Annons:
Etikettförlossningen
Läst 70996 ggr
Klinxa
3/4/14, 1:55 PM

Mensvärk i rygg och mage vecka 35

Hej :-) Jag har under ett par veckor haft mensliknande smärtor från och till i mage och rygg. Igår natt kom de i intervaller, samt att magen drog ihoop sig från ryggen och in mot mitten av magen. H*n rör på sig extra mycket idag, även igår. Var hos BM igår och hon sa att magen hade sjunkit lite. Bebisen har varit djup fixerad i 3 veckor nu. Behovet av att gå på toa har kommit oftare de senaste dagarna. Har inte märkt av någon slempropp, men för ett par veckor sedan så kom det en vit gegga som jag var tvungen att nästan "trycka ut". Att gå ut på promenader är bara att glömma då trycket neråt gör för ont! Kan det vara tecken på för tidig förlossning? Eller ska jag gå såhär i 5 veckor till??

Annons:
ChristineL
3/4/14, 2:19 PM
#1

Ja, det låter som förvärkar, det kan man få gå med några veckor fram och tillbaka. Sålänge det inte blir väldigt smärtsamt eller regelbundet bör det inte vara någon fara, ring till förlossningen om du är orolig.

[Thiah]
3/4/14, 2:31 PM
#2

Jag har också fått sådana där mensvärk känningar som liksom rör sig mot mitten av magen. Som tur är har jag bara nån enstaka per dag. 

Hoppas de inte helt förlamar dig. Har du 5 veckor kvar till bf?

Klinxa
3/4/14, 2:51 PM
#3

Ja, eller är beräknad den 13 April :-) Dom gör inte alltid ont, men en molande värk som sedan kan bli kraftigare, men inte alltid. Oroar mig mycket för en tidig förlossning då min pappa har gått bort och har varit mycket stressad. Har haft högt blodtryck men bättre nu. Bebisens hjärtljud har ökat de senaste 2 veckorna. Låg på 159 igår innan det det stadigt runt 140. Hoppas h*n vill stanna där inne i några veckor till :-)

[WickedAlly]
3/4/14, 2:54 PM
#4

Har liknande känningar, trodde att ungen skulle trilla ut inne på Ica förut. Fick order om att ta det lugnt och vila så mycket jag kan, bebisen är ju i alla fall nästan klar ifall det skulle sätta igång tidigt. Det är åtminstone en liten tröst.

Beklagar att du förlorat din pappa.

Klinxa
3/4/14, 3:03 PM
#5

Tack :-) Jobbigt att inte veta varför det händer, om det är normalt osv ^^ alla har ju olika upplevelser också, så svårt att finna svar på sina frågor :P Känner en diffus mensvärk nu, har gjort det en stund. Absolut inget smärtsamt. Men som om livmodern är lite spänd. Skumt ^^

[WickedAlly]
3/4/14, 3:14 PM
#6

Ja, man blir lite fundersam ibland. 

Men blödning, regelbundna och smärtsamma sammandragningar och vattenavgång är väl det man ska åka in för. Allt annat verkar vara helt okej.

Att det är spänt är nog både vikten och att det växer, eller det är så jag har tolkat det i alla fall.

Annons:
Klinxa
3/4/14, 3:16 PM
#7

Är antagligen så :-) Tack för era svar!

tess03_
3/4/14, 9:59 PM
#8

Hur menar du med "spänt"? Magen blir riktigt hård när man får sammandragningar, men sen har jag blivit jättehård även när bebis har tryckt sin rumpa eller rygg mot livmoderväggen eller vad det heter. Märker skillnad på det när bebis rör på sig när jag lägger handen på det stället där jag känner mig stenhård, men ibland händer inget när jag petar och så och då är det ju sammandragning som gör magen bokstavligt talat stenhård och varje gång, även om det är bebis bara, så känner jag det tungt och det är jobbigt att gå då det känns tungt och som ni säger "spänt".

Att man har smärtor i magen/livmodern är ju det förvärkar eller förarbete som min BM sa till mig, men det är normalt sålänge det inte gör så pass ont att man tror det är pågång eller så.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Klinxa
3/5/14, 9:48 AM
#9

#8 Menar inte som en sammandragning :-) det har jag inte haft så mycket faktiskt. För min del är det mer att livmodern drar ihop sig och krampar. Det att det drog ihop sig från ryggen och in mot magen, var nog en sammandragning dock :-) Livmodern är väldigt öm hela tiden, vilket jag finner jobbigt. Har du också så?

tess03_
3/5/14, 2:21 PM
#10

Jag har en öm livmoder jag med. Men inget jag märker när jag sitter helt rakt och låter bli att böja mig ner, men jag orkar inte sitta rakt längre med ryggen så jag sitter lite ihopsjunket och då märker jag att jag får ont under bröstkorgen där dem mindre magmusklerna ska vara, men nu är där så pass mjukt att det är väl det som gör ont för musklerna har ju särat på sig eller så och är mjuka, så när jag böjer på mig framåt för att ta på mig skor eller strumpor och när jag sitter ner så trycks ju livmodern uppåt kanske och det gör mig öm under bröstkorgen/mellangärdet. Sen har jag ju ont när jag ska sova och när jag vaknar och så, men det sa bm att det är förvärkar som börjar komma i denna veckan. Det är både skrämmande och glädjande :p

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Zelmabus
12/21/15, 7:12 PM
#11

Hur gick det? Undrar för jag har fått precis samma känningar och är i v 35…

Upp till toppen
Annons: