Annons:
Etikettallmänt
Läst 5363 ggr
I want to belive
2014-07-18 13:00

halsbrännan från helvetet....

Gick in i v.19 i tisdags… lillen rör sig för fullt etc , mysigt som tusan är det , men… Igår fick jag en så kopiöst dryg halsbränna att jag höll på kräkas.. det isade och brände samtidigt… usch .. Jag tog novalucol och samarin men .. inget funkade … Vad fan gör jag ? Är det bara gilla läget ? Jag äter en normal kost , knappt nå skräp alls.. hör det bara till att ha halsbränna när man är gravid ?

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Annons:
[TanatosNyx]
2014-07-18 13:03
#1

Ja halsbränna är jättevanligt under hela graviditeten. Jag fick bra effekt av omeprazol, dock tar det någon dag innan man märker effekten. (Finns receptfritt och är helt ofarligt för barnet, har dubbelkollat med läkare då det var luddigt i bipacksedeln).

RoxannaS
2014-07-18 13:18
#2

Jag kör också på omeprazol. Kanon bra! 

Bikarbonat ska kunna funka också sägs det. Har aldrig provat dock 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Kiwikatt
2014-07-18 13:20
#3

Min bonusmamma tipsade om att äta en tesked matolja varje dag. Det gjorde hon när hon var gravid med min halvsyster och det fungerade för henne :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-18 13:24
#4

Jag rekommenderar oxå omeprazol! Effekten kommer ju inte direkt men jag upplever lindring inom par timmar o sen sitter det i ett bra tag.

[WickedAlly]
2014-07-18 13:31
#5

Gaviscon och ett glas mjölk trollade bort min halsbränna.

I want to belive
2014-07-18 14:23
#6

Tack så mycket för råd , ska kika lite på apoteket idag :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Annons:
Velinga1984
2014-07-18 14:28
#7

Ja, fy. Jag hade olidlig halsbränna med båda barnen.

Med äldsta sonen fungerade det med Rennie, tuggtabletter. Men med yngsta sonen fick jag sluta äta stekt mat. Åt mycket Rennie även denna gången och massa mjölk när halsbrännan vägrade ge med sig. 

omeprazol eller samarin har aldrig fungerat på mig.

soundtrack
2014-07-18 14:34
#8

Sen är det ju så att den halsbränna man får som gravid inte alltid beror på saker man äter utan på att magsäcken trycks ihop, därför är det inte alltid tabletter hjälper heller :/ att inte ligga platt på rygg eller på höger sida i sängen när man ska sova är ett tips, det brukar kännas bättre att ligga på vänster sida (magsäcken trycks inte ihop lika mkt då) och gärna lite högt under huvudet så backar inte magsaften uppåt lika lätt.

CelsiusT
2014-07-18 14:38
#9

Jag käkar novalucol. Ger snabb direktverkande effekt. För mig är det sällan långvarig utan det kommer en rejäl stöt och lyckas jag då dämpa/se till att det inte kommer upp mer genom att ta novlucol så är det ofta som det inte kommer på flera timmar o ibland dag(ar). Om jag inte tar novalucolen så kan det fortsätta länge. Men det är ju olika om man har ständiga problem eller tillfälliga. Jag märker att jag får mer halsbränna om jag dricker saft, äter sura/syrliga bär eller äter lakris, ligger ner, sitter på huk eller böjer mig framåt. Vad man äter kan påverka, även om man inte äter skräpmat. Dock är det helt normalt med halsbränna under graviditeten, så även om man håller sig ifrån sånt som förvärrar den så kan man ändå ha halsbränna ibland. Men jag märker att när jag tänker på att undvika saker som kan förvärra det så har jag iaf halsbränna betydligt mer sällan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

I want to belive
2014-07-18 16:27
#10

Ja alltså .. jag har IBS, så lite sura uppstötningar får jag några gånger I veckan , men nu när halsbrännan från graviditeten kom så känns de som att hela halsen är uppskuren.. Lite jobbigt .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Praefatio
2014-07-18 20:19
#11

Jag knarkar iskall mjölk och Losec. Nu köpte jag Novalucol istället, har just tuggat i mig en tablett och det verkar fungera det med. Försöker undvika väldigt sur och stark mat samt Coca-Cola, sistnämnda ger halsbränna på två sekunder. Äkta (jättestark) ginger beer och gari har också givit mig halsbränna.

[jnordstrom]
2014-07-19 08:54
#12

Du har fått bra tips!😊 jag hade med en jäkla halsbränna och fick höra att då har ungen mycket hår! Mycket riktigt ut kom en en gosse med redig kalufs 😉

Jespersen
2014-07-19 09:27
#13

Omeprazol kan vara jobbigt att fasa ut sen om man äter det under en längre tid då magsäcken börjar producera mer magsyra för att kompensera. 
Jag åt omeprazol i ett år, men redan efter två veckor börjar detta ske enligt läkare.
Det tog mig ett par veckor veckor med svidande mage att sluta med dom sen. Då var i och för sig inte orsaken till att jag tog dom graviditet, men jag antar att effekten är densamma oavsett.

Nu äter jag Novalucol för halsbrännan som har blivit hemsk nu på slutet! Det hjälper bra, men tyvärr inte så länge som man önskar ibland.

Annons:
soundtrack
2014-07-19 09:35
#14

Det stämmer som #13 säger, äter man omeprazol kontinuerligt (dvs dagligen typ) under en längre tid så måste man trappa ut det, inte sluta med det tvärt. Tar man dom bara nån gång ibland (jag har legat på 1-2/v när det varit som värst) så är det dock ingen större fara.

Praefatio
2014-07-19 12:03
#15

#13 Oj, vilken bra info!! Jag brukar prova att dricka mjölk först, mest för att jag också behöver gå upp i vikt, samt att undvika saker som ger brännan så jag tar nog bara tablett 2-3 ggr i veckan men det har ju varit perioder då man tagit varje dag. Lätt hänt när det oftast lindrar ju… Tycker det är coolt vad kroppen är bra på att påpeka att något är fel. Redan i mildare form är ju halsbrännan extremt obehaglig och svår att koppla bort, trots att den egentligen inte är så farlig. Kroppens sätt att berätta att "Du, något är fel, ignorera det inte utan gör något åt det innan det blir värre."

CelsiusT
2014-07-19 12:10
#16

#15 Ja verkligen, och tänk vad man ofta är dålig på att hjälpa kroppen då. Många som direkt tänker att man måste ta medicin så fort det är något men många gånger kan det vara helt basala saker som tex dricka vatten  eller lägga sig och vila lite när man får huvudvärk osv. Många gånger tänker man inte på att det faktiskt är kroppen som säger ifrån att man behöver åtgärda något.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-07-19 12:17
#17

#16 Ja, det är nog någonting många av oss kan bli bättre på, att lyssna på kroppen. Till och med sjukvården är kass på det ibland. Min bonusmamma kände sig okaraktäristiskt trött och hängig för ett par år sedan, orkade ingenting. Gick till vårdcentralen och bad om ett blodprov. "Nej, det behövs inte, du är nog bara deprimerad, ät de här tabletterna så är du snart bra igen." Hon gav sig dock inte utan gick till privatläkare istället, som tog blodprov och konstaterade att hon hade brist på bland annat järn. Med några typer av tillskott blev hon bra igen på nolltid… Gravidkrämpor känner vi ju till orsaken till (ont i ryggen = tung mage osv) så där är det mest bara att lindra, vila och vänta på att det går över, men annars bör man lyssna på sin kropp. Försöka fundera på om man maskerar ett symptom med den tablett man stoppar i sig, eller om man faktiskt gör någonting åt grundproblemet.

nilma
2014-07-21 14:32
#18

Fick ett tips från en kollega för någon vecka sedan om att äta en matsked kanel om dagen, alltså som på morgongröten eller yoghurt eller liknande. Vet dock inte om det funkar men tål att testas!

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

[TanatosNyx]
2014-07-21 16:35
#19

#18 Funkar om man vill spruta eld 😂 (enligt min erfarenhet alltså, funkar säkert för vissa 🙂)

nilma
2014-07-21 16:38
#20

#19 Haha, ja det är ju olika för alla det där!

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Annons:
jackiejohn
2014-07-22 18:41
#21

Huskurer som jag klarat mig på hittills när halsbrännan sätter i är att dricka filmjölk eller ta ett par sötmandlar och tugga på :) Har funkat kanon för mig och är sådana saker man i regel har hemma.

fridaas
2014-07-23 09:25
#22

Förra graviditeten var det enda som hjälpte att äta riktigt stark mat. Denna graviditeten hjälpte ingenting men undvek stark mat, ligga på rygg (sidan var bättre), citronvatten och choklad då allt det gjorde det värre. De sista veckorna var värst men det var bara att härda ut hur jobbigt det än var :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[jnordstrom]
2014-07-23 10:19
#23

Testa ligg på vänster sida lite uppåt! De var något med att magmunnen stängs för!

Marvel-lous
2014-07-28 23:36
#24

Vaknade härom dagen av att jag låg ganska lågt med huvudet så det rann ur magsyra ur munnen och brände rejält i ena sidan av halsen på köpet. Wünderbar. 
Har flera gånger fått upp magsyra i munnen när jag rest mig för snabbt från liggande/halvliggande läge. 🤤

[TanatosNyx]
2014-07-29 01:11
#25

#24 😮

Upp till toppen
Annons: