Annons:
Etikettförlossningen
Läst 9714 ggr
pernillaa
2/25/12, 5:47 PM

Små tips inför förlossningen

Hej

Ni som fött barn tidigare kanske har några tips att dela med er av inför förlossningen. Och då menar jag inte gällande smärtlindringen. Det kan handla om en ställning du låg, satt eller stod i som hjälpte jättebra, någonting ni drack eller åt, en speciell konstig rörelse, ett sätt som någon rörde vid er eller ett tankesätt. Vad som helst trixigt som kan underlätta. =)

Mitt lilla tips är att, om du nu vill köra utan lustgas, be att få ha lustgasmasken utan någon lustgas inkoppplad, för då har man någonting annat att fokusera på och jobba med än bara värkarna. Och blir du högljudd dämpas ljuden rejält av masken mot ansiktet.
Sen tyckte jag att det var skönt att sitta på sängkanten hängandes över den där gå-stolen.

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2/25/12, 7:58 PM
#1

Insåg att det lät lite konstigt att det inte skulle handla om smärtlindring, eftersom egentligen ALLT handlar om smärtlindring på ett eller annat sätt under förlossningen. Det jag menade att man kunde låta bli att prata om är huruvida EDA m.m. är bra eller ej. Hoppas ni förstår min tanke. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

[Sarah E]
2/25/12, 8:05 PM
#2

Under öppningsskedet satt jag på en sån där stor boll som de hade där på förlossningen. Då kunde jag liksom rulla på höfterna. Det var faktiskt skönt (om nu något är skönt med en förlossning :P) och det lindrade min smärta (hade inga smärtlindringar).

Sen när krystvärkarna kom hade jag ryggstödet på sängen uppfällt och hängde liksom knästående över det. Mycket lättare att trycka ut bebisen med hjälp av tyngdlagen tyckte jag och det var skönt att kunna krama om ryggstödet riktigt hårt. Dessutom gav det en känsla av att ha mer kontroll över kroppen och skeendet. Har även fött "liggande" med första barnet, och det gör jag inte om.

Tina-A
2/26/12, 9:25 AM
#3

Försök att slappna av och lita på kroppen! Spänner man sig och stretar emot kommer det göra mycket ondare. Om man slappnar av och tillåter varje värk att komma, eftersom värkarna faktiskt är något bra, så kommer det göra mycket mindre ont bara man vågar släppa efter! Lita på dig själv och lita på din kropp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Emelie-E
2/26/12, 10:50 AM
#4

Se till att äta bra! Iaf sista tiden Det är något de på mvc också säger. Jag slarvade med det och det kunde ha slutat illa. Jag åt nästan ingenting den dagen det var dags och kroppen blev helt slut. När det var dags att gå upp och kissa efter förlossningen så svimmade jag för att all min energi tog slut. Jag var ensam inne på toaletten och man var glad över att det var en hyffsat stor toalett så jag inte slog sönder mig totalt. Sen tog det flera dagar innan kroppen slutade darra och jag kunde gå utan att vara rädd för att svimma. Så ät ät ät! Kroppen behöver det!

Rokkur
2/26/12, 10:57 AM
#5

Ryggmassage! Min mamma gav mig ryggmassage (korsryggen) när jag fick en värk, det hjälpte och lindrade smärtanGlad

Jag valde att ta eda, och det är jag glad för! Fick en värkstorm pga det värkstimulerande och vill inte veta hur den hade känts utan eda:n Tyst

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

pernillaa
2/26/12, 5:51 PM
#6

Ja det är viktigt att äta. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
StrongHearts
2/27/12, 11:09 AM
#7

det folk sagt är att nyponsoppa är bra att ha med sig under förlosningen då det ger extra energi och lustgas och massage funkade bäst för min kompis som nyli8gen fick

[SarahOhrn]
2/27/12, 3:05 PM
#8

Jag satt på en pilatesboll typ hela öppningsskedet, superbra!! :) Det kommer jag göra nästa gång också. Sen fösöka slappna av när värkarna kommer, andas in i näsan och ut ur munnen. Funkade hur bra som helst på mig! :) Och tänka positivt.

Teja-Bea
2/8/13, 10:56 AM
#9

Mera tankar och idéer!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

PogoPedagog
2/9/13, 10:36 AM
#10

Jag stod upp och vaggade som en hippie som dansar. Fungerade jättebra ända tills barnet kommit så pass långt ner att jag var tvungen att vara mer bredbent. 

Annars vill jag återigen tipsa om att inte försöka skynda på fölossningen, om ni går över tiden, via kroppsarbete. Inte kul att ha ont i musklarna pga av hårt arbete dagen innan när man dessutom har ont av värkarna. Låt det starta av sig självt istället!

Ketang
2/9/13, 12:04 PM
#11

Mitt bästa råd är att inte planera. Då är det lättare att acceptera vad som händer. Jag var helt oförberedd, hade inte tränat på att andas på något speciellt sätt, inte bestämt mig för en viss typ av smärtlindring och inte tränat på att slappna av när någon nöp mig i armen

Jag var som ett tomt blad som bebisen fyllde i allt efter som. Jätte skönt att inte känna sig besviken på sin förlossning efter som inget gått "fel".

Var öppen för förslag från barnmorskan, Säg NEJ om något inte känns okej osv.

Min livlina när det var som jobbigast var min mans tumme han försökte flera gånger få mig att hålla honom i handen, men jag fick ingen kraft runt hans stora hand men med bara tummen i handen fick jag en enorm kraft i min egen hand så när det gjorde som ondast klämde jag åt så den nästan blev blå. Det var riktigt skönt att ha något i handen som jag kunde hålla mig fast i! En livlina kändes det som!

fridaas
2/10/13, 2:06 PM
#12

Varma handdukar runt underlivet i krystvärkarna var guld värd för mig! Det bedövade och enligt barnmorskan gör det att risken för att spricka minskar lite med. Jag fick bara en liten liten rispa som de sydde två stygn i.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MolnBlomman
7/30/14, 5:11 PM
#13

Mer tips! :-)

Annons:
JeFo
7/30/14, 7:16 PM
#14

#12 Visste att det var något jag glömt! Fick varm handduk med nr2! Sååå skönt. Tänkte jag inte alls på med nr3 😞 En iskall handduk som sambon håller mot pannan är också såååå skönt. Haft med alla tre. Saft har jag fått också och även om man inte är sugen så drick. Man får energi och blir sval.

fridaas
7/30/14, 7:49 PM
#15

#14 det glömde jag också denna gången, fast det beror nog mest på att hela förlossningen var allmänt kaotiskt och panikfyllld.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JossanH
7/30/14, 8:40 PM
#16

Ja, varma handdukar var så skönt! Första tog jag allt som det kom, med andra hade jag en klar bild över hur jag ville ha det och det enda som inte blev som jag önskade var att jag tog lustgas sista 10-15 min när jag skulle krysta. Födde liggandes på sidan vilket var bra tycker jag. Ett tips är att läsa på om sen avnavling och vad det innebär att klippa navelsträngen direkt bebisen är född. För mig tog det 20 min innan vi klippte navelsträngen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JeFo
7/30/14, 10:59 PM
#17

Skriver väl som jag gjorde i den andra tråden. Läs på om brösten! Att undvika mjölkstockning är att rekommendera! Tyvärr åker de flesta på det någon gång men kan man lite så är det lättare att undvika.

Niini
7/30/14, 11:53 PM
#18

Mitt tips är att inte planera för mycket innan, ta det lite som det kommer. Lyssna på barnmorskorna och var öppen för alla förslag.

[Thiah]
7/31/14, 10:22 AM
#19

#11 här var det också makens tumme som gällde. Den var i passlig storlek. Jag stod upp mot en saccosäck som var placerad på sängen. Hjälpte mig att stå upp. Sen tog jag eda och fick sova :)

ForestSpirit
8/4/14, 9:41 PM
#20

Vilken bra tråd, jag hänger med ;)

Annons:
ctengqvist
8/7/14, 1:04 PM
#21

Väldigt bra tråd då jag är väldigt nervös hur det kommer gå inför förlossningen men nu med era tips och idéer känner jag mig faktiskt lugnare :)

Svarttusch
8/7/14, 5:30 PM
#22

Mitt bästa tips är att inte göra en allt för detaljerad plan. Var öppen för ändringar. Både när det gäller smärtlindring och även annat. klart man kan "vilja" ta ett bad, men badet kanske är upptaget eller vattnet har gått. En förlossning går inte att planera, så var noga med att ha önskemål, men förstå att alla kanske inte uppfylls. BM kan ofta ha bra råd om det är något också :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Upp till toppen
Annons: