Annons:
Etikettallmänt
Läst 23405 ggr
tlover
7/13/14, 1:13 PM

Viktnedgång i början av graviditeten

Hej

Jag har haft dålig aptit och illamående nu de senaste veckorna (Jag tror det delvis beror på värmen) och jag har därför gått ner i vikt sen jag skrevs in på mvc.

Det är inte mycket (½kg) men man ska ju inte gå ner i vikt utan snarare upp i vikt då man är gravid.

Kan det vara farligt eller är det inte så konstigt (pga illamående).

Jag har ett BMI som är snäppet över det normala (BM tycker att det är normalt BMI eftersom jag är så nära normalt BMI) men jag är inte kraftigt överviktig men jag är som tur är inte underviktig (så skulle det nog vara farligare).

Jag är i vecka 15 (14+5) nu.

Ska jag kontakta BM (som är på semester så det blir nån jag inte känner) eller är det bara normalt?

l'm back

Annons:
Tina-A
7/13/14, 1:18 PM
#1

Det är ganska vanligt i början på graviditeten. Många kräks mycket i början och har svårt att äta de första månaderna, så man kan gå ner några kg i början utan att det är någon fara alls. Det BM frågar efter är om magen växer, i så fall gör det inget alls om man tappar några kilo. Däremot i slutet av graviditeten är det inte lila vanligt att man går ner i vikt, men såhär i början behöver du inte oroa dig så länge magen verkar växa ändå :) bebisen tar det den behöver.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tlover
7/13/14, 1:21 PM
#2

#1 ok vad bra, magen växer så jag har "tjockismage" trots att jag gått ner i vikt (ingen söt gravidmage men den växer i alla fall).

Tack så mycket 🙂

l'm back

fridaas
7/13/14, 2:20 PM
#3

Jag gick ner 12kg på 3 dagar när jag väntande dottern, enligt bm var det ingen fara för bebisen just då, då den ändå tar vad den behöver, men hade det fortsatt så kunde det bli "farligt" då alla mina reserver skulle ta slut (eller hade tagit slut rättare sagt, kroppen var inställd på svält och uttorkning) så blev inlagd med dropp.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
7/13/14, 3:39 PM
#4

Jättevanligt. Gick ner från 53 kg (min trivselvikt) till 49 kg första veckorna. Började inte gå upp i vikt igen förrän efter tre månader då illamåendet och kräkningarna började lugna sig. Min BM har aldrig varit orolig: "så länge du börjar gå upp någon gång i början av andra trimestern så är det okej." Nu är jag i vecka 31 och har gått upp till 58 kg.

tlover
7/13/14, 3:54 PM
#5

#4 Jag är ju redan i andra trimestern, jag gick upp först (både före jag kom till BM ca 2 kg och sen även efter fast efter vet jag inte hur mycket jag gick upp) Men nu i värmeböljan har jag börjat gå ner.

Jag kräks inte jag har bara illamående, ingen aptit, ingen matlust och det är bara saker med mycket grönsaker jag klarar av att äta större mängder av.

Men det kanske är en kombo mellanvärmen och graviditeten även fast jag är i vecka 15

l'm back

[TanatosNyx]
7/13/14, 4:50 PM
#6

Jag har hittills tappat 2,5 kg trots god aptit :) är i v.9

Annons:
Praefatio
7/13/14, 8:25 PM
#7

#5 Jo, men du är ju fortfarande i början av andra trimestern. Handlar det om minskad aptit så är det ju dock någonting du kan göra åt, hitta något mer energirikt än grönsaker som du klarar att äta. Får du behålla maten så är det ju mest din egen spärr du behöver tvinga dig över, Ja, det är helt klart värre med ätandet i värmen. De flesta har ng kass aptit just nu.

Hannashusdjur
7/13/14, 9:11 PM
#8

Jag gick ner 5 kg i början o ligger på fortfarande -1.5kg. Är i v 25. Tror inte det gör något då jag är överviktig sen innan.:)

UtanStrumpor
7/13/14, 9:51 PM
#9

Jag har fortfarande inte gått upp de jag gick ner i början.. Är i vecka 20 nu. Och ligger minus 4kg från de jag startade på. 

Men jag vägde också för mycket från början.. Till mig sa de att jag max fick gå upp 5kg. Ingen press där inte.. =/

CelsiusT
7/14/14, 5:28 AM
#10

Jag gick ner ca 6kg i början av graviditeten. Var normalviktig innan. Nån gång efter halvvägs började jag sakta sakta att gå upp i vikt igen. Nu är jag i v36 och har precis kommit upp till min startvikt, dvs den vikt jag hade vid inskrivningen. Går fortfarande upp väldigt lite per vecka. Min bm säger att det beror på att jag fått hög ämnesomsättning iom graviditeten, för jag äter normalt och ibland mycket och gjort hela tiden förutom en kort period i början då jag hamnade i ketos pga dåligt matintag och spyor. Fortsatte sen att spy men ingen mat kom upp så det var inte därför jag gick ner. Min bm är inte orolig, hon säger att det är så för vissa även om det inte är så vanligt. Mage fick jag inte fören halvvägs heller, men det oroade ändå inte bm, hon kände inte ens på om livmodern växte som den skulle fören som vanligt nån gång efter halvvägs. Men jag kände ju själv att livmodern blev större även om den inte visade sig utåt fören ganska sent. Märks att jag gått ner i vikt, förlovningsringen ramlar nu mera av och byxorna är för stora så jag har fått köpa mindre storlek (och har ännu inte behov av gravidbyxor). Men det är ju praktiskt för jag kan ha dom flesta kläderna som vanligt och vissa plagg sitter till o med bättre och snyggare då tex dom små kärlekshandtagen jag hade nu är borta, så jag har fått finare former nu som dessutom kompletteras med en snygg kula på magen ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

tomacs
7/14/14, 5:56 AM
#11

Jag är oxå i vecka nio och har gått ner 3 kilo fast jag äter ofta för att inte må illa. I mina tidigare graviditeter har jag haft lägre vikt efter förlossningen än när jag blev gravid. Detta utan fara för barnen, allt var ok enligt mvc.

fulifuli
7/14/14, 11:23 PM
#12

Jag kräktes konstant de första fyra-fem månaderna, gick ner från 60 kilo till under 50 kilo på ungefär nån vecka. Nu har jag gått in i månad nio, har bf 16 augusti och är uppe i ungefär 65 kilo och enligt min BM ser allt bra ut med barnet och den rejäla viktnedgången jag hade i början var inte alls skadligt för barnet utan mest för mig, fick åka till akuten för dropp. Så det är nog ingen fara alls för dig men rådgör alltid med BM eller 1177 vid osäkerhet.

tlover
7/22/14, 10:15 AM
#13

#7 Nu för nån dag sen har jag försökt att tvinga mig över spärren och jag spydde så jag tänker inte försöka tvinga i mig mer än vad jag brukar (och kan hålla nere maten).

Däremot har jag gått upp lite nu antagligen för att det var så mycket svalare förra veckan (nu är tyvärr värmen tillbaka).

l'm back

Annons:
UtanStrumpor
7/22/14, 3:29 PM
#14

Vecka 21 nu och har inte rört mig alls i vikten gick ner de där 5kg och stannar här.. Får se vad som händer. 

Ingen verkar oroad över det, säger att bebisen tar av mina resurser så får tro på Bm. =)

RoxannaS
7/22/14, 4:02 PM
#15

Jag gick ner 5,5 kg pga av illamående och kräkningar i början. Men de kom snabbt tillbaka igen efter jag mått tabletter mot illamående. Nu i vecka 22 (23 imorgon) så har jag gått upp 2,5 kg typ :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: