Annons:
Etikettallmänt
Läst 5865 ggr
fridaas
4/22/14, 5:27 PM

vi som väntar barn 2014 #13

Jag startar en ny tråd då den förra numer är så lång! Tyvärr kan jag inte länka till den gamla då telefonen vägrar samarbeta på den punkten.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
CelsiusT
4/22/14, 5:29 PM
#1

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
4/22/14, 5:30 PM
#2

Tack CelciusT!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
4/22/14, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så himla värdelöst att bli sista inlägget i en tråd… 😛 Så bara för att vara rebellisk så lägger jag upp min bild igen.

fridaas
4/22/14, 5:44 PM
#4

Det är bara att rebella på #3 ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
4/22/14, 5:44 PM
#5

Jag önskar också att man fick fler ultraljud, är ju så mysigt att få se det lilla pyret

fridaas
4/22/14, 5:48 PM
#6

Förra graviditeten gjordes det ett UL var 4e vecka efter RULet (pga hennes cystnjure) så att denna gången bara ha sett bebis 2gånger känns jättekonstigt! Visst kan man gå privat och be om UL men det är iaf jag för snål för..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Praefatio
4/22/14, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja, vi skulle bara ha fått ett men jag fick ju ett bonus-UL "för skojs skull". Att man bara får ett enda normalt sett i Göteborg är heltokigt tycker jag! Två är väl hyfsat okej ändå, men man kunde tycka att man skulle få se ett i v. 12, RUL någon gång vid 18-20 och sedan ett runt v. 30… Då skulle man hela tiden kunna vara lugn, veta att allt är okej. RUL tar ju lite tid och resurser så det förstår jag att man bara får ett, men ett "kolla läget"-ultraljud tar ju bara några minuter.

Vi känner oss också för snåla för privata ultraljud. Det kostar ändå minst 500 kronor, blir ett ganska dyrt nöje.

Blä, för övrigt, vad det är tråkigt att shoppa kläder när ingenting sitter som det brukar. Är ju en av de där lyckliga som kan gå in i precis vilken affär jag vill, ta första bästa plagg i strl 36 och veta att det sitter fint, men nu… Ska på bröllop nästa helg och letar klänning, mina enda krav är maxiklänning i någon annan färg än svart, vit eller grå men det är visst för mycket begärt. De flesta jag hittade i andra färger var av "tubmodell" i t-shirttyg typ, och då såg jag ut som en gammal strumpa med magen som putade ut. Eller så var det någon jäkla snodd som hamnade mitt över magen och gjorde mig helt oformlig.

Den enda jag hittade som jag verkligen älskade kostade 800 kr… men jag vete sjutton om det inte får bli den ändå. Ska trots allt på två bröllop i sommar och kommer kunna ha klänningen efter graviditeten också. Supersmickrande med gravidmage var den, till skillnad från allt annat jag tittade på. Svårt med mage.

soundtrack
4/22/14, 6:22 PM
#8

Jahopp. då var jag och paddan inte riktigt sams igen så vi gör ett nytt försök.. Jag önskar också att man fick fler ultraljud, det är ju så mysigt att få se det lilla pyret. Och så känns det lite mer på riktigt då också. #7 Jag ska på bröllop 3 veckor innan BF, ska bli spännande att försöka hitta en fin klänning då :P Den du har på dig på bilden var jättefin! :) Inga fler telefonsamtal under dagen så om det var FK så får jag vara orolig ett tag till, förhoppningsvis ringer dom väl imorgon igen :/

Praefatio
4/22/14, 6:26 PM
#9

#8 Min spontana tanke: Ojoj, risky business att gå på bröllop så sent, tänk om vattnet går mitt under vigseln? 😃 Ooops, sorry att jag stal showen liksom…

Om du missat dem så ringer de igen imorgon, försök att inte oroa dig! Men ha ett extra öga på telefonen under morgondagen.

soundtrack
4/22/14, 6:43 PM
#10

#9 Yepp :P Mina vänner får dock skylla sig själva, dom visste att det skulle bli nära inpå när dom bestämde datum ;) Men under förutsättning att jag mår bra så räknar jag med att delta, så är det bara att hoppas på det bästa sen ;) Jo, dom lär ju få tag på mig tids nog, bara så stressande att gå runt och undra vad dom vill, är verkligen jätteorolig över att få nekad GP :/ Jag jobbar i natt så jag kommer sova hela dagen imorgon och är väldigt lättväckt så jag kommer nog inte kunna missa det imorgon iaf.

Praefatio
4/22/14, 6:50 PM
#11

#10 Haha, ja, då får de skylla sig själva!

Vet hur det är. Väntar själv på besked från FK, som visserligen verkligen borde vara positivt om ingenting väldigt konstigt har inträffat, men det är ändå jobbigt med den där jäkla väntan. Tänk som så att de lika gärna kan vilja prata med dig för att komplettera din anmälan! De gör ju ofta så om det är något de undrar över.

soundtrack
4/22/14, 7:26 PM
#12

#11 Jag hoppas på att det nått sånt, det verkar som att dom inte ger avslag via telefon? Men som sagt, denna väntan gör ju att man blir ett nervvrak :( Har gått ungefär 4 veckor sen jag skickade min min ansökan nu så jag borde ju få besked snart :/

Praefatio
4/22/14, 7:32 PM
#13

#12 Nej, det låter väldigt otroligt att de skulle ge avslag via telefon, det brukar komma via brev. Det kan ta tid från FK och än så länge är det ju inte supertight så återigen, försök att inte stressa! De är sena med ett beslut för mig som borde ha kommit för en månad sedan, på grund av helger och sjukdom, det är lätt hänt. Det är säkert något liknande som hänt för dig!

Det slutgiltiga beskedet kommer att komma via snigelpost oavsett om det är positivt eller negativt så de vill säkert bara komplettera. Vet verkligen hur stressad man kan vara men som sagt, försök att släppa det. Ringer de så är det inte för att ge besked, i så fall frångår de sina vanliga rutiner och varför skulle de göra det? :)

Annons:
soundtrack
4/22/14, 7:37 PM
#14

Jag har turen att aldrig behövt ha kontakt med FK innan så jag känner mig lite lost i allt det här.. Dåligt tålamod har jag också ;) Även om jag vet att handläggningstiden är 30 dagar (i bästa fall..) så vill jag ju helst veta nu på en gång :P 

Jag har problem med ångest som gärna tittar fram i sånna här situationer, så det är lite svårt att släppa det :/

RoxannaS
4/22/14, 9:04 PM
#15

När ska man söka sånt där?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
4/22/14, 9:13 PM
#16

#14 Du, jag tror alla känner sig lost när det kommer till FK 😂 Komplicerad myndighet är bara förnamnet.

Vet hur det känns med ångest, är sjukskriven delvis pga det. Jättejobbigt, lider med dig, men jag tror verkligen inte att din oro bottnar i någon äkta fara den här gången. Du får uppdatera oss!

#15 Graviditetspenning kan man bara söka om man har ett mycket fysiskt påfrestande/farligt jobb som gör att man inte kan jobba som höggravid. Man ska dessutom ha frågat arbetsgivaren om man kan få omplaceras till en lättare tjänst. När du gjort det är det egentligen bara att söka, som jag förstår, finns inget tidigaste datum. Om man har ett lugnare jobb men har problem att arbeta pga. graviditeten så kan man ansöka om vanlig sjukpenning, med läkarintyg :) Det gör man när man väl har problem.

Man kan också börja ta ut föräldraledighet 60 dagar innan BF men då förlorar man ju motsvarande dagar efter förlossningen.

Föräldraledighet efter förlossningen kan man vad jag har förstått ansöka om lite när som helst under graviditeten, så länge man har ett sk. moderskapsintyg.

RoxannaS
4/22/14, 10:33 PM
#17

#16 aha trodde alla skulle söka men då förstår jag ^^


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
4/22/14, 10:36 PM
#18

#17 Nej, inte GP:n :) Däremot ska du förstås söka föräldrapenning, men det är ingen brådska än!

Jespersen
4/23/14, 6:46 AM
#19

Praefatio; vad roligt att UL gick bra, och vilken fin bild på den lilla! :)
Klänningen du hittat tycker jag absolut du ska köpa, den var verkligen jättefin.

Jag hade också velat göra flera UL, här får man bara ett.. Vi gjorde ett privat i vecka 14 för att jag var så orolig efter en liten blödning, men det kostar ju som sagt lite. Fast jag var nog mer sugen på att göra massa UL där i början, nu känner man ju bebis så mycket så det känns rätt okej att bara lyssna på hjärtat när man är hos BM :)

Soundtrack; FK ringde mig angående inkomstuppgifter, dom ville veta om jag skickat in lappen och om jag jobbat i ett halvår osv. Får du avslag så ringer dom inte, då skickar dom bara ut ett papper på att du har fått avslag som jag har förstått det. Så dom ville säkert bara ha klarhet i någon av uppifterna du lämnat! :)

CelsiusT
4/23/14, 7:40 AM
#20

Jag som har mycket kontakt med FK har aldrig varit med om att någon av mina handläggare ringer från skyddat nummer. Men det kanske kan vara olika? Och som tidigare skrivit, dom lämnar aldrig avslag (och inte heller beviljar) via telefon, ringer dom så är det enbart pga kompletterande frågor.

Ville också ha massa UL tidigt i graviditeten, men nu känner jag väl lite som #19 att man ändå har så mycket kontakt med bäbisen så man har liksom koll ändå. Men självklart hade det varit mysigt att få titta också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
soundtrack
4/23/14, 7:46 AM
#21

Det är ju så sällan det rings från dolda nummer nu förtiden så det var bara en tanke att det kunde vara FK och enligt en snabb googling så var det inte ovanligt att dom ringer med dolt nummer. Nåväl, det återstår att se. Kom på själv i natt att om det var dom så kan det vara så att dom efterlyser min "inkomstblankett", den har fastnat på landstingets lönekontor verkar det som så jag har inte kunnat skicka in den än :/ Nu ska jag krypa ner i sängen och sova (har jobbat i natt) och i eftermiddag väntar BM-besök, det första riktiga sen inskrivningen :)

Erika89
4/23/14, 9:02 AM
#22

#7 Den klänningen är ju supersnygg! Go for it! :D

fridaas
4/23/14, 9:25 AM
#23

#7 kan bara hålla med om vad alla andra sagt, jättesnygg!! #20 min handläggare har nästan alltid ringt från skyddat nummer så det är nog olika vart man bor kanske. #21 sov gott :) Nu är dottern lämnad på dagis, skolan har äntligen fått tummen ur och rättat ett av 3 prov, skönt att kunna lämna en kurs bakom sig nu iaf. Borde åka in till fk och be dem hjälpa mig att fylla in inkomstlappen inför föräldrapenningen. Det är svårt att fylla i den när man har jobbat på två ställen och studerat känner jag. Men först blir det nog att krama kudden en liten stund till. Blev inte allt för mycket sömn i natt, tycker den här mardrömsperioden kan vara slut snart.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
4/23/14, 10:34 AM
#24

Det där med Ul tycker jag också ska vara mer än 1. Har varit på 2 då jag hade några spökveckor så fick göra ett i v 14 om ja minns rätt på vecka. Sen RUL i v 19. Men skulle vilja ha ett runt v 30-34 också. Det gjorde jag förra gången då jag hade ont i magen å åkte in på förlossningen då dom tyckte det skulle kollas. Va växtvärk!:-P Lång jobbdag idag. Och hoppas ryggen är med mig, den gjorde ont imorse när jag tog en.promenad med dottern till skolan.

soundtrack
4/23/14, 1:44 PM
#25

Inga fler mystiska samtal (än) men vad gör det för beslutet från FK damp precis ner på hallmattan - BEVILJAT! Såååå skönt, nu kan jag andas ut :) Den 13 juni gör jag min sista arbetsdagsdag sen ska jag gå hemma och jäsa, bokstavligen talat, hela sommaren :)

CelsiusT
4/23/14, 4:02 PM
#26

#25 Vad skönt ;P

Varit hos BM idag och mätt för första gången, 23cm, så något över medel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/23/14, 4:22 PM
#27

#26 Jag ska alldeles strax dit och också mätas för första gången, ska bli spännande :) är nyfiken på mitt Hb och blodtryck också, eftersom att jag känner mig väldigt pigg så borde det ligga bra.

Annons:
CelsiusT
4/23/14, 4:28 PM
#28

#27 Känner mig bättre nu än jag gjort innan men hade lite lågt blodtryck och även hb, men bra blodsocker. Låg på 110 i hb mot tidigare 130. Så blev lite förvånad, BM tyckte att jag skulle äta lite mer järn (har bara ätit 100mg varannan dag hittills så ska öka till varje dag).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4/23/14, 5:29 PM
#29

Herregud, vi har fått en lägenhet!!!

Började gråta när de ringde. Vi bor i en mörk etta på 33 kvm i ett ungdomshus med fester, vandalisering och stök varje natt. Har fått gå på visningar sedan i november men aldrig fått något och hoppet har sjunkit mer och mer och ersatts av total panik från mitt håll: skulle vi bli tvungen att få vårt barn, här, i den här helveteslägenheten?

Idag ringde de. Vi har fått en stor tvåa, nästan nybyggd, med inglasad balkong, stooooora fönster och gott om plats. Den överblickar ett naturområde och när man öppnar porten så kommer man direkt ut på en liten lekplats, inga bilvägar. Översta våningen med hiss, inga störande grannar ovanifrån.

Fy fan, rent ut sagt, vad lycklig jag är.

CelsiusT
4/23/14, 5:40 PM
#30

#29 Härligt!!

Vi ska börja packa nu, får tillgång till huset vi ska hyra i början/mitten på maj och vi flyttar i slutet på maj. Är så skönt när man vet att det ordnar sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4/23/14, 5:54 PM
#31

#30 Åh, vad härligt, vad är det för hus? :)

soundtrack
4/23/14, 5:57 PM
#32

#28 22 var mitt SF-mått, så strax under medelkurvan. Kollade inget Hb idag (vilket kändes lite konstigt?), men BT var bra (110 precis som det brukar ligga på mig). Jag tyckte att mitt blodsocker var något i överkant, men jag hade druckit juice samt ätit "frukost" en knapp timma innan så det kan bero på det, BM var inte orolig iaf. #29 Grattis! :) Vi har gett upp hoppet om att hitta hus och kunna flytta innan bebis ankomst :( nu bor vi i en stor trea så det går ingen nöd på oss men jag vill verkligen flytt nuuuuu! Less på att bo i lägenhet :/

Praefatio
4/23/14, 6:05 PM
#33

#32 Ni har åtminstone plats som sagt, då är det ju mer en önskan än ett överhängande, nattsvart behov. Jag hade jättegärna flyttat till hus (gård) nununu, eller helst igår, om jag fått välja men för tillfället känns det bara som en sån jäkla befrielse att slippa loftsängen, att ha fler än två garderober, att ha ett avskilt sovrum, att ha ett badrum där det får plats ett skötbord, ett kök där man faktiskt kan ha ett köksbord att äta vid… De där grejerna som för oss just nu är en obeskrivlig lyx. Vi kommer ha bott nästan fyra år i vår lilla lägenhet när vi får flytta 😂 Känns helt sjukt. Men det har fungerat så länge vi varit två.

[Thiah]
4/23/14, 6:11 PM
#34

#29 Grattis! :)

Annons:
soundtrack
4/23/14, 6:22 PM
#35

#33 Dessvärre blir man ju lite hemmablind och "van" vid det man har. Jag tycker att det kommer bli trångt (!!!) i våran lägenhet och är lite butter över att vi inte kommer ha nått barnrum (vårat tredjerum är kontor/hobbyrum/allmän avstjälpningsplats) :P I-landsproblem deluxe…

RoxannaS
4/23/14, 6:32 PM
#36

#29 Grattis! :) Känner igen den där reaktionen när jag fick skriva kontrakt på min första lägenhet en vecka innan jag fyllde 18 😃


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
4/23/14, 6:32 PM
#37

#35 Ja, man blir verkligen hemmablind :) Det är nog extra vanligt när man ska få barn, tror jag, det känns nog aldrig tillräckligt stort. Till och med den där villan kan nog kännas trång om man är van vid att bo två där och använder alla sina rum till något, vilket man ju alltid gör. Typiskt i-landsproblem.

Har själv försökt tänka positivt: Vi har i alla fall ett förstahandskontrakt, vi har i alla fall el och vatten, vi är i alla fall inte några potentiella Lyxfällan-deltagare, det är i alla fall inte tvillingar, jag är i alla fall inte ensamstående… Men alla de där privilegierna känns väldigt, väldigt små och obetydliga när man har något så stort som bebis på gång och hela framtiden känns lite skrämmande.

mollyt
4/23/14, 9:26 PM
#38

#7 FANTASTISKT FIN KLÄNNING!!! Så otroligt vackert med gravidmage ❤️ Åh vad jag längtar tills jag själv får en sådan fin mage! Den blå färgen på klänningen var jättefin på dig!

mollyt
4/23/14, 9:34 PM
#39

#33 Stort grattis till nya lägenheten!! När får ni flytta in?

Vi bor också i en etta, men ganska stor ändå - är på 38kvm och bra planlösning med ett "riktigt" kök som vi dessutom ställt in skrivbord i där min sambo har sina datorer och så, så att vi ändå har varsitt hörn att sitta i. Jag flyttade in här för 3 år sedan och vi kommer inte kunna flytta förens i januari. Men vi har bestämt att inte försöka med att få barn förens vi har flyttat, så jag förstår verkligen din glädje #Praefatio över att veta att ni har en större lägenhet att flytta in i nu!

Praefatio
4/23/14, 9:36 PM
#40

#38 Åh, tack, vad gulligt av dig! Det blir inte den till min fasters bröllopet men ska sy en liknande till mitt eget strandbröllop i sommar tror jag :) Hade köpt den till det om den fanns i vitt/ivory, men det gjorde den inte.

Niini
4/23/14, 9:39 PM
#41

#7 Kolla nelly.com och zalando.se :)

Annons:
mollyt
4/23/14, 9:40 PM
#42

Det låter fantastiskt! Kommer bli en supersnygg bröllopsklänning #40! 😃 Vad romantiskt med strandbröllop!

Praefatio
4/24/14, 1:48 AM
#43

#41 Tack för tipset men jag fick köpa i butik till slut, för sent inpå för att våga beställa… Så går det när man är ute i sista sekund! #42 Det blir nog bra :) Åh, blä, växtvärk i livmodern plus bebis som sparkar plus uttänjda magmuskler som skriiiker av ovilja = mamma som inte kan sova.

Jespersen
4/24/14, 6:40 AM
#44

#25 Vad skönt att du fick det beviljat! :)

#29 Grattis, vad roligt! Vi hann ju också precis hitta hus nu innann bebis kommer, vi flyttar i slutet på maj :) 

Jag var hos läkaren igår igen och är nu sjukskriven halvtid. Det ska bli skönt för kroppen, men också tråkigt då jag blir flyttad till ett annat ställe. Och av någon anledning så sätter chefen mig på ett ställe där jag ska jobba ensam, vilket betyder att jag inte kan få hjälp med att lyfta tunga grejer.. Men jag får väl ge det en chans, läkaren sa att jag får höra av mig ifall jag inte klarar att jobba halvtid heller, så blir jag isåfall heltidssjukskriven. 
Jag har verkligen världens gulligaste läkare, det känns verkligen som att hon bryr sig!

Praefatio
4/24/14, 8:29 AM
#45

#25 Oj, hade missat att du uppdaterat. Vad härligt att det blev beviljat! Gratulerar :) Där ser du att det inte var något att oroa sig för!

#44 En bra läkare är guld värd. Vad jobbar du med, och vad ska du jobba med nu?

CelsiusT
4/24/14, 8:35 AM
#46

#31 Ett gammalt 1800-tals hus som vi får hyra hyfsat billigt. Ca 80kvm boyta fördelat på 3rok + källare med tvättstuga/pannrum och vindsutrymme till förvaring. Liten trädgård till, ligger precis granne med vårt "bästa kompis-par" så det blir perfekt. Kostnaden kommer sommartid bli billigare än här och vintertid ungefär samma (eventuellt något högre, svårt att veta iom att värmen inte ingår där), och här har vi ungefär 40kvm + litet förråd i källaren och tvättstugan måste man gå ut utomhus för att komma till.

#32 Min mage har verkligen sagt poff sista dagarna. Jösses, att gå från att skymtas lite om man plattar till linnet (i söndags) till att faktiskt synas om än lite även när jag har tjocktröja på mig nu =S Haha.. helt otroligt hur fort det kan gå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4/24/14, 8:48 AM
#47

#46 Låter ju kanon, vad skönt att kunna gå ner lite i boendekostnad också! Och ändå få dubbelt så stort. Vi får en rejält förhöjd hyra, från 4250 kr inkl el till 7300 kr exkl el, men å andra sidan… har man råd så har man. Behöver man bostad så gör man. Det ska bli så löjligt härligt med balkong, jag är en sån där som helst vill vara utomhus konstant så länge det är okej väder… längtar tills vi också får trädgård! Men vår nya balkong är stor nog att odla lite på och sådär.

Hur ligger ert hus med tanke på stall osv? Får jag plats i mitt gamla stall, som jag tokälskade och hoppas kunna stå i när jag köper häst igen nästa år, så kommer jag ha supersmidig resväg dit. Max 15 minuter med bil.

Jag somnade till slut… Och vaknade igen efter 2,5 timmar. Trött som en gnu, men jätteuppe i varv och med ont i livmodern. Facebookade min vånda och fick snabbt tips från en bekant att lägga mig i framstupa sidoläge med täcket under magen och benet, det hade lugnat hennes växtvärk när hon var gravid och ja, det hjälpte verkligen! Somnade aldrig om men fick i alla fall ligga och vila en timme till.

Marvel-lous
4/24/14, 10:48 AM
#48

Nej nu får magen allt ta och växa lite, diggar inte riktigt det här stadiet "är hon gravid eller…?" Gapskrattar

Annons:
Jespersen
4/24/14, 10:57 AM
#49

JAG HAR FÅTT MITT KÖRKORT!! :D Äntligen! 
Nu kan jag bara glädja mig åt flytten och bebis, för nu är allt klart! Så himla skönt.

#45 Jag jobbar som kock i storkök. Jag kommer att bli flyttad till ett mottagningskök där det mest är kaffe/fikagäster som jag förstått det. Men att lyfta en massa backar med koppar och sånt kan ju bli ganska tungt i längden :/ Hon som jobbar där nu säger att det är rätt stressigt också, så vi får väl se hur det går.. Jag ska prata med chefen mer idag, så då får jag väl klarhet i hur det kommer läggas upp. Förhoppningsvis så är det inte bara ensamarbete.

CelsiusT
4/24/14, 11:04 AM
#50

#47 Oj, ja 3000kr mer i boendekostnad är ganska rejält, men å andra sidan får ni ju väldigt mycket mer.
Nu har jag ju ingen häst på ett år då jag sålde den ena och lämnat ut den andra på foder med ettårskontrakt (kan ju bli längre om vi båda vill och jag är väl kanske lite villrådig i frågan ta hem eller inte). Men om vi skulle bo kvar där när jag ska ha hem hästen igen så finns det några stall inom gångavstånd som det säkert går att få plats i. 

#49 Grattis =) Vad skönt

Medarbetare på westernridning.ifokus

RoxannaS
4/24/14, 11:17 AM
#51

#48 det kommer. En fin morgon har det sagt poff och så är du jätte stor ;)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
4/24/14, 11:27 AM
#52

#48 Det kommer! Men vet hur det känns. Ett par veckor där ser man mest ut som att man ätit lite för mycket. Sedan kan magen variera från dag till dag även senare, det gör den för mig. Idag är den jättestor, igår var den betydligt mindre, dagen dessförinnan var den också jättestor. Helknäppt det där.

#49 Åhhh, grattis! Vilken härlig tråd det här blev, bara god nyhet efter god nyhet för alla!

Låter helknäppt att du ska förväntas lyfta glasbackar själv?! Har själv arbetat inom restaurang en hel del och de där backarna kan vara rejält tunga, och framför allt otympliga. Har svårt att se hur man ska kunna lyfta en fullsatt diskback med en stor mage överhuvudtaget.

#50 Ja, det är en rejäl höjning men vi har bott väldigt billigt hittills och hade räknat med allt ifrån 7000-8000 kr så det känns ändå helt okej. Mannen i huset har precis fått lite löneförhöjning också, som kommer väga upp en hel del av hyreshöjningen. Känns extremt bra oavsett 🙂

Ja, jag vet ju att du lånade ut en av dem, måste kännas skönt sådär i efterhand ändå. Men har du stall inom gångavstånd är det ju inga problem att ta hem om andan faller på! Bor du så att det är enkelt att hitta medis?

CelsiusT
4/24/14, 11:36 AM
#53

#52 Ja skönt och skönt. Det var ju ett måste så det är ju det bästa beslutet. Hade ju helst haft kvar hästen men när man inte kan rida så fungerar det inte med en häst som behöver ridas flera ggr i veckan =( Måste ju tänka på hästen också. Och mockningen fick ju sambon ta dom sista 2-3veckorna innan vi hittade fodervärd. Det är klart att det går att ta hem hästen, även om jag inte skulle få plats i något av stallen inom gångavstånd (vilket jag ju tror då dom alltid har plats i det ena) så finns det ganska många stall inom rimligt köravstånd, sånt löser sig alltid. Men kommer inte kunna ta hem under graviditeten, hur lång tid jag behöver för läkning sen vet jag inte och känner väl kanske lite sådär att det är en häst som jag kanske inte kommer hinna med sen heller. Och medryttare är svårt här, kan gå om man har tur men att få tag i någon bra är svårt. Så får väl se hur det blir med det där, men det är ju oavsett inte aktuellt fören till nästa vår. Och det är ju inte ens säkert att vi bor kvar i huset då. Vi vill ju gärna köpa något eget egentligen så vi söker men det ska vara till rätt pris också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
4/24/14, 11:40 AM
#54

#52 Ja, verkligen! :) 

Nej, jag får ju lyfta och bära dom på sidan av kroppen liksom, och det blir ju helt fel belastning.. Någon back då och då går ju, men när kaffegästerna är 100 st och kommer flera gånger om dagen blir det ju tungt tillslut.

Praefatio
4/24/14, 11:44 AM
#55

#53 Skönt för samvetet, tänker jag mest. Och skönt att slippa sälja båda.

Låter som att du har en plan i alla fall. Jag tänker att jag ska ha varit mamma i sisådär ett år innan jag köper ny häst, så att jag vet vad jag står inför så att säga. Här är det enkelt att få medryttare, det är skönt, jag har dessutom gott om kontakter så det borde gå att hitta på en gång.

Längtar tills man kan köpa gård.

#54 Låter som sagt heltokigt och orimligt. Du kan inte få hjälp i form av diskutplockare?

Annons:
CelsiusT
4/24/14, 11:53 AM
#56

#55 Ja jag ville gärna få sålt båda, men tyvärr gick inte det. Så då blev det foder. Känner det som lite osäkert det här med foder, tänk om man plötsligt får hem hästen mitt i vintern med pytteliten bäbis osv. Och jag känner mer och mer att om vi nu ska ha en bäbis till sen efter denna så kan det vara skönt att göra den här bäbistiden först så kan egen häst få komma sen igen (när vi kanske dessutom köpt oss eget så man kan ha hemma). Dessutom har ju sambon börjat rida så hade ju varit roligare om vi då haft en häst som passar honom också. Den vi har idag kan han strutta runt på lite men inte rida på riktigt då den är på tok för svår för honom. Och den kräver ju väldigt mycket också, kan inte stå många dagar utan att bli understimulerad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marvel-lous
4/24/14, 12:12 PM
#57

#51 #52

Jo jag vet, kommer säkert ångra sen att jag önskade större mage, haha.
Jo men just det där, ser mer ut som om man ätit för mycket och än värre när man sitter ner och det liksom "flyter ut" åt sidorna. 
Snart så kan jag också strosa runt utan att folk kommer undra. ;)

fridaas
4/24/14, 12:18 PM
#58

Jag blir tokig på vad allt med skolan och prov har att göra just nu! Skulle haft sista provet 12juni, har bf den 19onde, men då halva klassen har nationella prov i Svenska den veckan har de nu bytt till den 19onde >..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
4/24/14, 12:39 PM
#59

#58 Prata med dem och berätta det. Så kanske du kan få göra det provet innan istället ?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
PogoPedagog
4/24/14, 12:40 PM
#60

Igår vaknade jag med foglossningssmärtor som sedan bara blev värre under dagen, blä. Så idag provade jag att linda höften med en elastisk binda och hurra: Ingen smärta än:) Nu är utmaningen bara att inte bli för entusiastisk och göra för mycket. Har rdan mockat lite och tagit en kort promenad. Nu vill jag rida! Haha, men jag inser att det är en dum idé. Nästa vecka får jag prova ut ett bälte, hoppas det blir bra.

Jespersen
4/24/14, 12:40 PM
#61

#55 Hon som är där i vanliga fall ska utbilda sig, så hon kommer att vara borta halva dagar. Tanken är då att jag ska täcka upp det hon är borta, och jag har tyvärr väldigt svårt att tro att dom sätter in en extra där under dom timmarna :/ Då kan dom ju likagärna sätta mig någon annanstans och låta någon som klarar av det jobba själv där. 

Vi får se. Jag känner mig bara gnällig och oduglig när jag måste säga att jag inte kan ha det si eller så.. Känns som att man bara är till besvär :(

Praefatio
4/24/14, 12:46 PM
#62

#56 Är glad att jag slapp fundera över det där med fodervärd vs. sälja, för det är ett jäkla gissel. Hade aldrig kunnat sälja min prins, men att lämna ut på foder kan vara jäkligt risky, ingen oro man vill ha med en bebis hemma.

#58 Borde ju verkligen gå att ordna så att de flyttar provet för bara dig, det är ju liksom inte riktigt möjligt för dig att flytta BF för provets skull :P

#60 Stackare. Vilken vecka är du i? Jag hoppas verkligen inte att jag får så mycket foglossningssmärtor, det känns som att det är ett av de värsta bottennappen man kan göra under sin graviditet på något sätt…

#61 Vet hur det känns att känna sig gnällig. Men det måste ju gå att ordna, tänker jag, ni lär märka allihop att det blir för slitsamt.

Annons:
PogoPedagog
4/24/14, 12:52 PM
#63

#62 Jag är redan i v 34 och smärtorna kom inte förän efter v 30 så jag tycker jag har haft tur ändå:) Kunde vara så mycket värre. 

Jag undrar om man kan förebygga foglossning alls? Kanske kan man träna upp alla muskler runt om bäckenet så att de hjälper till att hålla ihop det. Lite sent för mig nu men för de som är tidigt i graviditeten kan det ju vara värt att kolla upp. Särskilt alla här som har häst och vill kunne rida länge.

CelsiusT
4/24/14, 12:55 PM
#64

#58 Oj så tokigt. Men heller inte säkert att det blir just den 19e för dig, kunde ju lika gärna blivit den 12e eller så blir det senare så du ändå kan skriva den 19e. Men förstår att det känns typiskt, vad säger din lärare om det?

#61 Tänk på att ingen tackar dig för att du tar ut dig och gör mer än du klarar. Det är bara du som får lida och det utan uppskattning. Så det är bättre att du tar upp det med chefen i god tid nu med en gång så ni kan hitta en lösning och en plan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/24/14, 12:57 PM
#65

#63 Jag har en "vänta barn"-bok där det står lite olika övningar som ska vara bra att göra för att stärka muskulaturen och på så sätt förebygga smärtorna. Min sambo har tjatat sen dag 1 att jag borde göra dom, men jag är lite lat och har inte gjort det…:P huruvida det hjälper eller inte vet jag inte, men man borde väl kanske ha provat iaf.. Jag befinner mig i v 25 nu och har hittills inte känt av fogarna ett dugg, hoppas det fortsätter så ett tag till.

Praefatio
4/24/14, 1:08 PM
#66

#62 Nej, då var det inte sååå farligt, men det verkar fortfarande oerhört jobbigt. Lider av hypermobilitet och då är risken för problematisk foglossning ganska stor men jag lever på hoppet.

#64 Amen. I synnerhet i restaurangbranschen ska man banne mig inte förvänta sig ett tack för någonting. (Jag är inte alls bitter! :P)

Jespersen
4/24/14, 2:46 PM
#67

Nej, jag vet ju att man inte får något för det.. Men det tar ändå emot. Kanske mycket för att det inte ens är mitt val, jag tycker att det är jättejobbigt att inte kunna göra allt jag kunde innan. 

Men jag inser ju samtidigt att om jag ska kunna göra något alls bra så får det bli mindre jobb, annars kan jag varken göra jobbet eller något annat bra. 

Sånt bälte hjälper faktiskt lite mot mitt svanskote-ont. Men tyvärr så får jag värk vid magen när jag har det.. Jag sätter det långt ner, och så löst som det går utan att tappa allt stöd, men tycker ändå att jag får mycket mer sånt knip i magmusklerna när jag har det.

fridaas
4/24/14, 4:14 PM
#68

Efter mycket om och men så får jag ha kvar provdagen när det skulle vara, men får ett helt annat prov än de andra, så att jag inte kan "skvallra" för de andra om vad som kommer. Men att man ska behöva gå till två lärare och en rektor för att få det beviljat är löjligt -.- men skönt att det löst sig iaf, nu hoppas jag bara att bebis håller sig inne tills jag är klar med allt skolarbete.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
4/24/14, 4:47 PM
#69

#68 Vad skönt att det löste sig! Håller tummarna för att bebis är med på planeringen :)

Annons:
vevve89
4/24/14, 5:57 PM
#70

Stegräknare i mobilen och enligt den nästan 21000 steg idag. Redigt trött i fötterna nu… Eller ja, hela kroppen. Jag som är världens lataste egentligen känner mig stolt! Hoppas jag slipper känna fogarna eller får känna av d alls imorgon…

CelsiusT
4/24/14, 6:04 PM
#71

#70 Jösses, tror min kropp skulle protestera även utan bäbis i magen om jag gick så pass mycket på samma dag. Brukar ligga runt 10-15 000steg på en dag när jag går hyfsat mycket (och då är det ibland som kroppen säger ifrån). När jag går lite så ligger det på under 10 000steg och nu tror jag nog vi ligger på bra mycket lägre (har inte haft stegräknare på under graviditeten, ska kanske ha det och kolla imorn eller så, vore kul att veta hur mkt mindre jag går nu).

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
4/24/14, 6:51 PM
#72

#71 jag fick något ryck. Och är rädd för att gå upp alldeles för mkt då jag gick upp 30 kg förra grav. Har en hel del.kvar där. Väldigt ont i fötterna nu dock men det går nog över efter ett fotbad. :-D Jag brukar säkert ligga på ca 7-10000 (jobbdag) steg på en dag i vanliga fall. Nu går jag och hämtar dottern i skolan och går av bussen tidigare ibland när jag åker till jobbet. Måste hålla igång lite men får se hur mkt jag orkar. Märkt att motivationen är lite bättre när jag har stegräknare än när man räknar på tid man ska gå…

fridaas
4/26/14, 9:35 AM
#73

Woho första natten på länge som jag sovit hela natten, inte vaknat av strejkande höfter! Och jag känner mig inte allt för gravid just nu heller :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
4/26/14, 2:16 PM
#74

Magsjuka här hemma idag. Man är lite graviditetsförstörd när man kräks som en gnu, reser sig upp från toagolvet och konstaterar att "Ähh, det där var ju inte så farligt! Har varit med om värre!" Haha. Känslan av att faktiskt sluta må illa efter man kräkts känns lyxig. Det enda som är trist är att jag inte får behålla något jag äter, och är hungrig.

CelsiusT
4/26/14, 5:27 PM
#75

#74 Hehe.. Ja det här med att spy är någon man blir grym på ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/26/14, 5:48 PM
#76

Att spy är bland det värsta jag vet, så jag är såååå glad över att ha sluppit det under graviditeten :S Idag har jag inhandlat mina första mamma-byxor, efter mycket om och men… Lyckades hitta hela 2 modeller i min storlek och rätt färg (svarta) av sådär 6-8 möjliga :S Vet inte om det är H&M som tror att alla gravida kvinnor har strl 42-46 i kläder eller om vi bara är många som drar storlek 36-38 så dom tar slut fortare… Det var iaf väldigt skönt att dra på sig ett par mage-vänliga byxor, börjar lessna på lösningen "uppknäppt med skärp" :P Igår åt vi middag med ett par bekanta som också väntar sitt första barn, med BF precis samma dag som oss! Det var så skönt att kunna sitta ner och prata med några som befinner sig i exakt samma situation som oss, att helt obehindrat kunna diskutera barnvagnsångest, barnmorskebesök och föräldraledighetsplanering… Våra andra (barnlösa) vänner är nämligen måttligt intresserade av dom diskussionerna.. Vi kommer nog försöka ses en hel del nu så vi kan prata av oss och stötta varandra och det känns kul att ha några att dela föräldraledighet och bebislivet med :)

Annons:
CelsiusT
4/26/14, 6:07 PM
#77

#76 Vad avundsjuk jag blir på att ni har bekanta som har BF samma dag. Vore ju jättekul att ha det. Önskar jag hade några vänner nära mig som också ska ha barn. Men just nu känns det rätt ensamt om det här. Dock är alla mina vänner med på att prata om det och dom frågar ju och så. Men det blir på en annan nivå och om andra saker och dessutom blir det oftast lite begränsat. Och dom vänner som redan har sina barn är ju experter och ska ju bara tala om för en hur man ska göra, så där vågar man ju nästan inte parat om barnvagnsångest osv. Har en vän som har barn som funkar att prata med om sånt, hon har blivit riktigt ödmjuk (vilket hon inte var innan hon fick barn själv) men hon bor så långt bort så vi brukar mest chatta eller prata i telefon. Inte riktigt samma sak.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/26/14, 6:15 PM
#78

#77 Utöver ovannämda par så är vi också väldigt ensamma. En av mina bästa vänner ska ha i juli men dom bor i Göteborg, sen har vi några som har barn som är runt 1 år nu, men det är personer vi inte umgås så flitigt med alternativt så bor dom också långt bort. Våra närmsta vänner är inte ens i barnplanerarstadie.. Dom som ska ha samtidigt som oss ingår inte i vår närmsta umgängeskrets men nu kommer vi definitivt umgås mer än vad vi gjort tidigare :) Så får vi väl se om vi ligger där på förlossningen och plågas samtidigt sen ;)

Praefatio
4/26/14, 6:26 PM
#79

Usch, nu känns det inte lika kul längre. Är sängliggandes, får inte behålla maten eller vätskan så är sjukt hungrig och hat en redig huvudvärk. Kass blodcirkulation också, fötterna är iskalla trots tjockt duntäcke. Bebisen i magen gör det inte bättre genom att ligga och sparka och sprattla. Vi har inte heller några gravida bekanta. Har ett vänpar som fick sin andra ungefär när vi blev gravida men precis som nämndes tidigare så vill ffa kvinnan mest komma med goda råd och det vill man ju inte alltid ha, ibland vill man mest prata om sin situation. I övrigt är större delen av våra bekanta måttligt intresserade. Har en vän som är lite nyfiken och ställer frågor och så, en som har varit extraförälder till sin släktings barn i spädåldern och gärna pratar om bebisen som kommer vilket jag är supertacksam för, och en som verkligen gör sitt bästa för att lyssna och glädjas men för det första bor 50 mil bort och för det andra är lite avundsjuk vilket gör att jag försöker visa hänsyn och inte babbla på för mycket. Alla tre är underbara och jag vet inte vad jag skulle gjort utan dem!! Men visst vore det härligt att känna någon annan mer i samma situation.

soundtrack
4/26/14, 6:30 PM
#80

Våra vänner är ju såklart väldigt glada för vår skull och förväntansfulla dom med, men jag har ju förståelse för att dom inte delar vårt intresse för spjälsängsinköp förtillfället ;) Det blir ju lite annat att prata med någon som också har barn/väntar barn, och extra kul är det ju andra blivande "förstagångsföräldrar" :)

PogoPedagog
4/27/14, 9:11 AM
#81

Idag är jag lite sur på sambon. Han skulle på fest igår och det händer verkligen inte ofta så självklart skulle han gå tyckte jag. Men jag bad honom att dricka mycket måttligt ifall bebisen ville ut ( 35+3? nu) men hem kommer en ganska lullig sambo:( Dessutom snarkade han som ett helt jäkla vägarbete hela natten så jag knappt kunde sova alls. Jag som ska ha hand om Bastian hela dagen eftersom han ska ha träningsdags med sin grupp hela dagen.

Det är tråkigt nu när man är höggravid. Mitt liv går ut på att umgås med min son enbart. Det är ju såklart roligt och han är i en jätterolig och gullig period men jag skulle vilja ha lite egentid med. Sambon pluggar 150% och bygger på husen eller tränar där emellan så han har knappt tid med oss. Detta tycker jag är helt ok egentligen och om jag hittade på något jag ville göra skulle han säkert fixa så jag kunde göra det. Men jag orkar inte göra något fysiskt pga foglossning och har väldigt dålig ekonomi samt begränsad tillgång till bil så det är svårt att komma på någon rolig aktivitet. Blä, helst vill jag ut och rida eller bygga något roligt projekt.

CelsiusT
4/27/14, 7:26 PM
#82

#81 Urs vad trist. Du kan inte åka och hälsa på någon då, och be sambon passa Bastian så du får lite egentid?

Här börjar vi flyttpacka redan nu, så skönt att kunna packa i lugn och ro. Vi har ju så mycket som vi inte behöver använda den närmaste månaden. Jag har packat en låda nu, och jösses vilka sammandragningar det gav. Hua.. Det här kommer nog bli lite tuffare än jag tänkt mig. Och va häftigt att få känna på att ha gravidmage för en stund. Har inte haft några SD i det sista, men när jag haft det innan så har magen putat ut och känts riktigt stor, likaså nu, jösses en sån mage jag fick ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
4/28/14, 6:11 AM
#83

#82 Vi tänkte också börja packa snart :) Sambon längtar något fruktansvärt och vill flytta NU! Igår skulle vi åka till mamma över dagen och när vi skulle åka så frågade han om vi inte kunde packa en låda sen när vi kom hem. Han är så gullig.

Men det är ju som sagt ganska mycket man inte använder som kan packas ner, och ganska mycket som ska rensas ut innan flytten så nu kan man ju äntligen börja lite smått!

Det snyggaste är ju sammandragningarna när man ligger på rygg! Magen står verkligen rakt upp då, ser nästan sjukt ut! Sen kan bebisen ligga på ena sidan ibland, så att det blir en jättekula på ena sidan av naveln. Ser också rätt roligt ut :)

Jag ser visst ganska gravid ut nu i alla fall, för när jag åkte tåg igår så fick jag ett långt utlägg av konduktören om att det finns särskilda platser utsatta för gravida och handikappade ifall att det skulle vara fullsatt någon gång. Jag fick också en lektion i HUR man säger till den ohandikappade/ogravida som eventuellt tagit platsen om jag skulle behöva den. Jag trodde aldrig han skulle gå.

Annons:
Praefatio
4/28/14, 7:33 AM
#84

Min fästman är ju flyttgubbe och säger att jag inte får lov att packa, det vill han sköta så att det blir rätt. "Det kommer ta en arbetsdag, och själva flytten kommer ta max två timmar." Jag tycker ju att det låter lite men han har jobbat med det i tre år så jag får ju bara lyssna på honom :P Mitt jobb får bli att flyttstäda istället.

vevve89
4/28/14, 10:14 AM
#85

Känns som att kroppen börjar säga ifrån. I lördags var sista halvtimmen på jobbet och sen hela kvällen en plåga. Hade så ont i ryggen. Efter en ledig dag är det bättre men sen efter lite böj och monotona rörelser känns d igen… Men inte så farligt än. Dock undrar jag lite hur det kommer kännas i slutet på veckan då det är valborgsveckan. (valborg på bolaget). Börjar fundera på om det är dag att sluta rida oxå och det tar.emot. Vill fortsätta men blir troligtvis sista veckan nu innan bebis kommer. Så motiverad idag känner jag!

RoxannaS
4/28/14, 10:44 AM
#86

Vilken vecka är ni alla i nu? När vi bytt lite folk här. Vecka 12 (11+3) själv jag :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
soundtrack
4/28/14, 11:00 AM
#87

Jag är i v26 (25+0 idag). Det är inte klokt vad veckorna går fort :S Idag ska jag njuta av det underbara vädret på bästa sätt - ute i skogen på hästryggen

fridaas
4/28/14, 11:02 AM
#88

#86 jag är i v.33 (32+3). Puh andra dagen i rad nu som jag vaknar med världens kramp i vaden. Inte skönt någonstans! Hade likadant när jag väntade dottern så är väl bara till att vänja sig. Idag är det bm-besök igen, har ingen lust alls att pallra mig dit.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
4/28/14, 11:02 AM
#89

Jag är i v27 (26+5)…

RoxannaS
4/28/14, 12:13 PM
#90

Men attans. Trodde de skulle komma lite tidigare preggosar :3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Jespersen
4/28/14, 12:25 PM
#91

Jag är i vecka 28 (27+6) :) Här blir det jag som får packa, om det ska vara någon ordning på det ;) sambon packar allt huller om buller annars.. Flyttstäd blir nog också mestadels jag (sambons mamma och brors fru har erbjudit sig att hjälpa till, vilket jag är jätteglad för), men sen själva flytten behöver jag inte lyfta ett finger :) Då ska sambons kompisar och familj hjälpa till.

PogoPedagog
4/28/14, 12:36 PM
#92

Jag har nog kortast kvar här. Är  36:e veckan. (35+4 tror jag). På onsdag får jag datum för snittet, spännade!

fridaas
4/28/14, 12:57 PM
#93

#92 åh va kul att få veta! Jag vill med veta att denna dagen blir vi tvåbarnsföräldrar. Är oerhört trött på att vara gravid nu

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
4/28/14, 2:01 PM
#94

#90 det har inte kommit några nya än väl? Är väl mest att det blir fler som kommer till tals av oss som har hängt här lite passivt hittills. Är i v25(24+1) Det där med kula på ena sidan får jag ibland ser rätt sjukt ut ;) Här är det sambon som packar, annars vägrar jag flytta. Hjälper till lite på ett hörn sådär men det är alltid han som styr, jag orkar inte sånt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4/28/14, 2:24 PM
#95

#90 Tror inte heller att det har tillkommit folk på ett tag!

Jag är i vecka 20 (19+1), känns helt overkligt, gick väl för sjutton in i vecka 13 igår, eller?! Nu är vi snart halvvägs. Helsjukt.

#91 Mamma kommer hjälpa mig med flyttstäd, skitskönt, hon är jättebra på sånt. Disciplinerad och har koll på minsta detalj som ska göras. Jag är supervirrig och skulle nog glömma tusen smågrejer. Skönt att slippa göra allt själv också, det är ju sååå tråkigt med flyttstäd. Vi lär börja med köket någon vecka innan, det är ju värst med allt stekos överallt. Får väl packa ner porslin och sånt så att vi kommer åt, så får karln packa om det sedan om det inte blir bra nog åt honom.

#94 Haha, ja, kula på sidan ser helskumt ut :D

fridaas
4/28/14, 3:15 PM
#96

Bm besöket avklarat. SFmåttet hade inte riktigt ökat som det ska, så eventuellt blir det extra koll om det fortsätter, eller så är det bara en ren tillfällighet, jag är inte speciellt orolig iaf. Blodtrycket hade ökat lite med, vilket bara är bra eftersom det var lågt sist, nu ligger det normalt. Nästa gång är det förlossningsplanering, ska bli skönt att få saker och ting inskrivna om hur jag vill ha det.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
4/28/14, 4:41 PM
#97

#94 #94 Kanske det. Har inte sett vissa förut, därför jag trodde dem var nya 😇


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
RoxannaS
4/28/14, 5:28 PM
#98

Har ni tips på någon bra film att glo på då?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
soundtrack
4/28/14, 8:26 PM
#99

Ser nu att min j***a padda högg av mitt inlägg i förmiddags igen >

soundtrack
4/28/14, 8:32 PM
#100

Då gör vi ett försök från datorn istället :P Ser nu att min j***a padda högg av mitt inlägg i förmiddags igen >

soundtrack
4/28/14, 8:34 PM
#101

Okej, varken datorn eller paddan vill låta mig skriva om vad jag roat mig med ikväll och nu pallar jag inte skriva om det igen, så får ta det senare eller imorgon *muttra*

RoxannaS
4/28/14, 9:05 PM
#102

Nä men stackare ! Känner igen de där!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
CelsiusT
4/28/14, 10:32 PM
#103

Jag får som knivhugg rakt in i livmodern. Typ mitt fram på magen, lite olika ställen men liksom rakt framifrån och ganska djupt in. Nu fick jag nyss en till och det gjorde så ont så set svartnade för ögonen och gråten var svår att hålls tillbaka. Det går ganska snart över men det blir som lite molande öm en bra tid efter. nån som vet vad det är?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
4/29/14, 8:07 AM
#104

#92 Spännande! :) 

#103 Det kan inte vara bebisen som sparkar på något? Tarmen eller så?

Annons:
soundtrack
4/29/14, 9:58 AM
#105

Har haft en riktigt blä-natt :( Vaknat typ 1 gång/timman av att jag haft bajsont i vänster armen. Känns som att nån nerv är i kläm eller nått för när jag har armen böjd för länge så börjar det göra ont i armvecket typ och det strålar ner i resten av underarmen.

Då gör vi ett nytt försök att berätta om vad jag och sambon gjorde igår kväll. Vi var på föreläsning i MVCs regim :) Dom anordnar 2 föreläsningar för blivande föräldrar: "Att föda", som handlar om förlossningen och smärtlindring (som vi inte gått på ännu), och den var vi på igår, "Ett barn är fött". Jag blev positivt överaskad och tyckte att det var riktigt bra. 

Den handlade mycket om amningen (utan att vara för propagerande eller för "på". Man klargjorde ju att helamning är rekommonderat och varför men var även noga med att påpeka att det är helt upp till var och en och man pratade en del om flaskmatning också) och jag känner att min oro kring amningen är lite mindre nu :) Sen pratade de om den första timman precis efter förlösningen, hur barnet knyter han då (dom visade en film som fick mig att börja gråta - jäkla hormoner :P), hur det fungerar på BB samt vad man kan förvänta sig de första dagarna hemma med en nyfödd. 

Även om jag har läst på mycket innan så var det givande, och framförallt sambon tyckte att det var jättebra :) Så nu ser vi framemot den andra föreläsningen också, den ska vi gå på lite närmre förlossningen tänkte vi :)

RoxannaS
4/29/14, 10:07 AM
#106

#105 läckert :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
fridaas
4/29/14, 10:13 AM
#107

Idag är det vab med dottern, försöker även få tag i någon läkare som vill göra en allergiutredning på henne, men det är visst lättare sagt än gjort :/ Bebis sparkar och har sig och verkar älska att sparka så hårt hen kan i revbenen för tillfället, aj! Hoppas även magnesiumtabletterna börjar hjälpa snart så jag slipper krampen i vaden snart..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
4/29/14, 11:16 AM
#108

#103 nä finns inga tarmar mellan framkant på magen och livmodern. Smärtan är som värst i utkant men den går ganska djupt in. Och det svartnar för ögonen av smärtan. Så inga bäbisrärelser eller tarmar iaf. Pratade med bm nu och hon visste inte vad det kunde vara mer än att det inte lät så farligt iom att smärtan släpper rätt fort. Ringde 1177 igår och dom tyckte jag skulle åka in men det orkade jag inte, ingen lust att sitta på akuten hela natten. Bm sa att om det blir lika dant ikväll igen så kan jag få komma till henne imorn. Jag tror att det kan varit lite överansträngning kanske. Simmade ju igår, så kan ju varit nåt efter det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
4/30/14, 7:50 AM
#109

#105 Jag har också ont i vänsterarmen emellanåt, från armbågen och längs ovansidan (fast inuti) underarmen.. Fast mitt släpper inte när jag rätar ut armen. Riktigt irriterande när man ska sova.

Låter som en bra utbildning! Jag hoppas på att föräldrautbildningen här ska ge lite mer klarhet, även om man som sagt kan läsa på en hel del själv :) 

#108 Okej, det var jag som missuppfattade, jag trodde du menade längre in. Hoppas att det bara var något tillfälligt och att du slipper få det igen! Låter obehagligt :/

vevve89
4/30/14, 7:58 AM
#110

Går in i v 28 idag. Segt att gå upp men har piggnat till och har en lång jobbdag framför mig. Hade däremot grymt ont i magen imorse. Riktigt uppblåst! Men det börjar släppa.

soundtrack
4/30/14, 10:34 AM
#111

Haft ännu en natt med sömnbrist :( ena katten har varit på kelhumör och väckt mig 3 eller 4 gånger, och däremellan har armen bråkat i natt igen och väckt mig den med. Är inte på muntert humör nu och ska jobba ikväll, blöh.. #109 Låter ungefär som för mig, fast mitt går på undersidan av armen istället. Har testat lite nu och insett att det inte hjälper att räta på armen egentligen, smärtan kommer när jag böjer den men släpper sedan ganska fort (10 sekunder) oavsett om jag hat den fortsatt böjd eller rätar ut den. Konstigt att det bara kommer på nätterna :S Funderar på om det är nått liknande karpaltunnelsyndrom fast det sitter i armvecket istället… Men jag får inga domningar eller stickningar, bara förbaskat ont. Får väl ringa VC på fredag om det fortsätter jävlas.

Annons:
Erika89
4/30/14, 11:48 AM
#112

Oj har inte varit här på några dagar och hej vad tiden går ;)

Själv är man nu i 9+4 och i måndags bokade jag tid för KUB och efter att jag la på kom det en tår för jag blev så rörd, det blev så verkligt liksom ;) Jag är en extremt känslig människa så då kan ni ju tänka er vad gravidhormoner gör också :P

Annars så mår jag oförskämt bra, har inte spytt en enda gång, än så länge iaf :P Men idag är första gången jag jobbar på ett par veckor (jobbar som timvikarie) och det känns i kroppen kan jag lova, är helt slut och halva dagen har inte gått än… Jag som hatar att vara trött på jobbet..

Grattis till er alla som fått bra nyheter :D

Och lider med er som har alla dessa krämpor <3 Hoppas det släpper för er snart <3

vevve89
4/30/14, 5:23 PM
#113

Jobbet idag gick så smärtfritt det kan. Helt underbart! :-D lite känningar men inte äckelont som kan.kan ha vissa dagar.

PogoPedagog
4/30/14, 5:30 PM
#114

" Få barn, kl 10" står det nu i kalendern den 21 maj:) Det känns så sjukt att ha ett datum. Exakt max tre veckor kvar  av denna graviditeten.

soundtrack
4/30/14, 5:40 PM
#115

#113 Vad skönt :) Jag har haft full rulle på jobbet sen jag kom hit och det börjar kännas lite nu.. Trött i ryggen och benen och magen spänner :/ #114 Oh vad spännande! :D Får man fråga varför du ska snittas? :)

vevve89
4/30/14, 6:04 PM
#116

#115 det var kanon! :-) jo ryggen brukar säga ifrån. Och haft ett par små sammandragningar idag men brukar vara värre med ryggen. Skönt med en överlag smärtfri dag iaf.

[Thiah]
4/30/14, 7:14 PM
#117

#114 ja att få ett slutdatum är så skönt! 3 veckor går fort. :)

PogoPedagog
4/30/14, 9:29 PM
#118

#116 Förra gången blev det akut snitt efetrsom barnet inte kom förbi spinetaggarna. Eftersom jag är väldigt rädd för att föda vaginalt, rädd att få permaneneta skador, ville jag helst slippa försöka en gång till. De trodde det var ungefär 50% chans att det skulle lyckas om jag försökte vaginalt så de tyckte att jag kunde få planerat snitt denna gången. Så himla skönt! Det var tufft förra gången att kämpa mot rädslan, sedan 16 timmars förlossningsarbete med ett par timmar med krystvärkar som jag inte fick krysta på och sedan smärtan från kejsarsnittet efter det. Så att bara få smärtan från såret verkar väldigt skönt.

Annons:
vevve89
4/30/14, 9:49 PM
#119

#118 usch. Låter inte alls kul! Förstår om du inte vill föda vaginalt efter d. Jag höll på att få akut snitt förra gången för att hjärtljuden försvann men slapp vilket jag är glad för. Dottern hade alldeles för kort navelsträng som gick av.när hon kom ut. Dock är jag livrädd för att behöva snittas. Vill föda vaginalt igen. Hade endast ont efter pga jag syddes helt galet. Sprack en del. Men när stygnen togs bort försvann det onda. Var familjen som kommenterade hur dåligt jag gick och när stygnen försvann fattade jag hur ont jag hade haft.

soundtrack
4/30/14, 9:56 PM
#120

#118 Då förstår jag, skönt att du fick som du ville :) Jag är precis som #119 rädd för att behöva snittas istället :S bara tanken på att dom ska skära upp magen på mig när jag är vaken får mig att må illa.. Så jag hoppas att allt går bra när det är dags så jag slipper det.

[Thiah]
5/1/14, 9:16 AM
#121

#118  förstår verkligen att du vill få ett planerat snitt denna gången och att de ville ge det åt dig. 

Enda gången jag fick värk av ballongen var just när den passerade spinetaggarna och det var ingen höjdare. Kan inte ens tänka mig smärtan när en bebis stannar där…

Jespersen
5/1/14, 9:23 AM
#122

#114 Vad härligt! Inte alls lång tid kvar nu då! :)

PogoPedagog
5/1/14, 9:33 AM
#123

#121 Nej han stog där i ungefär sex timmar:P Men då var jag så koncertrerad på att slappna av och andas att jag inte tyckte det var så illa.

 Jag är lite besviken att det inte gick vägen den gången när jag förberett mig så för att inte vara rädd. Jag var för fanken jätteduktig om jag får säga det själv! Var superavslappnad hela tiden och rörde mig mycket och så gick det inte ändå:P Det finns ett roligt kort från förlossningen där det ser ut som om jag sitter på en pall o sover men det är taget mitt i en krystvärk med maxat värkförstärkande dropp haha.

[Thiah]
5/1/14, 10:13 AM
#124

#123 Jag är väldigt imponerad. Jag fick total panik när värkarna var som värst och glömde helt bort att andas. Lustgasen som jag fick hjälpte mig genom att den tvingade mig att andas rätt för att funka. Det där pysande ljudet var allt jag koncenterade mig på när det var som värst. Sambon försökte säga åt mig att andas men inte hörde jag honom inte 🤪

Praefatio
5/2/14, 2:46 PM
#125

Puttar upp med en uppdatering. Var hos BM precis. Mätte järnvärdet som, liksom jag trodde, var lågt. Ska äta tabletter och komma tillbaka om en vecka. Trodde att vikten skulle vara för låg eftersom jag varit sjuk i två veckor, 54 kg väger jag nu, men hon var jättenöjd. Ska gå upp ungefär 0,5 kg i veckan framöver. Hon sa för övrigt, apropå att vi sågs för första gången sedan ultraljudet, att när BF inte flyttas vid UL (vilket vårt inte gjorde) så är det tydligen statistiskt vanligt att bebisen kommer väldigt nära BF. Det är så himla härligt med en BM som man märker älskar sitt jobb! Hon riktigt lyser när vi pratar. Dessutom är hon duktig och kunnig. Imorgon ska vi på bröllop! Mysigt. Och på söndag har vi gått 20 fulla veckor, halvvägs! Herregud, var har tiden tagit vägen?!

Annons:
Jespersen
5/3/14, 8:37 AM
#126

#125 Hoppas det blir bättre med järn nu då! :) Usch, jag var sjuk i flera veckor i början av min graviditet, det kändes som att det aldrig skulle ge sig! Så nu är jag livrädd för att bli sjuk igen.. :P Jag brukar aldrig bli sjuk och får jag väl en förkylning så brukar det gå över på ett par dagar. Tydligen är det andra regler som gäller som gravid!

Vad skönt med en BM du trivs med! Min är också toppen, och läkaren jag har haft på MVC också. Det känns verkligen som att dom bryr sig och man behöver inte känna sig löjlig om man vill prata om något som oroar en, även om det bara är något litet :)

Själv ska jag på sockerbelastning på måndag och är jättenervös eftersom att jag hade socker i urinen när jag var hos läkaren sist :/ Jag vill inte hålla på och sticka mig i fingrarna hela dagarna och jag vill VERKLIGEN inte ta insulin! Jag har i alla fall skärpt till mig ordentligt och slutat äta massa sötsaker. Det jobbiga är ju socker och kolhydrater i mat tycker jag.. Jag älskar ljust bröd, pasta, frukostflingor, frukt osv. 
Det känns som att man inte får äta någonting om man går på "diabetes-diet".

Men för att se livet från den ljusa sidan så blev jag igår bilägare och kan numer ta mig vaaart jag vill precis när jag vill! Och pendlandet till jobbet blir avsevärt mycket smidigare :)
Sen går jag in i vecka 30 på tisdag, så det känns som att det börjar närma sig nu!

Erika89
5/3/14, 10:14 AM
#127

#126 Håller tummar och tår för att du ska slippa allt sånt! 

Själv så gick vi in i vecka 10+0 idag och jag tycker fortfarande att tiden går sakta :P
Jag och sambon har börjat spana på barnvagnar, vad vi vill ha för modell etc. Och herregud säger jag bara, vilken djungel :P

Jespersen
5/3/14, 10:25 AM
#128

#127 Tack! 
Jag tyckte också att tiden gick sååå sakta där i början.. Men sen efter rutin-UL så har tiden sprungit på!
Ja, helt galet det där med vagnar.. Det är ju inte direkt billigt om man vill ha en ny heller! Vi hittade en jättefin begagnad Emmaljunga på Blocket :)

soundtrack
5/3/14, 10:50 AM
#129

#126 Jag går också runt och oroar mig för graviditetsdiabetes :/ är stickrädd så är inte alls sugen på att behöva hålla på och sticka mig själv… Har nästa BM-besök om 2 veckor så håller tummarna för att blodsocker och urin ser bra ut då. I övrigt tycker jag att graviditeten går låååångsamt nu. Drygt 3 månader till BF och det känns som en evighet. Bebis lever rövare i magen i princip dygnet runt för tillfället och nu har jag kommit till den punkt då jag tycker att magen inte behöver växa mer, den börjar vara i vägen. Igår påpekade en arbetskamrat att jag börjat få en lite vaggande gång dessutom, haha. Vadkramperna är tillbaka, nu även när jag rider :( men armen gör inte ont på nätterna längre iaf, alltid nått! Imorgon ska vi ut och kika på spjälsäng och skötbord, lutar dock åt att vi beställer från Jollyroom. Nästa vecka blir det en tripp till Ullared och det kommer bli startskottet för några månader av shopping och boende - äntligen :) Så det börjar bli dags att börja röja i hobbyrummet också så vi får in några grejer där. Ja, ungefär så ser mitt liv ut just nu.

fridaas
5/3/14, 10:58 AM
#130

Gick in i v.34 igår och verkligheten börjar komma ifatt nu på riktigt. Hur ska jag hinna med allt?! Har två medicinprov kvar att skriva, en jätteuppsats om matspjäkkningssystemet, HLRkurs och en hel kurs i specialpedagogik kvar innan bebis är välkommen ut, allt på 47dagar (bf är då). Innan dess ska jag även hinna med att tvätta alla bebiskläder (ska leta reda på dem idag, då sambon fortfarande inte fått tummen ur), hämta hem barnvagnen som står hos pappa, göra i ordning vaggan och rensa sovrummet så den får plats.. En tripp till ullared skulle behövas med, men det får troligtvis bli samtidigt som det är jaktmässa där, så sambon har något att titta på under tiden.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
5/3/14, 11:00 AM
#131

#130 Hua, jag får magsår bara av att läsa det där :S jag är väldigt glad över att jag har fått min GP beviljad så jag har 2 månader på mig att i lugn och ro kunna gå hemma och pula.

RoxannaS
5/3/14, 11:03 AM
#132

Gick in i vecka 12+0 igår (v.13) Och hoppades på att illamåendet skulle vara bortblåst. Jo vars. Två dykningar i toan började morgonen med. Och sen en klunk vatten. Däckade två timmar i soffan och sen nytt tag med någon klunk vatten och knapra knäckebröd. :/ så kul dag hade jag igår …


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
fridaas
5/3/14, 11:04 AM
#133

#131 ja det är nog på gränsen att jag också får det. Humöret gör ju sig påmint iaf. De raseriutbrott som varit denna veckan har inte varit att leka med. Hade gärna gått hemma det sista, men så blir det inte denna gången :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
5/3/14, 11:32 AM
#134

#131 mina 10 veckor som sjukskriven tog slut fort. Tiden bara sprang iväg :p

Praefatio
5/3/14, 12:40 PM
#135

#126 Ja, att vara sjuk så länge suger. Samtidigt så vänjer man sig på något konstigt sätt och tillslut känner man sig glad så länge man inte är sängliggandes 😛

Usch, sockret ja! När testar de sånt? Vet att de kollade mitt socker tillsammans med "allt annat" på inskrivningen, då var sockret bra förutom att det syntes att jag ätit tre (!!) godisbitar innan jag kom. Kollar de sockret igen normalt sett eller hade du dåliga värden redan från början? Graviditetsdiabetes känns som en typisk sån där extrem-nitlott :(

#127 Vänta du bara, snart flyger veckorna förbi. Första tolv veckorna gick långsamt för mig, nu fattar jag inte var de resterande åtta tagit vägen! Heltokigt. Håll utkik på Blocket efter vagn, vi hade inte tänkt köpa förrän i sommar men jag hade koll på marknaden mest för att se vad som fanns. En dag, när jag slösurfade på spårvagnen, dök den plötsligt upp! En Brio Happy duovagn i kanonfint skick för bara 600 kr! Jag ringde direkt och hämtade. Då hade annonsen bara legat ute i tre minuter. Ska man fynda så är det jättebra att göra som er och hålla koll redan från början :) Då slipper man stressen sedan, och kan kanske göra ett sånt där superklipp.

#130 Fy fasiken, din stackare :( Stressa inte ihjäl! Försök se att några av de där grejerna faktiskt är roliga också, försök se bebisshoppingen som en avkoppling från studierna liksom, för om du bara ser allt som Saker Som Måååååste Göraaaaas(TM) så kommer du snart inte att orka. Inte bra att gå in i väggen. Har du mycket stöd från din familj?

Praefatio
5/3/14, 12:43 PM
#136

Idag ska vi på bröllop. Dunderförkylningen känns lite bättre idag, skönt! Däremot kräktes jag upp frukosten nu på morgonen. Sitter och sippar sockersalt-saft och hoppas på att få behålla, så att jag orkar med hela dagen. Det konstanta illamåendet gick ju över för mig för 1,5 månad sedan ungefär men har fortfarande dagar då jag inte får behålla maten. Drygt. Det positiva är att kräkningarna är av ett sådant slag att man faktiskt slutar må illa efteråt, vilket känns lyxigt efter tre månader av konstant illamående, men det negativa är att min kropp redan går på sparlåga och inte riktigt fixar ens liiite närings- och vätskebrist utan går ner sig jättefort.

fridaas
5/3/14, 1:59 PM
#137

#135 Här kollar de sockret varje gång jag är hos bm, likaså järnvärdet.

Försöker ta det hela med ro och tog nyss en paus från uppsatsskrivandet och grävde fram den där kartongen med kläder, visade sig innehålla mest 64-70kläder, så sambon ska leta nu i helgen om vi har en kartong ståendes hos hans föräldrar med 50-56kläder, tror vi har massa saker kvar där fortfarande (blev av med vår lägenhet en vecka innan vi fick tillgång till den vi har nu, så allt ställdes hos dem under tiden). Men hittade iaf lite kläder som nu ligger och snurrar i maskinen, var ett välkommet avbrott!

Stöd, ja det har jag väl egentligen tror jag, men känns som jag "kräver" för mycket just nu, men det kan ha med hormonerna att göra. Just nu känns det som sambon bara skiter i allt som har med kommande bebis att göra och bara fokuserar på att hjälpa alla andra innan han kan hjälpa till här hemma, men när jag väl tänker efter så är det mest han som städar här hemma, han tar dottern på morgonen så att jag får sova ut på helgerna och det är han som försöker träna hunden nu när jag varken orkar eller har tålamod nog. Så jo stöd har jag egentligen, bara hormonerna som säger annat 😉

#136 Hoppas du får behålla saften och att du piggar på dig ännu mer!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
5/3/14, 9:35 PM
#138

Nu är jag nog färdig med uppsatsen! Har tagit större delen av dagen, men det får det vara värt så kan jag ta det lugnt i morgon istället. Väntar bara på att mamma ska läsa igenom det och se om det verkar vettigt formulerat 🤪, vilket jag hoppas, för just nu vill jag inte se åt varken böcker eller hemsidor som har med matspjälkningssystem att göra!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
5/4/14, 9:27 AM
#139

#135 Jag fick göra en glukosbelastning redan på inskrivningen i vecka 14 då min mamma fick typ 2 diabetes i samband med sina graviditeter. Den visade att jag låg lite högt, men inte såpass att det behövdes följas upp. En till glukosbelastning planerades in runt vecka 28 (det är den jag ska gå på nu) och oftast är det nog bara den man går på, och jag vet inte om man ens gör den om man inte ligger i riskzonen.

Jag har inte tagit några stick-sockervärden annars, men när jag kissade på sticka sist så visade den på socker i urinen och det är tydligen ett tecken på att man har för högt blodsocker och att kroppen inte kan ta hand om det. 

#138 Vad skönt! Då kan du ju kryssa något från listan i alla fall :)

Annons:
soundtrack
5/4/14, 9:54 AM
#140

Hos oss kollar man blodsockret vid varje besök. Urinen är hittills bara kollad vi inskrivning och kommer att kollas igen vid nästa besök (v 29). Sen tror jag att man kollar den vid varje besök. Glukosbelastning görs bara om blodsockervärdena inte sett bra ut eller om urinen inte ser bra ut. Idag ska vi iväg och köpa spjälsäng och förhoppningsvis skötbord, wiho :)

fridaas
5/4/14, 6:06 PM
#141

#140 kul att köpa säng :) #139 riktigt skönt :) mamma har läst igenom uppsatsen (hon är sjuksköterska och får stå ut med alla uppsatser och dumma frågor) och tyckte den var bra, vilket är skönt. Hoppas läraren tycker likadant bara! Är det någon annan som har som ett tryck över lungorna till och från? Har haft det större delen av dagen idag, vet inte om det beror på allergi eller bebis, minns inte om jag hade det så med dottern. Ska ta upp det med bm nästa gång jag ska dit iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
5/4/14, 6:46 PM
#142

Nu är säng, skötbord och byrå inhandlat :) lite tråkigt att inte ha något riktigt barnrum att ställa upp allt i bara, det hade känts roligare, men men. Skönt att dom stora grejerna är avklarade ju iaf, och på torsdag hoppas jag på att kunna shoppa loss en del på Ullared :) När vi har monterat ihop sängen och skötbordet så kommer det verkligen att börja kännas verkligt!

Jespersen
5/4/14, 7:51 PM
#143

#141 Om din mamma tyckte att den var bra så tycker säkert läraren det med! :) 

#142 Vad härligt! Jag vill också handla det sista nu, men det känns onödigt att köpa säng och skötbord innan vi flyttar.. Det blir ju bara mer att flytta på då. 
Vi hittade en hel del smått på Ullared! :)

JeFo
5/4/14, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

#142 Hittade ingen bättre bild med filten på. Den är köpt på Ullared och är kanon! Så mjuk och så skön. Har den överallt! 😀 Bara ett tips! 😛 Kostade inte många kronor.

CelsiusT
5/5/14, 11:36 AM
#145

Jag som alltid är sjuk i vanliga fall har inte varit sjuk en enda gång under graviditeten. Annars brukar jag väl vara liggandes någon gång i månaden iaf, så det är verkligen rekord.

V26 nu och jösses vad jag tycker tiden flyger iväg. Nu syns magen lite även genom kläder. Men fick idag höra att jag inte alls ser gravid ut, 'visserligen har du en liten kula på magen, men det kan ju lika gärna vara mat'. Kanske inte så jättekul att höra. 

På mig testade dom socker i v11 och sen kommer dom testa nästa gång nu tror jag, i v28. Har en lapp liggandes som vi fick första besöket där det står vilka tester som utförs vid dom olika besöken (och vid vilken vecka besöken är).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
5/6/14, 8:25 AM
#146

#144 Men vilken liten goding! Är det Holly?

#145 Gjorde du en sockerbelastning då, eller tog du bara ett stick i fingret?

Min blodsocker såg i alla fall okej ut efter sockerbelastningen igår, så himla skönt! Så nu ska jag bara fortsätta att hålla mig ifrån sötsaker i fortsättningen med :)

Livmodern låg lite under mittenkurvan, men inte för mycket under, och det lilla hjärtat tickade på precis som det skulle! Den bulan jag brukar ha jämte naveln var tydligen huvudet, så som hon låg igår i alla fall. 

Idag går jag in i vecka 30 och har två veckor kvar att jobba och tre veckor kvar till flytt, det känns som att tiden går undan nu!

Annons:
JeFo
5/6/14, 9:37 AM
#147

#146 Japp det är Holly 😀 Vad skönt å snart sluta jobba! Bara härda ut det sist nu.

CelsiusT
5/6/14, 11:11 AM
#148

#146 Sockerbelastning gör man bara om det är något som är fel. Så det är bara vanliga stick som gäller annars.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
5/6/14, 11:36 AM
#149

Där jag bor gör alla över 30 år en sockerbelastning vare sig nått är fel eller inte.  Var väl varken det värsta eller roligaste jag gjort i mitt liv 🤪

[WickedAlly]
5/6/14, 11:57 AM
#150

Och här gör alla sockerbelastning oavsett familjehistorik och ålder. Var beredd på att det skulle vara horribelt men det var det inte. Skulle ha med oss en citron och med den i sockerlösningen så smakade det saft :)

[Thiah]
5/6/14, 11:58 AM
#151

#150 Här fick  man hallonsmak på drickan redan från början. 😃

fridaas
5/6/14, 12:04 PM
#152

Här görs sockerbalastning bara för dem som  har diabetes i nära släkten (åldersdiabetes räknas inte) eller om sockervärdet på stickorna har "fel" värde.
Är väldigt glad att jag har sluppit det hittills iaf!

Usch idag känner jag mig mansförkyld, vill bara ligga kvar i sängen och inte göra någonting, men det är inte så lätt med en uttråkad treåring som också är förkyld och hade feber igår, så blir inget dagis för henne fören hon är helt frisk nu. Har varit för mycket med ögoninflamation, förkylning och feber ett tag nu, så nu håller vi henne hemma.

Bebis har nog sjunkit ner ännu mer nu för det är ett konstant tryck neråt bäckenet nu.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
5/6/14, 12:48 PM
#153

Det är så himla olika inom MVC. Jag har diabetes på nära håll (syster o två morbröder) men behövde inte göra någon sockerbelastning. Däremot kollas socker i urinen varje besök.

Annons:
PogoPedagog
5/6/14, 12:51 PM
#154

För övrigt börjar jag tröttna på att vara trött och orörlig. Jag tänker ofta att nu är det ju bara två veckor kvar som gravid, sen blir jag piggare…..eller, vänta nu, då ska jag ju vara vaken dygnet runt med en bebis:P  Så pigg blir jag nog tidigast om ett halvår. Förhoppningsvis blir det en sjujäkla mysig och rolig trötthetsperiod iaf:)

[WickedAlly]
5/6/14, 12:53 PM
#155

#151 Lyx :o Här fick man minsann pröjsa för smaken själv :P

Jag saknar att vara gravid när jag läser denna tråd, trots krämpor och allt man får på köpet. Saknar att klappa på magen och prata med den. Bebis på utsidan är såklart tusen gånger bättre. Men jag saknar det ändå.

[Thiah]
5/6/14, 1:33 PM
#156

Jag klappar på magen ändå. Den är bara lite sladdrigare nu ;). Socker och protein kollas också här varje gång. Samt vikt och blodtryck och hb. Glad över att jag ännu träffar samma tant som då. Kanske ska flytta och då måste jag byta tant :(

RoxannaS
5/6/14, 3:14 PM
#157

WickedAlly du får gärna ta över min. Ligger nerbäddad i soffan och har endast fått behålla två munnar vatten sen kl 9 i morse.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[WickedAlly]
5/6/14, 3:22 PM
#158

Usch, stackare :( 
Jag hade det aldrig så, misstänker att det låter dumt för er som verkligen har det jobbigt.

RoxannaS
5/6/14, 3:24 PM
#159

Mm. Varit in på drop en vända men då fick jag inte ens behålla 1 tesked vatten så de är ju lite lättare nu men de är vidrigt att vara hungrig men inte få behålla de man äter :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
JeFo
5/6/14, 6:28 PM
#160

Jag gjorde ingen sockerbelastning… Saknar också magen 😁 Trodde aldrig jag skulle göra det efter hur jag mådde. Vi har redan pratat om att skaffa en till. Sambon som tog upp det! 😁 Kanske borde läsa denna tråd längre tillbaka och bli påmind. #154 Min bebis sover hela nätterna. Jag som oftast väcker för brösten behövs tömmas. Ibland vaknar Holly 15min innan. Så hoppas du får en snäll bebis! 😀

Annons:
JeFo
5/6/14, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Bjuder på denna bild. Fick äntligen en bild på Holly med öppna ögon 😀 Hon sover mest hela tiden så inte så lätt. Snart har ni era bessar också, håll ut!

Jespersen
5/7/14, 8:16 AM
#162

#148 Jag visste ju inte om du har diabetes i släkten eller ligger i riskzonen :) Något sockervärde har dom inte kollat på mig, utöver det dom tagit vid sockerbelastningarna. Det var bara därför jag undrade, men då är det kanske för att jag redan låg i riskzonen och det var likabra att göra sockerbelastning direkt.

Jag tycker inte heller det var så farligt den här gången, med citron är det rätt okej att dricka. Det var värre i vecka 14 där när man fortfarande mådde illa och skulle dricka det på tom mage.. Och sen vänta ytterligare två timmar innan man fick äta något.

#157 Usch, vad jobbigt! :( Hoppas att det vänder snart!

#161 Åh, hon är ju helt underbar!

RoxannaS
5/7/14, 9:11 AM
#163

Får jag inte igång magen idag så blir de att åka in för dropp igen. Åh jag vill inte!!! Har redan hunnit kräkas en gång självklart var de bland annat illamående tabletten som kom upp… Hur fan ska jag lyckas få i mig en sån INNAN frukost när jag inte ens får behålla någonting alls?!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Erika89
5/7/14, 12:25 PM
#164

#163 Usch :( Massa styrkekramar <3

RoxannaS
5/7/14, 5:29 PM
#165

Kämpar på än. Bara vatten som stannar. Funkar inte ens med yoghurt. :/ tänkte åka in men jag orkar inte. Så funkar de inte imorgon så måste jag.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
fridaas
5/7/14, 5:38 PM
#166

#165 Stackare :( Vet hur det känns, min första graviditet var likadan. Du kan inte försöka ha i lite socker eller något i vattnet, så du får i dig lite näring åtminstone? Och sen försöka få i dig teskedsvis? Fast det kanske du redan har testat.
Håller tummarna för att du piggar på dig snart och får i dig lite mer! Tycker dock att du borde åka in så de kan vätska upp dig, har du testat akupunktur? Det kan fungera mot extremt illamående, jag fick det när jag blev inlagd och det funkade, visst det tog inte bort illamåendet, men det gjorde att jag kunde äta iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
5/7/14, 6:33 PM
#167

#166 Jag får ju akupunktur mot min foglossning, hon vet även om att jag haft problem med illamåendet. Illamåendet har blivit mycket bättre efter att jag började gå på akupunktur. Inte dom första gångerna, men efter 3e gången så märkte jag skillnad. Tror iof inte att hon satte nålar för illamåendet i början eftersom jag var så nålrädd. Då satte hon bara några få nålar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
RoxannaS
5/8/14, 9:33 AM
#168

#166 försökte mig på vätskeersättning igår men den kom Upp. Kan inte dricka mer än en klunk vatten åt gången heller. De kommer upp. dag 3 idag och inte verkar de nå bättre idag heller :'( så vi åker in idag. Nu kan dem inte klandra mig för att be om hjälp… Min kropp orkar inte mer. Kramper i magen osv.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
5/8/14, 9:34 AM
#169

Akupunktur är inget allternativ heller. Nål rädd som f*n så de räcker med att dem måste stickas på akuten.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
CelsiusT
5/8/14, 9:40 AM
#170

#169 Jag är också egentligen nålrädd som faan. Men eftersom jag vet att det hjälper så kände jag att det är värt ett försök. Talade om för hon som skulle sticka mig att jag är nålrädd och egentligen inte vill. Kan säga att det inte alls är som att bli stycken när man tar blodprov.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
5/8/14, 9:54 AM
#171

Idag är jag på Ullared o shoppar loss :) hittat alldeles för mycket söta saker och är ivrigt påhejad av mamma och syster. Det är med att inte köpa för mycket saker är rätt svårt…

vevve89
5/8/14, 11:00 AM
#172

Pratade med chefen idag om att jag vill söka gravidpeng men han verkade måttligt intresserad… Han verkade inte förstå att han måste fylla i en blankett. Vill söka från början på juni då ryggen och ja, hela kroppen börjar säga ifrån. Annars får jag väl sjukskriva mig… :-/

Erika89
5/8/14, 11:53 AM
#173

#168 Men fy :( Hoppas de tar emot dig väl! Och att du snart slipper illamåendet <3

Idag var kompisen på KUB , hon ska ha två veckor innan mig. Blev helt tårögd när hon skickade bilden på den lille parlven. Delvis för att jag är så glad för hennes skull och delvis för att jag även kan ha en liten sådan i magen :D

Är så kul att ha en kompis som ska ha barn i samma veva :D

soundtrack
5/8/14, 12:47 PM
#174

#172 Meh, vilken dryg chef! :/ om du ska hinna få beviljat till början av juni så börjar det ju bli bråttom, det tar ju ca 4 veckor för dom att handlägga…

Annons:
Jespersen
5/8/14, 12:50 PM
#175

#168 Jag håller tummarna för att det blir bättre nu, lider verkligen med dig :(

#172 Hoppas att FK är snabba med din ansökan, tyvärr har dom ju 30 dagar på sig att behandla ärenden.. :/ Men kan du få en sjukskrivning så är det ju egentligen hugget som stucket! 

Inte roligt att gå runt på jobb och ha ont :( Jag jobbar bara halvtid nu, men får ont ändå.. Jag har börjat få riktigt ont i nedre delen av ryggen och igår kväll värkte både rygg och höfter hur jag än låg. Jag trodde aldrig jag skulle somna. 
Hoppas verkligen att det ger sig när jag går hem på GP! Det känns som att det brinner i höfter och rygg emellanåt.

vevve89
5/8/14, 1:34 PM
#176

#175 jo hoppas det. Måste bara få chefen att fylla i den. Ryggen har inte mått bra ett tag. Jag jobbar oftast bara 4 timmar om dagen men det räcker för att jag ska var helt slut när jag kommer hem.och oftast ha ont i ryggen nu. Han säger att jag bara behöver säga till när jag har långdagar så får jag gå hem men har härdat ut då jag tycker andra förtjänat att gå.hem.tidigare istället för mig. Bland annat en som har diskbråck. Eller om dom har för mycket övertid. Tänker för mkt på alla andra just nu. Men får jag inte igenom GP så går jag till vårdcentralen och försöka få en sjukskrivning. Känns inte nu som jag kommer orka hela juni… Är hemskt när man får så ont. :-/

RoxannaS
5/8/14, 1:49 PM
#177

Ligger inne igen med dropp. Hoppas jag piggnar på mig lite nu då. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
fridaas
5/8/14, 2:19 PM
#178

177 håller tummarna! I natt höll det på att bli en tur till förlossningen, hade ett konstant tryck neråt i själva bäckenetbenet (i skelettet alltså) samtidigt som det högg som sjutton i underlivet, kan inte minnas att jag hade så med dottern. Men det gick över efter 7timmar så avvaktar till mvcbesöket istället, så länge det inte kommer tillbaka vill säga. Går för övrigt in i v.35 (34+0) idag, skönt att det börjar närma sig!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
5/8/14, 2:55 PM
#179

Vi fick se bebis för första gången idag. :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
5/9/14, 6:29 PM
#180

I natt drömde jag att jag fick vår lilla bebis och att jag ammade. Herregud, vad knäppt att det faktiskt slår in i höst. Känns helt overkligt.

Jag hoppas att jag kan amma, för det är väldigt känslomässigt laddat för mig och har alltid varit det. Ser absolut inte ner på de som väljer ersättning, inte det minsta, men själv har jag alltid längtat efter att amma. Lite skumt, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är något med närheten, att ge liv och föda åt ett barn, att få vara så oerhört "kvinnlig". Det är som att något slags urkraft drar i mig. När jag har sagt det till kompisar har de alltid tyckt att jag är lite konstig. Hur är det med er, är det laddat för er med?

CelsiusT
5/9/14, 6:44 PM
#181

#180 Haha.. ja du, skulle kunna varit mitt inlägg, känner exakt samma sak! Det är oerhört laddat för mig, och för mig är det så viktigt att få amma. Jag är rädd för om jag inte kommer trivas med det, eftersom det är så otroligt viktigt för mig. Tänker också ibland på att man kanske inte ens kan amma, men det tror jag inte egentligen ska vara något problem för både mamma och syster har ammat länge och mycket utan problem. Men det vet man ju aldrig.

Jag drömmer ofta att jag får min bäbis. Det har varit väldigt positivt och gått väldigt bra och varit lyckligt. Men nu i det sista så har det blivit mer jobbiga situationer som uppstått. Kejsarsnitt där jag fick panik över att jag inte fick barnet på bröstet och jag vaknade gråtandes i ångest. Flera liknande icke positiva förlossningar har kommit i drömmarna det sista.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Praefatio
5/9/14, 6:49 PM
#182

#181 Vad skönt att inte vara ensam! När jag har hört mig för i bekantskapskretsen har man mest sett amningen som, ja, inte ett nödvändigt ont kanske, men någonting man gör för att man måste. För mig är det något av det jag ser fram emot mest. Tokigt :)

Du är väl några veckor före mig, fem veckor sisådär? Inte så konstigt, kanske, att drömmarna blir otäcka när man börjar komma lite närmre förlossningen. Det är ju ett sätt för en att bearbeta rädslor man har! Skönt att det inte har någon verklighetsförankring, men jobbigt ändå.

CelsiusT
5/9/14, 6:56 PM
#183

#182 För mig är det så starkt det här med instinkter och jag har en känsla av att allt som avviker från "naturen" kommer kännas jobbigt. Alltså tex att få ut barnet och inte få upp det på bröstet, eller inte kunna föda vaginalt osv. Och däri finns en rädsla. Är i v26 (25+5) så det är väl ganska exakt 5 veckor va?

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
5/9/14, 7:01 PM
#184

Jag har också amningsångest. Jag vill verkligen amma och oroar mig för att det inte kommer fungera. Jag har lätt för att bli uppstressade och få ångest så amningen kan nog bli lite tuff innan jag lär mig att slappna av. Men jag tänker vara väldigt öppen med detta på BB så jag kan få all hjälp jag behöver för att det ska fungera så bra som möjligt och det finns även en amningsmottagning på sjukhuset som jag definitivt kommer utnyttja om det behövs. Jag har bara drömt typ 2 eller 3 förlossningsdrömmar hittills, ingen av dom har varit speciellt rolig dock :/

CelsiusT
5/9/14, 7:02 PM
#185

Urs en sån jobbig dag idag. Ont i kroppen, känner mig tung och otymplig, irriterar mig på sparkarna och är ständigt mätt men efter en tugga är jag proppfull. Ont i ryggen hur jag än sitter, ont i magen. Haft ont i huvudet hela dagen och är sådär trött i huvudet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vevve89
5/9/14, 7:07 PM
#186

Jag ammade dottern på ett bröst. Försökte med båda men har en.inåtvänd bröstvårta som krånglar till det lite. Funkade bara ibland på den inåtvänd.. Men mestadels blev det bara ena sidan. :-P lär bli.samma med bebis. Ser kul ut när brösten är olika stora men det funkar ändå:-D Så amningen känns inge jobbig alls. Kan dessutom pumpa från inåtvända så kan killen mata bebisen oxå.

Praefatio
5/9/14, 7:14 PM
#187

#183 Samma här, är också en sådär ruskigt instinktiv person, och de rädslor du beskriver är samma som mina. Jag hade möjlighet att välja kejsarsnitt och det som vägde tyngst emot var inte att bli opererad med allt vad det innebär, utan just att inte få behålla bebisen på bröstet efteråt utan vara tvungen att lämna ifrån mig för att bli igensydd. Heltokigt det där. Och ja, då är du på dagen fem veckor framför mig 😛

#184 Tack och lov brukar man ju, som du säger, kunna få bra hjälp. Det är väl ändå hyfsat sällan det verkligen inte vill sig ens i början, som jag förstår, utan det är vanligare att man helt enkelt väljer bort det.

#185 Känns igen, speciellt det där med hungern. Konstant hungrig, men utan aptit på något vis. Knepigt.

Tog en promenad med hunden och köpte hundmat. Sex kilo hundmat på ryggen under 2,5 km terrängig promenix brukar vara en enkel match för mig men idag var kroppen inte med alls. Fick ont i alla leder, i synnerhet ländryggen och fogarna, och varje steg kändes tungt och jobbigt. Tänk vad lite extra blod och fyra kilo extra på magen kan göra. Nu låter jag som en gammal tant så fort jag ska resa mig upp från stolen eller böja mig: "Ajajaj, ojojoj…" Stel och jäklig.

JeFo
5/9/14, 7:45 PM
#188

BB är kanon när det gäller amning. Med de första två hade jag mjölk direkt efter förlossningen. Trodde att det skulle vara så… Nu med tredje fick jag panik, jag hade ingen mjölk! Men det är vanligare att det är så 😛 Tog tre dagar innan den kom. Se till att de visar hur man ammar. Får man sår gör det ont som f*n! Är speciellt å amma. Är häftigt att man kan ge någon mat 😀 och närheten är ju också speciellt ❤️

Annons:
Praefatio
5/9/14, 7:49 PM
#189

#188 Superkorkad fråga kanske, men vad gör man under de dagarna det inte kommit igång då? Ersättningsmatar samtidigt som man försöker amma?

JeFo
5/9/14, 8:11 PM
#190

#189 Fatta då när jag, som redan hade två barn innan tredje nu, fick fråga den frågan på BB. Eftersom Holly var stor var det extra viktigt att amma var tredje timme från start. Hon föddes 16.06. När de var in till oss 21 på kvällen sa jag att jag inte fått nån mjölk än. Brösten innehåller ju römjölk så de kommer ju sånt fastän man inte känner något. De sa iaf att det kan ta en stund. På morgonen när det var in var jag förtvivlad, ingen mjölk än. Förklarade att med mina andra hade jag hart mjölk direkt. Hon förstod då varför jag var så orolig. Fick förklarat för mig att mjölken oftast tar 3-5 dagar på sig, ibland mer och ibland mindre. Så att jag haft från början med de andra var mindre vanligt. Hon bad mig slappna av å inte tänka på de då stress gör att det tar längre tid. Tredje dagen kom den! Vilken lycka! Man känner när de rinner till och det var lycka på hög nivå, jag ät expert på att oroa mig över "dumma" saker. Nu ammar jag var 3e/h dygnet runt. Sover Holly lägger jag henne till bröstet. Skulle få mjölkstockning direkt annars. Har jätte känsliga bröst med massor av mjölk. Får inte komma blåst på dom, de får inte bli kalla, de måste vara torra, får inte ha åtsittande bh…. Jag har lärt mig med tiden.

PogoPedagog
5/9/14, 8:32 PM
#191

Sen om man inte känner att man får rätt hjälp på BB eller BVC med amningen finns en grupp som heter Amningshjälpen. Går att hitta på nätet o facebook. De är kanon! Eftersom de håller på bara med amning vet de verkligen vad de pratar om och har massa kluriga knep som de på BVC t.ex aldrig nämnt. Facebook-gruppen är dessutom supersnabb på att ge hjälp. Jag satt gråtande sent en helgkväll när amningen vägrade funka, inom tio min hade jag fått hjälp via Facebook:)

En annan grej som är bra att veta är att man inte ska tokblöda efter förlossningen. Jag blödde jättemycket men de på BB sa bara att om man inte har så mycket mens i vanliga fall tycker man det känns som mycket:P Iaf så visade det sig sen att mitt Hb var nere på 63 och pga detta kom inte mjölken igång förän runt dag fem. Så om ni misstänker att ni blöder för mycket, kräv att de kollar ert Hb snabbt.

soundtrack
5/10/14, 7:27 AM
#192

Lite lägesrapport (v26+5) :) Precis kommit hem från ännu ett nattpass på jobbet. Bebis har som vanligt hållt mig sällskap. För det mesta tycker jag att stöket i magen mest känns obehagligt, men just nu när jag jobbar nätter så är det lite mysigt faktiskt. Har bara 5 veckor kvar på jobbet nu, 3 av dessa ska jag jobba natt vilket passar mig väldigt bra känner jag. Det är (oftast) mycket lugnare på nätterna och det känns om att veckorna går fortare. Idag är det 3 månader kvar till BF och för varje dag som går så känner jag mindre och mindre nervös och orolig, kroppen börjar fyllas av ren förväntan. Vi har så smått börjat boa här hemma. Sängen är monterad, skötbordet åker upp vilken dag som helst. Det mesta nödvändigheterna är inhandlade, nu återstår mest lite småpyssel. Skulle bebis få för sig att komma alldeles för tidigt så känns det som att vi faktiskt är redo och kan hantera det. Jag dras med daglig halsbränna, magen är i lite obalans och jag får lite hjärtklappning då och då, men annars mår jag kroppsligt väldigt bra fortfarande. Inga foglossningskänningar överhuvudtaget, ryggen protesterar i princip aldrig på jobbet och jag sover väldigt bra. Magen börjar dock vara i vägen, det är svårt att böja sig fram och knyta skorna nu för tiden. Ja, summa sumarum - livet som gravid är inte så pjåkigt :)

CelsiusT
5/10/14, 8:17 AM
#193

Min bäbis höll igång konstant igår, mer eller mindre. I det sista har hen annars haft hen väldigt behaglig dygnsrutin där hen vaknat runt halv9-9 och varit igång någon timma. Sen var lugn fram till lunch, småbökat lite och sen varit lugn till middagen då hen småbökat lite och sen lugn fram tills jag gått och lagt mig vid 22-23 och då satt fart och varit elak en bra stund för att sedan somna och inte väcka mig på hela natten. Men igår vaknade hen supertidigt och satte igång så jag vaknade och har sedan inte småbökat utan verkligen elakt studsat runt därinne hela dagen. Natten har varit jobbig och likaså morgonen. *suck* Hoppas hen hittar tillbaka till sin lugna fina rutin. Tyckte det var så jag hann börja längta efter rörelserna, men nu känner jag bara att jag vill dra ut hen därifrån ibland för jag vet inte vart jag ska ta vägen ibland när det är som värst och det stör ju det man håller på med. Sen har hen kommit på hur hen kan kittla mig från insidan, det är riktigt skumt…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jespersen
5/10/14, 8:24 AM
#194

Här är en till som verkligen vill amma! Jag hoppas verkligen att det kommer att gå.. Både min mamma och min syster har bara kunnat amma ett par månader, och syrran har haft rätt mycket problem med amningen, så jag är lite nervös över att det inte kommer att funka så bra för mig heller :/ 

Jag har också drömt många drömmar där jag får mitt barn/föder/ammar, men som dom flesta av mina drömmar så är dom inte särskilt realistiska ;) Dom obehagligaste är när jag drömmer att jag glömt att ge mitt barn mat.. Har drömt det mycket om djuren också genom åren.

PogoPedagog
5/10/14, 9:30 AM
#195

Kom på mer som är bra att veta om amning o amningsproblem. Om ert barn ser ut att få lite indragen tungspets när den skriker/ räcker ut tungan kan hen ha för kort tungband vilket kan krångla till amningen rejält. Förr kliptes det alltid med en gång i sådana fall men nu kan man få tjata sig till ett klipp.

I mitt fall gick det från att kännas som om barnet bara tuggade på bröstet med gråt från min sida o jobbiga amningar till att fungera perfekt första amningen efter klippet.

Annons:
CelsiusT
5/11/14, 7:44 AM
#196

Första krampen i vaden i morse. *suck* Var glad att jag hade sluppit det. Kanske man ska käka lite mer magnesium? Det skadar ju inte så jag testar väl och ser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
5/11/14, 10:53 AM
#197

Vattnet har gått o vi ska in till förlossningen:) Spännande! Undrar bara om det blir snitt eller om de tycker att det är så pass tidigt= liten bebis att de vill att jag sak försöka föda vaginalt.

Tjoho. Snart tvåbarnsföräldrar. Har dessutom haft bästa uppladdingen, sovit kanon. Dessutom sov sonen längst någonsin så halv tio fick jag frukost på sängen av sambon:)

CelsiusT
5/11/14, 11:02 AM
#198

#197 Oj oj oj, spännande ;P Lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
5/11/14, 11:53 AM
#199

#197 Åh vad spännande! Hoppas allt går bra och att det blir en trevlig upplevelse!

Praefatio
5/11/14, 12:08 PM
#200

#197 Lycka till :D

soundtrack
5/11/14, 12:59 PM
#201

#197 Åh vad kul! Lycka till! :)

[WickedAlly]
5/11/14, 1:01 PM
#202

Åh, spännande :D Lycka till!

Annons:
fridaas
5/11/14, 1:07 PM
#203

#196 extra magnesium har jag fått ordinerat av bm för mina kramper och det har hjälpt hyfsat iaf, har fortfarande kramp ibland men inte lika ofta sen jag började med extra magnesium. #197 åh va kul :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
5/11/14, 1:12 PM
#204

#203 Kanske kan vara värt att testa magnesium då. Jag har inte jättestora besvär med kramper, det kommer och går lite, men dom nätterna jag har det så är det ju rätt jobbigt :/

Jespersen
5/12/14, 5:27 AM
#205

#197 Vad spännande! :) 

Igår var vi hos min syster och hälsade på. Hon var helt lyrisk över att få känna på bebismage och känna sparkar och så :) Hennes ungar tyckte mest hon var piiiinsaaaaam (dom har kommit in i den åldern nu, äldsta flickan är tolv ;) ), haha. 

Hon plockade ihop lite kläder som hennes barn haft när dom var små också, så vi fick med oss en hel kasse hem :) 

En och en halv vecka kvar att jobba, vilka kommer vara fyllda med flyttstök så det kommer att gå undan! Imorgon går vi in i vecka 31 och på onsdag så ska jag på första delen av föräldrautbildningen :)

vevve89
5/12/14, 7:14 AM
#206

Vaknade 3 inatt och efter det låg jag bara och snurrade. Inget var bekvämt hur jag än låg. Vill sova på mage men det är ju kört… Påväg till jobbet nu men jobbar bara kortdag även om jag kommer jobba över lite. Och sen i eftermiddag är det besök på mvc och lägenhetsvisning.

soundtrack
5/12/14, 3:20 PM
#207

Usch, tung dag idag. Är helt groggy i huvudet efter helgens nattarbete och bebis trycker mot magsäck och lungor så jag har halsbränna från helvetet och ett tryck över bröstet :( regnar gör det också så dagens ridtur blev inställd vilket suger nu när varje minut på hästryggen kan vara den sista på ett tag :/ Ikväll ska vi på förlossningsföreläsning vilket jag borde se framemot men jag känner mig mest opepp.

Praefatio
5/12/14, 3:50 PM
#208

Jag har också halsbränna idag :( Bläää.

fridaas
5/12/14, 4:04 PM
#209

Äntligen har jag fått i väg papprena till försäkringskassan, har inte vetat hur jag ska fylla i dem när jag haft två jobb senaste året samt studerat. Men nu är det löst! Hoppas de är snabba bara, är ju bara 5v kvar till Bf. Känns inte som man hinner med alls just nu.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Praefatio
5/12/14, 4:07 PM
#210

#209 Skönt att ha det gjort. Själv ska jag ringa och boka in möte med dem. Går ju på aktivitetsersättning och grejer, och vill reda ut hur allt kommer att se ut ekonomiskt framöver. Mannen i huset vill dessutom köra en "speciallösning" och ta ut sina föräldralediga dagar (nästan 50% av de totala dagarna) en dag i veckan i flera år istället. Måste höra hur det fungerar osv.

fridaas
5/12/14, 4:11 PM
#211

#210 väldigt skönt kan jag säga! Ja att boka möte med dem underlättar en hel del, bör ju inte bli så mkt fel då iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
5/12/14, 4:14 PM
#212

#211 Nej, fy fasiken om såna där grejer skulle börja krångla också…

[WickedAlly]
5/12/14, 5:56 PM
#213

Hade halsbränna så jag ville dö mellan varven. Upptäckte att en gaviscon tuggtablett och ett glas mjölk hjälpte bra :)

CelsiusT
5/12/14, 6:01 PM
#214

Idag har jag varit på akupunktur, skönt… Ishias som inte är så kul =( Varit iväg och shoppat lite, men kände att vi inte alls fick med det vi skulle hem. Blev mest förvirrad. Ut ur sista butiken så börjar det snurra rejält, som en rejäl fylla. Kan inte gå rakt, kan inte stå stilla utan att ragla. Nu sitter jag i soffan och känner att hela rummet snurrar, som en rejäl fylla. Vet inte vad det kan vara =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
5/12/14, 6:15 PM
#215

Alltså, ibland undrar jag om min man är en ängel. Han kom hem, på strålande humör, och slängde sig i soffan med mig. Sa massa fina ord och myspys, och kläckte slutligen ur sig det absolut vackraste han sagt: "Har du halsbränna? Men… få du lov att ta Losec? Det har ju jag hemma! Jag hämtar!" Haha, har aldrig älskat honom som då. Nu sitter jag halsbrännefri och känner mig förlöst typ.

[WickedAlly]
5/12/14, 6:54 PM
#216

#215 underbart :) vet precis hur det känns. Tyvärr, får man väl tillägga.

Annons:
vevve89
5/12/14, 7:02 PM
#217

Var hos bm idag vilket gick lika fort som vanligt. Bebis växer som hen ska och hjärtat låter fint. Hen stod på huvudet just då och flyttade sig ett par gånger medan vi lyssnade… Imorgon hoppas jag på att chefen har fyllt i pappren till f-kassan så jag kan skicka.dom. Får jag det godkänt och om dom är snabba går jag på ledighet 2a juni. Hoppas!

RoxannaS
5/12/14, 7:58 PM
#218

Misstänker att jag hade första sammandragningen idag och så fick jag världens puff inifrån medan sammandragningen satt i. Så jag misstänker en bebis spark faktiskt. Aldrig känt något liknande. :O


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jespersen
5/13/14, 5:30 AM
#219

#217 Härligt att allt var bra med den lilla :) Håller tummarna för att FK skyndar på nu så att du kan gå hem den 2 juni!

Min bebis verkar inte flytta så mycket på sig längre. Det känns som att hon har parkerat sig så som hon låg när vi var hos barnmorskan sist, med huvud/rumpa jämte naveln och fötterna nedåt. Det sparkar alltid på samma ställen och den stora hårda bulan jämte naveln är där hela tiden. Hoppas att hon behagar vända sig i tid bara! Men hon har ju ett par veckor till på sig :)

#218 Åh, vad mysigt med första sparken! :) Eller du kanske har känt något innan?

vevve89
5/13/14, 7:12 AM
#220

#219 Jo det är skönt :-) man ler lika fånigt varje gång man hör hjärtljuden oxå.:-D Jo hoppas dom skyndar när jag nu lyckas få iväg pappren.. Kroppen säger ifrån. Hoppas hon vänder på sig snart då. När jag väntade dottern vände hon sig sista veckan innan bf. Vilken vecka är du i?

RoxannaS
5/13/14, 10:13 AM
#221

#218 alltså jag har ju känt fladder innan. Men just de där måste ha varit en spark. Visserligen tidigt men de bör ju inte vara omöjligt mitt i sammandragningen att de blev någon protest eller något inifrån att de blev trångt mer än vanligt. Och ungen är ju faktiskt 8-9 cm stor nu så de borde ju kunna kännas :3 (går in i trimester 2 på fredag :D)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
vevve89
5/13/14, 10:21 AM
#222

Gaah jag är less idag. På familjen… Vi bor hos min mormor och.hennes syster just nu men letar egen lägenhet, kanske har en.på gång. Men nu längtar vi bara ännu mer tills vi får eget då det verkar som dom håller på att fixa så vi ska ha ett jävla kollektiv när bebisen kommer. Som det ser ut kommer vi dock åka bort så fort vi kan.när bebisen kommer men ändå. Vad tänker dom med? Vi vill vara vi och inte ha massa runt om. Lagom bra tisdagsmorgon det blev… Jag som vaknade på så bra humör:-(

fridaas
5/13/14, 11:39 AM
#223

Trodde jag skulle slippa nya bristningar denna graviditeten men det gjorde jag tydligen inte.. 3nya denna gång.. Nu får det räcka :P

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
RoxannaS
5/13/14, 12:30 PM
#224

Pratade med Bm nyss. Hon sa att jag absolut INTE får vänta 3 dagar med att åka in när jag inte kan äta. Jä*la 11-77 och snacka strunt. Usch vad sur jag blir. Så nästa gång ringer jag gyn mottaningen direkt!

Jag fick även nummer till ultraljudsmottagningen så jag har ringt deras växel och ska bli uppringd imorgon bitti för att boka in RUL 🙂

Känner i alla fall bra det ^_^


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jespersen
5/13/14, 3:43 PM
#225

#220 Ja, jag tycker också det är jättemysigt att lyssna på hjärtljuden :) 

Jag gick in i vecka 31 idag, så än finns det gott om tid för henne att vända sig :) Vid vecka 35 sa barnmorskan att dom gärna ser att dom ligger med huvudet nedåt. 

Usch, vad det låter jobbigt att bo med massa andra :/ Hoppas ni hittar något annat snart!

#223 Ajdå! Jag går och väntar på att dom ska komma, har inte särskilt höga förhoppningar om att slippa ;) Både mamma och syster fick en hel del.. 

#224 Mår du något bättre nu? 
Roligt att det är dags att boka in RUL! :)

fridaas
5/13/14, 3:45 PM
#226

#224 låter som en bra bm! Håller dock tummarna för att du slipper åka in igen! Nu är ytterligare ett "orosmoment" avklarat, fock äntligen veta om jag är godkänd på psykologin eller inte.skönt att kunna lägga det bakom sig. Alla "måsten" börjar droppa av en efter en nu. Är bara 2medicinprov (ett på onsdag), ett specialpedagogiksprov, en hlrutb kvar i skolan. Pappa kommer och lämnar barnvagnen någon dag denna veckan, babyskyddet står i garaget och väntar, i helgen ska vi leta efter kartongen med 50-56kläder hos svärföräldrarna, för hemma är den då inte. Sängkläderna till vaggan är tvättade och manglade (tack mormor) och vaggan står i förrådet och väntar. På måndag ska förlossningsplanen skrivas in i journalen. Lista på vad som ska ner i förlossningväskan är skriven. Blöjor, Amningsinlägg, bindor, ny badbalja (den förra tyckte tydligen inte om att bli påkörd av en gräsklippare), purelan, Amningsbh och en Mjölkuppsamlare är det som är kvar att köpa, resten finns nog redan, en egen filt till bebis med. Blivande storasyster tyckte tydligen inte alls om tanken på att låta bebis låna en av hennes 10filtar :P

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
5/13/14, 3:58 PM
#227

Går i vågor. Började gårdagen med att spy. Men kom igång igen efteråt. Idag gick de bra så :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
5/13/14, 4:01 PM
#228

Går i vågor. Började gårdagen med att spy. Men kom igång igen efteråt. Idag gick de bra så :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
soundtrack
5/13/14, 5:27 PM
#229

Bebis verkar vara tankeläsare. Hann bara tänka att det varit oroväckande lugnt i magen idag så drog hen igång med sina mest akrobatiska övningar, allt för att lugna mamma lite :) Jag jobbar för övrigt stenhårt med att bebis redan nu ska få samma intressen som jag ;) hästarna är vi ju redan i full gång med, vi planerar att besöka Bråvalla-festivalen i sommar och ikväll är det dags för ett besök på speedway-banan :)

vevve89
5/13/14, 5:30 PM
#230

#225 då hinner hon nog vända sig;-) Det funkar bra att bo med dom men blev sur för att det ska bo en släkting här i 2 veckor här när bebis är beräknad. Speciellt när personen kan ha stressande inverkan på mig. Vore bättre ett par veckor.innan eller efter.. Vi budar på lägenhet, hoppas dom andra intresserade ger sig snart bara… :-D

Annons:
Jespersen
5/14/14, 5:14 AM
#231

#229 Det gäller att börja i tid! ;) 
Själv lyssnar jag väldigt mycket på musik, undrar om bebisen kommer att känna igen dom låtarna jag spelar mest sen :)

#230 Ja, det låter ju lite dumt.. Man vill ju gärna ha lite lugn och ro i början.
Åh, spännande! Jag håller tummarna! :)

[Thiah]
5/14/14, 5:44 AM
#232

#229 Joels framtid är redan bestämd. Redan på BB bestämde barnmorskan och jag vad han får hålla på med som vuxen för att göra mig, hans pappa och vår eknomi glad 😉

vevve89
5/14/14, 8:43 AM
#233

Idag ska jag skicka papper till fkassan om graviditetspeng. Hoppas dom kommer va snabba…

RoxannaS
5/14/14, 10:16 AM
#234

Nu börjas helvetet igen … Fick en tid till RUL och var jätte glad. Slutade med att jag fick springa och dyka i toan ..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
soundtrack
5/14/14, 10:19 AM
#235

#229 Eller hur! Just när det kommer till hästarna så tänker jag ju bestämt framföra till mina barn att dom minsann är så gott som föda på hästryggen så att dom ska syssla med nått annat än ridsport är otänkbart ;) Funderar också mycket på det där med musiken… Förhoppningsvis fungerar det vi lyssnar på här hemma bra som vaggvisor sen :P #230 Haha! Jag och sambon är inte helt eniga i framtida fritidssysselsättningar, så det är ju bra att jag har ett litet försprång här i och med att jag bär runt på bebis och redan kan börja vänja in hen vid sånt jag tycker är bra :P #233 Håller tummarna! För mig tog det ganska exakt 4 veckor… :/

soundtrack
5/14/14, 12:05 PM
#236

Precis avverkat ett tandläkarbesök, vilket är det värsta jag vet ;( När jag var yngre hade jag grav tandvårdsfobi vilket resulterade i att jag inte besökte en tandläkare på 6-7 år.. När jag väl tog mig iväg till en för 3,5 år sedan (pga svår tandvärk, hade liksom inget val längre) så blev det därför storsanering av munnen och jag har fortfarande en del som släpar sen dess :/ Den här gången blir det återbesök för lagning samt rengöring av tandköttsfickor *ryser* Men jag får skylla mig själv helt enkelt. Är det nått jag ska banka i mina barn så är det vikten av god munhälsa och att aldrig slarva med tandläkarbesök, hur rädd man än må vara..

PogoPedagog
5/14/14, 5:10 PM
#237

Hemma med bebis:) Stor lycka!

Annons:
soundtrack
5/14/14, 5:12 PM
#238

Grattis! :)

Jespersen
5/14/14, 5:20 PM
#239

#237 Grattis! Vad härligt :)

vevve89
5/14/14, 5:22 PM
#240

Nu har jag postat pappren till fkassan och hoppas på snabbt men framförallt positivt svar!

JeFo
5/14/14, 5:34 PM
#241

#237 Tell us moooooore 😃😃😃😃

fridaas
5/14/14, 6:02 PM
#242

#237 grattis!! Hoppas allt gick bra!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
5/14/14, 6:32 PM
#243

#237 Grattis!!🎈

Åhh, vi var just iväg och skrev på kontraktet till vår nya lägenhet! Lyckan är total! 😂

fridaas
5/14/14, 6:36 PM
#244

#243 grattis va skönt :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
RoxannaS
5/14/14, 7:33 PM
#245

En hel dag igen som jag bott i toan. Börjar bli så less. Jag orkar verkligen inte mer nu…


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
vevve89
5/14/14, 7:51 PM
#246

Jaaaa vi har lägenhet! Kontrakt ska skrivas imorgon. :-D

Praefatio
5/14/14, 7:52 PM
#247

#246 Grattis till er med! Vad är det för lägenhet? :) Första eller andra hand?

vevve89
5/14/14, 8:13 PM
#248

#247 bostadsrätt, en 5a:-D Vad är eran? :-)

Praefatio
5/14/14, 8:27 PM
#249

#248 Första hand, tvåa, byggd 2008 med stoooor balkong i värsta drömområdet. Underbart!

fridaas
5/14/14, 10:05 PM
#250

Jag kommer få krupp snart, hur kan en hel kartong bara försvinna?! Har letat igenom förrådet innanför garaget, ingen kartong, har letat i stora garderoben ingen kartong där heller. Sambon har letat i pojkrummet hos sina föräldrar där alla våra möbler och kartonger stod innan vi flyttade. Ingen kartong någonstans.. Vsst blir det "mysigt" att köpa nya bebiskläder, men det känns så onödigt när jag vet att vi har, någonstans..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Praefatio
5/14/14, 10:18 PM
#251

#250 Haha, åh, så frustrerande! Känner igen känslan. Visserligen något helt annat, men jag har en del till vår kaffebryggare - som dessutom används dagligen - som bara har gått upp i rök. Rakt av. Hur kan en svart plastmojäng stor som en assiett bara försvinna, i ett kök på typ sju kvadratmeter?!

Annons:
Jespersen
5/15/14, 8:24 AM
#252

Grattis till lägenheten vevve! Och vad roligt att ni skrivit papprena nu Praefatio!

PogoPedagog
5/15/14, 4:36 PM
#253

Här kommer lite om Mirandas födsel. 

Vattnet gick kl halv tio på morgonen den 11 maj. Den 21 hade jag planerat snitt så nu var magen bara i v 37+3. Just den vecakn jag inte ville föda barn i efetrsom jag var så osäker på hur stort barnet var då och om jag skulle våga prova att föda vaginalt o därmed riskera ännu ett snitt efter en långt tid av onödiga plågor först.Men när värkarna senare satte igång o läkarna var inställda på snitt känns det jättebra att det blev så.

Vi kom in vid halvt tolv-tiden o körde ctg som var bra. Eftersom jag då bara hade korta värkar någongång per timme ville de helst vänta med snittet till nästa dag om det gick. Men så fort jag klev upp från britsen där CTG gjorts satte värkarna kanonfart. De kom var femte min o ökade i styrka o kom tätare o tätare. Efter en timme klarade jag inte mer med bara två alvedon så medans de väntade på ett team som kunde snitta fick jag lustgas. Denna gången fungerade det tack o lov! Det kapade topparna på värkarna o gjorde att jag kunde bli helt avslappnad mellan värkarna så jag fick lite vila. 

Efter två timmars värkar var teamet redo o jag kördes till operation. Tyvärr valde de att sätta spinalen mitt under en kraftig värk. Fy fanken vilken smärta när de tryckte ihop mig till en boll o jag inte hade tillräckligt med lustgas. Sedan lindrades det supersnabbt av spinalen. 

Snittet gick snabbt o bra, de fick trycka ganska mycket på magen för att få ut bebisen märkte jag iofs. Efter ett par evighetslånga sekunder kom de första skriken o sedan visades en liten flicka upp snbbt innan de o sambon försvann med henne för undersökning. Vilken lättnad det är bara att se att de är vid liv när de kommer ut.

På bb låg vi tre dygn, ville helst hem efter första natten men ett blåsljud upptäcktes o senare blev hon även lite gul. Tredje dygnet gjorde vi UL på hjärtat som visade att det ännu inte växt ihop i hjärtat men att det var det "vanliga" sådana hjärtfelet som för det allra mesta växer bort. Jag känner mig inte orolig för det utan det blir ett senare problem i så fall, om två veckor är det nytt UL o förhoppningsvis är allt bra till dess.

Själv mår jag oförskämt bra. Smärtan från såret är efter fyra dygn väldigt liten o jag rör mig redan bättre än innan då jag hade foglossning. Det är jättesvprt att komma ihåg att jag inte får lyfta sonen min eftersom jag känner mig så bra.

soundtrack
5/15/14, 7:04 PM
#254

Just nu går det mesta i svart känns det som, bläh. Jag och sambon letar ju hus för fullt och efter att det varit väldigt tomt med intressanta hus unde våren så dök det upp ett riktigt intressant objekt. Det såg på pappret väldigt bra ut, låg i ett område vi vill bo i och utgångspriset var väldigt bra. Så nu har vi gått och väntat på visningen (som vi skulle gå på på måndag) och idag dyker det upp på hemnet att det är sålt innan visning.. GAAAAAAH! Just nu känns det som att vi kommer bli fast i den här lägenheten för alltid :( Dessutom har vi haft alldeles för många patienter på jobbet på sistone som varit gravida (eller som den senaste nu - nyförlöst) vilket triggar igång massor av oro. Humöret är verkligen inte på topp :(

CelsiusT
5/15/14, 11:28 PM
#255

Spenderat denna fina soliga dag på sjukhuset. Var på möte imorse när jag plötsligt fick ett ordentligt blodtrycksfall som varade väldigt länge. Blev liggandes på golvet med heldomnade ben o armar. Spydde som en gris. Fick åka in och blev inlagd, dom ville ha mig kvar ett dygn men jag ville åka hem nu på kvällen så jag fick permission. Fick ligga med dropp under dagen vilket verkade hjälpa lite, men dom vet inte varför det blev såhär. Dom gissar på att det är något pga graviditeten, eftersom jag mått så väldigt dåligt tidigare i graviditeten. Men inte kollade dom bäbisen alls, trots att dom när jag kom in sa att dom skulle göra det eftersom jag då klagade på smärta från magen (läkaren klämde på magen och det gjorde rejält ont, hon såg lite bekymrad ut men visste inte vad det var sa hon). Inte heller kollade dom något när jag hade väldigt kraftiga/obehagliga och många SD under eftermiddagen. Men men… på kvällen blev jag bättre och nu är jag hemma iaf. Så nu hoppas jag att jag inte blir sämre igen, så jag slipper åka in.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
5/16/14, 6:23 AM
#256

#225 Vad obehagligt att få ett så rejält blodtrycksfall :/ Låter ju helknepigt att dom inte kollade upp att allt var ok med bebisen! Hoppas du mår bra nu i alla fall. Har lagt in ytterligare en gravid kvinna på avdelningen i natt. Det här är inget kul längre! Bara 4 jobbveckor kvar…

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: