-22 08:46

Hur klarar ni värmen?

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni hanterar värmen? Själv har jag fruktansvärt ont utav värmen i år…klarar i princip inte av att vara ute alls… En av våra bekanta berättade att när hon var gravid (också beräknad i augusti) så fick hennes man köpa en barnpool till henne där hon låg och plaskade hela dagarna, funderar allvarligt på att be maken köpa en åt mig med! Älskar att åka bil nu eftersom vi har AC, det är min räddning när det är som varmast!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
JeFo
2014-07-22 09:02
#1

Min äldsta är född i slutet av augusti. Vi hade också en liten pool de dagar vi inte åkte till stranden. Skönt för hela kroppen å bli kyld. Fläktar inne hade vi också. Tror ändå med facit i hand att det var bättre att få i augusti än att behöva halka runt på vintern 😁 Kämpa på och håll ut!

starhawk
2014-07-22 09:03
#2

Har du ingen AC till bostaden? vi har tre stycken skulle nog behöva en till eftersom jag rullar en mellan mitt sovrum och arbetsrummet. Den i vardagsrummet som själv gör sig av med kondensvattnet har stått på dom senaste dagarna dygnet runt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Theres
2014-07-22 09:26
#3

Jag tycker det känns som vanligt, men jag är ju inte så långt gången och har inga symptom i övrigt. Är ute i solen dagarna långa. Fast det har varit ovanligt varmt inne på jobbet i år. Det har dock varit jobbigt.

golf.ifokus.se

tlover
2014-07-22 09:38
#4

Jag mår illa fortfarande trots att jag är i vecka 17 redan och jag gissar att det är pga värmen. Jag är extra tröt också.

Men annars mår jag ganska bra, jag tål inte kyla och drag pga en reumatisk sjukdom så vanligtvis vill jag ha det varmare än andra. Min man däremot plågas, särskilt nu när han är sjuk (sorkfeber).

l'm back

MolnBlomman
2014-07-22 13:28
#5

Jag känner mig inte så varm ännu som tur är. Är i vecka 19 och på kontoret där jag jobbar finns AC. Min sambo säger att min kroppstemeratur är högre än vanligt. "Du är som en kamin". Men det känner jag inte av. Jag dricker minst 3 liter kallt vatten om dagen. Om jag inte gör det känner jag mig yr och får huvudvärk.

Mina tips för att (tillfälligt) sänka kroppstemperaturen:

- Skölj handlederna i iskallt vatten.

- Blöt ner fötterna i iskallt vatten genom att lägga en blöt handduk på dem.

- Drick isvatten.

Kiwikatt
2014-07-22 15:30
#6

#2 nej, vi har ingen AC i vårt hus…däremot en golvfläkt. Tyvärr räcker det inte riktigt till och jag har som sagt svårt att vara i solen och på stranden just nu…så det får nog bli en barnpool. #5 Tack för tipsen! Ska absolut testa, brukar dock sticka ner fötterna i ett kallt fotbad (dels för svullnad/ömhet och dels för värme). Jag har två veckor kvar till BF (alltså max en månad kvar) och värmen tar hårdare och hårdare på mig :-(

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
Kiwikatt
2014-07-22 16:55
#7

Idag är värmen fruktansvärd här…luften står verkligen heeelt stilla :-( Vet att man inte ska klaga…men måste det vara 30+ ute jämt just nu??

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-22 17:50
#8

Jag lider massor av värmen, men det har jag gjort även om jag inte varit gravid. Dom dagar andningen är tung pga magen så är det såklart lite extra jävligt men i övrigt tror jag inte att det faktum att jag är höggravid påverkar så mycket egentligen. Försöker att inte vara hemma så mkt i lägenheten för den är som en bastu.

Praefatio
2014-07-22 21:38
#9

Jag är i v. 32 och har också rätt ont av värmen, mest för att jag blir jättetrött. Flyttstädar här hemma just nu och är sjukt tacksam att min mor hjälper till, hon gör 3/4 av allt jobb och jag är segare än kola… "Äh, jag har räknat med att få göra det helt själv, du är jätteduktig som kämpar på!" Hon är bäst. Jag har nog mer ont av att det är kvavt och fuktigt, jobbigt när man redan har svårt att andas… Har varken AC eller tvärdrag.

Kiwikatt
2014-07-22 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Idag är maken min hjälte!! ❤️

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Kiwikatt
2014-07-22 22:51
#11

2,5 m lång, 1,5 m bred och 0,5 m djup 😎

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

I want to belive
2014-07-23 01:01
#12

V.20 här, och har kopiöst med hormoner… Svårt o sova , lillen har verkligen börja sparka nu om nätterna , svettas som en gris.. Jag gör inte mycket mer än att gå i så lite kläder som möjligt och .. haha klagar . Vi försöker åka o bada så mycket som det går . Men inland är det så varmt att man knappt orkar gå till bilen .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Kiwikatt
2014-07-23 01:08
#13

#12 Bekymret är bara att det är så jäkla svårt att raka sig eftersom magen skymmer allting!! Därför tar det emot att åka till stranden…men maken har ju ordnat det åt mig ikväll så nu behöver jag bara gå ut på altanen :-) Dessutom har jag börjat få värmeutslag på insidan utav låren när jag har klänning bara för att jag svettas så hemskt…det gör ooont!! Så därför har jag nästan alltid på mig leggins och tunika nu i värmen…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
tlover
2014-07-23 07:53
#14

Igår var mina ben så svullna så att min mans stövlar var för tajta (stl 46).

Jag brukar ha lätt att få svullna ben (har reumatiska problem och jag tror det är därför) men jag har aldrig fått så mycket så jag fick ligga med bena högt resten av kvällen och tvinga i mig vatten.

Nu verkar det som tur är delvis gått över men jag ska nog ta det lugnt idag med och se till att jag dricker nog.

l'm back

soundtrack
2014-07-23 12:29
#15

Idag skulle jag kunna döda för din plaskpool Kiwikatt! Idag är det ytterligare ett par grader varmare än igår och jag står utan bil (för att sambon fått för sig att det är en briljant ide att spela golf i den här värmen!?!?) så inget bad för mig :( men det tar vi igen imorgon som tur är, då blir det heldag på stranden…

Kiwikatt
2014-07-23 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Tyvärr har den inte hunnit bli så särskilt varm ännu eftersom han fyllde den med kallvatten igår kväll vid tiotiden…meeen den som väntar på nåt gott ;-) Vågar nog trotsa kylan i vattnet om en stund och svalka av oss lite ändå :-D

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Erika89
2014-07-23 15:42
#17

Åh den där poolen såg ju gudomlig ut!
Är bara i vecka 22, men håller på att avlida på jobbet. all ventilation verkar vara ur funktion och jag blir GALEN!
Så för att svara på din översta fråga; Hur klarar ni värmen?
Svar: Det gör jag inte! :P

Intehärutandär
2014-07-23 16:14
#18

Det är vidrigt just nu. Blä! På fredag köper jag och barnet varsin golvfläkt! 

Ute kan jag inte heller vara. Går jag ut på framsidan, så är närmaste granne där med irriterande son (så man inte får njuta av sin egen trädgård). Byter jag till baksida…ja, då är dem där med. (fan)

Baksidan är skuggig och skönt nu, så jag tror jag går ut och slänger mig på soffan - på verandan och drar ner rullgardinen och drar på radion!

CelsiusT
2014-07-23 18:35
#19

I vanliga fall håller jag på att försmäkta när det går över 22 grader (oavsett om det är inne eller ute) sommartid. Fixar normalt sett inte värme alls. I år när jag är höggravid under sommaren så kan jag faktiskt njuta ganska bra av värmen. Första gången som jag upplevde det som plågsamt jobbigt var i förrgår då vi skulle åka 5 pers i en bil utan AC, jag i mitten bak (mellan två varma och stora personer) och övriga folket ville inte ha fönstren för mycket öppna för det förstörde tydligen frisyren. Idag är också lite tufft för idag har vi så jäkla varmt inne, hela 25 grader inomhus (annars har temperaturen legat på 22-23 grader inne trots 30 grader ute) och luften ute har verkligen stått stilla. Men vi har legat nakna i soffan och kollat på film och haft en bordsfläkt på, rätt gott sätt att spendera en sådan dag faktiskt. Sen har jag alltid min källare som jag kan gå ner i, där är aldrig varmt. Men det finns ju inte jättemycket där nere att göra, iaf inte hur länge som helst. Men det är ändå skönt att ha dom där tillflyktsplatserna, då klarar man värmen bättre än när det inte finns någonstans att ta vägen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-23 20:01
#20

#17 Idag har den verkligen varit min räddning trots att den fortfarande är ganska kall. Där kan jag ligga nu dagarna i ända de sista veckorna och slippa strandångesten :-P underbart!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
soundtrack
2014-07-23 20:03
#21

#20 så avis! Och så bitter över att vi inte lyckades bli husägare till sommaren :( lägenhet suger just nu.

Kiwikatt
2014-07-23 20:04
#22

#21 Förstår det…har ni balkong i alla fall?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-23 20:07
#23

#22 ja men solen gassar där fram till ungefär kl 14 ;) är först nu på kvällen det är svalt där :/

Kiwikatt
2014-07-23 20:10
#24

#23 Fy va jobbigt! Är så tacksam för huset, även om jag inte klarar av att vara ute så kan man ju i alka fall öppna upp och få ordentligt korsdrag…vi satte in ett stort skjutglasparti ut till altanen förra året och det har verkligen varit guld värt i år!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-23 20:51
#25

Vi kan inte ens öppna upp fönstren för korsdrag då vi har katter och bor 2 trappor upp. Nej, det här med lägenheten suger verkligen ibland, vill ha hus nu på en gång!

Kiwikatt
2014-07-23 20:59
#26

#25 Förstår verkligen det! Vi har med katt, hon hade nog svimmat av värmen om hon inte hade kunnat gå ut… Men det är mkt jobb med gräsmatta och trädgård med…och i år har jag inte kunnat hjälpa till någonting alls tack vare foglossningen… Men det är sjukt skönt att ha sin egen plats på jorden där man bara kan rå om sig själv och bekämpa värmen i möjligaste mån. Skönt att inte behöva åka hemifrån för att svalka av sig just nu heller…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Kiwikatt
2014-07-23 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Dagens värmebekämpning ❤️ (knappt 10 min senare låg hela jag i vattnet och skvalpade runt som en strandad val :-P hihi) Sjukt skönt!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
MolnBlomman
2014-07-24 11:49
#28

Jag köpte en AC på blocket som nu står och brummar på här hemma. Det är 23 grader inne och 35 ute just nu. :-)

CelsiusT
2014-07-24 12:28
#29

Kom på att vi ju faktiskt har en AC ovanför soffan - vår luftvärmepump. Men den är ju rätt dyr att köra med, så planerar inte att göra det fören det är riktigt tufft. Och än har vi hyfsad temperatur inne jämfört med ute, inga problem att stå ut iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
2014-07-24 12:43
#30

Usch, jag tycker så synd om er när jag läser era inlägg. Jag minns att jag var jättevarm i slutet och det var ändå i april. Håller på att gå till nu, utan stor mage. Ni får äta mycket glass, det hjälper ju lite i alla fall ;-)

Kiwikatt
2014-07-24 13:20
#31

#30 Glass är gott och slush med ;-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-25 09:18
#32

Jag kan njuta av värmen på stranden ett tag. Om jag svalkar benen med jämna mellanrum. Vilket är dagens plan… Inatt hade vi 27 grader i lägenheten och det var inte kul alls! Jag vandrade mellan balkongen, soffan och sängen… Bebis försökte med helomvändningar i magen vilket inte alltid är så skönt.

Kiwikatt
2014-07-25 12:28
#33

Badat av mig i min plaskpöl nu på morgonen :-D sååå skönt!! Det korta (och kalla) doppet har lyckats hålla mig nedkyld ända tills nu

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Marvel-lous
2014-07-25 14:13
#34

Går inte så bra just nu; bor i liten etta och ingen luft alls, det blir bara varmare av att öppna balkongen. Fläkten går för fullt men den svalkar inte, inget riktigt bad i närheten och körkort har jag inte.
Sitter just nu på en kylklabb för att inte gå under men det är nästintill outhärdligt.

Annons:
Kiwikatt
2014-07-25 14:55
#35

#34 Sätt fötterna i ett svalt (kallt) fotbad. Det har jag märkt är oerhört effektivt :-) eller som #5 skrev - skölj handlederna i iskallt vatten, blöt ner fötterna i iskallt vatten genom att lägga en blöt handduk på dem, drick isvatten

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

AnnaFagerell
2014-07-25 15:41
#36

#13 ha ha, men magen skymmer ju håret för andra också, inte bara för dig =)

Isglass och jordgubbar levde jag på när jag skulle ha barn i slutet av juli.  Åk till närmaste bad och slappa där. I skuggan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kiwikatt
2014-07-25 15:43
#37

#36 Sant! :-P Men nu har jag min plaskpöl på altanen, så nu behöver jag inte åka någonstans :-D

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

AnnaFagerell
2014-07-25 15:44
#38

#37 Man får se det positivt… det kunde varit skitkallt och regnat… om graviditeten hamnat i annan månad =) Och då hade man frusit brösten av sig =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kiwikatt
2014-07-25 15:46
#39

#38 Sant! =) men så här varmt har det inte vart på jag vet inte hur många år…typiskt att man skulle pricka in det! :-P

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
2014-07-25 15:49
#40

#39 Jag är ändå rätt glad att jag prickat in det. Dels för att jag faktiskt upplever att jag står ut med värmen så mycket bättre än jag gör när jag inte är gravid. Men även för att jag dels inte förväntas göra något och inte heller kan göra något vilket innebär att jag inte har något planerat att göra, men även för att man faktiskt får klaga utan att någon tycker det är konstigt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marvel-lous
2014-07-25 15:52
#41

Tog ett iskallt fotbad, insåg dock att det enda jag hade som var stort nog att använda var en gammal kattlåda. Fräscht. 😂

Annons:
Kiwikatt
2014-07-25 15:53
#42

#41 Hahaha, men visst var det skönt!?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Marvel-lous
2014-07-25 16:00
#43

#42 Definitivt, klart värt det. :)

Kiwikatt
2014-07-25 16:05
#44

#43 :-P Jag brukar suga på isbitar och frusen frukt och bär också (när vi har det hemma) det är också jättesvalkande!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
2014-07-25 19:19
#45

#40 Så känner jag med. Folk frågar hela tiden om det inte är hemskt att vara (hög)gravid i värmen. "Jo, men inte jobbigare än gör de som inte är det tror jag!" Alla lider ju av värmen liksom, alla jag känner har svårt att sova osv för att det är varmt… Och jag, ja jag har en ursäkt att ligga i soffan och dricka kall saft så mycket jag vill. :P

CelsiusT
2014-07-25 21:33
#46

#45 Precis, vet inte någon som studsar runt och trivs i värmen utan alla mår ju dåligt av värmen, oavsett graviditet eller ej. Och jag som visste att jag skulle vara gravid och därmed inte så pigg på massa aktiviteter jag har ju inte heller planerat in något till skillnad från mina vänner som har saker för sig som blir extra jobbigt nu när värmen är så tung. Så riktigt skönt att ligga i soffan och käka glass och dricka saft hela dagarna och bara göra precis det jag känner för =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-25 22:29
#47

Jag hade önskat jag hade haft ork och lust att ta mig till stranden…men värmen tar kål på mig helt och hållet i år. Jag brukar älska värme och sol, men i år känns det BARA jobbigt. Tungt att andas, varmt och kvavt heela tiden och har verkligen noll lust att åka till stranden som jag normalt älskar! Så jag önskar faktiskt nästan att jag sluppit gå höggravid i den här värmen, för MIG påverkar det. Normalt sett vet jag att jag inte hade haft ont av värmen eftersom det hade inneburit att jag fått ligga på stranden och steka och bada….men men, bara 1,5 vecka kvar nu till BF :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

AnnaFagerell
2014-07-26 20:57
#48

#39 minsista kille är född 2010, då var det jääättevarmt. När jag kom ut från bb, han är född 20 juli, så slog värmen mot oss närvi kom ut från sjukhuset. Det var hemskt, man visste inte riktigt hur man skulle klä bebis i värmen. 

Jag tyckte det var skönare vara gravid på sommaren än på vintern. Har provat båda delar =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Marvel-lous
2014-07-28 23:41
#49

Jag har nog aldrig i mitt liv tagit så många kallduschar på så kort tid.

Värst är ändå att vakna i min lägenhet, man är så dränkt i svett att man inte kan tro det. Är lite fascinerande då mitt envist spikraka hår numera har en tendens att bli fluffigt av att jag svettas så mycket på nätterna. 😃

Theres
2014-07-29 00:57
#50

Hade det riktigt hemskt idag på jobbet. Hemma klarat jag värmen för det är ju bara att ligga på stranden hela dagen, men fy fasen säger jag bara. Kvavt och eländigt. 27,6 grader, ingen AC. Det enda vi har är sånna små USB-fläktar som vi säljer (Kjell&Co) som vi har ställt upp en vid varje kassa. Har stått med en sån under tröjan idag typ. Så fort man skulle bak på lagret och hämta något så avled man nästan efter tre steg. Sen skulle man klättra högt upp på en stege såklart, med ont i ryggen. Funderar på att jobba naken imorgon. Måla en blå kjelle-tröja med bodypaint… Har blivit så tjock så jag har köpt mamma-jeans också. Blir ju inte mindre varmt med den mudden. Klaga klaga :-P

golf.ifokus.se

vevve89
2014-07-29 01:19
#51

Sova är bara att ge upp. Benen rycker, en massa sammandragningar /förvärkar… Värmen tar kål på både mig å killen inatt.

Marvel-lous
2014-07-29 07:33
#52

#50 Jag avskyr också mudden på mammakläder, nu under sommaren har jag absolut vägrat det och köpt kläder i större storlekar som jag kan knäppa under magen istället. Nackdelen är att de blir ju slappare i stilen, men kände att det var en okej kompromiss. ;)

Marvel-lous
2014-07-29 07:34
#53

#51 Jag är otroligt glad att jag har semester än med tanke på att det blir inte mer än 3-4 timmars sömn per natt.

vevve89
2014-07-29 07:37
#54

#53 förstår jag. Jag har semester nu oxå, gick på gravidpeng innan så varit hemma i snart 2 månader. Men som värmen är nu hade jag aldrig orkat jobba.

Marvel-lous
2014-07-29 07:59
#55

#54 Förstår det, om jag tycker det är jobbigt i v29 kan jag bara tänka mig hur det är för er som är längre fram. ;)

Idag blir det iallafall vattengympa för första gången, det blir på egen hand under "upplärning" av sjukgymnast. Tempererad pool kanske inte är optimalt men bara tanken på att få plaska i vatten är skönt nog. 😃

Annons:
CelsiusT
2014-07-29 09:30
#56

Inatt var här riktigt behagligt och jag sov så gott. Temperaturen ute sjönk under 15 grader igår kväll innan vi gick och la oss vilket resulterade i att jag fick ner sovrumstemperaturen till 21 grader istället för 24-25 grader som vi haft innan. Så nu gick det faktiskt bra att sova och jag slocknade och sov som en stock hela natten, välbehövligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MolnBlomman
2014-07-29 09:50
#57

Alltså! Dessa varma muddar på gravidkläderna! Det blir för i bövelen 3 lager kläder under magen! (Trosor, mudd och överdel.) Svettigt värre!

Nä tacka vet jag mjuka kjolar och stora klänningar. :-D

Theres
2014-07-29 20:52
#58

Hittade ett par svarta slappisbyxor idag som jag köpte innan jobbet. Är väl okej att ha sånna på jobbet om man är gravid. Är inga mjukisbyxor iallafall. Asskönt att slippa dra upp dem varje gång man har böjt sig. Dock ganska varmt med långbyxor iallafall, men bättre än jeansen med mudd. Har sprungit runt barfota ganska mycket idag med. Hoppas ingen såg det ^^ Var så otroligt megavarmt med skor på.

golf.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: