Annons:
Etikettertipsråd
Läst 10991 ggr
CelsiusT
4/14/14, 9:37 PM

Gravidförsäkring foglossning

Visste ni att man kan få ersättning med 1000:- om man drabbas av foglossning då man tecknat utökad gravidförsäkring hos Folksam. Jag antar att man måste ha tecknat försäkringen innan man får foglossningen, så brukar det ju vara med försäkringarna.

Men försäkringen kostar 1150:- (gäller från v10) och jag vet inte hur många som får foglossningsproblem men det verkar ju vara rätt vanligt. Synd som attan att man inte visste detta tidigare, och att man inte visste att foglossning kan börja så tidigt (så tidigt att det inte är ovanligt från v14 även för en förstföderska). Hade jag vetat om denna ersättning så hade jag lätt tecknat försäkringen, speciellt med tanke på hur både min mor och syster hade det med fogarna vid sina graviditeter.

Man kan tydligen också få ersättning med 1000:- om man får missfall före v20. Och massa andra bra ersättningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Hannashusdjur
4/15/14, 7:58 AM
#1

1000kr för ett missfall.. känns ju fjantigt. "Åh fick du missfall? Här får du 1000kr som plåster på såren"^^

CelsiusT
4/15/14, 9:12 AM
#2

#1 Fast det är väl ändå bättre att få tillbaka nästan hela summan för försäkringen om man nu får missfall än att ha lagt 1150:- som man "slängt i sjön" för att det råkade bli missfall? Jag ser det som positivt, det gör att man vågar ta försäkringen även så tidigt som v10 som den täcker ifrån. Och det gör ju att man har skyddet när foglossningen uppstår. Hade jag set detta när jag var i v10 hade jag helt klart tecknat försäkringen utan att tveka. Mycket bra grejer som ingår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/15/14, 10:30 AM
#3

Men täcker den _all_ foglossning eller bara om du har väldigt stora besvär och blir tex sjukskriven osv?

CelsiusT
4/15/14, 12:45 PM
#4

#3 Ingen aning, har inte lusläst villkoren. Så sett så löser ju fogarna upp sig på alla mer eller mindre (annars kommer ju inte bäbisen ut). Men det är ju bara vissa (tydligen ganska många) som får problem/ont av det. Så gissar på att det är när man får problem av det och försäkringsbolag brukar ju vilja ha saker på papper, så det är säkert om man blir sjukskriven av det, skulle gissa på det iaf. Hade varit perfekt för mig…

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/15/14, 1:05 PM
#5

#4 Nej, jag antar att det nog kan vara så och då faller nog rätt många bort tyvärr eftersom det inte verkar helt enkelt att bli sjukskriven för foglossning. Men självklart jättebra för dom som har stora problem.

PogoPedagog
4/15/14, 1:12 PM
#6

Inte riktigt samma sak men:

Ni vet väl att man kan få ersättning för förlossningsrelaterade skador om man har en privat försäkring med. Jag fick t.ex ut för dagar spenderade på sjukhus ( tror det var om man behövde ligga inne mer än tre dagar) samt för att det blev akut kejsarnitt. Tror jag hade kunnat få för stor blodförlust om jag hade provat med. Det blev inga stora summor men mellan 1000-2000 om jag inte minns fel och när man är hemma sedan behöver ju de flesta alla pengar de kan få.

Annons:
CelsiusT
4/15/14, 1:18 PM
#7

#5 Fast det svåra med att bli sjukskriven för foglossning är inte pga läkare, det är pga försäkringskassan och det har inget att göra med försäkringsbolaget. Så länge du har en läkare som kan skriva på att du har ont av din foglossning så borde det inte vara några problem hos försäkringsbolaget. Sen att FK tycker att man nog kan jobba även om man har ont är ju en helt annan femma. Jag har varit sjukskriven med foglossning som del-orsak sedan v14. Var inget snack om saker, läkaren klämde lite lätt på rycken och jag sa aj, sen skrev han foglossning. Och det har varit samma hos alla dom 4 olika läkare jag varit hos nu (varit hos olika varje gång jag fått min sjukskrivning förlängd). 

Och säger man till sin läkare att det är till försäkringsbolaget så ska det nog inte vara några problem att få ett sjukintyg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
4/15/14, 1:33 PM
#8

#6 Sedär! Iofs behöver man väl gravidförsäkringen för att täcka ev skador/sjukdomar på barnet ändå..

CelsiusT
4/15/14, 2:14 PM
#9

#6 Ja en olycksfall/sjuk-försäkring kan säkert täcka en del, men gravidförsäkringen täcker ju så mycket mer. Dels täcker den ju barnet också och dessutom så verkar det vara "lättare" att få ersättning för gravid-relaterade problem med en sådan försäkring än med den vanliga personförsäkringen. En utökad gravidförsäkring täcker ju dessutom för partner också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
4/15/14, 7:50 PM
#10

#9 Ja absolut täcker gravidförsäkringen barnet med, vilket inte ens privat föräkring gör. Ville bara berätta att man kan få ersättning från fler ställen vilket kanske glöms bort annars.

smurfan-13
4/15/14, 9:00 PM
#11

Hmm skall kanske kolla m trygg hansa om man kan få ersättning för foglossning där med. Blev dock aldrig sjukskriven för det, då läkaren var ett svin, men gick med kryckor…

Eveline
4/16/14, 12:44 PM
#12

Man måste ha ett sjukintyg om man ska få ersättning för foglossning, jag fick det, väldigt snabbt och smidigt.

smurfan-13
4/16/14, 4:09 PM
#13

#12 anade det :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: