Annons:
Etikettallmänt
Läst 36227 ggr
MissK
1/6/09, 5:11 AM

Gravid trots p-stav?

Funderar på om jag kan ha gått och blivit gravid..

Har p-stav i sedan två år och nio månader tillbaks, så den ska ut om tre månader nu. Den har fungerat bra förut i alla fall och jag har inte haft mens alls sedan jag satte in den förutom en gång i somras, då jag även hade ägglossning och allt.
Då ringde jag barnmorska och frågade om jag kunde behöva byta den redan, men hon sade att det var lugnt trots allt och att jag inte skulle oroa mig eftersom jag ändå inte skulle bli gravid om jag hade ägglossning. Så i månadskiftet november-december någon gång började brösten ömma och det kändes som om jag skulle ha ägglossning igen. Jag tänkte inte mycket på det eftersom barnmorskan sagt att det är lugnt ändå.
Men, brösten fortsatte ömma mycket tills strax efter julafton och jag fick nån slags nypande känsla i magen som fortfarande sitter i. Inte så starkt men ändå.. Har även haft halsbränna, vilket jag aldrig tidigare i livet haft och skumma munslemhinnor, mer och "rinnigare" flytningar och senaste veckan har jag börjat må ganska illa så fort jag ens tänker på mat.  

Helt enkelt finns det ju en massa symtom, men det känns ändå inte som att jag skulle vara med barn på något sätt.. Mest kanske för att jag ändå har staven även om jag vet att inget skydd är 100%igt..

Hur ligger det till egentligen? Många som blivit med barn trots stav eller annat preventivmedel? Överdriver jag och mina symtom kanske inte alls borde kopplas ihop med graviditet? Borde jag ha bytt stav i somras trots att barnmorskan sa att det var lugnt?

Blev långt det här men jag måste få fråga någonstans…

Ska testa mig på torsdag förresten, men känns som hundra år dit..

Annons:
SweGizmo
1/7/09, 3:11 AM
#1

Jag fick också som du i slutet när jag hade p-stav och trodde också att jag kanske var gravid. som tur var jag inte det.

men kanske är det ett tecken på att p-staven inte är lika "stark" längre. så du får kanske byta snart:)

Min blogg: SweGizmo.se

murderdolls
1/7/09, 1:56 PM
#2

hittade på ett annat forum (en tjej som blev gravid med pstav): länk

jag har själv trott ett par gånger med min andra p-stav att jag blivit gravid, fått ömma bröst, svullen mage, utebliven mens, konstiga flytningar och mörknande bröstvårtor. Men att kroppen beter sig som att man är gravid är ju inte så märkligt egentligen eftersom att pstaven utsöndrar samma hormon som kroppen gör själv när man är gravid.

MEN, man ska hålla i åtanke att det står i informationen som följer med att "mindre än en på 100 blir gravid med korrekt insatt pstav", så tar vi slutsatsen att 1-2 på 200 blir gravida med pstav så är det endå rätt många med tanke på hur många pstavs användare det finns :S

MissK
1/7/09, 9:10 PM
#3

Jo, att man kan få biverkningar av staven som liknar graviditetsymptom är ju klart.. Grejen är att jag inte haft några biverkningar alls av stav förut, utom första månaden då jag var konstant irriterad på allt.. Men absolut inget som det här.

Känns i alla fall bra att se att andra haft samma problem, känner mig så nojjig så fort det blir något med kroppen..

Har gjort ett test nu i alla fall och det var negativt, vet inte om det kan vara för tidigt kanske då jag fick symptomen i början av december och då kan ha kännt början på ägglossning bara kanske.. Och så gjorde jag det inte på morgonen heller och det ska väl också påverka?

Känns inte som att jag litar på testet jag gjorde för det känns konstigt i magen liksom.. Spänt och "kittligt". Menmen.. Blir väl att testa imorgon på morgonen igen och så får jag fixa tid på mödravården.
Kommer inte köra med stav igen i alla fall även om det funkat tills nu.. Med piller vet man ju i alla fall om mensen är sen också :)

Tack så mycket för svaren!

werner
1/8/09, 9:12 PM
#4

Besitter en p-stav implanon i vänster arm och satte in den efter en medecinsk abort (pga ekonomiska svårigheter, man vill ju inte sätta ett barn till världen pga otrygg ekonomi) och det var för ett år sedan snart.

Jag har haft "spottblödningar" och mått dåligt psykiskt pga att hormon balansen svackat.

Men nu har jag fått hormon svängningar som är likande med graviditet eller skendräktighet som mörknande bröstvårtor och vårtgårdar, ömmande bröstvårtor så det gör ont att bli vidrörd.. överdrivet känslig psyksikt och fysiskt, starkt luktande armhålor trots att jag duschat samma dag och användt deo inte likt min kropp sen att jag har en liten ökad aptit inte mycket men lite. Men här kommer problemet har vart gravid 2 ggr förut ena slutade i missfall och ena i abort och båda ggr har jag kännt på mig att jag är gravid innan tecknen kommer (för dessa tecken har jag haft förut).

Så jag funderar på om det inte är skendräktighet ändå men det är rätt sjukt för kan verkligen hormonerna i staven göra så mycket? Måste man inte intala sig psykiskt att man är gravid?

Dock hittade min fästman igår en liten undanskymd fakta om att i ett test på implanon som gjordes för 3 år sedan så blev 30 av 60 personer gravida trots att dom hade en stav i armen och 12 av de restrerande blev skengravida.

Jag är ganska säker på att jag inte är gravid men ska ta ett test i veckan hos gyn.

Jag tror att staven utsöndrar hormoner som gör att man tror att man är gravid pga att tecknena inte är långt ifrån de samma i första skedet.

TezzD
10/23/13, 12:27 PM
#5

Puffar upp en gammal tråd! Hur gick det för er?

Är själv i samma sits nu… Har gjort en tråd om det här med.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

dragonstar
11/6/13, 6:59 PM
#6

Har inte läst allt och har alldrig haft p- stav. Men vad jag fått lära mig är att man kan bli gravid även under hormonbehandling eller kopparspiral.  Det är en 98-99% säkerhet vilket innebär att de för vissa individer vid vissa tillfällen inte skyddar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
felzena
11/7/13, 6:59 PM
#7

Inget preventivmedel är 100% säkert så det förekommer fall där det har hänt.

http://kvinna.ifokus.se/discussions/525860108e0e745b52001bb9-tror-ni-det-finns-nagon-chans?discussions-5

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Upp till toppen
Annons: