Annons:
Etikettallmänt
Läst 6750 ggr
Erika89
2014-07-15 21:10

Vi som ska ha barn 2014 #17

Den andra tråden har blivit lång, så startar en ny. Den gamla tråden hittar ni här 
http://gravid.ifokus.se/discussions/53ad62ddce12c464b4000c61-vi-som-ska-ha-barn-2014-16

Annons:
Praefatio
2014-07-15 21:26
#1

Bra med ny tråd! Märks att bebisen har mindre plats där inne nu. För en månad sedan sparkade den mycket, numera är det mest bökande. Färre fötter, fler små knän och armbågar. Lika mycket rörelse som alltid dock! Mysigt.

vevve89
2014-07-15 21:33
#2

Jag känner inte lika mycket rörelser tycker jag. Visst rör det sig men inte i samma utsträckning. Imorgon ska jag iaf till min BM.

UtanStrumpor
2014-07-15 22:03
#3

Jag har inte känt några rörelser alls än.. Är i vecka 20 nu. Men har moderkakan i framvägg och BM sa att de kunde ta ännu längre för mig att känna rörelser. Vill ju helst känna hen i går ju..

soundtrack
2014-07-15 22:55
#4

#3 Jag har liksom du moderkakan i framvägg och började inte känna nått förrän i v 21 eller 22 typ. Haft en tung dag idag. Stora problem med andningen när jag suttit ner vilket varit väldigt jobbigt då vi åkt mycket bil.. Svimningskänslor x flera och ikväll har ryggen börjat göra ont också :( ett jäkla stökande i magen också.. Jag är faktiskt riktigt less på att vara gravid nu! Efter bröllopet på lördag så får bebis gärna titta ut när som helst!

vevve89
2014-07-15 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Försökt skingra tankarna med lite ritandet/målande nu ikväll men att sitta en längre stund vid bordet går inte. Men långsamt går d framåt. Längtar tills jag kan måla ordentligt i timmar. :-B

Marvel-lous
2014-07-15 23:07
#6

Jag är bara i v27 men börjar redan tycka det är jobbigt (värmen hjälper ju inte precis) och får lite ångest när jag vet att det blir allt annat än lättare. 🤤

Annons:
Kiwikatt
2014-07-16 00:13
#7

#4 Jag håller med dig, är också redo för att vara ogravid och nybliven mamma nu ;-) Imorgon tänkte jag börja packa förlossningsväskan så att den står klar…men vad ska man packa med sig tro? Vet att jag måste packa ner nappflaska och napp eftersom jag inte ska amma och min BM rekommenderade att man redan från start vänjer pyret vid de egna sakerna. Blöjor läste jag någonstans…men det borde man väl få på BB? Babyfilt och babykläder (body, mössa och strumpor) men hur många uppsättningar? Hygienartiklar till mig, tofflor och joggingdress att ha på BB samt ett ombyte att åka hem i. Dextrosol ska också packas med och nån frukt eller så i samband med att vi åker in. Kamera, mobil och mobilladdare samt ombyte till maken… Men sen då?!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Theres
2014-07-16 00:18
#8

Ikväll spelade jag lasergame så kommer förhoppningsvis ha en jäkla träningsvärk imorgon för jag har haft ett uppehåll med lasergameandet i några veckor nu :) I vanliga fall spelar jag varje söndag. Imorgon ska jag till BM i Borgholm och ta blodprov för mitt HB var åt pipsvängen, sen ska jag till Ölands djurpark :) Åker nog inga karuseller, men vattenruschbana, de snurriga så man kan bromsa, de ska jag åka :)

golf.ifokus.se

CelsiusT
2014-07-16 06:47
#9

Här bökar det på som sjutton. Tycker nog hen bökar mer ju mindre plats det blir. Och ut kommer både fötter och knän, ibland på samma gång. Tror hen är som mamma, lite klaustrofobisk. Har fått både torktumlare och diskmaskin installerad nu i början på veckan, känns så skönt. Nu ska här börjas med att tvätta bäbiskläder. Fanns ett särskilt program på torktumlaren för just bäbiskläder, lite gulligt :) Köket är fortfarande i oreda för sambon/vi renoverar hela bänkområdet där diskmaskinen blivit installerad och tänk sån tur, dom hade bänkskivor för 99kr på ikea just nu, tur att vi gick in där och kikade för säkerhets skull. Sparade många hundralappar på det. Hoppas att köket ska bli klart idag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
2014-07-16 06:52
#10

Igår efter maten vid kl2 började jag få värkar och 23:26 (40+2) kom lilla Bonnie ut! Kom in till sjukhuset vid 22 så hon hade ganska bråttom! Var öppen 4cm då men var så mjukt att om BM rörde med fingrarna så var det 6-7 cm. När hon kände 7-8 cm utan att direkt trycka något bestämde jag mig för Eda då jag hade så sjukt ont, värken efter pressade neråt och jag fick en snabb panikkänsla och Edan var för sent. 10 min kryst så var hon ute! Fan vad ont det gör att föda barn alltså haha, och sekunden hon kom ut var man villig att göra om det igen!!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
2014-07-16 06:58
#11

Grattis!! Häftigt att det gick så fort. Är så otroligt att det är så olika. Härligt att höra att det gick bra iaf :)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-16 07:01
#12

#10 Grattis!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

JossanH
2014-07-16 07:03
#13

Tack! Förra gången hade jag värkar i drygt 28 timmar så nästan 20 timmars skillnad!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Kiwikatt
2014-07-16 07:09
#14

#13 Åh så skönt att det blev så mycket kortare värkarbete!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

JeFo
2014-07-16 07:36
#15

Grattis Jossan!

Theres
2014-07-16 07:42
#16

Grattis Jossan :)

golf.ifokus.se

soundtrack
2014-07-16 07:58
#17

Grattis Jossan! Det är så spännande med alla bebisar som ska titta ut här nu! :) (Apropå snabba förlossningar. En kompis som födde barn nr 2 i våras vaknade på natten och gick på toa, tyckte att det kändes som att det ev kunde vara något på G (dock inga värkar, varken då eller tidigare). På toa gick vattnet.. Dom ringde förlossningen och under det samtalet känner hon att det är dags att föda- en minimal krystvärk och barnet föds mitt på badrumsgolvet. Det tog väl 5-10 min allt som allt..heh..) I natt har jag sovit riktigt bra, har nog bara vaknat kanske 4-5 ggr istället för typ 10… Alltid nått ;) Just nu är dom här från hyresvärden och installerar vår tvättmaskin (med inbyggd torktumlare), kommer bli så skönt! Även om vi har väldigt bra tillgång till den gemensamma tvättstugan så kommer det ju underlätta att ha maskin i lägenheten :) Idag tänkte vi nog försöka ta oss iväg och bara. Jag har inte badat en enda gång hittills i år, riktigt illa!

Jespersen
2014-07-16 10:27
#18

Grattis Jossan! Vad skönt att det gick så fort :)

Jag sitter och känner efter om något är på gång här hela tiden, vill ju att det ska sätta igång nu! Men än så länge så är det bara svag mensvärk och massa sammandragningar. Det började för några dagar sen, så jag hoppas ju att det är ett tecken på att det är nära ;) Har iof haft mycket sammandragningar hela andra halvan av graviditeten, men nu kommer dom ofta regelbundet på kvällar, nätter och morgnar, och känns mer tryckande nedåt. 

Men hon har väl tänkt vänta tills augusti, lilla skitungen! :) 

Jag är faktiskt riktigt trött på det nu. Har magkatarrkänningar också, och i kombination med allt tryck i magen så gör det ont typ hela tiden :( Massa sura uppstötningar och världens halsbränna hela tiden med.. Blä, vill få plats i min mage igen!

Erika89
2014-07-16 10:38
#19

Skapligt avis på er som ska ha nu. Har kommit halvvägs och jag vill ha min lilla prins här på stört! :P
Dock så är ju inte allt klart, så måste ju ordna en del grejer :P

Förresten, vilken adress har ni skickat in moderskapsintyget? Har försökt läsa på deras hemsida, men känner mig helt blind :P

soundtrack
2014-07-16 10:42
#20

#19 Försäkringskassans inläsningscentral, post nr som jag inte minns, Umeå

Annons:
fridaas
2014-07-16 11:37
#21

Grattis Jossan!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2014-07-16 11:39
#22

Grattis jossan!

Praefatio
2014-07-16 13:02
#23

Grattis Jossan, härligt med en okomplicerad förlossning! :)

Erika89
2014-07-16 13:29
#24

#20 Tack :D

RoxannaS
2014-07-16 15:16
#25

#10 Åh grattis! Du måste ju bjuda på en bild på na också :D

#5 Åh vad roligt! Vad duktig du är! :D

Själv har man kommit in i vecka 22 nu. Livlig bebis som tusan. Moderkakan i bakvägg så man känner ju minsta lilla O.o


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Erika89
2014-07-16 15:58
#26

#25 Åh det vore nice att känna lite mer, är i vecka 21 nu och visst känner jag, men önskar att fästmannen kunde få känna lite mer.
Ett par gånger har prinsen sparkat tillräckligt hårt för att pappa ska kunna känna, men han är en riktigt blygis och slutar direkt pappa lägger handen på ;)

vevve89
2014-07-16 16:01
#27

Varit hos BM idag å allt såg bra ut. Hon skulle skriva sammanställning till förlossningen men glömde såklart säga det om att navelsträngen kan vara kort. Tror det står i journalen så är nog lugnt. Gick götgatan fram å tillbaka, blev flera härliga sammandragningar kan ja säga. Jag tycker bebis kan ta å komma nu på stört då jag känner mig färdig med att vara gravid nu. Men samtidigt är det lite kvar som måste bli klart i lägenheten innan bebis helst… Packade även skötväskan med bebiskläder, blöjor, tvättlappar, bindor osv… Lite mer ska ner där.

Annons:
Praefatio
2014-07-16 16:09
#28

#26 Min lille lugnar sig också när någon lägger handen på! Lite trist… Men numera bökas det så mycket att pappan får sin beskärda del ändå. Det kommer för er med, vänta bara :) Usch, mår illa. Tänk att jag levde i fyra månader med konstant illamående, hur fan stod jag ut!? Hoppas att det går över med lite ugnspannkaka. Har varit produktiv idag, adressändrat och flyttat bredband och beställt el. Om 16 dagar sitter vi i nya lägenheten!

RoxannaS
2014-07-16 16:13
#29

#26 Ja jag tyckte det var så skönt i början när de kom till och från. Nu håller liten på hela tiden nästan. Nästan så det blir jobbigt hur aktiv liten är.

Hade så i början också (kände första sparken på utsidan av magen i början på vecka 17. Då vill bebis inte hälsa på pappa).

Men nu har då pappa fått känna liten också. Jisses vilket kalabalik det blir. Hihi. Jag tycker nästan det är roligare att titta när magen rör sig än att känna sparkarna. Jag menar känner gör man ju ändå. Hihi


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Theres
2014-07-17 00:32
#30

Var hos BM idag och kollade mitt HB. Det hade gått ner från 94 till 88 fast jag äter både apotekets Gravidtabletter och tar Niferex. Bad om att få lyssna på bebis också och så fort hon satte instrumentet på magen så hörde man klart och tydligt hjärtslag i 150. Sen gick det ner till 146 och poff sa det, en spark, sen gick det upp till 152 och poff, en spark till :)

golf.ifokus.se

vevve89
2014-07-17 03:15
#31

Inatt får man inte sova heller… Benen rycker å ont i magen. :-/

CelsiusT
2014-07-17 09:48
#32

#30 Men du är inte så långt gången än va? Du har inte passerat halvvägs än eller kommer jag ihåg fel? Här fick BM inte lov att använda dopplerinstrumentet för att lyssna på hjärtljuden innan man passerat halvvägs. Minns att jag var orolig vid ett av besöken där kring v 16-18 men hon fick inte kolla med den.

Sovit dåligt nu inatt igen, och inte pga magen utan pga den jäkla hunden vi passar. Eller ja, han väcker mig med att skälla och sen är magen tung och bökig så jag inte kan somna om. Men lyckades till slut, det är  ju tur iaf att man inte har en tid att passa på morgonen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-17 09:52
#33

#30 Så mysigt! Visst är det nästan lite magiskt att få höra hjärtljuden? :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-17 12:29
#34

Andats lite häst idag. Kroppen säger att allt suger idag men vad det kan göra gott för själen att få pussa lite på ridskolans hästar. Fick se ett par av favoriterna iaf!

Annons:
vevve89
2014-07-17 12:29
#35

Bilden ville inte med:-(

soundtrack
2014-07-17 12:46
#36

Idag är en bra dag! Sov riktigt bra i natt så känner mig nästan utvilad och dessutom ganska "ogravid" (förutom stöket i magen då). Inga andningsproblem och har orkat stöka och pyssla i stallet utan problem :) (vi ska flytta till ett annat stall efter betet så idag tömde vi det gamla). Var mysigt att få pussa lite på hästen också, var ett par veckor sen sist nu. Gud vad jag längtar efter att få rida igen… Nu ska vi ge oss ut på en promenad i solen o fortsätta njuta av att livet är tiptop :)

Marvel-lous
2014-07-17 13:17
#37

Idag är det otroligt kvavt! Vaknade i en pöl av svett, försökte gå ut men det gör ingen skillnad så sitter hemma framför en fläkt och önskar tiden kunde gå snabbare. 🥵

Praefatio
2014-07-17 15:05
#38

Längtar sååå mycket efter hästarna! Längtar till nästa år, då ska jag köpa egen igen. Hade värsta natten på länge, hade fruktansvärt ont i ryggen och så fort jag hittade ett sätt att sitta (ja, fick sova sittande) så tryckte bebisen mot lungorna istället. Fick sovit en stund på dagen nu i alla fall, jätteskönt! Jag var på mitt första besök på Aurora-mottagningen idag. Eller jag - vi, min man var ju också med. Det var SKITBRA för att tala klarspråk. Visste inte alls vad jag skulle säga på morgonen, visste inte var min förlossningsrädsla började eller slutade liksom, men BM vi träffade var fantastisk på att hjälpa mig framåt och när vi gick därifrån såg jag kopplingar från händelser innan som jag aldrig trodde var viktiga. Vi kartlade mina rädslor och ska träffas varannan vecka framöver för att prata om händelseförloppet, göra en plan och besöka förlossningsavdelningen. Det kändes verkligen som att jag blev tagen på allvar, på riktigt. Det känns redan tryggare.

Theres
2014-07-17 15:39
#39

#32 Nä jag är bara i vecka 17 men det verkade inte vara några problem. Jag frågade om jag kunde boka in en tid för att lyssna när jag ändå var där, men hon sa bara att jag skulle vänta 10 minuter så kunde vi lyssna sen :) #33 Ja, jag var helt lycklig i flera timmar efteråt ^^

golf.ifokus.se

Erika89
2014-07-17 20:37
#40

#38 Åh vad underbart :D

Erika89
2014-07-18 09:52
#41

Nu börjar gravidhormonerna göra sig hörda. Får bita mig i tungan för att inte hugga på folk som är otrevliga i telefon osv. Kommer bli spännande detta ;)

Hur mår ni andra idag? Ser ni fram emot helgen? :)

Annons:
Praefatio
2014-07-18 10:39
#42

#41 Jag biter mig inte i tungan om någon är otrevlig längre! Ett av de enorma plussen jag upplevt med graviditeten: har blivit sjukt mycket bättre på att stå upp för mig själv och inte tolerera att bli illa behandlad. Är någon otrevlig, på telefon, IRL eller på nätet så får de veta det också! Det är sjukt skönt med extra skinn på näsan :) Omfamna det! Jag mår okej idag, fogarna mår bättre idag än igår och jag har fått sova gott! Har dock tryck mot lungorna vilket blir jobbigare och jobbigare, tänker på alla stackars astmatiker som har det så här jämt… Idag ska jag storhandla, troligen en dålig idé foglossningsmässigt men det måste göras. Helgen kommer bli awesome. Imorgon tänkte min karl och jag ta med hunden och åka ut i skärgården en sväng, och på söndag ska jag hjälpa till med inspelningen av hans bands nya video :) Vad ska du själv göra, Erika89? Idag är det två veckor kvar till flytt! Kan knappt bärga mig :D

Erika89
2014-07-18 11:06
#43

#42 Önskar att jag inte behövde bita mig i tungan, men just på jobbet så måste jag lägga dövörat till för annars så kommer inte djurägarna tillbaks tyvärr :P
Men det är ju bra att det har vänts till en sådan positiv grej för dig :D

Har du testat bälte? Kommer inte ihåg om du har skrivit om det eller inte. :P Började använda mitt igår och jäklar vilken skillnad! Hade det när jag gick en väldigt långsam promenix med vovvarna :)

Åh vad härligt det låter med att åka ut till skärgården! Det är ju så otroligt vackert!

Ja du, jag ska försöka fixa lite i det framtida barnrummet, men annars ska jag bara njuta av att ha sista lediga helgen med fästmannen. Han jobbar som dräng och snart börjar höstbruket och därmed jobb 7 dagar i veckan och 17 timmars arbetsdagar :P Så denna helg blir bara mys. :)

vevve89
2014-07-18 11:33
#44

#41 känner igen det där. Jag slutade bita mig i tungan. På bolaget kan man snäsa lite åt otrevliga kunder. :-P skönt att jag inte jobbar längre. Stammisalkisarna har riktig respekt för mig, dom flesta iaf så dom är sällan något problem. Men vanligt folk däremot kan vara så dryga. Å när jag har blivit förbannad på jobbet har till och med mina kollegor hållt sig på avstånd. Håller mig oftast i skinnet just på jobbet men det har hänt att man ser svart. :-D Sov dåligt inatt oxå. Ont överallt och benen rycker… Tur att det inte är långt kvar. Står inte ut med nätterna. Vill kunna ligga bekvämt!

RoxannaS
2014-07-18 11:45
#45

#41 Bokat telefontid med en sjukgymnast. Misstänker foglossning här. Ont överallt, känner mig typ överkörd av en ångvält. Annars är det bra.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Erika89
2014-07-18 12:17
#46

#44 Haha, kan tänka mig att det finns en del otrevliga typer på systemet som inte hittar det dom ska dricka och är stressade etc. Skönt att du slipper det just nu iaf.

#45 Hoppas du får bra hjälp där, inte alls kul att ha ont överallt, man blir ju inte riktigt sig själv då :(

RoxannaS
2014-07-18 12:27
#47

#46 Nä för att inte tala om hur lätt irriterad man blir på allt och alla. Allt blir ju bara så fel 😕

Brösten har börjat läcka råmjölk också. Det är ju pricken över i:et O.o


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
CelsiusT
2014-07-18 12:32
#48

Jag önskar att jag hade fått lite skinn på näsan. Alla säger att man får det iom graviditeten men här lyser det med sin frånvaro. Hade verkligen behövt det då jag tappat så mycket självförtroende i det sista att jag inte längre vågar säga ifrån och stå på mig.

Här är fogarna riktigt elaka, började igår eftermiddag och hänger i än idag. Dock något bättre än det var igår men det kommer snart bli värre igen för jag har en del jag ska göra idag. Min sjukgymnast är på semester så jag får inte min akupunktur som vanligt så då blir det genast värre igen. Har bälte men det hjälper inte riktigt. Sov riktigt skönt inatt, det behövde jag efter flera nätter med dålig sömn.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vevve89
2014-07-18 12:50
#49

#44 en del finns ja. Jo å slipper ett bra tag till. Men måste nog hoppa in å jobba extra i vinter…

Theres
2014-07-18 16:16
#50

Idag brast det för mig på jobbet. Kom in en jätteotrevlig kund som knappt visste vad han ville ha, sen dumförklarade han mig bara för jag inte fattade vad han ville ha. Så jag gick ut på lagret och bad en kollega hjälpa mig, sen bara satte jag mig ner och grät ^^

golf.ifokus.se

Kiwikatt
2014-07-18 16:27
#51

#50 Ibland kan det vara skönt att bara få släppa på känslotrycket med :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-18 18:11
#52

Nu blev jag trött. Varit på utflykt å sen målat en byrå och en gammal typ snickarlåda. Byrån är till bebisen och lådan till dottern. Å imorgon måste jag börja packa osv då flyttbilen kommer på måndag. Mycket å stå i…

CelsiusT
2014-07-18 18:38
#53

Har fått tvättat upp bäbiskläderna nu. Valde att bara tvätta det som är i storlek 50-56, resten får vi ta sen. Vill ändå inte ha allt framme på en gång och det är ju så lätt gjort att tvätta upp det så det tar vi då, blir så mycket på en gång annars.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-07-18 20:32
#54

#43 Nej, på jobbet är det kanske bäst att låta bli att fräsa. Fick fräsa ifrån på spårvagnen idag, en gubbe som trots flera "Han vill inte hälsa!" skulle sticka fram händerna mot min hund. Till slut röt jag "Nu får du ge dig, han vill inte ha dina händer i sitt ansikte, respektera det!" Oj, vad jobbigt det var för gubben att bli tillsagd av en liten tjej :P Men han slutade i alla fall. Jag har ett bälte, men det funkar bara delvis. Får fortfarande ont efter ansträngning, men mindre ont än jag får utan bältet. Den största fördelen med bältet tycker jag är att det sitter så att man tvingas ta lite kortare steg, i alla fall jag som har det rätt långt ner. Det är bra. #45 Min sjukgymnast sa att det lättaste sättet att veta om det är foglossning är att se om man kan putta på någonting tungt med foten, tänk putta upp hissdörren eller putta fram kundkorgen på golvet i affären. Gör det ont uppe i bäckenområdet så är det helt garanterat foglossning! #48 Blä, låter jobbigt att ha fått sämre självförtroende :( Jag har börjat må kasst över att min fysiska förmåga är så låg. Är en väldigt fysiskt kapabel person normalt sett och är van vid att klara det mesta, eller rättare sagt att aldrig behöva fundera över om jag klarar något utan bara göra det, så det är tufft att inse att jag inte klarar av att gå, lyfta tunga grejer och annat. Blä. #52 Vad duktig du är :)

Erika89
2014-07-18 21:08
#55

#54 Åh, är själv hundägare och jag verkligen ogillar människor som inte kan respektera att alla hundar inte vill hälsa…! 
Håller med att det är bra att det hjälper en att ta kortare steg, det var det jag också tänkte på när jag började använda det, att det kom lite per automatik att ta kortare steg istället för att behöva gå och tänka på det konstant :P

Annons:
Praefatio
2014-07-18 21:13
#56

#55 Ja, det är värdelöst. Min hund har en tuff bakgrund (omplacering) och har en del rädslor, bland annat främlingar och spårvagnar. Spårvagnsrehabiliteringen hade gått såååå mycket fortare om folk inte envisades med att försöka klappa och peta på honom så fort vi gick på en vagn… Ja, det är awesome :)

soundtrack
2014-07-18 21:39
#57

Tung dag idag. Den hemska, kvava värmen har gjort att jag gått runt med andfåddhet och hjärtklappning större delen av dagen. Så idag har jag känt mig jättegravid jämfört med igår. Varit hos BM (om jag får bestämma så var det sista gången, men bebis tittat väl säkert inte ut i förtid) och allt fortsätter att se bra ut. Nu ska jag försöka få till lite effektiv sömn så jag orkar med morgondagens äventyr - bröllop!

UtanStrumpor
2014-07-18 22:25
#58

Blir så trött på att bli sedd som en tjockis som måste vara sjuk bara för att jag är överviktig.. =/ 

Jag vet att jag väger för mycket, tack tack.. Måste vi diskutera det varje BM möte? Och varför tala om alla riskerna varje gång? Diabetes, högt blodtryck, enorm bebis osv.. Och sen blir de så tyst efter alla prover och ja, jo dina värden var perfekta.. Ehm ja? Man kan vara tjock och helt frisk vettu.. 

Liiiite irriterad i dag.

fridaas
2014-07-18 23:54
#59

#56 det hjälper inte om du sätter på hunden ett täcke där det står rädd hund i träning på eller dylikt? Det har hjälpt massvis för oss när vi tränat vår hund (också omplacering, extremt rädd sådan) och folk som prompt ska hälsa fast man säger nej.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
2014-07-19 10:22
#60

Fick höra att jag är tjock!! Ehm, första gången hittills, innan har jag bara fått höra hur otroligt liten jag är. Faktiskt inte särskilt kul med något av det. Fräste ifrån och sa att jag inte alls är tjock men har en stor mage (försökte öva mig på fräsandet, gick väl sisådär). Personen fortsatte med 'du har nog ätit lite för mycket bullar tror jag' och skrattade, ehm? va? Fräste tillbaka "nej, min BM säger att jag äter för lite bullar". Riktigt fräckt att det är fritt fram att uttala sig på sådana sätt om gravida. Både vad gäller att säga att någon är stor eller att någon är liten. Varför skulle det vara mer okej att säga så om någon bara för att hon är gravid? Ingen skulle ju få för sig att säga så om någon som faktiskt har lite för mycket kilon. Tyvärr finns det ju många som fäller dumma kommentarer om folk som är väldigt smala och tror att det är okej.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
2014-07-19 10:45
#61

Ännu en helvetesnatt. Vaknade med kramp i magen vid 1-tiden men det gick över… Å tror jag varit uppe i stort sätt varje timme efter det.fram till 7 ungefär. Sen sov jag till 9. Å nu illamående och ont i magen… Blä!

Praefatio
2014-07-19 12:10
#62

#59 Han är lapphund så ett täcke trycker ihop pälsen och överhettar honom :( Annars är det ett kanonbra tips. #60 Åååhhhhh, jag blir så förbannad av folk som ska hålla på att kommentera vikten! Jag har aldrig råkat ut för det du beskriver, mer än att nära släkt och vänner högst kärvänligt säger att jag börjar bli en tjockis, men min kropp och vikt har verkligen blivit allmän egendom som man får prata om hur mycket man vill. I mitt fall med skadeglada tillrop som "Åh, du kommer bli SÅ tjock! Nu är dina smala dagar över, vänta bara! Jag gick minsann upp 30 kg, det kommer du också göra!" Kam folk inte bara ge själva fan i att kommentera ens kropp? Det handlar ju inte så mycket om vad de säger, men att de säger det. Personen som kommenterade dig har ju ingenting med din kropp att göra, så varför ta sig friheten när du dessutom säger ifrån!?

Annons:
JeFo
2014-07-19 12:29
#63

Ja det är mysko hur folk blir när de ser en gravid. När jag väntade äldsta kom en gubbe fram och typ kramade min mage. Blev rädd och efter arg. De andra graviditeterna höll jag koll på magen. Ville inte ha obehöriga där! Är en sak om man frågar! Vikten tycks också bli allas sak att diskutera. Med första gick jag upp nästan 30kg och alla beklagade sig över det. Tappade dock allt i rekordfart efter så med nr2 å 3 vågade ingen säga något. Är så olika men som gravid är man ofta extra känslig och nojjig och behöver inte alls höra folk klaga på ens vikt.

CelsiusT
2014-07-19 12:35
#64

Även om personen ifråga sa det skämtsamt så är det inte okej tycker jag. Varför är en gravid människas kropp något att skämta om? Bryr mig inte om att folk tar på magen, det tycker jag folk gör på tok för lite (i mina ögon är det en gest i ren uppskattning), men jag förstår att många inte gillar det. Hade heller inte haft något emot om folk gav fina kommentarer likt "vilken fin mage du har fått" eller liknande. Men så snälla är inte folk, utan tydligen har folk rätt att säga vad dom vill och ju elakare desto bättre tydligen!?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-07-19 12:48
#65

#63 Har också varit med om det där vidriga klappandet av magen från främlingar, blir fly förbannad varje gång. Min kropp, min integritet, mitt space! Men då ogillar jag beröring på magen från alla utom min man och min bästa vän också…så jag är kanske extra känslig. Tack och lov vet folk i min närhet detta, inte ens min mamma tafsar trots att hon nog gääärna skulle vilja. Hon får ta på bebisen sedan istället :)) Ja, det finns så mycket osäkerhet och obehag ändå, folk borde kunna hålla sig borta från negativt snack om den gravidas kropp och hälsa. #64 Trist att du får så mycket negativ uppmärksamhet :( Jag får en del positiva kommentarer om magen: "Åh, vad fin du/den är!" och då blir jag jätteglad! Extra glad om personen ifråga då inte tar på mig samtidigt.

RoxannaS
2014-07-19 13:00
#66

#54 Åh, smart! Det ska jag prova 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Marvel-lous
2014-07-19 21:29
#67

#58 Känner igen mig, fick en "knäpp på näsan" av min BM på förra mötet då hon tyckte jag gått upp för mycket och rabblade upp alla risker. Precis som du så har jag helt perfekta värden och behöver inga som helst tillskott.
Det som störde mig dock var att hon försökte antyda att jag äter onyttigt och för mycket - vilket jag inte gör - och det var första gången sambon inte var med, ska ta med honom nästa gång så han kan stötta mig för jag blev uppriktigt sårad.

Sen dess känner jag mig riktigt ful och äcklig, inte alls gravidfin. Alla jämför mig med mina yngre, smala systrar och kommenterar ständigt att jag är enorm men jag kunde ignorera det - fram tills efter mötet hos BM. Känner mig misslyckad efter det. 
Det faktum att min ena syster, som inte gick upp mycket alls, fick problem med blodsockret, vitamin- och järnbrist, samt fick akut hepatos, som i slutändan gjorde att hon var tvungen att sättas igång en månad för tidigt - det verkar inte vara lika oroväckande som lite extravikt.
Ibland undrar jag hur de tänker.

Jespersen
2014-07-19 22:03
#68

#67 Usch, vad jobbigt :( Vilken trist inställning folk runtomkring dig verkar ha!
Bättre att gå upp i vikt och må bra!

vevve89
2014-07-19 22:09
#69

#67 usch låter inte alls kul! Nu ligger jag på soffan. Packat 3 flyttkartonger idag, gått igenom och lagt ner foton i mindre kartonger. Målat byrå och en gosedjurslåda…. Aj säger kroppen nu men förhoppningsvis kan jag vila nästa vecka.

Annons:
Marvel-lous
2014-07-19 22:10
#70

#68 Jo tyvärr, som sagt är i grundvikt c:a 10kg över mina fyra systrar (som alla har barn) och folk tycker då att jag ser riktigt stor ut. Och av någon anledning tycker tydligen folk att det är helt okej att säga vad som helst till en när man är gravid.

CelsiusT
2014-07-20 09:33
#71

#70 Ja visst är det konstigt!! Jag fattar inte att folk vågar eller kan med. Bara för att man är gravid så betyder det väl inte att man har mindre känslor? Tvärt om brukar det ju vara till o med.

Var på grillfest igår med hela stora goa gänget. Åh vilken energiboost och vad gulliga alla var. Lite paff blev jag över att alla påpekade att dom trodde att vi låg på BB nu, eller att den borde ha kommit nu. Ehm, det är en månad kvar?! Men jättemånga sa att jag var så fin så det var roligt att höra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-20 09:45
#72

Träffade en av våra stammisar (ung tjej i 25-års åldern) utanför stationen för nån vecka sedan och fick jordens gulligaste komplimang när hon sa att jag verkligen hade fått drömkroppen som gravid :-) Hon förgyllde hela min dag…eller rättare sagt hela min vecka och resten av graviditeten med förresten :-D Foglossning from hell idag :-( Det värsta är att den förflyttat sig nu och spridit sig så att jag har ont i hela bäckenet…kan knappt gå! Gör så förbannat ont i de nedre regionerna :-( antagligen blir det dubbla kryckor som gäller de sista veckorna… ALLT gör ont- att gå, stå, sitta och till och med att ligga ned…för att inte tala om när jag ska vända mig i sängen.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-20 10:16
#73

Sov helt ok inatt! Yay! :-)

Kiwikatt
2014-07-20 10:19
#74

#73 Härligt!! Det närmar sig nu va? Du borde bara ha typ 1,5 vecka kvar? (Du är beräknad exakt en vecka före mig) ;-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
2014-07-20 10:23
#75

Sov rätt okej inatt jag med. Vaknade 10 min innan klockan ringer. Dock känner jag mig inte helt utsövd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-20 10:35
#76

#57 Hur var bröllopet igår? :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
vevve89
2014-07-20 11:34
#77

#74 ja det är nära nu:-) kan säga att jag tycker det kan va nu bebis ska komma. Är beräknad 29e så 9 dagar.. Men vore skönt å bli klar med flytten. 16 dagar kvar för dig då?

Kiwikatt
2014-07-20 11:37
#78

#77 Det är 17 dagar kvar…men jag håller med, bebis får gärna komma nu! Vill kunna börja röra på mig igen. Mannen kommer antagligen opereras här framöver med för sitt knä, vore skönt om bebis hade kommit innan dess….

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-20 11:53
#79

#78 jag vill kunna sätta på mig strumpor varje dag utan att behöva be dottern om hjälp. Å knyta skorna. Röra mig oxå i normal takt. Bästa är att man ändå kommer sakna magen sen ;-) Jobbigt att han ska opereras i samma veva kanske som bebis. Håller tummarna för att ni får bebis innan!

Kiwikatt
2014-07-20 11:55
#80

#79 eller att operationen dröjer…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-20 14:03
#81

Precis hittat hem från helgens äventyr. Bröllopet igår var varmt men väldigt fint och lyckat :) och bebis höll sig inne i magen som tur var ;) orkade vara vaken längre än jag trodde att jag skulle och hade, förutom lite ryggont, en rätt bra gravid-dag som tur var :) Nu är det 3v till BF och bebis är välkommen att titta ut precis när som helst.. Tråkigt att läsa att det är så många som fått så mycket negativa kommenterar om era kroppar :/ jag får bara höra positiva saker, som att jag har en fin mage och ser ut att må väldigt bra. Men jag tillhör ju dom som bara fått en mage också och inte gått upp ett gram typ nån annanstans på kroppen. På gott och ont.. Hade nog gärna legat några kilo plus nu inför amningen…

Simuala
2014-07-20 17:21
#82

Hoppar in här tänkte jag…:) 

I morse när jag vaknade trodde jag att någon hade kidnappat bebisen i magen medans jag sov. Han har alltid legat längst ned på höger sida, men nu när jag vaknade var det helt…tomt? 
Han återfanns efter några minuters letande längst upp i magen, ovanför naveln. Hade väl kommit på att det fanns mer plats att bre ut sig på :D

vevve89
2014-07-20 19:09
#83

Packandet är klart för idag. Imorgon flyttar vi. Dock har vi turen att inte behöva packa precis allt så resten tas successivt i höst. :-) Men blev mycket ändå… Snart åker jag å pojkvännen på bio för att se Maleficent. Lite avkoppling!

Annons:
Jespersen
2014-07-21 09:52
#84

BF idag! 

Tyvärr inga känningar på att det skulle vara pågång.. Jag har haft enstaka förvärkar och massor av sammandragningar senaste dagarna, men mer än så blir det inte. 
Jaja, max två veckor kvar nu i alla fall!

Erika89
2014-07-21 10:14
#85

#84 Åh spännande, hoppas det sätter igång snart för dig :D

Jag har en helvetemåndag, iaf morgonen.. Sovit som en kratta inatt, vaknar med huvudvärk och ont i fogarna, sammandragningar OCH magknip. Yay…..

Men huvudvärken har iaf släppt och även sammandragningarna så jag får vara glad för det lilla :P Dock så funkar inte ventilationen på jobbet och det kommer bli ca 30grader varmt ute idag så kommer kanske vara rätt gnällig ändå. :P

Men en positiv sak är att igår kunde man verkligen se hur hela magen rörde sig när lillen sprattlade, blir helt varm i kroppen :D

soundtrack
2014-07-21 12:45
#86

#84 Spännande! Hoppas du inte behöver vänta 2 veckor till. Idag är jag, sambon och magen och solar & badar. Är det bara jag som inte känner mig riktigt bekväm med att visa upp magen i bikini..? Inte för att jag själv tycker den är ful utan för att jag tror att omgivningen tycker att det är "motbjudande" med enorma bebismagar :S konstiga idéer man kan få för sig…

[TanatosNyx]
2014-07-21 12:53
#87

#86 Dom flesta skiner nog upp och blir lite varm inombords när dom ser en bebismage 🙂 även om dom kanske inte säger nåt, och kanske mest tittar.

Där jag bor har vi en badstrand som nästan uteslutande är gravida och småbarnsföräldrar, myyyycket populärt 😃

Theres
2014-07-21 13:12
#88

Känner mig inte alls gravid idag. Känner mig smal och vanlig. Sitter i solen och njuter efter ett besök vid hundbadet. Ska nog åka och köpa nya byxor idag iallafall så jag har något till jobbet nästa vecka :)

golf.ifokus.se

Jespersen
2014-07-21 13:32
#89

#85+86 Jag hoppas också att det sätter igång snart! Vill ju träffa henne nu :) Försöker att tänka att två veckor inte är någonting mot dom 40 vi har väntat, men det är svårt att inte vara otålig ;) 

Jag tycker nästan tvärt om, för en gångs skull kan man gå med jätteputmage på standen och känna sig fin! Fast ibland när man går bland folk så undrar man vad man är för en freakshow, för alla tittar jättemycket. Det är väl lite svårt att ta in själv hur stor man är :)

RoxannaS
2014-07-21 16:26
#90

Matro vad är det för något? Lugnt i magen nästan hela dagen, tills jag börjar äta. Och sen när de väl lugnar sig igen, ja då ringer min kompis och tycker synd om sig själv efter att ha varit hos tandläkaren?!

NÄR FÅR JAG ÄTA IFRED?! O.o


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[WickedAlly]
2014-07-21 16:38
#91

#90 Om 19 år ;)

vevve89
2014-07-23 10:51
#92

Massa sammandragningar inatt som fortsätter än. Inga som gör ont men känns en del… Får se hur länge d håller i sig!

CelsiusT
2014-07-23 11:42
#93

#81 Tillhör också dom som inte gått upp ett gram, tvärt om har jag istället gått ner ganska många kilon under den här graviditeten och det syns. Inget extra någonstans längre. Men det hjälps inte, folk lyckas göra sig lustiga ändå ibland. Antagligen anses det dessutom mer okej att säga att jag skulle ätit för mycket bullar just eftersom jag faktiskt inte har några extra kilon, men börjar få väl synlig mage nu (som det också klagats på så länge "var gömmer du bäbisen", "kan ju inte finnas någon bäbis där inte" osv).

Känner mig också lite som en freak ibland, jösses vad folk stirrar på en. Både på stan och på stranden. Börjar tydligen bli stor nu?! Hehe.. har svårt att förstå det själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
2014-07-23 11:54
#94

#93 Kommentaren att jag ätit för mycket bullar har jag också fått (framförallt från "skojfriska" medelåldersmän…) men jag brukar inte ens registrera det för det är så fånigt. Detsamma upp lite fler gravidmagar på badet sen så då kändes det lite bättre :P men det är ju fortfarande det där att jag inte uppfattar mig som så stor, uppifrån ser ju magen jätteliten ut! Känns som att bebis så smått börjar sjunka neråt och fixera sig mer nu. Haft en obehaglig tryckande och lite stickande känsla i underlivet och över urinblåsan hela förmiddagen, framförallt när jag går. Det börjar kännas obehagligt nära nu…

Kiwikatt
2014-07-23 11:59
#95

#94 den där stickande känslan har jag med…extremt obehagligt!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
2014-07-23 12:11
#96

#94 Jo, men det är just det jag stör mig på… skojfriska medelåldersmän. Nä jag tycker inte det är trevligt, speciellt inte alla dagar. Visst finns det dagar som jag kan lägga det åt sidan. Men man skojar aldrig så om en icke-gravid utan att skämmas, men om gravida (som ofta har känslorna på utsidan) är det tydligen helt okej?

Ja tryck nedåt och stickande känsla har jag haft några veckor nu, riktigt jobbigt vissa dagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
2014-07-23 12:27
#97

#96 jag är nog lite (för) härdad. I min "ungdom" (för jag är ju sååå gammal nu ;)) hade jag ett väldigt alternativt och utstickande utseende och jag arbetade på en bensinmack med ett lite speciellt kundklientel (mycket skojfriska män…) så jag fick höra mycket kommentarer om mitt utseende och har genom årens lopp lärt mig att inte ta åt mig och att bara ignorera det (eller komma med fyndiga svarskommentarer som brukar få tyst på dom). Så därför skakar jag, tyvärr, av mig det lite för lätt. Det är ju inte bra det heller, för det är ju inte ok att säga så bara för att nån är gravid så man borde ju fräsa ifrån varje gång. Som tur är så upplever jag att jag får fler positiva än negativa kommentarer iaf.

Annons:
Theres
2014-07-23 12:34
#98

Jag känner mig så smal när jag vaknar så det är inte ens kul. Magen kommer som på beställning mitt på dagen, men innan dess hinner jag ju bli orolig :/

golf.ifokus.se

Erika89
2014-07-23 15:38
#99

#98 Förstår dig faktiskt, visst att man kan tycka att bulan är i vägen och man är ovan att vara "så stor", men man gillar ju ändå att den finns där på något sätt.

Idag är en sån där dag på jobbet jag mest vill fly.. Har kämpat med samma ärende i två dagar och försökt lösa saker då alla som faktiskt vet och bestämmer om just detta är på semester. Inge kul att vara semestervikarie och ta viktiga och eventuellt dyra beslut..
Men tack och lov ringde en ängel till kvinna och löste de sista frågetecknen som var och sa att jag kunde släppa allt. Och kan ju lova att tårarna var inte långt borta då för att jag har varit så stressad över det här, plus gravidhormoner på det.
Så bara jag kommer hem från jobbet ska jag slänga mig i soffan och bara andas, eller ännu bättre, lägga mig i sovrummet med AC:n på och njuta! :P

vevve89
2014-07-23 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Kan man bränna ut bebisen? :-P Hah nä men brände magen lite men va skönt att svalka benen då och då. Doppa mig helt gjorde jag inte…

Jespersen
2014-07-23 17:34
#101

Nu har jag gått med värkar sen tre inatt, men dom håller sig till var tionde till femtonde minut.. Tröttsamt, jag vill ju att det ska sätta igång på riktigt nu! :)

soundtrack
2014-07-23 17:36
#102

Oh vad spännande att det börjat komma igång!

vevve89
2014-07-23 17:57
#103

#101 håller tummarna att det sätter igång ordentligt.

Kiwikatt
2014-07-23 21:18
#104

Jahopp, andra brandlarmet sen igår kväll = jag och liten i magen ensamma hemma igen…det är inte enbart positivt att vara gift med en deltidsbrandman kan jag lova. Trots att han var med och räddade livet på min mamma för 2,5 år sedan och insatsbilen som han kör under jourveckorna är i toppen för min del just nu eftersom den är så hög så att jag kan ta mig in och ut själv trots foglossning och AC:n i den är att dö för! Meeeen att vakna i panik mitt i natten av att sökaren piper när larmet går eller när han måste sticka iväg mitt i maten eller sent på kvällen eller när man är mitt i något är inte alltid så kul! Sen infinner det sig ju alltid en gnagande oro när man vet att han är ute på brand…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
JeFo
2014-07-24 10:23
#105

Lite kul att läsa om Er, el kul är väl fel ordval, intressant borde det kanske vara 😛 Vill inte reta upp en gravid kvinna 😁 För många bullar har jag nog fått höra varje graviditet. Gubbarnas favorit! Min pappa är expert på alla dumma kommentarer. Tror han är såå kul. Jag jobbar i butik så jag får höra gubbskämt allt för ofta. Skönt att svalka sig när man är gravid. Jag hade en handduk över min mage med äldsta. Hon sprattlade som den i magen när man badade. Idag är hon snart 8 år och mer fisk än människa 😛 Spännande med värkar Jespersen! Hoppas det blivit något nu 😀

CelsiusT
2014-07-24 12:10
#106

Här börjar det komma massa gula klumpar som luktar konstigt. Ringde BM och frågade och enligt henne är det slemproppen som börjar lösa upp sig och komma ut. Spännande vad mycket som händer med kroppen =)

Har stort tryck nedåt idag, riktigt tungt att gå och röra mig. En hel del SD, vissa känns mer än andra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
2014-07-24 13:09
#107

Tror slemproppen har kommit här oxå. Imorse kom ganska ordentligt å sen ingenting sen dess å haft lite slemmiga flytningar någon vecka eller 2… Har bara inte haft tid att reflektera över det då det har varit så mycket runt om nu.

Erika89
2014-07-24 13:47
#108

Åh vad spännande, hoppas det kickar igång ordentligt nu :D

Marvel-lous
2014-07-24 13:47
#109

Idag är jag väldigt emotionell då killen precis åkt iväg och ska vara borta i en vecka med några vänner (födelsedagsresa).
Trodde inte jag skulle bli så påverkad men nog sjutton kom tårarna minsann.

Erika89
2014-07-24 13:50
#110

#109 Åj :( Skickar lite cyberkramar!

CelsiusT
2014-07-24 14:15
#111

#107 Jag har haft en hel del flytningar sista dagarna/veckan, men nu kom det liksom stora klumpar och det var riktigt gult, så reagerade rejält. Eftersom det så passande var telefontid till min BM så passade jag på att ringa o kolla.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Marvel-lous
2014-07-24 14:17
#112

#110 Haha, tack! Känner mig lite löjlig men så kan det vara ibland. 😉

Kiwikatt
2014-07-24 14:17
#113

Ja, slemproppen kan ju komma flera veckor innan förlossningen sätter igång

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-24 14:30
#114

#111 mitt va lite gulaktigt och mycket tjockare än vanliga flytningar. Har då och då ganska kraftiga sammandragningar också men inte så mycket än. Killen verkar lite nervös nu men berättar om sammandragningarna och han märker. Nu har dom senaste varit lite kraftigare. Men lördag kniper jag om bebis skulle få för sig att vilja komma då. Då fyller min mormor år å tycker hon kan få sin födelsedag för sig själv. :-))

soundtrack
2014-07-24 14:40
#115

Hoppas min slempropp håller sig intakt ett tag till, för om jag förstått det rätt så ska man inte bada när den gått? Och just nu är stranden det enda ställe jag vill vistas på… Har knappt några SD så just nu känns barnafödande väldigt avlägset (även om jag vet att det inte spelar nån som helst roll egentligen…), på gott och ont.

vevve89
2014-07-24 14:47
#116

#115 hört kluvet om det där. Jag badar bara upp till låren iaf typ. Tycker det duger å sen skvätta vatten på resten av kroppen. Skönt med lite sammandragningar. Jag tycker dom stundvis är lite jobbiga då jag tycker det kan komma igång ordentligt istället. Men samtidigt skönt att det känns som det kanske kan komma igång av sig självt den här gången.

CelsiusT
2014-07-24 15:24
#117

#113 Oja visst kan den det. Jag hoppas det dröjer lite till, har ju lite mer än 3v till BF. Fast det gör inte så mycket om den skulle komma lite tidigare. Men räknar inte med det, räknar snarare med att gå över.

#115 Jag badar ändå inte, har varit i till knäna en gång den här sommaren. Men förstår om du vill ha den intakt ett tag till om du spenderar dagarna i vattnet ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

RoxannaS
2014-07-24 15:44
#118

Bada kan ni göra då länge de inte är vattnet som gått. Slemproppen återbildas fram till vecka 38 i alla fall. Så de är ingen fara :) fb grupperna har mycket bra att dela med sig av :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
soundtrack
2014-07-24 15:56
#119

#118 Jag är i v 38 ;) men jag vet att rekommendationen är att inte bada när slemproppen och/eller vattnet gått pga ökad infektonsrisk (rät logiskt) och det känns dumt att chansa gällande sånt. Jag är egentligen lite av en badkruka men i den här värmen (30+ idag) går det ju inte att hålla sig på land! Så snälla slempropp, håll ihop ett tag till ;)

CelsiusT
2014-07-24 16:00
#120

#119 Ja det känns dumt att chansa gällande sånt, speciellt när det är så kort tid kvar ändå som det är nu. Jag var en riktig fisk när jag var liten, men sen jag blev vuxen så har jag blivit badkruka. Tänkte att det skulle vara skönt att bada nu när det är så varmt, men njae. Vi har varit ner till stranden några gånger men det blir mest att jag plaskar med fötterna i kanten, känns inte alls lockande att gå i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
2014-07-24 19:11
#121

Jag badar så mycket jag kan. Idag har jag badat med hunden, sen med pappa, sen mad mamma och sen med hunden igen :) (Någon måste passa hunden när vi är vid vanliga badstranden, därför badar vi inte alla samtidigt). V18 idag. Känner mig smal. Insåg att det är 18 dagar kvar till UL. Lääänge. Vill se bäbis nu ju.

golf.ifokus.se

Marvel-lous
2014-07-24 19:32
#122

Går in i v29 på lördag och har fortfarande inte införskaffat en enda babyrelaterad pryl.
Såg en lista på ett annat forum och i mina ögon var den helt absurd - ska verkligen allt det behövas och är jag helt ute och cyklar som tar det lugnt med inköp och mest fokuserar på att ha t.ex. vagn, säng, kläder och blöjor tills han kommer?

vevve89
2014-07-24 19:38
#123

#122 listorna är galna. Vi har tur då det finns otroligt mycket saker sparade ända sedan mamma va liten. Å en hel del från mig å dottern. Så mkt har vi men långt från allt som behövs. Vi kommer ha vagnen.som säng första tiden då spjälsängen inte är klar och jag har bf på tisdag. Man väljer lite själv vad man tycker behövs och vad man kan vänta med/strunta i.

Theres
2014-07-25 05:04
#124

Känns som att jag sover minst lika bra som alla höggravida här. Dåligt alltså. Men p.g.a andra anledningar. Har så ont i ryggen så fort jag lägger mig ner så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Kan knappt vänta mig eller komma upp igen. Sitta och stå går fint, men det är skitjobbigt att sova sittandes. Vaknar flera gånger varje natt för jag måste vända mig för att jag ligger obekvämt eller en arm har somnat eller benet krampar. Skitjobbigt :( Nu har jag varit vaken sen 04.30 och ligger och chippar efter andan för kan inte ta djupa andetag heller med denna jävla smärtan (som för övrigt enligt ortoped efter både MR och UL av ryggen konstaterade att det inte beror på något fel och att det kommer gå över av sig själv så småningom…).

golf.ifokus.se

Jespersen
2014-07-25 06:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Igår klockan 9.45 kom hon! :)

Annons:
Kiwikatt
2014-07-25 07:25
#126

#125 Grattis!! Så fin hon är :-) Har allt gått bra?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-25 08:39
#127

Mkt sömn man fick inatt… Not. Kollade på termometern och va 27 eller 28 grader. Ska fan köpa en fläkt! Vi tänkte vänta med d men jag ska ha en nu! Växlade mellan balkongen, soffan och sängen inatt. Ont i hela kroppen har jag oxå… Bebis tycker inte heller om värmen, ha ett varit full rulle i magen. #125 grattis! :-)

JeFo
2014-07-25 08:43
#128

Grattis till den söta tjejen! Hoppas allt är var med hela familjen.

soundtrack
2014-07-25 09:43
#129

Grattis Jespersen! Här har vi en snitt temperatur 27 grader inomhus dygnet runt, det är helt galet! Finns aldrig något rum som är behagligt och fläkt hjälper inte speciellt mycket. Funderar på att sova på luftmadrass på balkongen snart…

vevve89
2014-07-25 09:49
#130

Jag funderar oxå på madrass på balkongen. Ska nog köpa den där fläkten oxå…

Theres
2014-07-25 10:06
#131

Bebis har varit vaken i flera timmar igårkväll och nu på morgonen med. Det ploppar i magen hela tiden ^^ Grattis Jespersen :)

golf.ifokus.se

CelsiusT
2014-07-25 10:14
#132

Sover som vanligt hyfsat bra ändå för att vara höggravid i den här värmen tycker jag. Vaknade dock en gång inatt pga att värmen hade gått upp från 23-24 grader till 25,5 och jag kände mig som en bastu. Upp o sätta på fläkten och passa på att gå på toa. La mig ner i sängen och insåg att jag kokar, så ner till frysen (passa på att stanna till en snabbis i vår svala källare och komma ner i temperatur lite) och hämta 2 kylklampar som jag kramades med resten av natten.

#125 Grattis, hoppas allt gått bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Praefatio
2014-07-25 12:16
#133

#125 Stort grattis!! :)

Praefatio
2014-07-25 12:23
#134

Jag har faktiskt sovit helt okej de senaste nätterna. Har hittat bra knep mot ryggontet som höll mig vaken ett par veckor, så det enda är att det är lite tufft att andas men sjunker bebis ner lite under nätterna så andnöden är bara riktigt jobbig om dagarna och kvällarna, om nätterna blir det mer och mer okej. Värmen är såklart jobbig och jag vaknar då och då men jobbighetsmässigt går det inte att jämföra mot smärtan… Om dagarna är värmen dock för jävlig. Usch. Annars händer ingenting just nu. Flyttstädar och grejar, om en fjuttig vecka lämnar vi nyckeln till gamla lägenheten och styr kosan mot den nya. Vi kommer ha balkong!! Och ett sovrum!! Och diskmaskin!! Fatta!! :D

Jespersen
2014-07-25 15:28
#135

Tack alla! :) Allt gick bra och vi mår bra allihop. Nu ska vi bara få amningen att funka så att vi kan komma hem någon gång..

RoxannaS
2014-07-25 18:43
#136

#125 Åh vad fin hon är! Grattis! Vad skönt att allt gått bra 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2014-07-25 19:13
#137

#122 joel fick en egen säng lagom till 3 månaders dagen. Innan det sov han i vagnen eller hos oss. De där listorna är helt sjuka egentligen. #125 Grattis till sötnosen

vevve89
2014-07-26 12:25
#138

3 dagar kvar till bf och bebis är anti värmen… De senaste kvällarna har det varit en ångvält i magen. Mycket snurr och är inte så skönt då det inte finns plats för helomvändningar. Vad tycker era bebisar i magen om värmen?

CelsiusT
2014-07-26 12:33
#139

#138 Upplever inte att det är något särskilt pga värmen. Här är det full rulle som vanligt. Magen hoppar och studsar så hela min kropp följer med i studsandet ibland. Svårt när man försöker sitta med datorn i knät och läsa men hela datorn hoppar av att bäbis studsar och där med även hela min kropp. 

Molvärk, känns ungefär som mensvärk, kommer och går nu på både dagarna och nätterna. Skönt iaf att det inte sitter i lika länge åt gången som mensvärk gör för det kan göra mig tokig, den här molvärken som sveper förbi lite då och då pågår ju bara en liten stund och sen släpper den. Jag hoppas att värmeböljan försvinner sen innan bäbisen tänkt sig att titta ut, mest för att jag tänker att det verkar jobbigt att föda barn i den här värmen. Men jag har ju några veckor kvar till BF så jag hoppas den ska hinna försvinna till dess.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vevve89
2014-07-26 12:39
#140

#139 jag märker skillnad på rörelserna. Är lika mycket som innan men har varit lite aggressivare när det varit extremvarmt. Igår när jag va i poolen å doppade hela magen blev det lugnt å bebis blev riktigt lugn.

CelsiusT
2014-07-26 12:41
#141

#140 Det enda jag märker är att när jag trycker i mig tex kall glass så bökar det på ett annat sätt. Men märker inte att det är någon skillnad nu under värmeböljan än det var innan den kom. Alltså "vardagsrörelserna" är detsamma.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
2014-07-26 13:22
#142

Jag upplever inte att bebis verkar så plågad av värmen. Det är mycket stök i magen men inte mer än det var innan. Hen verkar iaf börja vandra neråt nu, upplever inte samma tryck upp mot bröstkorgen längre vilket är väldigt skönt. Hoppas också den värsta värmen ger med sig innan det är dags, vill inte ha en bebis i vår bastu till lägenhet :/

vevve89
2014-07-26 14:14
#143

Bebis här har sjunkit massa. Skulle dock önska att bebis fick för sig att komma ngn gång mellan typ måndag-onsdag. Det skulle vara perfekt! Känns iaf som att det närmar sig vilket d gör.

Praefatio
2014-07-26 15:22
#144

#138 Bebisen kan inte vara anti värmen, de märker ingen skillnad. Din innertemperatur i kroppen stiger inte bara för att det är varmt utanpå :) Utan den är nog bara energisk och redo att komma ut helt enkelt. Eller så kan den reagera på att du reagerar så att säga.

vevve89
2014-07-26 15:32
#145

Kan va så. Har typ legat halvnaken på soffan å svettats så kan ju mkt väl va så att jag tycker att det känns mer och att jag är lite öm i magen av värmen, allt jobb med lägenheten som gjorts osv… Kan ju äntligen slappna av efter ett par intensiva veckor. Redo å komma ut tror jag absolut att smurfen är. Sammandragningarna blir fler men vägrar sätta igång ordentligt…

Erika89
2014-07-26 21:55
#146

Varning för ett väldigt gnälligt och "tycker synd om mig själv"-inlägg… 

Den här helgen blev verkligen inte som jag hade tänkt, alls… Planerna var att umgås med min bror och hans fru, de bor i Norge och det är första gången de skulle komma och se hur jag har det osv. Vi skulle bada, fika, umgås osv, ha det allmänt bra helt enkelt. Och så skulle jag ta tag i saker här hemma och bara njuta av att bara vara.

Men nej, så blev inte fallet då min ena hund lyckades bryta av klon, japp hela klon.. Den sitter kvar, men den är helt sne.. 
Nu har jag turen att jag jobbar på en veterinärstation, så åkte in och kunde fixa det tillsammans med veterinärkollegan, eller ja, vi kunde inte fixa allt… Då klon är av så ska vi avvakta och smärtlindra henne över helgen och sen kanske vi måste röntga på måndag och i värsta fall amputera hela tån.. 

Och jag blir sååååå less.. Dolly som vovven heter är helt slut och lite groggy, delvis efter att hon fick lugnande idag, men också pga all smärtstillande, hon får två olika.. 
Så denna dagen blev helt uppochner vänd.. Brorsan och hans fru kom iaf hit och fika, men det blev ändå som sagt inte som jag hade tänkt mig. Och inte morgondagen heller. 
Plus att nästa vecka blir jobbig då jag inte kan lämna henne ensam, så måste hundarna vara med på jobbet vilket är lite bökigt.. 

PLUS att denna helg så har jag förlorat en av mina kaniner till antingen en räv eller rovfågel. 

Så nej, jag beklagar verkligen detta gnällinlägget, men var tvungen att skriva av mig. Jag är superglad att Dolly ändå mår så pass bra, kunde ju vara värre! Men märker att mina hormoner gör att jag inte riktigt pallar med såna här svängar.. Känner mig superdeppig och har en jobbig känsla av att allt är ganska värdelöst. 

Så sambon har varit snäll och åkt iväg och köpt cola och chips så ska jag sätta mig framför tv:n och gotta mig lite. :P 

Hoppas ni har haft en lite bättre dag iaf. :)

Annons:
vevve89
2014-07-26 22:01
#147

#146 usch, inte alls kul. Allt på en gång såklart. Jag har massa sammandragningar ikväll igen å haft sedan typ 4… Innan det typ inget sen igår kväll! Sticker även till då och då neråt men inte så farligt… Än.

soundtrack
2014-07-27 11:54
#148

2 veckor till BF och idag är en sån dag då jag önskar att bebisen var född för längesen.. Sov katastrofalt dåligt i natt, är helt matt i kroppen och har hjärtklappning. Värmen har knäckt mig totalt nu, och det utlovade åskvädret verkar utebli :( Idag ska dom sista grejerna inför bebisankomst inhandlas så det är ju lite roligt i alla fall. Om jag överlever bilresan dit dvs…

Kiwikatt
2014-07-27 12:03
#149

#148 Håller med om att det är jobbigt idag…har dessutom förfärliga förvärkar idag så det är soffläge för min del. #147 Hur går det för dig?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
2014-07-27 12:07
#150

Sovit rejält dåligt inatt varit uppe o kissat säkert 7ggr. Hunden har haft panik (kanske har åskan utan att vi näset det?), sambon har försökt ta hand om honom men hunden har stört min sömn rejält ändå. Sovit hela dagen idag. Och nu är värmen tillbaka, var så glad igår när åskan kom mitt på dagen och temperaturen gick ner till 20 grader istället för 30, men idag är det varmt igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
2014-07-27 13:32
#151

Börjar fundera på om det kanske kan vara nåt på gång här…*hoppas, hoppas, hoppas*

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-27 14:31
#152

Här har det åskat som bara den. Så Nice. Njutit i fulla drag å spelat massa spel… :-) skönt att det är svalare men är rätt ordentligt trött efter en skitnatt och ont i kroppen. Men åskan höjde humöret riktigt mkt!

soundtrack
2014-07-27 14:38
#153

Åskan verkar ha glömt oss här i Östergötland :( världens oväder i typ alla län runt omkring verkar det som, här gassar solen och termometern visar återigen 30+. Jag får panik! #151 Oh, håller tummarna för att det inte är falskt alarm då :)

Annons:
vevve89
2014-07-27 14:43
#154

#153 det är trist. Luften blev mkt bättre! Har dragit förbi här nu men hoppas att det kan hålla sig lite svalare nu…

CelsiusT
2014-07-27 14:48
#155

Ja luften blev väldigt mycket bättre igår efter åskovädret och som sagt temperaturen gick ju ner markant. Men idag är vi tillbaka på ruta ett igen, kvavt och varmt. Nästan så det är värre nu än det varit tidigare i veckan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-07-27 15:04
#156

Här har värmen lagt sig med kanske fem grader, det är varmare än jag föredrar men inte outhärdligt. Underbart! Hade en skitjobbig natt dock, grannarna hade fest och störde så vi fick sova med stängt fönster så jag vaknade nästan varje timme av att svetten rann, luften var kvav plus att jag hade ont i ryggen och fogarna. Känner mig så fruktansvärt tung, även dagtid, har svårt att känna mig bekväm. Hatar det. Kan inte sitta bekvämt, kan inte ligga riktigt bekvämt, får ont om jag står för länge. Blä. Två månader kvar…går in i v 33 idag. Idag ska vi iväg och köpa säng. På fredag flyttar vi! Ska bli sååååååååå skönt. Hur har ni det med aptiten nu? Jag behöver gå upp i vikt men det är omöjligt att få i sig tillräckligt med mat i värmen… Bebisen går upp som den ska men BM är inte riktigt nöjd med min egen uppgång.

Theres
2014-07-27 15:08
#157

Har haft så jädrans ont i ryggen inatt och i morse så jag t.o.m började gråta för jag inte kunde röra mig, och nu ligger åskan i luften så har haft ont k huvudet hela dagen. Visst, det mullrar hela tiden, men blir aldrig någon riktig åska så det kvava försvinner. Ont i magen har jag också :/

golf.ifokus.se

soundtrack
2014-07-27 15:09
#158

#156 Aptit? Den är lika frånvarande som sömnen ;) jag har aldrig aptit när det är såhär varmt, får tvinga i mig mat :/

vevve89
2014-07-27 15:10
#159

Hitta bekväma ställningar är svårt. Ibland omöjligt. Jag önskar att det ville sätta igång nu på en gång. Killen hoppas på onsdag…

CelsiusT
2014-07-27 16:08
#160

Jag har måttlig aptit, men har mer sug nu än jag haft tidigare. Men det är svårt att laga mat och svårt att äta ordentlig mat nu i värmen. Vi har faktiskt inte ätit lunch en enda dag nu när det varit varmt ute. Sen frukost och sen lätt middag och ev lite kvällsmat (igår blev det vattenmelon till kvällsmat).

Har haft väldigt ont i magen i det sista. Framförallt igår kväll och idag på förmiddagen. Ruskigt svårt att hitta bekväma ställningar, och ofta är det väldigt tråkiga ställningar som är hyfsat bekväma.

Temperaturen är lägre idag, iaf lite lägre. Men det känns mycket varmare eftersom det är så kvavt idag. Och det är bra mycket varmare än det var igår när åskan var på besök. Önskar att den kunde komma tillbaka idag igen, fast inte för hundens skull dock. Men lite regn åtminstone.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Kiwikatt
2014-07-27 19:17
#161

Okej, allvarligt talat hur vet man om det är förvärkar eller förlossningsvärkar man har? Har haft SD och det känns INTE så här!! Misstänker att det är något på gång…har pratat med förlossningen och de tyckte inte vi behövde åka in ännu.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-27 19:25
#162

#161 är lite i samma sits här. Har haft massa sammandragningar/förvärkar sen igår vid 4. På kvällen hade jag såna som gjorde lite ont, inatt var det lugnt och började vid 11tiden igen. Men gissar på att jag kommer gå över iaf…

Kiwikatt
2014-07-27 19:29
#163

Jag har 4-5 minuter mellan nu…har hållt på hela dan. Började oregelbundet vid 10-tiden med ca 20-40 minuter emellan…men nu gör det riktigt ont och de varar ca 40-50 sekunder… Vila hjälper inte och inte alvedon…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
2014-07-27 19:29
#164

#161 och #162 Det enda ni kan göra är väl att hålla koll på hur ofta värkarna kommer, blir de regelbundna så är det dags att ringa förlossningen igen. Packa väskan om det inte är gjort. Gör er beredda på att åka, stick kanske inte iväg på fest eller så utan håll er nära hemmet :) Hoppas att det snart sätter igång!

Praefatio
2014-07-27 19:32
#165

Nu har vi köpt säng! :D Bye bye gamla 120-säng från IKEA, hello sköna, lyxiga 160-kontinental med latexmadrass

vevve89
2014-07-27 19:38
#166

#164 har inte tätt alls än. Är hemma å tar det lugnt. Väskan packad osv…:-D

Kiwikatt
2014-07-27 19:40
#167

Väskan packad här med…maken är och tankar bilen om det nu är så att det skulle vara dags

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
soundtrack
2014-07-27 19:40
#168

#163 Är säkert värkar! Här ska man helst ha regelbundna värkar med Max 3 min mellan innan man åker in, så du får nog bita ihop hemma ett tag till ;) men helt klart läge att förbereda för avfärd snart! Vattnet har inte gått än?

Praefatio
2014-07-27 19:42
#169

#163 Missade det inlägget, låter ju som att du ska åka in!? #166 Ah, du är ju inte förstföderska heller så du borde känna på dig när det är dags tänker jag :) Även om förlossningarna kan bli sjukt olika.

Kiwikatt
2014-07-27 19:43
#170

#168 nej, ingen vattenavgång ännu…men det behöver ju inte gå innan över huvud taget…men mycket tryck nedåt när värkarna kommer

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-27 19:45
#171

#166 Heh jo. Blev iofs igångsatt senast så inte varit med om att det satt igång. Å har en helt annorlunda grav nu. :-) Hoppas bara jag slipper gå över för länge… Vill inte d!

Kiwikatt
2014-07-27 19:47
#172

#169 förlossningen sa att vi kunde vara hemma ett tag till så länge jag känner mig bekväm med det

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Theres
2014-07-27 19:47
#173

Har så ont i ryggen så jag har fått feber. Är det normalt? Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att jag ska ringa min vårdcentral imorgon. Ska jobba 10-19 imon och har en timme till jobbet så hinner ju inte direkt åka till vårdcentralen imon innan jobbet…

golf.ifokus.se

Praefatio
2014-07-27 20:01
#174

#170 Du får väl lyssna på dem, men ärligt talat, tveka inte att åka in om du vill det. Om inte annat för smärtlindring. Värkarna är ju både regelbundna och täta… Fattar inte varför de prompt ska "tvinga" folk att gå hemma då. #171 Ah, nej då är du kanske ingen expert :)) Hoppas du slipper gå över massor. #173 Vet du att det är pga smärtan? Kan inte vara något annat? Annars är det väl vårdcentral och typ Citodon som gäller.

Annons:
vevve89
2014-07-27 20:08
#175

#171 nä. Är nog inte det. :-P

Marvel-lous
2014-07-28 00:31
#176

Är smått avis på killen som är i Frankrike på äventyrsresa, dricker öl och har det bra. Unnar honom det men när man svettas, knappt kan andas och har ont hur man än sitter eller ligger så skulle man gärna byta plats för en dag. 🤫

Kiwikatt
2014-07-28 01:45
#177

Inlagda på förlossningen…öppen 3 cm och knappt 3 minuter mellan värkarna. Har fått morfin och en sömntablett och hoppas kunna få i alla fall ett par timmars sömn på det. Vårt augustibarn blir visst ett julibarn istället eftersom hon tydligen har bestämt sig för att komma 10 dagar före BF :-P Är så innerligt glad över att de inte skickade hem oss utan att vi fick stanna kvar! (Kan i och för sig ha att göra med att vi har ca 10 mils körväg till förlossningen enkel resa) Hoppas på att få träffa vårt lilla underverk imorgon och att det sätter fart nu inatt :-) Personalen här är för övrigt underbar! Peppar och ger massa positiv feedback, för att inte tala om maken som är min hjälte just nu!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-28 07:08
#178

Håller tummarna för att allt går bra! :-)

soundtrack
2014-07-28 08:51
#179

#177 Kul! Hoppas allt går bra nu :) Idag går jag in i v39. Om Max 4 v blir vi föräldrar, galet!

vevve89
2014-07-28 09:38
#180

Har sovit helt ok inatt men haft världens "mensvärk" ibland och är inge skönt att ligga ner. Hitta en bekväm ställning är omöjligt! BF imorgon å känner mig som en strandad valross.

CelsiusT
2014-07-28 12:16
#181

Har sovit fruktansvärt illa inatt. Var så äckligt och klibbigt när vi skulle gå och lägga oss så vi kunde inte sova nån av oss. Så vi tog täcke o kudde och vandrade in till soffan och la os på var långdel (hörnsoffa) och satte på ACn. Så skönt. Efter en stund så brakade det loss och började åska, hunden paniskt rädd for mellan oss och sökte skydd. Efter ett bra tag lyckades vi somna. Men är ljuset kom på morgonen så vaknade jag, vi har lite halvkass mörkläggning i vardagsrummet. Så då flyttade jag in till sovrummet igen. Men fick ingen bra sömn så idag mår jag verkligen pyton.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
2014-07-28 12:57
#182

Vi fick lite moln och en skvätt regn sen igår så det var nästan svalt i natt (typ 23 grader i rummet istället för 28…) så jag sov helt ok!

Erika89
2014-07-28 13:03
#183

#181 Åh låter inge roligt alls :( Hoppas du kan vila under dagen.

vevve89
2014-07-28 13:08
#184

Jag har äckligt ont i ryggen å hela bäckenet idag. Känns som jag håller på att gå av…

Marvel-lous
2014-07-28 14:30
#185

Herrejösses vilken halsbränna man får numera, väldigt oskönt. 😮

Theres
2014-07-28 15:02
#186

Åkte till doktorn igår. Foglossning. Heja mig. Jobbar 9 timmar idag. Har redan asont i ryggen och ska stå upp och klättra på stegar i 4 h till.

golf.ifokus.se

soundtrack
2014-07-28 15:10
#187

#185 Graviditets-halsbränna är helt klart en historia för sig!

Kiwikatt
2014-07-28 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Nu är hon äntligen här 10 dagar innan BF :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
Marvel-lous
2014-07-28 17:36
#189

#188 Wohoo, grattis!

vevve89
2014-07-28 17:37
#190

#188 grattis:-)

Kiwikatt
2014-07-28 17:43
#191

#189 & #190 Tack :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-28 17:49
#192

Börjar bli riktigt drygt att ha ont nu. Känns som jag håller på att gå av på mitten. Kan.inte sitta ner längre stunder, inte stå och inte gå, knappt ens ligga, längre stunder utan att det börjar göra ont. Fick iaf beröm av.killen för att jag inte klagar mkt alls. Men det gör jag ju här istället:-D

soundtrack
2014-07-28 18:30
#193

Stort grattis Kiwikatt! #192 Känns väldigt bra att ha det här stället att kunna spy ur sig allt på ;)

Kiwikatt
2014-07-28 19:10
#194

#193 Tack!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-28 19:11
#195

#193 jo det är det verkligen! Killen märker ändå att det är jobbigt. Han fick känna på magen när jag hade 3 sammandragningar inom typ en halvtimme å han sa bara oj…

Annons:
Praefatio
2014-07-28 19:15
#196

Grattis Kiwikatt!! Vad ska hon heta? :)

Kiwikatt
2014-07-28 19:17
#197

#196 Tack! Vi vet inte ännu…funderar för fullt!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
2014-07-28 19:19
#198

#197 Spännande! :)

CelsiusT
2014-07-28 19:35
#199

Alltså att palla dagen när man inte sovit något på natten är tufft. Mycket gråt och sammanbrott idag =( Orkar inte mer. Men känns lite svalare nu och nu rör sig luften lite, så jag hoppas verkligen att det ska gå att få ner temperaturen till natten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
2014-07-28 20:51
#200

Grattis Kiwikatt :)

golf.ifokus.se

Kiwikatt
2014-07-28 21:14
#201

#200 Tack!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
2014-07-28 22:31
#202

Känner mig så sjukt färdig med den här dagen. Har gjort det ända sedan åtta. Min genomsnälla, bästa mamma har varit här och hjälpt mig att flyttstäda (läs: hon städade 90%, jag städade 10% och pustade och suckade). Nu är vi snart klara. Imorgon blir det MVC och flyttstäd, på onsdag blir det Auroramottagningen och packning, på torsdag blir det Ikea plus byggvaruhus och packning och på fredag blir det flytt. Trots att jag fortsatt ska göra ungefär 1-10% av själva jobbet så känns det överväldigande. Det är jobbigt att vara gravid nu. Tänk om vi hade kunnat flytta för två-tre månader sedan istället, under den ljuva andra trimestern…. Gnäll, gnäll.

Annons:
Marvel-lous
2014-07-28 23:32
#203

#202 Gjorde något liknande i andra trimestern när killen skulle flytta hem till mig, det är helt okej att gnälla. ;)
Jag vill gnälla på att vi nu bor trångt och varmt och att jag ska bo så i minst 4 månader till efter att babyn kommit innan vi flyttar till större boende.

vevve89
2014-07-29 06:33
#204

BF idag… Haft en helvetesnatt. Varmt, ont, ryck i benen. Sov på soffan ett tag för att det var svalare i en konstig ställning som inte gjorde ont just då. Sen sängen en stund, kudden genomblöt av all svett. Gick upp när killen gick till jobbet för att benen började rycka igen…

CelsiusT
2014-07-29 09:43
#205

Sammandragningarna duggade tätt här igår kväll. Då och då gör dom ont numera. Sov gott inatt tack vare att vi fick ner temperaturen en hel del inatt. Vaknade dock med mensvärkliknande smärta. Idag är min sjukgymnast tillbaka från semestern så idag ska jag äntligen få hjälp med mina fogar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
2014-07-29 09:59
#206

Va lugnt med SD nu på morgonen men nu börjar dom igen. Tycker det kan sätta igång nu. Vill inte gå över flera dagar… Är tungt! Gick över 8 dagar med dottern och då totalisolerade jag mig. Nu kan jag inte riktigt göra d… Skulle egentligen vilja ut å ta en långpromenad men får så ont. Men kanske skulle komma igång då.

Kiwikatt
2014-07-29 10:20
#207

#206 började som sammandragningar för mig med. Ett tips är att ladda ner värkappen (en gratis värktimer) från appstore. Den var jättebra att ha och tima både värkarnas längd och täthet. Oerhört lätt att informera då när man pratade med förlossningen. Är sååå glad att vi fick stanna kvar och sova över på förlossningen. Morfinet och det muskelavslappnande medlet som gjorde att livmodern fick vila ett par timmar från värkarbetet i latensfasen var underbart (jag fick sova och vila några timmar innan det satte igång på allvar!) Vi kom in ca 22.30 och vid 07.00 satte det igång. 12.45 var hon ute utan epidiral! Klarade mig på lustgas och akupunkturnålar :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-29 10:27
#208

#207 SD har jag haft till och från i några veckor. Intensivare är dom ju nu ibland. Jag hade epidural förra gången då jag mådde kasst av lustgasen… :-P kastade den på mamma. Ska kolla den:-) tack för tipset!

Kiwikatt
2014-07-29 11:38
#209

#208 så lite ;-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
RoxannaS
2014-07-29 20:30
#210

#188 Stort grattis! Hihi vilken busunge som kom så tidigt 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
vevve89
2014-07-29 20:42
#211

Här står det still… Sammandragningar men inte mer än så. Dock sticker det till neråt ibland och det är inte behagligt men gissar på en nerv. Har varit ute med vovve, storhandlat och stått i köket idag. Ngt kan väl hända?

soundtrack
2014-07-29 21:40
#212

#211 förstår din uppgivenhet. Jag har ju nästan 2v kvar men hoppas varje dag att det ska dra igång nu. Så tråkig väntan :/

vevve89
2014-07-29 21:52
#213

Jo, är inte lika uppgiven som förra gången men värmen är riktigt jobbig och att jag får ont av att göra allt. Men gör ändå för att jag blir sur så fort alla ska göra allt åt mig. Tips på färdknäppar? Dottern får iaf sova hos min mormor och hitta på saker med henne och hennes syster nu dom närmaste dagarna då jag inte orkar åka å hitta på saker. Håller mig i närheten hemma nu…

Kiwikatt
2014-07-29 22:44
#214

#210 Tack! Jo en riktig busunge som bara äter och sover dagarna i ända. Igår när hon började skrika för att barnmorskan tvättade av hennes huvud kollade maken på henne och log och sa "jaså, du kunde skrika i alla fall" (hon skrek visserligen när hon kom ut, men så fort hon landade på mitt bröst tystnade hon…och sen var hon bara tyst och låg och tittade). Hoppas det håller i sig…men det lär det väl inte göra. Bebisen i grannrummet har skrikit konstant sen vi kom hit igår, stackars människa.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
2014-07-29 23:58
#215

#213 det där med färdknäppar verkar ju inte funka för nån, är nog bara att gilla läget och vänta :( #214 ni är kvar på BB? Hur länge blir ni kvar där?

CelsiusT
2014-07-30 00:05
#216

Har en hel del SD på kvällarna nu. Och mellan dom så är bäbis i rejäl aktivitet. Ont gör det nu när hen studsar runt där inne.

#213 Det där med färdknäppar är väl inte ens särskilt "nyttigt"/bra? Bästa är väl att vila, dels för att orka med och dels för att bäbisar helst ska komma ut när det är lugn och ro, när inte mamma är stressad. Tänker lite på boken "föda utan rädsla", flyktbeteendet kan ju till o med hålla tillbaka en förlossning, lite jobbigt om kroppen plötsligt börjar föda barn när det uppkommer en fara som man måste fly ifrån. Så jag tror inte på att hålla igång mer än normal aktivitet, tror det är viktigt att ta det lugnt. Men förstår din frustration. Har 2,5v kvar till BF och nog börjar förhoppningarna om att det ska sätta igång komma redan nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Kiwikatt
2014-07-30 00:32
#217

#215 Vi är kvar…kom ju hit igår eftermiddag och här vill de att man ska vara kvar i 48 timmar innan man åker hem. (Eftersom de vill ta PKU-provet så snart som möjligt efter 48 timmar). Självklart får man åka hem efter 6 timmar om man vill och allt är okej, men då måste man tillbaka till BB-mottagningen sen och ta provet. Sen skulle vi eventuellt ha varit tvugna att ligga kvar i 3 dygn eftersom jag har ätit mediciner under hela graviditeten och då ville de ha extrakontroller på vår tjej, men hon är "frikänd" av läkarn nu och om hon bara går igenom "besiktningen" imorgon så får vi åka hem när de gjort provtagningen. Vi har fått ett familjerum så min man fick också stanna kvar eftersom de bedömde att jag behövde honom som stöd och avlastning. (Annars får pappan i regel åka hem efter första dygnet).

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-30 01:53
#218

#216 så sant så. :-)

JeFo
2014-07-30 05:41
#219

Mina värkar har alltid satt igång vid vila. Två har börjat mitt i natten och en direkt jag klev upp på morgonen. Försökte massa med sista men icke. Så vila är grejen, iaf för mig. Hoppas era små tittar ut snart 😀

vevve89
2014-07-30 07:33
#220

#219 jag är mer orolig att det inte ska starta så jag måste vänta å bli igångsatt igen. Usch va ont det gör i bäckenet idag, känns ännu mer som jag kommer få av..

soundtrack
2014-07-30 10:47
#221

#217 Då förstår jag. Är bara kul att höra hur det är på olika ställen :) jag bor på krypavstånd (7 mins promenad) från sjukhuset så vi har det smidigt att ta oss dit igen när det är dags för pku, så jag hoppas att kunna komma hem ganska så snart (om allt fungerar bra dvs).

vevve89
2014-07-30 11:08
#222

Har världens mensvärk å illamående just nu. Förvärkar verkar ha satt igång rätt bra iaf. Hoppas iaf!

Erika89
2014-07-30 11:51
#223

#222 Hejja hejja :D

Annons:
Praefatio
2014-07-30 11:57
#224

#222 Kom igen bebben, ut med dig! Vilken baby boom vi har på Gravid i Fokus just nu :) Så roligt!

Kiwikatt
2014-07-30 12:06
#225

#221 om ca 1,5 timme får vi åka hem :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-07-30 12:14
#226

#223 #224 Heh, den behöver lite hejande, seg bebis. Men vore så härligt om hen ville komma idag eller imorgon. Slipper träffa vikarie på mvc bland annat. Att bebis trivs så där inne…

Praefatio
2014-07-30 12:20
#227

#226 Du får förklara för den att det vore väldigt praktiskt för mor och far om den tittade ut nu. "Du är väl en empatisk unge, hoppas jag?"

vevve89
2014-07-30 12:24
#228

#227 får göra det. Å "kommer du nu kan.pappa vara hemma med oss lite längre". Han räknade på sitt schema. Sa till honom att han kanske får lägga planerna om tvättmaskinen på hyllan idag. Men bara kanske.

vevve89
2014-07-30 21:37
#229

Bläää, avtagit igen…

soundtrack
2014-07-30 22:17
#230

Riktigt pissig dag idag. Varit jättetrött och matt i kroppen, och trots att det varit svalt och regnigt ute så har jag svettats som en gris. Bebis lever rövare i magen nästa konstant och det är inte det minsta mysigt längre - det gör bara ont! Nej, nu är jag så färdig med att vara gravid, går och hoppas hela tiden att det ska börja dra igång men just nu känns det väldigt avlägset.. Annars hade imorgon varit en väldigt passande dag för bebisankomst, min och sambons (6)årsdag.

Annons:
Praefatio
2014-07-30 23:15
#231

Flyttkaos. Lådor och möbler överallt, lägenheten är en labyrint. Borde vara helt sjukt glad och förväntansfull men allt känns bara jobbigt och hemskt och tungt. Känner mig för första gången riktigt, riktigt höggravid och det är inte alls kul. Var på möte på Auroramottagningen och känner mig mest överväldigad och rädd för förlossningen just nu, att det dragits upp en gammal tråd om hemskheter som hänt under andras förlossningar gör det tusen gånger värre. Allt känns skit. Är helt gråtfärdig…och jag gråter aldrig. Vill bara lägga mig och ge upp.

soundtrack
2014-07-31 09:46
#232

#231 Tycker synd om dig som är så förlossningsrädd :( jag har hela tiden trott att jag ska bli det (jag har låg smärttröskel, har svårt att släppa kontrollen och faller lätt in i katastroftänkande = inte dom bästa förutsättningar när man ska föda fram ett barn) men jag känner mig väldigt lugn och förväntansfull faktiskt. Jag hoppas det håller i sig hela vägen.. Känner mig som ett vrak idag. Knappt sovit något i natt. Äntligen är temperaturen i lägenheten nere på mer normala nivåer (runt 21 grader inatt) mens et har hjälpt föga. Först gräsliga SD precis när jag skulle sova, och däremellan försökte bebis möblera om mitt innandöme och siktade in sig extra mycket på urinblåsan.. Och när jag väl lyckades somna blev jag väckt 2 eller 3 ggr av katterna som körde nattrace… Vi ska umgås med med vänner hela dagen idag, känns som att jag inte kommer vara ett så jätteroligt sällskap.

PogoPedagog
2014-07-31 10:03
#233

#231 Har du läst Att föda utan rädsla? Den hjälpte mig mycket. Jag var oxå livrädd innan förlossningen och hade väldigt mycket ångest.

vevve89
2014-07-31 10:08
#234

Inatt va ett helvete. Ont i magen, illamående å trodde ett tag att jag skulle spy… Och kunde såklart inte sova. Blev ledsen när killen gick till jobbet för att jag hade stört honom rätt mkt inatt å han börja tidigt. Är lite varannan natt… Gick upp vid 9 å kollade almanackan å hade sett fel på tiden till mödravården. Så va bara å duscha å kasta i sig frukost (inte kul när man är illamående) å sen ner till bussen. Nu väntar jag på mvc med 20 minuter till godo.

Praefatio
2014-07-31 10:37
#235

#232 Det suger, jag trodde inte jag var rädd förrän jag faktiskt blev gravid. Har rätt hög smärttröskel, eller är iaf inte speciellt rädd för smärta, men det är så mycket runtom som är skrämmande. Bröt ihop och grät en lång stund igår, det är andra gången på fem år som jag gråter, sist var det när jag var tvungen att avliva min häst. Har nog inte insett hur stressad jag är, har försökt vara tapper och kämpa på men nu gick det inte längre. Idag känner jag mig bara tom och trött. Hoppas det känns bättre efter flytten. Det är hemskt det här med sömnen såhär mot slutet, omöjligt att göra sig bekväm! Är glad att jag inte har några galna katter… Då hade de nog åkt ut genom fönstret. I fantasin, i alla fall. #233 Jag har koncentrationssvårigheter och att läsa böcker är tyvärr en av de saker jag inte längre klarar :( Har hört väldigt mycket bra om den boken.

PogoPedagog
2014-07-31 11:51
#236

#235 Kan din partner läsa boken och sedan återge den i tal kasnke? Om hen läser en snutt varje kväll o ni sen samtalar om den?

vevve89
2014-07-31 12:45
#237

Allt med bebis såg bra ut men mitt blodtryck är ändrat. 110/85 låg det på. Antingen pga att jag är trött för att jag sovit dåligt eller så är det på g… Bebis va inte fixerad heller.

Annons:
Praefatio
2014-07-31 14:42
#238

#236 Det skulle jag kunna göra, faktiskt. Han har nog aldrig läst högt för någon innan eller läst för att återberätta, men det lär han ju få göra för barnet i framtiden så han kan kanske träna på mig :) Tack för tipset!

RoxannaS
2014-07-31 16:32
#239

Pissig morgon här också. Vaknade och var nöjd för att jag fått sova hela natten för en gångs skull. Och får panik för att något känns konstigt. Tar min illamående tablett och går upp och gör frukost som vanligt. När jag ätit några tuggor på mackan så kom paniken igen. Sprang efter en spypåse och hann knappt få upp den till munnen innan den lilla frukost jag fått i mig kom upp. Var bara å ta en ny tablett och försöka igen. Gick bra men sen kom yrseln och huvudvärken också. .. Ligger i soffan och känns som att jag ska avlida snart.. (Vecka 24)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
soundtrack
2014-07-31 16:42
#240

#235 Och jag var rädd innan graviditeten istället - har alltid drömt om att få barn men ville gärna hoppa över själva födandet… Nu är jag egentligen bara rädd över att tappa kontrollen och få panik, men jag tror att min sambo samt verktygen från boken kommer kunna hålla mig någorlunda på rätt spår. Men försök få till att han kör högläsning ur boken för den är riktigt bra! Och väldigt lättläst, så det är nog inte omöjligt att du kan klara av att läsa delar själv också.

CelsiusT
2014-07-31 18:01
#241

Får säga att "Föda utan rädsla" var väldigt lättläst och lättsamt skriven (jag som har koncentrationssvårigheter och ogillar att läsa över lag läste ut den på två dagar, ca 5-6 h totalt, den var så fängslande, nu läser jag den ihop med sambon en gång till). Känner att den har hjälpt mig otroligt mycket i arbetat att bearbeta rädslan och oron inför förlossningen. Nu ser jag nog mer fram mot den än är rädd för den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-07-31 18:03
#242

Sen finns det ju doula också att ta till, behöver inte kosta multum heller då det finns dom som är under utbildning som behöver praktik. Hade jag inte haft min mamma som så bra bollplank och stöttepelare så hade jag definitivt kontaktat en sådan, varit inne på det flera gånger.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
2014-07-31 18:48
#243

Fick precis en påse bebiskläder av en kompis. Så små. Ska jag ha en sån liten? Hennes yngsta är 8 veckor och hon var så liten och skör att hålla i :-o

golf.ifokus.se

[Thiah]
2014-07-31 19:08
#244

#243 ja och se där små kläderna kan t.o.m vara förstora. Men de är inte så sköra som de ser ut :)

Annons:
vevve89
2014-07-31 19:19
#245

Köpte 2 pyjamas till bebis men i en större storlek då vi har hur mkt kläder som helst nu. Å köpte ett bedset och leksak till stora tjejen. Lite måste man roa sig med när man väntar. Hade även lite filmmys med dottern som jag lånade hem ert par timmar… Mår skit idag å är helt slut nu!

soundtrack
2014-07-31 19:34
#246

Jag blir helt nipprig av att hålla på och plocka med bebiskläderna här hemma för att dom är så små och söta :D för att inte tala om blöjorna, dom är ju pyttesmå!

[Thiah]
2014-07-31 21:54
#247

Jag rensade ut gamla kläder häromdagen. Blev nästan lite tårögd då han inte mera kan ha sina fina små kläder som han fick på bb. Sparade några speciella plagg som både minne och ifall vi får ett barn till.

[WickedAlly]
2014-08-01 09:58
#248

#247 haha, jag har sparat ALLT. Kan inte med att slänga dessa yttepytte små kläder. Allt i 56 har jag tvättat och lagt i en låda.

RoxannaS
2014-08-01 12:36
#249

#248 Skadar inte ^_^

 Mamma har sparat jätte mycket, så det är jätte roligt att kolla igenom vad man själv haft och kan ha på sin egna lilla en vacker dag. Samt syrran ^^


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[WickedAlly]
2014-08-01 12:40
#250

#249 nä, gör ju inte det. Är ju ändå värt fyrsiffrigt det som ligger där i. Och det mesta ser helt nytt ut. Nästa bebis ska ju också ha kläder :-) Det har mamma med, mycket sånt som min mormor har stickat. Jättekul att få nu tycker jag :-)

RoxannaS
2014-08-01 12:41
#251

#250 Ja de används ju så kort tid, så det hinner liksom inte bli slitet under tiden de används. De är ju det som är så skönt. 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
JeFo
2014-08-01 13:29
#252

Jag fick ju tredje tjejen nu och hon fick kläder från första. Såg ut som nya 😀 Sen är det ju alltid kul med nytt också.

RoxannaS
2014-08-01 13:59
#253

#252 Ja alltid lika roligt med nytt också ^^


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
CelsiusT
2014-08-01 14:05
#254

Och jag har fått lite begagnade kläder och jag förstår inte varför folk håller på och sparar på massa sånt, det mesta är ju rent skräp. I en stor banankartong fylld med barnkläder kunde jag plocka ut kanske 4-5 plagg som såg fräscha och fina ut. Nej jag tycker inte det är kul. Visst, spara och ha till min nästa egna barn kan jag väl förstå om man beräknar nästa inom snar framtid. Men när man får från någon annan så är det inte kul. Mycket av det vi fått är det gula fläckar på (tror det blir när det ligger nerpackat? för jag vill ju inte tro att någon sparar gulnade kläder och jag vet ju hur svårt det är att förvara/hålla fräscht). Och dom kläder jag har fått nu har ju ändå varit använda för sisådär en 5-år sedan. Svärmor tjatar om sambons gamla barnkläder (som vi inte hittar), men det kan ju knappast vara kul med 25 år gamla barnkläder. Både mode (praktiskt och även utseende) och kvalitet är ju helt annorlunda nu mot då. Och legat nerpackat i 25 år, njae… Det är svårt det där att spara kläder. Bättre då att sälja det medan det fortfarande är trevligt att använda det. Då får man dessutom igen lite av pengarna att köpa nästkommande storlekar för. Men det är väl kanske bara jag det, som inte riktigt förstår det roliga i att se vad jag hade för kläder på mig när jag föddes!?!

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
2014-08-01 14:11
#255

Jag har tröstat mig med att shoppa mössa å body till bebis idag som jag såg för några veckor sedan men inte hade pengar till då. Å en till kudde till soffan å mat.. Ingen vila här inte!

[Thiah]
2014-08-01 14:24
#256

#254 då har du fått kassa barnkläder i den kartongen. Min mammas grannar gav oss sammanlagt 2 ikeakassar kläder. Några var lite blekta och noppiga men det betydde bara att de var mjukare mot baby huden. Första tiden var det viktigare för mig än utseendet. Nu har jag gärna mängder med bodys då Joel både dreglar och kräks en massa.

soundtrack
2014-08-01 14:25
#257

Har precis hämtat ut inte mindre än 4 paket med lite smått och gott jag beställt inför bebisankomst :) och i och med det så tror jag nog allt är klart och förberett här hemma. Så frågan är vad i hela fridens namn man ska sysselsätta sig med nu för att dagarna att gå, inte minst nästa vecka när sambon börjar jobba igen :/ det sägs ju att extremvärmen ska komma tillbaka dessutom, bävar redan.. I natt fick jag äntligen sova ordentligt så idag känner jag mig helt okej pigg igen. Ska på bio ikväll så håller tummarna för att bebis intar en låg position i magen under kvällen så jag slipper sitta i salongen med andnöd i 2 timmar..

CelsiusT
2014-08-01 14:38
#258

#256 Det är inte bara den kartongen, har fått barnkläder från 4-5 olika håll och det har varit samma från alla. Och jag vet ju när jag sparat mina egna kläder en längre tid, det är svårt att hålla kläder fräscht när man sparar längre tid.

#257 Har också gjort allt klart redan, vet inte vad man ska göra nu. Jag sysselsätter mig med bakning i väntan på att bäbisen ska komma ;P Men det låter inte kul att värmen ska komma tillbaka, så skönt idag att man kan ha långbyxor på sig utan att dö av värmeslag. Men underbart iaf att jag fått ACn i bilen fixad, nu är verkligen allt klart för bäbis ankomst. Så igår kväll när vi kommit hem så satte jag mig ner och tänkte igenom och insåg att allt var klart och konstaterade att 'nu får du gärna titta ut lilla vän'. Sambon fick lite skräck i ögonen när jag sa det, speciellt eftersom jag haft en del SD och molvärk i det sista och han ska jobba i helgen så han var inte så pigg på att ta emot bäbis nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
2014-08-01 15:03
#259

#258 Ja, det får nog bli att återuppta bakandet, la ner det när värmen kom, men man måste ju få dagarna att gå på nått sätt. Har mer och mer börjat ställa in mig på att jag nog kommer gå över dessutom, långsam väntan :/

CelsiusT
2014-08-01 15:36
#260

#259 Ja man måste ju göra någonting. Man kan ju baka utan ugn också ;P Och man kan baka och lägga i frysen innan man haft det i ugnen, så kan man ta fram och slänga in i ugnen när det är besök på ingång. Så blir det nybakat till gästerna. Då behöver man inte använda ugnen i denna värmen.

Jag har fått problem med att jag sover så dåligt på nätterna. Är uppe flera gånger och kissar, svettas, ont osv. Vilket gör att jag sover gärna en stund eller två på dagen, vilket i sin tur gör att jag sover ännu sämre på natten. *suck* Tänkt försöka hålla mig vaken dagtid för att få god nattsömn men jag mår så dåligt så fort jag försöker med det så jag fixar det inte riktigt. Sen tänker jag också att det kanske inte spelar så stor roll om man sover dagtid eller nattetid, inför förlossningen kanske det bara är bökigt om man är vråltrött en viss tid på dygnet. Kanske till o med inte så fel att sprida ut sömnen lite?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
2014-08-01 17:09
#261

#251 precis. Har bara ett par favoritplagg som ser lite använda ut. Resten är som nytt :-)

vevve89
2014-08-01 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Eftersom bebis inte vill komma ut så har jag utnämnt en familjemedlems hund till vår bebis!

vevve89
2014-08-01 17:25
#263

Bilden kom inte med:-(

[Thiah]
2014-08-01 17:48
#264

#258 jag tycker inte mina kläder blivit ofräsha efter att ha sparats en längre tid. Kanske beror på hur man har dem? Jag sköljer alltid upp kläder som legat nedpackade en längre stund. #262 Låter som en bra ide. Då kanske bebis kommer ut för att återta sina saker ;)

vevve89
2014-08-01 17:52
#265

#264 ja det var lite så jag tänkte :-)) å har försökt hota med att om den inte kommer typ nu eller denna vecka så kan den lika gärna vänta till november. Men är rätt jobbigt att ha ont i kroppen å rastlös på samma gång. Man blir så slut…

Annons:
soundtrack
2014-08-01 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Vi kör samma taktik här - bebis får allt komma ut och försvara sina tillhörigheter nu!

vevve89
2014-08-01 21:40
#267

#266 Bebis kommer inte ha mkt saker kvar! Va ute å tog en lååång promenad ikväll… Tror jag väger 1 ton!

soundtrack
2014-08-01 21:42
#268

#267 nej, vagnen är också paxad och sängen lär ligga risigt till när vi bäddat den också. Inser nu när det är lite svalare att jag har rejäla värmevallningar, svettas nått kopiöst :(

vevve89
2014-08-01 21:54
#269

#268 vagnen är inte paxad här än men jag ger snart bort den:-P å sängen är inte klar än så är vagnen som kommer få vara säng första tiden. Det är inte mysigt med svallningar. :-/ Jag har haft mkt mensvärk och ont i blygdbenet idag… Killen börjar bli lika otålig som jag oxå på att bebis ska komma nu!

soundtrack
2014-08-02 10:04
#270

Jahopp, fick precis veta att våra vänner som har BF samma dag som oss är på G in till förlossningen nu. Kunde det inte fått vara vi istället!?

vevve89
2014-08-02 10:09
#271

#270 då blir man bitter… Kul för dom men man kan inte riktigt glädjas när man sj väntar. Jag är ett vrak idag. Pojkvännen frågade imorse om ja va ledsen å bröt ihop då. Haft en helvetesnatt igen, värsta hittills tror jag. Haft så ont i bäckenet och magen att jag varken kunnat sitta, ligga eller stå längre stunder. fosterställning halvt sittande/liggande i soffan funkar bäst.

soundtrack
2014-08-02 10:23
#272

#271 Ja det blir ju lite kluvet :/ sambon är i och för sig glad att det inte verkar vara nån bebis på G för oss än, han vill hinna tillbaka till jobbet och styra upp ett par dagar först. Så det år väl lika bra antar jag. Men väntan är ju verkligen så långsam. Och tanken på att det kan vara så mycket som 3 veckor kvar gör mig smått galen! Åh vad jobbigt du verkar ha det :/ jag ska i alla fall inte klaga över att jag mår dåligt, senaste nätterna har jag till och med sovit bra. Det är bara humöret som börjar svaja rätt mycket.

Annons:
vevve89
2014-08-02 10:35
#273

#272 vi ville bli klara med det största med flytten och killen ville göra ett par grejer på jobbet men nu är det över å båda väntar bara. Min förra grav mådde jag toppen, Depp sista veckan bara då jag gick över, men verkar få igen det nu. Ska inte klaga egentligen, finns dom som har det värre, men klarar inte av när jag inte får sova mer än 3 timmar varje natt för att kroppen gör ont och benen rycker. Dagarna har jag kunnat hitta på saker för att skingra tankar men nätterna är svårare :-S

RoxannaS
2014-08-02 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#274

Har kommit underfund med att det är bara 3 månader kvar nu! Jisses vad tiden springer ifrån en…

Satt och kollade igenom våra barnkläder vi fått/köpt. Vilka storlekar bör finnas framme från början? Vet inte hur mycket kläder man bör ha av varje storlek heller… Usch rena djungeln det här.

Har i alla fall sorterat upp så 50/56 finns framme och är först in i tvätten. Samt 60-68 i 2 påsar. 70 i två påsar och 74/80 i någon påse. Väldigt blandat med rosa/blommigt och blått/vitt/grönt. Så förhoppningsvis finns de något till liten när den kommer. <3 

En del av det vi hitta. Innan vi gick igenom lådorna från mamma. (50/56 bara)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2014-08-02 17:19
#275

#274 Joel hade 50 när han föddes för att några veckor senare gå över till 56. Tror att Jefos Holly hade 56 redan från början. 

Sen är det skönt att ha ett gäng bodys framme så att man inte behöver tvätta varje dag om barnet kräks mycket.

[Thiah]
2014-08-02 17:19
#276

dubbelt (verkar bli mycket sådant nuförtiden)

RoxannaS
2014-08-02 17:53
#277

#275 Jo jag har en del av båda. På bilden är de som sagt bara 50/56 så jag hoppas det räcker. Det är inte speciellt svårt att få tag på tvättider här nere heller. Då vi kör samla systemet med sån där låscylinder. Så man kan bara boka en tid åt gången 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2014-08-02 17:57
#278

#277 ah det är bra system. här har vi inte ens en tvättstuga utan vi har tvättmaskin hemma. Men det är ändå skönt att slippa första tiden. 

Joel har gått från storlek 56 till 68 på 6 veckor…. Pang sa det bara och nu är jag glad att min mamma fyllde på våra klädförråd då jag helst inte tvättar hela tiden trots egen maskin. Joel är en liten dreggelmaskin (vi brukar skämta om att han har rabies när han har så mycket dreggel) ❤️

RoxannaS
2014-08-02 18:13
#279

#278 Haha åh mysigt. Min lillasyster var expert på att spy. De gick inte att rapa henne utan handduk över axeln, minsta lilla man klappade för hårt eller för många gånger så spydde hon som en gris 😃


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Thiah]
2014-08-02 18:33
#280

#278 joel ÄLSKAR att gunga, hoppa, skakas (säkert såklart) och sen kräks han självklart. Men han skrattar ett sånt hjärtsmältande skratt först att man kan inte låta bli :D

RoxannaS
2014-08-02 19:24
#281

#280 Haha ^^


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Kiwikatt
2014-08-03 01:01
#282

Här är strl 50 för stort än så länge…hon var 48cm lång och 3180gram tung…så de där kläderna som såg så pytte pytte små ut innan vi fick henne ser jääätestora ut nu när vi klär på henne :-P hihihi. Vi har lite olika storlekar hemma nu, allt från strl50-strl68. Har till och med ett par klänningar i strl 86-92 som vi fick idag när morfar och bonusmormor kom och träffade lilskruttan första gången. :-)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

vevve89
2014-08-03 01:12
#283

Va inne på förlossningen nu ikväll. Tappen inte helt mogen och protein i urinen. Men allt med bebis såg bra ut. Dock inte mindre ont i magen nu men fick med mig 2 citodon så jag kan sova inatt.

vevve89
2014-08-03 08:51
#284

Så skönt att få sova inatt. Va helt bortdomnad, tabletten funkade helt fram till 5-6 tiden. Å nu va jag tvungen att gå upp pga att det gör ont igen men så glad att jag fick sova!:-)

soundtrack
2014-08-03 09:01
#285

#284 Det börjar hända nått iaf!? :) hur många dagar har du gått över nu? Igår började även sambon tycka att det är dags för bebisankomst så han försökte "prata ut" hen, haha. Hjälpte föga… Har möjligen haft lite ökad frekvens av SD senaste dagarna, men annars känns det som att jag kommer kunna gå såhär i flera månader till om det skulle vara så, suck.. Sömnen har iaf gått och blivit riktigt bra senaste nätterna, välbehövligt!

vevve89
2014-08-03 09:19
#286

#285 förhoppningsvis. Men kan lila gärna dröja en vecka till. Va så trött igår kväll men hon sa att ja va öppen 2-2och en halv cm tyckte jag. Bebis var trött ett tag oxå igår så fick stanna tills hjärtljuden va.som dom ville på kurvan. Men dom trodde att det är sammandragningarna som gör att jag har ont överallt å inte får sova. Inatt rann det dock till ordentligt å gick på toa sen. Då knep jag men rann ändå men fortsatte inte sen så osäker på om dom kan ha irriterat så det gått vatten men som sagt, slutade ju. När har/hade du bf? Hoppas sammandragningarna inte bråkar för mycket och länge innan bebis kommer. Skönt att sömnen blivit bättre! :-)

Annons:
soundtrack
2014-08-03 09:24
#287

Har BF nästa söndag så det är ju egentligen lååångt kvar ;) men jag har känt mig färdig med graviditeten i ett par veckor nu. Att bara gå och vänta såhär är inte min grej riktigt.

vevve89
2014-08-03 09:44
#288

#287 håller tummarna för att du slipper gå över! Det är inte skoj. Hoppas dina SD är tecken på att det är på g. Glömde svara på d men är på bf+5 idag. Å imorgon får inte bebis komma, har vi bestämt då en kompis fyller år (bebisens blivande gudfar)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: