Annons:
Etikettallmänt
Läst 79895 ggr
melia
2/1/10, 1:30 PM

Känna livmodertappen...

Har läst en hel del om folk som känner på sin livmodertapp och att den känns som en knopp med ett hål i, jag hade aldrig själv provat men nu då det pratas så mycket om mognaden på min livmodertapp hos bm och specmödravården så blev jag ju bara tvungen att känna efter Cool har försökt med alla olika metoder men jag känner inget alls! jag har inget där inne! Foten i munnen kan man inte känna livmodertappen så här sent i graviditeten kanske? min har ju varit för kort hela graviditeten med, kan det bero på det? sitter den så högt upp eller är borta helt kanske? jag är i v. 34 dom har alltid trott jag ska föda jätte tidigt o få ett prematurbarn så att jag har gått så här långt är ett mirakel Skrattande dumt kanske att hålla på leta efter tappen :) men jag blev ju nyfiken och sen tyckte jag det var så märkligt att jag inte hittar något som många skriver är så lätt att känna på!? ska på specmödravården på fredag igen, måste komma ihåg att fråga då Cool han lär väl tro jag blivit knäpp :)

Kan ni andra som gått så här långt i graviditeten känna eran livmodertapp? (om det nu är någon mer än jag som kommit på tanken att testa) :)

Annons:
andaloce
2/1/10, 2:36 PM
#1

jag har också läst om folk som säger att man kan känna den, så jag var faktiskt också tvungen att känna efter eftersom även jag har fått mina barn tidigare än beräknat. Men jag känner då ingenting jag heller! Känns som man inte når så långt in Oskyldig.

Nu har ju jag gått så långt som till v.38+0,  (dom andra födda i v.34 och v.37) så nyfiken är man ju hur det står till där nere! Med andra barnet visste jag att jag var mer "mogen" rätt så tidigt, eftersom man gjorde extra undersökning då, det har man inte gjort den här gången.

melia
2/1/10, 2:43 PM
#2

Ah okej :) vad skönt att höra att nån mer än jag inte kan känna någon tapp Cool då är det inget fel på mig iaf Foten i munnen kanske är den så kort vid den här tiden att man inte når…

bfee
2/1/10, 9:22 PM
#3

Jag har aldrig haft problem med att känna min livmodertapp, nånsin. Den känner jag direkt då jag för upp fingrarna. Dock så måste jag in med fingrarna hela vägen in för att nå den, men det är absolut inga problem, som sagt.

Jag har oxå alltid kontrollerat min livmodertapp regelbundet, vare sig varit gravid, eller ej. Så jag har full koll på hur den ska kännas. Man vet ju att den mjukas upp i blir mjukare o sladdrigare ju närmare förlossningen man kommer.

Därav blev jag ju så rädd här för nån månad sen då jag blev så dålig o trodde att jag fått missfall (som ni kanske minns, jag skrev ju om det härinne). För då kände jag på min livmodertapp, som helt plötsligt var lös o sladdrig o väldigt mjuk. Fan, tänkte jag… Inte nu igen… :/

Normalt sett så är min livmodertapp väldigt lik ett finger i konsistens o hårdhet. Som en hård spak, med samma dimension som ett pekfinger ungefär, o med den lilla öppningen framtill, som oxå brukar vara hård o fast.

Den där gången så var öppningen slapp oxå, så pass att fingret gick in i öppningen, o det gör det som sagt aldrig normalt sett för mig… :)

Oj oj oj… Det blev en låååång o ingående förklaring ;)
*Skratt*

melia
2/1/10, 10:01 PM
#4

hm… okej.. undra varför jag ingen har Foten i munnen har verkligen stoppat upp fingret så långt jag bara kan o vevat runt överallt utan framgång Cool nej jag har nog helt enkelt ingen eller så är den förfärligt kort eller långt upp.. har aldrig någonsin förut kommit på tanken att känna efter så jag vet ju inte om jag känner någon när jag inte är gravid.. :)

Jag får hålla ut tills på fredag då jag ska till specmödrav. :) där mäts min tapp med jämna mellanrum då den varit för kort hela graviditeten. Ska verkligen komma ihåg att fråga varför jag inte kan känna någon :)

bfee
2/1/10, 10:06 PM
#5

**melia:
**Min livmodertapp sitter rätt långt bakåt. Om jag ska känna efter den så får jag rikta fingrarna inuti vaginan emot ändtarmsöppningen till, ungefär. Den sitter alltså, i mitt fall, inte rakt in… ;) Har du känt överallt? *skratt*

Men vad jag förstått så är det inget konstigt med att man inte kan känna den heller. Jag har träffat läkare som sett väldigt frågande ut då jag sagt att jag kontrollerat den, med följdfrågan: "Kan du känna den själv?" :)

melia
2/1/10, 11:09 PM
#6

haha jodå jag har känt överallt Cool den gömmer sig noga :) jag får göra ett nytt försök o verkligen känna åt alla håll och kanter *s* men det tycker jag att jag redan gjorde Foten i munnen 

Ja de var väl inte så noga *s* var mest nyfiken då dom pratar så mycket om min tapp på specmödrav. och hos bm Cool

Annons:
andaloce
2/2/10, 12:41 PM
#7

Nu har jag varit till barnmorskan, och hon fick känna hur det stod till eftersom jag har börjat fått värkar och undrade om något är på G.

Min livmodertapp var visst ca 4cm och mjuk. Men jag själv kan dock inte känna nåt. Man har väl inte utforskat sig själv tidigare så man vet hur det ska kännasCool. För jag känner då "ingenting".

melia
2/2/10, 2:26 PM
#8

Ah okej! så lång tapp har jag inte det vet jag iaf :) har för mig den var 30 mm runt v. 20 nånting… kanske därför jag ingen känner :) kanske inte har så mycket kvar av den längre Foten i munnen ja de visar sig på fredag Skrattande Jag har då försökt i dag igen haha men hittar fortfarande ingen så nu ger jag nog upp Cool

andaloce
2/7/10, 8:30 PM
#9

Jag måste ju bara fråga! När man väl hittar sin livmodertapp, hur vet man då hur lång den är Oskyldig?? Det kanske man märker när man väl hittar den? Hur "mäter" man!? Känns som dumma frågor, men eftersom jag inte kan känna nåt så måste jag bara fråga Foten i munnen.

melia
2/7/10, 9:13 PM
#10

mäta den kan nog bara läkaren göra med ultraljud :)

melia
2/7/10, 9:14 PM
#11

i alla fall är det så dom gör på mig :)

andaloce
2/7/10, 9:18 PM
#12

Min barnmorska kände med fingrarna hon, och sa att den var ca 4cm. Så jag blev lite nyfiken om man kunde känna själv om den hade minskat nåt!

bfee
2/10/10, 2:52 PM
#13

Hmm, jag antar att man mäter "från toppen till botten"? För livmodertappen är ju det som är på insidan av vaginan. Ovanför det heter det ju livmoderhals, o därefter livmoder… :)

Jag duschade nyss o skulle känna efter min tapp… Hmm… Min tapp som jag ALLTID kan känna, o som jag kände för inte länge sen…

Jag kan tala om att idag känner jag inte min tapp, den verkar väääldigt liten!

Det får mig direkt att fundera över hur det står till därinne? För det kan faktiskt hända att tappen börjar göra sig redo, med tanke på att jag har haft en hel del förvärkar, rejält kraftiga såna med, som sen har stannat av.

En dag på jobbet satt jag på toa i 1 hel timme o funderade över hur jag skulle larma o hela köret om förlossningen satte igång, för då trodde jag verkligen att bebisen skulle komma. Det var hemskt!

Så nu tänker jag inte jobba mer innan bebisen kommer! Känner att den turen på jobbet var ett stort varningstecken på att det är dax att börja ta det lugnt om jag inte vill föda på tok för tidigt… :/

Den 13 mars kan jag ju börja ta ut FP, så så får det allt bli… ;)
Inte mycket till val, direkt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: