Annons:
Etikettallmänt
Läst 5008 ggr
missporcelain
2014-04-09 08:27

Kopparspiral/Gravid?

Hej! Ny på forumet 👋
Har sen 2-3 år tillbaks använt mig utav kopparspiral, och det har fungerat bra. Haft en jädra mensvärk, men punktlig mens. 
Nu till fallet:

Förra månaden så fick jag mens som vanligt, men det gjorde ont som F*N. Satt jag mig så kändes det som om att det stack upp något i livmodern, stod jag upp kändes det i ryggen och låg jag ner kändes det i ryggen. Ringde in till 1177 och frågade om det kunde vara att spiralen flyttat sig eller trillat ut, fick då svaret "Det tror jag knappast", sen undrade hon varför jag grät. Tog sen en Naxopren, och sov mig igenom en lättare smärta. Dagen efter var det bara ömt och mensen tog slut efter ca 5 dar som vanligt.

Denna månaden är jag nu 5 dagar sen, upplever alla möjliga konstiga saker, som till exempel jag fiser hela tiden! Det låter som en kanon ur rumpan haha. Det är en massa så jag orkar inte skriva allt. Men jag testat mig fyra gånger under två dar och alla är negativa. Tänkte att jag kanske är "skendräktig" men kan jag bli det på två dygn? Alltså när jag kom på att mensen var sen, och sen bli det så pass snabbt?

Ska träffa barnmorskan idag, har inte sagt att mensen är sen utan att jag bara är orolig för spiralen (Vi pratades vid ganska kvickt igår, då det var mycket att göra). Så jag självdiagnoserar inte mig, utan jag vill bara höra om era upplevelser, speciellt vid KOPPARspiral! 😉

Annons:
Tusen
2014-04-09 08:35
#1

Jag blev gravid trots hormonspiral. Hade också ont av spiralen hela tiden och då jag var på kontroll för att ta ut den var jag redan gravid, fast barnmorskan sa inget om det. Jag var så långt gången (c:a 10 veckor) att hon absolut borde ha sett det. Vet inte varför hon inte sa något.

missporcelain
2014-04-09 08:42
#2

Mhm konstigt. Dessa spiraler! Sitter just nu och är helt gasig, svullna bröst och huvudvärk. Testet visar fortfarande negativt… Kan man tvinga bm att ta ultraljud och se om där är något?

[Thiah]
2014-04-09 08:46
#3

Vet inte om du kan få ett ultraljud. Det syns väldigt lite på ett sånt i början. Men gå till en gynekolog som kan undersöka dig. Verkar vara flera som har smärtor av sina spiraler.

missporcelain
2014-04-09 09:27
#4

#3 De har gynekolog inne idag så det blir nog ett besök av henne/honom med. Vill att klockan ska bli två NU! Är så pirrig i magen.

ChristineL
2014-04-09 10:13
#5

Man ska komma ihåg att det enda preventivmedel som är 100% säkert är ju att inte ha sex alls ;) Risken att bli gravid finns alltid men är väldigt liten. Lycka till idag och uppdatera oss hur det går!

Tusen
2014-04-09 10:17
#6

#5 Ja. Vi brukar säga att "Bästa preventivmedlet är ett glas vatten……istället…!" HA-ha!😃

Annons:
ChristineL
2014-04-09 10:40
#7

#6 - Hahaha! 👍

missporcelain
2014-04-10 16:24
#8

Så, blev inte mycket klokare där! Det var på umo och där fanns inget ultraljud. 😕

Vi fick kollat spiralen och den såg ut att sitta att sitta bra! Sedan kollade vi kände hon lite på äggledarna och runt livmodern, och jag är väldigt öm runt vänstra äggledaren. Testade även mig en gång till där, och det visade negativt. Så nu finns där tre olika scenarion. 

1. Kroppen spelar ett spratt med mig och mensen är helt enkelt försenad. 
2. Att jag är gravid, men det inte ger utslag än på testen.
3. Att jag har utomkvedshavandeskap… :(

Får jag mer ont i veckan ska jag till akuten, får jag mens så blir jag bara ledsen och kommer inte mensen ska jag in till umo, alternativt mvc. Så nu är det bara att vänta, ska hålla mig tills den 14 innan jag testar igen, då har det gått ca en och en halv vecka sen BIM.

missporcelain
2014-04-10 16:56
#9

Kan tillägga att inatt/tidigt imorse började jag få väldigt vattniga, men "glidiga" flytningar. De syns knappt men det är jätteglatt när jag torkar mig. Någon som vet? 🤔

missporcelain
2014-04-10 18:05
#10

Och nu kom där lite blod i flytningen. Vill inte att det ska vara mens…

[Rumpstek]
2014-04-11 08:17
#11

#10 Varför inte? Vill du skaffa barn är det väl bättre att ta ut spiralen?

missporcelain
2014-04-11 16:58
#12

#11 Mjo kanske det. Jag och fästmannen vill båda ha jobb innan vi försöker att skaffa barn. Just nu studerar jag och jobbar extra och han har praktik och aktivitetsersättning. Har pratat en del nu, vi båda har sagt att blir jag gravid när jag använder skydd så är det meant to be, men annars ska vi vänta lite till. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att det ger lite insikt =)

CelsiusT
2014-04-11 19:35
#13

Förstår hur du menar med "ment to be" ;P Så har vi också resonerat innan vi tog ett aktivt beslut. Men det viktigaste är ju att det inte är något som är fel iaf. Hoppas att det reder ut sig snart.

Jag kanske är lite trög nu, men med umo menar du då ungdomsmottagningen? Jag trodde UMO bara var en online-"mottagning"? Och att man förkortade dom fysiska mottagningarna med bara UM, eventuellt med ortens första bokstav före (MUM = Malung ungdomsmottaning). Eller har jag fattat fel?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
missporcelain
2014-04-11 20:54
#14

Vet inte här nere där jag bor säger vi umo till fysiska ungdomsmottagningen med. :D 

Får hålla koll, det är ju bim+7 nu. Hade blodblandade flytningar igår kväll som slutade och började men sedan avtog framåt tidig morgon och sen vid lunch började det blöda väldigt mycket, mörkrött och strimmor av mörkare rött. Brukar ha ungefär likadans mens, men det är klumpar och inte strimmor/strängar, och jag brukar ha så förbenat ont. Nu rinner det bara. Ska ringa 1177 och höra av de säger.

[SophD]
2014-04-14 18:06
#15

Hoppas det blir som du vill ha det! 🙂

Hannashusdjur
2014-04-14 18:33
#16

Hur har det gått??

missporcelain
2014-04-14 20:13
#17

Slutade med att jag fick åka in till gyn i lördags, blödde som jag aldrig gjort innan och hade en sån smärta. Blev kollad och det såg fint ut, de rekommenderade att jag tog ut spiralen och satte in en hormonspiral, men jag kommer nog inte ha spiral igen tills jag har fött någon gång i framtiden. 

De vet inte riktigt varför jag blödde så mycket men har nu fått utskrivet cyklo-f. De tog även prover som jag får vänta ett par dagar innan de får resultat. Tack för omtanken hörni!!

Hannashusdjur
2014-04-14 20:54
#18

Cyklo-f är guld värda!! Bruka ta dom när jag har

Upp till toppen
Annons: